Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme ministr obrany pan Michal Lobkowicz.
Ministr obrany ČR Michal Lobkowicz: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuji za tu otázku. Shodou okolností jsem na minulých interpelacích minulý čtvrtek odpovídal na podobnou otázku jedné kolegyni. Většinu těch odpovědí jsem tam tehdy řekl, nicméně pan poslanec Exner si samozřejmě zaslouží, aby odpověď slyšel ještě jednou.
Vláda ČR v loňském roce identifikovala 11 hlavních oblastí, kterými se hodlá zabývat v souvislosti s naším vstupem do NATO. Byl to výsledek našeho individuálního dialogu s NATO, přičemž jednou z těchto 11 oblastí bylo zajišťování veřejné informovanosti. Tento úkol dostalo Ministerstvo zahraničních věcí, které na provedení tohoto úkolu zpracovalo koncepci zajištění veřejné informovanosti o vstupu ČR do NATO. Ministerstvo obrany si vzalo jako součást tohoto úkolu za cíl objektivně informovat o vojensko-politických aspektech našeho začleňování do NATO, přičemž cílem bylo co nejšířeji oslovit naši veřejnost a poskytnout co nejúplnější a pravdivé informace o okolnostech našeho vstupu do NATO, o činnosti NATO, o nákladech a přínosech našeho vstupu do NATO.
Já osobně se domnívám, že tato aktivita je velmi potřebná a že je velice důležitá. V uplynulém roce, a tím odpovídám na jednu z vašich otázek, na tuto aktivitu bylo plánováno zhruba 3 mil. Kč, které byly prakticky v této sumě vynaloženy. Součástí aktivit, které z toho byly hrazeny, byla celá řada publikací. Stalo se již dobrou tradicí, že na zasedání parlamentu kolegům poslancům, kteří o to mají zájem, tyto publikace přináším. Dnes jsem pro vás přinesl nějaké publikace, které slouží jako příklad toho, co Ministerstvo obrany vydávalo v roce uplynulém.
Chtěl bych říci na vaši otázku v první řadě, že cílem činnosti Ministerstva obrany, a také Ministerstva zahraničních věcí není a nebylo provádět reklamní kampaň ve věci našeho vstupu do NATO.
Říkám to proto, že to je věc, o které byla řada debat, a myslím, že byla také řada nedorozumění. Naším cílem jako vlády bylo vždy a zůstane také snažit se co nejobjektivněji informovat veřejnost tak, aby veřejnost potom se sama mohla svobodně rozhodnout, nebo jinými slovy informovat a ponechat na svobodném rozhodování občanů, jak se k dané věci postaví. Chtěl bych také tady podotknout, že zdaleka ne všechny akce, které jsou v současné době pořádány v souvislosti s naším vstupem do NATO, jsou financovány z veřejných prostředků. Jako příklad bych uvedl několik případů. Jedním z nich je pořad televize Nova, dalším z příkladů takové aktivity, která skutečně není financována z veřejnoprávních prostředků, je reklamní kampaň na billboardech SPR-RSČ.
V minulém roce byla vydána, jak jsem říkal, celá řada informačních materiálů. Publikace se jmenují, a tím odpovídám na jednu z vašich otázek, NATO a bezpečnost pro Evropu, NATO a Česká republika, Pohotově o armádě. Ministerstvo obrany také zajistilo větší množství videokazet s názvem NATO včera, dnes a zítra, které jsou používány při různých mezinárodních seminářích, workshopech, debatách za účasti naší veřejnosti. Součástí akcí financovaných částečně z prostředků ministerstva obrany byl také nebo je také pořad, který je dělán ve spolupráci s Českou televizí, pořad s názvem Co my NATO?, který v těchto dnech v České televizi probíhá. Zejména metodická část byla udělána ve spolupráci s ministerstvem obrany, přičemž náklady, které byly v minulém roce vynaloženy byly součástí těch prostředků, o kterých jsem mluvil, tzn. těch necelých 3 mil. Kč.
Jednou z akcí, na které se spolupodílí ministerstvo obrany a která je ovšem také částečně financována ze soukromých zdrojů, jsou tzv. Dny NATO. První takovou akcí, která proběhla před několika týdny, byl Den NATO v Praze v Portheimce, kde součástí bylo poskytnutí informací široké veřejnosti o Armádě ČR. Součástí té akce byla výstava fotografií o činnosti českého praporu v misi IFOR, SFOR. To jsou akce, jejichž náklady se snažíme minimalizovat, např. tato akce stála zhruba 7 tis. Kč, takže jsou to akce finančně nenáročné.
Na tento rok, a to byla jedna z vašich dalších otázek, jsou plánovány peníze v zhruba v tom samém rozsahu jako na rok uplynulý. Jenom o něco málo vyšší a teď nejsem schopen vám říci úplně přesnou sumu, ale je to zhruba řádově ta samá suma jako byla v minulém roce, tzn. v řádu milionů o něco navýšená. Přepokládá se, že se bude pokračovat v rámci těchto prostředků v aktivitách, které jsem zmínil, dlouhodobého charakteru, jako je vydávání publikací - hlavním cílem je dodat veřejnosti více objektivních informací - a jednak v pořadu, který byl připraven spolu s Českou televizí.
Jestli mohu vyjmenovat několik důvodů nebo hlavních cílů, které považujeme za důležité při informování veřejnosti, tak je to samozřejmě v první řadě poskytování objektivních informací souvisejících se vstupem ČR do NATO. Dále příspěvek do diskuse o politicko-bezpečnostní situaci v Evropě, objasnění potenciálních rizik
a možnosti jejich odvrácení. Další samozřejmou součástí našeho informování veřejnosti je objasňování závazků a povinností, které plynou z členství v NATO.
Na závěr bych chtěl říci, že považuji takovouto aktivitu, tzn. aktivitu, která směřuje k informování naší veřejnosti o našem vstupu do NATO, za potřebnou. Domnívám se, že sumy, které jsou na to vynakládány, jsou sumy dobře vynaložené, nejsou to sumy přehnané a myslím si, že je to také jedním z důvodů, proč v poslední době sice pozvolna, ale trvale narůstá přesvědčení naší veřejnosti o tom, že vstup do NATO bude přínosem. Chtěl bych zde s radostí zmínit, že v posledních průzkumech, které zveřejnila, tuším, agentura STEM, byl postoj veřejnosti... souhlas se vstupem vyjádřilo 59 % respondentů. Já tímto děkuji za pozornost a rád bych vám zde předal některé materiály jako příklad toho, co děláme. Rád bych také splnil svůj dluh, který jsem měl ke kolegyním ze SPR-RSČ, kterým jsem to slíbil při minulých interpelacích, a tento slib jsem zatím nesplnil. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Táži se pana poslance Exnera, zdali chce panu ministrovi položit doplňující otázku. Je tomu tak. Slova se ujme pan kolega Exner.
Poslanec Václav Exner: Předně musím informovat všechny, co přihlížejí, co budou přihlížet příp. venku, že přestože pan ministr obrany se domnívá, že nejde
o reklamní kampaň, chová se právě teď přesně podle zásad reklamní kampaně a je to ta pravá reklamní kampaň.
Prosil bych o upřesnění - ty tři mil. Kč, za jaké náklady se ty jednotlivé věcí pořídily. Zdá se mně, že už jenom podle vyjmenování titulů a očekávaných dokladů pravděpodobně musely být výdaje ještě mimo tento prostor. Pokud jde o objektivní informování, musím říci panu ministrovi, že velká část veřejnosti o objektivnosti informací, které jsou poskytovány např. pořadem České televize Co my NATO?, velmi silně pochybuje. Nakonec bych chtěl také říci také toto. Ministerstvo obrany se domnívá, že subjekty, které tlumočí stanoviska odpůrců vstupu do NATO, mají fakticky k dispozici ze státního rozpočtu prostředky k realizaci kampaně proti vstupu do NATO.
***