Čtvrtek 26. února 1998

(pokračuje Krampera)

Proto bych se chtěl znovu zeptat, zda se cítíte vy osobně za tento velmi nedobrý stav spoluzodpovědný, a za další, jak je možné, když hospodářství státu je velmi zdravé, že máme tolik nezaměstnaných. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme předseda vlády.

 

Předseda vlády ČR Josef Tošovský: Chtěl bych pouze krátce říci, že jsem neřekl, že hospodářství státu je velice zdravé. Já jsem řekl, že není žádná krize státního rozpočtu, že hospodaření státu od začátku tohoto roku je zdravé. Takto přesně zněla moje odpověď. Řekl jsem, že naše ekonomika prochází konsolidačním procesem, ve kterém se odstraňují nahromaděné nerovnováhy, které vznikly v minulosti, především ve vnějších vztazích, a že tento proces je v zásadě ozdravný, ale bolestivý, a vytvoří předpoklady pro střednědobý dobrý hospodářský růst. Takto zněla moje odpověď.

Na vaši konkrétní otázku spoluzodpovědnosti bych řekl, že transformace ekonomiky je největší a v podstatě bezprecedentní manévr, kterým se přechází z centrálně řízené ekonomiky na ekonomiku tržní, musí se zcela vybudovat nové instituce, nové mechanismy a při tomto procesu nutně dochází k tomu, že výkonnost ekonomiky klesá. Je to obecný jev ve všech ekonomikách, které procházejí touto fází transformace, a růst nezaměstnanosti je bohužel rovněž doprovodným jevem tohoto procesu.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Vrcha, připraví se pan kolega Krejsa.

 

Poslanec Oldřich Vrcha: Pane premiére, váš návrh na ministry dočasné vlády z ministrů bývalé vlády pana Václava Klause je velkou a zásadní chybou, kterou jste udělal.

Ministr Josef Lux se v Klausově vládě podílel na rozpadu našeho hospodářství, zejména v resortu zemědělství.

Ministr Skalický se podílel na rozkrádání národního majetku formou tzv. privatizace. Dnes již vystupují aféry kolem jeho osoby. Já sám bych mohl dokumentovat další podvody za ministrování pana Skalického na Ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci.

Ministr Výborný se podílel na likvidaci majetku naší armády ve prospěch strany KDU-ČSL.

Ivan Pilip se podílel na likvidaci resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

A co teprve spravedlnost ministryně Parkanové, která proti všem lidským právům zakrývá různé protiprávní a protiústavní delikty justice, jako bylo neoprávněné vzetí do vazby předsedy SPR-RSČ pana doktora Sládka.

Ministr zahraničních věcí Šedivý byl protagonistou komunisticko-bolševického režimu. Nyní je protagonistou Němců a jejich sudetoněmeckého landsmanšaftu.

Vy sám jste se podílel na likvidaci československé koruny jako guvernér Státní banky Československé.

Otázka: Chcete se i přes tato fakta podílet na likvidaci České republiky? Ano, nebo ne? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme předseda vlády pan Josef Tošovský.

 

Předseda vlády ČR Josef Tošovský: Pane poslanče, k sestavování vlády bych chtěl říci, že tato vláda vznikla jako ústavní řešení politické krize, která zde vznikla po demisi vlády Václava Klause.

Při sestavování vlády jsem přihlížel k zadání, jaké bylo. Zadání jsem vnímal tak, že je třeba dovést zemi k předčasným volbám, čili překlenout období od demise vlády k předčasným volbám a zároveň sestavit vládu tak, aby to byl tým, který bude dobře spolupracovat a bude složen převážně z odborníků. Domnívám se, že toto zadání při splnění bylo respektováno a výrazem toho rovněž bylo, že takto sestavená vláda získala důvěru v parlamentu.

Vláda je připravena dobře a v zájmu občanů zemi spravovat a dobře, spolehlivě připravit předčasné volby.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji panu předsedovi vlády. Táži se pana poslance, zda chce položit doplňující otázku? (Nechce.)

Slova se ujme pan kolega Krejsa, připraví se pan kolega Krampera.

 

Poslanec Josef Krejsa: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, dnes vás nebudu týrat, stačí mi odpověď ano či ne.

Ač jsem podrobil interpelovaný problém totální analýze jak v naší legislativně-právní komisi, tak u svých právních poradců, ba dokonce u studentů právnické fakulty, nenašel jsem jediný právní důvod, proč byl předseda našeho poslaneckého klubu vazebně vězněn.

Taktně pomlčím o porušení ústavy, článku 26 a jeho nezákonném a protiústavním potření, diferenciace právních předpisů dle právní síly, i když je mi známo na rozdíl od pana ministra vnitra, že ústava je základní právní předpis určující vykonávat poslanci mandát osobně a neobsahuje - mluvím stále o ústavě - sebemenší zmínku o tom, že by se případným trestním řízením na článku 26 ústavy něco měnilo.

Nemíním ani polemizovat o tom, zda kolega Sládek převzal či nepřevzal obsílku. Pokud ji nepřevzal, pak nesměl být vůbec vzat do vazby, pokud správně rozumím zásadám trestního řízení.

Pokud mu bylo sděleno obvinění, čímž si zdaleka nejsem jist, pak měl být buď propuštěn na kauci, nebo nemusel být vzat do vazby vůbec, neboť dle § 206 odst. 2 trestního zákona lze "věc spolehlivě rozhodnout a účelu trestního řízení dosáhnout i bez přítomnosti obžalovaného".

Proto se ptám: Nebylo jediným důvodem vazby doktora Sládka zvolení Havla prezidentem? Děkuji.

Slova se ujme předseda vlády pan Josef Tošovský.

 

Předseda vlády ČR Josef Tošovský: Vážený pane poslanče, na otázku, proč byl doktor Sládek vazebně vězněn, zopakuji nejprve některá fakta. Na doktora Sládka byla dne 2.7.1997 podána u Obvodního osudu pro Prahu 1 žaloba pro trestný čin podněcování k národnostní a rasové nenávisti podle § 198 odst. 1 trestního zákoníku.

Hlavní líčení nařízené na 30.9.1997 bylo odročeno pro neúčast obhájce na den 7.10.1997.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP