Úterý 10. února 1998

(pokračuje Vlach)

Dámy a pánové, v tomto okamžiku rozhodneme nejprve o návrhu pana poslance Vika. Rekapituluji, že pan poslanec Vik navrhl jménem poslaneckého klubu, abychom přerušili před ukončením rozpravy projednávání tohoto bodu a pokračovali v pátek jako prvním bodem.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 85. Kdo je proti tomuto návrhu?

Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 93 pro, 85 proti.

Dámy a pánové, teprve v pátek dopoledne případně rozhodneme o návrzích, které zazněly v rozpravě, tzn. o návrzích na zamítnutí, případně na vrácení k přepracování.

Děkuji v tomto okamžiku paní ministryni zdravotnictví.

 

/Pokračování v projednávání bodu 22 viz turn 317./

 

 

Přistoupíme k projednávání dalšího bodu, což je

 

23.
Vládní návrh zákona o veřejném zdravotním pojištění,
o pojistném na veřejné zdravotní pojištění,
o zdravotních pojišťovnách a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů
(zákon o veřejném zdravotním pojištění)
/sněmovní tisk 334/ - prvé čtení

 

I zde se jedná o prvé čtení. Vládní návrh tohoto zákona jsme obdrželi jako sněmovní tisk 334.

Dámy a pánové, požádal bych ty, kteří se rozhodli sledovat dění spíše z kuloárů a sledovat monitory, aby opustili jednací síň. Berte jako informaci, že do rozpravy je již teď přihlášeno pět kolegyň a kolegů.

Předložený vládní návrh odůvodní opět paní ministryně zdravotnictví Zuzana Roithová, kterou prosím, aby se ujala slova. Všechny ostatní v sále přítomné prosím, aby dali paní ministryni šanci vystoupit v klidném prostředí.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych z pověření vlády uvedla a odůvodnila návrh zákona...

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy a pánové, prosím o klid. Prosím, abyste jistě závažné diskuse přenesli do předsálí. Ujišťuji vás, že je mi docela nepříjemné, abych vás jmenovitě vyvolával, takže bych vás prosil, kdybyste debaty přerušili i bez toho, že vás budu jmenovat jako ve škole. Prosím, paní ministryně.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová: Dovolte mi, abych z pověření vlády uvedla vládní návrh zákona o veřejném zdravotním pojištění, pojistném na veřejné zdravotní pojištění, zdravotních pojišťovnách a o změnách a doplnění některých souvisejících zákonů, který vláda schválila dne 19. listopadu loňského roku.

Od doby postupného zavádění veřejného zdravotního pojištění v České republice, tedy od roku 1992, se poprvé předkládá komplexní nová právní úprava, chcete-li, určitý kodex veřejného zdravotního pojištění, která nahradí dosud platnou zákonnou úpravu této oblasti provedenou 4 zákony. Tímto návrhem má být nahrazen zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, zákon České národní rady č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon České národní rady č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon České národní rady č. 280/1992 Sb., o resortních, odborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů.

Z důvodů, které vedly k přípravě zcela nového zákona, uvádím základní:

1. Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, pozbývá účinnosti dnem 30. června 1998, neboť takto rozhodl Parlament České republiky v březnu loňského roku. Změny, které se navrhují, nebylo možné promítnout jen do zákona nahrazujícího s účinností od 1. července zákon č. 48/1997 Sb., ale musely by být novelizovány i zbývající tři zákony: zákon o pojistném a oba zákony o pojišťovnách, což s ohledem na velmi časté novelizace všech těchto zákonů by přehlednosti právní úpravy nepřispělo, a navíc v některých případech by z důvodů zásadních věcných změn taková cesta ani nebyla možná.

Vládní návrh zákona o veřejném zdravotním pojištění, což je jeho zkrácený název, nepřináší zcela zásadní změny, pokud jde o typ pojištění, neboť taková změna není ani možná s ohledem na Listinu základních práv a svobod. Jde o pojištění zákonné, vztahující se na okruh osob stanovený zákonem. Tento okruh osob se oproti současné právní úpravě též nemění. Veřejné zdravotní pojištění se i nadále navrhuje svěřit zvláštním institucím, zdravotním pojišťovnám, které jsou subjekty svého druhu. Nejsou ani státními orgány či organizacemi, nejsou ani obchodními společnostmi. Jejich vznik, zánik, činnost, hospodaření, kontrolní činnost, práva, povinnosti, orgány a organizační strukturu upravuje předkládaný zákon. Všechny zdravotní pojišťovny podle navrhované úpravy mají rovné postavení. Všechny budou vznikat a zanikat pouze podle tohoto zákona.

Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky tedy tímto návrhem ztrácí jakési výsadní postavení mezi ostatními pojišťovnami a do budoucna by měla mít postavení stejné jako ostatní zdravotní pojišťovny. Při provádění veřejného zdravotního pojištění se všechny zdravotní pojišťovny budou moci řídit jen tím, co zákon o zdravotním pojištění stanoví. Vedle provádění veřejného zdravotního pojištění se zdravotním pojišťovnám umožňuje provozovat pouze v omezeném rozsahu smluvní zdravotní pojištění. Žádnou jinou činnost zdravotní pojišťovny na základě předloženého návrhu nebudou smět vykonávat.

V oblasti pojistného na veřejné zdravotní pojištění dochází z důvodů přehlednosti a zjednodušení tohoto systému k užší vazbě na zákon o daních z příjmu, kde vyměřovací základy pro veřejné zdravotní pojištění budou vytvářeny ze stejných okruhů příjmů, které podléhají dani z příjmů fyzických osob.

Pokud jde o úhradu zdravotní péče a její rozsah, obsahuje vládní návrh zákona zcela novou konstrukci oproti úpravě stávající. Tato nová konstrukce vychází z toho, že ve všech zemích, a to i v zemích s vyspělou a stabilní ekonomikou, se oblast zdravotnictví a zdravotního pojištění potýká s tím, že pokrok lékařské vědy, nové medicínské postupy, nové léky, nové zdravotnické pomůcky se vyvíjejí daleko rychleji, než se vytvářejí disponibilní zdroje institucí provádějících úhradu zdravotní péče. Z toho důvodu se navrhuje, aby bylo možno stanovovat s ohledem na finanční možnosti systému veřejného zdravotního pojištění rozsah zdravotní péče z tohoto pojištění hrazené vždy pro každý kalendářní rok.

Předložený návrh zákona, který je pojat jako zákon obecný, řeší základní rámec hrazené zdravotní péče a předpokládá, že konkrétní výčet hrazené zdravotní péče, včetně bližších podmínek pro úhradu, stanoví zvláštní zákon. Ten zvláštní zákon by měl být zatím pracovně nazván "zákon o základním pojistném plánu". Zákon o základním pojistném plánu by byl schvalován každoročně, obdobně jako je schvalován státní rozpočet, a obsahoval by nepodkročitelné minimum rozsahu hrazené zdravotní péče. Jednotlivé zdravotní pojišťovny by pak byly povinny toto minimum vždy hradit s tím, že by se jim současně vytvořil, byť velmi přesně ohraničený, prostor i pro hrazení zdravotní péče i nad toto minimum.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP