Čtvrtek 5. února 1998

(pokračuje Tošovský)

Její budování pochopitelně má svůj čas a má svoje náklady. Znamená to vybudovat bankovní systém, znamená to vybudovat kapitálový trh, znamená to vybudovat peněžní trh, čili jsou to trhy, které zde vůbec neexistovaly, a také instituce, které zde v minulosti neexistovaly. Do jisté míry to je i učení se děláním, a to pochopitelně nemůže vyloučit i chyby. Já bych zde chtěl ale jasně oddělit, že tento proces má své objektivní náklady, které jsou do jisté míry nevyhnutelné, a má potom svoje subjektivní, ale jejich míru je obtížné dnes zhodnotit.

Pokud jde o otázku vývoje naší měny: po startu hospodářské reformy jsme chtěli naši ekonomiku finančně otevřít, bylo nutno začít s určitým rozsahem devalvací, to bylo v roce 1990 a zejména na konci roku 1990. Potom naše měna byla překvapivě stabilní až do roku 1997 a myslím, že v tomto směru to mělo pozitivní stabilizační efekt na naši ekonomiku a vyvíjelo to pozitivní tlak i na restrukturalizaci ekonomiky.

Dále bych řekl, že kurs koruny neurčuje vůbec centrální banka. To je naprosto nedorozumění v tom, jak fungují tyto záležitosti. Kurs koruny je objektivně dán poměrem cenových hladin doma a v zahraničí a tím se tedy kupní síla naší jednotky měří. A to, jak se vyvíjí ekonomika, jak se vyvíjí produktivita práce, jak postupuje transformace, jak postupuje restrukturalizace, to všechno má svůj odraz v hodnotě naší měny. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu předsedovi vlády a táži se pana poslance, chce-li položit panu předsedovi vlády doplňující otázku. Pan poslanec nebude pokládat doplňující otázku. Nyní tedy udílím slovo panu poslanci Jindřichu Neherovi, který byl vylosován na druhém místě, aby přednesl ústní interpelaci ve věci "Záruky předčasných voleb" na předsedu vlády pana Josefa Tošovského. Máte, pane poslanče, slovo.

 

Poslanec Jindřich Nehera: Pane premiére, chci se vás zeptat, jaké jsou záruky vlády, že letos v červnu budou opravdu vypsány mimořádné parlamentní volby. Když pominu vaši osobu, které jsem ochoten věřit, tuto důvěru v žádném případě nemohou mít ministři, kteří se celá léta podíleli na ekonomické devastaci a rozkrádání našeho státu a nyní utíkají od spoluodpovědnosti na tomto počínání. A nemám tím na mysli jen ten podivný spolek, který si říká Unie svobody. Tato nedůvěra se rovněž týká ministrů ODA a KDU-ČSL, kteří již mnohokrát přesvědčili nejen nás, poslance, ale celý národ, že jim nelze věřit ani slovo.

Ptám se vás, pane premiére, jaké jsou tedy záruky vlády, že předčasné volby letos v červnu budou i v případě, že nebude schválen ústavní zákon o zkrácení volebního období Poslanecké sněmovny. Děkuji za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a udílím slovo předsedovi vlády panu Josefu Tošovskému.

 

Předseda vlády ČR Josef Tošovský: Vážený pane poslanče, na schůzkách představitelů politických stran, které se konaly u předsedy Poslanecké sněmovny a potom u prezidenta republiky pana Václava Havla, se většina politických stran přiklonila ke konání předčasných voleb. Jako jedna z cest byla doporučena cesta spojit některý zákon s důvěrou vlády. Vláda respektovala prakticky okamžitě dohodu politických stran a spojila zákon o prodeji státu půdy se svojí důvěrou. Znamená to, že tento zákon by se neměl dostat na program jednání Poslanecké sněmovny, resp. nemělo by být o něm rozhodnuto do 90 dnů od té doby, co jej vláda předložila Poslanecké sněmovně.

Teď k otázce, zda vláda dodrží svoje slovo, nebo nedodrží slovo. Podle ústavy rozhoduje vláda ve sboru, takže teoreticky se může stát, že v některém okamžiku při zasedání vlády bych mohl být přehlasován. Ale ústava zároveň - čl. 74 - hovoří o tom, že předseda vlády může navrhnout prezidentu republiky odvolání člena vlády. Čili je v pravomoci předsedy vlády, kdyby viděl, že dochází ke změně názoru v této věci u řady členů vlády, tak má možnost navrhnout prezidentovi, aby tito členové vlády byli vyměněni. Já bych tedy spíše řekl, že to, zda bude tato dohoda dodržena, záleží spíš na Poslanecké sněmovně než na vládě.

Ještě bych se možná vyjádřil k jedné věci, a to je, zda se měla udělat nebo ještě má udělat nějaká dohoda písemná nebo ústní. Kolem toho bylo hodně povyku, ale téměř pro nic, protože ať je to psáno, nebo ať je to pouze ústní dohoda, tak tato dohoda při event. neplnění nemá žádné sankce, je to dohoda morálního charakteru, je to - chcete-li - gentlemanská dohoda. Já vám jenom znovu z tohoto místa potvrzuji, že tuto dohodu respektuji a že vláda ji bude respektovat.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu předsedovi vlády a táži se pana poslance, chce-li položit panu předsedovi vlády doplňující otázku. Je tomu tak.

 

Poslanec Jindřich Nehera: Pane premiére, vím, že důvěra vládě je spojena se zákonem o půdě, ale mám informaci, že včera na schůzi vlády ministr Skalický hlasoval pro projednání zákona o půdě - nebo tady v Poslanecké sněmovně.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a udílím slovo panu předsedovi vlády Josefu Tošovskému.

 

Předseda vlády ČR Josef Tošovský: Já pouze upřesňuji, že včera se schůze vlády nekonala. Chtěl bych informovat, že vláda se dohodla, že v době plenárního zasedání Poslanecké sněmovny bude zasedat hlavně v pondělí, aby se mohla zúčastňovat jednání Poslanecké sněmovny. Pokud jde o hlasování zde včera, tak chci jenom říci, že jsem informován o tom, jak hlasoval pan místopředseda vlády Skalický, a že jsem si toho velmi dobře všiml.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a nyní udílím slovo panu poslanci Karlu Vymětalovi, který byl vylosován na třetím místě, aby přednesl interpelaci ve věci "Usnesení sněmovny" na předsedu vlády pana Josefa Tošovského.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za udělení slova. Pane předsedo vlády, Poslanecká sněmovna na své 15. schůzi projednávala kontrolu řady svých usnesení, i více než rok starých, ve kterých se obracela se žádostmi na vládu, aby předložila návrhy k řešení různých kritických oblastí. U všech těchto usnesení bylo konstatováno, že vláda dosud na tato usnesení sněmovny nereagovala a nic nepředložila. Vláda měla k dispozici předem program jednání 15. schůze sněmovny, a tedy věděla, že kontrola těchto usnesení bude ve sněmovně projednávána. Proto mě překvapuje, že tyto body byly projednávány za naprostého nezájmu vlády, která byla přítomna pouze několika ministry. A co mě nejvíce překvapilo, že žádný člen vlády k jejím jednotlivým usnesením nevystoupil a nezaujal za vládu žádné stanovisko.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP