Středa 4. února 1998

(pokračuje Grégr)

Zároveň chci upozornit na velmi rozšířený jev, kdy řada podniků podle určitého splátkového kalendáře se teprve vyrovnává s nedoplatky na pojistném na sociálním či zdravotním pojištění, a jedná se o vysoce renomované firmy, a striktní nemožnost získat státní zakázky podle předložené novely by je zahubila.

Na hospodářském výboru byl uveden jako výstižný příklad za mnohé jiné Aera Vodochody, které by takto nemohlo získat zakázku na bitevníky pro Českou armádu a jeho osud by byl zpečetěn.

V poslední době se rozmohla zvláštní taktika předkladatelů zákonů návrhy opozice sice neodmítat, ale tvrdit, že momentální předmět diskuse je jiný, nelze jej zatěžovat dalšími problémy, další návrhy se odkazují na pozdější dobu, až přijde tzv. velká novela zákona apod.

Dobu na promyšlení si však ještě vyžaduje problém výběru veřejných zakázek za mimořádných okolností. S problémy podpory tuzemských dodavatelů se však otálelo tak dlouho, že to nesnese odkladu do dalších let.

Chtěl bych proto navrhnout, aby ustanovení předložené novely byla doplněna o následující pozměňovací návrh.

V § 2 b), odst. 1, bodu f): vypustit bod f) jako celek. Neprojde-li tento návrh hlasováním, ve variantě upravit znění bodu f) tak, že za slova "politiku zaměstnanosti" přijde středník a následuje text "v případech vhodných zvláštního zřetele je možno tento kvalifikační předpoklad vypustit". Neprojde-li ani tato varianta, navrhuji do závěrečného ustanovení o účinnosti zákona text: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení až na ustanovení § 2b), odst. 1, písm. f), který nabude účinnosti od 1.1.2000." Dále navrhuji, aby se Poslanecká sněmovna obrátila na českou vládu s doprovodným usnesením následujícího znění:

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky je přesvědčena, že v případě obchodní veřejné soutěže se zahraniční účastí, je-li zadavatelem rozpočtová firma či příspěvková organizace nebo obchodní společnost s převládajícím majetkovým podílem státu a umístí-li se v soutěži zahraniční osoba na prvním pořadí, měl by být podmínkou smlouvy s vybraným uchazečem závazek, aby alespoň 60 % dodávek stavebních a montážních prací, strojů, materiálu a vnitřního vybavení pocházelo od tuzemských osob.

Poslanecká sněmovna žádá českou vládu, aby její ministři tento požadavek vtělili do pravidel činnosti zmíněných organizací, jejichž chod příslušná ministerstva buď řídí, nebo jej mohou rozhodujícím způsobem ovlivnit.

Chtěl bych upozornit, že veřejné zakázky jsou hlavním motorem rozběhu průmyslové oblasti.

Ostatní záměry novely zákona 148/1996 Sb., o zadávání veřejných zakázek, tisk 288, podporuji a doporučuji je schválit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Grégrovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Lukáš, připraví se pan poslanec Svatomír Recman.

 

Poslanec Věnceslav Lukáš: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně přednesl jeden pozměňovací návrh, který zní takto:

V § 64 se dosavadní text označuje jako odst. 1 a připojuje se odst. 2, který zní:

Odst. 2 - v případech zadávání veřejných zakázek hrazených částečně z prostředků státního rozpočtu, státních fondů, mezinárodních organizací, rozpočtů okresních úřadů a rozpočtů územních samosprávných celků a částečně z prostředků, jejichž použití upravuje mezinárodní smlouva podle odst. 1, se postupuje podle odlišné úpravy v této smlouvě obsažené.

Krátké zdůvodnění. Je to návrh, který pochází z Ministerstva pro místní rozvoj a je účelově směřován na příspěvky z programu PHARE, které se vždycky vyskytují v kombinacích s prostředky tuzemskými, a proto je nutno případ takovýmto způsobem ošetřit.

Pokud se týká smlouvy, která je specifikována původním zněním § 64, který je nyní jako odst. 1, je to velmi přísná specifikace.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Lukášovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Recman. Připraví se pan kolega Pavel Bratinka.

 

Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedající, pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, přednesu dva pozměňovací návrhy k tisku 288.

První pozměňovací návrh upravuje pojetí veřejné zakázky tak, jak je předloženo v této zákonné úpravě a upravuje ho a rozšiřuje. Týká se § 2 písm. a) odst. 2. Doplnit ve větě za slova "v případě koupi" text "či zprostředkování prodeje". Pak by pokračoval text dále.

Celý text tohoto odst. 2 by zněl, a to i s úpravami, které jsou navrženy v tomto zákoně: 2. právnickou nebo fyzickou osobou, která k úhradě zakázky spočívající ve zhotovení, montáži, úpravě nebo opravě, popř. služby či zprostředkování prodeje věci nemovité, či souboru strojů a zařízení tvořících samostatný funkční celek, použije prostředky státního rozpočtu, státních fondů, příspěvků mezinárodních organizací, rozpočtu okresních úřadů nebo rozpočtů územních samosprávných celků (dále jen zadavatel).

Druhý pozměňovací návrh se týká bodu 6 předloženého návrhu zákona, konkrétně § 31 a nově vkládaných odstavců 2 a 3.

V bodu 2 je uvedena částka budoucího peněžního závazku bez DPH ve výši 100 milionů korun. Je to pro rozhodnutí příslušného ministra, případně předsedy ústředního orgánu státní správy pro zřízení komise, a v bodu 3 je rovněž částka budoucího peněžního závazku bez DPH stanovena na 500 milionů korun pro zřízení komise rozhodnutím vlády České republiky.

S ohledem na mé poznatky a zkušenosti a vzhledem k počtu zadávání těchto veřejných zakázek se domnívám, že je potřebné snížit určité riziko zneužití takto vynaložených státních prostředků. Domnívám se, že je třeba posílit i průhlednost a průkaznost těchto finančních toků, a proto doporučuji snížit tyto limity jak pro ustanovení komise ministrem, tak snížit tyto limity i pro ustanovení komise rozhodnutím vlády České republiky.

Navrhuji proto, aby v § 31 nově vloženého odst. 2 byla nahrazena částka 100 milionů korun, částkou - uvedu to ve dvou variantách - 300 mil. korun, druhá varianta 50 mil. korun. Rozhodli bychom hlasováním, kterou částkou bychom to nahradili, pokud to bude přijato.

Rovněž v § 31 u nově vkládaného odst. 3 nahradit částku 500 mil. korun částkou - rovněž variantně - v první variantě 200 mil. korun, ve druhé variantě 250 mil. korun.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP