(pokračuje Ekert)
Proto navrhuji za prvé vložit v § 12 mezi písm. a) a slovo "obce" slovo "pověřené".
Za druhé navrhuji vložit v § 14 odst. 1 písm. a) mezi slova "pro" a "obec" slovo "pověřenou".
Za třetí vypustit v § 14 odst. 1 písm. b) slova "na žádost obce" a nahradit je slovy "v jednotlivých případech, ve kterých si toto vyhradí".
Smysl doporučení spočívá v tom, aby se zabránilo, aby se stavební úřady pověřených obcí zbavovaly územně plánovací činnosti pro ostatní obce ve svých územních obvodech. Docházelo by tím k postupnému soustřeďování a zakonzervování pořizování územních plánů obcí a regulačních plánů na okresních úřadech, podobně jako tomu bylo kdysi na odborech výstavby bývalých ONV.
Dále zabránit tomu, aby malé obce bez příslušných odborníků nebyly orgány územního plánování jen formálně, z titulu schvalování návrhů svých územních a regulačních plánů v obecním zastupitelstvu, což stejně upravuje zákon o obcích č. 367/1997 Sb. v § 36 odst. 1 písm. n). Před tímto rizikem nakonec kapituluje předloha v § 114 odst. 1 písm. b), když pořizování územních plánů obcí a jejich regulačních plánů fakticky přesouvá na okresní úřad. Podstatou fungování orgánu územního plánování je totiž pořizovatelská činnost, kterou je třeba na pověřených obcích (na stavebních úřadech pověřených obcí) nadále vykonávat pro jejich spádové území, nemá-li být proces pořízení zatížen čekáním, až na žadatele, kteří se budou obracet téměř výlučně na okresní úřady, dojde řada z důvodů kapacitních i finančních.
Další návrh se týká § 117 a § 118. Nejprve stručný rozklad.
Stavební úřady měst a obcí vznikly opatřením okresních úřadů a též bývalých ONV. Oporou k tomuto opatření je stávající právní úprava, dosavadní znění § 117 odst. 1 stavebního zákona, kde se praví: "Stavebním úřadem je ONV. Okresní národní výbor může stanovit, že stavebním úřadem je městský nebo místní národní výbor."
Odtud se též odvozuje současné postavení okresních úřadů jako nadřízeného a odvolacího orgánu, mj. pro účely vyřizování odvoláním napadených rozhodnutí vydaných stavebními úřady měst a obcí.
Určení tohoto nadřízeného postavení okresního stavebního úřadu vůči stavebním úřadům měst a obcí chybí na rozdíl od definované působnosti okresního úřadu na úseku územního plánování v § 14 odst. 1 písm. a) předlohy. V zájmu jasnějšího definování působnosti stavebních úřadů okresního úřadu jako orgánů, zejména odvolacích, by bylo vhodné v § 117 odst. 1 předlohy doplnit.
Do § 117 nový odst. 3, který by měl znít takto:
"Okresní úřad je nadřízeným správním orgánem stavebních úřadů měst a obcí."
Další rozklad se týká § 118 odst. 2. Důsledkem zamýšleného znění odst. 2 § 118 předlohy bude mj. též snaha stavebních úřadů zbavit se své působnosti v obcích svého obvodu, kterým byl stanoven opatřením okresních úřadů či dříve dosud platným opatřením ONV obvykle příslušnou vyhláškou v souladu s platnou právní úpravou v odst. 2 § 117. Je nutno odstranit víceznačnost slova "přestane" v dikci předlohy, tj., pro jaké případy je to předjímáno. Územní působnost stavebních úřadů měst a obcí je založena vesměs obecně závaznými akty, vyhláškami s oporou § 117 stavebního zákona, které nemůže obec a její stavební úřad přestat respektovat. Pokud bude stavební úřad na příslušné obci existovat, nemůže se vyvázat z povinnosti být stavebním úřadem i pro ostatní obce svého spádového území. Tato povinnost, tj. být stavebním spádovým úřadem pro přesně vymezený okruh obcí, by měla být zákonem ošetřena.
Proto navrhuji v § 118 u odst. 2 toto. Původní znění odst. 2 označit jako písm. a) a doplnit do § 118 odst. 2 nové písm. b) v tomto znění:
"Územní obvod, spádovost, stavebních úřadů měst a obcí je určena nařízením okresního úřadu po projednání s dotčenými obcemi."
Smysl doporučení spočívá v tom, že dojde k odstranění systémové nejednoznačnosti při vymezování územních obvodů stavebních úřadů měst a obcí. Odstranění rizika soustavných tlaků na přesouvání proinvestičního stavebního řízení opačným směrem, než to odpovídá požadavku veřejnosti. Obce, i pověřené, nemají zájem o vedení stavebně správní agendy pro širší území, než je jejich vlastní.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Ekertovi a prosím pana kolegu Kudláčka, aby se ujal slova. Pan kolega Grégr mi předal přihlášku k jinému bodu. Omlouvám se za přehlédnutí. Pan kolega Kudláček je posledním přihlášeným k tomuto bodu.
Poslanec Libor Kudláček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolím si také předložit několik pozměňovacích návrhů. První z nich se vztahuje nejprve k § 12, obecně ale k tématu jedné úrovně veřejné správy, která v zákoně dosud postižena není, a sice k úrovni vyšších územně samosprávných celků. Domnívám se, že je žádoucí, abychom předjali, ačkoliv skutečné fungování vyšších územně samosprávných celků nastane samozřejmě až s nabytím účinnosti ústavního zákona, který jsme před nedávnem schválili, určitou působnost této úrovně veřejné správy v celém režimu územního plánování.
Do § 12 bych si dovolil navrhnout vložení nového písmene c), které by znělo:
"Vyšší územně samosprávné celky", zbývající písmena, původně c) a d), by se posunula na písmena d) a e).
Protože věcně s tímto tématem souvisí další pozměňovací návrh, tak ještě přeskočím k § 14. V tomto § bych navrhl nejprve vložit nový odst. 2, který zní:
"Vyšší územně samosprávný celek vykonává od doby nabytí účinnosti ústavního zákona o zřízení vyšších územně samosprávných celků působnost nadřízeného orgánu územního plánování pro hlavní město Prahu, pro města Brno, Ostrava, Plzeň a pro okresní úřady."
V této souvislosti také novou úpravu původního písm. c) původního odst. 2. Odstavec 2 se týká ministerstva pro místní rozvoj a nově by písm. c) v tomto odstavci znělo:
"Do doby nabytí účinnosti ústavního zákona o zřízení vyšších územně samosprávných celků vykonává působnost nadřízeného orgánu územního plánování pro hlavní město Prahu, pro města Brno, Ostrava, Plzeň a pro okresní úřady."
Dovolím si navrhnout v původním odstavci 2 § 14, nyní podle mého návrhu by to byl odstavec 3, ještě menší úpravu písm. b). Je to určité zjednodušení současného znění, čili nové znění písm. b):
"Pořizuje územně plánovací podklady a územně technické podklady pro celé území České republiky."
Další pozměňovací návrh se týká podobného tématu, o kterém mluvil přede mnou pan poslanec Ekert, a sice poměrně citlivé otázky pořizovatele územně plánovací dokumentace.
V této souvislosti bych si dovolil navrhnout úpravu § 13, a sice nové znění.
"Územní plán obce, regulační plány a územně plánovací podklady pořizuje pro území obce příslušná pověřená obec s pravomocí stavebního úřadu. Dále jen pořizovatel. Funkci pořizovatele lze převést na obec, případně na okresní úřad." Myslím, že opravdu je ideální z hlediska profesionálního zajištění činností na této úrovni pořizování územně plánovací dokumentace, aby touto institucí byl příslušný stavební úřad, který se v posledních letech, od počátku 90. let velmi výrazně specializoval na tuto činnost.
***