Středa 4. února 1998

(pokračuje Vymětal)

Jsem toho názoru, že není důvod pro takovou výjimku, zejména proto, že tuto výjimku nemají ostatní sítě, jako jsou rozvody - elektrické rozvody, voda, kanalizace a další. Měly by být u všech liniových staveb stejné podmínky. Vzhledem k tomu, že tato výjimka pro telekomunikační zařízení je uvedena i v zákoně o telekomunikacích, je nutné v této souvislosti změnit i tento zákon.

Můj pozměňovací návrh tedy zní:

a) v § 56 vypustit písm. b) a ostatní písmena přeznačit;

b) za článek 5 vložit článek 6 a ostatní přečíslovat s tímto zněním: Článek 6: Zákon č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích, ve znění pozdějších předpisů, se mění takto:

1. § 17 odst. 1 se mění na toto znění:

Odst. 1 - stavby nadzemních i podzemních vedení telekomunikační sítě včetně opěrných a vytyčovacích bodů vyžadují stavební povolení podle zákona o stavebním řádu.

2. § 17 odst. 2 se vypuští a ostatní odstavce se přečíslují.

V § 57 odst. 3 se stanoví, který den se považuje za den ohlášení stavebnímu úřadu. Jednou z možností je to den, kdy bylo ohlášení odevzdáno k poštovní přepravě. Protože mohly vznikat spory kolem tohoto ustanovení, navrhuji pozměňovací návrh, který rozšiřuje dosavadní znění na prokazatelné odevzdání poště. Zní: V § 57 odst. 3 doplnit text takto: "nebo bylo prokazatelně odevzdáno k poštovní přepravě".

V § 58 odst. 1 se uvádí, že žádost o stavební povolení spolu s předepsanou dokumentací atd. Dále ale není stanoveno, kdo stanoví, co obsahuje předepsaná dokumentace nebo kdo ji předepíše. Aby si tento paragraf nikdo nemohl vysvětlovat podle svého, navrhuji, aby to, co je předepsanou dokumentací, stanovilo ve zvláštním předpisu Ministerstvo pro místní rozvoj.

Navrhuji proto:

a) v § 58 odst. 1 doplnit text takto: Spolu s předepsanou dokumentací podle zvláštního předpisu podává stavebník atd.

b) v § 143 odst. 1 se v úvodní větě doplňuje výčet paragrafů o § 51 odst. 1.

Dámy a pánové, v § 85 jsou ve třech odstavcích uváděna ustanovení týkající se změny v užívání stavby. V obou výborech byl projednáván pozměňovací návrh, který řešil zabránění živelným změnám v užívání staveb pro bydlení. Ale přes doporučující stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj, které se opírá i o dokument vlády s názvem Záměry a opatření vlády v oblasti bydlení, žádný z těchto výborů návrh nepřijal.

Protože jsem přesvědčen, že je třeba zajistit ochranu bytového fondu především v centrech měst, ale i jinde, a zajistit, aby stavební úřady byly povinny v řízení zkoumat, zda a do jaké míry je navrhovaná změna v užívání bytového domu v souladu s potřebami rozvoje obce a charakterem dané lokality, zejména zda je dán veřejný zájem na zachování bytového fondu, přebírám tento pozměňovací návrh a navrhuji:

V § 85 zařadit nový odstavec tohoto znění:

Odst. 4: Změna v užívání stavby pro bydlení, kterou je byt nebo jeho část, určuje k jiným účelům než bydlení, může být v obcích, které vydaly zvláštní předpis, povolena pouze při splnění v něm stanovených podmínek.

Poslední mé pozměňovací návrhy se týkají § 143 a vazby tohoto stavebního zákona na zákon č. 22/1977 Sb., o technických požadavcích na výrobky, protože podle mého názoru je třeba, aby všechny zvláštní předpisy stanovující technické požadavky na jednotlivé druhy staveb vydala vláda svým vládním nařízením, a nikoliv resortní ministerstva svými právními předpisy. Mnoho staveb se dnes již staví na klíč a k prodeji tak, že budoucí vlastník kupuje stavbu, až když je postavena, a tedy je svým charakterem výrobkem.

Předkládám proto tyto tři pozměňovací návrhy. V § 143 odst. 1 písm. k) vypustit. V § 143 odst. 4 vypustit a ostatní přečíslovat. V § 143 odst. 5 nahradit textem: K provedení § 138 a) odst. 1 a 2 vydá vláda nařízení vlády, kterým stanoví obecné technické požadavky na výstavbu.

O těchto devíti pozměňovacích návrzích žádám v proceduře, aby bylo ve třetím čtení hlasováno jednotlivě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Vymětalovi. Prosím, aby se slova ujal pan kolega Karel Sehoř, připraví se pan poslanec Milan Ekert.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, po opětovném projednání s předkladatelem a se zpravodajem výboru pro veřejnou zprávu kolegou Ullmannem předkládám dva pozměňovací návrhy k usnesení hospodářského výboru, a to k bodu 4 týkajícího se § 88 odst. 2.

1. Ve druhé větě za čárkou místo textu "odstraní zařízení" text "zajistí odstranění zařízení".

2. Na konci předposlední věty místo textu "může odstranit zařízení na své náklady sám" text "může zajistit odstranění zařízení na náklady obce sám".

Doufám, že jsem těmito dvěma návrhy vyřešil poznámku, která je v tisku 261/k v bodě 29 - špatné formulace. Doufám, že jsem špatnou formulaci napravil. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Sehořovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Ekert, připraví se pan kolega Grégr.

 

Poslanec Milan Ekert: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych předložil několik pozměňovacích návrhů k některým ustanovením předlohy vládního návrhu novely zákona č. 50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů, stavební zákon.

Pozměňovací návrhy se týkají v podstatě čtyř paragrafů - § 12, 14, 117 a 118. Nejprve si dovolím stručný rozklad k paragrafovým záležitostem, o kterých jsem mluvil.

Dosud platnou právní úpravou je příslušnost pořízení územních plánů sídelních útvarů a jejich zón svěřena pověřeným obecním úřadům. Nevyplývá to ovšem z přímého paragrafovaného znění stavebního zákona, ale z extrapolace příslušných ustanovení zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, zejména z jeho § 60 písm. a) a z § 61. Okresní úřady postupně přiměly stavební úřady pověřených obcí, aby začaly svoji povinnost na úseku pořizování územně plánovací dokumentace pro obce svého spádového území plnit. Navrhovaná dikce § 12 písm. a) a § 14 odst. 1 písm. b) může mít za následek, že stavební úřady pověřených obcí přestanou pořizovat územně plánovací dokumentaci pro obce ve svém spádovém území i tam, kde toho teprve nedávno bylo docíleno. To je i tam, kde si již stavební úřady pověřených obcí pořizování územně plánovací dokumentace pro obce svého spádového území osvojily a toto provádějí.

Důsledkem bude i to, že se obce budou chtít pořizování územně plánovací dokumentace zcela zbavit a budou se obracet výlučně na okresní úřady dle návodu v § 14 odst. 1 písm. b). Tím dojde k přesouvání této působnosti opačným směrem, než tomu bylo doposud. To znamená od obcí zpět na okresní úřady.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP