(pokračuje Smetana)
8. V § 106 odst. 3 se částky mění z 500 tisíc na 1 milion korun a z 1 milionu korun na 5 milionů korun. Poté bude § 106 odst. 3 znít:
"Stavební úřad uloží pokutu od 1 milionu do 5 milionů právnické osobě a fyzické osobě podnikající podle zvláštních předpisů." Potom bude věta pokračovat podle navrhovaného znění.
Krátké zdůvodnění: V § 105 - přestupky občanů proti stavebnímu řádu se zvýšily až na pětinásobek původní sazby, proto nevidím důvod, aby se takto nestalo i u § 106 - pokuty právnickým osobám a fyzickým osobám podnikajícím podle zvláštních předpisů.
9. V § 118 odst. 2 se slova "okresní úřad" nahrazují slovy "příslušná obec s pověřeným obecním úřadem". Poté bude celý § 118 odst. 2 znít:
"Jestliže obec, která je stavebním úřadem, přestane vykonávat působnost stavebního úřadu pro jinou obec, vykonává pro ni působnost stavebního úřadu příslušná obec s pověřeným obecním úřadem, pokud nedojde podle odst. 1 k uzavření dohody o výkonu působnosti stavebního úřadu s jinou obcí, která je stavebním úřadem."
Krátké zdůvodnění: Změna umožňuje, aby stavebním úřadem pro malé obce byla jim blízká obec s pověřeným obecním úřadem, jak jsou určeny nařízením vlády. Je takto zachována instančnost a odvolacím orgánem tak zůstává okresní úřad. Bude-li prvostupňovým stavebním úřadem pro tyto malé obce okresní úřad, tak bude odvolání řešit až Ministerstvo pro místní rozvoj v Praze, což je centralizace, a dotčené osoby, tedy účastníky řízení z malé obce, to velmi zatěžuje v případě osobní návštěvy odvolacího orgánu.
10. V § 143 odst. 4 se slova "Magistrát hlavního města Prahy" nahrazují slovy "hlavní město Praha a města Brno, Ostrava a Plzeň" a před slovo "vyhláškou" vkládají slova "obecně závaznou" a za "hlavním městě Praze" doplnit slova "a v městech Brno, Ostrava a Plzeň". Poté bude § 143 odst. 4. znít: "Hlavní město Praha a města Brno, Ostrava a Plzeň může obecně závaznou vyhláškou vydanou v přenesené působnosti stanovit obecně technické požadavky na výstavbu v hlavním městě Praze a v městech Brno, Ostrava a Plzeň a v dohodě s příslušnými ústředními orgány státní správy vydat zásady pro spolupůsobení orgánů státní správy hájící zvláštní zájmy při pořizování a schvalování územně plánovací dokumentace, jakož i při územním, stavebním a kolaudačním řízení."
Krátké zdůvodnění: Vládní návrh zavádí neodůvodněnou výlučnost pro jedinou obec v České republice, Prahu. Uvedené právo by měla mít všechna statutární města, v nichž nepůsobí okresní úřad, tedy mimo Prahu i Brno, Ostrava a Plzeň.
Dále je nesprávně použit název předpisu, nikoli jen vyhláška, ale podle zákona o obcích č. 376/1990 Sb. jde o obecně závaznou vyhlášku. Tato obecně závazná vyhláška je i v přenesené působnosti vydávaná městem. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Martinu Smetanovi.
Dovolte, abych vám oznámil, že pan poslanec Igor Němec má náhradní kartu č. 10.
Slovo má paní kolegyně Orgoníková, připraví se pan poslanec Vymětal.
Poslankyně Hana Orgoníková: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, kolegyně a kolegové, zúčastnila jsem se jednání ohledně novely stavebního zákona v podvýboru, jak o něm hovořil pan zpravodaj, a zároveň jsem se zúčastnila odborného semináře na toto téma.
V podvýboru jsme projednali všechny podané podněty k novele zákona od odborné veřejnosti a došli jsme ke shodě. Myslím, že není ani problém stran hospodářského výboru a jeho pozměňovacích návrhů.
Domnívám se, že důležitý bude nový stavební zákon, jak jsem o něm hovořila při projednávání novely v prvním čtení, když jsem informovala sněmovnu o tom, že ve druhém čtení navrhnu doprovodné usnesení v tom smyslu, že Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby do tří let zpracovala zcela nový stavební kodex.
Poněvadž tato vláda podle všech vyjádření při projednávání programového prohlášení má časově omezený mandát, doprovodné usnesení nenavrhuji. Bude to úkol nové vlády.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Orgoníkové, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Karel Vymětal, připraví se pan kolega Karel Sehoř.
Poslanec Karel Vymětal: Pane předsedající, dámy a pánové, předložená novela stavebního zákona řeší dílčím způsobem některé problémy kolem územního a stavebního řízení a je potřebné ji přijmout.
Přesto se domnívám, že je možné některé další změny v tomto zákoně přijmout již nyní, i když je garanční výbor nepřijal.
Dovolím si navrhnout některé pozměňovací návrhy, přestože jsem si vědom, že je připravována nová kodifikace stavebního práva, která ovšem bude vyžadovat delší dobu přípravy.
Především bych chtěl ocenit, že hospodářský výbor, na rozdíl od výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, přijal můj pozměňovací návrh k § 2 odst. 1 k) zákona, podle kterého do úkolů a činností při územním plánování byla zahrnuta i ekologická opatření. Očekávám, že tak učiní i celá Poslanecká sněmovna.
A nyní k vlastním pozměňovacím návrhům. V prvé řadě se chci dotknout znění odkazu 1 a) u § 37 odst. 2, který se odvolává na vyhlášku Ministerstva hospodářství, kterou se stanoví obecné technické požadavky zabezpečující užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu i orientace.
V loňském roce jsme přijali zákon č. 22 o technických požadavcích na výrobky, který nevyjímá stavby z kategorie výrobků, a pro jednotlivé druhy výrobků konkrétní technické požadavky stanoví vláda formou vládního nařízení. Jsem proto toho názoru, že je třeba stavební zákon uvést do souladu i s tímto zákonem. Předkládám proto tento pozměňovací návrh:
§ 37 odst. 2 znění odkazu 1 a) změnit na text: "Nařízení vlády podle zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, ve znění pozdějších předpisů."
Další pozměňovací návrh směřuje k tomu, aby podnikatelské subjekty mohly provádět pro sebe stavební práce, i když tato činnost není předmětem jejich činnosti či podnikání. To ale za podmínky, že zabezpečí odborné vedení stavby. Jde o to, aby měly vytvořeny dostatečné a málo komplikované podmínky pro péči o vlastní majetek. Navrhuji proto tento pozměňovací návrh:
Do § 44 vložit nový odst. 2, ostatní odstavce přeznačit, s tímto zněním:
Druhý odstavec: Právnická osoba a fyzická osoba podnikající podle zvláštních předpisů je oprávněna provádět stavbu, stavební úpravu a udržovací práce na ní sama pro sebe, i když stavební nebo montážní práce nejsou předmětem její činnosti nebo podnikání, jestliže zabezpečí odborné vedení stavby osobou mající oprávnění k provádění vybraných čiností podle § 46 a).
Dámy a pánové, v § 56 je uvedeno, že stavební povolení ani ohlášení mj. nevyžadují nadzemní a podzemní vedení telekomunikační sítě, včetně dalších souvisejících zařízení.
***