Středa 10. prosince 1997

 

(pokračuje Vlach)

Dámy a pánové, dalším bodem našeho jednání je

 

47.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
nové znění Protokolu II a Protokolu IV Úmluvy o zákazu nebo omezení použití některých konvenčních zbraní,
které mohou způsobovat nadměrné utrpení nebo mít nerozlišující účinky
/sněmovní tisk 309/ - prvé čtení

 

Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 309. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr obrany pan Miloslav Výborný, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr obrany ČR Miloslav Výborný: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Úmluva o zákazu nebo omezení použití některých konvenčních zbraní, které mohou způsobovat nadměrné utrpení nebo mít nerozlišující účinky byla uzavřena 10. října 1980 v rámci konference o odzbrojení v Ženevě. Byla to první mezinárodní konference o vybraných druzích konvenčních zbraní uskutečněná od roku 1907. Do současné doby se stalo smluvními stranami této úmluvy 62 států, mezi nimi také Česká republika v důsledku podpisu Československé tehdy socialistické republiky v dubnu 1981, následující ratifikace a poté sukcese s účinností od 1. ledna 1993.

V souladu s Úmluvou a na základě iniciativy generálního tajemníka OSN byla uskutečněna hodnotící konference Úmluvy. Ta začala 25. září 1995 ve Vídni a byla ukončena 3. května 1996 v Ženevě. V rámci této hodnotící konference byl především přijat Protokol IV k Úmluvě, který řeší zákaz použití laserových zbraní. Posléze také v květnu 1996 bylo schváleno zpřísněné nové znění Protokolu II k Úmluvě.

Podle znění úmluvy podléhají oba tyto protokoly schvalovacímu mechanismu, který je stejný jako mechanismus základní Úmluvy. Proto vláda žádá Poslaneckou sněmovnu, aby vyslovila souhlas se zněním jak dodatkového Protokolu II k této Úmluvě, tak nového Protokolu IV k Úmluvě. Charakteristika těchto dokumentů a jejich přesné znění je obsaženo ve sněmovním tisku 309, který máte k dispozici.

Pro případ, že by byly vzneseny jakékoli dotazy, jsem připraven je zodpovědět.

Děkuji vám za pozornost.

Navrhuji, aby vládní návrh nalezl u vás příznivou odezvu.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Prosím paní kolegyni Vlastu Štěpovou, aby se jako zpravodajka ujala slova.

 

Poslankyně Vlasta Štěpová: Pane předsedající, členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, máme před sebou dokument, jehož ratifikace je v současné době jednání o podmínkách našeho vstupu do Severoatlantické aliance mimořádně závažná. Dovolím si upozornit, že o podepsání ratifikace Protokolu II a IV, které rozšiřují původní podepsaný ratifikovaný protokol, o urychlené jednání byly požádány parlamenty světa i dopisem generálního tajemníka OSN na podzim minulého roku.

S ohledem na to, že se nás Protokol II i ekonomicky velice týká, znamená to zničení více než 44 tisíc kusů protipěchotních min, bude to mít jisté dopady na státní rozpočet. Ministerstvo obrany doporučuje asi tři cesty řešení. Zřejmě je vhodné vyjádřit se k té nejoptimálnější.

Domnívám se, že by tento dokument měl projednat nejen zahraniční výbor, ale také branně bezpečnostní výbor.

Doporučuji sněmovně k dalšímu jednání a doporučuji přikázat výboru zahraničnímu a branně bezpečnostnímu.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní zpravodajce. Otevírám rozpravu, kterou končím, protože se do ní nikdo nepřihlásil.

Omlouvám se, o slovo se hlásí pan kolega Šulák. Rozprava tedy není uzavřena. Písemné přihlášky nemám.

 

Poslanec Petr Šulák: Vážení páni kolegové, pane předsedající, pane ministře, měl jsem příležitost navštívit krizovou oblast, kde se ve velké míře používaly miny, a to jak protipěchotní, tak protitankové a další. Viděl jsem také účinky těchto zbraní, které zde v takovém hojném rozsahu byly používány. Mohu říci, že to na mne udělalo velký dojem. Zbraně nám byly předvedeny také věcně. Utvrdilo mě to v přesvědčení, že používání takovýchto zbraní je nehumánní a že se příčí základním normám chování lidí, i když jsou třeba ve válečném stavu navzájem.

Proto se plně ztotožňuji s návrhem, aby takovéto zbraně byly mezinárodně omezeny, resp. úplně zakázány. Návrh budu plně podporovat.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu kolegovi Šulákovi. Uzavírám rozpravu vzhledem k tomu, že se do ní dál nikdo nepřihlásil.

Zazněly zde návrhy na přikázání. Má někdo další návrh? Není-li tomu tak, rozhodneme o přikázání této úmluvy tak, jak zazněl z úst zpravodajky.

 

Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko k hlasování č. 113. Kdo je proti?

Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 116 pro, nikdo proti.

 

Děkuji panu ministrovi Výbornému a paní kolegyni Štěpové. Projednali jsme další bod.

 

Budeme se věnovat

 

48.
Vládnímu návrhu, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
Úmluva o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin, sjednaná v Haagu dne 5. října 1961
/sněmovní tisk 310/ - prvé čtení

 

I zde se jedná o první čtení.

Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 310.

Z pověření vlády předložený vládní návrh uvede ministryně spravedlnosti paní Vlasta Parkanová, kterou prosím, aby se ujala slova.

 

Ministryně spravedlnosti Vlasta Parkanová: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych vám předložila k dnešnímu jednání návrh na přístup České republiky k Úmluvě o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin. Tato Úmluva byla vypracována 5. října 1961 na 9. zasedání haagské konference mezinárodního práva soukromého. Návrh na přístup České republiky k této Úmluvě byl předložen vládě České republiky a ta na svém zasedání v letošním roce v červenci vyjádřila s tímto návrhem souhlas a uložila mi usnesením č. 458, abych odůvodnila přístup České republiky k Úmluvě zde v Parlamentu České republiky.

Úmluva o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin je smlouvou velmi moderní, která z věcného hlediska navazuje na dvoustranné smlouvy o právní pomoci. Tyto smlouvy obvykle upravují úlevy z vyššího ověřování listin, zavádí opatřování předložených příslušných listin potvrzením tzv. apostilou u listin, které mají platit za listiny veřejné v zemích, s nimiž nemá naše země sjednáno osvobození z tohoto úkonu prostřednictvím dvoustranných mezinárodních smluv. Z těchto zemí mohu například jmenovat Velkou Británii, SRN, Itálii, Japonsko a Lucembursko.

Cílem Úmluvy je zjednodušit proces ověřování veřejných listin, které mají být použity v těch cizích státech, které přistoupily k Úmluvě o zrušení požadavku o ověřování cizích veřejných listin. Listina, která je takto potvrzena, bude v těchto zemích uznána za veřejnou a nebude třeba ji opatřovat konzulárním ověřením Ministerstva zahraničních věcí státu jejího původu, tzn. České republiky a zastupitelského úřadu toho státu, kde použita být má.

Předpokládám, že současně s projednáváním návrhu na přístup České republiky k Úmluvě o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin proběhne i přijetí další novelizace zákona ČNR č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích tak, aby tato právní úprava již obsahovala určení poplatků za konečné ověření listiny. Ministerstvo financí již takový návrh připravilo a vládní návrh byl předložen Parlamentu.

Já předpokládám, vážené kolegyně a kolegové, že přístup České republiky k Úmluvě o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin přispěje k rozšíření mezinárodní spolupráce a ke zjednodušení ověřovacího postupu listin pro občany. Z tohoto důvodu si vás dovoluji požádat o vyslovení souhlasu s návrhem na přístup k této Úmluvě.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní ministryni Parkanové a prosím pana kolegu Maštálku jako určeného zpravodaje pro prvé čtení, aby se ujal slova.

 

Poslanec Jiří Maštálka: Pane předsedající, dámy a pánové, mám za to, že v úvodním slově předkladatelky byly postiženy všechny potřebné argumenty a náležitosti. Soudím tedy, že mohu s klidným svědomím jako zpravodaj doporučit sněmovně tuto Úmluvu k dalšímu projednání a navrhuji přikázat ji výboru zahraničnímu.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji a otevírám rozpravu k tomuto bodu, kterou uzavírám vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil. Rozhodneme nyní hlasováním o návrhu na přikázání, tak jak byl předložen panem zpravodajem.

 

Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku v hlasování č. 114. Kdo je proti?

Dámy a pánové, tento návrh byl schválen poměrem hlasů 90 pro, nikdo proti.

 

Konstatuji, že jsme projednali další bod.

Děkuji paní ministryni Vlastě Parkanové a panu kolegovi Maštálkovi.

Máme za sebou celý blok zahraničních smluv.

 

Vracíme se tedy do bloku prvních čtení. Budeme se věnovat bodu

 

25.
Vládní návrh zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 500/1990 Sb.,
o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu
k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 260/

 

Zde se jedná o prvé čtení. Z pověření vlády tento návrh odůvodní a uvede pan ministr financí Ivan Pilip, kterého žádám, aby se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Ivan Pilip: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovolte, abych vám předložil návrh, který schválila vláda na svém jednání v červenci t.r., a to na základě následujícího odůvodnění.

Zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění pozdějších předpisů, stanovil v § 12 odst. 2, že každý, komu byla podle tohoto zákona vrácena nemovitost, ve které byty nebo nebytové prostory se až dosud užívaly na následující stanovené účely, a to činnost diplomatických a konzulárních misí, poskytování zdravotních a sociálních služeb, potřeby školství, provoz kulturních a tělovýchovných zařízení či na pracovní rehabilitaci a zaměstnání povinně zdravotně postižených osob, tedy každý z nich je povinen s dosavadním uživatelem uzavřít dohody o užívání bytu nebo nájmu nebytových prostor, a že je možné takovouto dohodu vypovědět nejdříve po uplynutí 10 let po účinnosti tohoto zákona.

Jde tedy o restituci omezenou užíváním váznoucím na restituovaném majetku po dobu 10 let. Stejné ustanovení obsahuje i § 12 odst. 2 zákona 87/91, o mimosoudních rehabilitacích. Zákon považoval dobu 10 let za dostačující k tomu, aby si dotčené resorty - protože se velmi často jedná o zařízení, kde se vykonává nějaká činnost, která spadá do správy nebo zodpovědnosti jednotlivých resortů, jako je školství, zdravotnictví, práce a sociálních věcí - aby si tyto resorty ověřily, zda činnost jimi provozovaná a závislá na těchto užívacích či nájemních vztazích je i nadále nezbytná, a v kladném případě si zajistily možnost dalšího provozování v jiných objektech.

Praxe ukázala, že oprávněné osoby hodlají vrácené budovy po uplynutí 10 let užívat převážně pro sebe nebo pro jiné účely, než jsou zatím užívány. Návrh zákona, tak jak je schválen vládou, proto umožňuje převod finančních prostředků ze zvláštního účtu Ministerstva financí, na zvláštní účet státních finančních aktiv, ze kterého budou uvolňovány finanční prostředky jednotlivým resortům pro zajišťování finančních dopadů -vyplývajících z uplynutí lhůt - zřízeným věcným břemenem v oněch restituovaných objektech.

Prostředky budou uvolňovány na základě programů reprodukce investičního majetku na následující tituly: náhrada restituovaných objektů ústavů sociální péče, vysokých škol, regionálního školství, kulturních zařízení, nemocnic s poliklinikou a léčebných zařízení, objektů vojenského zdravotnictví. Všechny tyto finanční potřeby by poté tímto převodem byly hrazeny ze státního rozpočtu.

Odhadované sumy se zatím pohybují do výše 15 miliard Kč, takto ten limit stanovila vláda s tím, že bude dále hledat skutečnou nutnost, prověřenost jednotlivých nárokovaných titulů. Po ukončení blokace prostředků zvláštního účtu v prosinci 1997 je zůstatek disponibilních výdajů ve výši 22 milionů Kč. Z této částky je proto tímto zákonem, touto novelou navrhováno převést ze zvláštního účtu Ministerstva financí částku 15 miliard Kč na zvláštní účet státních finančních aktiv na úhradu nákladů, které souvisejí s výše popsanými okolnostmi, tedy s nutností hledání nebo stavění nových prostor za ty, které bude nutné vyklidit či uvolnit na základě restitucí, resp. uplynutí té desetileté lhůty.

Navrhovaná úprava tedy znamená, že by byly řešitelné veškeré tyto problémy, ke kterým se již vláda dříve zavázala, a na základě všech výše uvedených okolností si vám dovoluji doporučit, aby vládní návrh novely zákona 500/90 byl přijat v předloženém znění.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi Ivanu Pilipovi a prosím, aby bylo sděleno panu zpravodaji, že by měl vystoupit v tomto okamžiku. (Snahy nalézt poslance Wagnera.) Pověřeným zpravodajem je pan poslanec Wagner. Chci se zeptat kolegů z rozpočtového výboru, zda nedošlo ke změně. Místopředseda rozpočtového výboru pan Robert Kolář se ujme role zpravodaje. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, přestože nejsem zpravodajem k tomuto tisku, domnívám se, že zpráva pana ministra financí byla natolik obsažná, že není třeba, aby se zpravodaj v této fázi zásadním způsobem vyjadřoval. Já bych proto chtěl požádat sněmovnu, aby doporučila tento zákon k projednání do druhého čtení a aby jej doporučila projednávat rozpočtovému výboru.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu kolegovi Kolářovi a otevírám rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Zdeněk Krampera.

 

Poslanec Zdeněk Krampera: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, k vládnímu návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon ČNR 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, musím konstatovat následující:

Návrh obsahuje doplnění § 15, který stanoví využití prostředků z účtu, na nějž docházejí výnosy z prodeje provozních jednotek tzv. malé privatizace a konečný výnos z likvidace státních podniků.

Zamýšlených 15 miliard korun má být převedeno na zvláštní účet státních finančních aktiv ke krytí nezbytných výdajů vyvolaných zánikem věcných břemen váznoucích na majetku vydaném oprávněným osobám. Není zřejmé, jaké jsou nezbytné výdaje vyvolané zánikem věcných břemen, které na stanoveném majetku váznou. Mohlo by se jednat nejvýše o administrativní poplatky vyvolané tímto zánikem, které však nemohou dosáhnout částek 15 miliard korun. Pokud takováto potřeba existuje, měla by být prokázána předkladatelem. Takto se však jeví navrhovaná částka jako úleva oprávněným osobám, která postrádá věcného i právního zdůvodnění.

Proto v souladu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky navrhuji vrácení návrhu zákona předkladateli k dopracování.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Zdeňku Kramperovi. Kdo se dále hlásí do rozpravy k tomuto bodu? Jestliže nikdo, rozpravu končím. Chci se zeptat zpravodaje či navrhovatele, zda si přeje vystoupit. Není tomu tak.

 

Dámy a pánové, zazněl návrh na vrácení k přepracování. Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 115. Kdo je proti?

Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 48 pro, 57 proti.

 

Dámy a pánové, rozhodneme nyní o návrhu na přikázání výborům. Zazněl návrh na přikázání k projednání rozpočtovému výboru.

Kdo je pro tento návrh na přikázání, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 116. Kdo je proti?

Tento návrh byl přijat poměrem hlasů 129 pro, nikdo proti.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP