Poslanec Petr Vrzáň: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně a páni poslanci, dámy a pánové, posuzujeme dnes ve druhém čtení předlohu vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1998, sněmovní tisk 287.
Mnohokráte opakovanou skutečností je fakt, že SPR-RSČ vždy navrhovala mírně deficitní způsob financování, a proto konstrukce vyrovnaného státního rozpočtu s celkovými příjmy a výdaji v částce 536,635 miliard korun nenachází v našich řadách podporu a kladnou odezvu, a to z několika důvodů.
Nadále se tedy zaměřím pouze v této podrobné rozpravě na ty oblasti tohoto návrhu zákona, ve kterých spatřujeme zásadní závady a které navrhujeme v rámci individuálních návrhů na jeho úpravy doplnit, pozměnit či se alespoň vyjádřit k jejich případné možnosti změny.
Pozměňovací návrhy si dovolím současně krátce odůvodnit.
Prvním neměnným, zcela zásadním a fatálním problémem tohoto rozpočtu pro náš klub je samotná existence kapitoly 303, neboli návrh rozpočtu Senátu Parlamentu.
Snad ani nemusím připomínat, že proti této komoře parlamentu jsme byli vždy, jsme i dnes a stanovisko pravděpodobně nezměníme ani do budoucna. Nemůžeme proto akceptovat navrhovaných 960,5 milionu korun vyčleněných pro výdaje této kapitoly a jsme přesvědčeni, že uvedená částka by mohla být mnohem lépe využita v kterémkoli resortů, v nichž stále přetrvává všeobecná a dlouhodobá finanční insuficience.
Je nám jménem všech zodpovědných občanů upřímně líto každé české koruny, která je rozpočtována pro tuto kapitolu, což znemožňuje našemu klubu vyslovit se jinak než nepodpořit návrh tohoto zákona jako celek v závěrečném hlasování.
Současně je nám známo, že z rozpočtovaných výdajů této kapitoly nelze v současné době provést škrty některých položek, neboť pro toto neexistuje zákonná úprava. Na druhé straně tato kapitola, jejíž výdaje rostou ve srovnání s rokem 1997 indexem 128,85, je silně předimenzovaná, a proto je tedy nutné provést nezbytné redukce, a to i nad rámec úspor, které přijal na svých zasedáních rozpočtový výbor.
Můj návrh v tomto směru je tedy návrhem k pozměňovacímu návrhu rozpočtového výboru v tomto znění:
Výdaje kapitoly 303 krátit o částku 140 miliónů korun, a to 40 miliónů z položky neinvestiční nákupy a související výdaje, o 100 miliónů korun pak krátit kapitálové výdaje redukcí programu č. 303 010 79 12 001 ve výši 75 milionů korun a dále redukcí programu 303 010 79 12 003 ve výši 25 miliónů korun. O takto uspořenou částku ve výši celkových 140 miliónů korun pak navrhuji posílit kapitolu 321 - grantová agentura.
Vzhledem k tomu, že vyjadřujeme nesouhlas s tempem růstu a strukturou výdajů v některých dalších kapitolách, navrhuji dále po odpovědné analýze následující detailní vybilancované interkapitálové transfery.
V posloupnosti dle jednotlivých kapitol státního rozpočtu je třeba se zmínit o kapitole 304 - Úřad vlády. Tempo růstu výdajů této kapitoly vyjádřené indexem 118,62 je značně vysoké, přičemž je velmi pravděpodobné s ohledem na předčasné volby, že po většinu roku Strakova akademie nebude efektivně pracovat.
Takřka nadpřirozený je index růstu kapitálových výdajů, který činí hodnotu 267,68. Navrhuji proto nemilosrdně krátit výdaje této kapitoly o částku 20 miliónů korun z položky kapitálové výdaje v následujícím členění:
7 miliónů korun krácením programu č. 304 010 21 14 003, 8 miliónů korun z programu č. 304 010 59 14 006, o 2 milióny korun snížit výdaje vyčleněné pro program 304 010 62 14 005 a nakonec 3 milióny korun získat zúžením programu č. 304 010 99 14 009.
Těmito vyčleněnými 20 milióny korun současně posílit kapitolu 381 - Nejvyšší kontrolní úřad. Tato kapitola si bezesporu zaslouží soustavnou pozornost a zvýšení rozpočtu, neboť její výdaje činí v absolutním vyjádření 272,4 milióny korun a znamenají tempo růstu pouhých 94,8 %.
Dle mého názoru kontrola a její nezávislost musí patřit k základním postulátům naší ekonomiky a její efektivní činnost má opět příznivý dopad na příjmovou část státního rozpočtu.
Z vlastní praxe, co by člena podvýboru pro kontrolu, se domnívám, že je s odkazem na výstupy Nejvyššího kontrolního úřadu více než na místě zvýšení výdajů této kapitoly o oněch 20 miliónů korun tak, aby i její tempo růstu dosáhlo alespoň úrovně 101,8 %, tedy na výsledných 292,4 milióny korun s určením pro platy zaměstnanců a ostatní platby.
Dále je třeba se zmínit o další z našeho pohledu neúměrně protěžované kapitole, a sice o kapitole 307 Ministerstvo obrany. Rozpočet této kapitoly předpokládá ve srovnání s rokem předešlým nárůst o 22,05 %, což představuje částku téměř 36,9 miliard korun. Protože je zřejmé, že tato částka je nastavena na zvýšené nároky armády v souvislosti s přípravou k začlenění do NATO, což je proces z našeho pohledu nadbytečný, domnívám se, že je možné krátit kapitálové výdaje tohoto resortu o 5 miliard korun a ostatní neinvestiční nákupy a související výdaje o 7 miliard korun, tedy na výsledných 24 miliard 877 miliónů 65 tisíc korun tak, čímž docílíme úspory 12 miliard korun. Výše zmíněné kapitálové výdaje navrhuji krátit následovně.
150 miliónů korun z programu 307 010, 150 miliónů korun z programu 307 020, 340 miliónů korun z programu 307 040, 280 miliónů korun z programu 307 110, 130 miliónů korun z programu 307 140, 50 miliónů korun z programu 307 150, 200 miliónů korun z programu 307 160, 450 miliónů korun z programu 307 210, 1,5 miliardy korun z programu 307 220, 500 mil. korun z programu 307 230, 350 mil. korun z programu 307 250, 390 mil. korun z programu 307 260 a konečně 410 mil. korun z programu 307 270.
Tato úprava by znamenala výrazné snížení výdajů vynakládaných armádou ve srovnání s rokem 1997, a to na jeho 83procentní úroveň, což je dle našeho názoru nejvyšší možná přijatelná hranice. Jestliže míní Ministerstvo obrany více proinvestovat ve fiskálním roce 1998, musí najít rezervy ve vlastním hospodaření, což nepovažujeme za složitý úkol.
Těchto ušetřených 12 miliard korun navrhuji přesunout do následujících 4 kapitol. Částku 4,5 miliardy korun do kapitoly 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí, položka důchody. Index růstu výdajů této kapitoly na důchody dosahuje ve vládním návrhu hodnoty 107 %. 7procentní nárůst je tedy však příliš směšný vzhledem k plánované dvouciferné inflaci, přičemž mnou navrhované zvýšení představuje tempo růstu 110,8, což je nejnižší reálně uvažovaný základ. Ušetřených 6 miliard korun navrhujeme přesunout do výdajů kapitoly 327 Ministerstvo dopravy a spojů, 1 miliardu korun pak do kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví a bližší specifikaci uvádím dále.
Nedostatečně financovaným resortem v tomto vládním návrhu zákona je i rozpočet kapitoly 312 nebo-li mnou již nejednou připomínkovaný rozpočet Ministerstva financí. Tato kapitola s rozpočtovanými výdaji necelých 10,1 miliard korun a tempem růstu výdajů pouhých 97,3 % je velmi silně podhodnocena, zvláště pak se jedná o tempo růstu mzdových prostředků na úrovni 100,22 %. To představuje nebezpečné úskalí. Je třeba připomenout, že kromě pracovníků Ministerstva financí tato položka zahrnuje i celníky a územní finanční orgány, které v současné době spravují přibližně 6 miliónů daňových subjektů. Nechceme-li se do budoucna dočkat výskytu dalších případů korupce ve státní správě, kdy může dojít až k prorůstání organizovaného finančního zločinu se státní správou, je třeba počítat s minimálním posílením neinvestičních výdajů této kapitoly alespoň ve výši půl miliardy korun s určením pro mzdové prostředky tak, aby tempo růstu výdajů této položky dosáhlo nejméně 112,6 % a umožnilo tak realizaci diferencovaného přístupu k odměňování s potřebnou teritoriální flexibilitou. Tím mám samozřejmě na mysli specifiku hlavního města Prahy a okolí včetně daňových subjektů jim příslušejících.
Zdrojem těchto prostředků se může stát mnou navrhovaná redukce kapitálových výdajů kapitoly 307 Ministerstvo obrany, program 307 230.
Vážený pane předsedající, domnívám se, že by během druhého čtení takto závažného návrhu zákona zde měl být přítomen zástupce navrhovatele.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já souhlasím.
Poslanec Petr Vrzáň: Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Mohu vyzvat pana poslance Wagnera, aby přišel, a pana poslance Ivana Pilipa, aby také přišel, ale nemohu vám přerušit vaši řeč. Tomu rozumíme.
Poslanec Petr Vrzáň: Děkuji. Výzvě jste porozuměl zcela přesně.
Dalším resortem, v němž panuje dlouhodobá finanční nedostatečnost, je Ministerstvo vnitra, tedy kapitola 314. Index růstu výdajů této kapitoly ve výši 102,25 % dle našeho názoru negarantuje účinný boj s kriminalitou. Jde o částku 26,5 miliardy korun v absolutním vyjádření, kterou považujeme za nezbytné posílit nejméně o 1 miliardu korun, která by zajistila tempo růstu výdajů resortu minimálně na úrovni 106,1 %. Takto navýšeným objemem prostředků je bezpodmínečně nutné posílit mzdové prostředky, zejména policistů, čímž by mohlo být dosaženo reálného indexu růstu ze současných 99,86 na 108,4. Takové tempo růstu je opět nejnižším možným a přijatelným z hlediska úrovně tempa růstu nezbytného alespoň pro jejich elementární motivaci k práci, při které mnohdy riskují své životy a zdraví.
Význam posílení těchto mezd vidíme i v prevenci korupce zaměstnanců na všech úrovních činnosti resortu, přičemž zde hrají nezastupitelnou roli i neinvestiční výdaje, zejména pro dynamičtější řešení katastrofální úrovně technického vybavení a prostor naprosté většiny místních oddělení policie České republiky. Je zřejmé, že posílení nezávislosti policistů za současného zlepšování jejich pracovních podmínek, musí mít bezprostřední vliv na zvýšení účinnosti jejich velmi náročné práce při lokalizaci hospodářské kriminality, ale i na poli šedé ekonomiky se zřejmým zpětným dopadem na příjmovou složku státního rozpočtu.
Zdroje pro financování těchto potřeb ve výši 1 mld. korun navrhuji získat krácením kapitoly 336 - ministerstvo spravedlnosti - v položce platy zaměstnanců a ostatní platby s plánovaným indexem růstu výdajů této kapitoly 107,85 %. Vzhledem k efektivnosti práce tohoto resortu je nutné rozpočtovaných téměř 10,1 mld. snížit o 1 mld. korun, a to o 200 miliónů v položce kapitálových výdajů, program č. 336 030 a dále 800 mil. korun v položce platy zaměstnanců a ostatní platby.
Další kapitolou státního rozpočtu je kapitola 327 - ministerstvo dopravy a spojů. Tato kapitola s předpokládanými výdaji 23,6 mld. korun a tempem růstu výdajů pouze na úrovni 83,24 % roku minulého je rovněž nedostatečně rozpočtována. Zejména infrastrukturní investice považujeme na naprosto nedoceněné a podhodnocené. Považujeme za nezbytné posílit tento resort nejméně o 6 mld. korun přesunem z kapitoly ministerstva obrany z položky ostatní neinvestiční nákupy a související výdaje tak, aby mohlo být dosaženo tempa růstu výdajů nejméně na úrovni 104,4 %. Uvedené prostředky pak zahrnout do investičních výdajů, které by pak vzrostly z dosavadních 10,6 mld. korun na upravených 16,6 mld. korun. Tento vzrůst investic by znamenal dosažení růstu 105,3 % a jde opět z našeho hlediska o nejnižší přijatelnou úroveň tempa růstu infrastrukturních investic. Toto navýšení rozpočtovaných výdajů by mj. znamenalo např. možnost urychlené výstavby dalších 60 km dálnic, jejichž používání by se nutně muselo odrazit v příjmové části rozpočtu republiky navýšením tržeb z poplatků za užívání silnic a dálnic, ale napomohlo by rovněž včasným řešením situace některých dopravních úseků, které mají již dnes potíže s kapacitou.
Další námi sledovanou oblastí je kapitola 329 - ministerstvo zemědělství - s absolutní výší rozpočtových výdajů 15,87 mld. korun, které představují tempo růstu výdajů 118,78 %. Domnívám se, že tempo růstu výdajů tohoto resortu je ve srovnání s ostatními nadhodnocené, a proto jej doporučuji celkem o 2 mld. korun krátit tak, aby došlo k úpravě tempa růstu této položky na výsledných 103,8 %. Takovouto úpravu rozhodně nelze označit za snahu omezit význam zemědělské prvovýroby, avšak je nutné vycházet z reálných možností pro financování jednotlivých kapitol rozpočtu.
Takto vyčleněné finanční prostředky by měly směřovat a posílit kapitolu 333 - ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy - ve výši 300 mil. korun s určením zejména pro platy učitelů, což je již dnes velmi ožehavá záležitost. Dalších 500 mil. korun navrhuji přesunout do kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa, položka vládní rozpočtová rezerva. Zbývajících 200 mil. korun pak navrhuji přesunout do kapitoly 306 - ministerstvo zahraničních věcí - pro zajištění nezbytné akviziční činnosti obchodních oddělení našich zastupitelských úřadů v některých vytypovaných teritoriích s vyšší reálnou perspektivou exportu. Zbývající 1 mld. korun by měla být rovněž přesunuta do kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa - jako rezerva na důchody.
Tempo růstu výdajů kapitoly 333 představuje stagnaci na úrovni 100 % výdajů roku předešlého, přičemž je dlouhodobě znám problém obtížného financování této kapitoly v položce platů učitelů, kde tempo růstu mezd ve výši 100,2 % považujeme za demotivující a podhodnocené ve srovnání s platy v ostatních profesích. Protože pedagogům je svěřeno poslání podílet se významnou měrou na výchově naší budoucí generace, je třeba snažit se o docenění tohoto jejich úsilí a rozpočet mzdových prostředků posílit o zmíněnou 1 mld. korun, což by mělo za následek zvýšení tempa růstu mezd na 108,4 %. Výdaje kapitoly jako celku by tedy tímto mírně vzrostly a dosáhly indexu alespoň 101,6 %, v absolutním vyjádření 62,3 mld. korun.
Dalším nedostatečně financovaným resortem je kapitola 333 - ministerstvo zdravotnictví - s indexem růstu mzdových výdajů ve výši pouhých 104,03 % a celkovými výdaji kapitoly jako celku na úrovni 117,48 %. V absolutním vyjádření 5,9 mld. korun. Nezbytné je zvýšit rozpočet ministerstva zdravotnictví nejméně o 1 mld. korun s upřesněním pro mzdové výdaje, což by znamenalo zvýšení tempa růstu celkových výdajů na 125,5 %. Jak již bylo výše uvedeno, zdrojem těchto prostředků byla navržena kapitola 307 - ministerstvo obrany.
Dámy a pánové, naším cílem by mělo být utváření rozumné fiskální politiky, nebo-li takové utváření daňové soustavy a veřejných výdajů, které přispějí k nastartování růstu ekonomiky s vysokou zaměstnaností a eliminací vysoké a kolísavé inflace. Je nutné říci, že vládní návrh zákona o státním rozpočtu na rok 1998 není takovým, který by naplnil dlouhodobé a strategické cíle naší fiskální politiky. Považuji v této souvislosti za nezbytné apelovat na vládu v otázkách maximální pozornosti v boji s daňovými úniky, k efektivnímu výběru daní a k úsporám výdajů státního rozpočtu.
Osobně jsem přesvědčen, že i přes maximální pozornost věnovanou těmto otázkám nebudou výše zmiňované resorty modelem vyrovnaného státního rozpočtu dostatečně profinancovány. Touto cestou v naší situaci je deficitní způsob financování.
Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vrzáňovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Krampera, připraví se pan poslanec Hulinský.
Poslanec Zdeněk Krampera: Pane předsedající, dámy a pánové, dovoluji si podat pozměňovací návrh k návrhu státního rozpočtu na rok 1998. Navrhuji zvýšení kapitoly 333 - ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy - programu pořízení a technická obnova investičního majetku k řešení úkolů vědy a výzkumu, číslo programu 333 920, o částku 300 mil. korun. Tuto částku navrhuji odebrat z kapitoly 307 - ministerstvo obrany - rozpočtový ukazatel systémové dotace ze státního rozpočtu.
Stručné zdůvodnění: SPR-RSČ považuje vysokou úroveň národní vědy a výzkumu za nutný předpoklad existence samostatného a silného českého státu. Proto také naše strana předložila ve volebním programu v roce 1996 koncepci budoucího rozvoje této oblasti podrobně a konkrétně. Bohužel, ekonomický vývoj od roku 1996 a neřešení organizačních překážek výzkumné práce přinesly výzkumné sféře další zaostávání. Zvrat k lepšímu by byl možný nejen zvýšením výdajů na vědu, ale organizačními změnami, hlavně nastolením koncepce s národními prioritami ve výzkumu místo chaotického výběru vědeckých témat.
Dnes jde ale o podíl výdajů na vědu a výzkum v rozpočtu na rok 1998. Návrh rozpočtu počítá s výdaji ve stejné výši jako v roce 1997, tedy o 0,47 % HDP. To je však reálně méně než v letošním roce. Protože výzkum, zejména experimentální a technický, je značně závislý na dovozních materiálech a přístrojích, budou při současném nepříznivém trendu kurzu české koruny mít výzkumníci s materiálním zabezpečením řešených projektů ještě větší problémy než letos. Návrh rozpočtu tento faktický růst cen nevzal v úvahu. Je třeba také uvážit, že z prostředků na výzkum se udržují budovy výzkumných institucí, provádějí se nezbytné opravy a hradí se spotřeba energie a tepla. Vzrůstající ceny těchto režijních výdajů, které nelze nijak obejít, ukrojí ještě větší podíl z prostředků na přímé náklady výzkumu.
Jsme si vědomi, že v současné situaci státu s devastovanou ekonomikou nelze žádat okamžité zvýšení podílu rozpočtu na vědu na úroveň, jaká je normální v zemích Evropské unie. Jiné oblasti našeho života jsou v podobně žalostném stavu jako věda. Přesto však navrhujeme zvýšit výdaje na vědu v roce 1998, a to alespoň na úroveň kompenzující inflaci a předvídatelný pohyb kurzu české měny, tj. na více než 0,5 %. V absolutních cifrách to je částka mnohem nižší než s jakými částkami operují jiné kapitoly rozpočtu. Jedině tak se však dá pozdržet úpadek české výzkumné a vědecké sféry do doby, kdy nastoupí nová vláda, která ocení správně úlohu vzdělání, kultury a intelektuálních kapacit občanů pro budoucnost České republiky.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kramperovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Hulinský a připraví se pan poslanec Filip. V případě, že tu není přítomen pan poslanec Filip, jsem s ním domluven na dalším postupu, takže by se připravila paní poslankyně Čelišová.
Poslanec Petr Hulinský: Pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, na základě jednání podvýboru pro vězeňství a následně výboru pro obranu a bezpečnost, v kontextu s usnesením č. 73 výboru pro obranu a bezpečnost bod 2/12 ze 2.11.1997 doporučuji v kapitole 336 v položce "platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci" zvýšit rozpočtové výdaje o 133 084 000 Kč, tj. na celkovou částku 4 858 510 000 Kč, čímž se zvýší o stejnou položku celkové výdaje kapitoly, tj. místo částky 10 096 858 000 Kč budou výdaje ve výši 10 229 942 000 Kč. O částku 133 084 000 Kč snížit rozpočet kapitoly VPS v položce "vládní rozpočtová rezerva" a o stejnou částku snížit výdaje kapitoly VPS celkem.
Důvodová zpráva: Zvýšení částky se týká platů zaměstnanců ve Vězeňské službě České republiky, přičemž potřeba mzdových prostředků vychází z plánované průměrné mzdy na rok 1997 s příslušným podílem 13. platu bez uvažované přesčasové práce, upravené dle opatření vlády ke stabilizaci státního rozpočtu. Tato mzda je vztažena k tabulkovému počtu 10 000 zaměstnanců Vězeňské služby České republiky. Odchodné a odstupné zahrnuje zákonné dávky spojené s ukončením služebního poměru dle předpokládaných odchodů příslušníků Vězeňské služby do důchodu a dle obvyklé fluktuace.
V rozpočtu předpokládaná částka však tuto potřebu nezajišťuje, a proto navrhuji zvýšení mzdových prostředků pracovníků ve vězeňství o 133 084 000 Kč tak, aby byly vytvořeny podmínky pro dodržování všech mzdových povinností Vězeňské služby České republiky.
Dále mi dovolte, abych přednesl druhý pozměňovací návrh. Na základě jednání podvýboru pro sport a tělovýchovu jsem byl pověřen jako místopředseda přednést návrh podvýboru, ve kterém podporujeme zvýšení výdajů o 277 milionů Kč pro sport a tělovýchovu dle návrhu poslance Krause z vládní rozpočtové rezervy v kapitole VPS.
Jako alternativní návrh v případě, že by tento návrh nebyl přijat, navrhujeme řešit zvýšení prostředků na sport a tělovýchovu o 277 milionů Kč v rámci kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy takto. Na základě vyzvání rozpočtového výboru k předložení finančních prostředků v kapitole 333 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve prospěch občanských sdružení v tělovýchově a sportu navrhuji, aby byly posíleny investiční dotace pro občanská sdružení v tělovýchově a sportu v programu 333 030, výstavba a obnova sportovních zařízení, o 130 milionů Kč, a to přesunem v rámci kapitálových výdajů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které celkem v této kapitole činí 3,21 miliard Kč.
Dále navrhuji, aby byly posíleny neinvestiční dotace občanských sdružení v tělovýchově a sportu o 147 milionů Kč, a to přesunem z neinvestičních příspěvků příspěvkovým organizacím, které celkem v této kapitole činí 38,105 miliard Kč, viz oddělení E rozpočty kapitol, tabulkové vybrané ukazatele kapitoly 333 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Důvodová zpráva: Občanská sdružení v tělovýchově a sportu obdržela v roce 1997 v rámci upraveného státního rozpočtu státní dotace v celkové výši 1,36 mld. Kč, a to převážně v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a v kapitole VPS. Návrh státního rozpočtu na rok 1998 přiděluje občanským sdružením v tělovýchově a sportu 723 milionů Kč, což představuje pokles o 300 milionů Kč, a to v roce, kdy se koná zimní olympiáda v Naganu.
Při projednávání návrhu státního rozpočtu pro rok 1998, kapitola 333 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a kapitola 398 VPS ve výboru pro vědu, vzdělání, mládež a tělovýchovu doporučil výbor posílit prostředky pro tělovýchovu a sport ve výši 277 milionů Kč. Tento návrh získal podporu i v rozpočtovém výboru, kde při orientačním hlasování ho podpořilo 11 hlasů. Důvodem návrhu byl fakt, že návrh rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro rok 1998 zůstává v úrovni upraveného rozpočtu roku 1997, ale prostředky pro tělovýchovu a sport klesají o 30,2 %.
Prostředky poskytované státem tělovýchově a sportu, ve kterém je organizováno zhruba 1,5 milionů občanů, jsou určeny pro obnovu a výstavbu sportovních zařízení, pro sportovní reprezentaci a talentovanou mládež. Proto je tento meziroční pokles katastrofický. Ve svém důsledku znamená, že nebudou dokončena ani rozestavěná sportovní zařízení, nebudou moci být vysíláni sportovci na mistrovství světa či Evropy, nebudou prostředky na provoz sportovních zařízení a na výchovu talentované mládeže, ze které se rekrutují sportovní reprezentanti. Ve svém důsledku to znamená uzavírání sportovních zařízení, která neužívají jen aktivní sportovci, ale i běžní občané.
Pokud stát nebude přispívat na výchovu talentované mládeže, zanikne za pár let sportovní reprezentace, která významným způsobem vytváří obraz naší republiky.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hulinskému. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Vojtěch Filip, připraví se paní poslankyně Květoslava Čelišová.
***