Pátek 5. prosince 1997

 

Poslanec Miloš Melčák: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych podal pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu, sněmovní tisk 287.

Navrhuji zvýšit prostředky na platy učitelů všech typů škol včetně příslušenství těmto platům o 300 miliónů korun. Zdroje doporučuji hledat přímo v kapitole 333, tedy v rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, a to v položce nazvané Běžné výdaje celkem ve výši 58 miliard 306 mil. 611 tis. korun českých.

Z toho vyplývá, že podle předloženého návrhu zákona o státním rozpočtu se mění tzv. jednotné dílčí ukazatele následovně.

Položka z toho: Platy zaměstnanců a ostatní platy za provedenou práci z částky 11 miliard 968 mil. 751 tis. na částku 12 miliard 187 mil. 317 tis., dále položka z toho Platy zaměstnanců částka 11 miliard 878 mil. 957 tis. na částku 12 miliard 097 mil. 532 tisíc. Položka Povinné pojistné placené zaměstnavatelem se částka 4 miliardy 187 mil. 328 tis. mění na 4 miliardy 265 miliónů 390 tisíc.

Porovnáním uvedených položek plyne, že se původní částky mění postupně o 218 mil. 566 tis., 77 mil. 062 tis. a 4 mil. 372 tis. korun českých, tj. celkem o 300 miliónů korun českých.

O tuto částku doporučuji snížit položku nazvanou Regionální školství - běžné výdaje celkem, a to z částky 46 miliard 805 mil. 970 tis. na částku 46 miliard 505 miliónů 970 tisíc.

Tím se tato položka sníží o 300 miliónů korun českých, tj. o 0,64 %, což je částka pod rozlišovací schopností zdatného ekonoma a i když tato úprava zvýší celkové platy zaměstnanců jen o 1,8 %, při použití prostředků výhradně na platy učitelů, bude onou troškou, která nejen potěší, ale především prospěje ke stabilizaci učitelského stavu. Věřím, že navrhovanou úpravu podpoří především ti, kteří si slibem o zdvojnásobení platů pomáhali k lepším volebním výsledkům v minulých volbách do parlamentu.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má pan poslanec Josef Krejsa, připraví se pan poslanec Karel Sehoř.

 

Poslanec Josef Krejsa: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, přikláním se sice k názoru, že děláme účet bez hostinského, ale kde nic není, ať mi pan ministr a předseda meziresortní komise promine, ani cikán nebere, takže silně pochybuji, že by jakákoliv nová vláda dostala ze státního rozpočtu potřebnější, tedy vyšší, sumu. Proto respektuji částku vládního návrhu, která údajně k dispozici je, v což doufám, tedy celkovou sumu v rámci státního rozpočtu, tj. 536 miliard 635 miliónů korun a jsem ochoten, jak jsem již uvedl v prvém čtení, vládní návrh rozpočtu podpořit samozřejmě za předpokladu, že budou schváleny mnou předložené pozměňovací návrhy, ve kterých navrhuji snížení rozpočtu Kanceláře prezidenta republiky a Senátu, přesun této částky do kapitoly Ministerstva kultury a hlavně přesun 8 miliard 145 miliónů z rozpočtu armády do rozpočtu Ministerstva vnitra.

Pozměňovací návrh č. 1:

Navrhuji snížit rozpočet Kanceláře prezidenta republiky celkem o 32 miliónů 533 tis. korun.

Úsporami na platech pracovníků Kanceláře ve výši 20 % by se ušetřilo 5 miliónů 769 tis. korun, úsporami na obnově a dostavbě areálu Pražského hradu ve výši 20 % by se ušetřilo 23 miliónů 687 tis. korun, úsporou při obnově a dostavbě sídla prezidenta republiky v Lánech ve výši 15 % by se ušetřilo 2 milióny 723 tis. korun. Konečně úsporami při pořizování a technické obnově strojů a zařízení Kanceláře prezidenta ve výši 25 % z původní částky by bylo ušetřeno 363 tis. korun. Celkem navrhuji krátit rozpočet Kanceláře prezidenta o 32 miliónů 533 tis. korun. Tyto prostředky navrhuji spolu s penězi seškrtanými v kapitole Senát - uvedu za chvíli - přidělit kapitole Ministerstvo kultury, jak uvedu ve svém pozměňovacím návrhu č. 3.

Můj pozměňovací návrh číslo 2 zní:

Navrhuji snížit rozpočet Senátu celkem o 82 423 000 Kč. Úsporami na náhradách výdajů, spojených s výkonem funkce senátora ve výši 30 % by se ušetřilo 7 422 000 Kč. Úsporami na výdajích na konzultační, poradenské a právní služby ve výši 50 % by Senát ušetřil 1 600 000 Kč.

V Senátu je však možno šetřit i na investičních výdajích. Navrhuji proto snížit investiční výdaje na pořízení a technickou obnovu investičního majetku Senátu u systémových investičních dotací ve výši 20 % s úsporou 38 520 000 Kč a u individuálních investičních dotací úspor ve výši 15 %, tj. 34 701 000 Kč.

Celkem tedy navrhuji krátit rozpočet senátu o 82 423 000 Kč. Tyto finanční prostředky spolu s penězi ušetřenými v kapitole Kancelář prezidenta republiky navrhuji přidělit kapitole Ministerstvo kultury.

Této problematice věnuji svůj pozměňovací návrh číslo 3.

Navrhuji navýšit rozpočet Ministerstva kultury celkem o 114 956 000 Kč, získaných souhrnně škrty v kapitolách Kancelář prezidenta republiky a Senát Parlamentu.

Takto získané finanční prostředky budou využity k navýšení částek, sloužících ke krytí výdajů na tyto programy a programové okruhy:

Navýšení částky havarijního střešního fondu o 100 %, tedy o 35 mil. Kč získá tento celkem 70 mil. Kč ke krytí svých výdajů.

Navýšením částky programu restaurování movitých kulturních památek rovněž o 100 %, tedy o 30 mil. Kč získá program celkem 60 mil. Kč.

Navýšením položky výkup předmětů kulturní hodnoty taktéž o 100 %, tedy o 25 mil. Kč, bude celkem na tuto potřebnou činnost určeno 50 mil. Kč.

A konečně navýšením položky preventivní ochrana movitého kulturního dědictví zabezpečovací technikou, tj. EZS, EPS a ISO o 44,805 %, tedy o 24 956 000 Kč bude mít tento záslužný program k dispozici celkem 80 656 000 Kč.

Myslím, že důvody k navýšení jmenovaných položek v kapitole Ministerstva kultury nemusím nijak zvlášť obhajovat či vysvětlovat. Fakt je ten, že na údržbu, opravu, restaurování a ochranu movitých i nemovitých kulturních památek je v našem státě vydáváno čím dál méně finančních prostředků. V porovnání se zeměmi západní Evropy je situace v naší republice přímo katastrofální. Všechny položky, u kterých jsem navýšení navrhl, tyto peníze potřebují absolutně nezbytně, aby zabránily chátrání, vývozu, devastaci či odcizování historicky nenahraditelných kulturních památek našeho národního dědictví.

Pozměňovací návrh číslo 4:

Navrhuji snížit rozpočet v kapitole Ministerstvo obrany celkem o 8 145 465 000 Kč. Úsporami na platech zaměstnanců Ministerstva obrany ve výši 15 % z původní částky bychom ušetřili 1 197 659 000 Kč. Úsporami na platech zaměstnanců Ministerstva obrany ve státní správě ve výši 20 % by došlo ke snížení výdajů o 456 660 000 Kč. Snížení vojenských výdajů o 18 % by se ušetřilo 5 890 384 000 Kč z rozpočtovaných výdajů.

V oblasti investičních programů navrhuji úspory v položce pořízení a technická obnova investičního majetku vyvolané redislokací a reorganizací armády České republiky ve výši 20 %, což činí částku 33 220 000 Kč. V položce pořízení a technická obnova investičního majetku pro přípravu a výdej stravy vojsk navrhuji uspořit 30 %, tedy 184 271 000 Kč. V položce pořízení a technická obnova investičního majetku velení, správy, zásobování a výcviku vojsk navrhuji provést škrty ve výši 50 %, tj. 355 580 000 Kč. V položce pořízení a technická obnova investičního majetku pozemního vojska vidím možnost úspory až 30 % nákladů, tedy 156 063 000 Kč. V položce pořízení a technická obnova investičního majetku pro zabezpečení celoresortních programů navrhuji ušetřit 50 % nákladů, tedy 104 750 000 Kč. A konečně v položce pořízení a technická obnova investičního majetku pro informační systémy vidím možnost ušetřit až 30 % částky určené ke krytí těchto nákladů, tedy 132 069 000 Kč.

Celkem tedy navrhuji krátit rozpočet Ministerstva obrany, jak jsem již uvedl, o 8 145 465 000 Kč.

K podání tohoto pozměňovacího návrhu mě přivedl názor, že naše vláda vynakládá příliš mnoho finančních prostředků na armádu, která je stejně nefunkční, místo aby se snažila podporovat finančně Policii České republiky při jejím boji se zločinem. Tento boj se stává čím dál tvrdší, skupiny zločinců jsou dokonale vyškolené a vyzbrojené, přičemž mají mnohdy požehnání i nejvyšší vládních míst. Boj proti takovýmto tlupám je pro policii zcela podřadně technicky vybavenou i při té největší snaze, píli a odvaze velmi nesnadný a většinou končí neúspěšně.

Navrhuji proto převést finanční prostředky ušetřené v kapitole Ministerstva obrany do kapitoly Ministerstvo vnitra a operativně je předistribuovat nejpotřebnějším složkám policie, hasičské, záchranné služby.

Tuto problematiku řeší můj poslední pozměňovací návrh číslo 5.

Navrhuji přetransferovat finanční prostředky ušetřené v kapitole Ministerstvo obrany v celkové výši 8 145 465 000 Kč do kapitoly Ministerstvo vnitra. Takto získané finanční prostředky budou využity k navýšení částek, sloužících ke krytí výdajů na tyto investiční programy. Navýšení položky obnova vozového parku Policie o 500 %, tedy o 2 222 325 000 Kč získá policie k těmto účelům celkem 2 666 790 000 Kč.

Navýšení položky Technické zabezpečení útvarů Policie o 728 %, tedy o 3 567 018  000 Kč, získá policie k nákupu životně potřebných technických zařízení celkem 4 056 993 000 Kč. Zvýšením finančního obnosu v položce Pořízení a technická obnova movitého investičního majetku ve školách a vzdělávacích zařízeních o 300 %, tedy o 74 505 000 Kč, dostaneme výslednou sumu určenou ke vzdělávání našich policistů ve výši 99 340 000 Kč.

Navýšením položky Pořízení a technická obnova strojů Hlavní správy Požární ochrany Ministerstva vnitra o 1 000 %, tedy o 93 337 000 Kč bude mít správa celkem k dispozici 102 674 000 Kč. Zvýšením rozpočtované sumy u položky Realizace informačních a výpočetních systémů o 300 %, tedy o 317 313 000 Kč, získá celkem logistika Policie ČR 423 084 000 Kč.

Navýšením položky Pořízení a technická obnova spojové techniky o 500 %, tedy o 190 200 000 Kč, získá tato položka celkem 228 240 000 Kč. Rozšířením částky finančních prostředků u položky Rekonstrukce a modernizace skladů PH, čistíren odpadních vod a kanalizací, plynofikace o 200 %, tedy o 299 688 000 Kč, dostane tento program celkem k dispozici 449 523 000 Kč.

Navýšením položky Výstavba obvodních oddělení Policie ČR o 400 %, tedy o 177 740 000 Kč získá tato položka 207 175 000 Kč. Navýšením položky Pořízení a technická obnova investičního majetku Hasičských záchranných sborů okresů o 300 %, tedy o 1 200 000 000 Kč, dostane tento program celkem 1 600 000 000 Kč. A konečně navýšením položky Pořízení a technická obnova investičního majetku k řešení úkolů vědy a výzkumu o 105,87 %, tedy o 3 339 000 Kč, získá tato položka celkem 6 493 000 Kč.

Jak jistě z vás mnozí pochopili, moje pozměňovací návrhy nejsou náhodné a nesystémové, ale jejich snahou je systémově zvýšit příjmy Policie České republiky alespoň na takovou míru, aby tato naše bezpečnostní složka mohla bez existenčních problémů plnit svůj primární úkol, t.j. zajišťovat ochranu obyvatelstva a veřejný pořádek. K plnění těchto úkolů potřebuje Policie dostatečně kvalitní vozový park, další technické zajištění jako spojovací techniku, počítače, zbraně a celou řadu dalších pomůcek. Nezbytně nutné pro kvalitní výkon policejní služby je i dobré zázemí na okresních odděleních Policie.

Obdobná situace panuje i v hasičské záchranné službě, která je na tom po stránce finančního zajištění stejně špatně jako Policie. Tuto negativní situaci se proto snažím odstranit svými pozměňovacími návrhy k vládnímu návrhu rozpočtu a doufám, že je, vážené kolegyně a vážení kolegové, svými hlasy v zájmu zajištění své vlastní bezpečnosti a bezpečnosti svých rodin podpoříte. V takovémto případě podpořím i já svým hlasem vládní návrh rozpočtu pro rok 1998.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Krejsovi. Vzhledem k tomu, že předseda poslaneckého klubu sociální demokracie pan poslanec Gross avizoval asi před hodinou, že žádá, aby se ve 13.00 hodin přesně hlasovalo o jeho procedurálním návrhu, neudělím již další slovo přihlášenému poslanci a v tuto chvíli vyhlašuji přestávku přesně do 13.00 hodin, kdy budeme hlasovat o procedurálním návrhu předsedy poslaneckého klubu sociální demokracie.

(Schůze přerušena v 12.54 hodin.)

 

(Schůze opět zahájena ve 13.00 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Paní poslankyně, páni poslanci, je přesně 13 hodin. Bylo avizováno, že touto dobou budeme hlasovat. Já jsem vás o přestávce všechny odhlásila. Prosím, abyste se zaregistrovali svými hlasovacími kartami.

Já v tuto chvíli zopakuji procedurální návrh pana poslance Grosse. (Prosím předsedu sněmovny, aby nerušil jednání hlasitým hovorem.) Prosím pana poslance Grosse, aby sledoval, zda interpretuji jeho návrh správně.

Pan poslanec Gross navrhuje ve svém procedurálním návrhu, aby projednávání státního rozpočtu ve druhém čtení bylo odročeno, a to do jmenování nové vlády.

 

Paní poslankyně, páni poslanci, budeme nyní hlasovat o tomto návrhu. Zahajuji hlasování pořadové číslo 103 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 103 se z přítomných 191 pro vyslovilo 94, proti 97. Tento návrh nebyl přijat.

 

Paní poslankyně, páni poslanci, v tuto chvíli probíhá podrobná rozprava ke druhému čtení státního rozpočtu, ale bylo mi avizováno vystoupení jménem klubu SPR-RSČ, takže dávám slovo panu poslanci Vikovi.

 

Poslanec Jan Vik: Dámy a pánové, k radosti vás všech klub SPR-RSČ žádá o přestávku v délce 45 minut.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Paní poslankyně, páni poslanci, já si myslím, že v tomto případě vzhledem k tomu, že byla dohoda, že dnes budeme jednat do 14 hodin, bude rozumné dnešní jednání přerušit, a to následujícím způsobem. Sejdeme se v úterý 9. prosince t.r. ve 14 hodin v Rudolfinu na projev prezidenta republiky a poté v 16 hodin zde v Poslanecké sněmovně, kde bude pokračování rozjednaného bodu.

 

(Schůze byla přerušena ve 13.03 hodin.)

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP