Středa 3. prosince 1997

 

Poslanec Jan Třebický: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, budu velice stručný. Dovoluji si navrhnout usnesení ve znění:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky bere na vědomí zprávu vlády o plnění státního rozpočtu ČR za první pololetí roku 1997."

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu kolegovi Třebickému. Slovo má pan poslanec Vrzáň. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Wagner.

 

Poslanec Jozef Wagner: Prosím pana poslance Grégra, aby předal své návrhy písemně.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Pan kolega Vrzáň není přítomen. Paní kolegyně Kořínková se přihlásila dále do rozpravy.

 

Poslankyně Květoslava Kořínková: Vážený pane předsedající, vážená vládo,dámy a pánové, dovolte mi, abych vyjádřila i já své stanovisko k předložené zprávě o hospodaření za první pololetí.

Vzhledem k tomu, že tato zpráva byla zpracovávána před politickými událostmi minulých dnů, musím konstatovat, že zcela nevyhovuje potřebám, které by sněmovna měla zde projednávat, to znamená dovědět se o hloubce příčin, které způsobily přijetí prvního a druhého balíčku a zároveň také způsoby řešení, které vláda udělala v rámci druhého pololetí nad tato rozhodnutí a která směřují k tomu, že došlo k určitému zlepšení, jak zde uvedl pan místopředseda vlády Pilip, ale samozřejmě ne tak razantní, jak se očekávalo a nedošlo k tak zásadním změnám.

Protože současná vláda podala demisi a asi budeme v blízké době projednávat programové prohlášení nové vlády, navrhuji, aby v rámci tohoto programového prohlášení byly zahrnuty způsoby, kterými vláda chce čelit skutečnostem uvedeným v této zprávě a jakým způsobem bude postupovat dále k podstatné změně této situace.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Kořínkové. Slovo má pan kolega Vrzáň.

 

Poslanec Petr Vrzáň: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené paní poslankyně a páni poslanci, vážení hosté, dámy a pánové, prostřednictvím ministra financí jsme vyslechli zprávu vlády o plnění státního rozpočtu ČR za první pololetí 1997, která se bohužel řadí svým obsahem mezi dosud nejsmutnější dokumenty, které kdy v této sněmovně zazněly. Nevyplývá z ní totiž to, co bychom si my, ale i občané naší země přáli, a sice perspektiva prosperity ve smyslu zřetelného posunu ode dna směrem vzhůru. Ba přímo opak se stává pravdou a nám nezbývá než konstatovat, že vláda po bezradném hledání po dně nenachází pevný bod ke správnému odrazu a tak spolu s posledními dny svého mandátu bohužel utápí i naši budoucnost.

Je nutné podtrhnout, že naprosto neuspokojivé plnění rozpočtových příjmů na začátku letošního roku je vůbec nejhorším výsledkem od vzniku České republiky. Vláda v reakci na tento stav přijetím svých usnesení č. 229 a 356 přijala drastická úsporná opatření, avšak ta mají povahu pouze pasivně-restriktivní a tedy nejsou řešením věcné podstaty problémů naší ekonomiky. Ty spočívají v nízkém výkonu ekonomiky a výrazném zpomalení ekonomického růstu. Alarmujícím jevem je výrazné zrychlení tempa růstu daňových nedoplatků, jejichž úhrn za sledované období činí 10,27 mld. Kč, což je téměř celoroční výsledek roku předešlého. Obdobně negativní je i vývoj inkasa pojistného na sociální zabezpečení.

Ze zprávy, tak jak vykazují zůstatky pokladního plnění na účtech České národní banky, vyplývá schodek státního rozpočtu ke konci června ve výši 14,82 mld. Kč, což v absolutním vyjádření znamená výrazné zhoršení tendence ve vývoji rozpočtového hospodaření, které jasně potvrzuje napětí mezi rozpočtovými příjmy a výdaji indikované již v roce 1996.

Dámy a pánové, k 18. červnu t.r. došlo k přijetí tzv. druhého balíčku a s ním vázání výdajů, tedy ke druhé úpravě rámce rozpočtu tak, že objem příjmů a výdajů byl stanoven na výsledných 510,41 mld. Kč.

Objem celkových příjmů státního rozpočtu ve sledovaném období dosáhl částky 241,51 mld. Kč, tedy dosáhl relativního plnění ve výši 47,3 %. Srovnáním s výsledky několika předešlých let docházíme k závěru, že dochází k trvalému zpomalování tempa růstu příjmů, což neodpovídá požadavku vyrovnanosti státního rozpočtu.

Z hlediska plánovaných finančních toků je nejproblémovější daň z přidané hodnoty, která rovněž vykazuje zpomalení tempa svého růstu. Prakticky stejné hodnocení je možné aplikovat na kategorii spotřebních daní, ale též na daň z příjmů právnických osob. Problémy s jejich plněním pravděpodobně nikoho zde ve sněmovně nepřekvapí, neboť se neobjevují poprvé.

Otázkou však zůstává, jak na tyto skutečnosti Ministerstvo financí reaguje a jakých výsledků dosahuje. Neuspokojivý výběr daně z přidané hodnoty nabízí otázku, zda je dostatečně kontrolován obrat obchodníků, zejména zabývajících se obtížně kontrolovatelným stánkovým prodejem, zda nepřichází na pořad dne otázka snížení hranice pro povinnost přihlásit se jako plátce DPH. Lze konstatovat, že v této oblasti existuje určitý, dosud nevyužitý manévrovací prostor.

Z hlediska neplněné daně z příjmů právnických osob jsou velkým a známým problémem transfery zisků, prováděné právnickými osobami. I když je mi známo, že Ministerstvu financí tento problém není neznámý, zajímá mne, jakých konkrétních úspěchů v této konkrétní oblasti bylo dosud dosaženo a jakými kroky se budou další opatření ubírat.

Nesporně silným protispolečenským a protirozpočtovým jevem je rovněž šedá ekonomika, která svými odhadovanými objemy představuje krácení daňových příjmů v oboru všech daní i cel v řádu desítek miliard korun.

Dámy a pánové, ministr financí nám předkládá fakta tak, jak jsou sledována jeho resortem. Jak jsem se již zmínil, společným jmenovatelem dnešního alarmujícího stavu je zpomalení až zastavení ekonomického růstu. Je výsledkem činnosti celé dosavadní vlády, která za současné indikace existujících hlubokých hospodářských problémů nese plnou odpovědnost. Z tohoto hlediska je adekvátní, že její mandát řídit naši zemi končí.

Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že zde není přítomen zástupce navrhovatele, jsem osobně zvědav, jak jím bude zodpovězeno několik mých otázek.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu kolegovi Vrzáňovi. Končím obecnou rozpravu.

V rámci této rozpravy zazněly návrhy na usnesení. Domnívám se však, že o všech je adekvátní rozhodnout až po ukončení podrobné rozpravy. Myslím, že k bodům tohoto typu je zvláštní rozdělovat rozpravu na ty dva typy, nicméně jednací řád tak hovoří.

Není-li námitek, otevírám podrobnou rozpravu. Ptám se, kdo se do ní hlásí? Vzhledem k tomu, že nikdo, rozpravu končím a upozorňuji, že po vystoupení pana zpravodaje přistoupíme k hlasování o přednesených návrzích.

Pan kolega Wagner má slovo. Dámy a pánové, prosím o klid. Pane kolego, bude asi vhodné posečkat několik desítek vteřin, než se všichni dostaví do jednací síně.

Prosím, pane zpravodaji, myslím, že bude dobré zahájit vaše vystoupení. Omlouvám se.

 

Poslanec Jozef Wagner: Dámy a pánové, v rozpravě předložili své návrhy kolegové Recman, Grégr a kolegyně Kořínková, v tomto pořadí. Pan kolega Vrzáň žádný návrh nepředložil.

Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny nepřijal usnesení, tedy nenavrhl Poslanecké sněmovně žádné usnesení.

Pan kolega Recman a pan kolega Grégr navrhují usnesení, směřující k řešením, která by možná byla prospěšná po mém soudu, ale nicméně nejsympatičtější a nejpotřebnější se mi jeví návrh paní kolegyně Kořínkové, který budu doporučovat.

Pane předsedající, myslím, že bychom mohli začít hlasovat o návrzích v pořadí tak, jak byly předloženy, tedy o návrzích pana kolegy Recmana, který doporučuje, aby se o jeho bodu I. hlasovalo samostatně, poté v bodu II. společně o bodu 1 a 2, poté samostatně o bodech 3, 4 a 5.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan kolega Recman, myslím, navrhoval tento způsob. Chci se jenom zeptat na upřesnění, zda souhlasí s takovýmto postupem hlasování o jeho návrzích.

 

Poslanec Jozef Wagner: Mám dojem, že jsem přesně respektoval požadavek pana kolegy Recmana.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Mám také ten dojem, nicméně pan kolega Recman upřesní.

 

Poslanec Svatomír Recman: Přiznám se, že jsem neslyšel závěr. Společně o bodech 1 a 2,…

 

Poslanec Jozef Wagner: ...a samostatně 3, 4, 5.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji, je to korektní. Dámy a pánové, budeme tedy hlasovat o návrzích pana kolegy Recmana, který žádá o to, abych vás odhlásil. Samozřejmě, že to respektuji. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali.

Prosím o rekapitulaci první části návrhu.

 

Poslanec Jozef Wagner: Prvním návrhem kolegy Recmana, který předkládám k hlasování, je bod I.:

"vyslovuje nespokojenost vládě České republiky s naplňováním příjmů státního rozpočtu České republiky za 1. pololetí 1997".

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať stiskne tlačítko v hlasování číslo 44. Kdo je proti?

Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 94 pro, 88 proti.

Prosím další návrh.

 

Poslanec Jozef Wagner: Další jsou návrhy uvedené pod II., a to bod první a druhý.

Bod první zní: "žádá vládu České republiky, aby pozastavila schválenou privatizaci Komerční banky, Investiční a poštovní banky, Československé obchodní banky a České spořitelny do doby jmenování nové vlády České republiky".

Bod druhý zní: "žádá vládu České republiky, aby předložila projekt privatizace podílů státu v Komerční bance, Investiční a poštovní bance, Československé obchodní bance a v České spořitelně k projednání Poslanecké sněmovně v průběhu 1. čtvrtletí 1998".

Můžeme hlasovat o obou návrzích společně.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování číslo 45. Kdo je proti?

Tento návrh byl přijat poměrem hlasů 96 pro, 86 proti.

Prosím další návrh.

 

Poslanec Jozef Wagner: Třetí bod zní: "předložila návrh právní úpravy prevence nadměrného zadlužení měst a obcí k projednání v Poslanecké sněmovně v průběhu 1. čtvrtletí 1998".

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zdvihne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 46. Kdo je proti?

Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 95 pro, 84 proti.

Prosím o další návrh.

 

Poslanec Jozef Wagner: Předložila návrh na postupné snížení daňových nedoplatků u daní odváděných do státního rozpočtu ČR k projednání Poslanecké sněmovna v průběhu I. čtvrtletí roku 1998.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 47. Kdo je proti?

Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 95 pro, 80 proti.

Prosím o další návrh.

 

Poslanec Jozef Wagner: Předložila návrh programu podpory regionům s nejvyšší mírou nezaměstnanosti v ČR k projednání v Poslanecké sněmovně v průběhu I. čtvrtletí 1998.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zdvihne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 48. Kdo je proti tomuto návrhu?

Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 95 pro, 76 proti.

Prosím další návrh.

 

Poslanec Jozef Wagner: To byly všechny návrhy pana kolegy Recmana. Nyní je na pořadu návrh poslance Grégra:

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vrací vládě ČR k přepracování sněmovní tisk 299 - Zprávu vlády o plnění státního rozpočtu ČR za I. pololetí 1997.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zdvihne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 49. Kdo je proti?

Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 95 pro, 93 proti.

Prosím další návrh.

 

Poslanec Jozef Wagner: Poslanecká sněmovna žádá vládu České republiky, aby ve svém programovém prohlášení rozpracovala řešení vývoje ekonomické situace státu vyplývající ze zprávy vlády o plnění státního rozpočtu ČR za I. pololetí 1997. To je návrh paní poslankyně Kořínkové.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zdvihne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 50. Kdo je proti?

Tento návrh byl přijat poměrem hlasů 96 pro, 86 proti.

 

Poslanec Jozef Wagner: Tím jsme, pane předsedající, projednali všechny návrhy, které byly předloženy v rozpravě.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano, děkuji. Děkuji v tomto okamžiku panu ministrovi financí a panu zpravodajovi.

Dámy a pánové, chci se zeptat, zda bude námitek, abychom v tomto okamžiku přistoupili k projednávání prvních čteních zákonů, čili bodů 17 a dalších, s tím, že těsně před začátkem polední přestávky bychom provedli vše, co je možné provést v bloku voleb a začátek polední přestávky využili pro konání tajných voleb. Je, prosím, souhlas s tímto postupem? Není.

Dámy a pánové, na dotazy, které se objevují směrem k bodu č. 8 bych chtěl konstatovat, že jsme včera schválili hlasováním, že bude tento bod projednáván jako první bod dne dnes odpoledne.

Dámy a pánové, přednesl jsem procedurální návrh, abychom nyní zahájili projednávání bodů 17 a dalších, s tím, že před zahájením polední přestávky vstoupíme do bloku voleb tak, abychom mohli tajné volby provést na začátku přestávky pro oběd.

 

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zdvihne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 51. Kdo je proti?

Tento návrh byl přijat poměrem hlasů 142 pro, 21 proti.

 

Prosím, abyste mi věnovali ještě vteřinku pozornosti. Hodlám vyhlásit polední přestávku zhruba ve 13.15 hodin blokem voleb. Vzhledem k tomu, že přestávka bude spojena právě s tajnými volbami, myslím si, že bude třeba, aby byla minimálně hodinu a půl dlouhá.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP