Středa 5. listopadu 1997

 

Poslanec Zdeněk Zajíček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nejsem si jist, jestli mohu hned v tomto okamžiku plně reagovat na všechny připomínky, které přednesl předřečník, to je pan poslanec Jičínský. Nicméně mi dovolte, abych v tuto chvíli v podrobné rozpravě přednesl spíše legislativně technické úpravy k mému komplexnímu pozměňovacímu návrhu, a to z toho důvodu, že jsem si vědom, že tam došlo k určitým přepisům a při odkazování na jednotlivé paragrafy došlo k určitým posunům, a proto se tam vyskytují chyby. Vzhledem k tomu, že by to mohlo být chápáno následně jako věcný pozměňovací návrh, hlásím se proto už do rozpravy podrobné ve druhém čtení, abych případně tyto problémy odstranil.

V části první navrhuji:

Za prvé k § 3. V § 3 odst. 1 písm. b) se vypouštějí tato slova: "uvedené v písm. a)".

V § 3 odst. 1 písm. e) se § 8 odst. 1 písm. a) nahrazuje paragrafem 13.

Za druhé k § 8. V § 8 odst. 3 se v textu "§ 6" nahrazuje "§ 7".

V § 8 odst. 4 v první větě se "§ 6" nahrazuje "§ 7".

V § 8 odst. 4 v poslední větě se "§ 9 odst. 2 a 3 nahrazují "§ 10 odst. 2 a 3".

Za třetí k § 9. V § 9 odst. 1 v první větě se § 6 nahrazuje odkazem na § 7.

V § odst. 3 v poslední větě se odkaz na § 9 odst. 5 nahrazuje odkazem na § 10 odst. 4.

V § 9 odst. 5 v první větě se odkaz na § 7 odst. 5 nahrazuje odkazem na § 8 odst. 5.

Za čtvrté k § 12. V § 12 odst. 1 písm. d) se odkaz na § 3 odst. 1 písm. a) a b) nahrazuje odkazem na § 5 odst. 1 písm. a) a b).

V § 12 odst.3 se odkaz na § 3 odst. 1 písm. a) a b) nahrazuje odkazem na § 5 odst. 1 písm. a) a b).

Za páté v textu poznámky č. 1 vypustit tato slova: čárka "zákon č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů". Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Prosím o slovo pana poslance Vojíře, připraví se paní poslankyně Rujbrová.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedající, členové vlády, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi podat pozměňovací návrh ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu předloženému Zdeňkem Zajíčkem, a to v § 15 doplnit nový odstavec, který zní: "(5) Není-li splněna povinnost uvedená v odst. 1, rozhodne komise o opatření a sankci podle § 9."

Krátké zdůvodnění. Problémem, který se někdy nazýval jako nepřehledný kapitálový trh, byla spíše situace, že se obchodovalo mimo burzu nebo mimo RM-systém, což není samozřejmě trestné, ale otázka byla v tom, že je to do jisté míry nepřehledné a evidence o těchto obchodech byla poměrně komplikovaná. Nyní se zavádí institut nebo nástroj, kde se říká, že takovýto obchod, který je takto zákonně zrealizován na základě vyhlášky nebo pravidel Ministerstva financí, které Ministerstvo financí vydá, bude podléhat oznamovací povinnosti. V případě, že nesplní oznamovací povinnost, domnívám se, že takový subjekt, který provede tento obchod a nesplní oznamovací povinnost, by měl být sankcionován podle stejných pravidel jako každý jiný subjekt, který obchoduje na veřejném trhu.

Doporučoval bych, aby tento bod byl velice pečlivě zvážen, neboť taková situace, kdy neexistuje sankce a pouze je tam proklamace toho, že se má cosi učinit, je polovičatá cesta a nemá správný efekt.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Slova se ujme paní poslankyně Rujbrová, připraví se pan poslanec Šafařík.

 

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Pane předsedající, členové vlády, dámy a pánové, já jsem se velmi podrobně seznámila s pozměňovacím návrhem kolegy Zajíčka a mohu říci, že z velmi špatné vládní předlohy návrhu se snažil vytěžit maximum a maximum chyb, které vychytat šlo, skutečně vychytal.

Všichni si asi v této době uvědomujeme potřebu kontroly a regulace kapitálového trhu. Nechci se zde ptát, proč přichází tak pozdě. Jednoznačně však musím odmítnout včera prezentovaný názor, že v mimořádné době musíme volit mimořádné prostředky. Nevím, v čem je dnešní doba jiná. Je to snad v tom, že si začínáme uvědomovat některé negativní dopady tržního hospodářství, pro které nebyly s odpovídajícím předstihem vytvořeny právní mechanismy? Mohla bych tady vzpomínat v této souvislosti kritické hlasy v souvislosti se spory právníků a ekonomů z doby bývalého Federálního shromáždění.

Ale dnes žijeme v roce 1997 a řešíme problém, který máme na stole. Společnost, která chce být nazývána demokratickou, se mimořádným řešením vyhýbá. Rozhodně nechci zpochybňovat věcné záměry navrhovaného zákona. Musí jít ovšem o zákon se vším všudy, tedy zákon, který zapadá do našeho ústavního pořádku. Nežijeme v revoluční době, nemáme vyhlášené stanné právo, nemůžeme se řídit zásadou "účel světí prostředky". I po maximální možné snaze kolegy Zajíčka se domnívám, že vládní předlohu tak, jak byla předložena, do důsledku opravit nelze.

Chceme i podle pozměňovacího návrhu, který nám byl předložen, zřídit instituci, která nemá oporu v ústavě, chceme jí svěřit pravomoc rozhodovat o právech a povinnostech fyzických i právnických osob a dokonce i osob, které nebudou přímými účastníky řízení vedeného touto institucí, a to všechno chceme udělat, a to zdůrazňuji, bez jakékoli možnosti demokratické kontroly.

Ptám se, jak dlouho by trvalo, kdybychom tuto instituci zřídili a do vínku jí dali nezávislost na nás samých než by kontrolu prováděl někdo jiný. Svět ekonomiky je v tomto směru vybaven, jak jistě víme, dosti účinnými mechanismy.

Za těchto okolností v souladu s ustanovením § 94 jednacího řádu v podrobné rozpravě podávám návrh na zamítnutí návrhu zákona, a pokud by tento návrh nebyl přijat, na vrácení návrhu k opětovnému projednání ve výborech.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji vám, paní poslankyně. Slova se ujme pan poslanec Šafařík, připraví se pan poslanec Anton Zima.

 

Poslanec Pavel Šafařík: Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolím si předložit pět pozměňovacích návrhů, které spíše směřují ke zpřesnění celého textu.

První návrh se týká § 5 odst. 1, kde navrhuji, aby písmeno d) bylo označeno jako písmeno e) a písmeno e) označeno jako písmeno d). Vidím v tom určitou logickou návaznost textu.

Druhý můj pozměňovací návrh se týká § 9 odst. 5, kdy navrhuji za druhé slovo "komise", které je ve větě, vložit tento text: "Bez tohoto povolení nebo souhlasu."

Třetí pozměňovací návrh se týká § 11 odst. 2, kdy navrhuji za poslední větu vložit ještě tento text: "Tato lhůta může být prodloužena pouze v případě, že soud v této lhůtě neobdržel důkazy potřebné pro rozhodnutí a tyto důkazy si vyžádal. V tomto případě soud rozhodne následující den poté, co důkazy obdrží, nebo následující den poté, co uplynula lhůta k jejich předložení." Domnívám se, že to je určitým způsobem zpřesnění.

Další pozměňovací návrh se týká § 14 odst. 2 b), kdy navrhuji vypustit tento text: "která jsou významná pro seznámení veřejnosti s rozhodovací činností komise." Domnívám se, že jde o rozhodnutí ve věcech veřejných trhů a toto je podle mne nadbytečné.

Můj další pozměňovací návrh se týká § 21 odst. 1, kdy navrhuji text "na návrh ministra financí" nahradit textem "na návrh vlády". To jsou mé pozměňovací návrhy v rámci druhého čtení k textu pana kolegy Zdeňka Zajíčka. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Dalším přihlášeným je pan poslanec Anton Zima, připraví se pan poslanec Miloš Melčák.

 

Poslanec Anton Zima: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegové a kolegyně, dovoluji si dát pozměňovací návrh k § 27 předloženého návrhu. Navrhuji, aby byl § 27 doplněn o nový odstavec 3, který zní: "Zaměstnanec nesmí vykonávat státní dozor ve formě kontroly v takové společnosti, v níž je osobou blízkou osobám, které mají v této společnosti postavení, jež by mohlo ovlivnit činnost zaměstnance."

Krátké zdůvodnění: Odst. 2 příslušného paragrafu řeší situaci, kdy vymezuje činnosti, kterých se nesmí zaměstnanec dopouštět, aby mohl vůbec tuto funkci vykonávat. Mnou navrhovaný odstavec třetí řeší situaci, kdy by zaměstnanec měl působit jako kontrolní orgán ve společnosti, ve které by mohl mít své zájmy.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Slova se ujme pan poslanec Melčák, připraví se pan poslanec Tomáš Teplík.

 

Poslanec Miloš Melčák: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážení členové vlády, vážení kolegové, vážené kolegyně, dovolte mi, abych přednesl pozměňovací návrh poslanců Květy Kořínkové a Miloše Melčáka k vládnímu návrhu zákona o komisi pro cenné papíry a o změně a doplnění dalších zákonů, část VI, změna a doplnění zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, takto:

Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění zákona č. 264/1992 Sb., zákona České národní rady č. 591/1992 Sb., zákona č. 600 atd., se mění takto:

1.Do § 28 odst. 1 e) se za slovo "jméno" doplňuje čárka a slova "rodné číslo".

Do § 28 odst. 1 g) se za slova "jméno prokuristy" doplňuje čárka a slova "jeho rodné číslo".

Do § 28 odst. 2 a) se za slova "obchodní společnosti jména" doplňuje čárka a slova "rodná čísla".

Do § 28 odst. 2 b) se za slova "komanditní společnosti jména" doplňuje čárka a slova "rodná čísla".

Do § 28 odst. 2 c) se za slova "společnosti s ručením omezeným jména" doplňuje čárka a slova "rodná čísla". 2.V § 185 odst. 1 se číslovka 30 nahrazuje číslovkou 50.

Do přechodných ustanovení § 775 se doplňují články tohoto znění:

1. Akciové společnosti, které jsou ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona zapsány v obchodním rejstříku, jsou povinny přizpůsobit své stanovy nové právní úpravě do 30. června 1998.

2. Pokud bylo ke dni účinnosti tohoto zákona zahájeno řízení ve věcech zápisu do obchodního rejstříku, musí být návrh na zápis, pokud odporuje tomuto zákonu, vrácen zpět k opravě.

3. V případě, že nebude přijat návrh na změnu číslovky 30 na 50 v § 185 odst. 1, navrhujeme v § 185 odst. 1 se číslovka 30 nahrazuje číslovkou 40. Do přechodných ustanovení § 775 se doplňují články tohoto znění: Jsou uvedeny 1., 2. v bodě 2, tzn., myslím, že není potřeba vás zdržovat novým čtením. Předložím zpravodaji.

Odůvodnění jsem více méně přednesl včera v obecné rozpravě. Ve stručnosti uvedu, že § 185 odst. 1 se vztahuje na schopnost usnášení se valné hromady akciové společnosti. Podle dosavadní úpravy může být valná hromada schopna se usnášet již tehdy, pokud přítomní akcionáři mají akcie, jejichž jmenovitá hodnota přesahuje 30 % základního jmění společnosti. Tato skutečnost umožňuje minoritní skupině akcionářů, aby rozhodovala proti zájmům většiny akcionářů.

Navrhovaná úprava podstatně zvýší demokratičnost rozhodování a zvýší ochranu majetku akciové společnosti.

Doplněním rodného čísla do obchodního rejstříku se usnadní identifikace osob, např. při posuzování případů jednání ve shodě apod.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Slova se ujme pan poslanec Teplík, připraví se pan poslanec Tomáš Květák.

 

Poslanec Tomáš Teplík: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte i mně, abych přednesl své pozměňující návrhy k právě projednávanému textu. Pozměňující návrhy spočívají v tomto:

V části I komise pro cenné papíry v § 25 odst. 3 stávající text za první větou vypustit a nahradit textem "platové poměry zaměstnanců komise stanoví prezidium komise vnitřním předpisem".

V návaznosti na to v § 21 odst. 2 doplnit nové písm. d) s textem "vnitřní předpis upravující platové poměry zaměstnanců komise". Následující písmena přečíslovat.

Další pozměňovací návrh se týká části osmé, a to sice změn a doplnění zákona č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, kde v § 37 odst. 2 slova "10 milionů" jsou nahrazena slovy "100 milionů".

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Slova se ujme pan poslanec Květák, připraví se pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Tomáš Květák: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl několik pozměňovacích návrhů ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu pana poslance Zajíčka. Smyslem mých pozměňovacích návrhů je poněkud lépe definovat komisi pro cenné papíry v právním řádu České republiky. Některé pozměňovací návrhy snad budou reagovat i na podněty, které zde vznesl pan kolega Jičínský. Čili dovolím si návrhy přednést.

Navrhuji text § 4 odst. 1 komplexního pozměňovacího návrhu pana poslance Zajíčka vypustit a nahradit textem: "Komise zpracovává a předkládá vládě a prostřednictvím ministerstva financí Poslanecké sněmovně zprávu o situaci na českém kapitálovém trhu jedenkrát ročně a dvakrát ročně prostřednictvím ministerstva financí informaci o své činnosti a hospodaření rozpočtovému výboru Poslanecké sněmovny."

Text § 4 odst. 2 komplexního pozměňovacího návrhu pana kolegy Zajíčka navrhuji vypustit a nahradit textem: "Komise v součinnosti s ministerstvem financí na vyžádání Poslanecké sněmovny nebo Senátu a jejich orgánů zpracuje a v dohodnutém termínu prostřednictvím ministerstva financí předloží stanovisko k návrhům právních předpisů majících vztah ke kapitálovému trhu."

Krátké zdůvodnění: Postavení komise pro cenné papíry, jak je definováno v komplexním pozměňovacím návrhu, staví komisi do role jakéhosi zvláštního nezávislého nikde nepropojeného orgánu - podobně jako je tomu u NKÚ - avšak bez jakékoli opory v ústavě České republiky, jako je tomu právě u NKÚ. Proto se domnívám, že odpovědnost za pravidla i dozorování na kapitálovém trhu je a měla by zůstat zcela v kompetenci vlády. Navrhuji proto tento pozměňovací návrh, který z komise pro cenné papíry činí orgán státní správy, nikoliv obtížně definovatelný hybrid práva.

Dovolím si přednést další pozměňovací návrh, a to text § 21 odst. 1 komplexního pozměňovacího návrhu pana kolegy Zajíčka vypustit a nahradit textem: "Orgány komise jsou prezidium komise a předseda komise. Prezidium komise se skládá z předsedy komise a čtyř členů. Předsedu komise a členy prezidia jmenuje a odvolává na návrh ministra financí vláda České republiky."

Další pozměňovací návrh se týká § 23 odst. 3, který navrhuji vypustit zcela. V tomto případě se jedná o funkční období.

Další pozměňovací návrh je text § 25 odst. 3 komplexního pozměňovacího návrhu pana kolegy Zajíčka, který navrhuji vypustit a nahradit tímto textem: "Členové prezídia komise mají nárok na plat, další plat, náhradu výdajů a naturální plnění jako viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu podle zvláštního zákona. Platové poměry zaměstnanců komise vykonávajících státní dozor se řídí právními předpisy upravujícími platové poměry zaměstnanců orgánů státní správy."

Poslední pozměňovací návrh, který bych rád přednesl, se týká § 28 odst. 3. Spočívá ve vypuštění tohoto odstavce 3.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Slova se ujme pan poslanec Sobotka. Připraví se pan poslanec Marek Benda. Posledně přihlášeným do rozpravy je pak pan poslanec Ransdorf.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych nejprve konstatoval, že komplexní pozměňovací návrh pana kolegy Zajíčka je natolik rozsáhlý, že si skutečně zaslouží projednání ve výborech. Proto bych se rád připojil k návrhu, který již zazněl, a to aby tento návrh byl znovu ve výborech projednán.

Nyní mi dovolte přednést následující pozměňovací návrhy, které jsou vztaženy ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu pana kolegy Zajíčka.

1. V § 5 odst. 1 písm. b) nahradit novým zněním: "dluhopis a hromadně vydaný cenný papír podle zvláštního zákona".

2. V § 5 odst. 4 za slova "písm. a) až c)" vložit slova "osoby zavázané z těchto cenných papírů".

3. V § 14 vložit nový odstavec 4: "Komise je povinna učinit taková technická, personální a jiná opatření, aby právnická i fyzická osoba mohla v přiměřené lhůtě získat na základě požadavku a případně za úhradu kopie dokumentů uvedených v odst. 3 tohoto paragrafu. Výši poplatku stanoví prezidium komise".

4. V § 16 doplnit odstavec 3, který bude znít: "Týká-li se poskytnutí informací podle tohoto paragrafu konkrétní právnické či fyzické osoby, je subjekt poskytující takovouto informaci povinen učinit o poskytnutí této informace písemný záznam ve zvláště k tomu vedené evidenci s tím, že záznam bude obsahovat minimálně datum poskytnutí informace, osobu, které byla poskytnuta, a stručnou informaci o druhu poskytnuté informace. Záznam o poskytnutí takovéto informace je poskytující subjekt povinen uchovávat 10 let ode dne jejího poskytnutí. Ustanovení tohoto odstavce se vztahuje též na poskytování informací podle § 20 tohoto zákona."

5. V § 20 vložit nový odstavec 4: "Oprávnění podle odstavců 1, 2 a 3 tohoto paragrafu komise nevyužije a poskytnutí informací vždy odmítne, pokud se toto oprávnění dostane do rozporu s mezinárodní smlouvou či úmluvou, kterou je Česká republika vázána."

6. V § 21 odst. 1 nahradit poslední větu větou: "Předsedu komise a členy prezidia jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky."

7. V § 23 odst. 3 ve třetí větě nahradit slova "jeden rok" slovy "dva roky", slova "dva roky" slovy "tři roky", slova "tři roky" slovy "čtyři roky" a slova "čtyři roky" slovy "pět let".

8. V § 23 odst. 6 písm. e) se nahradí novým zněním: "právní mocí rozsudku, jímž byl odsouzen pro úmyslný trestný čin či k jinému nepodmíněnému trestu odnětí svobody".

9. V § 21 doplnit odstavec 4: "Prezidium přijme do dvou měsíců ode dne jmenování nadpolovičního počtu členů prezidia svůj jednací řád, který upraví veškeré náležitosti jeho jednání, a to včetně řádného svolávání prezidia komise."

10. V § 26 odst. 2 se vypouští tečka a doplňuje se: "s tím, že toto zproštění bude provedeno pouze v rozsahu nezbytném k naplnění veřejného zájmu. Zproštění musí být vždy vyhotoveno písemně a předmětný veřejný zájem v něm vždy musí být specifikován. Nebude-li předmětný veřejný zájem v textu rozhodnutí specifikován, nemá rozhodnutí účinky zproštění mlčenlivosti."

11. V části III v bodě 11 první část věty odst. 3: "Činnosti uvedené v § 45 a 46 odst. 2 písm. a) až f)" nahradit novou větou: "Činnosti uvedené v § 45 a 46 odst. 2 písm. a), c) až f)."

12. V části III v bodě 12 odst. 7 nahradit poslední souvětí začínající slovem "jestliže" novým souvětím, které zní: "Jestliže činnost obchodníka s cennými papíry vykonává banka, podléhají schválení komise fyzické osoby vymezené v první větě".

13. V části III, změna a doplnění zákona ČNR č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů, se vkládá § 90d, který zní:

"1. Pokud může být vypořádání obchodu s investičním instrumentem provedeno prostřednictvím osoby provádějící vypořádání obchodů s cennými papíry, je institucionální investor nebo obchodník s cennými papíry povinen zajistit jeho vypořádání prostřednictvím této osoby.

2. Komise je oprávněna vydat prováděcí předpis k plnění povinnosti podle předcházejícího odstavce."

14. V části VI v bodě 5 se za tečku na konci nově vložené věty doplní nová věta: "Není-li prokázán opak, má se za to, že doba, za kterou se zde uvedené osoby o této skutečnosti dovědět mohly, činí 60 dnů."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Slova se ujme pan poslanec Marek Benda, připraví se pan poslanec Ransdorf. Do rozpravy se dále přihlásili poslanci Melčák a Květák. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já budu mít jen dva drobné pozměňovací návrhy, které oba souvisí se změnou koncepce, kterou přijala ta část ústavně právního výboru, která pracovala na přepracování tohoto návrhu zákona, a to koncepce, kdy jsme usoudili, že není vhodné, aby komise sama vydávala obecně závazné právní předpisy, ale aby byla pouze navrhovatelem předpisů pro ministerstvo.

Proto doporučuji, aby v § 18 textu pana kolegy Zajíčka v odst. 1 písm. b) byla za stávající text "podává návrhy pro vypracování právních předpisů upravujících činnost komise podle tohoto zákona" doplněna slova "a zvláštních zákonů (odkaz 1)", aby bylo jasné, že se nejedná jen o návrhy podle tohoto zákona, ale i podle dalších zákonů, ve kterých jsou stanoveny.

Druhý návrh s tím souvisí, ale prosím, aby bylo hlasováno odděleně. Navrhuji do § 21 doplnit nové písm. c) a ostatní písmena "přepísmenkovat". Nové písm. c) by mělo znít: "Návrhy pro vypracování právních předpisů podle § 18 odst. 1 písm. b)". Jde o to, aby bylo zcela jasné, že tím, kdo podává ministerstvu návrhy na vypracování právních předpisů, je presidium komise jako celek, jako kolektivní orgán, a nikoliv předseda komise nebo někdo jiný.

Tyto dvě změny navrhuji a děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Slova se ujme pan poslanec Ransdorf, připraví se pan poslanec Melčák.

 

Poslanec Miloslav Ransdorf: Dámy a pánové, dříve než se vyjádřím k předkládanému textu, rád bych se vrátil několika slovy k včerejšímu jednání, kdy mě zaujalo zejména vystoupení kolegy Šuláka, který konstatoval, že sice kritikové tohoto zákona mají pravdu, když tvrdí, že se jedná o zákon, který je v kolizi s ústavou, něco na způsob finančního NKVD, ale ať to padne jakkoliv, je třeba zákon zavést, protože jsou prý mimořádné poměry na kapitálovém trhu, a proto je třeba užít mimořádných prostředků.

To je přístup, který spíše připomíná historii vojenství, Napoleonovu zásadu "člověk se angažuje, a pak se uvidí". Ten přístup se nám mnohokrát v minulosti neosvědčil a myslím si, že promyšlenější koncept by byl spíše na místě.

Teď k vlastnímu předkládanému textu. Chtěl bych zdůraznit, že zásadní změny jsou pouze dvě oproti tomu, co bylo původním materiálem daným této sněmovně. Tou první změnou je to, že se komise posunula z roviny pouhé právnické osoby do roviny správního úřadu. Najdete to v § 2 odst. 1. V dané souvislosti si spíše kladu otázku, zda má smysl usilovat o nějakou originalitu, jestliže jsme měli za první republiky a máme i dnes systém bankovní nesvobody, systém centrálního dohledu a jestliže tato praxe je zavedena i v řadě západoevropských zemí, a zda by nebylo lépe, kdyby se vypracoval nový návrh, ve kterém by tyto pravomoci byly svěřeny ministerstvu financí, které se zbytečně zříká pravomocí, které přecházejí na tento správní úřad.

Druhá připomínka je ale závažnější a týká se § 45A odst. 4. Jedná se o metodiku kapitálové přiměřenosti. Ta - jak už jsem říkal včera ve svém vystoupení - má být hlavním pracovním nástrojem pro komisi. Jestliže v původním návrhu metodika přiměřenosti byla zcela na zvážení příslušné komise, v předkládaném návrhu kolegy Zajíčka a jeho spoluautorů se metodika kapitálové přiměřenosti zakládá na předpisu Ministerstva financí na podkladě návrhu komise. Nevíme, co bude vodítkem komise, která metodika, zda vznikne nějaký domácí předpis, domácí norma, nebo zda budeme kopírovat normy, které platí v zemích Evropské unie.

Je to z mé strany podnět na předkladatele, aby tomuto ctěnému shromáždění vysvětlil, jaká úvaha je - dá se říci - v oběhu mezi předkladateli, jaký předpokládají konkrétní postup a konkrétní zaměření této metodiky kapitálové přiměřenosti.

Na závěr svého vystoupení se připojuji k návrhu, který z tohoto místa přednesla kolegyně Rujbrová.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Slova se ujme pan poslanec Melčák. Posledním přihlášeným je pan poslanec Květák.

 

Poslanec Miloš Melčák: Vážený pane předsedající, děkuji vám za slovo. Chci jen krátce poznamenat, že jsem byl upozorněn, že ve třetím čtení by mohlo dojít k mylnému výkladu toho, co jsem požadoval, a proto na mikrofon říkám, že pokud jde o § 185, nejprve požaduji, aby bylo hlasováno o záměně číslovky 30 za číslovku 50 a teprve nebude-li tento návrh přijat, aby se hlasovalo o záměně číslovky 30 na číslovku 40.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji. Slovo má pan poslanec Květák. Ještě se s drobnou opravou hlásí po panu poslanci Květákovi pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Tomáš Květák: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážené dámy a pánové, omlouvám se, že po druhé vystupuji k téže materii, ale je příliš nová a příliš významná, abych nechal ujít jakousi možnost podle mého soudu drobné změny, která může přinést hodně zásadního.

Podávám tento pozměňovací návrh. Paragraf 6 navrhuji rozšířit o odst. 3 tohoto znění: "O odvolání proti rozhodnutí presidia komise pro cenné papíry rozhoduje Ministerstvo financí." Zdůvodnění: ustanovení odstavce 23 § 6 o odvolání proti rozhodnutí komise, které řeší presidium komise, se mi zdá nedostatečným řešením z toho důvodu, že v praxi bude nepochybně docházet k personální unii mezi osobami, které vydaly rozhodnutí komise a které jsou zároveň členy presidia komise. Z našeho právního řádu je nesporné, že o rozporu proti rozhodnutí jednoho orgánu státní správy by měl rozhodovat jiný orgán, v tomto případě ministerstvo financí. Tím samozřejmě není dotčena role nezávislého soudu, který principiálně musí rozhodovat vždy o všech případech, kdy se cítí fyzická či právnická osoba poškozena ve svých právech nesprávným rozhodnutím kteréhokoliv orgánu státní správy.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Posledním, kdo požádal o slovo, je pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych opravil znění jedné části svého pozměňovacího návrhu. Jedná se o bod 13 v části 2. Místo věty "Komise je oprávněna vydat prováděcí předpis k plnění povinnosti dle předcházejícího odstavce" návrh zní: "Ministerstvo financí je oprávněno vydat prováděcí předpis k plnění povinnosti dle předcházejícího odstavce."

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji panu poslanci Sobotkovi. Vzhledem k tomu, že další přihlášky do rozpravy nemám, podrobnou rozpravu končím.

Dříve než udělím slovo zpravodaji, případně předkladateli, bych vám chtěl oznámit, jak hodlám dále postupovat. Před několika okamžiky jsem byl požádán předsedou klubu ČSSD o to, aby ještě před hlasováním o návrzích, které zazněly v průběhu podrobné rozpravy ve druhém čtení, to je o návrzích paní poslankyně Rujbrové na zamítnutí, event. vrácení, bylo vyhověno žádosti klubu ČSSD o přestávku. Já si myslím, že vzhledem k času, který teď je, to je 12.10 hodin, by bylo účelné přestávku pro jednání klubu spojit s polední přestávkou.

Po polední přestávce bychom hlasovali o návrzích, které zazněly v rozpravě. V tomto okamžiku vyhlašuji přestávku do 13.30 hodin. Ve 13.30 hodin budeme ve sněmovně hlasovat o návrzích paní poslankyně Rujbrové.

(Schůze byla přerušena ve 12.10 hodin.)

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP