(pokračuje Kasal)
Konstatuji, že můžeme přistoupit k projednání bodu, kterým je
17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů,
zákon České národní rady č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 209/ - druhé čtení
O úvodní slovo prosím pověřeného člena vlády, ministra práce a sociálních věcí pana Jindřicha Vodičku. Vás ostatní prosím, pokud nemáte o úvodní slovo pana ministra Vodičky zájem, abyste laskavě opustili sněmovní síň.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jindřich Vodička:
Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předložený návrh zákona představuje souhrn dílčích právních opatření směřujících ke zlepšení výběru pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. O důvodech přijetí tohoto zákona a o charakteristice jednotlivých navrhovaných opatření jsem hovořil podrobně již při prvém čtení, v jehož rámci byl tisk 209 přikázán k projednávání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.Tento výbor ve svém usnesení vyslovil souhlas s předloženým návrhem zákona s několika dílčími připomínkami. Dovolte mi, abych se v rámci tohoto čtení nezabýval těmito konkrétními připomínkami a ve shodě s usnesením tohoto výboru vám přednesl doporučení, aby návrh tohoto zákona byl postoupen do dalšího čtení.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji panu ministrovi Jindřichu Vodičkovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Karel Nejezchleb, který je určeným zpravodajem výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Tomuto výboru jsme totiž k projednávání tento tisk přikázali. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 209/1.
Poslanec Karel Nejezchleb:
Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví dne 1. října 1997 na své 21. schůzi projednal návrh a doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon České národní rady č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, tisk 209, s připomínkami, které přednesu v podrobné rozpravě, čímž se do podrobné rozpravy tímto hlásím.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Karlu Nejezchlebovi a v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu. Přihlášky nemám, takže tuto část rozpravy končím, otevírám podrobnou rozpravu a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Karel Nejezchleb jako první a jediný z přihlášených.
Poslanec Karel Nejezchleb:
Děkuji za slovo.V článku I bod 1 navrhuji toto znění:
V § 20 odst. 3 větě 1. se číslovka "0,025" nahrazuje číslovkou "0,05" a číslovka "0,075" se nahrazuje číslovkou "0,05".
V článku I bod 4:
V bodě 4 uvozovací věta zní: V § 22 se v odst. 1 slova "10 000 Kč za každé jednotlivé nesplnění nebo porušení povinností" a v odst. 2 slova "10 000 Kč za každé jednotlivé nesplnění nebo porušení povinností" nahrazují slovy: K čl. IV odst. 1 se číslovka "0,065" nahrazuje číslovkou "0,05".
To je všechno.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Karlu Nejezchlebovi a protože nikdo další se do podrobné rozpravy nehlásí, tak podrobnou rozpravu končím a protože nezazněl návrh ani na vrácení ani na zamítnutí, konstatuji, že jsme se vypořádali se druhým čtením a že tento návrh zákona postoupil do čtení 3.Dalším bodem, který budeme projednávat, je
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění zákona č. 38/1995 Sb., o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích. Jedná se o sněmovní tisk 215, nacházíme se samozřejmě ve druhém čtení.
O úvodní slovo prosím pověřeného člena vlády ministra dopravy a spojů pana Martina Římana.
Páni a pánové, vzhledem k tomu, že projednávání zákona o VÚSC zřejmě proběhlo rychleji, než bylo možno předpokládat, nezbývá mi než konstatovat, že pan ministr Martin Říman v tuto chvíli ve sněmovně není, a protože do začátku interpelací zbývá ještě tři čtvrtě hodiny, myslím, že by bylo dobře, kdybychom se mohli věnovat dalšímu bodu, který má odůvodnit pan ministr Jan Stráský, který je přítomen.
Nicméně mám informaci, že pan ministr Martin Říman vyjel ze svého ministerstva, ale, bohužel, dopravní situace v Praze je taková, že mu neumožnila, aby v tuto chvíli již byl ve sněmovně.
Chci se vás zeptat, zdali jsou nějaké námitky proti tomu, abychom začali projednávat bod č. 19, kterým je
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění atd.
Ano. Takže pan poslanec Špidla, který je zpravodajem bodu 19, si rovněž musí zajít do své kanceláře a vyzvednout si materiály k tomu, aby mohl se ctí vykonávat úlohu zpravodaje k druhému avizovanému návrhu zákona. Protože je 15.16 hodin, vyhlašuji přestávku do 15.25 hodin. Pokud přijde pan ministr Martin Říman, budeme pokračovat v programu tak, jak byl odsouhlasen.
(Schůze přerušena v 15.16 hodin)
(Schůze opět zahájena v 15.26 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Paní a pánové, budeme pokračovat v programu naší schůze. Protože se dostavil ministr dopravy pan Martin Říman, můžeme bez změny programu začít s projednáváním dalšího bodu, kterým je
18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
ve znění zákona č. 38/1995 Sb,. o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích
/sněmovní tisk 215/ - druhé čtení
Prosím, aby se pan ministr Říman v tuto chvíli ujal slova.
Ministr dopravy a spojů ČR Martin Říman:
Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, dříve než předložím jménem vlády návrh novely zákona 111, abych se omluvil vám všem za své zpoždění, které nicméně nebylo dáno dopravní kolizí mezi úřadem Ministerstva dopravy a spojů a Poslaneckou sněmovnou, jak tu bylo avizováno, ale mým jednáním s předsedou Odborového sdružení železničářů panem Duškem, které skončilo před několika okamžiky. Tímto se vám omlouvám a nyní předkládám návrh -
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Pane ministře, promiňte, ale nevím, jestli tato omluva je lepší. Povinností ministra je být ve sněmovně, když projednáváme návrh zákona a ne jednat s kýmkoliv, byť se jedná o představitele odborů.Bylo mi avizováno od pánů poslanců z vašeho politického klubu, že se nacházíte v dopravní zácpě, takže já jsem to takto přednesl. Není to moje chyba, že jsem avizoval toto.
Ministr dopravy a spojů ČR Martin Říman:
Došlo k nedorozumění, ještě jednou se omlouvám. Příště tady budu. Já netvrdím, že je to důležitější, nicméně k tomu došlo.Návrh novely zákona č. 111/94 Sb., o silniční dopravě, který sněmovna propustila do druhého čtení, obecně stanoví zpřesnění regulačních mechanismů silniční dopravy, zejména ve vazbě na autobusovou linkovou dopravu. Zaměřuje se tedy na oblast dopravní obslužnosti, která v minulých letech prošla na základě tohoto zákona zásadním vývojem. Praxe ukázala, že je nutné učinit určité změny. Těžiště novely, jak asi víte, je v těchto okruzích: definice základní a ostatní dopravní obslužnosti, zpřesnění pojmu prokazatelná ztráta, kterou je orgán veřejné správy povinen hradit při plnění závazku veřejné služby dopravci, dále je to vymezení vztahu mezi cestujícím a dopravcem, což je zcela nové ustanovení upravující některé vzájemné povinnosti a odpovědnosti cestujícího a dopravce. Jde o zásady tzv. přepravního řádu, k jehož vydání je zmocněno Ministerstvo dopravy a spojů formou prováděcího předpisu. Dále je to mechanismus zcela nový, který vytváří předpoklady pro zřízení informačního systému v linkové autobusové dopravě a celá řada dalších změn.
S pozměňovacími návrhy hospodářského výboru, tak jak vám byly předloženy a které v některých částech znamenají zásadnější změny v zákoně, zejména v části, která se týká regulace taxislužby, kde jde o poměrně razantní zpřísnění dosavadního přístupu k regulaci v tomto druhu podnikání, vyslovuji souhlas a nemám s tím problémy.
Doporučuji Poslanecké sněmovně, aby propustila návrh novely do třetího čtení.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji panu ministru Martinu Římanovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Karel Sehoř. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 215/1.
Poslanec Karel Sehoř:
Vážený pane předsedající, dámy a pánové, připomínky k tomuto zákonu projednal hospodářský výbor 28. 8. a přijal usnesení č. 91, které už předsedající uvedl. Kromě toho projednal včera 15. 10. problematiku taxislužby, z čehož vyplynulo druhé usnesení, usnesení hospodářského výboru č. 95, které podle mých informací by se vám v současné době mělo distribuovat na lavice.Usnesení č. 95 se vztahuje k původnímu usnesení č. 91. Kdyby vznikl problém, že usnesení, které jsme dávali teprve včera dohromady, nebylo přijato jako řádný podklad pro změnu tisku č. 215, potom bych v podrobné rozpravě přečetl toto usnesení jako pozměňovací návrh.
Zatím děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji panu zpravodaji, ale rozumím mu, že dává tímto návrhem, který není zcela přesně cílen, návrh, abychom za základ považovali usnesení hospodářského výboru, které má číslo sněmovního tisku 215/1, ke kterému by měly být podávány pozměňovací návrhy v rozpravě podrobné. Je to tak?
Poslanec Karel Sehoř:
Je to pravda. Současně bych chtěl, aby usnesení hospodářského výboru č. 99 bylo bráno jako usnesení k tisku 215/1.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji, já tomu rozumím, slyším to, ale bohužel ani já zřejmě nemám tento návrh ve své prezidiální zprávě, takže myslím, že dám zapravdu vám a že bude lépe, kdy to v podrobné rozpravě přednesete jako pozměňovací návrh regulérní. Pan poslanec Vymětal s faktickou poznámkou. Procedurální. Takže v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu a dávám vám slovo.
Poslanec Karel Vymětal:
Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, navrhuji Sněmovně, aby z toho důvodu, že není předložen pozměňovací návrh hospodářského výboru, který byl přijat nikoli včera, ale dnes v poledním jednání, přerušila projednávání tohoto bodu do zítřka do rána s tím, že dnes všichni členové Poslanecké sněmovny obdrží tento tisk. Důvod je v tom, že sám hodlám předložit další pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu hospodářského výboru a tak to nemohu učinit, když ho nemám vůbec v ruce. Jistě mohou na tom být tak i další poslanci.Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Vymětalovi. Nicméně konstatuji, že jeho právo není nikterak zkráceno, protože pan poslanec Sehoř anoncoval, že přednese návrh z hospodářského výboru v podrobné rozpravě, takže k němu lze přednést pozměňovací návrh, jako ke kterémukoliv pozměňovacímu návrhu, který v podrobné rozpravě zazní. Není v tom příliš velký rozdíl podle mého soudu. Pan poslanec Josef Holub jako předseda hospodářského výboru má možná nějaký návrh.
Poslanec Josef Holub:
Vážený pane předsedající, vážení přítomní, prosil bych, abychom si nejprve odbyli tu obecnou část rozpravy a až se dostaneme do podrobné, tak pan zpravodaj přečte ten návrh a můžeme vést rozpravu tímto způsobem.Děkuji za pochopení.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji, ale rozumím tomu tak, že v podstatě podporujete to, co jsem říkal já. Takže jsem zahájil obecnou rozpravu, ale nikdo další se do ní nepřihlásil. Konstatuji, že obecná rozprava v tuto chvíli končí a dám hlasovat o návrhu pana poslance Vymětala na přerušení tohoto bodu do zítřka do rána. Dámy a pánové, pokud máte zájem hlasovat o přerušení projednávání tohoto bodu, vstupte do sněmovní síně, já vás poprosím o novou registraci.Táži se v hlasování, které bude mít poř. č. 78, kdo souhlasí s návrhem pana poslance Vymětala, abychom projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 111 Sb., o silniční dopravě, ve znění zákona č. 38/1995 Sb., o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích - připomínám, že se jedná o sněmovní tisk 215, abychom projednávání tohoto zákona přerušili do zítřka do rána a začali s ním jako s prvním bodem zítřejšího programu.
Táži se: Kdo souhlasí s tímto návrhem pana poslance Vymětala? Zahájil jsem hlasování poř. č. 78 a táži se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji.
V tuto chvíli toto hlasování skončilo výsledkem pro 57, proti 82. Konstatuji, že návrh pana poslance Vymětala nebyl přijat.
Otevírám rozpravu podrobnou. Domnívám se, že je zcela v souladu s jednacím řádem, aby jako první vystoupil zpravodaj pan poslanec Sehoř a přednesl to, co bylo avizováno. Poté vystoupí pan poslanec Krása, Vojíř, Grůza, Kapoun a Chobot s tím, že pět minut před 16.00 hodinou podrobná rozprava bude přerušena.
Poslanec Karel Sehoř:
Dámy a pánové, dovolil bych si přečíst usnesení hospodářského výboru č. 99 z dneška - 16. října 1997, které podle mých informací byste už pomalu měli mít na lavicích.Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu po vyslechnutí výkladu zástupce Ministerstva dopravy a spojů Ing. Navrátila, náměstka ministra průmyslu a obchodu Ing. Kupky, zpravodajské zprávy poslance Karla Sehoře, obecné a podrobné rozpravě:
I. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit doplňující usnesení k tisku 215/1 v tomto znění:
1. § 8 odst. 1 zní: "(1) Ve stanovisku potřebném pro vydání nebo změnu koncese 5) uvede dopravní úřad, zda žadatel o koncesi splňuje podmínku spolehlivosti, finanční způsobilosti (jedná-li se o mezinárodní silniční dopravu, u které se splnění této podmínky vyžaduje), druh dopravy, pro kterou se stanovisko uděluje, časový rozsah, přepravní podmínky u taxislužby, a podmínky provozování silniční dopravy a zda je pro daný druh dopravy potřebná odborná způsobilost.".
Za druhé § 9 odst.2 písm. e) zní: "e) Práce řidiče taxislužby vykonávala pouze osoba starší 21 let, bezúhonná a spolehlivá, odkaz 5, která má průkaz o způsobilosti řidiče provozovat taxislužbu ve vymezeném územním obvodu dopravního úřadu".
Současně v § 35 písm. t) zní: "t) Poruší ustanovení § 9 odst. 2 písm. c), d) nebo písm. e) nebo ."
Za třetí § 21 odst. 2 a 3 znějí: " (2) Provozovatel taxislužby je povinen zajistit, aby řidič při používání taxislužby používal taxametr podle odst. 1 a vydal cestujícímu z tiskárny taxametru doklad o zaplacení jízdného.
(3) Podrobnosti o technických podmínkách provozování taxislužby, zejména podrobnosti o označení vozidla a náležitostí dokladů podle odst. 2 stanoví prováděcí předpis."
Za odstavec 3 se vkládajíc nové odstavce 4, 5, 6 a 7, které znějí:
"(4) Provozovatel taxislužby je povinen neprodleně písemně oznámit zahájení provozování taxislužby na území obce nebo obcí dopravnímu úřadu v jehož územním obvodu se obec nebo obce nacházejí. V písemném oznámení provozovatel taxislužby uvede:
a) obchodní jméno, sídlo, a právní formu právnické osoby a její identifikační číslo, jeli provozovatelem právnická osoba, nebo obchodní jméno, trvalý pobyt, rodné číslo a identifikační číslo fyzické osoby, je-li provozovatelem fyzická osoba,
b) číslo, pod kterým byla vydána koncese,
c) jméno, příjmení a rodné číslo všech řidičů taxislužby,
c) datum zahájení provozování taxislužby na území obce nebo obcí.
Písemné oznámení provozovatel taxislužby doloží
a) kopií koncese,
b) prohlášením o bezúhonnosti a spolehlivosti všech řidičů taxislužby,
c) osvědčením obce o složení zkoušky řidiče taxislužby z místopisu.
Ze správních předpisů upravujících taxislužbu a ochranu spotřebitele a ze znalostí obsluhy taxametru, pokud obec v obecně závazné vyhlášce obce stanovila zkoušku jako podmínku provozování taxislužby na území obce.
Dále je povinen neprodleně písemně oznámit tomuto dopravnímu úřadu veškeré změny uvedených údajů a datum případného ukončení provozování taxislužby.
(5) Dopravní úřad na základě písemného oznámení vystaví pro řidiče - provozovatele taxislužby průkaz o způsobilosti řidiče taxislužby provozovat taxislužbu ve vymezeném územním obvodu dopravního úřadu. Dopravní úřad průkaz o způsobilosti řidiče taxislužby odebere, pominou-li podmínky pro jeho vydání. Provozovatel taxislužby je povinen zajistit, aby průkaz o způsobilosti řidiče taxislužby byl umístěn na viditelném místě ve vozidle taxislužby.
(6) Provozovatel jiné osobní silniční dopravy pro cizí potřeby, než je taxislužba, je povinen zajistit, aby jím používané osobní automobily nebyly označeny způsobem zaměnitelným s vozidly taxislužby a aby jím poskytované dopravní služby nebyly nabízeny způsobem s taxislužbou zaměnitelným.
(7) Obec může stanovit obecně závaznou vyhlášku obce jako podmínku provozování taxislužby na území obce prokázání znalosti místopisu, znalosti právních předpisů upravujících taxislužbu a ochranu spotřebitele a znalosti obsluhy taxametru řidiči taxislužby a způsob ověřování těchto znalostí. "Současně se v § 35 za písm. u) připojuje nové písm v), které zní:
" v) poruší ustanovení § 21 odst.4 nebo § 21 odst. 5 nebo § 21 odst. 6 ".
4. Text § 40 a) se označuje jako odst. 1 a doplňuje se odst. 2, který zní:
"(2) Provozovatelé taxislužby, kteří provozují taxislužbu před dnem účinnosti tohoto zákona jsou povinni nejpozději do 6 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona zaslat příslušnému dopravnímu úřadu písemné oznámení podle §21 odst. 4 s výjimkou osvědčení obce o složení zkoušky řidiče taxislužby, které jsou povinni předložit ve lhůtě jednoho roku ode dne účinnosti vyhlášky obce. Nezašlou-li provozovatelé taxislužby ve stanovených lhůtách tato oznámení, nejsou oprávněni provozovat taxislužbu v příslušném územním obvodu."
5. V § 41 se dosavadní text označuje jako odst. 1 a připojuje se nový odst. 2., který zní:
"(2) Obec se zmocňuje vydávání obecně závazné vyhlášky, která upraví podmínky provozování taxislužby podle § 21 odst. 7."
II. Zmocňuje předsedu výboru předložit toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny.
III. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto zákona ve schůzi hospodářského výboru.
Takže to byl text celého usnesení číslo 99.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Mezi tím bylo rozdáno, takže je to v pořádku.
Poslanec Karel Sehoř:
Takže je rozdáno i písemně. Zatím děkuji, pak se ještě přihlásím do podrobné rozpravy.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Podrobná rozprava probíhá, přihlásit se můžete jako poslanec, ne jako zpravodaj.Paní a pánové, protože se množí dotazy, a to zcela oprávněné, protože rozumíme tomu, že je třeba vědět, jak naložit s časem, chci vás informovat o tom, že jako poslední v podrobné rozpravě dnes vystoupí pan poslanec Václav Krása, v 16.00 hodin začnou interpelace směřující na premiéra a v 17.00 hodin interpelace směřující na ministry. Poté, co uplyne 18.30 hodin, hodlám přerušit schůzi do zítřka do 9.00 hodin, neboť jsme rozhodli o tom, že nechceme jednat a hlasovat do 21.00 hodiny svým hlasováním. Takže toto jsem považoval za vhodné vám sdělit a v tuto chvíli má poslanec Václav Krása slovo. Ostatní prosím o klid.
Poslanec Václav Krása:
Vážený pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové, dovoluji si předložit dva pozměňující návrhy k novele návrhu zákona, který nyní projednáváme.První pozměňující návrh. Za poslední větu v § 34 odst. 1 doplnit větu ve znění: "Ministerstvo dopravy a spojů a dopravní úřady mohou výkonem specifických úkonů státního odborného dozoru pověřit právnickou osobu."
Odůvodnění: Obdobně existuje možnost ověření v § 30 odst. 1, nyní účinného znění zákona pro oblast přidělování zahraničních vstupních povolení.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Prosím o klid, paní a pánové.
Poslanec Václav Krása:
Rovněž návrh novelizovaného znění zákona uvažuje v § 17 odst. 2 s tím, že informační systém pravidelné autobusové dopravy může provozovat pověřená právnická osoba. V zákonu tedy existuje možnost pověřit právnickou osobu úkoly, které by jinak plnil orgán státní zprávy. Je nelogické bránit se možnosti pověření právnické osoby určitými úkoly odborného dozoru. Dopravní úřady na okresních úřadech a patrně ani ministerstvo v současné době nemají a ani nemohou mít z objektivních důvodů dostatek specializovaných odborníků, zejména pro úkony státního odborného dozoru.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Dámy a pánové, velmi se omlouvám, ale za celé odpoledne jsem nemusel použít zvonek, nenuťte mě, abych v posledních chvílích této rozpravy tak musel učinit. Prosím všechny, kteří mají rozhodně co důležitého si navzájem říct, aby si to řekli tam, kde nebudou rušit ostatní. Pokud žádáte, abych tak učinil jmenovitě, rád tak učiním, samozřejmě.
Poslanec Václav Krása:
Já své odůvodnění, pane předsedající, zkrátím, abych nezdržoval přítomné. Jde o to, že orgány státní správy se při svých kontrolách obvykle zaměřují pouze na kontroly účetních dokladů předkládaných dopravci k nárokování dotací na obslužnost území, v terénu pak obvykle kontrolují vybavení vozidla koncesí, licencí, jízdním řádem, označení řidičů, vozidla apod. Kontroly ze strany státního odborného dozoru, zda řidiči cestující vůbec řádně odbavují a tedy, zda účetní vstupní podklady předkládané dopravcem odpovídají skutečnosti, se neprovádějí. Pro takové kontroly není na příslušných úřadech dostatek kvalifikovaných pracovníků, ani dostatek vůle u úředníků státní správy. Státní správa povětšinou provádí kontroly alibistickým způsobem. Je třeba připomenout, že úniky tržeb způsobené řidiči dopravců činí značné částky, o které pak přichází státní rozpočet v podobě zvýšených nároků na dotace na dopravní obslužnost.Dále si dovolím předložit druhý pozměňující návrh. Mezi první a druhou větu § 34 odst. 2 vložit větu ve znění: Osoba pověřená výkonem státního odborného dozoru má ve vztahu k cestujícím přiměřené oprávnění jako pověřené osoby podle § 18 a).
Odůvodnění: Osoby pověřené výkonem státního odborného dozoru v současné době nemají žádná oprávnění ve vztahu k cestujícím. Jsou oprávněni pouze ve vztahu k dopravci a posádce vozidla, k řidiči. Pokud jsou okresní úřady ze zákona odpovědné za dozor nad financováním dopravní obslužnosti, je třeba, aby mohly i zkontrolovat, zda jízdní personál vydává cestujícím řádně jízdenky. K tomu je třeba osoby pověřené výkonem státního odborného dozoru vybavit alespoň základním oprávněním ve vztahu k cestujícím.
S Ministerstvem dopravy a spojů jsem tento návrh konzultoval před projednáváním novely ve výborech Poslanecké sněmovny. K návrhu ministerstvo uvedlo nesouhlas s tím, že stávající právní úprava je dostatečná. Jsem toho názoru, že stávající právní úprava nedává pracovníkům pověřeným výkonem státního odborného dozoru žádné pravomoce ve vztahu k cestujícím, čemuž dává za pravdu i praxe, kdy pracovníci státního odborného dozoru kontroly řádného odbavení cestujících neprovádějí, k těmto úkonům si zajišťují přítomnost pracovníků pověřených dopravcem. Vzniká tedy absurdní situace, že dopravce rozhoduje o tom, zda státní odborný dozor bude mít možnost alespoň nepřímo kontrolovat řádné odbavení, přestože zajišťuje financování dopravní obslužnosti nemalou částkou.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Václavu Krásovi. Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že je 15.53 hodin, přerušuji projednávání tohoto bodu /pokračování v projednávání bodu viz 35/ a konstatuji, že v 16 hodin začneme s projednáváním bodu ústní interpelace na premiéra Václava Klause. Jako první vystoupí pan poslanec Pavel Maixner.(Schůze byla přerušena v 15.54 hodin.)
***