Čtvrtek 10. července 1997

Poslankyně Vlasta Hrůzová: Pane předsedající, dámy a pánové, státní zástupce představuje prodlouženou ruku státu, která předává moci soudní, tedy tomu druhu moci, jež by měla být nezávislá, zločince, kteří byli tak hloupí, že se nechali chytit nebo že se dokonce přiznali. Svými žalobami tak ovlivňuje soudní rozhodování, bohužel nejen v případech vykradených samoobsluh a zneužitých dětí, ale i ve věcech poznamenaných vyšším zájmem.

Tak jako v období totality prokurátor Urválek plamenně odůvodňoval návrhy na uložení trestu smrti v politických procesech padesátých let, tak regulérní politický projev předsedy SPR-RSČ Miroslava Sládka na demonstraci proti česko-německé deklaraci bude pro současnou státní moc nepochybně důvodem k žádosti dnešního státního zástupce o přísný postih za nahlas pronesené mínění velké části našich občanů.

Navrhovaná novela zákona o státním zastupitelství výrazným způsobem rozšiřuje pravomoci státních zástupců. Ústava zařazuje resort státního zastupitelství do exekutivy, jejíž pravomoci ve vztahu k parlamentu jsou již příliš široké a úměrně této šířce jsou také široce zneužívány. Připomeňme si například pravidelné nerespektování usnesení Poslanecké sněmovny. Za této situace se nabízí logická otázka, proč právě poslanci SPR-RSČ, vůči nimž exekutiva zneužívá svých pravomocí nejčastěji, by měli podporovat jakékoli rozšíření pravomoci výkonných orgánů. Kritéria mého rozhodování, zda novelu podpořit nebo odmítnout, nejsou konkrétní aktuální dopady činnosti státních zastupitelství vůči členům(?) mé strany, ale zájem občanů této země. Asi vás překvapím, ale jsem připravena pro novelu hlasovat. Mám proto zejména dva důvody. Narozdíl od bezzubého Ombudsmana, který občana sice vyslechne, ale již schopen pro něj něco zařídit, bude podle navrhovaného zákona státní zástupce, jemuž se novelou vrací jeho působnost v oblasti všeobecného dozoru, oprávněn podávat návrhy na zrušení správních rozhodnutí, v nichž nejčastěji k porušování práv občanů dochází. Hlavním důvodem je ale ten, že novela zužuje pravomoci politika - ministra a rozšiřuje oprávnění, a tím i nezávislost státních zastupitelství. Já bych si v zájmu občanů této země přála, aby státní zástupce si mohl dovolit být nezávislý. Aby si mohl dovolit postavit před soud mafiána stejně jako zkorumpovaného politika, z nejvyšších vládních či provládních kruhů. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Jičínský. Další přihlášky do rozpravy obecné nemám.

Poslanec Zdeněk Jičínský: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, lze pochopit, že vládní stanovisko k tomuto návrhu je záporné, protože to byla minulá vláda, která však i dnes působí ve stejném stranicko-politickém složení, která realizovala onu změnu v systému prokuratury v systému státního zastupitelství. S odstupem doby není, myslím, pochyb o tom, že při této reformě zůstala řada problému neřešených, respektive vytvořila se řada problémů otevřených, protože zrušením všeobecného dozoru prokuratury zůstaly určité otázky bez možnosti účinné ingerence státu. Chci tu připomenout, že například prezident NKÚ velmi kriticky mluvil o systému vnitřní kontroly v jednotlivých resortech, a to v tom smyslu, že tento systém vnitřní kontroly téměř neexistuje. V řadě případů je stát opravdu zbaven možnosti zasahovat ve prospěch zájmů státu. Jsem si vědom toho, že zdaleka není jednoduché řešit tento problém jistým obnovením původního stavu. Jestliže se něco zruší, jestliže se zruší nějaká instituce, vytvoří se nějaká instituce jiná, pak samozřejmě změna institucionálního uspořádání je složitým problémem, který vyvolává celou řadu otázek. Byly tady vzpomínány už nejednou, dnes o tom mluvil zpravodaj, ale mluvil jsem o tom i v rámci diskuse o vládním prohlášení a jeho plnění.

To, že nebyl dosud vytvořen nejvyšší správní soud a že reforma správního soudnictví je sice ohlášena, ale zatím zdaleka nejsme s to vědět, kdy bude. Chci říci tedy to, že v rámci obecné rozpravy v prvním čtení není myslím úkolem podrobně se zabývat jednotlivými otázkami jednotlivých návrhů, ale posoudit účelnost hlubší diskuse o tomto návrhu ve druhém čtení na základě jeho posouzení ve výborech. Myslím si, že by si tento podnět měl být pro nás důvodem k tomu, abychom se zabývali určitými problémy, které už při koncipování Ústavy nebyly uspokojivě řešeny. Mám na mysli například to, že chybí jakýkoli nejvyšší soudcovský orgán, který by měl ingerenci na jmenování soudců, což je instituce běžná v evropských demokratických zemích, i Rada Evropy to doporučuje, a některé další problémy, které souvisí s ochranou státních zájmů. Přes různé požadavky i různé sliby zatím vůbec nevíme, zda a v jaké podobě bude kdy předložen návrh na finanční prokuraturu.

Říkám to proto, že bychom neměli v prvním čtení nekriticky jenom z ideologických a politických důvodů tento návrh odmítat, měli bychom jej postoupit do druhého čtení a v rámci druhého čtení si nechat čas na podrobnější rozpravu o věcech spojených s tímto návrhem v určitých širších souvislostech a teprve potom bychom měli rozhodnout, zda se přikloníme pro toto řešení, nebo ne. Ale neměli bychom toto zásadní stanovisko dělat už teď. Doporučuji, aby tento návrh byl postoupen do druhého čtení.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy se již nikdo nehlásí, takže rozpravu končím. Protože byl přednesen návrh na zamítnutí, musím nyní o tomto návrhu nechat hlasovat. Předtím však - samozřejmě ano - se hlásí paní kolegyně Rujbrová. Prosím, aby se ujala slova.

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Dovolte mi velmi stručně reagovat na připomínky, které byly v průběhu rozpravy vzneseny, a to zejména ze strany pana zpravodaje.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy a pánové, prosím vás o klid.

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Pan zpravodaj poukázal na stanovisko vlády, podle kterého řadu úkolů, které přisuzují státním zastupitelstvím by bylo možno řešit v rámci správního soudnictví. Chtěla bych se v této souvislosti, a to spolu s panem profesorem Jičínským, který o tomto tématu rovněž mluvil, zeptat, proč vláda tuto oblast neřeší a proč nám v tomto směru žádné zákonné úpravy nepředkládá. Pana zpravodaje bych se ráda zeptala, v čem spatřuje rozpor s § 86 odst. 5 jednacího řádu, když pokud jde o finanční odhad, netvrdím, že bude odpovídat na desetinná místa, to konec konců u poslaneckého návrhu není možné, ale ani pan zpravodaj, ani stanovisko vlády nevyvrátili žádným hodnověrným způsobem, že náklady budou odpovídat vyčíslené částce. Pokud zde pan zpravodaj poukázal na skutečnost, že návrhem by došlo ke změně vyváženosti státní moci, domnívám se, že nikoli, že naopak by došlo k naplnění článku 80 odst. 1 a 2 Ústavy. A úplně na závěr mi dovolte dodat, že bych byla velice nerada, kdyby státní zástupci, kterým jsme před několika málo dny zvýšili plat, se stali nejlépe placenými pošťáky mezi policií a soudem v této zemi. (Potlesk v části sálu).

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: O závěrečné slovo se přihlásil pan kolega Orel.

Poslanec Jaroslav Orel: K dotazu paní předkladatelky - pokud jsem poukázal na § 86 odst. 5 jednacího řádu, tak se to pochopitelně netýkalo případných rozpočtových nákladů. To se týkalo jiné otázky, která je v odst. 5 uvedena.

Pokud zde argumentoval kolega Jičínský tím, že by bylo vhodné tento zákon posuzovat ve druhém čtení, já si myslím, že právě to je omyl, že od toho je právě první čtení, aby posoudilo koncepční spor, respektive koncepční rozdíl. Tady jde skutečně o dva koncepční pohledy, jeden vládní, který má za to, že otázka je řešitelná v systému správního soudnictví. Já jsem už ve své úvodní řeči řekl, že v tomto směru má vláda manko a myslím, že i toto jednání by pro ni mělo být v tomto směru pobídkou. Na druhé straně je zde návrh kolegyně Rujbrové, který spočívá v rozšíření působnosti státního zastupitelství a ve změně jeho postavení v soustavě státních orgánů. Myslím, že o to jde v tomto hlasování v prvním čtení.

Znovu opakuji, z důvodů, které už jsem uvedl, navrhuji, aby návrh byl zamítnut.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Odhlásil jsem vás a prosím, abyste se znovu zaregistrovali.

Ve smyslu § 90 odst. 2 jednacího řádu budeme nyní hlasovat o návrhu pana kolegy Orla, aby předložený návrh zákona byl zamítnut.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 416. Kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 76, proti 63 poslanců.

Předložený návrh zákona se navrhuje přikázat k projednání ústavně právnímu výboru. Má ještě někdo jiný návrh? Není tomu tak. Přikročíme k hlasování.

Někdy mi připadá, že si vzájemně dokonce tady ve sněmovně jeden druhému telefonujete. To se mi zdá až legrační.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 417 a ptám se, kdo podporuje, aby sněmovna přikázala předložený návrh k projednání ústavně právnímu výboru. Kdo je proti?

Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 103, proti 6 poslanců.

Děkuji kolegyni Rujbrové, děkuji kolegovi Orlovi. Tím jsme se vyrovnali s bodem 74.

Dalším bodem je

79.

Návrh poslanců Karla Macha a Jaroslava Palase na vydání zákona,

kterým se mění zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění

pozdějších předpisů (sněmovní tisk 200) - první čtení

O slovo požádal pan kolega Borák. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Borák: Pane předsedající, dámy a pánové, já bych chtěl jménem poslance Karla Macha, předkladatele, požádat, aby tento návrh zákona byl odročen někdy na příští schůzi.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Na jakou schůzi nebo na jaký termín? Odročení je podmíněno přesným termínem.

Poslanec Josef Borák: Zkusme to odročit na příští řádnou schůzi.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy a pánové, jedná se o bod, který jsem tímto zahájil a kolega Borák procedurálně navrhl, abychom přerušili projednávání tohoto bodu a odročili jej na 13. schůzi Poslanecké sněmovny. Já o tom samozřejmě bezprostředně nechám hlasovat, a to samozřejmě bez rozpravy, ale protože se hlásí pan kolega Jičínský, možná s jiným procedurálním návrhem, tak mu samozřejmě dám slovo. Vás, dámy a pánové, opět vyzývám ke klidu.

Poslanec Zdeněk Jičínský: Pane předsedající, nemám jiný procedurální návrh, mám jen doporučení navrhovateli. Protože minulý týden jsme projednali vládní návrh novely trestního zákona, není vhodné trestní zákon měnit po jednotlivých paragrafech a pokud navrhovatelé tuto novelu chtějí prosazovat, bylo by dobré, kdyby ji nechali ještě prověřit, protože v této novele jsou různá sporná místa. Mohli by to pak uplatnit jako pozměňovací návrh v rámci diskuse o novele trestního zákona, protože není možné trestní zákon doplňovat po jednotlivých paragrafech.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pane kolego Jičínský, já to samozřejmě beru na vědomí, ale ani jeden z předkladatelů tady není. Je to trochu zvláštní situace. Zazněl zde procedurální návrh. Dále se hlásí pan kolega Mašek.

Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, mám faktickou poznámku k tomu, co říkal kolega Jičínský. Já se domnívám, že to je právě naprosto špatně a že naopak trestní zákon by měl být pokud možno novelizován po jednotlivých paragrafech nebo alespoň oddělit věcný problém. Jinak samozřejmě, jestliže se změna týká mnoha věcí a je rozsáhlá, tak já například budu-li mít dojem, že jeden jediný tam uvedený paragraf by mohl vést k tomu, že by byl postižen někdo nevinný, bych musel hlasovat proti celému zákonu. Proto si myslím, že je špatné slučovat tyto věci do jedné novely trestního zákona.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Budeme hlasovat o návrhu pana poslance Boráka. Opět jsem vás odhlásil. Kolega Borák upravil svůj návrh tak, že Poslanecká sněmovna přerušuje projednávání a odročuje jednání o tomto bodu na 14. schůzi Poslanecké sněmovny.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 418. Kdo návrh podporuje? Kdo je proti tomuto návrhu? Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 119, proti 24 poslanců.

Vážené kolegyně a kolegové, přistupujeme k projednávání dalšího bodu, kterým je

80.

Vládní návrh ústavního zákona o vytvoření vyšších územních

samosprávných celků (sněmovní tisk 218) - první čtení

(Velký hluk v sále, předsedající čeká.) Děkuji za pochopení všem těm, kteří nechtějí poslouchat, za to, že odcházejí.

Vládní návrh ústavního zákona, který jsme obdrželi jako tisk 218, uvede z pověření vlády paní ministryně Parkanová, které uděluji slovo.

Ministryně spravedlnosti Vlasta Parkanová: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych z pověření vlády uvedla vládní návrh ústavního zákona o vytvoření vyšších územních samosprávných celků. Vláda svým programovým prohlášením potvrdila vůli pokračovat v politice společenské a ekonomické transformace s cílem integrace naší země do evropských a světových struktur a institucí.

Vláda zdůraznila pro svou činnost požadavek hájení základních principů Ústavy a uplatňování a fungování všech ústavních institucí. Vládní návrh ústavního zákona o vytvoření vyšších územních samosprávných celků je konkrétním vyjádřením programového prohlášení ve vztahu k územní samosprávě upravené ústavou. Schválením ústavního zákona o vytvoření těchto celků vzniknou předpoklady pro uskutečnění racionalizace veřejné správy, která bude založena na decentralizaci a dekoncentraci státní správy.

Vládní návrh ústavního zákona o vytvoření vyšších územních samosprávných celků vychází z ústavního zákona č. 1/1993 Sb., tj. z Ústavy České republiky, hlavy 7, článků upravujících územní samosprávu. Návrh je zpracován takovým způsobem, aby nebylo nutno zasahovat do ústavy.

S přijetím vládního návrhu ústavního zákona o vytvoření vyšších územních samosprávných celků nejsou přímo spojeny žádné výdaje. Výdaje potřebné pro zahájení činnosti jsou Ministerstvem vnitra odhadovány ve výši 600 milionů korun.

Já vám doporučuji, aby vládní návrh tohoto ústavního zákona byl přikázán k projednání příslušnému výboru Poslanecké sněmovny.

Dovolte mi závěrem ještě jednu poznámku. Nechci vůbec zneužívat současnou velmi nepříznivou situaci, která se na části našeho území odehrává, ale chci vás upozornit na to, že kdyby byly vytvořeny vyšší územní samosprávné celky, možná že by organizace pomoci a veškeré práce, které je nutno vykonávat, probíhaly snadněji, protože nyní jsme v situaci, že mezi okresem a centrální vládou není žádný mezičlánek. Myslím si, že všichni si uvědomujeme, že tento mezičlánek chybí.

Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Zpravodajem byl určen poslanec Zdeněk Zajíček, kterého žádám, aby se ujal slova.

Poslanec Zdeněk Zajíček: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych před svou zpravodajskou zprávou dal návrh, abychom rozpravu k tomuto bodu - bodu 76 programu - spojili s body 77 a 78, to znamená, abychom obecnou rozpravu vedli k tiskům 218, 194 a 201 dohromady, protože se jedná o jeden problém, který těmito návrhy ústavních návrhů řešíme.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: O způsobu projednávání nechám hlasovat, jakmile dokončíte své úvodní slovo.

Poslanec Zdeněk Zajíček: Děkuji. Ústava České republiky ve své Hlavě 7 s názvem "Územní samospráva" zakotvuje základní práva občanů České republiky na samosprávu. Samospráva je na základě těchto ustanovení ústavy vykonávána v obcích, které jsou základními samosprávnými celky, a ve vyšších územních samosprávných celcích za ústavou daného principu, že obec je vždy součástí vyššího samosprávného celku.

K obnovení obce jakožto samosprávného subjektu došlo ústavním zákonem č. 294/1990 Sb., kterým se měnila a doplňovala původní Ústava Československé socialistické republiky a ústavní zákon o Československé federaci. K ústavnímu zakotvení vyšších územních samosprávných celků prozatím nedošlo.

Tisky 218, 194 a 201, které vám byly předloženy a které obsahují návrh ústavního zákona o vytvoření vyšších územních samosprávných celků, jsou v souladu s ústavou, tou normou, která by měla vytvořit vyšší územní samosprávné celky při respektování dalších principů stanovených Ústavou České republiky. Právě respektování principu pro vytvoření vyšších územních samosprávných celků je základní podmínkou pro přijetí tohoto ústavního zákona.

Je pravdou, že částečná novela Ústavy České republiky dotýkající se vytvoření vyšších územních samosprávných celků přichází zcela reálně do úvahy. Chci pouze upozornit, že jakýkoli zásah do Ústavy České republiky je vždy věcí, která může narušit či vychýlit ústavou dané principy dělby moci. Proto je nutné takové změny učinit s tímto vědomím a s plnou odpovědností.

Podle mého názoru nelze oddělit vytvoření vyšších územních samosprávných celků od reformy veřejné správy v České republice. Jen při respektování myšlenky, že vytvoření vyšších územních samosprávných celků je nedílnou součástí komplexní reformy veřejné správy, je možné dojít k politickému koncensu o vytvoření vyšších územních samosprávných celků, kdy musí být zřejmé, jaké kroky a v jakém časovém horizontu budou následovat.

Domnívám se, že návrhy ústavních zákonů, jak jsou předloženy, jsou způsobilé k projednání v orgánech Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy a pánové, odhlásil jsem vás. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali. Před tím však mi dovolte, abych předal slovo předsedovi České vlády Václavu Klausovi. Podle dohody politických stran bude pravidelně informovat sněmovnu o jednání vlády.

Ještě před tím budeme hlasovat o návrhu pana kolegy Zajíčka na sloučení rozpravy ke všem třem návrhům zákona, a to k bodům 76, 77 a 78 s tím, že úvodní slovo zpravodaje lze považovat za úvodní slovo ke všem třem návrhům zákonů.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 419.

Kdo návrhy podporuje? Kdo je proti?

Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 139, proti 2 poslanci.

Dovolte mi tedy, abychom přerušili projednávání tohoto bodu. Prosím předsedu vlády, aby se ujal slova.

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Vážená sněmovno, dovolte mi, abych vás seznámil s tím, co se odehrávalo za dnešní den. Opakuji znova, že nemám moc nových zpráv z hlediska situace v zaplavených oblastech, i když je naprosto evidentní, že dochází ke dvěma jevům.

První jev je, že na řadě míst voda opadá. Jsou zprávy o tom, že jsou místa, kde opadla voda o 3 - 4 m. Jsou okresy, kde je odvoláván stav nouze atd. V tomto smyslu je jistý vývoj pozitivní.

Na druhé straně sesouvání vody do dolních toků naopak zase probíhá pomaleji, než bylo očekáváno, než se předvídalo. Zdálo se, že kulminace může být dnes v noci mezi čtvrtou a pátou hodinou.

Pak se zdálo, že dnes odpoledne mezi 16. a 17. hodinou, teď to vypadá, že až zítra ráno v této době. Voda putuje Moravou v tuto chvíli pomaleji, než bylo všeobecně očekáváno, což je smíšený efekt, ale v každém případě to umožňuje lepší přípravu a lepší příprava jednotlivých měst a obcí se projevuje. Projevuje se lepší příprava a reakce veřejnosti, která daleko více naslouchá pokynům, a proto doufáme, že se to obejde bez nějakých větších tragédií. V tuto chvíli musím říci, že potvrzených obětí na životech k dnešnímu ránu bylo 17. Číslo narůstá a bohužel je evidentní, že není v tuto chvíli konečné.

Seznámil bych vás velmi stručně s několika základními body, které dnes pružně řešila, rozhodovala a prováděla vláda. Dva body z toho se budou týkat i prosby vůči Poslanecké sněmovně.

Vláda pozorně diskutovala otázku bezpečnosti ochrany lidí a majetku. Ví, že se tato věc nesmí podcenit, a proto okamžitě rozhodla o posílení policie vojáky. Současně jsou připravována nebo už byla uskutečněna prohlášení ministra vnitra, policejního prezidenta, nejvyššího státního zástupce a ministryně spravedlnosti. V každém případě vláda dnes rozhodla o tom, že celkem 5000 vojáků je přesunováno do těchto oblastí a bude spolu s policií vykonávat pořádkovou službu. Považujeme to za nezbytné. Je nezbytné, aby i do jisté míry přebírali obce či jejich části, kde došlo k snížení množství vody apod. To je jedna skupina věcí. Jinak kromě přesunu policistů z různých částí republiky jiná síla tohoto typu není a 5000 vojáků není tak málo. První rozhodnutí.

Druhá věc. Vláda pozorně diskutovala problematiku zásobování, zejména potravinami, pohonnými hmotami a dalšími. Chtěl bych říci pro uklidnění, otázka zásobování potravin není problémem ve smyslu výroby. Je jen a jedině na několika místech problémem dopravy a snažíme se to maximálně řešit. Velkou pozornost vzbudila otázka cen. Vláda rozhodla o velkém zpřísnění cenového monitorgu, jak z hlediska finančních ředitelství, tak z hlediska České obchodní inspekce s tím, že ministryně spravedlnosti pohrozí i existencí platného § o lichvě v našem trestním zákoně. Doufáme, že to bude působit dostatečně silným způsobem. Řekl bych, že naše formulace a hrozby, které jsme použili, byly docela ostré a měly v několika případech i velmi pozitivní efekt a já jsem tomu velmi rád. Dostal jsem faxy od různých obchodních společností i od celých obchodních řetězců, které mně oznamují, že na mé ranní prohlášení v 7,50 v Českém rozhlasu naopak rozhodli, že sníží ceny základních potravin. Přesně popisují, ve kterých supermarketech, v kterých ulicích, v kterých městech apod. Doufám, že zatím reakce v tomto směru je spíše pozitivní.

Pohonné hmoty: též mírný problém dopravní nikoliv však velký.

Absolutní prioritu má nicméně otázka obnovy pitné vody. Je velmi pěkné, že veřejnost sbírá dobrou vodu v lahvích, ale řád problémů se opravdu pohybuje někde jinde. Nicméně bych chtěl upozornit parlament, že armáda přesunula všechny své cisterny do této oblasti, čili v tuto chvíli tam byly přesunuty cisterny, které jsou schopny denně zajistit 5 litrů vody pro 200 tisíc lidí. To není malý počet. Myslím, že to opět ukazuje akceschopnost armády v těchto věcech.

Pozorně jsme probírali otázku elektřiny, plynu, telefonů apod. Z hlediska vody, jestliže zde začal šum, chtěl bych říci - to se týká i potravin a jiných věcí - že není problémem voda jako taková. Zase jen a jen její distribuce. Ve všech okresech na úrovni okresů je voda k dispozici a jde opět o převozy v rámci okresů nikoliv o přesuny dlouhodobější či vzdálenější.

Z hlediska dopravní infrastruktury, vidíme za velmi aktuální obnovu železnice. Ukazuje se, že okamžitě po opadnutí vody, je možné zajistit náhradní dopravu Moravou ve směru Přerov-Ostrava oklikou přes Valašské Meziříčí. Nicméně předpokládáme, že oprava základní trati Ostrava-Přerov-Ostrava nebude možná rychleji než do týdne po naprostém opadnutí vody. Náhradní doprava přes Valašské Meziříčí vypadá jako možná bezprostředně po opadnutí vody. Hlavní tratě se podaří tímto způsobem zajistit, vedlejší tratě jsou daleko komplikovanější.

Silniční doprava: nadějný vypadá předpoklad rychlého zprovoznění silnic 1. třídy. Pomalejší bude zprovoznění silnic dalších. V každém případě se přesouvají technici i pracovníci z organizací správy a údržby silnic z celé republiky do těchto oblastí. SOS opravy budou poměrně rychlé, to znamená zprovoznění části silnice jednoho pruhu apod. Uvedení do úplně minulého stavu bude samozřejmě otázkou daleko složitější.

Z hlediska pomoci individuální, pracovní, vás včera zaujala myšlenka využít nezaměstnané. Už jsme rozjeli tuto aktivitu. Organizují to úřady práce ve spolupráci se starosty a primátory jednotlivých měst a obcí. Doufáme, že tato aktivita bude užitečná. K tomu jsme přišli ještě na jednu možnost. Předpokládám, že parlament dobře ví, že se nám nedaří efektivně využívat institut civilní služby, tedy mladých mužů, kteří nechtějí jít z nejrůznějších důvodů na vojnu. Nejsou dostatečně umístitelní v institucích typu nemocnic apod. Vláda rozhodla a dnes dostaly okamžitý pokyn referáty ochrany a obrany okresních úřadů, aby okamžitě povolávaly tyto zdatné mladé muže k této civilní službě. Myslím, že to bude nejlepší využití na pomocné práce tohoto typu. (Potlesk.) Je to zdánlivě malý nápad, možná, že ne tak zbytečný. Vládu trápilo, že je mnoho tisíc těchto mladých mužů, kteří nejsou využitelní, a proto nenastupují tuto civilní službu. Toto je dobrý důvod, jak to udělat.

Vláda podrobně diskutovala otázku hygienickou, veterinární. Z celé republiky jsou převáženy hygienické laboratoře, epidemiologická situace se kontroluje, veterináři jsou přesouváni, jak civilní, tak vojenští do těchto oblastí. Zatím problém není. Bude nastávat větší a větší, jak bude voda opadat. Vláda dala jednotlivým ministrům úkoly k rozběhu ekonomiky apod.

Nyní bych si troufl říci několik slov k otázce finanční. Chtěl bych říci několik problémů. Vláda považuje za nezbytné urychlit rychlost výplat z prostředků státu. Dnes ráno bylo rozhodnuto pro každý zasažený OÚ použít paušální částku 13 000 000 korun, což je využití více méně 320 mil., o kterých jsme zde diskutovali včera. 170 plus 150 mil. na celkem 24 okresů. Dnešní den jsou uvolněny tyto prostředky pro 24 okresních úřadů.

Přestože vznikají problémy se sbírkami všeho typu, jak finančními, tak nefinančními, nechceme nikoho odrazovat, ale upozornil jsem velmi důrazně sdělovací prostředky, že podle našich zákonů i sbírku smí dělat jen ten, kdo má povolení Ministerstva vnitra v naší zemi, dokonce ani politické strany nemohou dělat sbírku, nemají-li povolení od Ministerstva vnitra a nejsou-li schopny přesně vyúčtovat všechny náležitosti této sbírky.

Tyto sbírky se nám trochu rozběhly samovolně, což na straně jedné nechceme nijak silně brzdit, ale je potřeba to dát do určitého pořádku.

Vláda zřídila tento svůj účet, mám tu balíček čísel a názvů u České národní banky, převedla účet z Ministerstva životního prostředí pro účet odstranění následků přírodní katastrofy. I to je cesta, jak uplatnit některé peníze s garancí, že nezmizí s nějakým iniciativním člověkem. Mám tu celý balíček těchto letáků, prosím, kdo by si je chtěl vzít pro sebe i pro své okolí, je to tu k dispozici. To je ovšem ta menší část věcí.

Vláda dlouze diskutovala nejenom tyto akutní peníze, ale i peníze zítra, pozítří, popozítří, na financování obnovy zničených území. Dlouze diskutovala různé varianty a rozhodla se obrátit se na vás s prosbou o dvě rozhodnutí, dvě schválení cestou legislativní nouze. Ministr financí se na vás obrátí ještě dnešní den se dvěma věcmi. První věcí je rychlé využití části prostředků malé privatizace tímto směrem. Vláda se zatím odvážila pro tuto chvíli požádat o 3 miliardy korun. Bylo by to stylem, který je obdobný částce 900 miliónů, které jste zde schválili včera nebo převčírem. To je jedna věc. Bude to prostě převod na zvláštní účet státních finančních aktiv a potom doprovodným usnesením parlamentu stejným způsobem jako 900 miliónů do všeobecné pokladní správy s cílem odstraňování důsledků povodní.

Vláda velmi složitě zvažovala další varianty, další metody povinných či nepovinných částek a zatím se rozhodla uchýlit se k vypsání veřejné půjčky dobrovolného typu, vypsání povodňové půjčky metodou vydání státních dluhopisů v hodnotě 500 Kč, 1000 Kč, 10 000 Kč, 100 000 Kč a 1 milión korun.

V těchto chvílích se dopisuje návrh kratičkého návrhu zákona. Vláda by požádala o možnost vypsání těchto státních dluhopisů do částky 5 miliard korun. Ministr financí by se na vás v následujících čtvrthodinách nebo hodinách obrátil s tímto návrhem. Myslím, pokud by to bylo formou legislativní nouze schváleno, mohli bychom tuto povodňovou půjčku rozjet okamžitě. Když říkám okamžitě, tak mohu říci, že jsem se teď sešel s ředitelem Státní tiskárny cenin a je možné vytisknout dluhopisy v těchto pěti nominálních hodnotách během 48 hodin, protože efekt tohoto podílení se na veřejné půjčce, podle našeho názoru, má smysl, pokud bude nyní, a ne, pokud bude až v září, v říjnu nebo v listopadu tohoto roku. Byl jsem velmi potěšen, že Státní tiskárna cenin je do 48 hodin schopna toto vytisknout. Hodnoty, které jsme zvolili - 500, 1000, 10 000, 100 000 a milión, by měly odrážet možnost kohokoli, kdo by se na této půjčce chtěl podílet, aby nalezl pro sebe vhodnou a sobě odpovídající částku.

Pokud jsem nic nezapomněl, tak to je asi hlavní věc, kterou jsem vám chtěl dnes sdělit. Současně mohu říci, že ministři Ruml, Skalický a Výborný odletěli opět do krizového štábu do Olomouce. Děkuji. (Potlesk)

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji panu premiérovi. Teď se o slovo přihlásil pan kolega Jan Kasal.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, předstupuji před vás jako předseda komise pro sdělovací prostředky. Před časem, ne příliš dlouhým, jsme tu přijali zákon o koncesionářských poplatcích. Nebylo to jednoduché přijímání. Předevčírem, včera, dnes jsme slyšeli zásadní vystoupení předsedy naší vlády. Občané této republiky, dle mého soudu, mají právo, aby tato vystoupení v této době slyšeli v přímém přenosu a v opakování, řekněme, po dvou po třech hodinách. (Potlesk)

Je mi velmi líto, že musím používat tohoto způsobu, abych apeloval na vedení České televize. Já vám děkuji za pozornost. (Potlesk)

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy a pánové, budeme pokračovat v projednávání bodů. Ještě se jednou přihlásil pan předseda vlády Václav Klaus.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP