2. Národní hospodářství naší země chceme orientovat na obnovu efektivního, vědeckotechnickým pokrokem podloženého, hospodářského rozvoje, na uskutečňování věcné stránky ekonomické transformace, na technickou i oborovou restrukturalizaci naší ekonomiky, která by směřovala k tomu, aby rozhodující část českých podniků byla konkurence schopná, v nedlouhé budoucnosti i bez nadměrné celní ochrany a bez současného cenového a mzdového dumpingu. Tím by také byly položeny základy pro růst životní úrovně obyvatelstva.
3. Za nezbytné považujeme vytvoření vládního programu pro strategické prognózování a plánování, podobně jako je tomu v mnoha vyspělých státech světa. Tato instituce by měla ve spolupráci s odbornými a ostatními státními orgány, vědeckými institucemi a veřejností zpracovávat a klouzavé zpřesňovat dlouhodobé výhledy a ucelené verze státní politiky v oblastech ekonomiky, vědy a techniky, informací, demografie, sociálních věcí, kultury, ekologie, zahraničního obchodu a v dalších oblastech významných pro formování vývoje České republiky. Není dále možné rušit školy, nemocnice, podniky a dopravní spoje a přitom nemít představu, jaký bude vývoj potřeb třeba za deset a dvacet let, vycházet z úzkých resortních pohledů nebo rezignovat na ovlivňování nepříznivých trendů.
4. Vzhledem k mnoha pochybnostem o řádném průběhu je třeba provést důslednou kontrolu privatizačního procesu a procesu restitucí, přezkoumat správnost a právní platnost privatizačních a restitučních aktů, které svou povahou vyvolávají oprávněnou domněnku v poškození státních majetkových zájmů, vrátit soudům pravomoc posuzovat a řešit majetkové otázky spojené s privatizační činností vlády, bývalého ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci i Fondu národního majetku. Jsme proti privatizaci klíčových podniků, infrastruktury a bank. Jde o přímé ohrožení základní ekonomické bezpečnosti České republiky.
5. Je třeba neprodleně ukončit proces restitucí a nepřipustit další rozšiřování restitučních nároků, dokončit restituční řízení, která probíhají, se zvláštním zřetelem na zemědělství a co nejdříve obnovit majetkovou právní jistotu jako nezbytnou základnu pro dobré obhospodařování majetku a jeho využívání v hospodářské činnosti.
6. Nově koncipovat Fond národního majetku a pověřit jej trvalou správou podnikatelského majetku státu včetně jeho majetkových účastí uskutečňovanou s kontrolou Parlamentu, přísně odděleně od státního rozpočtu. I při obhospodařování národního majetku podporovat pluralitu podnikatelských forem se zvláštním důrazem na možnost samosprávného a samofinancujícího podnikání zaměstnaneckých kolektivů a na rozvoj družstevního podnikání.
7. Zpracovat koncepci veřejného sektoru, zejména státního a obecního vlastnictví a správy v oblasti nepodnikatelských veřejně prospěšných činností, péče o národní kulturní statky, péče o přírodní bohatství a životní prostředí v oblasti nadací zaměřených na podporu vědy a dalších oblastí veřejného zájmu.
8. Ve strategických podnicích klíčových pro hospodářský rozvoj nepřipustit, pokud tomu.už tak není, majoritní účast zahraničního kapitálu, případně ji cílevědomě omezovat. Obdobně postupovat i v oblasti spojové a informační soustavy a veřejných sdělovacích prostředků. U významných podniků kontrolovat výkon vlastnických práv a preventivně zamezovat nepříznivým dopadům na celé národní hospodářství.
9. Posílit podporu drobného a středního podnikání v oblasti výroby a poskytování služeb obyvatelstvu daňovými úlevami, státem garantovanými úvěry v rámci vypsaných programů rozvoje, ochranou před nekalou monopolní konkurencí, zvýhodněnými státními a komunálními zakázkami. Vytvářet vzájemně prospěšné vztahy mezi drobným a středním podnikáním a hospodařením obcí.
10. Podpořit účast pracujících na řízení podniků vytvořením zaměstnaneckých rad, posílením aktivní role odborů a dalšími ve světě běžnými metodami participace na správě řízení a na zisku podniků. Obnovit rozsah práce odborů vyplývající z Evropské sociální charty a dokumentů Mezinárodní organizace práce. Tripartitní jednání na nejvyšší úrovni pokládat za závazný způsob dosahování sociálně ekonomické shody.
11. Výrazně posílit zákonná ustanovení o střetu zájmů, abychom zabránili propojování politické a hospodářské sféry, zneužití postavení ve státní správě, orgánech obcí apod. k získávání vlastního podnikatelského prospěchu a nebo k poskytování neoprávněného prospěchu jiným. Přísně postihovat korupci, plýtvání a hazardování s národním a veřejným majetkem.
12. Pro ochranu vnitřního trhu pokládáme za nezbytné zejména:
a) zachování pracovních příležitostí pro maximální počet pracovníků v efektivní domácí výrobě prostřednictvím rekvalifikace, rozvojem investiční činnosti, rozvojem služeb atd.; zaměstnaní lidé zajišťují poptávku, moci se živit vlastní prací také zajišťuje lidskou důstojnost a pocit uplatnění ve společnosti;
b) podporou růstu objemu a produktivity práce a tripartitním jednáním dosáhnout podmínek pro růst pracovních i sociálních příjmů obyvatelstva a tím i růst jeho koupěschopnosti;
c) zachovat cenovou dostupnost v sociálně citlivých oblastech výroby a služeb, ceny energie a energetických surovin, nájemné a bytové služby, dětské oblečení, jesle, školní pomůcky, pomůcky pro zdravotně postižené a jiné, a to prostřednictvím přímých i nepřímých ekonomických nástrojů;
d) v cenové tvorbě zpřísnit kontrolu zneužívání dominantního a monopolního postavení na trhu k dosahování nadměrně vysokých (při prodeji) a nebo nadměrně nízkých (při nákupu) cen a rychleji zjištěné nedostatky penalizovat a napravovat;
e) rozvinout systém spotřebitelského úvěru, podpořit rozvoj spotřebního družstevnictví, napřimování odběratelsko-dodavatelských vztahů a nejrůznější formy občanské svépomoci;
f) vypisovat státní, resp. veřejné zakázky v oblasti dopravní, spojové, zdravotní, bytové, vědeckovýzkumné, školské, kulturní atd. infrastruktury a v oblasti životního prostředí a formálně i neformálně podporovat přednostní účast domácích dodavatelů;
g) diferencovat daňové zatížení spotřebitelů a výrobců, poskytovat daňové úlevy veřejně prospěšným kulturním, vědeckým, vzdělávacím, sportovním a podobným organizacím, včetně organizací usilujících o ochranu životního prostředí, více zatížit neproduktivní a zbytné činnosti;
h) celními i necelními opatřeními chránit domácí trh i domácí výrobce před dotovanou zahraniční produkcí a před nekvalitními levnými výrobky z dovozu, efektivně uplatňovat antidumpingová a další opatření k ochraně domácího trhu.
13. Vytvořit ucelený systém proexportní politiky od podpory podniků, jejichž produkce se úspěšně prosazuje na zahraničních trzích, až po státní garance úvěrů poskytovaných perspektivním zahraničním odběratelům za účelem získání dalších odbytišť pro zboží domácí výroby a zlepšení struktury exportu.
Dosavadní navržená opatření pokládáme za nedostatečná a zčásti nekonkrétní.
Ve finanční a měnové politice nejdříve v měnové oblasti.
Za prvé pokračovat v cestě k plné směnitelnosti české koruny. V dalších krocích však pro uvolnění kapitálových toků volit uvážlivý postup, abychom nepředbíhali liberalizačními kroky skutečné tempo obnovy ekonomické rovnováhy hospodářského růstu a konkurenceschopnosti naší ekonomiky na mezinárodním trhu.
Za druhé postupně snižovat extrémní rozdíl mezi úředním kursem české koruny a paritou její kupní síly, především v zájmu růstu efektivnosti domácí výroby pro export, růstu kvality služeb poskytovaných pro zahraniční subjekty, ukončení faktického okrádání našeho obyvatelstva a výprodeje národního majetku i národní práce.
Za třetí podniknout kroky ke snížení míry inflace na úroveň obvyklou v hospodářsky vyspělých zemích, a to jednak výše uvedenými regulačními opatřeními v oblasti trhu, zboží a služeb, jednak regulací příjmů peněz ze zahraničí určených na výkup domácího hmotného a finančního majetku, na spekulace s rozdílem úrokové míry a dalšími standartními opatřeními. Na peněžním a kapitálovém trhu
1) Snížit úrokovou míru při poskytování bezpečných bankovních úvěrů v podnikatelské sféře, zvláště na podporu vybraných investičních projektů a odbytem zajištěný provoz na podporu drobných a středních podnikatelů a na hypotekární úvěry.
2) Posílit kontrolu bankovního sektoru, co nejrychleji přijmout opatření k omezení vlivu a ovládání obchodních společností tímto sektorem, aby vedla k přísnému personálnímu, finančnímu i pracovnímu oddělení bank od jejich dceřiných investičních společností a fondů.
3) Přijmout další opatření proti pronikání špinavých peněz domácího i cizího původu do naší ekonomiky. Vytvořit spolehlivý mechanismus, jejich zjišťování bankovním a finančním dozorem a zavést tvrdá sankční opatření při porušování příslušných předpisů.
4) Zpřísnit podmínky pro vznik nových bankovních a pojišťovacích subjektů i dozor nad jejich činností.
5) Dále posílit kontrolu nad pohybem cenných papírů s tím, že oprávnění k obchodu s nimi bude vyhrazeno pouze v burze cenných papírů a RM systému s vyloučením tzv. přepážkových obchodů ve Středisku cenných papírů.
6) Je třeba výrazně podpořit ochranu drobných akcionářů, zejména s ohledem na akcionáře z kupónové privatizace. V oblasti financí
1) Souhlasíme s tím, že je třeba v zásadě usilovat o vyrovnaný státní rozpočet. Jeho vyrovnanost posuzovat s delší perspektivou, tj. nevyhýbat se dočasnému účelovému deficitu jako nástroje oživení ekonomického rozvoje a prostředků pro zvýšení budoucích příjmů státního rozpočtu. Obdobně umožnit postupovat i u rozpočtu obcí se zajištěním odborné kontroly jejich zdravého hospodaření.
2) Postupně optimalizovat a stabilizovat daňové zatížení podnikatelské sféry při výraznější diferenciaci daňových sazeb ve prospěch drobných a středních podnikatelů.
3) Rozšířit poskytování zvláštních daňových úlev veřejně-prospěšným kulturním, vědeckým vzdělávacím i sportovním apod. subjektům, včetně těch, které usilují o ochranu životního prostředí.
4) Výrazně odlišit daňové zatížení předmětů základní osobní spotřeby a předmětů přepychové nebo zbytné spotřeby.
5) Dále prohloubit nebo zavést daňové zatížení poškozování a nevratného ovlivňování životního prostředí a přírodních zdrojů.
6) Postupně novelizovat daňové zákonodárství, aby se jako celek vyznačovalo jednoznačností a účinností i z hlediska efektivnosti výběru daní a sankčních a represivních opatření.
7) Zkvalitnit metody daňové kontroly a rychle a přísně postihovat daňové úniky nebo pokusy o ně.
V dopravě v České republice
1) Zastavit privatizaci dopravy a předložit a projednat její nový projekt s rozhodujícím postavením veřejného sektoru, ať už státního, obecního nebo veřejno-právních institucí.
2) Zajistit rozsáhlou podporu veřejné dopravy osob na úkor individuální automobilové dopravy, mezi jiným snížit jízdné na krátké vzdálenosti.
3) Usilovat o snížení dálkové silniční přepravy zboží. Vyloučit ji z center měst. Z hlediska ekologie upřednostnit železniční a lodní dopravu. V zemědělství a na českém venkově
1) Problematiku venkova řešit komplexně, zejména ve smyslu Charty rozvoje venkova. Zdroje osobních příjmů a zaměstnanosti spatřovat pro venkov převážně
a) v zemědělské prvovýrobě ve smyslu zajištění výživy národa na straně jedné a na straně druhé údržby a tvorby kulturní krajiny, případně výroby alternativních obnovitelných surovin;
b) ve zpracovatelském průmyslu, energetice a krajinotvorbě;
c) v systému služeb pro zemědělskou prvovýrobu a veřejně-prospěšné činnosti;
d) ve vhodné a efektivní průmyslové výrobě a všeobecných službách;
e) v agroturistice.
2) Zdroje pro celkový rozvoj na venkově hledat také
a) v cílené objektivizované dotační a subvenční politice;
b) v politice k zajištění dostatečného objemu zdrojů zajištujících v zemědělství a venkovském prostoru provozní kapitál i nezbytné investice, včetně přijatelného úvěrování;
c) v postupném a vyváženém systému rozdělování příjmů státu a veřejných výdajů pro v zásadě rovnoměrné územní pokrytí, skončit se zhoršováním podmínek pro venkov;
d) v přiměřené koupěschopnosti obyvatel i na venkově.
3) Zemědělskou problematiku řešit v koordinaci s řešením globálních problémů vytvářením podmínek pro rovnoprávné a věcně prospěšné zapojování České republiky do mezinárodní dělby práce a probíhajících integračních procesů.
Jde především o ekologizaci zemědělství v souladu s trendy a programy OSN, organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě a Evropské Unie.
4) Usilovat o dotvoření Pozemkového fondu také jako správce národního majetku tvořeného zejména výčtem nezcizitelného vlastnictví vodních toků, vodních i léčivých zdrojů, rezervací, ložisek povrchově dobývaných surovin, základního lesního a půdního fondu.
5) Bezprostředně podniknout kroky k výraznému postavení zemědělských potravinových a obchodních inspekčních orgánů a veterinární a hygienické služby jako orgánů kvalitativně garantujících produkci a dovozy potravin, zvířat, sadby, agrochemikálií v souladu s požadavky mezinárodních i náročných českých norem. Základní kvalitativní vlastnosti výrobků z oblasti výživy národa zakotvit v zákoně o ochraně zdraví.
6) Dále pokládáme za potřebné přijmout další konkrétní kroky
a) k subvencování ekologizace zemědělské výroby a přechodu části zemědělské výroby na výrobu alternativních obnovitelných surovin. Znovu celkově projednat dlouhodobou koncepci možného účinného využití bionafty;
b) vytvoření systému, který by zamezoval odčerpávání finančních zdrojů ze zemědělského prostředí;
c) zamezení spekulací se zemědělským majetkem a produkcí, které finančně zatěžují ceny potravin nepřipouštěním monopolu zpracovatelů zemědělské produkce;
d) ke snížení daňového zatížení zemědělské prvovýroby a služeb pro zemědělství, strukturování daní podle výrobních podmínek kvality výroby a naplňování předem sjednaných výrobních kvót;
e) eliminací dovozu nekvalitních potravin zainteresovaností na zpracování odpadů i optimálního využití výrobních prostředků a kapacit i cestou ekologického zdanění naopak podpořit ekologicky aktivní výrobce.
f) finančnímu a organizačnímu zainteresování prvovýrobců na zpracovatelském průmyslu a obchodu;
g) přiměřené dělbě práv, povinností, závazků a odpovědnosti mezi státem a výrobci zemědělské produkce, zprůchodnění vzájemné komunikace a vstřícnosti. Garantem pro vytváření podmínek k zahraničněobchodním aktivitám, zejména při dojednávání a naplňování dohod Světové obchodní organizace, OECD atd., musí být stát.
V životním prostředí:
1. Okamžitě přijmout opatření k zastavení drancování přírodních zdrojů a prověření těžby surovin.
2. Usilovat o zpřísnění regulace nakládání s odpady a ochrany ovzduší, abychom se nestali smetištěm ve střední Evropě.
3. Zastavit devastaci zemědělské půdy a lesů. Kořistnický přístup tržních vztahů silně narušuje ekologické vztahy ke krajině. Stálý úbytek zemědělské půdy limituje produkční schopnosti výroby potravin a i trvalé zhoršování kvality lesů i rázu krajiny erozí, vodními poměry apod.
4. Vypracovat racionální program politiky státu v oblasti životního prostředí s výhledem na přibližně 10 let včetně stanovení časových horizontů jeho plnění.
5. Podporovat ekologické aktivity těch zájmových organizací a hnutí, která se aktivně podílejí na tvorbě a ochraně životního prostředí, jako jsou zahrádkáři, myslivci, rybáři, chovatelé atd.
V oblasti sociální sféry, školství, kultury, tělovýchovy, sportu, zdravotnictví atd. navrhujeme:
1. Obnovení sociálních jistot všech řádných občanů, zabezpečení sociálních práv, do nichž kromě klasického sociálního zabezpečení, tj. včetně starobního, invalidního a ostatních důchodů a státní sociální podpory patří také zabezpečení práva na bydlení, práva na zdravotní péči pro všechny, práva na bezplatné vzdělání a práva na práci s cílem, aby všichni v produktivním věku mohli pracovat. Sociální politika nechť více vychází a shoduje se s mezinárodně platnými dokumenty, než je tomu dosud.
2. Připravit takovou orientaci a pokračování sociální reformy, která povedou prokazatelně ke zlepšení sociálních podmínek života našich občanů. Radikálně a koncepčně odstranit současný stav v sociální politice státu, který rozšiřuje nehorázně administrativu, náklady a obtěžuje mnoho občanů pocitem závislosti na úřadech. Úřady všeobecně mají být pro občany, nikoli občané pro úřady.
3. Je třeba zajistit jistotu příjemců sociálních dávek, především jejich automatickou valorizaci podle zákonem určených pravidel, chránit jejich reálnou hodnotu před inflací a dle možností co nejrychleji navrátit jejich reálnou úroveň z konce 80. let. Valorizaci sociálních dávek včetně důchodů založit na změnách cen základních životních potřeb, nikoli úhrnných spotřebních cen, a také na vývoji mezd, aby byla zlepšena a zachována proporce mezd a sociálních dávek.
4. Zajistit i do budoucna záruku státu v případě státního rozpočtu za jistotu úrovně sociálních dávek včetně důchodů.
5. Urychleně zjednodušit poskytování přídavků na děti. V zásadě jsme pro plošné poskytování těchto přídavků s možným zvýšením daně z příjmů u vysokých příjmů.
6. Rozpracovat a rychle prakticky zahájit realizaci propopulační politiky státu založené také na řešení bytové otázky a opatřeních státní podpory mladým rodinám s dětmi.
7. Vytvořit další podmínky pro rozšiřování pracovních příležitosti, především rozšířením funkcí státu i zaměstnavatelů při propouštění zaměstnanců pro organizační nadbytečnost. Urychleně řešit koncepci zaměstnávání zdravotně postižených občanů. Uznat, že jednou z důležitých funkcí státu je zajišťovat rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou po práci.
V oblasti bydlení:
1. Za východisko novelizace koncepce bytové politiky jednoznačně pokládáme princip, že byty nejsou obyčejným zbožím, že se musí vzít v úvahu právo na přiměřené bydlení.
2. Rozšířit, příp. obnovit státní podporu bytové výstavby a rekonstrukce a zavést evidenci bytů i jejich užití. Podpořit účelné užití bytů, zvlášť státních, komunálních a družstevních, vhodnou daňovou politikou, podpořit i ten typ migrace obyvatel, který podpoří účelné využití bytového fondu naší země. Limitovat ceny nebytových prostor pro lékařské, výchovné, vzdělávací, sociální a kulturní účely.
3. Přijmout opatření, která zabrání spekulačnímu nakládání s bytovým fondem.
4. Vzhledem k hospodářské a sociální situaci obyvatel a k jejímu výhledu okamžité zastavit proces cenové deregulace v oblasti uspokojování základních životních potřeb, tj. bydlení,voda, teplo, elektřina, místní doprava, a podle možností rozšířit systém regulovatelných cen na další základní druhy zboží.
Ke zlepšení situace mladých rodin zdůrazňujeme především:
1. Obnovit výstavbu nájemních a družstevních bytů se státní dotací, aby postupně každá mladá rodina měla v rozumném čase možnost mít samostatný cenově dostupný byt
2. Zajistit první vstup do dlouhodobějšího, resp. trvalého pracovního poměru mladých lidí.
3. Obnovit poskytování úrokově levných novomanželských půjček.
4. Státní správou i územní a obecní samosprávou zajišťovat výhodné podmínky pro činnost školek, školních jídelen a dalších zařízení pro děti a mládež, především v oblasti volného času, která by byla bezplatná nebo s minimálními náklady.
Pokud jde o zdraví občanů:
1. Strategickým cílem je, v souladu s Ústavou, nenadstandardní zdravotnictví všeobecné bezplatné, všeobecně přístupné a na optimální vědecké úrovni ve vazbě na možné náklady. Opustit tržní koncepci zdravotnické politiky, protože je zcela vzdálená jak potřebám společnosti, tak etice povolání zdravotníků.
2. Po objektivním zhodnocení dosavadního stavu a průběhu transformace zdravotnictví ukončit stav, kdy jsou ve zdravotnictví nekvalifikovaně aplikovány zkušenosti z privatizace naprosto odlišných úseků společenských a ekonomických oblastí. Okamžitě zastavit privatizaci zdravotnických zařízení a zabránit dalšímu úniku zdravotnických nemovitostí do nezdravotnické sféry. Neprosperující a právně nečistě privatizovaná zdravotnická zařízení vrátit do veřejné správy.
3. V návaznosti zajistit obnovení regulační a řídicí funkce státu ve zdravotnictví. Řešit novým způsobem financování zdravotnictví s výrazným snížením nezdravotnických nákladů a s garancí státu za naplnění ústavní zásady bezplatné zdravotní péče na základě veřejného solidárního zdravotního pojištění.
4. Bezprostředně přijmout taková opatření právní a ekonomická a rozhodnutí, která umožní bezporuchové fungování zdravotnických zařízení různého typu se státním dozorem a zárukou včetně zajištění fungování rozhodující sítě zdravotnických zařízení.
5. Zrušit bodový systém hodnocení práce zdravotnických zařízení a nový systém založit především na kapitačním principu zhodnocení práce lékařů podle výsledku kontroly jejich práce dle objektivních hledisek nezávislé kontroly.
6. V souladu s lékařskou etikou garantovat postavení zdravotnických pracovníků, především lékařů, ve společnosti jako významných veřejných činitelů majících denně v rukou osudy lidí a v tomto smyslu také znemožnit různé nekalé působení jednotlivců, kteří na nevědeckém základě na lékařské autoritě parazitují.
7. Distribuci léčiv podřídit státní kontrole jak po stránce odborné, tak i cenové a ekonomické.
8. Maximálně omezit a postupně zlikvidovat systém přímých plateb pacientů za poskytnutou nenadstandardní zdravotní péči.
9. Obnovit zdravotnický výzkum s důslednou kontrolou a regulací jeho efektivnosti.
10. Lázeňskou péči v rozsahu, kdy tvoří součást léčebného procesu, podporovat a podřídit účinné kontrole státní zdravotnické správy. Ve vzdělání, které pokládáme za zdroj bohatství národa
1. Legislativními kroky zaručovat rovnoprávný demokratický přístup ke vzdělání bez podstatného vlivu ekonomické a sociální situace rodiny a vytvoření podmínek pro dosažení středoškolského vzdělání celou vzdělání schopnou populací. Zajistit rovná práva a postavení učňovské a ostatní středoškolské mládeže.
2. Zajistit bezplatné vzdělávání mládeže na všech stupních, včetně vysokých škol. Schválit změnu školského zákona, který zruší školné na vyšších odborných školách. Navrátit dřívější základní sociální vymoženosti studentů a žáků všech stupňů včetně vysokých škol. Umožnit žákům a studentům základních a středních škol používat učebnice zdarma, na vysokých školách znovu zavést prospěchová, případně sociální stipendia.
3. Obnovit koncepci jednotné a vnitřně diferenciované školy.
4. Vytvořit ucelenou soustavu dalšího vzdělávání pro dospělé, která by odpovídala potřebám země, včetně např. průmyslové restrukturalizace. Vytvořit podmínky pro zvýšení počtu kvalitně vysokoškolsky vzdělaných občanů v souladu s celosvětovými trendy. Státem garantovat systém rekvalifikací a systém celoživotního vzdělávání. Připravit daňové, případně jiné výhody pro podniky investující do vzdělávání. Očekáváme následující příznivé důsledky takového postupu:
a) mobilizaci dodatečných zdrojů na účely odborného vzdělávání a usnadnění potřebných přesunů pracovních sil,
b) zvýšení informovanosti zaměstnavatelů a odstranění jejich izolace od státních orgánů v oblasti vymezování profesních kvalifikací a standardů,
c) celkové posílení úlohy podniků při tvorbě a řízení dalšího vzdělávání.
5. Přijmout opatření ke zvýšení prestiže učitelského povolání, včetně finančního ocenění této práce.
6. Novelizovat zákon o státní správě a samosprávě ve školství v tom smyslu, aby se zvýšil vliv pedagogických pracovníků na řízení škol, včetně jmenování ředitelů, zlepšit pracovně právní postavení učitelů.
V oblasti tělovýchovy a sportu.
1. Posílení garance za státní péči o tělesnou výchovu a sport s podporou masové tělovýchovy, aby se staly v co největší míře všelidovou záležitostí. Pokládáme za potřebné přijmout zákon o tělesné výchově a sportu.
2. Zlepšit podmínky pro centrální řízení a podporu státní sportovní reprezentace, zabezpečení výběru, výchovy a podpory sportovně talentované mládeže.
3. Zlepšit podmínky pro zabezpečení výchovy a vzdělávání tělovýchovných kádrů a vědy a výzkumu celé oblasti tělesné výchovy a sportu. Pokud jde o kulturu.
1. Rozvoj národní kultury, péči o ni, vytváření podmínek pro její uplatnění pokládáme za jednu z priorit společenského zájmu. Je proto nutné umožnit, aby kulturní a umělecké hodnoty byly rovnoprávně dostupné všem v co nejmenší závislosti na jejich hospodářském a sociálním postavení, a každý, kdo tak hodlá učinit, aby se mohl dle svých sil, zájmů a talentu na jejich tvorbě také přiměřeně podílet. Kulturu nepokládáme za zboží, ale za specifickou součást duchovního života občana a společnosti, životního stylu i systému hodnot.
2. Zpracovat a projednat se širokou účastí představitelů kultury a veřejnosti dlouhodobější strategii podpory vývoje české kultury a jejího materiálního zabezpečení.
3. Přijmout opatření k přesnější evidenci kulturních památek a předmětů kulturní hodnoty a omezení práv nových vlastníků těchto předmětů z hlediska omezení možnosti obchodovat s nimi. Zajistit státní kontrolu jejich stavu a péče o ně. Připravit novelizaci zákona "O prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty" z března 1994, protože dosavadní znění není dostatečně účinné.
4. Podporovat místní a regionální kulturu, kulturu národnostních menšin s důrazem na pozitivní ovlivňování volného času, především dětí a mládeže.
5. Přijmout opatření na podporu zdravého rozvoje českého jazyka, včetně přípravy "zákona o českém jazyce".
6. Přijmout opatření k prosazení plurality v oblasti veřejnoprávních sdělovacích prostředků, zhodnotit podíl a vliv zahraničního kapitálu ve sdělovacích prostředcích celkově a zavést omezení jejich vlastnických podílů.
Pokud jde o vnitrostátní situaci, bezpečnost a obranyschopnost České republiky.
1. Je třeba, bohužel, přijmout legislativní opatření k prosazení rovnoprávného postavení všech občanů před zákonem, zrušit diskriminační zákony a vládní opatření, která potlačují občanská práva a jsou předmětem výtek mezinárodních i národních organizací.
2. Dotvořit nebo vytvořit nezávislé kontrolní a odvolací instituce na ochranu lidských práv, institucí veřejného dozoru nad dodržováním zákonů a zlepšit dostupnost právních služeb pro občany.
3. Nahradit rozbujelou byrokracii státní správy rozvojem veřejné samosprávy občanů na všech úrovních územní státní správy, jako formy rozšiřování lidové demokracie a obrany proti autoritativním sklonům. Znovu zavést širokou veřejnou kontrolu.
4. Zavést územní samosprávu symetricky na všech článcích, kde působí státní správa. Finanční a rozpočtovou politikou zajistit jejich kompetence a účinné fungování. V tomto smyslu podporujeme vytvoření vyšších územních samosprávních celků.
5. Jsme pro uplatňování lidového hlasování o zásadních otázkách státu, především dotýkajících se suverenity a projednání zákona o tomto lidovém hlasování.
6. Zintenzivnit legislativní i jiná opatření proti rostoucí kriminalitě, organizovanému zločinu, drogám a korupci, včetně opatření v oblasti prevence.
7. Je třeba dobudovat správní soudnictví a zajistit rozumnou průchodnost soudů obecně.
8. Bezpečnost České republiky zajišťovat v souladu se širokou shodou na národních zájmech a v souladu se zásadami přijatými v rámci bezpečnostního rozměru OBSE. Utvářet Českou republiku jako suverénní, vojensky neangažovaný stát, který aktivně podporuje mírové iniciativy a soužití mezi státy. Naše úsilí musí vést k všeobecnému snižování zbrojního potencionálu, zejména jaderných zbraní a zákazu jejich použití.
9. Odmítáme vstup do Severoatlantické aliance. Ve všech případech použití a nasazení armády České republiky mimo území státu je v souladu s Ústavou vázat na předchozí schválení Parlamentem ČR, stejně jako činnost v rámci vyčleněných sil a prostředků pro OSN, kde důsledné trváme na pořádkovém - policejním charakteru vyčleněných sil a nepřipustit jejich nasazení do bojových akcí.
10. Budovat armádu ČR jako nezávislou organizaci suverénního státu. Její technizaci a modernizaci řešit prvořadě z domácích kapacit a také v úzké tradiční koordinaci se zbrojními možnostmi průmyslu Slovenské republiky. Výdaje na nákup vojenské techniky a zařízení postavit pod kontrolu příslušných výborů Parlamentu ČR.
11. V nové variantě vojenské doktríny vycházet z následujících prvků:
a) bezpečnost ČR zajišťovat především vlastními zdroji prostředky - diplomatickými, ekonomickými, vojenskopolitickými a případně dalšími aktivitami,
b) platnost Benešových dekretů a usnesení konferencí vítězných mocností učiněných v průběhu a po ukončení 2. světové války, platnost státních hranic a neuplatňování žádných územních požadavků,
c) při řešení sporů budeme upřednostňovat diplomatické a politické prostředky se snahou preventivně sporům předcházet,
d) bezpečnostní obranou spolupráci rozvíjet, zejména se Slovenskou republikou a v rámci OBSE, v tom i vzájemnou kooperaci při zbrojní výrobě,
e) nepodílet se na rozpoutání žádného válečného konfliktu, ani se ho neúčastnit, pokud nedojde k přímému napadení republiky,
f) vybudovat rozsáhlý a účinný systém civilní obrany, orientovaný jak na možné vojenské ohrožení tak na jiné typy katastrof a pohrom,
g) při napadení České republiky bránit suverenitu a územní celistvost všemi dostupnými silami, zdroji a prostředky, na principu všeobecné branné povinnosti.
Tyto zásady a přátelské rovnoprávní vztahy se sousedními i ostatními státy i s významnými mezinárodními seskupeními, jsou nosné i pro oblast zahraniční politiky.
Vážené dámy, vážení pánové, obyvatelstvo naší republiky ukazuje, že jim současná situace ani politika, která ji způsobila, nevyhovuje.
Dovolte mi, abych na konec mého vystoupení vás seznámil s něčím, co je s určitou nadsázkou možné nazvat hlasem lidu. Včera jsem se spolu s některými našimi kolegy zúčastnil demonstrace proti zdražování v Ostravě. Poznamenal jsem si některá hesla, která na této demonstraci byla k dispozici pro všechny občany, kterými někteří z nich vyjadřovali své názory na současnou situaci. Myslím si, že je potřeba je připomenout, abychom si uvědomili, jak se naši lidé na současnou situaci a současnou vládu dívají. Nyní cituji: Co nám dali noví páni, kromě toho zdražování? Vzkazují vám lidé prostí, že už toho mají dosti. AIDS a ODS stop. Pryč s vládou, která nás přivedla do bídy. Naše vláda rozumem strádá. Co jsme do roku 1989 vybudovali, to dodnes oni rozkrádají. Odmítáme vládu - důvody známe. Také tam bylo tradiční heslo "Zbavme se neschopných, jsou schopni všeho". Od školství až po finance ničí konta v naší bance. Po Václavu Klausovi zůstávají tunely. Do Evropy jsme dospěli, ale s holou raz dva tři. Končím heslem, které bylo velmi stručné: Dnešní heslo - předat křeslo.