Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Klanicovi. Uzavírám rozpravu, do které se už dál nikdo nehlásil.
Chci se zeptat pana poslance Kroupy, zdali si přeje vyjádřit se k obsahu rozpravy. Není tomu tak. Budeme hlasovat o návrhu usnesení tak, jak zazněl z úst pana poslance Kroupy. - Poslanecká sněmovna bere na vědomí - zestručněně řečeno.
Dámy a pánové, zcela evidentně nás tady není 150. Prosím vás, abyste se přihlásili hlasovacími kartami, abych mohl zahájit další hlasování.
Návrh usnesení byl, jak už jsem říkal, přednesen panem kolegou Kroupou: Poslanecká sněmovna bere zprávu o činnosti Grantové agentury na vědomí.
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č.225. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 94 pro, 5 proti.
Konstatuji, že jsme projednali další bod. Děkuji panu poslanci Kroupovi.
Dalším bodem našeho pořadu je
78.
Výroční zpráva Rady České tiskové kanceláře o činnosti
a hospodaření České tiskové kanceláře v roce 1995
Zprávu jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 17. Na návrh organizačního výboru předloženou zprávu projednal výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Usnesení tohoto výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 17/1. Nyní žádám, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Ondřej Zemina a informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení. Prosím, pane kolego.
Poslanec Ondřej Zemina: Vážený pane předsedo, pane předsedající, členové vlády, dámy a pánové, výroční zprávu Rady České tiskové kanceláře o její činnosti a hospodaření podle sněmovního tisku 17 projednal výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu v měsíci říjnu a přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně vzít výroční zprávu Rady České tiskové kanceláře uvedenou právě ve zmíněném tisku na vědomí, jak nám ukládá zákon o České tiskové kanceláři.
Usnesení výboru bylo všem poslancům rozdáno pod číslem 17/1. Vzhledem k této skutečnosti doporučuji, aby Poslanecká sněmovna přijala následující usnesení.
Poslanecká sněmovna bere na vědomí výroční zprávu Rady České tiskové kanceláře o činnosti a hospodaření České tiskové kanceláře za rok 1995, uvedenou v tisku 17, na vědomí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Ondřeji Zeminovi a otevírám rozpravu k tomuto bodu, kterou končím, protože se do ní nikdo nepřihlásil, a dám hlasovat o návrhu usnesení, jak bylo předloženo.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 226. Kdo je proti?
Konstatuji, že usnesení bylo schváleno poměrem hlasů 110 pro, 1 proti.
Děkuji v tomto okamžiku panu poslanci Zeminovi a konstatuji, že jsme projednali další bod.
Dalším bodem, kterým se budeme zabývat, je
79.
Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti
a hospodaření Českého rozhlasu za rok 1995
Zprávu jsme obdrželi jako sněmovní tisk 44. Na návrh organizačního výboru projednal předloženou zprávu výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 44/1. Žádám nyní zpravodaje výboru pana poslance Martina Přibáně, aby se ujal slova, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh na usnesení. Prosím, pane kolego.
Poslanec Martin Přibáň: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážení páni ministři, výroční zprávu Rady Českého rozhlasu o činnosti a hospodaření Českého rozhlasu za rok 1995 projednal na svém zasedání dne 16. října tohoto roku výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a svým 40. usnesením doporučil Poslanecké sněmovně, aby výroční zprávu o činnosti a hospodaření Rady Českého rozhlasu za rok 1995 vzala na vědomí.
V podstatě stejné usnesení přijala na svém jednání k témuž bodu 26. 9. 1996 stálá komise Parlamentu České republiky pro sdělovací prostředky. Z tohoto důvodu mi nezbývá nic jiného než doporučit zde přítomným dámám a pánům, aby vzali - jak velí zákon o Českém rozhlasu - zprávu o činnosti a hospodaření Rady Českého rozhlasu za rok 1995 na vědomí. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Přibáňovi. Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Jako první se přihlásil předseda komise pro sdělovací prostředky pan místopředseda Jan Kasal, kterého prosím, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Matulka.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane místopředsedo, pane předsedo, paní a pánové, využívám této příležitosti nejen k tomu, abych potvrdil to, co zde řekl pan poslanec Martin Přibáň - to všechno je pravdou - ale přišel jsem sem k mikrofonu, protože možná je to poslední příležitost, jak ne přijmout usnesení, protože to nebývá zvykem, ale alespoň v této sněmovně poděkovat Radě Českého rozhlasu za její pětiletou práci, za to, jakým způsobem komunikovala s Českou národní radou a posléze Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky i se stálou komisí pro sdělovací prostředky. Takže za sebe díky Radě Českého rozhlasu. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi Kasalovi. Prosím pana poslance Matulku, aby se ujal slova.
Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové, já sice také oceňují nelehkou práci, kterou členové Rady Českého rozhlasu provedli, nicméně jak já osobně, tak náš poslanecký klub má k této výroční zprávě některé výhrady, se kterými bych vás alespoň ve stručnosti rád seznámil.
V prvé řadě máme výhrady proti tvrzení výroční zprávy o tom, že zpravodajství a publicistika vysílané Českým rozhlasem jsou nezávislé a v celkové propozici i objektivní a vyvážené. Toto tvrzení nám připadá přinejmenším úsměvné. Z několika důvodů uvedu jen namátkou výběr denního tisku, který vždy dopoledne nebo ráno je v rozhlase uváděn. Svědčí o tom, že jsou periodika, která jsou vhodná do tohoto výběru zařazovat, jsou periodika, která nejsou vhodná zařazovat. O objektivitě a vyváženosti tedy nemůže být minimálně z tohoto pohledu ani řeč.
Máme samozřejmě i výhrady k poněkud zvláštnímu pojetí národnostních menšin, které zřejmě zastává jak Český rozhlas, tak Rada Českého rozhlasu, i k poněkud diferencovanému přístupu podle toho, o jakou menšinu se jedná. Podle našeho názoru se spíš jedná o politicky orientovaný a nikoli objektivní přístup Českého rozhlasu a Rady Českého rozhlasu. Mohl bych se nakonec zmínit třeba i o náboženském vysílání Českého rozhlasu, který nemá na druhé straně protiváhu ve vědecky orientovaném adekvátním vysílání pro ateistickou, tedy většinovou část společnosti.
To jsou skutečnosti méně závažné, které nás vedou k tomu, že nebudeme souhlasit s výroční zprávou. To, co je více závažné, je otázka, kterou zřejmě většina z vás zná. Je už obecně známá. To je otázka celoplošné stanice Český rozhlas 6 jako společný projekt Českého rozhlasu, radia Svobodná Evropa, Hlasu Ameriky, NBC a Deutsche Welle. Z tohoto projektu i ze zprávy samotné jednoznačné vyplývá - zpráva to také uvádí - že jednotlivé zmíněné stanice si v rámci tohoto projektu zachovávají svou identitu. Současně zpráva otevřeně konstatuje, že zúčastněné rozhlasové stanice sídlí i nadále v zahraničí a zajišťují především americký, britský a německý pohled na světové i domácí dění s tím, že o pohled ruský a francouzský se dělí Svobodná Evropa s Českým rozhlasem.
Ze zprávy je dokonce patrná i zmínka o tom, že kritický postoj k projektu Český rozhlas 6 zastávala dokonce i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, ovšem na tento postoj bohužel nebyl brán zřetel, když se o projektu ČRo6 rozhodovalo.
Výroční zpráva i fakta samotná tedy vypovídají o tom, že Český rozhlas za peníze českých rozhlasových koncesionářů umožňuje provoz celoplošné, i když z hlediska poslechovosti zcela zanedbatelné a tudíž z hlediska efektivity vysoce luxusní stanice, v níž dominantní podíl mají stanice cizích států.
Domnívám se, že toto nakládání s koncesionářskými poplatky českého obyvatelstva je přinejmenším nepřípustné a je to jeden z hlavních důvodů, proč náš poslanecký klub s touto zprávou nesouhlasí, nezvedne pro ni ruku. Současně s tím avizujeme také předběžné náš pohled na otázku případného zvýšeni koncesionářského poplatku pro Český rozhlas.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Matulkovi. Uzavírám rozpravu, do které se dál již nikdo nepřihlásil.
Chci se zeptat pana poslance Přibáně, zda si přeje vyjádřit se k obsahu rozpravy. (Ne.) Není tomu tak.
Dámy a pánové, budeme hlasovat o návrhu usnesení tak, jak zazněl. Prosím ty, kteří chtějí hlasovat, aby se dostavili do jednací síně. Vzhledem ke značnému pohybu si vás dovolím odhlásit a požádat vás, abyste se znovu zaregistrovali. Dám hlasovat o návrhu usnesení tak, jak jej přednesl pan zpravodaj Martin Přibáň.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu usnesení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 227. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 100 pro, 29 proti.
Děkuji panu poslanci Přibáňovi. Konstatuji, že jsme projednali další bod.
Vstoupíme do dalšího bodu našeho programu, což je
80.
Zpráva rozpočtového výboru o projednání informací Exportní
garanční a pojišťovací společnosti o pojišťování vývozních
úvěrových rizik za rok 1995 a za 1. pololetí 1996
Informace k tomuto podává Exportní pojišťovna Poslanecké sněmovně podle zákona č. 58/1995, o pojišťování a financování vývozu se státní podporou. Obě předložené informace navrhl organizační výbor přikázat k projednání rozpočtovému výboru.
Výbor informace projednal, a proto prosím zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Jana Třebického, aby nás informoval o výsledcích jednání výboru. Předpokládám, že pan kolega Třebický přednese také návrh usnesení. Prosím, pane kolego.
Dámy a pánové, prosím o klid.
Poslanec Jan Třebický: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážený pane místopředsedo, páni ministři, kolegyně a kolegové, rozpočtový výbor se zabýval informací Exportní garanční a pojišťovací společnosti o pojišťování vývozních a úvěrových rizik za 2. pololetí roku 1995 na své 3. schůzi 18. září letošního roku a zmocnil mě, abych přednesl návrh, aby
Poslanecká sněmovna vzala na vědomí tuto informaci ve smyslu příslušného zákona tak, jak pan předsedající uvedl.
Stejně se informací za 1. pololetí, přesněji za 1. až 8. měsíc letošního roku Exportní garanční a pojišťovací společnosti o pojišťování vývozních a úvěrových rizik zabýval zhruba o měsíc později na své 5. schůzi 17. října 1996. I zde jsem zmocněn, abych přednesl návrh, aby Poslanecká sněmovna vzala na vědomí informaci Exportní garanční a pojišťovací společnosti o pojišťování vývozních a úvěrových rizik za 1. až 8. měsíc roku 1996.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Třebickému.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu, kterou uzavírám vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil. Dám hlasovat o návrhu usnesení tak, jak bylo předneseno.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 228. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 101 pro, jeden proti.
Děkuji panu poslanci Třebickému a konstatuji, že jsme projednali další bod. Děkuji pro tento okamžik.
Dalším bodem, kterým se budeme zabývat, je
81.
Zpráva rozpočtového výboru o projednání informací České
exportní banky o zvýhodněném financování za
2. pololetí 1995 a za 1. pololetí 1996
Informace podává Poslanecké sněmovně Česká exportní banka podle zákona č. 58/1995, o pojišťování a financování vývozu se státní podporou.
Jak už jsem konstatoval, tyto informace navrhl organizační výbor přikázat k projednání rozpočtovému výboru, který je projednal. Proto prosím opět zpravodaje výboru pana poslance Jana Třebického, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení.
Poslanec Jan Třebický: Pane předsedající, rozpočtový výbor se informací České exportní banky o zvýhodněném financování za 2. pololetí roku 1995 zabýval na své schůzi v září a svým 16. usnesením doporučuje Poslanecké sněmovně, abychom vzali informaci České exportní banky o zvýhodněném financování za 2. pololetí roku 1995 na vědomí.
Stejně tak na své 5. schůzi 17. října svým 47. usnesením doporučuje, aby Poslanecká sněmovna vzala na vědomí informaci České exportní banky o zvýhodněném financování za 1. pololetí roku 1996.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Třebickému.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu, kterou končím vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil.
Budeme hlasovat o návrhu usnesení tak, jak byl přednesen.
Kdo je pro jeho schválení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 229. Kdo je proti?
Konstatuji, že tento návrh usnesení byl přijat poměrem hlasů 102 pro, nikdo proti.
Děkuji panu kolegovi Třebickému.
Dalším bodem je
82.
Informace rozpočtového výboru o projednání zprávy
České národní banky o měnovém vývoji
v České republice za 1. pololetí 1996
Na návrh organizačního výboru předloženou zprávu projednal opět rozpočtový výbor. Podotýkám, že zprávu o měnovém vývoji podává Česká národní banka v souladu se zákonem 6/1993. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Vlastimil Tlustý.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, rozpočtový výbor na své 5. schůzi dne 16. října projednal zprávu České národní banky o měnovém vývoji v České republice za 1. pololetí 1996. Svým usnesením doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení:
Poslanecká sněmovna bere na vědomi informaci rozpočtového výboru o projednání zprávy České národní banky o měnovém vývoji v České republice za 1. pololetí roku 1996.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Tlustému. Otevírám rozpravu k tomuto bodu, kterou končím vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil.
Dám hlasovat o návrhu usnesení tak, jak jej přednesl pan zpravodaj.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování 230. na této schůzi. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 112 a pro a tři proti.
Děkuji panu kolegovi Tlustému. Konstatuji, že jsme projednali další nově zařazený bod 5. schůze.
Přistoupíme k dalšímu bodu, kterým je
83.
Návrh usnesení Poslanecké sněmovny na zrušení
usnesení Městského zastupitelstva Děčín
Návrh usnesení a jeho odůvodnění přednese zpravodaj výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí pan poslanec Dušan Kulka, kterého prosím, aby se ujal slova ihned, jakmile bude vypátrán a doveden do sněmovny. Prosím o chvíli strpení. Všichni zpravodajové byli upozorněni na rozšíření pořadu, souhlasili s tím a konstatovali, že jsou pro jednání připraveni.
Pan poslanec Kulka se ujme slova. Dámy a pánové, prosím o klid.
Poslanec Dušan Kulka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mým úkolem je odůvodnit návrh usnesení Poslanecké sněmovny na zrušení usnesení Městského zastupitelstva v Děčíně. Omlouvám se za zdržení, které jsem vám způsobil. Bylo to proto, že jsem si byl pro podklady k tomuto bodu.
Městské zastupitelstvo v Děčíně dne 23. května letošního roku přijalo usnesení, kterým schválilo přímý prodej domu v ulici Prokopa Holého v Děčíně panu dr. Pánkovi. Záměr obce prodat tento dům danému zájemci nebyl před schválením tohoto usnesení po dobu 30 dnů vyvěšen na úřední desce a dán veřejnosti na vědomí tak jak to vyžaduje zákon o obcích. Na základě stížnosti několika členů Městského zastupitelstva přednosta Okresního úřadu v Děčíně pozastavil svým rozhodnutím ze dne 25. 6. 1996 dané usnesení Městského zastupitelstva a vyzval zastupitelstvo, aby tuto věc uvedlo do souladu se zákonem. Starosta města Děčína dopisem z 15. července odmítl takto učinit a na základě této skutečnosti přednosta Okresního úřadu v Děčíně zaslal tuto věc k rozhodnutí 23. července 1996 Poslanecké sněmovně.
Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, který je věcně příslušný k řešení takovýchto věcí, si vyžádal stanovisko legislativního odboru k dané věci, ve kterém se konstatuje, že Městské zastupitelstvo nedodrželo postup stanovený § 36 a), odst. 4 zákona č. 367/1990 Sb., totiž vhodným způsobem zveřejnit záměry obce převést nemovitý majetek před projednáním v orgánech obce, neboť při svém jednání již vyslovilo souhlas s prodejem konkrétního domu konkrétnímu občanovi.
Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí na své 5. schůzi dne 17. října přijal k dané věci usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně zrušit usnesení Městského zastupitelstva Děčín z 23. května 1996, které bylo přijato na 20. zasedání Městského zastupitelstva pod č. IX. Zmiňované usnesení je v rozporu s § 36 a), odst. 4 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Kulkovi. K přednesenému návrhu usnesení otevírám rozpravu. Ptám se, kdo se do rozpravy hlásí. Kolega Matulka se hlásí, nebo pan kolega Filip?
Poslanec Dalibor Matulka: My se asi hlásíme oba s tímtéž. Dámy a pánové, nevím jak vy, ale z klubu ksčm nikdo nemá žádný kus papíru k projednávanému bodu. Proto bychom rádi navrhli, aby tento bod byl přerušen dejme tomu do 6. schůze sněmovny a abychom byli opatřeni alespoň tím, co je po nás žádáno. Ústní informace od řečniště je nedostatečná a měli bychom ctít pravidla nějaké štábní kultury v této sněmovně,
Je to tedy návrh na přerušení do další schůze sněmovny, stačí do 6.schůze.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano, děkuji. Je to návrh na stažení tohoto bodu z programu této schůze a přeřazení na 6. schůzi, kde tak jako v jiných případech zazní návrh na doplnění pořadu a tam budeme pokračovat v jednání k tomuto bodu.
Dámy a pánové, kdo je pro tento procedurální návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 231. Kdo je proti? Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 125 pro, 3 proti. Dámy a pánové, já bych si vám nyní dovolil navrhnout (protože si myslím, že je značným luxusem ukončit jednáni po půl páté), abychom doplnili pořad této schůze ještě o:
-Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda o volném obchodu mezi Českou republikou a Estonskou republikou, podepsaná 19. dubna 1996 v Talinu, sněmovní tisk 65,
-Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda o volném obchodu mezi Českou republikou a Státem Izrael, podepsaná 20. 5. 1996 v Praze, sněmovní tisk 66,
-Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda o volném obchodu mezi Českou republikou a Lotyšskou republikou, podepsaná 15. 4. 1996 v Rize, sněmovní tisk 67,
-Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi Českou republikou a Malajsií o podpoře a ochraně investic, podepsaná 9. 9. 1996 v Kuala Lumpur, sněmovní tisk 71,
-Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou republikou a Maltou o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku, podepsaná v Crans Montaně dne 21. června 1996, sněmovní tisk 70.
Dále Je to Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Francouzské republiky o vzájemné administrativní spolupráci v oblasti předcházení, vyhledávání a stíhání celních podvodů, podepsaná v Praze dne 13. února 1996, sněmovní tisk 80.
Jako poslední Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky Smlouva mezi Českou republikou a Italskou republikou o přátelských vztazích a spolupráci. podepsaná v Římě 23. ledna 1996, sněmovní tisk 68.
Dámy a pánové, kdo je pro přijetí tohoto procedurálního návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 232. Kdo je proti?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů 123 pro, nikdo proti.
Dámy a pánové, nebude-li námitek, projednali bychom nyní jako první - děkuji vám za pochopení - tři návrhy, kde předkladatelem je ministr financí a místopředseda vlády pan Ivan Kočárník, což je dohoda s Malajsií, Maltou a Francií.
Vzhledem k tomu, že není námitek, budeme se zabývat bodem
84.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu
České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi
Českou republikou a Malajsií o podpoře a ochraně investic,
podepsaná dne 9. září 1996 v Kuala Lumpur - prvé čtení
Vládní návrh jsme obdrželi, jak již bylo konstatováno, jako sněmovní tisk č. 71. Z pověření vlády návrh uvede její místopředseda a ministr financí pan Ivan Kočárník, kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník:Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych stručně odůvodnil Dohodu mezi Českou republikou a Malajsií o podpoře a ochraně investic, která byla podepsána 9. září letošního roku v Kuala Lumpur.
Tato dohoda o ochranné investic není dohodou standardního typu, a proto byla předložena vládě k projednání před jejím podpisem. Odchylky od tzv. vzorové dohody o ochraně investic schválené usnesením č. 12 z 6. ledna 1993 vycházejí z odlišného politickoekonomického charakteru Malajsie a jsou typické pro některé státy jihovýchodní Asie, např. Indonésii, Singapur, apod. Jedná se především o následující odlišnosti.
Za prvé za investici ve smyslu předkládané dohody je považována taková investice, která je uskutečněna kromě obvyklé podmínky v souladu s právním řádem smluvní strany, též v souladu s národní politikou hostitelského státu a jen taková investice bude na území tohoto státu připuštěna.
Za druhé dohoda neobsahuje režim národního zacházení. Zaručuje však investorovi nejméně tak výhodné zacházení, jaké je poskytováno investorům z jakékoliv třetí země. Zacházení s investory podle doložky nejvyšších výhod bylo v tomto případě shledáno jako dostačující záruka pro naše investory. Ostatní záruky, které dohody o ochraně investic obvykle poskytují a které jsou obsaženy v tzv. české vzorové dohodě, o které jsem hovořil o ochraně investic, jsou v předkládané dohodě zakotveny ve standardní podobě.
Doporučuji, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu vyslovila s touto dohodou souhlas. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi vlády a nyní prosím, aby se ujal slova určený zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miloslav Ransdorf.
Poslanec Miloslav Ransdorf: Pro tuto sněmovnu, dámy a pánové, a pro naše hospodářství je dobrou zprávou, že se nám daří upevňovat své pozice na trzích Dálného východu a je to tím důležitější, že v 90. letech nastala zásadní změna poprvé od doby, co existují vztahy v této oblasti s průmyslovým světem, kdy tato oblast byla závislá na situaci na trzích v západní Evropě a zejména ve Spojených státech. Od roku 1992 vykazují tyto trhy velikou autonomii. I v době, kdy docházelo k poklesu na trzích v západní Evropě a USA, v době, kdy odbyt se ocital v rostoucích potížích, tato oblast rostla průměrně 8procentním tempem. Proto je pro naši ekonomiku, která je malou otevřenou ekonomikou závisející na výsledcích exportu, životně důležité, abychom svoji přítomnost na těchto trzích, které se postupně integrují, i když způsobem jiným, než tomu je v západní Evropě, upevňovali.
Doporučuji této sněmovně smlouvu, která vychází ze standardního vzoru, podpořit a hlasovat pro ni.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Miloslavu Ransdorfovi a otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu, kterou uzavírám, protože se do ní nikdo nepřihlásil.
Budeme se nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování.
Kdo je pro přednesený návrh na přikázání, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 233. Kdo je proti?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů 102 pro, nikdo proti. Konstatuji, že jsme projednali další bod naší schůze.
Další bod, kterým se budeme zabývat, je
85.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České
republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou
republikou a Maltou o zamezení dvojího zdanění
a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu
a majetku, podepsaná v Crans Montaně
dne 21. června 1996 - prvé čtení
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 70. Z pověření vlády návrh uvede opět její místopředseda a ministr financí pan Ivan Kočárník, kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník:Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dvojí zdanění snižuje příjmy, které podnikům a občanům jednoho státu plynou z jiného státu. Protože příčinou tohoto dvojího zdanění je kolize daňových zákonů dvou států, může být takové zdanění účinně vyloučeno jen opatřeními obou států vzájemně koordinovanými mezinárodní smlouvou. V současné době má Česká republika v platnosti 42 mezinárodních smluv o zamezení dvojího zdanění a další smlouvy se připravují. Chtěl bych zdůraznit, že tyto smlouvy přispívají k rozvoji jak vzájemného obchodu, tak vzájemné ekonomické spolupráci, k rozvoji investic a celkových ekonomik obou zemí.
Proto doporučuji, aby smlouva s Maltou, která je stejně jako většina ostatních smluv o zamezení dvojího zdanění sjednána na základě vzorových modelů vypracovaných OECD a OSN, byla Poslaneckou sněmovnou přijata. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi vlády a prosím pana poslance Vladimíra Laštůvku, který byl určen zpravodajem pro první čtení, aby se ujal slova.
Poslanec Vladimír Laštůvka: Pane předsedající, vážení ministři, dámy a pánové, dovolte, abych několika slovy podpořil slova předkladatele pana ministra Kočárníka ohledně vládního návrhu, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou republikou a Maltou o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku podepsaná v Crans Montaně 21. června 1996.
Jak již předkladatel konstatoval, jedná se o standardní smlouvu, která je podmínkou všestranného rozvoje vzájemně výhodných hospodářských vztahů a je to jedním z našich základních cílů v zahraniční politice a politice této země.
Dovolím si tedy jen se připojit k návrhu předkladatele a jednoznačně podpořit a požádat sněmovnu, aby v prvním čtení tento vládní návrh podpořila. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu, kterou končím vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil. Návrh na vrácení nebo zamítnutí nezazněl, budeme se tedy zabývat opět návrhem na přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Je zde nějaký jiný návrh? Není tomu tak.
Dámy a pánové, rozhodneme hlasováním č. 234 o přikázání zahraničnímu výboru. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 98 pro, nikdo proti.
Děkuji panu poslanci Laštůvkovi a konstatuji, že jsme projednali další bod.
Dámy a pánové, dalším bodem je
86.
Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda
mezi vládou České republiky a vládou Francouzské
republiky o vzájemné administrativní spolupráci v oblasti
předcházení, vyhledávání a stíhání celních podvodů,
podepsaná v Praze dne 13. února 1996
I zde jde o prvé čtení. Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 80. Návrh z pověření vlády přednese opět místopředseda vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník, kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník:Pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vzhledem k tomu, že tato smlouva je obdobou smluv, které jsme zda v Poslanecké sněmovně projednávali, omezím se pouze na určitá základní fakta, kterými bych odůvodnil návrh této dohody.
Cílem dohody s Francouzskou republikou je především vytvořit podmínky pro předcházení celním a daňovým únikům, a to správným stanovením celní hodnoty jako základu pro výpočet cel a daní a možností ověřování pravosti předkládaných dokladů. Dohoda také vytváří podmínky pro úzkou spolupráci v oblasti boje proti nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropními látkami. Předmětem úpravy v dohodě je též vzájemné poskytování informací o pravosti listin a písemností, které slouží k přesnému vybírání cel a daní, dále šetření a přezkoumávání, které na dožádání Celní správy jedné smluvní strany provádí i Celní správa druhé strany.
Navrhovaná smlouva je v souladu s obecně uznávanými zásadami mezinárodního práva a se závazky z jiných platných smluv, a proto doporučuji, aby Poslanecká sněmovna s ní vyslovila souhlas. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministru financí Ivanu Kočárníkovi a prosím nyní paní poslankyni Vlastu Štěpovou, která byla určena zpravodajem, aby se ujala slova a odůvodnila nám tento návrh.