Středa 9. října 1996

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Petru Vrzáňovi. Nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Robert Kolář jako předseda volební komise.

49.

Návrh volební komise na volbu předsedy Vyšetřovací komise

Poslanecké sněmovny pro šetření okolností

krachu Kreditní banky, a. s. Plzeň

50.

Návrh volební komise na volbu předsedy Vyšetřovací komise

Poslanecké sněmovny pro zjištění podmínek privatizace

a ekonomického fungování POLDI Kladno

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás seznámil s výsledky tajné volby předsedy vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro vyšetření okolností vedoucích k ukončení činnosti Kreditní banky, a. s. Plzeň.

K volbě bylo vydáno 194 hlasovacích lístků, odevzdáno bylo 192 platných i neplatných hlasovacích lístků. Dva hlasovací lístky nebyly odevzdány. Pro poslance Michala Krause bylo odevzdáno 54 hlasů, pro poslance Petra Vrzáně bylo odevzdáno 65 hlasů. V prvním kole nebyl nikdo zvolen, a protože obsazujeme jeden post, oba dva kandidáti z prvního kola postupují do kola druhého.

Dále dovolte, abych vás seznámil s výsledky tajného hlasování pří volbě předsedy vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro zjištění podmínek privatizace a ekonomického fungování Poldi Kladno.

K volbě bylo vydáno 194 hlasovacích lístků, odevzdáno bylo 194 platných i neplatných hlasovacích lístků. Pro poslance Václava Exnera bylo odevzdáno 42 hlasů, pro poslance Miroslava Grégra bylo odevzdáno 50 hlasů a pro poslance Jana Klase bylo odevzdáno 87 hlasů. Ani při této volbě nebyl v prvním kole nikdo zvolen a v souladu se stejným postupem jako u volby předchozí postupují do druhého kola dva z navržených kandidátů, a sice ti, kteří získali nejvíce hlasů, to znamená pánové poslanci Jan Klas a Miroslav Grégr.

Současně dovolte, abych konstatoval, že volební komise má připraveny hlasovací lístky pro obě volby na druhé kolo a volby je možno bezprostředně uskutečnit. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kolářovi. O slovo se přihlásil předseda klubu ČSSD, potom pan předseda klubu KSČM.

Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, poprosil bych, aby polední pauza spojená s volbami byla přece jen o něco delší, protože v rámci této přestávky bychom chtěli také jednat v poslaneckém klubu. Budeme na to potřebovat zhruba 45 minut. Navrhujeme přestávku do 14.30 hodin.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře. Pan poslanec Filip.

Poslanec Vojtěch Filip: Pane předsedo, já žádám ještě před vyhlášením druhého kola voleb o přestávku na poradu klubu. Stačí mi 10 minut.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře. Paní a pánové, je 12.18 hodin. Volby začnou ve 12.30 hodin a pokračovat budeme ve 14.30 hodin. Volby potrvají 20 minut, čili od 12.30 hodin do 12.50 hodin.

Jako další přihlášený je pan poslanec Zdeněk Krampera.

(Schůze přerušena ve 12.19 hodin.)

(Schůze opět zahájena ve 14.33 hodin.)

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím, abyste se zaregistrovali svými kartami. Budeme pokračovat v Jednání. Děkuji vám.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, vážení členové vlády a milí hosté, zahajuji odpolední jednání. Úvodem připomenu, že před polední přestávkou jsme přerušili rozpravu k prvnímu čtení návrhu zákona o státním rozpočtu a volili tajným hlasováním předsedy dvou vyšetřovacích komisí.

Ještě Jednou prosím, abyste se přihlásili hlasovacími kartami. Budeme pokračovat v Jednání s tím, že nejprve vám přednesu procedurální návrh, o kterém budeme hlasovat bezprostředně. Jde o návrh, abychom dnes jednali do 19.45 hodin. (Hluk v sále.) Dámy a pánové, prosím o klid.

Je tu faktická poznámka. Prosím, pane kolego.

Poslanec Josef Krejsa: Pane předsedající, dámy a pánové, já se připojuji za náš poslanecký klub k vašemu návrhu pouze s tím rozdílem, že navrhujeme přestávku už od 19 hodin.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Je zde návrh jednoho poslaneckého klubu, který bývá zvykem respektovat. Protože by tím nedošlo k ničemu jinému než k dodržení jednacího řádu, nemusíme o tom hlasovat. Konstatuji, že dnes budeme jednat do 19 hodin. Děkuji.

Nyní prosím předsedu volební komise, pana poslance Roberta Koláře, aby nás seznámil s výsledky tajného hlasování. Děkuji.

50.

Návrh volební komise na volbu předsedy Vyšetřovací komise

Poslanecké sněmovny pro zjištění podmínek privatizace

a ekonomického fungování POLDI Kladno

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s výsledkem tajného hlasování při volbě předsedy vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro zjištění podmínek privatizace a ekonomického fungování Poldi Kladno.

K volbě bylo vydáno 187 hlasovacích lístků, odevzdáno bylo 187 platných i neplatných hlasovacích lístků. Pro poslance Miroslava Grégra bylo odevzdáno 64 hlasů, pro poslance Jana Klase bylo odevzdáno 78 hlasů. Ve druhém kole nebyl nikdo zvolen. Tím první volba končí a my můžeme volit předsedu na základě nově předložených návrhů po vyhlášení termínu po zařazení nového bodu.

Dále mi dovolte, abych vás seznámil s výsledkem tajného hlasování při volbě předsedy vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro vyšetření okolností vedoucích k ukončení činnosti Kreditní banky a.s. Plzeň.

49.

Návrh volební komise na volbu předsedy Vyšetřovací komise

Poslanecké sněmovny pro šetření okolností

krachu Kreditní banky, a. s. Plzeň

K volbě bylo vydáno 187 hlasovacích lístků, odevzdáno bylo 185 platných i neplatných hlasovacích lístků, dva hlasovací lístky nebyly odevzdány. Pro poslance Michala Krause bylo odevzdáno 57 hlasů, pro poslance Petra Vrzáně bylo odevzdáno 64 hlasů. Ve druhém kole nebyl nikdo zvolen a platí totéž co u volby předchozí, to znamená, že předseda může být volen na základě nově nominovaných kandidátů na základě nové vyhlášené volby.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Mohu vás poprosit ještě o jednu laskavost? Jako předseda komise nemůžete navrhnout termín?

Poslanec Robert Kolář: Já mohu navrhnout termín, ale až v okamžiku, kdy ty body budou zařazeny, čili někdo musí navrhnout zařazení těch bodů, musí se odhlasovat, že budou ještě na této schůzi a volební komise pak může vyhlásit termín.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Hlásí se předseda poslaneckého klubu ODS Uhde.

Poslanec Milan Uhde: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, podávám sněmovně návrh na zařazení nového bodu, který by se nazýval "Volba předsedy vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro zjištění podmínek privatizace a ekonomického fungování Poldi Kladno a volba předsedy vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro vyšetření okolností, vedoucích k ukončení činnosti Kreditní banky a.s. Plzeň".

Termín zařazení tohoto bodu co nejdříve, aby k volbě mohlo dojít během zítřejšího dne. činím tento návrh také proto, aby v případě, že se k tomu sněmovna kladně vyjádří, mohl předseda volební komise poslanec Kolář vyhlásit termín, ke kterému volební komise přijímá nové kandidatury.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Předseda poslaneckého klubu poslanec Filip má slovo.

Poslanec Vojtěch Filip: Pane předsedající, dámy a pánové, já bych jen chtěl doplnit návrh, který přednesl pan předseda Uhde, a to tak, že navrhuji, aby byla též vyhlášena volba předsedy komise pro kontrolu operativní techniky.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Jiný návrh zde není.

Poslanec Milan Uhde: (mimo mikrofon) Doporučuji, aby se o návrzích hlasovalo zvláště.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy a pánové, je zde návrh, abychom hlasovali zvláště o každém návrhu. Budeme se řídit tímto návrhem. Dámy a pánové, budeme nyní hlasovat o všech třech návrzích.

Nejprve tedy nechávám hlasovat o návrhu na zařazení nového bodu - Volba předsedy komise pro Poldi Kladno.

Zahájil jsem 137. hlasování.

Kdo podporuje tento návrh? Kdo je proti?

Návrh je přijat. Pro hlasovalo 166, proti 1 poslanec. Konstatuji, že tento bod byl zařazen.

V dalším hlasování budeme se vyjadřovat k návrhu, aby byl zařazen další bod, a to volba předsedy komise pro zjištění důvodů krachu Kreditní banky Plzeň

Zahájil jsem 138. hlasování.

Ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti?

Tento návrh byl přijat. Pro hlasovalo 169 poslanců, proti 1. Konstatuji, že o tento návrh byl rozšířen program schůze.

Ve třetím hlasování rozhodneme ... pan kolega Benda se hlásí s faktickou poznámkou.

Poslanec Marek Benda: Hlásím se s poznámkou, že bych doporučoval, aby ten třetí návrh nebyl zařazen. Ta věc už dvakrát neprošla a hlásím se jako jeden z dvaceti poslanců, kteří protestují podle příslušného ustanovení jednacího řádu proti tomu, aby tento bod byl zařazen. Žádám 19 svých kolegů, aby pozvedli svůj hlas - nevím, jestli to budeme dělat tady u mikrofonu, nebo jestli bude stačit se přihlásit, že těch dvacet kolegů tady je.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Zřetelně tomu tak je. Beru tento projev na vědomí.

Zdá se, že výklad jednacího řádu o způsobu zařazování na stejnou schůzi vyžaduje jiný způsob projednávání.

Ptám se tedy pana kolegy Filipa, ale jestliže se přihlásil určitý počet poslanců, je to nehlasovatelné, podle mého názoru. Pan kolega Filip se teď ujme slova.

Poslanec Vojtěch Filip: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, musel bych též jako pan kolega Benda z tohoto místa požádat jiný klub, aby byly alespoň dva kluby, které trvají na tom, aby se o tom hlasovalo.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji, pan kolega Benda se hlásí.

Poslanec Marek Benda: Já se omlouvám svému ctěnému kolegovi z opozičních lavic, ale doporučuji, aby byl lépe studován jednací řád.

Paragraf 54 odst. 6 říká: Schválený pořad lze během schůze sněmovny rozšiřovat jen výjimečně. Nepochybně se jedná o rozšíření programu. Návrh na doplnění schváleného pořadu schůze sněmovny nelze projednat, vznesou-li proti němu námitku nejméně dva poslanecké kluby nebo 20 poslanců. Pro podání takového návrhu platí ustanovení předchozího odstavce přiměřeně. Toto je celkem nezajímavé. Je-li vznesena námitka dvěma kluby, nebo 20 poslanci, návrh na doplnění programu schváleného programu schůze nelze projednat a neplatí nic obráceně, že by nějaké kluby mohly toto si vynutit.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan kolega Filip se ujme slova.

Poslanec Vojtěch Filip: Je o mně známo, pane předsedající, že ctím jednací řád a nemyslím si, že to je úplně nový bod programu. Jde jenom o to, jestli se tím budeme na této schůzi ještě jednou zabývat, nebo ne. čili ten bod programu zařazen byl, výsledek volby byl takový, jaký jsme se dověděli od pana kolegy Koláře a myslím si, že stejným způsobem je možné tento návrh předložit.

Pokud sněmovna neodsouhlasí tento postup, samozřejmě netrvám na tom, abychom jednali o něčem, s čím sněmovna nesouhlasí. Ale podotýkám, že tímto způsobem jak hlasováním o předsedovi jedné nebo druhé vyšetřovací komise, tak komise pro kontrolu operativní techniky znemožňujeme práci komisí v této sněmovně.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dále se hlásí paní kolegyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Velmi bych prosila své kolegy, abychom teď i pro budoucnost nevykládali jednací řád ryze účelově.

Pokud já vím, pak tento bod byl zařazen řádně na schůzi, volba proběhla dvoukolově, to se uskutečnilo, tím tento bod byl vyčerpán. Jestliže chceme znovu zahájit další volbu, pak se nepochybně jedná o nový bod. Nelze to jiným způsobem vyložit. Výklad pana předsedy Filipa je pro mne opravdu účelový, a v důsledku toho se na to vztahuje § 54 odst. 6.

Myslím si, že stačí přečíst si jednací řád a nevykládat ho účelově. Děkuji.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: O slovo se přihlásil pan kolega Ransdorf.

Poslanec Miloslav Ransdorf: Dámy a pánové, jsem překvapen postojem kolegy Bendy. Před chvíli jsme slyšeli ujištění i pana předsedy klubu ODS, pana Milana Uhdeho, že v této sněmovně není jediný klub a jediný poslanec, který by byl proti zřízení těchto komisí. Je to tak?

Myslím si tedy, že je věcná shoda. Je zbytečné hledat procedurální vytáčky.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dále se hlásí pan kolega Benda.

Prosil bych, dámy a pánové, abychom se přestali vybavovat o znalosti jednacího řádu a pokud je to jen trochu možné, vzájemně se respektovali.

Pan kolega Benda se ujme slova.

Poslanec Marek Benda: Poprosím své kolegy z klubu Komunistické strany, aby přestali vtipkovat.

Názor, že toto není zařazení nového bodu prostě pokládám za elementární neznalost jednacího řádu. Nezlobte se na mne, bod byl ukončen vyjádřením jak předsedy komise, tak vyjádřením místopředsedy sněmovny.

A věc, že předseda poslaneckého klubu ODS řekl jasně, že nechceme blokovat práci žádné z vyšetřovacích komisí, vůbec nesouvisí s tím, jestli 20 poslanců vznáší pochybnost o tom, zda má smysl volit znovu předsedu stálého orgánu této sněmovny, který existuje a u kterého už dvakrát volby se stejnými kandidáty dopadly neúspěšně a kde se prostě nechceme zdržovat. Nepodsouvejte nám úmysly, které opravdu nemáme.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Kraus.

Poslanec Michal Kraus: Doporučoval bych pánům kolegům, kteří hovoří o účelovém vykládání jednacího řádu, aby si řádně přečetli přílohu jednacího řádu, kterou je volební řád, kde se jednoznačně říká, že nebyl-li předseda výboru nebo komise zvolen ani ve druhém kole, koná se nová volba podle tohoto volebního řádu.

Z toho v žádném případě nevyplývá, že by to byl nový jednací bod.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Ullmann.

Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane předsedající, vážená Sněmovno, ač nejsem právník, tak číst umím. Zařazený bod zněl:

Návrh volební komise na volbu předsedy Stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu použití operativní techniky Policie ČR.

Předseda volební komise prohlásil, že volba je skončena, protože dvě kola proběhla neúspěšně. Zároveň prohlásil, a má v tom pravdu, že dokud tento bod tady nebude, nemůže podat návrh. Zjevně se jedná o jiný návrh. Tady byl předložen určitý návrh, ten byl zařazen na schůzi a volba byla skončena. Nevím, jak to ještě dále obracet, aby to bylo konečně pochopitelné.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Špidla.

Poslanec Vladimír Špidla: Už dopoledne jsem mluvil o tom, že kterýkoliv z orgánů lze vyřadit personální obstrukcí. Jestliže u tak důležité komise jako je komise pro kontrolu operativní techniky nebude zvolen její předseda na této schůzi, znamená to, že se zvolení této komise odloží a její plná funkce se odloží pravděpodobně až po senátních volbách. Zajímalo by mě, zda toto byl úmysl.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan poslanec Borák se ujme slova.

Poslanec Josef Borák: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych požádat o 15minutovou přestávku na poradu klubů.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy a pánové, vyhlašuji přestávku s tím, že se sejdeme v 15.15 hodin.

(Schůze přerušena v 15. hodin.)

(Schůze opět zahájena v 15.13 hod.)

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené kolegyně, vážení kolegové, budeme pokračovat, protože nemám žádný signál o jakékoliv změně a vyhodnotili jsme v poradě, že návrh je skutečně nehlasovatelný, v projednávání bodu 47 a já prosím pana kolegu Kramperu, aby se ujal slova. Připraví se pan kolega Loukota.

48.

Vládního návrhu zákona o státním rozpočtu

České republiky na rok 1997

Poslanec Zdeněk Krampera: Pane předsedající, dámy a pánové, ve včerejších projevech pana ministra Kočárníka, posléze zpravodaje k návrhu státního rozpočtu pana Wagnera zaznělo mnohé. Proto bych se chtěl jen ve stručnosti vyjádřit pouze k některým částem diskutovaného návrhu státního rozpočtu České republiky a k ekonomickému vývoji České republiky.

Hned v úvodu k tvrzení pana ministra Kočárníka o úspěšnosti celé ekonomické perestrojky, kterou vydává za ekonomiku stabilní, důvěryhodnou, s ekonomickým růstem a směnitelností koruny. Souhlasím s panem ministrem, že máme skutečně ekonomický růst. Ceny všeho, co každý občan potřebuje k životu, skutečně rostou velmi rychle až překotně. Doufám, že nejsme všichni hluší a slepí, abychom si neuvědomili tento stav. Vždyť stačí porovnat, kolik stál 1 kg masa před rokem a kolik dnes. Kolik stál lístek v pražské MHD, a nejenom pražské, a kolik dnes stojí totéž. Kolik stálo vodné a stočné dříve a kolik stojí dnes. Kolik činí výdaje za nájemné, teplo, elektřinu, dřevo, stavebniny, služby, dopravu, léky atd. Zdá se vám, že dochází k nárůstu mezd, a to až velkému. Jděte se zeptat, kolik činí mzda zaměstnanců ve spojích, na dráze, ve fabrikách, a to hlavně mimo Prahu.

Pakliže počítáte výplaty ministrů, ministerských úředníků, ředitelů akciových společností, státních úředníků atd. a na druhé straně veksláků a zlodějů všeho druhu, na všech úrovních, pak skutečně dochází ke mzdovému nárůstu, a to velkému.

Uváděné údaje o stavu inflace, které uvádíte okolo 8,5 %, jsou také pouhou povídačkou pro malé děti. Stačí přepočítat skutečné, jako se všude sluší a patří, nákupní koš a je po takovémto zbožném přání. Je velice poučné a doporučuji vládě České republiky sledovat zprávy BBC, které neustále uvádějí informace o ekonomických ukazatelích v jednotlivých státech Evropy a světa s neustálým vyhodnocováním a porovnáním ekonomických ukazatelů. Tak rázem zjistíte, že to, co nám povídáte a přednášíte, není pravda. V těchto tabulkách se až na výjimky, což činí nízká míra nezaměstnanosti, ocitáme na stejné úrovni jako např. Rumunsko za všemi okolními státy vč. Slovenska. Na Slovensku kupř. ještě nezkrachovala žádná banka.

Jako další vážnou až tragickou skutečnost je nutno považovat a připomenout, že se ekonomika České republiky dostala v podstatě ze značné části do rukou všech možných dobrodruhů, veksláků, zločinců atd. Korupce a vydírání je na každodenním pořádku. Provozováním černé a nekontrolovatelné ekonomiky přišla Česká republika za posledních šest let o 1,6 mil. Kč (?), a to je ještě nízký odhad. Zdáli se vám toto číslo vysoké, stačí jen připomenout, že daňový únik jenom zde na území hl.m. Prahy za jeden kalendářní rok činí zhruba 80 mld. Kč, a to na stánkovém prodeji na všelijakých podvodech, pašování zboží, neplacení daní atd. To jsou částky skutečně obrovské.

Dále stačí připomenout a vyjmenovat dvanáct zkrachovalých bank, kde tyto částky, jak jistě komise zjistí, budou daleko vyšší, než se dnes uvádí. Dále musím připomenout obrovské daňové úniky v oblasti topných olejů, alkoholu, neplatiče pohledávek za majetky obrovských hodnot, zvláště v tzv. privatizaci, za které dodnes ještě nikdo nezaplatil, daňové podvody a úniky na celém území České republiky. Jako další příklad můžeme uvést pašování cigaret, a to ve velkém, podvody s nemovitostmi a dále machinace s kupónovou privatizací. Pak ještě dlouhá a nekonečná řada zlodějů individualistů jako např. pan Kožený, Čadek, Komanický, Lízner, Helbigové, Pech, Mach. To bychom tady byli ještě do zítřka. Tato částka by stačila na pokrytí téměř tří státních rozpočtů.

Dále je nutno se zamyslet nad tím, kam vlastně a na jaké účely plynou třeba státní dotace a granty, které jsou přidělovány přes Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, občanským sdružením a jednotlivým sportovním svazům, klubům atd. Zde dochází k velkým finančním ztrátám, které plynou do bezedných kapes zkorumpovaných funkcionářů. Jenom pro znázornění, ještě před odprodejem klubu AC Sparta Praha na Slovensko byl přidělen grant 1,5 mil. Kč na údržbu sportovišť na Letenské pláni a na vedlejší tréninkový stadion Sparty prostřednictvím Magistrátu hl. m. Prahy. Víte dobře, že v té době byl ještě tzv. vlastníkem Sparty pan Mach.

Další pro nás nepřijatelná částka navrhovaného státního rozpočtu je zcela jednoznačně senát. K tomu jsme již řekli vše, proto nebudu dále a více opakovat, v jakých částkách zde mrháme prostředky daňových poplatníků.

Další pro nás nepřijatelná okolnost je neexistence obnovení státní a hlavně dostupné bytové výstavby. Pro to a pro další nepřijatelné skutečnosti nelze pro mne jako poslance za SPR-RSČ návrh tohoto státního rozpočtu podpořit. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan poslanec Loukota, připraví se pan kolega Nehera.

Poslanec Milan Loukota: Pane předsedající, dámy a pánové, tak jako celá řada mých předřečníků, mám i já jisté určité a podstatné výhrady ke státnímu rozpočtu pro rok 1997. Především nemohu souhlasit s návrhem předkladatele, že ekonomická situace nutně vyžaduje alespoň mírně přebytkový rozpočet. Naopak se domnívám, že mírně deficitní rozpočet je to, co tato země potřebuje. Rovněž tak další tvrzení ministra financí o tom, že místní rozpočty budou mít dobré podmínky, pokud zachovají rozumnou výdajovou politiku, mi připadá poněkud scestné. Osobně si myslím, že úroveň dotací do rozpočtu obcí je velmi nízká, neboť navýšení dotací pokryje tak maximálně ztráty, které obcím vzniknou, pokud bude schválena novela zákona o daních z příjmů.

Další věcí, která mi ve státním rozpočtu na příští rok vadí, je ničím nelimitované zmocnění pro vládu, aby v průběhu roku mohla upravovat příjmy a výdaje rozpočtu za podmínky, že se nezmění jejich výsledné saldo. A tak bych mohl pokračovat dál a dál. Nemíním však prodlužovat naše jednání, proto si závěrem dovolím jen prohlásit, že i já svým hlasem podpořím návrh vrátit státní rozpočet vládě k dopracování. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Nehera, připraví se pan kolega Vrcha.

Poslanec Jindřich Nehera: Pane předsedo, dámy a pánové, projednáváme velice důležitý bod o státním rozpočtu. Proto bychom měli zaujmout velmi zodpovědné stanovisko. Teď mám na mysli opoziční poslance.

Jak zde již včera kolega Wagner upozornil, vládní návrh zákona o státním rozpočtu má vážné nedostatky a opozice se podle toho musí také zachovat. Každý opoziční poslanec si nyní musí uvědomit, kým a proč byl zvolen do této Poslanecké sněmovny. Předložený vládní návrh zákona o státním rozpočtu je šitý na míru velkopodnikatelům a různým zbohatlíkům různého ražení, ze kterých se rekrutují voliči ODS a stran vládní koalice. Na prostého občana tento návrh nemyslí vůbec, nebo jen velmi málo. Zapomeňme proto na své poslanecké příjmy a vžijme se do neutěšeného stavu těchto prostých občanů, které zde z převážné většiny opoziční poslanci zastupují, a hlasujme tak, jak právě tito občané od nás očekávají a jak jsme ve volební kampani slibovali. Nepodléhejme nátlaku vlády, která se nechala slyšet, že pokud tento vládní návrh zákona neprojde, tak podá demisi. K tomu nelze říci nic jiného, než už aby to bylo. Mám však vážné obavy, že opoziční strana sociální demokracie se nezachová opozičně a díky ní vládní návrh zákona o státním rozpočtu projde. Mám obavu, že bude pravdou, co se v kuloárech tohoto parlamentu povídá, že jistý opoziční poslanec menšího vzrůstu podpoří tento vládní návrh zákona výměnou za funkci náměstka nejmenovaného ministerstva. Sám doporučuji, aby vládní návrh zákona byl vrácen k projednání.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy a pánové, prosím, abyste mě sledovali a poprosím o zvláštní technickou přestávku v projednávání tohoto bodu. Zdá se mi totiž, že je zde obecný souhlas, aby rychle byly zřízeny vyšetřovací komise. Proto, pokud s tím někdo nevysloví zásadní nesouhlas, bych poprosil o přerušení projednávání tohoto bodu na 2 minuty, a to proto, aby nám kolega Kolář mohl sdělit lhůty k předkládání návrhů na předsedy těchto komisí. Není zde žádný nesouhlas, prosím, pane kolego. A vám se, pane kolego Vrcho, omlouvám.

51.

Návrh volební komise na volbu předsedy Vyšetřovací komise

Poslanecké sněmovny pro zjištění podmínek privatizace

a ekonomického fungování POLDI Kladno

52.

Návrh volební komise na volbu předsedy Vyšetřovací komise

Poslanecké sněmovny pro šetření okolností krachu

Kreditní banky, a. s. Plzeň

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás seznámil s usnesením volební komise, která na základě toho, že jsme odhlasovali zařazení dvou nových bodů do programu schůze, a sice volby předsedy, zkráceně vyšetřovací komise Poldi Kladno a volby předsedy vyšetřovací komise Kreditní banky, volební komise se usnesla na tom, že lhůta pro podávání návrhů je do dnešního večera do 20,00 hodin.

Současně dovolte, abych vás seznámil s tím, že do Fondu dětí a mládeže je nutno dovolit 2 členy za ty, kteří nepracují, kteří odstoupili, a protože se jedná o volbu zvenčí, nejsou to členové tohoto parlamentu, tak tam je potřeba lhůta nikoliv 24 hodin před volbou, ale 10 dní před volbou, a protože volební komise dostala signál, že je politická vůle zařadit tento bod na pořad příští schůze, tak volební komise na základě toho vyhlašuje termín pro podávání návrhů na kandidáty do Fondu dětí a mládeže do 19. října do 12.00 hodin. Děkuji.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji za sdělení komise a pokračujeme v projednávání bodu 47. Poprosím pana kolegu Vrchu, připraví se pan kolega Maixner.

48.

Vládního návrhu zákona o státním rozpočtu

České republiky na rok 1997

Poslanec Oldřich Vrcha: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, k předloženému návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1997 mám několik výhrad. Jedná se prakticky o stejný návrh, jako tomu bylo po čtyři léta v minulém volebním období. Nic se na tomto rozpočtu nezměnilo. Pouze to, že ve funkci předsedy rozpočtového výboru není člen ODA či ODS, ale novokoaliční člen ČSSD. Tak jako v minulosti předseda rozpočtového výboru podporoval vládní politiku, tak nynější, který si říká opoziční, ji podporuje stejně tak. Tvrzení ministra financí pana Kočárníka, že místní rozpočty budou mít dobré podmínky s podmínkou rozumné výdajové politiky, je to falešné tvrzení, přesně takové, jako při jeho vstupu do Komunistické strany Československa, kdy na přihlášce do strany potvrdil svým podpisem, že bude věrný Komunistické straně Československa a že bude vždy pracovat v linii a duchu marxismu a leninismu. Teď tedy je jasné, že plánování financí a rozpočtu státu je stejné jako v období totality. Státní rozpočet na rok 1997 je vypracován v duchu tezí marxismu a leninismu a je nesporné, že bude podporován těmi, kteří v období let 1948 až 1989 razili takovéto nesmysly.

Mám jen jedinou věc: Chybí v rozpočtu vyčleněná částka na stavbu dětského domova postižených dětí Lila v obci Otnice na Vyškovsku.

Obnovu či stavbu přislíbil bývalý předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky pan Milan Uhde a také pan premiér Václav Klaus, který byl na místě samém. Kdeže jsou tyto sliby? Je to hra, či divadélko pro občany tohoto státu, bývalých komunistů z období totalitního režimu. Děkuji vám za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP