1.3.4. Programově-obchodní činnost
Útvarem, který se v České televizi specializuje na obchodní činnost v oblasti programu, tj. na prodej vysílacích práv, je Telexport.
Česká televize měla v roce 1994 stánek
na těchto televizních trzích:
1) domácí | Přehlídka pořadů pro děti a mládež | |
8. - 10.3. | Praha | |
Marketing a komunikace | ||
22. - 25.3. | Brno | |
MFF Karlovy Vary | ||
4. - 9.7. | Karlovy Vary | |
Media 94 | ||
15. - 18.11. | Praha | |
2) zahraniční | Monte Carlo | |
7. - 11.2. | Monte Carlo | |
ISCOP - Orient | ||
17. - 19.3. | Casablanca | |
MIP - TV | ||
15. - 20.4. | Cannes | |
MIPCOM | ||
10. - 14.10. | Cannes |
Celkový rozsah všech pořadů prodaných
Telexportem v roce 1994 činil 600 hodin. Výnosy
za prodej vysílacích práv do zahraničí
dosáhly částky 11.7 milionu Kč.
Kategorie pořadu | částka v milionech Kč |
hrané pořady | 6,2 |
animované pořady | 3,8 |
hudební pořady | 0,8 |
dokumentární pořady | 0,2 |
ostatní | 0,7 |
Celkem | 11,7 |
V zahraničí je velký zájem o animované pořady pro děti. Mezi nejúspěšnější tituly patřily mnohadílné seriály Pan Huu (Mr. Huu), Káťa a Škubánek (Kate and Skubanek) a Kotě z Kocourkova (The Kitten from Kocourkov)*
Televizní film Helimadoe a televizní hra Zamilovaná
(In love), úspěšně
již v roce 1993, patřily i v roce 1994 mezi nejžádanější
tituly hrané tvorby.
Telexport prodával televizní vysílací
práva pořadů České televize
nebo bývalé Československé televize
do 25 zemí všech kontinentů.
Nejvýznamnějšími partnery byly televizní organizace Slovenska, Spolkové republiky Německo, Švýcarska, Slovinska, Polska a Maďarska.
Zajímavé prodeje vysílacích práv
dětských pořadů se realizovaly do
Izraele a v případě hudebních pořadů
do Chile.
V roce 1994 se rozvíjel tuzemský trh v České
republice. Telexport prodával držitelům licencí
k televiznímu vysílání české
verze zahraničních pořadů.
Pořady České televize se v roce 1994 začaly
prosazovat také na videotrhu. Jen za dva poslední
měsíce roku 1994 se prodalo 4500 videokazet s celovečemím
filmem Andělské oči (Angelic Eyes).
Úspěšné byly také tituly určené zejména dětem, jako např. animovaný seriál Rákosníček a jeho rybník (Reedy and his pond), nebo pohádky Sedmero krkavců (Seven Ravens) a O štěstí a kráse (On Happiness and Beauty).
Telexport vydal na videokazetách 12 televizních
pořadů.
Na zvukových nosičích byly vydány
záznamy úspěšných animovaných
seriálů pro děti, jako např. Pohádky
z mechu a kapradí (Fairy Tales of Moss and Fem), Rákosníček
a hvězdy, Rákosníček a jeho rybník
(Reedy and the Stars, Reedy and his Pond) aj.
Telexport uzavřel 25 licenčních smluv na
postoupení merchandisingových práv. To umožnilo,
aby na obalech (jogurty) nebo různých spotřebních
předmětech (dětské keramické
soupravy, propisovací tužky, samolepky aj.) se objevovaly
postavičky z televizních pořadů (Káta
a Škubánek - Kate and Skubanek, Bob a Bobek - Bob
and Bobby Top Hat Rabbits, Skippy, Pif and Hercule, Bill Body
aj.).
1.3.5. Televizní poplatky
Ke konci prosince 1994 bylo na území ČR 3
254 717 registrovaných televizních poplatníků,
z tohoto počtu bylo od placení poplatku osvobozeno
41 809 osob.
Pro rok 1994 byl plánován pokles tv poplatníků
o 84 tisíc. V průběhu roku byl v jednotlivých
měsících vývoj počtu tv poplatníků
nerovnoměrný. V prvních třech měsících
roku došlo k poklesu celkem o 13 876, od dubna do června
byl vykázán přírůstek celkem
o 18 158, od července do listopadu docházelo opět
k postupnému poklesu celkem o 7 014 poplatníků
a za prosinec byl vykázán přírůstek
o 5 145 poplatníků. V uvedeném vývoji
se odráží, jaký vliv měla na
obyvatelstvo jednání o úhradách a
sankcích při neplacení. tv poplatků,
která probíhala v souvislosti s přípravou
nové právní úpravy v této oblasti.
V návaznosti na novou právní úpravu
a vzhledem ke skutečnosti, že cca 10-20 všech
držitelů televizních přijímačů
neplní správně svou povinnost platit televizní
poplatky, bude česká televize v roce 1995 řadou
konkrétních akcí usilovat o maximální
zvýšení počtu platících
držitelů tv přijímačů,
a to jak z řad občanů, tak i z řad
podnikatelských subjektů.
1.3.6. Archiv České televize
Útvar Archivu a programových fondů ČT /APF/ dokumentuje a archivně zpracovává televizní tvorbu od prvního dne vysílání Československé televize, tedy od 1.5.1953. Tak to České televizi ukládá Zákon o archivnictví ve znění novely ČNR z 29.4.1992, kde se doslova praví, že "původci jsou povinni zajišťovat odbornou správu písemností /tj. evidenci, uložení, popis a skartaci/ vzešlých z jejich činnosti, popřípadě z činnosti jejich předchůdců".
Ve fondech je dnes uloženo zhruba 100 000 titulů všech žánrů, neboť APF je správcem i archivního fondu bývalé Československé televize.
Audiovizuální archivní dokumenty jsou zaznamenány na nejrůznějších typech nosičů - od nejstarších 16 mm TRC, 35 mm kopií, telemagnetických dvoupalcových a později palcových záznamů až po kazety Beta SP a nejnovější digitální záznam D 3.
Veškerý materiál vyžaduje pravidelnou odbornou péči a vysoké režijní náklady. Jen do výstavby a technologie nových depozitářů bylo v posledních 2 letech investováno Českou televizí přes 34 mil. Kč, nehledě na finanční náklady spojené s restaurováním poškozených, technicky nekvalitních nosičů.
APF je nyní vybaven modemími, klimaticky vyhovujícími depozitáři jak pro filmy, tak pro telemagnetický záznam. Finanční náklady spojené s každodenním provozem APF dosahují výše kolem 40 mil. Kč ročně. Finančně náročné jsou zejména nákupy nových záznamových médií, systém odplísnění a restaurování technického stavu filmů i záznamů. APF slouží samozřejmě i výrobě České televize.
Technickou kvalitu jednotlivých záznamů se ČT snaží u filmů vylepšit mechanickou kontrolou, odplísněním a přepisy, u TMZ pak přepisy z dvoupalců a využitím mediánového filtru. To je zařízení tak účinné, že omluv hlasatelek "o zhoršené kvalitě záznamu" zřejmě záhy nebude zapotřebí. Od kvalitního depozitáře a technicky vyhovujícího záznamu se odvíjí úspěch archiváře v jeho dalších odborných činnostech.
Popis pořadu - jednu z nejzákladnějších archivních činností - u pořadů z let 1953 - 1991 zajišťují pracovníci Archivu, u nově vyráběných pořadů se to však vyžaduje již od tvůrců. Mělo by to být přesnější a ekonomicky výhodnější. Čím kvalitněji je pořad popsán, tím lépe je poté využit.
Všechny tyto investice a činnosti mají jeden hlavní cíl: uchování záznamů trvalé dokumentární a umělecké hodnoty vyrobených Českou nebo Československou televizí a jejich následné optimální využití zejména v televizním vysílání.
V roce 1994 tvořily reprízy archivních pořadů 8,2% vysílacího času, t.j. cca 1150 hodin.
Literárně dramatické reprízy sestávaly ze seriálů vysílaných buď v neděli dopoledne na ČT2, nebo ve večemích hodinách na ČT1. Nejúspěšnějšími seriály byly Hříšní lidé města pražského a Chalupáři, jejichž sledovanost se pohybovala od 25 až do 50% s koeficientem spokojenosti 6,5 - 7.
Z tv. inscenací byly nejúspěšnější:
Ikarův pád, Tažní ptáci, Štědrý
den rady Vacátka, Babička. Jejich sledovanost kolísá,
pochopitelně také v závislosti na vysílacím
čase, od 3 do 20% s vysokým koeficientem spokojenosti
kolem 7,5.
Ze zábavného žánru reprízovaného v loňském roce se nejlépe u diváků prosadily reprízy pořadů Trocha šafránu z tv archívu, Program orchestru Karla Vlacha, Kabaret u dobré pohody, Dostaveníčko a zábavný dokument Piknik před deštěm.
V pozdních večerech byl vysílán dokumentárně hudební cyklus unikátních záznamů z Mezinárodních jazzových festivalů v Praze z let 1966 - 1990 se špičkovými světovými i českými soubory a sólisty. V průměru je sledovanost ve výši asi 4 a spokojenost kolem koeficientu 6.
Vážnou hudbu zastupovaly série nedělních poledních koncertů na ČT 2 - opemí recitály G. Beňačkové, P. Dvorského, R. Raimondiho, K. Riccíarelli, 4 koncerty ČF, v páteční pozdní večer cyklus symfonické hudby s řadou unikátních snímků z festivalu Pražské jaro, převážně ve formě koncertu pro sólový nástroj a orchestr. Kromě toho ČT úspěšně reprízovala několik oper, zejména od českých autorů (Rusalka, Jakobín, V studni).
Z populární hudby a folklóru stojí za zmínku hlavně Melodie stříbrného plátna, Secesní klavír J. Maláska, Věčně mladá muzika, Dostaveníčka dudáků.
Velmi úspěšné jsou reprízy dětských pořadů, byt zaznamenávají rozdíl ve sledovanosti od 1 do 50. Nejsledovanějšími dětskými pořady jsou stále Večemíčky 20 - 45% (Dorotka, Krakonoš, Káťa a Škubánek, Žofka), inscenované pohádky a seriály (Návštěvníci, Křeček v noční košili).
Reprízy vzdělávacích a publicistických pořadů (medailony umělců, vědců, portréty, jazykové kurzy) mají poměrně stálou sledovanost 2 - 3 a koeficient spokojenosti 5 - 5,5.
Mimo tuto čistě reprízovou tvorbu spolupracuje APF na skládaných, respektive střihových pořadech Trocha šafránu a Za všechno může čas. Archivní fondy využívají jak dramaturgové tvůrčích skupin z celé ČT, tak další televizní stanice, zejména TV Premiéra, jejíž žádosti o prodej pořadů jsme většinou uspokojili. TV NOVA od nás získala 1 dokument a televizní dabing několika zahraničních filmů. Na vstřícnou odpověď ČT, týkající se žádosti o koupi sedmi seriálů vyrobených ČST, TV NOVA již nereagovala.
Služby APF mimoto využívá řada dalších producentů, kulturních institucí i soukromých uživatelů z ČR i zahraničí. Archiv velmi úzce a k všestranně spokojenosti spolupracuje s archivem KF a NFA.
Archív České televize je díky kvalitnímu
odbornému zpracování svých fondů
a nyní i diky optimálnímu materiálně-technickému
zabezpečení naprosto rovnoprávným
a aktivním členem mezinárodní federace
televizních archivů - FIAT.
2.1. SLEDOVANOST A SPOKOJENOST DIVÁKŮ S ČESKOU
TELEVIZÍ
Základním zdrojem pro zjišťování
sledovanosti pořadů a divácké spokojenosti
s nimi je pro Českou televizi celoroční kontinuální
výzkum, který provádí Středisko
analýzy programu a auditona při České
televizi (SAPA). Srovnání s dalšími
nezávislými zdroji (AISA Media, GFK, STEM, DEMA)
v předchozích letech potvrdilo, že zjištění
o počtu diváků (sledovanost) poskytovaná
SAPA jsou velice objektivní (viz např, zprávy
o České televizi za rok 1992 a 1993). Spokojenost
diváků s jednotlivými pořady pak sleduje
pouze výzkum SAPA. Jde o mimořádně
důležitý ukazatel. Přílohou této
zprávy je proto přehled padesáti nejúspěšnějších
pořadů vysílaných na stanicích
ČT1, ČT2 a NOVA (pro srovnání) včetně
řady detailnějších analytických
údajů (věk, vzdělání,
bydliště, sociální postavení,
pohlaví ap.) - Příloha 4.13.
Česká televize však pro další zpřesnění
poznatků o tom, jak diváci vnímají
její působení, zadala v roce 1994 firmě
FACTUM speciální výzkum, který poskytuje
velmi užitečná zjištění.
Výběr těch nejdůležitějších
nyní předkládáme:
- Alespoň občas sleduje vysílání na ČT1 96,7 populace, ČT2 občas sleduje 61,8 populace (73% má možnost příjmu)
- Při "školním známkování" (1 nejlepší, 5 nejhorší) průměrné divácké hodnocení:
ČT 1 je 2,3 ČT 2 je 3,1 NOVA je 1,8, Premiéra
je 2,6
Tuto skutečnost FACTUM interpretuje takto: Při celkovém
diváckém hodnoceni jednoznačně vede
NOVA. Program ČT 1 byl před zahájením
vysílání NOVY hodnocen o poznání
kritičtěji než nyní. Špatné
hodnocení: programu ČT2 souvisí s tím,
že na straně diváků nebyly vytvořeny
subjektivní předpoklady pro existenci exkluzivního
kulturního programu.
Vůči NOVĚ (a Premiéře) jsou
přitom poněkud kritičtější
lidé se středním a zejména s vysokoškolským
vzděláním. Vůči ČT1
a ČT2 tomu tak není. Oba programy České
televize nejhůře hodnotí věková
skupiny 15 až 29 let, s přibývajícím
věkem se pak hodnocení zlepšuje. Nejmladší
generace (zejména teenageři) Českou televizi
opouštějí, nabídka NOVY jim vyhovuje
daleko lépe. Starší lidé jsou vůči
nabídce NOVY nepatrně kritičtější
než mladí (SAPA udává větší
rozdíly v kritičnosti, což lze lépe
doložit při adresném sledování
jednotlivých pořadů).
Při hodnocení jednotlivých typů pořadů
je patrný výrazný přesun preferencí
od ČT1 k NOVĚ. ČT1 si uchovalo vedoucí
pozici u pořadů "rad a nápadů",
u českých filmů, seriálů a
českých pořadů pro děti. NOVA
je opakovaně stavěna na první místo
u zahraničních filmů, seriálů
a pořadů pro děti. V poslední době
také u zpravodajství, cestopisných a přírodovědných
pořadů. Lépe než ČT je NOVA hodnocena
v detektivním žánru a v hudebních pořadech.
S rostoucí úrovní dosaženého vzdělání se odpovědi "nejlepší zpravodajství" přesunují ve prospěch ČT1:
(údaje jsou z období říjen/listopad 1994)
- mezi diváky bez maturity "vede" NOVA před ČT1 62:28
- mezi vysokoškolsky vzdělanými diváky
"vede" naopak ČT1 nad NOVOU 55:40
Zpravodajství ČT1 je také lépe hodnoceno
ve velkoměstech, zejména v Praze.
Další zajímavé údaje obsahují
tabulky na následujících stranách
přetištěné ze zprávy firmy FACTUM.
Tabulka | Kde jsou nejlepší různé typy pořadů? - březen-duben 94 |
nejlepší |
|
|
| |||
české zábavné pořady | ||||||
"rady a nápad" | ||||||
české seriály | ||||||
české filmy | ||||||
zpravodajství | ||||||
české řad pro děti | ||||||
diskuse o politice | ||||||
cestopisné a přírodopisné pořady | ||||||
zahraniční zábavné pořady | ||||||
pořady o problémech obyčejných lidí | ||||||
přehledy pořadů | ||||||
kreslené seriál | ||||||
zahraniční seriál | ||||||
reklama - | ||||||
zahraniční řad pro děti | ||||||
zahraniční filmy |
NOVA má velký úspěch se svojí
nabídkou zahraničních filmů a do značné
míry i zahraničních seriálů.
častěji než ČT1 zaujala také
kreslenými seriály, reklamou a zahraničními
pořady pro děti. Oba celoplošné programy
jsou přibližně stejně hodnoceny v oblasti
publicistiky (operacionalizované jako "pořady
o problémech obyčejných lidí a v cestopisných
a přírodopisných seriálech.
U řady sledovaných oblastí nebyly jištěny
žádné zásadní rozdíly
v hodnocení různými skupinami diváků.
Kompletní přehledy údajů obsahuje
tabulková příloha, na tomto místě
se zmíníme pouze o hlavních diferencích.
Při hodnocení českých filmů
se prokázal vliv věku. Mezi diváky do 29
let je v tomto směru stejně často hodnocena
jako nejlepší nabídka ČT1 i NOVY (45
% a 44 %), s přibývajícím věkem
narůstá převaha ČT1 až na poměr
72 ku 17 ve skupině 60 a více let.
S rostoucí úrovní dosaženého
vzdělání se odpovědi "nejlepší
zpravodajství" výrazně přesunují
ve prospěch ČT1 mezi diváky bez maturity
"vede" ČT1 před NOVOU v poměru
51:41, mezi vysokoškolsky vzdělanými v poměru
75: 20). Zpravodajství ČT1 je také lépe
hodnoceno ve velkoměstech. zejména v Praze.
U hodnocení přehledu pořadů byla jištěna
výzkumná závislost na věku. Diváci
do 44 let dávají přednost přehledům
NOVY; věková skupina 45 - 59 let hodnotí
oba programy tohoto hlediska stejně, lidé nad 60
let preferují přehledy pořadů na ČT1.
FACTUM pro ČESKOU TELEVIZI
Tabulka | Kde jsou nejlepší různé typy pořadů? říjen - listopad 94 |
nejlepší: | |||||||||
|
|
|
|
|
| ||||
"rady a nápady" | |||||||||
české seriály | |||||||||
české filmy | |||||||||
české zábavné pořady | |||||||||
zahraniční zábavné pořady | |||||||||
české pořady pro děti | |||||||||
diskuse o politice | |||||||||
zpravodajství | |||||||||
regionální zprávy | |||||||||
detektivky, krimi | |||||||||
cestopisné a přírodopisné pořady | |||||||||
pořady o problémech obyčejných lidí | |||||||||
přehled pořadů | |||||||||
kreslené seriály | |||||||||
zahraniční seriály | |||||||||
reklama | |||||||||
zahraniční pořady pro děti | |||||||||
původní tel. inscenace | |||||||||
hudební pořady | |||||||||
zahraniční filmy |
Existují signály, že hlavními přednosti
vysílání NOVY jsou v očích
diváků větší "uvolněnost",
dynamičnost, nápaditost a zábavnost. V souvislosti
s Českou televizí se spíše mluví
o příjemnější atmosféře
a větším poklidu.
FACTUM PRO ČESKOU TELEVIZI
Tabulka | Názory na strukturu nabídky programu ČT1 |
nadměrně | nedostatečně |
pořadů o současných vztazích mezi lidmi (53,2%) | |
zábavných pořadů (50,8%) | |
vážné hudby (39,6%) | |
českých seriálů (39,5%) | |
českých filmů (37,0%) | |
kontaktních pořadů (36,9%) | |
zahraničních dětských pořadů (35,3%) | |
sexu a erotiky (34,4%) | |
regionálního zpravodajství (32,5%) | |
českých dětských řadů (30,8%) | |
zahraničních filmů (29,2%) | |
diskusí o politice (20,6%) | publicistických informací (27,7%) |
zahraničních seriálů (27,1%) | |
modemí populární hudby (26,2%) | modemí populární hudby (25,4%) |
sportu (24,2%) | |
detektivek (22,8%) | |
reklamy (43,2%) | |
násilí (51,9%) |
Ve srovnání se stavem před zahájením
vysílání NOVY se očekáváni
vůči programu ČT1 dosti podstatně
změnila, již neplatí, že diváci
požadují na ČT1 posílit především
českou tvorbu. °Podstatně méně
volají po českých filmech a seriálech
(tehdy jich požadovalo větší množství
54%) a více po filmech i seriálech zahraničních
(ty měly být podle názorů z přelomu
ledna a února na ČT1 spíše omezovány).
Na -druhé straně velmi žádaná
je publicistika "všedního dne" a zábavné
pořady. Jedná se o takové typy televizní
nabídky, které diváci žádali
již před zahájením vysílání
NOVY a v nichž je NOVA evidentně neuspokojila.
Výrazně přibylo požadavků na
hudbu, a to především vážnou(v
minulém výzkumu si ji na ČT1 přálo
slyšet více 19,9 %). Diváci také častěji
volají po kontaktních pořadech.
Patrně v důsledku diskuse o zdrojích financování
České televize a bezesporu také pod dojmem
množství reklamy na NOVĚ podstatně ubylo
diváků, kterým se zdálo množství
reklamy na ČT1 nadměrným (v minulém-výzkumu
to bylo 72,7 %).
Nedostatek zábavných pořadů pociťují
především lidé ve věku 45 a více
let (v óbou "starších" věkových
skupinách více než 55%) a diváci se
základním vzděláním (53,7%).
Věková skupina do 29 let požaduje nejčastěji
více zahraničních filmů (37,3%), s
rostoucím věkem takových názorů
ubývá a po 60. roce věku převažuje
názor, že zahraničních filmů
by na ČT1 mělo být méně. Obdobné
tendence jsou i ve vztahu k zahraničním seriálům.
FACTUM pro ČESKOU TELEVIZI
Množství pořadů u současných
vztazích mezi lidmi nepostačuje hlavně divákům
z venkovu (55,8 %) a ženám (55,8 %).
Po větší vysílací ploše
sportovních pořadů stejné jako před
zahájením vysílání NOVY volají
především muži (32,8 % proti 15,2 % žen).
Názor na množství populární
hudby je úzce svázán s věkem. Odpovědi
"je jí příliš mnoho" s rostoucím
věkem přibývají (do 29 let 5,1%, ve
skupině 60 a více let 68,0%) a odpovědi
"je jí nedostatečně" naopak ubývají
(z 50,0 % mezi mladými do 29 let až na 5,0 % ve skupině
60 a více let).
Také názor, že na ČT1 je příliš
mnoho násilí, narůstá s věkem
dotázaného, ve skupině do 29 let ho zastává
33,6 %, ve skupině 30 - 44 let 51,7 %, ve věku do
59 let 59,6 a mezi 60tiletými a staršími 68,2
%. Podobné tendence se prosazují v otázce
reklamy, v obou případech však je kritiku ve
všech věkových skupinách mírnější
než před zahájením provozu NOVY.
Struktura požadavků vůči ČT2
se po zahájení NOVY zdaleka tolik nezměnila
jako u ČT1, zvýšil se však podíl
diváků, kteří na tomto programu shledávají
nabídku některých typů "oddechových"
pořadů nepostačující. Diváci
i nadále většinou požadují, aby
tento program nabízel celou škálu programové
nabídky.
Tabulka Názory na strukturu nabídky programu
ČT2
nadměrně | nedostatečně |
zábavných radií (73,3%) | |
českých seriálů (63,4%) | |
pořadů o současných vztazích mezi lidmi (59,5%) | |
českých filmů (58,9) | |
českých dětských pořadů (54,2%) | |
zahraničních dětských pořadů (49,9%) | |
kontaktních pořadů (48,8%) | |
sexu a erotiky (48,1%) | |
zahraničních seriálů (46,0%) | |
zahraničních filmů (45,5%) | |
detektivek (42,6%) | |
regionálního zpravodajství (41,2%) | |
vážná hudba (35,5%) | |
modemí populární hudby (24,0%) | modemí skupiny a zpěváci (32,8%) |
publicistických informací (30,7%) | |
sportu (25,4%) | |
diskusí o politice (22,0%) | |
násilí a střílení (42,6%) |
Ani v jedné z předcházejících
tabulek se neobjevilo zpravodajství - s jeho množstvím
jsou diváci ČT1 i ČT2 převážně
spokojeni (u ČT1 87,0 %, u ČT2 80,3 %). V obou případech
však podstatnou část diváků neuspokojuje
množství regionálních zpráv,
vůči ČT2 je tento postoj častější.
FACTUM pro ČESKOU TELEVIZI
Změny, k nimž ve vysílání České
televize a Novy došlo po 1. záři 1994, jsou
hodnoceny převážně pozitivně.Hodnocení
vyznívá příznivěji pro Novu
než pro ČT.
Na programech ČT si diváci nejčastěji
povšimli zlepšené znělky (42,7 %) a "snahy
udělat něco pro diváky" (41,2%).Podle
41,0% se vysílání ČT po 1.září
1944 celkově zlepšilo.
Na Nově si diváci nejčastěji povšimli
větší "snahy udělat něco
pro diváky" (53,4%) zlepšené možnosti
vybrat si zajímavý pořad (45,4%), zlepšeného
zpravodajství (44,1%) a práce moderátorů
a redaktorů (43,9%). Podle 49,3% se vysílaní
Novy u 1.září 1994 celkově zlepšilo.
Změny v České televizi celkově
pozitivněji hodnotí diváci s vysokoškolským
vzděláním (45,5% odpovědí "lepší
než dříve") a lidé z obcí
s 5.000 - 100.000 (45,1%).Nejvíce pochvalných odpovědí
uvedli mladí do 29 let (44,4 % odpovědí "lepší
než dříve"), s přibývajícím
věkem pak spokojenosti poněkud ubývá
až na 37,6% odpovědi "lepší než
dříve" ve skupině 60 a více let.
Změny na Nově hodnotí příznivěji
diváci se základním a neúplným
středním vzděláním (50,9%)
i s úplným středním vzděláním
(49,7% odpovědí "lepší než
dříve"). Zatímco změny v České
televizi hodnotí nepatrně lépe muži
(42,4% proti 39,7%), u Novy je tomu naopak (46,5% mužů
a 51,7% žen). Závislost na velikosti místa
bydliště ani na věku se v případě
Novy neprokázala.
FACTUM pro ČESKOU TELEVIZI
Při hodnocení hlavních zpravodajských
relací ČT a Novy dávají diváci
poměrně jednoznačně přednost
Televizním novinám.
Převládá názor, že Televizní
noviny jsou zajímavější než Události
(58,7% : 21,8%) a že poskytují více informací
(51,4% : 24,2%)
Události se v diváckém hodnocení mohou
Televizním novinám rovnat co do objektivnosti, přesnosti
a kvality moderátorů, i v těchto oblastech
však hlavní zpravodajská relace Novy mírně
"vede.
Názory na hlavní zpravodajské ralace
Hodnocení Událostí je tím lepší,
čím vyšší vzdělání
a čím vyšší věk diváci
mají. Objektivnost a přesnost informací Událostí
i jejich moderátory hodnotí vysokoškolsky vzdělání
diváci daleko lépe než stejné atributy
Televizních novin, podobná je i situace mezi Pražany.
Lidé se základním a neúplným
středním vzděláním zase na
druhé straně považují čtyřikrát
častěji za zajímavější
Televizní noviny než Události a u lidí
se středoškolským vzděláním
je rozdíl jen o málo menší.
FACTUM pro ČESKOU TELEVIZI
Česká televize a Nova jsou sice většinou
občanů vnímány jako dvě zcela
samostatné instituce, vyskytují se však nejasnosti
kolem využívání budov a zařízení.
Jen 49,5% populace ví, že Nova nedostává
žádné prostředky z koncesionářských
poplatků.
Dvě třetiny diváků soudí, že
Česká televize a Nova si "férově
konkurují" nebo se o sebe navzájem nestarají.
Pouze 9% odpovědělo, že Nova bojuje s ČT
nevybíravými prostředky, stejné procento
uvedlo, že nevybíravě bojuje ČT proti
Nově.
Graf: Jak se k sobě ČT a Nova chovají
Diváci s úplným středoškolským
nebo vysokoškolským vzděláním
častěji než jiné skupiny uvádějí,
že obě společnosti si konkurují férovým
způsobem. Lidé ve věku 60 a více let
podle očekávání častěji
nedovedou situaci posoudit.
2.2. DOPISOVÝ OHLAS
Dopisové ohlasy představují pro ČT
jeden z významných zdrojů informací
o tom, jak diváci vnímají a hodnotí
českou televizní tvorbu i vysílání
veřejnoprávní televize. Představují
rovněž významný komunikační
prostředek, který umožňuje stálý
a živý vzájemný kontakt. Dopisy ovšem
neobsahují pouze spontánní ohlasy, ale jejich
významná část je tvořena odpověďmi
na různé ankety, soutěže a anketní
otázky. Zajímavé je, že ani po startu
celoplošné televize komerční neklesl
významně tento komunikační kanál.
V roce 1993 obdržela Česká televize Praha 239
568 dopisů, z toho 64 018 spontánních, zatímco
v roce 1994 to bylo 239 445 dopisů, z toho spontánních
56 438. Zatěžkávací test svého
druhu tedy nedopadl v tomto směru špatně. Rovněž
je zajímavé srovnání s diváky
ze sousedních zemí, kde počet korespondencí
v relativních číslech nedosahuje mnohdy ani
zlomek počtu, na jaký jsme zvyklí u nás.
Dopisové oddělení ČT člení dopisové ohlasy podle zavedeného schématu.
1. Producentské centrum publicistiky a dokumentaristiky. Nejvyšší ohlas má s velkým náskokem Receptář. Tvoří ho 661 ohlasů, z toho 14 kladně a 3 obsahují kritiku nebo nesouhlas. Pořad je divácky ceněn především proto, že je praktický, srozumitelný a dotýká se jisté tradice kutilství, zahrádkářství a podnikání, které jsou běžnému člověku blízké, a vnímá je pozitivně. Pořad je významný proto, že se velmi účinně a záslužně podílí na vytváření povědomí domova v horizontu tradice češství, a to způsobem, který je přirozený, neobsahuje jakýkoliv ideologický záměr a vyrůstá z každodennosti běžného člověka. Pořad je rovněž hodnocen pro zaujatost jeho tvůrců i moderátora pana P. Podlahy, pro klid, solidnost a jiné pozitivní vlastnosti, kterými se nevtíravě, po dlouhá léta divákům prezentuje.
173 spontánních ohlasů je věnováno pořadu Karle, přepni to. Pořad je vnímán jako angažovaný, upozorňující na některé bolavé společenské jevy a umožňující divákovi určitou spoluúčast. Pořad je kladně hodnocen proto, že je "pro lidi".
Dalším pořadem je Klíč. Je zajímavé, že má třetí nejvyšší ohlas, ač je určen jen relativně malému, nicméně potřebnému a po takovém pořadu volajícímu okruhu diváků. Lze jej považovat za významný přínos veřejnoprávní televize, která i takto naplňuje své poslání.
Mezi dalšími následují Snídaně s.,. (149 dopisů), Auto-moto-revue (147 dopisů), Ve středu, Rodinný portrét, Nedej se a Křesťanský magazín.
Dopisové oddělení si všímá nejen reakcí a jejich četností, ale také připisuje význam "vnitřní síle ohlasů". V tomto smyslu zní silně ohlas Klíče, Paprsku, které jsou určeny lidem postiženým, Senior klub pro diváky důchodového věku a Křesťanský magazín, jehož ohlasy obrážejí výrazné mravní a vlastenecké cítění pisatelů.
Za zcela nezdařilý považují pisatelé
již zaniklý pořad Ve středu.
2. Producentské centrum uměleckých pořadů.
Zde naprosto suverénně vedou Kuřátka - 1 169 ohlasů, následuje Aréna, která však má vedle 23 pozitivních rovněž 62 ohlasů negativních. Následuje Kufr (251), Stíny (185), Čemé ovce, sem tam bílá (179).
Kuřátka spolu s Magionem a Rosou (149 resp. 136) jsou určeny pro děti a ty reagují živě častěji než dospělí. Kufr a Videostop obdržely 2x více ohlasů než před rokem, pořady Aréna, Stíny, čemé ovce, sem tam bílá jsou pořady angažované a divácky zajímavé.
V oblasti původní dramatické tvorby zcela
propadly Pomalé šípy, Návrat Arabely
byl rozčarováním pro úbytek poezie.
3.Producentské centrum převzatých pořadů.
Producentské centrum převzatých pořadů zaznamenalo největší úbytek korespondence od minulého roku, což je důsledek nepružné reakce na poptávku diváků a zároveň výsledek nepsané soutěže mezi ČT a NOVOU, která nabízí zajímavější pořady. Dopisové oddělení poukazuje rovněž na značný úbytek reakcí na GEN, důvody neuvádí: zdá se ovšem, že jednak zpracování, ale hlavně výběr lidí do GENU ztratil na přitažlivosti. Třetí v pořadí Beverly Hills 90210 přinesl zklamání, čehož se hbitě chopila konkurence, OKO, Kanafas a Filmové oči zůstaly na úrovni minulého roku. Zaujal Netvor jménem Stalin, problematická byla nejčetnější reakce na snímek Poslední pokušení Ježíše Krista, vyvolaná pravděpodobně uměle, jež nicméně ukázala na citlivost interpretace, která přesahuje a narušuje ducha víry; nadchl čtyřdílný Ježíš Nazaretský. Neklesla reakce na americké filmy "plné agrese, sexu a násilí".
Statistika: Poslední pokušení Ježíše
Krista 118, z toho 111 negativních (!), GEN 74, Beverly
Hills 70, OKO 54, Ježíš Nazaretský 48.
4.Redakce sportu.
I do sportovní redakce přišlo méně spontánních dopisů než v roce 1993, a to přesto, že se konala olympiáda, MS v kopané a Všesokolský slet. Jedním z vážných důvodů je ovšem vysílání sportu na 2. kanálu, který nepokrývá území zdaleka dostatečně.
Statistika: Zimní OH 89, MS kopaná 34, Všesokolský
slet 34.
5. Redakce zpravodajství.
Celkový počet dopisů je vysoký - 18 516, což je jen o 166 méně než v roce 1993. Většina dopisů, jak uvádí dopisové oddělení, směřovala však přímo k jednotlivým zpravodajským skupinám.
Frekventovaná témata jsou: kriminalita, sudetoněmecká otázka, aféry, zdravotnictví, restituce majetku církví. Kritických hlasů bylo více než pozitivních, vadí příliš mnoho zahraničních zpráv na úkor domácích, diváci postrádají regionální politiku, informace o Slovensku. Některé dopisy vytýkají malou objektivitu, podjatost a nepřesnost zpráv. Kladně však jsou přijímány zprávy angažované a hledající pravdu.
Z moderátorů v dopisech vede J. Janeček a
J. Voldánová pro jasný, nezatížený
a klidný projev. Velké množství dopisů
obdržela Debata, rozporuplné byly reakce na návrat
O. Čemého.
2.3 OBRAZ ČESKÉ TELEVIZE V ČESKÉM
TISKU
Převážná část tisku věnuje České televizi během celého roku načnou pozornost, letos ještě zesílenou sledováním konkurenčního boje mezi ČT, NOVOU, event. Premiérou. Co do četnosti příspěvků Česká televize jasně vítězí a je jí obecně přisuzována větší, serióznost. Někteří novináři však dávají přednost pohotovosti zpravodajců NOVY a hlavně vysoko hodnotí Vávrův nedělní pořad 7 dní.
Zpravodajství ČT nemá na rozdíl od minulého roku mnoho odpůrců. Nespokojeny jsou tradičně Haló noviny a někteří opoziční politici (Zeman, Kantůrek v RP). V pravidelných referátech byla pozitivně přijata i většina Debat, Arén a pořadů Z očí do očí, Stíny, Čemé ovce, sem tam bílá a Karle, přepni to. Nepříznivý ohlas vyvolala Česká soda a Hlavouni.
Z publicistických pořadů jednoznačně vede Oko, bezkonkurenční úspěch zaznamenal režisér Kvasnička. Též se všemi díly GENU vyslovili recenzenti spokojenost. Ne tak jednoznačného přijetí, ale neobyčejně velkého ohlasu se dostalo pořadu režiséra Venclíka práva o životě a smrti mého syna. Propastné rozdíly se projevily hodnocení dokumentu Netvor jménem Stalin, který byl přijat demokratickým tiskem s nadšením, zatímco Špígl a Haló noviny nešetřily hanou.
Z dramatických pořadů byla dobře hodnocena Noc rozhodnutí, zatímco seriál Pomalé šípy zcela propadne. Příznivý ohlas má Kulturní magacín pánů Ruta, Rychlíka a Daňka, kdežto Manéž Bolka Polívky příznivce ztrácí. Přesycenost diváků americkými seriály a filmy byla podle recenzentů vhodně kompenzována dílem Laskavý divák promine, zatímco seriál Arabela se vrací nikoho nepotěšil.
Vedle hodnocení televizních pořadů se zabýval tisk i jinými aspekty souvisejícími s ČT, např. televizní legislativou v parlamentu, odvoláním a novým jmenováním RRTV nebo problematikou televizních práv k přenosům a záznamům z fotbalových utkání. Koncem roku se rozpoutala vášnivá diskuse o násilí v médiích, do níž vstoupila vedle profesionálních novinářů i řada českých intelektuálů.
Rada České televize nebyla letos tak častým terčem jako loni po "zákazu" klipu Láska je láska, ale přesto byla levicovým tiskem napadána za nepřízeň projevenou k normalizačním seriálům typu Jakub sklář. Bulvární noviny a časopisy se zase nemohly smířit s vyřazením horoskopů a jiné pavědy z vysílání ČT.
S obecným souhlasem se setkalo rozhodnutí Rady zrušit vystoupení místopředsedy vlády Kalvody v Odpolední univerzitě, které v období před komunálními volbami mohlo vyznít jako zneužití obrazovky pro volební kampaň.
Nově koncipovaná "21" byla přijata velmi dobře. Obecná výhrada je k času vysílání a samozřejmé k omezení dosahu "dvojky" Zprávy o počasí byly kritizovány hojně, postupně kritika klesá rozpory jsou u hlasatelů, kontroverze u pana J. Zákopčáníka, který však boduje svým "sluncem v duši" hlavně u žen.
Sledovanost Studia 6 neměnná, výhrady jsou
minimální. Ostatní, jako BOS, Český
večemík, Objektiv a Studio reportérů,
mají stálý okruh pisatelů.
Závěrem:
Dopisové ohlasy patří mezi významné zdroj informací nejen o televizní tvorbě, ale také o divácích. Dopis otevírají ČT okno do divákovy mysli. Obsahová analýza dopisových ohlasů by mohla přinést cenný zdroj sociologických i dalších informací o řadě oblastí, které se v dopisech objevuji, jako je duchovní klima, převažující nálady, rozpory v kritice atd.
Dopisové ohlasy udržují důležitý
osobní vztah mezi televizí a divákem. Lidé
se obracejí často osobně na osobnosti, které
pro ně znamenají určitou autoritu, na člověka,
ke kterému mají specifický vztah. Totéž
platí o redakcích, k nimž se pisatelé
obracejí jako k referenčním skupinám,
které pro ně mají určitou podobu i
ráz. Zatímco statistická analýza dopisů
je relativně obtížná a ne vždy
přesná, obsahová stránka je nenahraditelná,
poučná a inspirující.
DENÍKY | ||||||||||
Blesk | ||||||||||
Český deník | ||||||||||
Dobrý večemík | ||||||||||
Expres | ||||||||||
Haló noviny | ||||||||||
Hospodářské noviny | ||||||||||
Lidové novin | ||||||||||
MF Dnes | ||||||||||
Moravskoslezský den | ||||||||||
Práce | ||||||||||
Rovnost | ||||||||||
Rudé právo | ||||||||||
Svobodné slovo | ||||||||||
Špígl | ||||||||||
Denní Telegraf | ||||||||||
Večemík Praha | ||||||||||
ZN Noviny |
Časopisy: | ||||||||||
Ahoj na sobotu | ||||||||||
Divadelní novin | ||||||||||
Film a doba | ||||||||||
Katolický týden | ||||||||||
Kino revue | ||||||||||
Květy | ||||||||||
Literární novin | ||||||||||
Mladý svět | ||||||||||
Dikobraz | ||||||||||
Premiéra | ||||||||||
PRO | ||||||||||
Reflex | ||||||||||
Republika | ||||||||||
Respekt | ||||||||||
Ring | ||||||||||
Tvar | ||||||||||
TV Magazín | ||||||||||
Učitelské noviny | ||||||||||
Vlasta | ||||||||||
Video a film | ||||||||||
Týden | ||||||||||
Ostatní: | ||||||||||
Celkem: | ||||||||||
NOVA | ||||||||||
PREMIÉRA |