B. Investiční
výdaje
Na investiční výdaje
bylo za I. pololetí vynaloženo 16,6 mld Kč,
tj. 34,8 celoročního rozpočtu. Projevuje
se zde tradiční sezonní vliv, kdy v první
polovině roku je jejich úroveň nižší
a vyšší čerpání nastává
až ve druhé polovině roku.
Absolutně byly investiční
výdaje vyčerpané do konce června t.r.
o 1,6 mld Kč vyšší než v I. pololetí
loňského roku, ačkoliv upravený rozpočet
na rok 1995 je v porovnání s tehdy platným
rozpočtem na rok 1994 vyšší o 10,9 mld
Kč.
Rozložení investičních
výdajů vynaložených rozpočtem
v I. pololetí letošního roku ukazuje následující
graf:
Ze znázornění
je patrné, že největší podíl
investičních výdajů byl čerpán
příspěvkovými organizacemi. K zabezpečení
jejich potřeb vynaložil státní rozpočet
48,8 % celkových investičních výdajů
a dotací. Podíl rozpočtových organizací
na těchto výdajích činil 33 % a podíl
podnikatelských subjektů pouze 18,2 %.
Příspěvkové
organizace také vykázaly nejvyšší
čerpání investičních dotací
(46,4 %), které se nejvíce přiblížilo
polovině roku. Čerpání výdajů
ostatními typy organizací bylo zatím
nízké.
Z rozpočtových kapitol
se na čerpání investičních
výdajů a dotací nejvíce podílí
ministerstvo dopravy,
kde jsou tyto prostředky směrovány především
na výstavbu silnic a dálnic, vč. jejich údržby
a zabezpečení další výstavby
a na úhradu výdajů s.o. České
dráhy. Celkem bylo na uvedené účely
vynaloženo téměř 4,2 mld Kč.
Za tuto kapitolu se řadí ministerstvo
zdravotnictví, kde
čerpání dosáhlo částky
1,4 mld Kč a týkalo se zejména pořízení
vybrané zdravotnické techniky a úhrady nákladů
na vybraných zdravotnických stavbách
a dále ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
s celkovým čerpáním 1,2 mld Kč,
směřujícím k financování
výstavby a technické obnovy školských
zařízení.
Přímo ze státního
rozpočtu, z kapitoly Všeobecná pokladní
správa, byly v hodnoceném období poskytnuty
prostředky např. na výstavbu a technickou
obnovu nemocnic a základních škol (1,3 mld
Kč), dále na komunální ekologii, vodní
hospodářství, revitalizaci říčních
toků a požární ochranu (celkem cca 550
mil. Kč). Pokračování výstavby
pražského metra
si vyžádalo částku 450 mil. Kč.
Přímo pro jednotlivé regiony byly uvolněny
prostředky v celkové výši 0,8 mld Kč.
C. Financování
vládních úvěrů
Rozpočtové výdaje
spojené s financováním vládních
a obdobných úvěrů poskytnutých
do zahraničí, realizované za I. pololetí
ve výši 3,6 mld Kč, byly čerpány
na 42,6 % celoročního rozpočtového
limitu a ve srovnání s I. pololetím loňského
roku byly nižší o 19,5 procentních bodů.
Příčinou
bylo nízké (33,2 %) čerpání
civilních i speciálních vládních
úvěrů (bez VIA) i prostředků
na financování plynárenských VIA (42,2
%), kde ve finančním krytí zajišťovaném
prostřednictvím státní půjčky
byla již promítnuta i 2. etapa výstavby realizované
na území Ruské federace. K překročení
pololetní alikvoty čerpání rozpočtových
výdajů (o 14,4 procentních bodů) došlo
pouze u výdajů na nárůst pohledávek
v nesměnitelných měnách převzatých
od ČSOB.
4. Čerpání
neinvestičních výdajů rozpočtových
kapitol
Přehled čerpání
výdajů jednotlivých kapitol k 30.6.1995 je
uveden v tabulkové části, tabulka č.
3.
Celkem byly neinvestiční
výdaje rozpočtových a příspěvkových
organizací (bez kapitoly VPS) k 30. červnu plněny
na 48,6 % rozpočtu upraveného o provedená
rozpočtová opatření. Po vyloučení
výdajů na sociální zabezpečení
činí čerpání těchto
výdajů 49,1 %, zatímco ve stejném
období loňského roku to bylo pouze 46,5 %.
Mezi jednotlivými kapitolami státního rozpočtu
však existují značné rozdíly.
Z celkového počtu
32 rozpočtových kapitol převažující
část čerpá své výdaje
pod alikvotou šesti měsíců; téměř
polovina kapitol dokonce nedosahuje ani 40 celoročního
rozpočtu.
Nad úrovní 50 %
a zároveň nad průměrným plněním
(49,1 %)jsou pouze čtyři kapitoly (MPSV, MZe, MK
a GA), další tři kapitoly (MŠMT, MH a
MD) vykazují čerpání blížící
se uvedeným hodnotám. I u těchto kapitol
je však plnění výdajů vlastních
rozpočtových organizací většinou
velmi nízké.
V kapitole ministerstva práce
a sociálních věcí,
kde bylo vykázáno čerpání neinvestičních
výdajů celkem na 51,3 %, představují
více než 90 % těchto výdajů transfery
pro obyvatelstvo, plněné ke konci I. pololetí
na 48,2 %.
Zbývající
výdaje, které předstihují alikvotu
šesti měsíců, byly ovlivněny
především výplatou zálohy na
důchody na měsíc červenec.
U kapitoly ministerstva zemědělství
se vyšší čerpání neinvestičních
výdajů (celkem 52,9 %) týká především
příspěvkových organizací, jimž
byly poskytnuty příspěvky ve výši
odpovídající již 59,4 % upraveného
rozpočtu. Převážná část
těchto výdajů souvisí s potřebami
středních odborných učilišť
a integrovaných
škol resortu; čerpání výdajů
vlastních rozpočtových organizací
dosáhlo 47,9 %.
Obdobně u kapitoly ministerstva
kultury převažuje
čerpání výdajů příspěvkových
organizací, které k 30.6. dosáhlo již
50,3 % a v němž se odrazily divadlech v červnu
uskutečněné umělecké výplaty
na období divadelních prázdnin. Výdaje
rozpočtových organizací byly čerpány
pouze na 33,9 %.
Do kapitoly ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy
se soustředil mimořádný nárůst
výdajů příspěvkových
organizací v první polovině letošního
roku. Jestliže schválený rozpočet předpokládal,
že z celkových neinvestičních výdajů
této kapitoly budou výdaje příspěvkových
organizací činit 32,8 %, v upraveném rozpočtu
se zahrnutím financování zejména vysokých
škol tento podíl zvýšil na 61,2 % a
ve skutečnosti dosáhl
k 30. červnu dokonce 68,5 %. Přitom takto upravený
rozpočet neinvestičních výdajů
PO byl ke konci I. pololetí čerpán již
na 54,6 % a absolutně byly tyto výdaje již
vyšší než předpokládal původně
schválený rozpočet na celý rok. Ve
výdajích
vlastních rozpočtových organizací,
u nichž je vykázáno čerpání
pouze na 39,5 %, zřejmě nejsou zahrnuty mzdy učitelů
za červenec a srpen, vyplácené jim zálohově
před letními prázdninami.
Rovněž v kapitole
ministerstva hospodářství byly neinvestiční
výdaje ovlivněny vyšším čerpáním
v oblasti příspěvkových organizací
(51,0 %) v důsledku finančního zabezpečení
činnosti středních odborných učilišť
a středisek praktického vyučování.
Vlastní výdaje rozpočtových organizací
vykázaly čerpání pouze na 39,1 %.
Výrazný podíl
příspěvkových organizací se
týká i kapitoly ministerstva dopravy.
Zatímco celkové čerpání neinvestičních
výdajů této kapitoly byly vykázáno
ve výši 48,0 %, bylo na činnost příspěvkových
organizací vynaloženo již 52,9 % celoročního
objemu. Toto vysoké čerpání bylo ovlivněno
výdaji na údržbu a opravy silnic a potřebami
dálničního hospodářství.
Plnění výdajů rozpočtových
organizací činilo pouze 31,7 %.
Nízké čerpání
neinvestičních výdajů zaznamenaly
i kapitoly ministerstva obrany (40,9 %) a ministerstva
vnitra (45,7 %), tedy kapitoly,
které čerpají celou 1/7 těchto výdajů
stanovených rozpočtem pro souhrn rozpočtových
kapitol.
Celkově lze říci,
že v letošním roce se neopakuje vývoj
ze stejného období loňského roku,
kdy nízké čerpání neinvestičních
výdajů kapitol (ROPO) bylo charakteristickým
jevem provázejícím po celý rok plnění
státního rozpočtu.
Je tomu tak především
proto, že v letošním roce došlo k výraznému
zvýšení podílu příspěvkových
organizací na celkovém čerpání
neinvestičních výdajů kapitol. Nejvíce
se to projevilo u kapitoly ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy v důsledku
již komentovaného přechodu hospodaření
vysokých škol na příspěvkovou
formu. Jestliže na konci I. pololetí 1994 činil
podíl příspěvkových organizací
na celkových neinvestičních
výdajích v souhrnu všech rozpočtových
kapitol (bez výdajů na sociální zabezpečení)
27,8 % a původní rozpočet na rok 1995 vycházel
z předpokladu 25,4 %, byl rozpočtovými opatřeními
provedenými v průběhu I. pololetí
tento podíl zvýšen na 35,7
% a ve skutečnosti za období ke konci června
dosáhl dokonce 38,2 % (vývoj v kapitole MŠMT
je popsán v předchozí části
této pasáže).
Takto upravený rozpočet
byl pak z důvodů, které byly komentovány
výše u jednotlivých kapitol, ke konci I. pololetí
čerpán již na 52,6 % a výrazně
ovlivnil úroveň čerpání celkových
neinvestičních výdajů kapitol. Toto
čerpání také bylo v porovnání
se stejným obdobím loňského roku vyšší
o 2,6 bodu (49,1 % v letošním roce proti loňským
46,5 %).
Je tedy zřejmé,
že v letošním roce rozhodně nelze v úrovni
čerpání výdajů rozpočtových
kapitol spatřovat rezervu pro dosažení celoročního
přebytkového hospodaření státního
rozpočtu.
5. Čerpání
rezerv státního rozpočtu
Ve státním rozpočtu
na rok 1995 jsou zahrnuty rezervy v celkové částce
3 267 mil. Kč. Jedná se zejména o vládní
rozpočtovou rezervu a dále jsou v kapitole Všeobecná
pokladní správa obsaženy rezervy na sociální
problémy, pro nemocnici Motol a Ústřední
vojenskou nemocnici, na ucelené projekty ministerstva vnitra,
pro BIS a rezerva pro ČTK.
Tyto rezervy byly k 30. červnu
čerpány ve výši 1 588 mil. Kč,
tj. na 48,6 %;
v mil. Kč
Vládní rozpočtová rezerva | 1 221 | 432 | 35,4 |
Rezerva pro ČTK | 16 | 8 | 50,0 |
Rezerva na sociální problémy | 1 000 | 747 | 74,7 |
Rezerva na ucelené projekty MV | 87 | 87 | 100,0 |
Rezerva pro BIS | 6 | - | x |
Rezerva - nemocnice Motol, ÚVN | 937 | 314 | 33,5 |
Celkem | 3 267 | 1 588 | 48,6 |
V průběhu I. pololetí
již vláda rozhodla o použití celého
objemu vládní rozpočtové rezervy,
schválené rozpočtem na rok 1995 ve výši
1 221 mil. Kč. Do konce června byly z této
částky uvolněny rozpočtové
prostředky ve výši 431,7 mil. Kč na
tyto účely:
- zahraniční a rozhlasové vysílání (usn.vlády č. 4/95) | 51,6 mil. Kč |
- tisk národnostních menšin (usn. vlády č. 24/95) |
22,4 mil. Kč |
- záloha na odkoupení parkovišť Rumburk, Folmava |
40,0 mil. Kč |
- humanitární pomoc Čečensku (usn. vlády č. 53/95) |
10,0 mil. Kč |
- příspěvky pro zoologické zahrady (usn. vlády č. 3/95) |
25,0 mil. Kč |
- posílení finančních prostředků pro pozemkové úřady (usn. vlády č. 734/94) |
49,5 mil. Kč |
- úhrada ztráty z prodeje lokomotiv ČD (usn.vlády 327/93) |
66,0 mil. Kč |
- materiální a humanit.pomoc - Bosna Hercegovina (usn. 154/95) | 13,0 mil. Kč |
- oslavy ukončení II. svět. války (usn.vlády 175 a 274/95) |
6,1 mil. Kč |
- dotace na ukončení výstavby a provoz Veletržního paláce (usn.vlády 85/95) |
109,5 mil. Kč |
- Kancelář prezidenta - výdaje na státní vyznamenání |
5,0 mil. Kč |
- Min. financí - pořízení techniky GŘC - boj proti drogám |
15,0 mil. Kč |
- Min. kultury - výdaje spojené s návštěvou papeže |
3,0 mil. Kč |
- humanit.pomoc obětem zemětřesení v Japonsku (usn.vlády 247/95) |
8,0 mil. Kč |
- Drážní úřad - výdaje na mzdy | 4,7 mil. Kč |
- ostatní | 2,9 mil. Kč |
Úpravou státního
rozpočtu, kterou vláda České republiky
schválila usnesením č. 447 ze dne 16. srpna
1995, byly některé rezervy, zahrnuté v rozpočtu
na rok 1995, posíleny (podrobněji viz příloha
zprávy).
III. Výsledky hospodaření
rozpočtů okresních úřadů
a obcí za pololetí 1995
Hospodaření okresních
úřadů a obcí skončilo k 30.6.1995
přebytkem příjmů nad výdaji
ve výši 3,7 mld Kč. Na tomto přebytku
se podílejí obce 0,7 mld Kč a okresní
úřady 3,0 mld Kč. Proti stejnému období
roku 1994 je přebytek hospodaření nižší
o 0,4 mld Kč.
Obce a okresní úřady
použily v I. pololetí mimorozpočtové
zdroje v celkovém objemu 13,3 mld Kč. Převážnou
část těchto zdrojů tvořily
vlastní fondy, u nichž saldo převodů
činilo 12,0 mld Kč. Zbývající
část 1,3 mld Kč představuje saldo
úvěrů a komunálních obligací.
Na účelových
fondech bylo k 30. červnu uloženo 12,9 mld Kč.
Obce vykazují stav účelových fondů
10,2 mld Kč a vlastní okresní úřady
2,7 mld Kč. V částce 12,9 mld Kč je
zahrnuto 0,5 mld Kč přechodné finanční
výpomoci ze státního rozpočtu na modernizaci
bytového fondu z roku
1994 a cca 2,2 mld Kč zatím nevyčerpaného
výnosu komunálních obligací hl. m.
Prahy v roce 1995.
Celkově tak zdroje místních
rozpočtů k 30.6.1995 dosáhly výše
29,9 mld Kč, obce se na nich podílely 77,5 %. Proti
stejnému období minulého roku se tyto celkové
zdroje zvýšily o 14,9 %, pokud jde o podíl
obcí na celkovém výsledku hospodaření,
zůstává na stejné úrovni.
Okresní úřady
a obce vykazují za sledované období dobré
výsledky hospodaření.
Srovnání výše
disponibilních zdrojů s I. pololetím 1994
je zřejmé z následující
tabulky:
v mld Kč
Přebytek běžného hospodaření | 1,0 | 3,1 | 0,7 | 3,0 |
Zapojení mimorozpočtových zdrojů | 10,5 | 1,0 | 12,3 | 1,0 |
v tom: zadluženost k 30.6. | 11,0 | - | 14,6 | 0,3 |
Výsledek hospodaření | 11,5 | 4,1 | 13,0 | 4,0 |
Účelové fondy | 8,9 | l,5 | 10,2 | 2,7 |
Disponibilní zdroje celkem | 20,4 | 5,6 | 23,2 | 6,7 |
Hodnocení plněni
příjmů a výdajů je prováděno
ke schválenému rozpočtu upravenému
o skutečně poskytnuté účelové
prostředky ze státního rozpočtu. V
průběhu 1. pololetí nebylo realizováno
žádné rozpočtové opatření.
Příjmy
Příjmy rozpočtů
okresních úřadů a obcí byly
v I. pololetí letošního roku plněny
takto:
v mil Kč
I. Příjmy - daňové a nedaňové | 31 650,1 | 70 400,0 | 70 400,0 | 39 158,7 | 55,6 | 123,7 |
Daňové příjmy | 21 215,2 | 52 400,0 | 52 400,0 | 28 425,5 | 54,2 | 134,0 |
z toho: | ||||||
Daň z příjmů fyzických osob | 20 043,7 | 49 000,0 | 49 000,0 | 25 146,3 | 51,3 | 125,5 |
v tom: | ||||||
ze závislé činnosti | 14 021,1 | 37 300,0 | 37 300,0 | 18 520,0 | 49,7 | 132,1 |
z podnikání | 6 022,6 | 11 700,0 | 11 700,0 | 6 626,3 | 56,6 | 110,0 |
Daň z nemovitosti | 837,0 | 3 400,0 | 3 400,0 | 1 086,6 | 32,0 | 129,8 |
Nedaňové příjmy | 10 434,9 | 18 000,0 | 18 000,0 | 10 733,2 | 59,6 | 102,9 |
z toho: | ||||||
Příjmy RO, odvody PO | 6 450,6 | 12 000,0 | 12 000,0 | 6 382,0 | 53,2 | 98,9 |
Místní poplatky | 796,7 | 900,0 | 900,0 | 607,2 | 67,5 | 76,2 |
II. Kapitálové přímy | 2 373,8 | 4 400,0 | 4 400,0 | 1 730,6 | 39,3 | 72,9 |
III. Transfery ze státního rozpočtu | 14 122,8 | 23 844,8 | 20 606,0 | 14 838,3 | 72,0 | 105,1 |
z toho: | ||||||
Dotace ze státního rozpočtu | 8 668,4 | 16 305,8 | 16 305,8 | 11 106,8 | 68,1 | 128,1 |
IV. Transfery ze stát. fondu a ost. mimorozpočtových zdrojů ústřed. orgánů | 808,6 | 3 000,0 | 1 295,5 | 1 295,5 | 100,0 | 160,2 |
V. Dary a sdružené prostředky | 573,5 | 562,8 | 98,1 | |||
VI. Ostatní odvody a převody prostředků | - 363,6 | - 70,6 | ||||
Celkem příjmy | 49 165,2 | 101 644,8 | 96 701,5 | 57 515,3 | 99,5 | 117,0 |
Celkové příjmy
územních rozpočtů (bez zapojení
mimorozpočtových zdrojů) dosáhly ke
konci června 57,5 mlel Kč, což představuje
plnění na 59,5 %. Obce se na těchto příjmech
podílejí 80,8 %.
Příjmová
základna územních orgánů se
opírá především o daňové
příjmy, v nichž dominuje výnos
daně z příjmu fyzických osob ze závislé
činnosti. Tato daň, která je od počátku
daňové soustavy v roce 1993 výlučným
příjmem územních orgánů,
se vyvíjí velmi dynamicky a reálné
daňové výnosy převyšují
rozpočtované objemy.
Celkové daňové
příjmy dosáhly k 30. červnu výše
28,4 mld Kč, tj. 54,2 schváleného rozpočtu.
Proti stejnému období minulého roku vykazují
nárůst o 7,2 mld Kč. Obce se na dosažených
daňových příjmech podílejí
82,4 %, což je zhruba o 3 více než v roce minulém.
Z daňových příjmů
se nejdynamičtěji vyvíjí daň
z příjmů fyzických osob
ze závislé činnosti. V letošním
roce se změnila relace, ve které se rozděluje
celookresní inkaso daně mezi obce a okresní
úřady na 55 %:45 % ve prospěch obcí
(v minulých letech to bylo 50 %:50 %). Na účty
územních orgánů bylo ke konci I. pololetí
převedeno celkem 18,5 mld Kč, což je o 0,8
mld Kč méně než činilo inkaso
této daně ke stejnému datu. Výnos
daně u okresních úřadů dosáhl
objemu 5,0 mld Kč, což je o 0,6 mld Kč více
proti roku 1994. Z toho je patrné, že snížení
podílu inkasa této
daně u obecních úřadů, nemělo
vliv na jejich hospodaření.
Příznivě
se vyvíjí daň z příjmu fyzických
osob z podnikání. Tato daň, která
je výlučným příjmem obcí,
je v účetnictví vykazována ve výši
6,6 mld Kč, což představuje plnění
na 56,6 % (inkasováno bylo 9,4 mld Kč). V porovnání
se stejným obdobím roku 1994 je celkový výnos
daně z příjmů o 10 % vyšší.
Inkaso daně z nemovitostí
činilo 1,6 mld Kč a v účetnictví
obcí je vykazováno 1,1 mld Kč. Ve stejném
období roku 1994 činila tato daň 0,8 mld
Kč. Rychlejší plnění této
daňové položky lze očekávat až
ve třetím čtvrtletí, kdy budou odváděny
zálohy ze strany provozovatelů zemědělské
výroby a chovu ryb, jejichž vyúčtování
bude realizováno až koncem roku. Obecně lze
konstatovat, že daně vybírané
finančními úřady jsou do rozpočtů
obcí a okresních úřadů převáděny
rychlejším tempem než v minulém roce.
Nedaňové příjmy
byly naplněny ve výši 10,7 mld Kč, tj.
plnění na 59,6 % schváleného rozpočtu.
Obce se na tomto objemu podílejí 94 %.
Objemově největší
položkou těchto příjmů jsou příjmy
rozpočtových organizací, které dosáhly
6,3 mld Kč a byly tak splněny na 52,3 %. Místní
orgány inkasují tyto příjmy především
z pronájmů, z poplatků ve školství
a z vyšších příjmů v oblasti
bytového hospodářství.
K 30. červnu dosáhly
správní poplatky výše 1,1 mld Kč,
tj. 69,6 % schváleného rozpočtu. Tento nárůst
je ovlivněn především vyššími
objemy správních poplatků v rámci
správního řízení na úseku
ochrany životního prostředí, dalšími
registracemi živnostenských oprávnění
a v některých regionech i nadále za povolováni
hracích automatů v nově vybudovaných
restauracích. Na místních poplatcích
bylo vybráno 0,6 mld Kč. Proti stejnému období
roku 1994 je tento objem nižší o 0,2 mld Kč,
což vyplývá z realizace zákona o zrušení
poplatků z prodeje alkoholických nápojů
a tabákových výrobků v restauračních
zařízeních a nového pojetí
poplatku z reklamy.
Na přijatých úrocích
inkasovaly obce 0,4 mld Kč, proti roku 1994 se jedná
o nárůst 0,2 mld Kč.
Ostatní nedaňové
příjmy (např. pokuty, sankční
poplatky, výnosy regresních náhrad a úhrady
nákladů regresního řízení,
příjmy z úhrad z dobývacího
prostoru a z vydobytých vyhrazených nerostů
podle horního zákona) činily 2,3 mld Kč,
tj. 64,5 % rozpočtovaného objemu. Kapitálové
příjmy dosáhly
ve sledovaném období výše 1,7 mld Kč
a ve srovnání s I. pololetím loňského
roku poklesly o 0,7 mld Kč. Nadále lze očekávat
pokles příjmů u této položky.
Nedílnou součástí
příjmové základny okresních
úřadů a obcí jsou dotace ze
státního rozpočtu, které
i nadále mají význam v hospodaření
místních orgánů. Výše
dotace byla ve srovnání s minulým rokem sice
schválena ve vyšším objemu, ale její
podíl na celkových příjmech je letos
nižší o cca 7 %.
Do celkové výše
dotací v rámci souhrnného finančního
vztahu státního rozpočtu k územním
rozpočtům byly pro rok 1995 zařazeny další
dotace, které byly v minulém období zahrnuty
do kapitoly Všeobecná pokladní správa.
Jedná se o dotace na komplexní bytovou výstavbu
na dokončení rozestavěných objektů
financovaných v režimu KBV na základě
výjimek schválených bývalou Českou
plánovací komisí a o dotace pro vybrané
okresy severočeského regionu a okres Sokolov na
zlepšení životního prostředí.
Součástí této dotace jsou rovněž
finanční prostředky na provoz Hasičských
záchranných
sborů ve smyslu usnesení vlády ČR
č. 674/94.
Dotace na školství,
na výkon státní správy, na domy s
pečovatelskou službou a územní vyrovnávací
dotace jsou konstruovány podle stejných zásad
jako v roce 1994.
Ze schváleného objemu dotací ve výši
16,3 mld Kč byla v I. pololetí
uvolněna částka 13,1 mld Kč, tj. 80,4
%. V účetnictví územních orgánů
je vykázána částka 11,1 mld Kč,
nebol dotace ve výši 2,0 mld Kč byla uvolněna
až poslední den v červnu a v účetnictví
se objeví až za měsíc červenec.
Poskytnutí většího
objemu dotace v průběhu I. pololetí bylo
nezbytné z důvodu pomalejšího převodu
vybraných daní místním rozpočtům.
Byly tak zabezpečeny finanční prostředky
nezbytné pro plynulý chod obcí a okresních
úřadů.
Kromě této dotace
byly uvolněny obcím a okresním úřadům
účelové prostředky ze státního
rozpočtu ve výši 2,0 mld Kč. Tyto prostředky
byly použity na přestavbu systému vytápění
v bytech, na výstavbu obecních bytů, na opravu
a modernizaci bytového fondu, na pozemkové úpravy,
na radonový program, na akce Národního
plánu podpory zdraví, na Program obnovy vesnice
a na regeneraci městských památkových
rezervací a drobné projekty v oblasti kultury. Rovněž
byly uvolněny dotace na řešení mimořádných
událostí (pomoc při likvidaci škod po
povodních).
Dalším zdrojem příjmů
některých obcí byla účelová
investiční dotace poskytnutá ve výši
2,3 mld Kč (zatím vyčerpaná na 1,6
mld Kč) přímo ze státního rozpočtu
formou čerpacích účtů u České
spořitelny. Prostředky směřovaly především
na financování individuálních staveb
(metro, zdravotnické,
školské a ekologické stavby) a na systémové
dotace (např. komunální ekologie, Požární
ochrana, akce převáděné z resortu
zemědělství do působnosti územních
orgánů a hromadná doprava).
Přijaté dary a sdružené
prostředky jsou na úrovni roku 1994.
Výdaje
Celkové výdaje územních
rozpočtů v I. pololetí činily 53,8
mld Kč a byly čerpány na 55,7 %. Vyšší
výdaje byly kryty jak vlastními příjmy,
tak i zapojením vlastních fondů, použitím
doplňkových a nahodilých příjmů,
úvěrů, půjček a výnosů
z komunálních obligací a z části
uvolněním účelových prostředků
ze státního rozpočtu.
Proti stejnému období
roku 1994 výdaje místních rozpočtů
vzrostly o 8,7 mld Kč, tj. o 19,4 %. Nejvýznamnější
podíl na tomto zvýšení má u neinvestičních
výdajů nákup zboží a služeb
(nárůst cen) a vyšší příspěvky
příspěvkovým organizacím (nárůst
počtu PO). Růst kapitálových výdajů
vyplývá ze snahy obecních zastupitelstev
zlepšovat zejména infrastrukturu obcí.
Čerpání výdajů
ukazuje následující přehled:
v mil. Kč
I. Neinvestiční výdaje | 31 479,0 | 37 145,9 | 118,0 | |||
z toho: | ||||||
Veřejná spotřeba (RO) | 19 749.0 | 23 130,2 | 117,1 | |||
Dotace a ostatní běžné transfery | 4 847,1 | 5 025,2 | 103,7 | |||
příspěvky příspěvkovým organizacím | 5 832.4 | 7 446.4 | 127,7 | |||
příspěvky a dary ostat. organizacím | 1 006,4 | 1 520,0 | 151,0 | |||
Poskytnuté SP na provoz | 44.1 | 24,1 | 54.6 | |||
II. Kapitálové výdaje | 13 622,8 | 16 683,6 | 122,5 | |||
Celkem výdeje | 45 101,8 | 101 644,8 | 96 701,5 | 53 829,5 | 55,7 | 119,4 |
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje
územních rozpočtů se podílely
na celkových výdajích 31 (ve stejném
období minulého roku činil tento podíl
30,2 %). Úhrnný objem kapitálových
výdajů obcí a okresních úřadů
dosáhl částky 16,7 mld Kč, podíl
obcí činí 91 %.
Součástí
těchto výdajů jsou individuální
dotace poskytované přímo ze státního
rozpočtu. Jedná se o dotace na jmenovité
stavby, schválené jako účelová
investiční dotace na jednotlivé rozestavěné
stavby územních rozpočtů, zejména
na pražské metro, školské, zdravotnické
a ekologické stavby.
Většina výdajů
na investice byla směrována na financování
drobnějších akcí, např. kanalizaci,
plynofikaci, elektrifikaci, vodovody, odpadové hospodářství
a čističky odpadních vod. Značná
část mimořádných účelových
prostředků poskytnutých ze státního
rozpočtu byla určena rovněž na investiční
výstavbu, především na zlepšení
životního prostředí, na ozdravná
protiradonová opatření a na řešení
havarijních stavů objektů v odvětví
školství, sociální péče,
kultury a zdravotnictví.
Územním orgánům
bylo ze státního rozpočtu poskytnuto 0,1
mld Kč na modernizaci bytového fondu ve formě
návratné finanční výpomoci
na dobu 10 let a 0,3 mld Kč na výstavbu obecních
bytů.
Neinvestiční
výdaje
Neinvestiční výdaje
dosáhly částky 37,1 mld Kč, z toho
výdaje rozpočtových a příspěvkových
organizací činily 34,3 mld Kč a dotace státním
podnikům 2,8 mld Kč. Na neinvestičních
výdajích se nejvíce podílejí
odvětví vnitřní správy, místního
hospodářství, školství, práce
a sociálních věcí, kultury, dopravy
a zdravotnictví.
Odvětví vnitřní
správy je v oblasti neinvestičních výdajů
okresních úřadů a obcí objemově
nejvýznamnější a vykazuje také
nejvyšší nárůst. Je to především
z titulu zabezpečení realizace usnesení vlády
ČR č. 702 k návrhu zákona o státní
sociální podpoře (vybudování
kontaktních míst), zajištění
civilní ochrany obyvatelstva a financování
požární ochrany. V rámci této
kapitoly je od roku 1995 realizován Program sociální
prevence a prevence kriminality.
Zadluženost obcí
V účetních
výkazech je územními orgány je vykázána
k 30. červnu zadluženost ve výši 14,9
mld Kč. V této částce činí
úvěrová zadluženost celkem 6,4 mld Kč
a 8,5 mld Kč představuje emise komunálních
obligací. Proti stejnému období roku 1994
vzrostla celková zadluženost o 3,9 mld Kč.
V průběhu roku 1995
byly ministerstvem financí povoleny emise komunálních
obligací městu Mariánské Lázně
a městu Plzeň v celkové výši
0,7 mld Kč. Tím vzrostl počet měst,
které emitovaly komunální obligace, na třináct.
Výnos komunálních obligací bude použit
na infrastrukturu měst, na plynofikaci a výstavbu
inženýrských sítí, na výstavbu
komunikací a rekonstrukce objektů a pod.
IV. Výsledky hospodaření
státního rozpočtu ke konci září
1995
I v dalších měsících
pokračoval příznivý vývoj státního
rozpočtu, projevující se jeho přebytkovým
hospodařením.
Podle údajů o pokladním
plnění státního rozpočtu vykázalo
hospodaření státního rozpočtu
ke konci července přebytek 10,1 mld Kč, ke
konci srpna 11,3 mld Kč a ke konci září
14,4 mld Kč.
Přehled o vývoji
státního rozpočtu do konce září
letošního roku podává následující
tabulka:
mld Kč
Příjmy | 283,5 | 411,7 | 444,2 | 312,5 | 70,4 | 110,2 |
Výdaje | 269,3 | 411,7 | 434,9 | 298,1 | 68,5 | 110,7 |
Saldo | 14,2 | z | 9,3 | 14,4 | 154,8 | 101,4 |
*) usnesení vlády
č. 447/1995
Při srovnání
výsledků rozpočtového hospodaření
s loňským rokem jsou údaje za rok 1994 očištěny
o vliv zahrnutí salda clearingového zúčtování
se Slovenskou republikou. Pokladně vykázaný
přebytek státního rozpočtu ke konci
září loňského roku byl z tohoto
titulu příznivě ovlivněn částkou
11,4 mld Kč; po vyloučení tohoto vlivu jsou
letošní výsledky hospodaření
státního rozpočtu k 30. září
o 0,2 mld Kč lepší než ve stejném
období loňského roku.
Hodnocení plnění
příjmů a výdajů za devět
měsíců letošního roku je provedeno
ve vztahu k rozpočtu upravenému na základě
usnesení vlády č. 447/95, jímž
byly zvýšeny příjmy státního
rozpočtu na 444,2 mld Kč, výdaje na 434,9
mld Kč a byl stanoven přebytek ve výši
9,3 mld Kč.
Takto upravené příjmy
státního rozpočtu byly ke konci září
splněny na 70,4 %, výdaje byly čerpány
na 68,5 %. V důsledku vyššího objemu příjmů
v upraveném rozpočtu se však předstih
jejich plnění před čerpáním
výdajů, který k 30. červnu činil
2,6 procentního bodu, ke kanci září
snížila činí 1,9 bodu.
Vykázaný výsledek
současně potvrzuje další zlepšení
salda státního rozpočtu proti výsledkům
dosaženým za I. pololetí letošního
roku, kdy přebytek ke konci června činil
10,4 mld Kč. Do konce září se tento
přebytek zvýšil o 4 mld Kč. Příjmy
státního rozpočtu dosažené za
9 měsíců letošního roku jsou
o 29 mld Kč, tj. o 10,2 %, vyšší
než v loňském
roce, výdaje jsou vyšší o 28,8 mld Kč,
tj. o 10,7 %.
Úroveň plnění
příjmů státního rozpočtu,
která je ovlivněna sezonními výkyvy
daňových příjmů (především
daně z přidané hodnoty a daně z příjmů
právnických osob) se v porovnání s
I. pololetím poněkud snížila. Jestliže
za období do konce června dosáhly celkové
příjmy výše 211,1 mld Kč, činil
přírůstek do konce září
101,4 mld Kč. Odrazil se zde sezonní vývoj
u daňových příjmů, jejichž
inkaso ve 3. čtvrtletí vzrostlo pouze o 57,6 mld
Kč (tj. v průměru
o 19,2 mld Kč měsíčně), zatímco
za I. pololetí činilo toto inkaso 128,2 mld Kč,
tj. v průměru 21,4 mld Kč měsíčně.
Hlavní druhy příjmů
vykazují následující plnění:
v mld Kč
Příjmy celkem | 283,52 | 444,24 | 312,47 | 70,3 | 110,2 |
v tom: | |||||
Daňové příjmy | 167,65 | 254,90 | 185,83 | 72,9 | 110,8 |
z toho: | |||||
- DPH | 59, 90 | 94,00 | 66,48 | 70,7 | 111,0 |
- spotřební daň | 32,93 | 53,00 | 41,23 | 77,8 | 125,2 |
- daň z příjmů právnických osob | 49,23 | 68,50 | 47,95 | 70,0 | 97,4 |
- daň z příjmů fyzických osob | 4,80 | 7,20 | 6,49 | 90,1 | 135,2 |
- clo | 13,09 | 17,00 | 12,61 | 74,2 | 96,3 |
Pojistné SZ | 94,57 | 156,12 | x) 106,87 | 68,5 | 113,0 |
Nedaňové příjmy | 21,30 | 33,22 | 19,77 | 59,5 | 92,8 |
*) pouze MPSV
Srovnání výše
inkasa daně z přidané hodnoty a daně
z příjmů právnických osob,
dosaženého v jednotlivých měsících
roku 1994 a roku 1995, potvrzuje sezonnost u obou těchto
rozhodujících příjmových položek
a jejich vliv na celkové výsledky rozpočtu
(údaje v mld Kč):
DPH | DPPO | DPH | DPPO | |
leden | 8,10 | 3,97 | 11,32 | 2,60 |
únor | 0,01 | 5,46 | -0,19 | 4,47 |
březen | 7,97 | 10,24 | 9,13 | 6,72 |
duben | 8,94 | 0,70 | 9,49 | 4,16 |
květen | 6,73 | 1,14 | 6,10 | 3,94 |
červen | 7,54 | 12,45 | 8,29 | 14,85 |
červenec | 9,06 | 4,16 | 9,44 | 3,27 |
srpen | 4,83 | 5,63 | 5,23 | 2,77 |
září | 6,72 | 5,48 | 7,67 | 5,17 |
leden až září | 59,90 | 49,23 | 66,48 | 47,95 |
Čerpání výdajů
státního rozpočtu i nadále zaostává
za úrovní devíti měsíců
roku, tento vývoj však odpovídá obvyklému
průběhu.
Jednotlivé druhy výdajů
byly do konce září čerpány
takto:
v mld Kč
Výdaje celkem (bez clearingu) | 269,29 | 434,93 | 298,08 | 68,5 | 110,7 |
v tom: | |||||
- neinvestiční výdaje | 240,44 | 382,54 | 263,63 | 68,9 | 109,6 |
v tom: | |||||
neinvest. výdaje rozpočt. org. a příděly příspěvkovým organ. | 105,16 | 175,76 | 118,31 | 67,3 | 112,5 |
transfery domácnostem | 102,41 | 159,70 | *) 111,88 | 70,1 | 109,2 |
dotace místním rozpočtům | 15,32 | 18,13 | 15,10 | 83,3 | 98,6 |
dotace podnik. subjektům | 20,27 | 28,95 | 18,34 | 63,4 | 90,5 |
- investiční výdaje | 23,95 | 43,91 | 29,90 | 68,1 | 124,8 |
- vládní úvěry | 4,84 | 8,48 | 4,55 | 53,7 | 94,0 |
*) pouze MPSV
Z přehledu je zřejmé,
že dosavadní čerpání jednotlivých
druhů výdajů ke konci září
v podstatě potvrzuje tendence, uvedené ve zprávě
za I. pololetí. Většina výdajů
nenaplňuje alikvotu 75 % upraveného rozpočtu.
Poměrně vysoko jsou
čerpány zejména příspěvky
příspěvkovým organizacím, v
nichž jsou zahrnuty především dotace školským
zařízením. Na tyto výdaje vynaložil
státní rozpočet za tři čtvrtletí
roku již cca 37 mld Kč (původní rozpočet
počítal s částkou 33,4 mld Kč).
Nad úrovní 3/4 upraveného rozpočtu
byly i dotace místním rozpočtům, jimž
státní rozpočet poskytl již 83,3 % částky
určené na letošní rok, tj. o cca 1,5
mld Kč více než odpovídá
normálnímu průběhu.
Úroveň čerpání
dotací poskytovaných podnikatelským subjektům
je i nadále ovlivněna vývojem dotací
na teplo, na které bylo vydáno celkem 5,9 mld Kč,
což znamená již překročení
původně stanovené celoroční
částky a ve vztahu k upravenému rozpočtu
čerpání na 84 % (v roce 1994 ve stejnou dobu
bylo čerpáno 5,1 mld Kč).
Výdaje v sociální
oblasti nepřekračují záměry
rozpočtu, když byly za 9 měsíců
čerpány celkem na 70,1 % (údaje pouze za
MPSV). Ve srovnání se stejným obdobím
loňského roku byly vyšší o 9,5
mld Kč, tj. o 9,2 %. Z transferů domácnostem
v celkové výši 111,9 mld Kč představují
největší položku důchody vyplacené
ve výši 78,1 mld Kč a nemocenské dávky
ve výši 27,5 mld Kč. Na státním
vyrovnávacím příspěvku bylo
ke konci září vyplaceno
4,5 mld Kč a na státní politiku zaměstnanosti
bylo vynaloženo 1,8 mld Kč.
Naproti tomu nízké
plnění výdajů státního
rozpočtu se i po uplynutí 3/4 roku soustřeďuje
především do oblasti neinvestičních
výdajů rozpočtových organizací.
Rovněž čerpání výdajů
a dotací na investice vykazuje pravidelnou sezonnost, kdy
jejich úroveň je pravidelně vyšší
až v posledních měsících roku.
Celkově je možno výsledky
hospodaření státního rozpočtu
za devět měsíců letošního
roku hodnotit jako příznivé. Dosažené
výsledky dávají předpoklad pro celoročně
přebytkové rozpočtové hospodaření.