A. Daňové příjmy
Podíl daňových
příjmů na celkových příjmech
byl stanoven ve státním rozpočtu na rok 1995
ve výši 58,8 %; skutečnost za I. pololetí
byla vyšší a dosáhla 60,7 %.
Tempo inkasa daňových
příjmů v I. pololetí 1995 je proti
stejnému období minulého roku vyšší
o 4,7 procentního bodu, a to zejména zásluhou
růstu příjmů z daně z přidané
hodnoty (+9,1 procentního bodu) a ze spotřebních
daní (+7,7 procentního bodu). Rovněž
daň z příjmů právnických
osob vykazuje absolutní i relativní růst.
Celní příjmy jsou plněny bez výkyvů
zhruba na stejné úrovni jako v loňském
I. pololetí.
Struktura daňových
příjmů se v letech 1994 a 1995 vyvíjela
takto:
Daňové příjmy celkem | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
v tom: - DPH | 34,3 | 36,0 | 34,4 |
- spotřební daně | 18,0 | 19,1 | 20,5 |
- daň z příjmů práv. oso | 29,7 | 29,4 | 28,7 |
- daň z příjmů fyz. osob | 3,2 | 2,6 | 3,6 |
- silniční daň | 2,1 | 1,7 | 1,2 |
- clo | 7,4 | 7,0 | 6,6 |
- ostatní daně | 5,3 | 4,2 | 5,0 |
Přehled ukazuje zvyšující
se váhu nepřímých daní, tj.
daně z přidané hodnoty a spotřebních
daní na celkových daňových výnosech
ve státním rozpočtu. Zatímco v I.
pololetí 1994 činil podíl nepřímých
daní na celkových daňových příjmech
52,3 %, ke konci června letošního roku to bylo
už 54,9 % (rozpočet 1995 předpokládal
tento podíl ve výši 55,1 %). Podíl daně
z příjmů právnických osob v
celkovém objemu daňových příjmů
se naopak snížil.
Vedle dlouhodobějších
záměrů rozpočtové politiky
se v daňové oblasti projevuje sezonnost, která
je v I. pololetí zřejmá zejména u
výnosů daně z přidané hodnoty
(DPH) a daně z příjmů právnických
osob (DPPO):
v mld Kč
DPH | DPPO | SD | DPH | DPPO | SD | |
Leden | 8,10 | 3,97 | 2,93 | 11,32 | 2,60 | 5,17 |
Únor | 0,01 | 5,46 | 3,15 | -0,19 | 4,47 | 3,93 |
Březen | 7,97 | 10,24 | 2,64 | 9,13 | 6,72 | 4,10 |
Duben | 8,94 | 0,70 | 3,42 | 9,49 | 4,16 | 4,30 |
Květen | 6,73 | 1,14 | 3,31 | 6,10 | 3,94 | 4,00 |
Červen | 7,54 | 12,45 | 5,19 | 8,29 | 14,85 | 4,76 |
Leden-červen | 39,29 | 33,96 | 20,64 | 44,14 | 36,74 | 26,26 |
Ve výnosech obou těchto
daní se ve značné míře projevuje
vliv daňových předpisů a platebního
kalendáře splatnosti daní.
a) Daň z přidané
hodnoty
Na dani z přidané
hodnoty bylo do konce června vybráno 44,1 mld Kč,
což je 50,7 % rozpočtované částky.
Loni ve stejném období bylo na této dani
vybráno 39,3 mld Kč, letošní inkaso
je tedy o 4,8 mld Kč vyšší.
Ve vývoji inkasa daně
z přidané hodnoty v první polovině
roku 1995, tj. ve třetím roce fungování
nové daňové soustavy, lze pozorovat určitou
analogii s vývojem v loňském roce. Obdobný
průběh se projevil především
výrazně nižším inkasem v měsíci
únoru, přičemž lze označit dva
hlavní důvody:
1. nadprůměrná
výše vracených odpočtů za přijatá
zdanitelná plnění, jehož příčinou
byla
- kumulace vracení nadměrných
odpočtů u plátců s měsíčním
zdaňovacím období (prosinec) a čtvrtletním
zdaňovacím obdobím (4. čtvrtletí
1994),
- zvýšený nákup
hmotného investičního majetku a zásob
u některých plátců i se záměrem
snížení základu daně z příjmů
za zdaňovací období roku 1994,
- předzásobení
se plátců se sezónním charakterem
výroby (stavebnictví, zemědělství);
2. podprůměrná
výše vykázané daně na výstupu
za uskutečněná zdanitelná plnění,
kde příčinou byl
- pokles spotřebitelské
poptávky v lednu 1995 (každoroční sezónní
pokles),
- pokles nákupů
u plátců způsobený výše
zmíněným předzásobením
a nákupy investic koncem roku 1994.
Srovnání inkasa
stejného období letošního roku (vybráno
celkem 44,1 mld Kč) a minulého roku (39,3 mld Kč)
není zcela adekvátní, neboť v roce 1994
se v lednovém inkasu částečně
negativně promítlo dobíhající
vracení daně z obratu.
Na druhé straně
se v lednu 1995 ve výši inkasa pozitivně promítlo
snížení registračního prahu.
Efekt snížení registračního prahu
(ze 6 na 3 mil. Kč) by se měl plně projevit
v letošním roce, neboť nově registrovaní
plátci v roce 1994 uplatňovali ve svých prvních
přiznáních i nárok na odpočet
daně zaplacené nebo zúčtované
u majetku pořízeného nejpozději 12
měsíců před datem účinnosti
osvědčení o registraci,
což znamenalo větší vracení nadměrných
odpočtů.
b) Spotřební
daně
Za šest měsíců
bylo na spotřebních daních vybráno
26,3 mld Kč, což představuje plnění
na 56,7 %. Výnos spotřebních daní
je o 5,7 mld Kč vyšší než v I. pololetí
loňského roku.
Ve vyšším inkasu
se odrážejí jednak vlivy spojené s legislativními
úpravami - tj. změny daňových sazeb,
jednak přijatá opatření k omezení
daňových úniků. Výrazně
se ve vyšším inkasu projevuje růst dovozu
pohonných hmot v závěru roku 1994 a na počátku
letošního roku (v porovnání se stejným
obdobím loňského roku +1,5 mld Kč).
Z legislativních vlivů
se do inkasa promítá
- meziroční zvýšení
sazeb mezi roky 1993 a 1994. Tato skutečnost se vztahuje
pouze k měsíci lednu, v němž je vyrovnávána
daňová povinnost za měsíc prosinec
(tedy podle sazeb platných v roce předchozím);
proti předchozímu roku se v roce 1994 zvýšila
průměrná sazba o cca 6,21 %,
- zvýšení sazeb
u tabákových výrobků, platné
od poloviny roku 1994; výnos spotřební daně
z tabákových výrobků se za šest
měsíců roku 1995 proti stejnému období
m.r. zvýšil o 33 %;
- zvýšení sazeb
platné od 1.1.1995, kterým bylo kompenzováno
snížení základní sazby daně
z přidané hodnoty o jeden procentní bod,
včetně zavedeného zdaňování
technických benzinů a lehkých topných
olejů.
Podíl na vyšším
inkasu v letošním roce má zřejmě
i částečný nárůst legální
spotřeby proti spotřebě nelegální,
tj. omezení daňových úniků,
a to především u uhlovodíkových
paliv (zavedení barvení od poloviny roku 1994),
cigaret (zavedení tabákových nálepek)
a lihu (povolování odběru), včetně
důslednější kontroly.
Strukturu výnosu spotřebních
daní v I. pololetí 1995 lze dokumentovat údaji
o podíly výnosu daní z jednotlivých
druhů výrobků na celkovém výnosu
spotřebních daní. Tento podíl činil:
u daně z vína | 1,5 % |
u daně z uhl. paliv a maziv | 62,0 % |
u daně z tabákových výrobků | 20,9 % |
u daně z piva | 5,9 % |
u daně z lihu a lihovin | 9,7 % |
Vyšší inkaso
bylo pozitivně ovlivněno též vyrovnáním
daně - doplatkem za rok 1994 ve výši 400 mil.
Kč.
V hodnoceném období
byla nadále věnována značná
pozornost daňovým nedoplatkům a daňovým
únikům. V rámci kontrolní činnosti
správců daně bylo plátcům daně
doměřeno 108,5 mil. Kč, na penále
bylo předepsáno 56,7 mil. Kč.
c) Clo
Odvody cla do státního
rozpočtu jsou plněny rovnoměrně podle
předpokladu rozpočtu na rok 1995. K 30. červnu
bylo na clu získáno 8,4 mld Kč, což
odpovídá téměř 1/2 ročního
úkolu (plnění na 49,4 %). Výnos je
zhruba stejný jako v loňském roce, kdy bylo
ve stejně době získáno do rozpočtu
8,5 mld Kč. Více
než 98 % inkasovaného cla je z dovozů pro obchodní
činnost a necelá 2 % od obyvatelstva.
Příjmy cla a daní
odváděné do státního rozpočtu
celními orgány za I. pololetí roku 1995 proti
stejnému období minulého roku mají
mírně klesající tendenci vlivem snižování
celních sazeb, které je výsledkem mnohostranných
jednání a dohod.
Dokumentuje to vývoj celní incidence:
rok 1992 | 5,3 % |
rok 1993 | 5,0 % |
rok 1994 | 4,9 % |
rok 1995 (odhad) | 3,8 - 4,0 %. |
Přes narůstající
počet obchodních případů v
dovozu ze zahraničí dochází na základě
mezistátních dohod v oblasti volného obchodu
s EU a ESVO ke snižování celních sazeb
v podstatě u všech výrobků, které
si dosud ponechávaly plnou výši cla.
Výsledkem Uruguayského kola mnohostranných
obchodních jednání v rámci
GATT je mj. snížení celních sazeb zemědělských
výrobků průměrně o 36 %. a
průmyslových výrobků o 30 %.
K dalšímu snižování
cel došlo při obchodech s Polskem, Maďarskem,
Slovinskem a od 1.1.1995 je prozatímně prováděna
další dohoda o oblasti volného obchodu
s Rumunskem.
Toto snížení
se však nevztahuje na DPH a na spotřební daně
odváděné celními úřady.
U komodit zboží, u kterých se vybírá
spotřební daň (topné oleje, tabákové
výrobky, lihoviny) došlo ke zvýšení
objemu dovozu především ze zemí, kde
se snížily celní sazby. Při zvýšeném
objemu dovozu a při platných sazbách DPH
a spotřebních daní rostou odvody těchto
daní odváděných celními úřady,
např.:
v mil. Kč
daň z přidané hodnoty | 44 975 | 54 275 | 9 300 | 120,7 |
spotřební daně | 3 999 | 7 078 | 3 079 | 177,0 |
nepřímé daně celkem | 48 974 | 61 353 | 12 379 | 125,3 |
d) Daň z příjmů
právnických osob
Na dani z příjmů
právnických osob získal státní
rozpočet k 30. červnu 36,7 mld Kč, tj. 51,7
% rozpočtované částky. Do vyšší
úrovně inkasa ve srovnání s předchozím
rokem (kdy bylo ve stejném období inkasováno
34 mld Kč) se promítla změna termínu
splatnosti záloh této daně. I tak průběh
plnění v jednotlivých měsících
částečně kopíruje vývoj
v loňském I. pololetí,
především vyšší inkaso daně
vždy v závěru čtvrtletí v závislosti
na předkládání daňových
přiznání za předchozí rok.
Do I. pololetí roku 1995
připadlo vyrovnání daňové povinnosti
za rok 1994, a to ve dvou termínech. Termín 31.
března se vztahoval na poplatníky, jimž daňová
přiznání nezpracovával daňový
poradce a neměli povinnost na základě zákona
č. 563/91 Sb., o účetnictví, ověření
účetní závěrky auditorem. Posledně
zmíněné daňové subjekty měly
daňovou povinnost vyrovnat k 30. červnu,
kdy byl druhý termín pro podání daňového
přiznání.
Inkaso vybrané daně
za samotný měsíc červen 1995, kdy
svou daňovou povinnost za rok 1994 vyrovnávali příslušní
daňoví poplatníci, u nichž lze předpokládat
výrazně vyšší zisky než u
poplatníků podávajících daňová
přiznání k 31. březnu, představovalo
40,4 % z celkového inkasa za I. pololetí. Ve srovnání
se stejným obdobím roku 1994, kdy červnový
podíl vybrané daně na celkovém inkasu
činil 36,6 %, došlo k určitému nárůstu,
který lze zřejmě vysvětlit rostoucím
počtem subjektů, které "odkládají"
vyrovnání své daňové povinnosti
na pozdější termín.
V I. pololetí bylo v rámci
kontrolní činnosti pracovníků územních
finančních orgánů na této dani
dodatečně doměřeno 361 mil. Kč,
předpis penále činil 719 mil. Kč.
V současné době
je možné konstatovat, že daňová
povinnost za loňský rok je vyrovnána, daňová
kázeň jednotlivých poplatníků
je na stejné úrovni jako v roce předešlém.
Z úrovně inkasa lze soudit, že se potvrzují
dřívější předpoklady,
že nebude dosaženo částky
rozpočtované pro letošní rok. Předpokládaný
schodek může být negativně ovlivněn
nově zakotvenou možností odepisovat nedobytné
pohledávky, což se může projevit při
úpravě běžných záloh ve
druhém pololetí.
e) Daň z příjmů
fyzických osob
Na této příjmové
položce, jež se týká výhradně
té části daně z příjmu
fyzických osob, která je srážena podle
zvláštní sazby (§ 36 zákona o dani
z příjmů), bylo v hodnoceném období
vybráno celkem 4,7 mld Kč, což je již
75,5 % rozpočtované částky. Tento
vysoký podíl vyplývá z
toho, že na začátku roku je každoročně
připisován u mnoha peněžních
ústavů celoroční úrok ke vkladům
za předchozí rok, který je zatížen
odvodem do státního rozpočtu ve výši
15 procent.
f) Silniční
daň
Výnos této daně
k 30. červnu dosáhl výše 1,6 mld Kč
(v roce 1994 to bylo 2,4 mld Kč). Rozpočtem uvažovaná
částka tak byla splněna pouze na 37,4 %.
Nižší výnos
daně v porovnání s minulým rokem vyplývá
ze skutečnosti, že se tato daň platí
zálohově s termínem splatnosti 15. dubna,
15. července, 15. října a 15. prosince. V
letošním I. pololetí tedy byla splatná
pouze jedna záloha na tuto daň na rozdíl
od minulého roku, kdy k 15. únoru byla splatná
jednorázová záloha a zároveň
první čtvrtletní záloha.
Vedle silniční daně
je v letošním roce nově vybírán
dálniční poplatek, který za. I. pololetí
činil 0,7 mld Kč, tj. 47,1 % ročního
objemu.
g) Majetkové daně
Tato položka zahrnuje daň
dědickou, darovací a daň z převodu
nemovitostí.
Na uvedených daních
inkasoval státní rozpočet v I. pololetí
1995 celkem 1,5 mld Kč, což představuje nárůst
proti minulému roku téměř o 80 %.
Dosavadní vývoj svědčí o překročení
předpokládaných záměrů
a lze se vší pravděpodobností očekávat,
že se projeví i ve vyšším než
rozpočtovaném celoročním výnosu
uvedených daňových příjmů.
Dosažený výsledek
je ovlivněn podstatným zvýšením
objemu vybrané daně z převodu nemovitostí.
V rámci celkového výnosu majetkových
daní dosáhlo inkaso této daně 1,2
mld Kč a bylo dvojnásobné proti stejnému
období loňského roku. Tento vývoj
odpovídá předpokládanému
rozvoji trhu s nemovitostmi i
vlivu nové oceňovací vyhlášky
č. 178/94 Sb., účinné od 1.11.1994.
Pokračující
stagnace výnosu daně dědické a daně
darovací odráží změny zákonné
úpravy na úseku majetkových daní k
1.1.1994, zejména zavedení polovičních
sazeb daně dědické, zvýšení
hranice osvobození u poplatníků zařazených
do skupiny na 1 mil. Kč a změnu režimu zdanění
částečně úplatných a
částečně bezúplatných
převodů nemovitostí.
h) Ostatní daňové
příjmy
Jedná se o poplatky, odvody
za neoprávněné použití rozpočtových
prostředků a rovněž o platby staré
daňové soustavy (zejména o uhrazené
nedoplatky, doměrky a posečkání.
Za I. pololetí letošního
roku bylo na těchto příjmech vyinkasováno
4,3 mld Kč. Oproti loňskému roku vzrostl
podíl poplatků na celkovém inkasu a poklesl
podíl daní dřívější
daňové soustavy.
B. Pojistné sociálního
zabezpečení a příspěvek na
státní politiku zaměstnanosti
Odvedené pojistné
na sociální zabezpečeni a příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti dosáhly
k 30. červnu 71,5 mld Kč (vč. pokut, penále
aj.), což představuje 48,6 % stanoveného celoročního
úkolu. Uvedené údaje vycházejí
z účetních výkazů a zahrnují
příjmy inkasované nejen v kapitole ministerstva
práce a sociálních věcí, ale
i v kapitolách ministerstev obrany, vnitra, spravedlnosti
a BIS.
Proti stejnému období
loňského roku bylo na těchto platbách
získáno více o 10,3 mld Kč, meziroční
přírůstek 16,9 % odpovídá růstu
mezd. Je předpoklad, že částečné
zaostávání za stanoveným rozpočtem
příjmů z pojistného bude vyrovnáno
ve II. pololetí.
Z pojistného vybraného
orgány MPSV ve výši 69,3 mld Kč představuje
- pojistné důchodového zabezpečení | 52,8 mil. Kč |
- pojistné nemocenského pojištění | 9,1 mil. Kč |
- příspěvek na státní politiku zaměstnanosti | 5,8 mil. Kč |
- ostatní příjmy (pokuty, penále aj.) | 1,6 mil. Kč |
Z celkové částky
čistého pojistného bylo odvedeno za zaměstnance
63,8 mld Kč, osoby samostatně výdělečně
činné odvedly 3,9 mld Kč.
V ostatních kapitolách
bylo na pojistném sociálního zabezpečení
inkasováno celkem 2,2 mld Kč.
C. Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy
zahrnují příjmy ze splátek vládních
úvěrů, dále kreditní úroky
z prostředků státu u ČNB, příjmy
rozpočtových organizací, administrativní
poplatky, pokuty a penále aj.
Z rozpočtované částky
nedaňových příjmů bylo k 30.
červnu inkasováno celkem 11,4 mld Kč, tj.
50,4 % rozpočtu, z toho splátky vládních
úvěrů byly splněny pouze na 39,4 %.
Vyšší plnění ostatních nedaňových
příjmů je ovlivněno zejména
vyššími příjmy rozpočtových
organizací.
a) Příjmy
z vládních úvěrů
Ze splátek vládních
a obdobných úvěrů poskytnutých
do zahraničí byly v I. pololetí 1995 dosaženy
rozpočtové příjmy v celkovém
rozsahu 3,1 mld Kč, což představuje 39,5 %
celoročně rozpočtované částky
a cca 82 % těchto příjmů dosažených
ve stejném období loňského roku. Hlavní
vliv na toto poměrně nízké plnění
měly váznoucí příjmy z plynárenských
VIA, kde v důsledku neuzavřených dohod o
tranzitu zemního plynu z Kazachstánu a Ukrajiny
se realizovaly pouze dodávky za stavby v Ruské federaci
(splátky státní
půjčky byly v důsledku toho plněny
pouze na 24,3 %).
Zanedbatelné byly inkasované
příjmy ze splátek speciálních
vládních úvěrů. Naproti tomu
příjmy z civilních vládních
úvěrů (bez VIA) ve výši cca 400
mil. Kč přesáhly v I. pololetí osminásobek
celoroční rozpočtované částky,
na což mělo vliv zejména dokončení
deblokační akce započaté v posledním
čtvrtletí 1994 a realizace dalších deblokací,
s nimiž nebylo ve schváleném státním
rozpočtu uvažováno. Rovněž příjmy
inkasované z převzatých pohledávek
od ČSOB ve výši
685 mil. Kč převýšily o více
než dvojnásobek celoroční rozpočtovanou
částku.
b) Kreditní úroky
V I. pololetí 1995 byly
vyúčtovány kreditní úroky z
prostředků státu na bankovních účtech
v celkové výši 2 352 mil. Kč, což
po odečtení daně z příjmů
představuje částku 1 936,5 mil. Kč,
tj. 44 % z celoročních rozpočtovaných
příjmů z tohoto titulu. Největší
část (cca 64 %) ze zúčtovaných
kreditních úroků po zdanění
tvoří úroky z termínovaných
vkladů na účtech státních finančních
aktiv s úročením za diskont +
5 % p.a., téměř 13 % tvoří
úroky z netermínovaných vkladů na
účtech státních finančních
aktiv a cca 9 % úroky z přebytků státního
rozpočtu za rok 1993 a 1994 vedených na bilančních
účtech ministerstva financí, z nichž
se postupně čerpají prostředky na
účely schválené
Parlamentem ČR. Kreditní úroky z přebytků
běžného hospodaření státního
rozpočtu představovaly v I. pololetí necelých
7 % z celkového objemu dosažených kreditních
úroků po zdanění.
c) Příjmy
rozpočtových a odvody příspěvkových
organizací.
Plnění příjmů
rozpočtových organizací předstihuje
alikvotu poloviny ročního rozpočtu.
Z objemově významnějších
kapitol se - po odečtení příjmů
z pojistného sociálního zabezpečení
- vyšší inkaso příjmů soustředilo
zejména do resortů ministerstva obrany (52,4 %)
a ministerstva vnitra (75,6 %), kde bylo ovlivněno především
příjmy dosaženými za odprodeje neupotřebitelného
a přebytečného movitého a nemovitého
majetku.
Vykázané vysoké
plnění příjmů kapitoly ministerstva
financí (148,9 %) je důsledkem nesprávně
poukázané platby ČSOB, a.s., na příjmový
účet této kapitoly; platba byla v červenci
t.r. převedena do státního rozpočtu.
Vyšší plnění
se týká i ministerstva zdravotnictví (na
101,4 %), kde souvisí s inkasem dalších příjmů,
realizovaných krajskými hygienickými stanicemi
za placené služby (laboratorní vyšetření
pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu). Použití
těchto dalších příjmů
se předpokládá v průběhu II.
pololetí k posílení investičních
a neinvestičních výdajů.
U ministerstva spravedlnosti (plnění
na cca 66 %) se ve vyšším inkasu příjmů
odrazila úspěšnost vymáhání
pohledávek nákladů trestních řízení
odsouzených osob a náhrad nákladů
výkonu trestu od většího počtu
osob ve výkonu trestu.
3. Výdaje rozpočtu
Výdaje zahrnuté
ve státním rozpočtu byly v I. pololetí
čerpány ve výši 200,7 mld Kč,
což představuje 48,7 % rozpočtu upraveného
o provedená rozpočtová opatření.
Toto čerpání je poněkud vyšší
než v roce 1994, kdy za stejné období a srovnatelně
(tj. po vyloučení vlivu clearingu se Slovenskou
republikou) byly výdaje
čerpány na 48,3 %. Absolutně byly výdaje
státního rozpočtu za prvních šest
měsíců letošního roku (opět
srovnatelně) vyšší o 16,1 mld Kč,
přičemž rozpočet na letošní
rok předpokládal nárůst proti dosažené
skutečnosti roku 1994 o 31,6 mld Kč.
Čerpání jednotlivých
druhů výdajů v I. pololetí 1995 bylo
následující:
v mld Kč
Neinvestiční výdaje | *) 165,15 | 356,98 | 355,66 | 180,46 | 50,7 | 109,3 |
Výdaje rozpočtových organizací | *) 54,66 | 121,57 | 108,29 | 50,96 | 47,1 | 93,2 |
Příspěvky a dotace příspěvkovým a podobným organizacím | 16,24 | 33,35 | 46,83 | 24,57 | 52,5 | 151,3 |
Úrokové platby | - | 4,20 | 4,20 | 3,68 | 87,6 | |
Dotace, platby a příspěvky | 94,25 | 197,86 | 196,34 | 101,25 | 51,6 | 107,4 |
v tom: dotace podnikatelským subjektům | 14,03 | 26,51 | 26,02 | 13,98 | 53,7 | 99,6 |
dotace jiným rozpočtům | 12,68 | 16,81 | 16,81 | 13,95 | 83,0 | 110,0 |
v tom: územním rozpočtům | 12,67 | 16,31 | 16,31 | 13,10 | 80,3 | 103,4 |
mimorozpočtovým fondům | 0,01 | 0,50 | 0,50 | 0,85 | 170,0 | 8500,0 |
platby a příspěvky obyvatelstvu (sociální zabezpečení včetně prostředku na státní politiku zaměstnanosti) **) | 66,83 | 153,13 | 152,62 | 73,32 | 48,0 | 109,7 |
platby do zahraničí | 0,71 | 1,41 | 0,89 | - | x | x |
Investiční výdeje a dotace | 14,96 | 46,29 | 47,75 | 16,61 | 34,8 | 111,0 |
Výdaje rozpočtových organizací | 8,96 | 20,99 | 21,63 | 5,48 | 25,3 | 61,2 |
Dotace příspěvkovým organizacím | 3,47 | 14,63 | 17,48 | 8,11 | 46,4 | 233,7 |
Dotace podnikatelským subjektům | 2,53 | 10,66 | 8 64 | 3,02 | 35,0 | 119,4 |
Vládní úvěry | 448 | 848 | 48 | 361 | 426 | 806 |
Výdaje celkem | *) 184,59 | 411,75 | 411,89 | 200,68 | 48,7 | 108,7 |
*) po vyloučení clearingu se SR (-7,52 mld Kč)
**) kap. MPSV, MO, MV, MSp
Skutečnost, že návrh
státního rozpočtu na letošní
rok se připravoval v době, kdy ještě
nebyl znám vývoj jednotlivých druhů
výdajů v minulém roce a že v průběhu
prvních měsíců letošního
roku došlo k dalším odchylkám od původních
předpokladů, si vyžádala úpravy
a korekce některých ukazatelů rozpočtu
schváleného zákonem č. 268/94 Sb.
Rozpočtová opatření
provedená v průběhu I. pololetí ve
svém souhrnu neznamenala příliš velký
dopad do objemu těchto ukazatelů - celkově
došlo ke zvýšení rozpočtových
výdajů oproti schválenému rozpočtu
o 141 mil. Kč. Podle jednotlivých výdajových
položek jsou však provedené
změny větší, přičemž
se jedná převážně o přesuny
mezi jednotlivými výdajovými druhy. Největší
změna se týkala stanovení výše
příspěvků a dotací poskytovaných
příspěvkovým organizacím, jejichž
rozpočet byl proti schváleným údajům
posílen v oblasti běžných
výdajů o 13,4 mld Kč. Z této částky
se rozhodující část (12,4 mld Kč)
týká organizací v působnosti ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy
a souvisí se změnou financování především
vysokých škol a dalších školských
zařízení a s jejich přechodem
z rozpočtové na příspěvkovou
formu hospodaření.
Rovněž v oblasti investičních
výdajů došlo k posílení dotací
příspěvkovým organizacím o
2,9 mld Kč. Ostatní změny, které spočívají
ve snížení dotací podnikatelským
subjektům a v posílení výdajů
rozpočtových organizací souvisí zejména
s tím, že financování kanalizací,
čistíren odpadních vod a jiných vodohospodářských
děl, původně rozpočtované podle
věcné a odborné působnosti v rámci
některých kapitol (ministerstvo zemědělství,
ministerstvo životního prostředí)
bude zajišťováno přímo ze státního
rozpočtu, z kapitoly VPS.
Podíl jednotlivých
druhů rozpočtových výdajů vynaložených
do konce června ukazuje grafické znázornění:
Průběh čerpání
celkových výdajů státního rozpočtu
v jednotlivých měsících let 1994 a
1995 je zřejmý z následujícího
srovnání:
Z grafu je zřejmé
především tradičně vyšší
čerpání výdajů vždy v
posledním měsíci čtvrtletí.
Nárůst v dubnu 1995 byl ovlivněn zejména
vyšším čerpáním příspěvků
příspěvkových organizací, v
nichž se odrazilo čerpání záloh
na dotace na celé 2. čtvrtletí; tyto výdaje
státního rozpočtu tak byly ke konci dubna
čerpány již na více než 60 % původního
rozpočtu. Rovněž dotace místním
rozpočtům byly v té době poskytnuty
již v rozsahu 50 % rozpočtované částky.
Analýza dosavadního
vývoje jednotlivých druhů rozpočtových
výdajů ukazuje zatím nízké
plnění zejména investičních
výdajů a výdajů spojených s
financováním vládních úvěrů,
jejichž čerpání k 30. červnu
je výrazně pod alikvotou poloviny roku.
A. Neinvestiční
výdaje
Vývoj běžných
(neinvestičních) výdajů je zatím
značně nerovnoměrný.
Zhruba na úrovni poloviny
roku (plnění na 48 %) byly výdaje na
sociální zabezpečení, čerpané
v podstatě rovnoměrně od začátku
roku. Celkem bylo v prvních šesti měsících
roku poskytnuto do této oblasti 73,3 mld Kč, v nichž
převažují především vlastní
dávky sociálního zabezpečení
(68,8 mld Kč), čerpané na 47,4 %. Na státním
vyrovnávacím příspěvku bylo
za I. pololetí vyplaceno 3,1 mld Kč, což představuje
již 65,3 % rozpočtem uvažované
částky, na státní politiku zaměstnanosti
bylo vyčerpáno 1 473 mil. Kč, tj. 49,3 %
rozpočtu. Celkově byly výdaje na sociální
zabezpečeni o 6,5 mld Kč vyšší
než ve stejném období loňského
roku.
Největší část
výdajů na sociální zabezpečení
byla uskutečněna prostřednictvím ministerstva
práce a sociálních věcí. Z
rozpočtu této kapitoly bylo vynaloženo téměř
71 mld Kč, v nichž jsou zahrnuty:
- dávky sociálního zabezpečení | 66 630 mil. Kč, plnění na 47,6 % |
z toho: důchody (bez zálohy na červenec) |
47 819 mil. Kč, |
nemocenské | 8 036 mil. Kč |
peněžitá pomoc v mateřství | 827 mil. Kč |
podpora při narození dítěte | 212 mil. Kč |
přídavky na děti | 6 134 mil. Kč |
rodičovský příspěvek | 2 910 mil. Kč |
- státní vyrovnávací příspěvek | 3 084 mil. Kč, plnění na 65,3 |
- státní politika zaměstnanosti | 1 237 mil. Kč, plnění na 49,5 |
v tom: aktivní politika | 300 mil. Kč |
pasivní politika | 937 mil. Kč |
Graf ukazuje strukturu výdajů
na sociální zabezpečení:
Ostatními kapitolami bylo
na sociální zabezpečení vynaloženo
dalších 2,3 mld Kč, z toho 1,1 mld Kč
ministerstvem obrany a 0,9 mld Kč ministerstvem vnitra.
Vývoj ostatních
položek, zahrnutých v běžných výdajích
státního rozpočtu, je diferencovaný.
V rámci neinvestičních
dotací podnikatelským subjektům
jsou - stejně jako v předchozích obdobích
- poměrně vysoko plněny dotace na teplo,
čerpané ke konci I. pololetí již na
89,9 % schváleného rozpočtu. Z dotace vlastníkům
vytápěných domovních objektů,
schválené ve státním rozpočtu
na rok 1995 ve výši 5 mld Kč, bylo k 30.6.
čerpáno již
4,5 mld Kč, přičemž požadavek uplatněný
vlastníky domovních objektů pro letošní
rok představuje cca 7,3 mld Kč (v roce 1994 ve stejnou
dobu bylo vyčerpáno 3,8 mld Kč). Tato vyšší
potřeba je ovlivněna mj. zvýšením
věcně usměrňované ceny výrobců
a distributorů tepla
zavedením spotřební daně u lehkých
topných olejů, nárůstem počtu
distributorů, především však nerespektováním
a obcházením principů regulace cen ze strany
výrobců (distributorů), a to i přes
intenzívně prováděné kontroly
pracovníky cenových
oddělení Finančních ředitelství,
finančních úřadů, ministerstva
financí a Státní energetické inspekce.
Je tedy zřejmé, že stanovená celoroční
částka nebude stačit a že v této
položce dojde k překročení původně
stanoveného rozpočtu, které je částečně
eliminováno zvýšením
maximálních cen pro uživatele od 1. září
t. r. o 7 %. Rozhodnutím vlády ze dne 16. srpna
t.r. byla původně schválená dotace
ze státního rozpočtu zvýšena
o 2 mld Kč.
Ostatní neinvestiční
dotace byly čerpány na 48 % a směřovaly
především do odvětví dopravy,
průmyslu a zemědělství.
Nejrychlejší čerpání
vykazuje resort ministerstva dopravy (51,3 %), kde byly dotace
využity zejména k úhradě ztráty
osobní železniční dopravy, na niž
bylo vynaloženo 2,6 mld Kč. Dalších 0,7
mld Kč poskytl státní rozpočet na
krytí úbytku tržeb z titulu slev na přepravu
žáků v pravidelné autobusové
dopravě.
V kapitole ministerstva průmyslu
a obchodu (čerpání na 43,1 %) jsou dotace
účelově využívány především
k řešení dopadů útlumu uhelných,
rudných a uranových dolů. Na tyto účely
bylo v I. pololetí vynaloženo celkem 2,1 mld Kč.
Nejnižší čerpání
je zatím u dotací směřujících
do kapitoly ministerstva zemědělství (34,4
%). Z celkového objemu prostředků poskytnutých
podnikatelským subjektům tohoto resortu ve výši
1,9 mld Kč byla cca 1 mld Kč využita pro Podpůrný
a garanční rolnický a lesnický fond.
V čerpání
neinvestičních výdajů rozpočtové
sféry je
patrný především značný
nárůst příspěvků a dotací
poskytovaných příspěvkovým
organizacím. Po posílení těchto výdajů
státního rozpočtu o více než
13 mld Kč, zejména v souvislosti s již komentovaným
přechodem škol a školských zařízení
na příspěvkovou formu hospodaření,
byl takto upravený rozpočet ke konci I. pololetí
čerpán na 52,5 (shodne jako v loňském
roce), takže převyšuje čerpání
odpovídající normálnímu průběhu
za šest měsíců.
V rámci těchto výdajů
čerpání vlastních příspěvků
na činnost PO a dotací občanským sdružením
mírně překračuje 51 %, ostatní
dotace a příspěvky však byly čerpány
již na cca 57 % upraveného rozpočtu:
v mil. Kč
Příspěvky na činnost PO | 35 712 | 18 331 | 51,3 |
Dotace občanským sdružením | 1 709 | 883 | 51,7 |
Ostatní dotace a příspěvky | 9 410 | 5 361 | 57,0 |
Výdaje PO celkem | 46 831 | 24 575 | 52,5 |
Mimořádně
vysoké čerpání těchto výdajů,
které se projevuje již od loňského roku,
svědčí o tom, že značná
část příspěvků a dotací
plynoucích do této sféry je organizacím
poskytována předstihově, bez ohledu na žádoucí
rovnoměrný vývoj čerpání
rozpočtových prostředků v průběhu
roku. Tento závěr
potvrzují i dále uvedené údaje o čerpání
neinvestičních výdajů v jednotlivých
kapitolách. Je zřejmé, že čerpání
těchto výdajů státního rozpočtu
bude třeba i v dalších měsících
věnovat pozornost.
Naproti tomu výdaje vlastních
rozpočtových organizací byly za prvních
šest měsíců letošního roku
čerpány pouze na 47,1 %, což představuje
nenaplnění alikvoty první poloviny roku o
cca 3 mld Kč (loni činilo plnění těchto
výdajů 44,3 % a nenaplnění rozpočtu
9 mld Kč). Je však třeba vidět, že
čerpání těchto výdajů
se soustřeďuje zpravidla až do 3. a zejména
4. čtvrtletí. (Hodnocení čerpání
výdajů rozpočtových kapitol je uvedeno
v následující pasáži.)
Nad alikvotou šesti měsíců
je rovněž čerpání některých
neinvestičních výdajů zahrnutých
v kapitole Všeobecná pokladní správa.
Jde především
o dotace místním rozpočtům,
jimž poskytl státní rozpočet do konce
června již 13,1 mld Kč, tj. 80,3 % částky
uvažované na celý rok. Loni ve stejném
období bylo do této oblasti poskytnuto 12,7-mld
Kč. S ohledem na potřeby místních
orgánů tak bylo v letošním roce poskytnuto
do rozpočtů okresních úřadů
a obcí v předstihu téměř 5
mld Kč.
Kromě toho poskytl státní
rozpočet v letošním roce územním
rozpočtům dalších 1,2 mld Kč,
určených zejména na pozemkové úpravy
(616 mil. Kč), na řešení sociálních
problémů (236 mil. Kč) a na regeneraci městských
památkových rezervací (206 mil. Kč).
V rámci dotací na řešení mimořádných
událostí bylo uvolněno více než
42 mil. Kč na pomoc při likvidaci škod po povodních,
na zabezpečení uprchlíků a
přesídlenců bylo poskytnuto cca 11 mil. Kč,
ap.
Formou investičních
výdajů bylo do jednotlivých regionů
převedeno 0,8 mld Kč především
na řešení znečištění
životního prostředí (261 mil. Kč),
na protiradonová opatření (144 mil. Kč)
a na výstavbu a obnovu obecních bytů (cca
400 mil. Kč).
Na výdaje spojené
s dluhovou službou státu
bylo z celoročně uvažované částky
4,3 mld Kč (vč. poplatků) vynaloženo
v I. pololetí ze státního rozpočtu
na debetní úroky a poplatky dluhové služby
3,7 mld Kč (tj. 85,5 %). Je to v souladu s realizací
dohodnutého harmonogramu úhrad celkových
předpokládaných úrokových výdajů
na státní dluh ve výši 14,9 mld Kč
z prostředků státního rozpočtu
a Fondu národního majetku, z něhož bylo
za I. pololetí kryto 4,9 mld Kč těchto výdajů.
Zhruba na úrovni odpovídající
polovině roku byl čerpán příspěvek
Všeobecné zdravotní pojišťovně.
Rozpočet na letošní rok uvažuje s celkovou
výší příspěvku 13,5 mld
Kč, z níž bylo do konce června vyplaceno
6,6 mld Kč, tj. 48,9 %. Tato částka je cca
o 1 mld Kč nižší než ve stejném
období loňského roku, kdy - po odečtení
doúčtování za rok 1993 - bylo uvolněno
již 7,7 mld Kč (čerpání činilo
60 %).
Nově byl do státního
rozpočtu na letošní rok zahrnut příspěvek
státu na důchodové připojištění
ve výši 500 mil. Kč. Z uvedené částky
bylo do konce června poskytnuto zatím 197 mil. Kč,
je však třeba přihlédnout k tomu, že
nároky na prostředky státního rozpočtu
jsou zúčtovávány až po uplynutí
čtvrtletí.