5.2 Platební bilance
V I. pololetí 1995 se vliv
pasiva obchodní bilance v souhrnné platební
bilanci ČNB promítl do deficitu běžného
účtu, který dosáhl podle předběžných
údajů ČNB 0,7 mld USD. Deficit obchodní
bilance ke konci 1. pololetí činil 1,8 mld USD.
Přebytky bilance služeb (ve výši 0,8 mld
USD) a bilance jednostranných převodů (0,3
mld USD) nedokázal vyrovnat schodek obchodní
bilance.
Pokračoval příliv
zahraničního kapitálu, který ČNB
předběžně vyčíslila na
3,1 mld USD. To se promítlo v dalším růstu
devizových rezerv. Rezervy v celém bankovním
sektoru se v 1. pololetí zvýšily o 2,9 mld
USD (z 8,9 na 11,8 mld USD). Devizové rezervy ČNB
ve stejném období vzrostly o 3,0 mld USD, z toho
ve 2. čtvrtletí o 1,0 mld USD, a dosáhly
podle předběžných údajů
ke konci období 9,2 mld USD. Rozdíl mezi bilancí
běžného účtu, kapitálového
účtu a změnou devizových rezerv
představují převážně kurzové
dopady poklesu USD v ocenění devizových rezerv
ČNB.
Rostoucí přebytek
kapitálového účtu souvisí i
s růstem hrubé zadluženosti České
republiky, která ke konci 1. pololetí podle předběžných
údajů činila 13,7 mld USD (vzrostla proti
konci roku 1994 o 3,0 mld USD). Kurz české koruny
vůči koši USD a DEM je stabilní již
více než 6 měsíců.
Graf 8
Predikce do konce roku
Vládní odhad schodku
obchodní bilance ke konci roku 1995 je okolo 3,0 mld USD
(tj. cca 80 mld Kč) a bude pouze zčásti kryt
přebytkem v bilanci služeb (okolo 1,1 mld USD). Výsledná
bilance běžného účtu tak bude
schodková ve výši cca 1,9 mld USD (tj. cca
52 mld Kč). Vzhledem k tomu, že přiliv zahraničního
kapitálu dosud převyšoval velikost schodku
běžného účtu,
neočekává se významná změna
ve výši devizových rezerv ČNB a jejich
stav se ke konci roku odhaduje okolo 10,2 mld USD (růst
pasiva běžného účtu bude ve zbytku
roku přibližně na úrovni přílivu
kapitálu).
5.3 Clearingový účet
se SR
Od července 1994 v následujících
měsíčních obdobích Česká
republika vždy ke konci měsíce překračovala
hranici mezního úvěru v clearingovém
zúčtování se Slovenskem, kterou platební
dohoda mezi oběma zeměmi z února 1993 stanovila
na 130 mil. ECU. Překračování této
hranice se od počátku
roku 1995 dále prohlubovalo a to až do května
1995, kdy měsíční překročení
dosáhlo 200,3 mil. ECU. V následujícím
měsíci se překročení mezního
úvěru snížilo na 61,9 mil. ECU. Projevila
se tak zřejmě květnová čtyřprocentní
revalvace slovenské koruny vůči
clearingovému ECU.
V 1. pololetí 1995 (tj.
do 30. června 1995) Česká republika uhradila
Slovensku 19,7 mld Kč (574,4 mil. clearingových
ECU). V této částce je zahrnuta platba za
překročení mezního úvěru
v prosinci 1994, uhrazená 3. ledna 1995, naopak není
v ní zahrnuto překročení mezního
úvěru v červnu 1995, které bylo uhrazeno
3. července 1995. Stav na clearingovém účtu
ke konci měsíčních období je
zobrazen na následujícím grafu.
Graf 9
Vzájemný obchod v 1. pololetí 1995 byl i
nadále ovlivňován
po převážnou část období
podhodnocením kurzu slovenské koruny vůči
clearingovému ECU i mimocelními překážkami
obchodu ze strany Slovenska. Celkové saldo zahraničního
obchodu se Slovenskem za 1. pololetí 1995 bylo kladné
a činilo 0,8 mld Kč, oproti 4,4
mld Kč ve stejném období roku 1994. Vývoz
na Slovensko dosáhl objemu 35,2 mld Kč a zvýšil
se meziročně v běžných cenách
pouze o 5,7 %, zatímco dovoz ze Slovenska činil
34,4 mld Kč a zvýšil se v porovnání
se stejným obdobím minulého roku o 19,3 %.
Predikce do konce roku
Vliv revalvace slovenské
koruny v květnu a září 1995 se projeví
i ve zbývajícím období platnosti vypovězené
platební dohody. Pravděpodobnost překračování
hranice mezního úvěru ze strany ČR
se bude měsíčně ve zbývajícím
období snižovat. Úhrady do konce platnosti
platební dohody (bez vypořádání
mezního úvěru) se odhadují na 110
až 150 mil. clearingových ECU včetně
úhrady překročení mezního úvěru
za červen 1995.
6. Domácnosti
Peněžní příjmy
domácností dosáhly podle předběžných
odhadů v 1. pololetí 1995 nominálně
442 mld Kč, což představuje proti srovnatelnému
období roku 1994 nárůst o 18,0 %, tj. o 7,6
% reálně. Tempa růstu jednotlivých
příjmových položek se vzhledem k předchozímu
vývoji sblížila a relativně stabilizovala.
Téměř polovinu
z celkového objemu příjmů (47 %) představovaly
příjmy z mezd. Určité zrychlení
růstu objemu mezd se v průběhu pololetí
projevovalo jak v hodnotách nominálních (nárůst
o 18,2 %), tak reálných (o 7,7 %). Průměrná
nominální mzda ve "velkých podnicích"
vzrostla oproti prvnímu
pololetí roku 1994 podle předběžných
odhadů o 17,2 %. Celkově lze konstatovat, že
docházelo k dalšímu prohlubování
mzdové diferenciace v zásadě ve všech
dostupných sledovaných základních
průřezech. Rychlejším nárůstem
mezd v podnikatelském sektoru
byla opět oslabena relativní mzdová pozice
rozpočtové sféry.
Nižší dynamiku
přírůstku než příjmy vykazovaly
dle předběžných odhadů peněžní
výdaje domácností. V nominální
hodnotě překročily v úhrnu 408 mld
Kč, což představuje meziroční
nárůst o 17,4 % nominálně a 7,0 %
reálně. Ve 2. čtvrtletí došlo
ke zpomalení tempa přírůstku spotřeby
domácností - výdaje za zboží
a služby tak celkově za 1. pololetí stouply
oproti srovnatelnému období roku 1994 o 14,4% nominálně,
tj. o 4,3 % reálně. Nejvyšší přírůstek
(o 35 % nominálně) vykazovaly "ostatní
výdaje" (růst výdajů na neživotní
a životní pojištění).
Vývoj stavu finančních
aktiv a pasiv domácností (nárůst o
26,2 %) byl charakterizován přírůstky
korunových vkladů a hotovostí při
poklesu stavu držby cenných papírů a
devizových vkladů. Celková míra úspor
(podíl přírůstku korunových
a devizových úspor, hotovosti a kapitálových
investic na disponibilních příjmech) úhrnně
za 1. pololetí 1995 činila 8,7 % (srovnatelně
ve stejném období m.r. 9,8 %).
Predikce do konce roku
Vzhledem ke zrušení
mzdové regulace a odsouhlasenému zvyšování
platů v některých odvětvích
ve 2. pololetí vláda očekává
růst mezd až na úroveň kolem 19 %. Důsledkem
této velmi sledované skutečnosti i připraveným
úpravám sociálních příjmů
bude další růst celkových příjmů
obyvatelstva. V rámci růstu příjmů
nelze vyloučit ani vliv doznívajícího
odprodávání akcií z kupónové
privatizace. Vyšší příjmy z mezd
se odrazí v inkasu daní a pojistného. Vláda
neočekává posílení sklonu ke
spořivosti, přírůstek celkových
příjmů obyvatelstva se projeví vyšší
spotřebou.
7. Měnová
politika
V 1. pololetí roku 1995
došlo k dalšímu snížení tempa
růstu peněžní zásoby (peněžní
agregát M2). Dále se urychlil přírůstek
čistých zahraničních aktiv bankovního
sektoru. Přírůstek domácích
úvěrů se proti stejnému období
roku 1994 poněkud snížil.
Česká národní
banka zpřísnila svoji protiinflační
stabilizační měnovou politiku. S cílem
omezit značný příliv krátkodobého
zahraničního kapitálu nakupuje od konce dubna
devizy od komerčních bank za střední
kurz snížený o 0,25 % a při prodeji
používá naopak kurz o 0,25 % vyšší.
Dále přistoupila ve 2. polovině června
ke zvýšení diskontní sazby (z 8,5 na
9,5 %) a lombardní sazby (z 11,5 na 12,5 %), ke stanovení
nové úrovně povinných minimálních
rezerv udržovaných komerčními bankami
u ČNB (sjednocení 3 % sazby z termínovaných
vkladů a 12 % sazby z vkladů na viděnou na
8,5 %) a k limitování otevřených devizových
pozic komerčních bank vůči zahraničí
(krátkodobé závazky bank vůči
zahraničním subjektům
nesmějí převýšit krátkodobé
pohledávky o více než 30 %, maximálně
však o 500 mil. Kč).
Tato opatření představují
výrazné posílení restriktivního
charakteru měnové politiky a ve 2. polovině
roku 1995 budou mít za následek jak snížení
likvidity peněžního trhu (předpokládá
se, že úprava sazeb povinných minimálních
rezerv stáhne z oběhu cca 13 mld Kč), tak
zvýšení úrokových sazeb z úvěrů.
To zároveň ovlivní kritéria efektivnosti
nových investic pořizovaných z úvěru.
Vývoj pasiva obchodní bilance je z hlediska
měnové situace pozitivním faktorem.
Měnové agregáty
Peněžní zásoba
M2 [Měnový přehled ČNB (stálý
kurz k USD), s vazbou na státní finanční
aktiva a pasiva] ke konci 1. pololetí 1995 dosáhla
901,5 mld Kč a vzrostla proti stejnému období
minulého roku o 17,1 % s výrazným snížením
červnové dynamiky. Vývoj byl v rozhodující
míře určen pokračujícím
intenzívním přílivem zahraničního
kapitálu a domácí emisí úvěrů
podnikům.
Tabulka 7
Zdroje růstu peněžní
zásoby (změna
v příslušném období) mld.Kč
1. pol.94 | 2. pol.94 | 1. pol.95 | |
Čistá zahraniční aktiva | 49,8 | 43,7 | 53,4 |
Čistý úvěr vládnímu sektoru x) | -10,4 | -0,6 | -24,2 |
Úvěry (podniky + domácnosti) xx) | 55,0 | 63,8 | 45,2 |
Ostatní čisté položky | -27,3 | -17,1 | -31,3 |
Změna M2 celkem | 67,1 | 89,8 | 43,1 |
x) čistý úvěr
vládě a čistý úvěr FNM,
bez clearingu se SR
xx) včetně úvěrů
v cizí měně
Vzhledem k růstu čistých
zahraničních aktiv bankovní soustavy, které
v období leden až červen 1995 vzrostly proti
konci roku 1994 o 53,4 mld Kč (tj. o 31,6 %), byla i nadále
dynamika peněžní zásoby výrazně
vyšší než dynamika domácích
úvěrů.
Růst peněžní
zásoby byl zpomalován pokračujícím
výrazným zlepšováním pozice vládního
sektoru a vývojem ostatních čistých
položek (tj. především posilováním
vlastního kapitálu komerčních bank
a jejich rezervních fondů).
Graf 10
Peněžní agregát
M1, vyjadřující objem transakčních
peněz (tj. souhrn oběživa a vysoce likvidních
vkladů na viděnou) v meziročním srovnání
vzrostl o 24,9 mld Kč, tj. o 6,7 %. Toto zvýšení
nastalo ve 2. pololetí 1994 a v roce 1995 prakticky stagnuje.
Objem oběživa koncem června 1995 vzrostl proti
stejnému období minulého roku o 19,3 mld
Kč, tj. o 26,4 %. Zatímco v 1. čtvrtletí
1995 přírůstek oběživa téměř
stagnoval, ve 2. čtvrtletí 1995 činil 8,1
mld Kč. Vklady na požádání
ke konci 1. pololetí vzrostly
meziročně pouze o 5,6 mld Kč (tj. o 1,9 %).
Přitom došlo k výraznému poklesu podnikových
depozit o 11,4 mld Kč (tj. o 5,6 %), což souvisí
i s preferencí umístění do termínovaných
depozit.
Pro korunové termínované vklady byl příznačný
dynamický vývoj. Meziročně se ke konci
I. pololetí 1995 zvýšily o 101,4 mld Kč
(tj. o 30,0 %), z toho 46 % tvořil přírůstek
vkladů obyvatelstva a téměř 43 % přírůstek
vkladů podniků. Výrazně se rovněž
zvýšily vklady pojišťoven, a to o 11,2 mld
Kč, tj. o 31,5 %.
Vklady v cizích měnách
meziročně vzrostly na konci 1. pololetí 1995
pouze o 5,6 mld Kč (tj. o 9,7 %). Pokračovala tak
tendence jejich nižšího tempa růstu oproti
korunovým vkladům.
Predikce do konce roku
Růst peněžního
agregátu M2 může dosáhnout meziročního
tempa až 20 %, a to i přes vliv měnových
opatření ČNB z června 1995 a rostoucí
deficit obchodní bilance.
Úvěry
Domácí úvěry
se ke konci června 1995 meziročně zvýšily
o 83,2 mld Kč (tj. o 10,6 %) a dosáhly výše
867,3 mld Kč. Meziroční dynamika jejich růstu
byla nižší než dynamika peněžní
zásoby, a to vzhledem ke sterilizační měnové
politice ČNB, přebytkovému vývoji
státního rozpočtu v 1. pololetí 1995
(+10,4 mld Kč), výraznému snížení
čistého úvěru vládě
(o 18,9 mld Kč; bez změny pozice FNM,
zdravotních pojišťoven a vlivu clearingu) a pokračujícímu
zlepšování pozice FNM (o 5,3 mld Kč)
vůči bankovnímu sektoru.
Váhově nejvýznamnější
složka celkových aktiv bankovní soustavy -
korunové úvěry podnikům se v průběhu
1. pololetí 1995 zvýšily o 34,3 mld Kč
a dosáhly ke konci června 760,7 mld Kč. Přírůstek
se koncentroval do 2. čtvrtletí (29,1 mld Kč).
Z pohledu pololetních intervalů pokračovala
tendence snižování jejich nárůstu
(v 1. pololetí 1994 činil přírůstek
korunových úvěrů podnikům 58,3
mld Kč, ve 2. pololetí
49,5 mld Kč). Celkový objem korunových úvěrů
poskytnutých podnikové sféře se tak
koncem června meziročně zvýšil
o 12,4 %, tedy výrazně pomaleji než M2.
V červnu se znatelně
snížil objem úvěrů poskytnutých
obyvatelstvu, a to z 44,8 mld Kč v květnu na 35,0
mld Kč v červnu. Jednala se o splacení úvěrů
poskytnutých v rámci první vlny kupónové
privatizace, které byly jištěny zástavou
cenných papírů.
Predikce do konce roku
Růst domácích
úvěrů se bude pohybovat okolo 12,5 %. Celkový
objem domácích úvěrů dosáhne
výše cca 950 mld Kč.
Úrokové sazby
Vývoj úrokových
sazeb na mezibankovním trhu, vyjádřený
tříměsíční sazbou PRIBOR,
měl v průběhu 1. pololetí 1995 klesající,
resp. stagnující tendenci (z 12,65 % v prosinci
1994 na 10,38 % v březnu 1995 a 10,36 % v květnu
1995). V červnu, v reakci na vyhlášená
protiinflační opatření ČNB,
tato tříměsíční sazba
mírně stoupla na úroveň 10,77 %. Proti
červnu 1994 však celkově vzrostla o 3,79 procentních
bodů.
Průměrná
úroková sazba z celkových vkladů v
uplynulých 12 měsících v podstatě
stagnovala a nepatrně oscilovala okolo 7 %. V červnu
1995 se projevil mírný nárůst této
sazby na 7,02 %, a to zejména jako důsledek horší
dostupnosti krátkodobých peněz.
Graf 11
Obdobný průběh
měl i vývoj průměrné úrokové
sazby u celkových úvěrů, která
v období leden až červen v zásadě
stagnovala na úrovni okolo 12,75 %. Úprava povinných
minimálních rezerv obchodních bank a růst
úrokových sazeb na mezibankovním trhu depozit
se v červnu do úrokových sazeb z celkových
úvěrů ještě nepromítly.
U nově čerpaných úvěrů
se tendence poklesu úrokových sazeb, která
se projevovala ve 2. čtvrtletí 1995, zastavila a
v červnu poměrně razantně vzrostla
proti předchozímu měsíci celkem o
0,40 procentního bodu na 13,10 %, a to zejména
u úvěrů krátkodobých (+ 0,49
bodu na 12,89 %).
Státní dluhopisy
(s dobou splatnosti 5 let) měly v červnu 1995 průměrný
výnos do doby splatnosti 8,72 %, byl tedy pod mírou
inflace.
Predikce do konce roku
Ve vývoji úrokových
sazeb vláda očekává mírný
pokles u vkladů, a to v průměru za rok na
cca 6,8 % a u úvěrů naopak nárůst
v průměru za rok na cca 13,0 %.
8. Kapitáloví trh
Příznivé
makroekonomické výsledky vývoje české
ekonomiky jako celku a zlepšující se situace
podnikové sféry zatím nenašly adekvátní
odraz ve vývoji na kapitálovém trhu. Jde
o trh, jehož základní atributy se formují
a tomu odpovídá i vývoj cen a obchodů.
Graf 12
Oficiální burzovní
index PX 50 poklesl v období leden až srpen 1995 z
úrovně 557,2 bodu na konci prosince 1994 na 426,2
bodu na konci srpna 1995, tj. o 23,5 %. Vývoj indexu PK
30 (RM-Systém) byl obdobný.
Pokles kurzů se ve 2. čtvrtletí
postupně zastavil, část akcií zřejmě
dosáhla cenového dna a začíná
být zajímavá i z pohledu dividendového
výnosu.
Na Burze cenných papírů
Praha prochází automatizovaným obchodním
systémem cca 14 % celkových obchodů uzavřených
na tomto trhu. Podíl automatizovaných obchodů
v součtu s RM-Systémem tvoří na všech
obchodech okolo 6,7 %.
V období leden až
srpen 1995 činil celkový objem obchodů na
českém kapitálovém trhu 218,1 mld
Kč (36,1 mld Kč ve stejném období
m.r.). V březnu a v následujících
měsících se projevilo uvedení akcií
z druhé vlny kupónové privatizace na trh.
Tabulka 8
1/95 | 2/95 | 3/95 | 4/95 | 5/95 | 6/95 | 7/95 | 8/95 | |
Objem obchodů celkem | 14,2 | 13,0 | 37,3 | 20,8 | 26,0 | 37,1 | 36,2 | 33,4 |
z toho: - BCPP | 6,6 | 4,9 | 13,4 | 9,2 | 14,5 | 15,9 | 10,6 | 14,0 |
- RM-Systém | 0,2 | 0,2 | 0,9 | 0,9 | 0,6 | 0,7 | 0,4 | 0,8 |
- přímé obchody x) | 7,4 | 7,9 | 23,0 | 10,7 | 10,9 | 20,5 | 25,2 | 18,6 |
x) evidované v SCP
Pramen: BCPP, RM-S, SCP
Kapitálový trh se
dotýká stále většího objemu
finančních prostředků. Část
prostředků získaná prodejem akcií
drobnými investory však odtéká do spotřeby
domácností. Růst objemu obchodů po
skončení kupónové privatizace již
vyjadřuje přerozdělování majetkových
zájmů a získávání kontrolních
balíků.
Celkový objem obchodů
na obou organizovaných trzích (tj. BCPP a RM-Systém)
v období leden až srpen 1995 činil 94,0 mld
Kč. Na počátku roku se projevoval určitý
pokles objemu realizovaných obchodů, po uvedení
akcií z druhé vlny kupónové privatizace
došlo k jejich výraznému zvýšení.
Burza cenných papírů zorganizovala obchody
v hodnotě 89,3 mld Kč, z toho za 12,3 mld Kč
na automatizovaném trhu (jeho podíl na burzovních
operacích se v posledních
měsících snižoval) a za 77,0 mld Kč
v rámci přímých obchodů. V
RM-Systému byly obchodovány cenné papíry
za 4,7 mld Kč.
Z pohledu struktury obchodovaných
cenných papírů převažují
na Burze cenných papírů obchody s akciemi
(50,8 mld Kč) nad obchody s dluhopisy (38,5 mld Kč).
Základní rozdělení na likvidní
a nelikvidní akcie již trh v zásadě
provedl a lze tedy předpokládat, že trh sám
bude eliminovat rozsah obchodovaných titulů cenných
papírů. Zájem se soustřeďoval
na kótované tituly, kde objem obchodů
dosáhl 32,4 mld Kč,
zatímco na nekótovaném trhu to bylo jen 18,4
mld Kč.
Značná část
obchodů s cennými papíry se odehrává
mimo organizované trhy ve formě tzv. úplatných
převodů na přepážkách
Střediska cenných papírů. Jejich objem
dosáhl za období leden až srpen 1995 výše
124,1 mld Kč. Vzhledem k celkovým objemům
obchodů na Burze cenných papírů Praha
a v RM-Systému tak bylo na neorganizovaných trzích
realizováno 56,9 % hodnotového objemu všech
registrovaných obchodů s cennými papíry.
9. Veřejné
rozpočty
Soustava veřejných
rozpočtů (státní rozpočet a
souhrn místních rozpočtů) působila
v 1. pololetí 1995 jako výrazně stabilizující
prvek ekonomiky. Přebytkové rozpočtové
hospodaření bylo významné pro měnový
vývoj (zpomalení vývoje peněžních
makroagregátů) a oslabovalo
inflační vliv rostoucí domácí
poptávky.
Růst výdajů
(111,2 %) i růst příjmů (114,4 %)
byl nižší než růst hrubého
domácího produktu v běžných cenách
(116,3 % podle předběžného údaje
ČSÚ).
Veřejné rozpočty
(upravené) mld
Kč
Příjmy | 221,8 | 253,8 | 114,4 |
Výdaje | 215,5 | 239,7 | 111,2 |
Přebytek | 6,3 | 14,1 | x |
Pramen: MF ČR
Pro zajištění
srovnatelnosti jsou údaje v tabulce očištěny
o použité mimorozpočtové zdroje (saldo
převodů u vlastních fondů, saldo úvěrů,
půjček a komunálních obligací)
a o vliv zahrnutí salda z clearingového zúčtování
se SR v roce 1994. V dalším textu vycházíme
z takto očištěných údajů.
Na přebytku hospodaření
veřejných rozpočtů v 1. pololetí
1995 se podílel státní rozpočet přebytkem
10,4 mld Kč, místní rozpočty 3,7 mld
Kč. Výsledné saldo vzniklo především
důsledkem vyšší dynamiky rozpočtových
příjmů.
Podíl výdajů
veřejných rozpočtů na HDP za 1. pololetí
1995 (HDP předběžný údaj ČSÚ)
se snížil na 41,3 % (v 1. pololetí 1994 činil
43,2 %) při metodické srovnatelnosti - očištění
výdajů státního rozpočtu za
1. pololetí 1994 o vliv clearingu se SR ve výši
7,5 mld Kč (neočišťujeme o vliv úroků
a kurzových rozdílů z clearingu). Znamená
to další pokles míry přerozdělování
finančních prostředků státem.
Daňové příjmy
veřejných rozpočtů
v mld Kč
Státní rozpočet | 114,5 | 128,3 | 112,0 |
Místní rozpočty | 23,0 | 29,4 | 128,1 |
Veřejné rozpočty | 137,5 | 157,7 | 114,7 |
Pramen: MF ČR
Z tabulky 10 je zřejmý
nadproporcionální růst daňových
příjmů místních rozpočtů
(se zahrnutím poplatků) ve vztahu k nominálnímu
indexu HDP, přičemž růst daňových
příjmů celkem je mírně podproporcionální.
Odráží se zde ekonomický růst
a cenový vývoj, a to i přes snížení
sazeb daní, sezónní efekty a faktory
administrativního charakteru (meziroční změny
záloh daní, daňové dopočty
při daňovém přiznání
za předchozí rok aj.).
II. Výsledky hospodaření
státního rozpočtu za leden až červen
1995
1. Celkové výsledky
hospodaření státního rozpočtu
Státní rozpočet
České republiky na rok 1995 schválil Parlament
ČR zákonem č. 268/1994 Sb. jako vyrovnaný
v úhrnném objemu 411,7 mld Kč. Oproti skutečnosti
dosažené v roce 1994 byl stanoven objem příjmů
v roce 1995 vyšší o 21,2 mld Kč, tj. o
5,4 % a objem výdajů o 31,6
mld Kč, tj. o 8,3 %.
Hospodaření státního
rozpočtu v I. pololetí 1995 lze hodnotit jako uspokojivé.
K 30. červnu 1995 vykázal státní rozpočet
přebytek ve výši 10,4 mld Kč. Ke konci
stejného období loňského roku vykázaný
přebytek ve výši 9,7 mld Kč však
byl zlepšen aktivním saldem clearingových plateb
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou ve výši
7,5 mld Kč; po vyloučení tohoto vlivu by
přebytek rozpočtu v loňském roce činil
2,2 mld Kč.
Souhrnné výsledky
hospodaření státního rozpočtu
ukazuje následující tabulka:
v mld Kč
Příjmy | 186,8 | 411,7 | 411,9 | 211,1 | 51,3 | 113,0 |
Výdaje | 177,1 | 411,7 | 411,9 | 200,7 | 48,7 | 113,3 |
Saldo | +9,7 | 0 | 0 | +10,4 | x | 107,2 |
Výdaje (bez clearingu) | 184,6 | 108,7 | ||||
Saldo (bez clearingu) | +2,2 | 472,7 |
Dosažený přebytek
je ovlivněn v první polovině roku obvyklým
nižším plněním výdajů,
kde se projevuje sezonní vliv především
u kapitálových výdajů. Naopak plnění
příjmů předstihlo úroveň
poloviny roku a dosáhlo 51,3 % ročního úkolu.
V porovnání s I.
pololetím loňského roku jsou příjmy
státního rozpočtu vyšší
o 24,3 mld Kč, tj. o 13 %. Výdaje (po vyloučení
vlivu clearingu se Slovenskou republikou v roce 1994) jsou vyšší
o 16,1 mld Kč, tj. o 8,7 %.
Průběh plnění
rozpočtových příjmů a výdajů
v I. pololetí 1995:
Leden | 38,2 | 9,3 | 31,5 | 7,7 | 6,7 |
Únor | 24,0 | 5,8 | 27,9 | 6,8 | -3,9 |
Březen | 37,0 | 9,0 | 33,3 | 8,0 | 3,7 |
Duben | 34,6 | 8,4 | 39,5 | 9,6 | -4,9 |
Květen | 30,4 | 7,4 | 29,1 | 7,1 | 1,3 |
Červen | 46,9 | 11,4 | 39,4 | 9,5 | 7,5 |
Leden-červen | 211,1 | 51,3 | 200,7 | 48,7 | 10,4 |
Výše uvedený
průběh plnění příjmů
a výdajů znázorňuje graf:
Nižší úroveň
příjmů v únoru byla ovlivněna
především vývojem příjmů
daně z přidané hodnoty, kde se stejně
jako v loňském roce projevil vliv vysokých
odpočtů daně, které prakticky odčerpaly
celý přírůstek výnosu daně
v tomto měsíci. (Podrobnější
analýza v další částí
zprávy.)
V dubnu byl naopak předstih
vývoje výdajů před vývojem
příjmů způsoben mimořádným
růstem výdajové stránky státního
rozpočtu. Projevilo se zde především
vysoké čerpání příspěvků
a dotací, uvolňovaných příspěvkovým
organizacím v předstihu na celé čtvrtletí
a současně bylo ze státního rozpočtu
poskytnuto v té době již více než
50 % celoroční částky jako dotace
do rozpočtů okresních úřadů
a obcí.
Dosažená výše
příjmů ke konci června plněním
na 51,3 % předstihuje alikvotu šesti měsíců.
V porovnání s I. pololetím loňského
roku, kdy plnění příjmů dosáhlo
pouze 48,9 % v té době platného rozpočtu,
jsou letošní příjmy vyšší
o 24,3 mld Kč, tj. o 13 %. Podíl daňových
příjmů na celkových příjmech
státního rozpočtu dosáhl 60,7 %.
Čerpání výdajů
státního rozpočtu odpovídá
obvyklému vývoji v I. pololetí. Podíl
čerpání z ročního úkolu
(48,7 %) je zhruba stejný jako v minulém roce, kdy
- po vyloučení vlivu clearingu se Slovenskou republikou
- činil 48,3 %.
Nejdynamičtější
složkou výdajů jsou stejně jako v minulém
roce neinvestiční příspěvky
příspěvkovým organizacím. Vzhledem
k situaci ve státním rozpočtu byly navíc
oproti alikvótnímu podílu I. pololetí
poskytnuty rovněž prostředky místním
rozpočtům ve výši cca 4,9 mld Kč.
Kapitálové (investiční)
výdaje jsou v I. pololetí tradičně
čerpány pod úrovní jedné poloviny
celoročně uvažovaných výdajů,
jejich plnění bylo vykázáno ve výši
34,8 % rozpočtu upraveného o provedená rozpočtová
opatření.
Další hodnocení
vývoje jednotlivých položek příjmů
a výdajů je provedeno na základě údajů
účetních výkazů o plnění
státního rozpočtu k 30.6.1995.
2. Příjmy
státního rozpočtu
Předpokládané
příjmy státního rozpočtu na
rok 1995 jsou plněny takto:
v mld Kč
Daňové příjmy | 114,54 | 242,00 | 242,00 | 128,19 | 53,0 | 111,9 |
v tom: | ||||||
Daň z přidané hodnoty | 39,29 | 87,00 | 87,00 | 44,14 | 50,7 | 112,3 |
Spotřební daně | 20,64 | 46,30 | 46,30 | 26,26 | 56,7 | 127,2 |
Daň z příjmů právnických osob | 33,96 | 71,10 | 71,10 | 36,74 | 51,7 | 108,2 |
Daň z příjmů fyzických osob | 3,72 | 6,20 | 6,20 | 4,68 | 75,5 | 125,8 |
Majetkové daně | 0,83 | 1,90 | 1,90 | 1,49 | 78,4 | 179,5 |
Silniční daň | 2,37 | 4,20 | 4,20 | 1,57 | 37,4 | 66,2 |
Clo | 8,47 | 17,00 | 17,00 | 8,40 | 49,4 | 99,2 |
Poplatek za využívání dálnic | 0 | 1,40 | 1,40 | 0,66 | 47,1 | |
Ostatní daně a poplatky | 5,26 | 6,90 | 6,90 | 4,25 | 61,6 | 80,8 |
Pojistné SZ a příspěvek na politiku zaměstnanosti | 61,17 | 147,12 | 147,19 | 71,50 | 48,6 | 116,9 |
Nedaňové příjmy | 7,25 | 14,71 | 14,78 | 8,32 | 56,3 | 114,8 |
v tom: | ||||||
Příjmy RO | 3,73 | 3,41 | 3,44 | 2,47 | 71,8 | 66,2 |
Odvody ČNB | 0 | 0,30 | 0,30 | 0 | 0,0 | 0,0 |
Přijaté úroky | 1,78 | 4,40 | 4,40 | 1,94 | 44,1 | 109,0 |
Ostatní příjmy | 1,74 | 6,60 | 6,64 | 3,91 | 58,9 | 224,7 |
Příjmy z vládních úvěrů | 3,82 | 7,92 | 7,92 | 3,12 | 39,4 | 81,7 |
Příjmy celkem | 186,78 | 411,75 | 411,89 | 211,13 | 51,3 | 113,0 |
Celkové příjmy
státního rozpočtu za šest měsíců
dosáhly výše 211,1 mld Kč, což
představuje 51,3 % ročního úkolu.
Proti srovnatelnému období loňského
roku byly o 24,3 mld Kč, tj. o 13 % vyšší.
Rozhodující příjmy
má podle schváleného rozpočtu na rok
1995 získat státní rozpočet z daňových
příjmů. Rozpočtem předpokládaná
výše 242 mld Kč tvoří 58,8 celkových
příjmů, ke konci I. pololetí však
činilo inkaso těchto příjmů
128,2 mld Kč, tj. 60,7 % celkových příjmů
státního rozpočtu. Překročení
stanoveného inkasa daňových příjmů
je ovlivněno zejména dosaženými příjmy
ze spotřebních daní a daní z příjmů
právnických osob.
Struktura celkových příjmů
dosažených za I. pololetí je zřejmá
z grafu:
Plnění rozpočtových
příjmů v 1. a 2. čtvrtletí
bylo ovlivněno sezonními vlivy projevujícími
se zejména u daňových příjmů,
především daně z přidané
hodnoty (DPH) a daně z příjmů právnických
osob. Jestliže ke konci 1. čtvrtletí byly příjmy
státního rozpočtu plněny na 24,1
%, v průběhu 2. čtvrtletí se jejich
plnění zlepšilo o 27,2 procentních bodů.
Dynamickou položkou byly
nedaňové příjmy, splněné
již na 56,3 % ročního úkolu, z nich
pak zejména příjmy rozpočtových
organizací.
Obdobně jako v 1. čtvrtletí
i nadále mírně zaostává plnění
inkasa pojistného sociálního zabezpečení,
které k 30. červnu činí 48,6 %.