Program sociální prevence počítá (v části. 3 - Ekonomická rozvaha) s těmito náklady na posílení počtu pracovníků referátů sociálních věcí: | ||
1995 | 1996 | |
a) pracovnící oddělení péče o děti | ||
mzdové prostředky vč. sociálního a zdravotního pojištění | 63,9 | 188,8 |
provozní a věcné náklady | 15,5 | 21,0 |
b) kurátoři pro děti a mládež | ||
mzdově prostředky vč. sociálního a zdravotního pojištění | 20,6. | 34,6 |
provozní a věcné náklady | 5,0 | 5,5 |
náklady na experiment "Sociální asistent": | ||
mzdově prostředky vč. sociálního a zdravotního pojištění | 5,2 | 5,4 |
provozní a věcné náklady | 0,5 | 0,5 |
Celkem: | ||
mzdové prostředky vč.sociálního a zdravotního pojištění | 89,7 | 158,8 |
provozní a věcné náklady | 21,0 | 27,0 |
Úhrn | 110,7 | 187,8 |
U funkce sociálního
asistenta je po roce fungování jasné, že
zařazení těchto pracovníků
a z něj vyplývající mzdové
prostředky podle zákona č. 143/91 Sb. a navazujících
právních předpisů není zárukou
dostatečného personálního vybavení
do budoucna (první sociální asistent již
tuto práci přestal vykonávat z-finančních
důvodů). Zejména z experimentu vyplývá
nedostatečné zajištění financí
na akce, které tento pracovník
pořádá - výlety, krátkodobé
rekreační pobyty, účast na kulturních
akcích atd. Navrhujeme proto zvýšení
částky na provozní a věcné
náklady u funkce sociálního asistenta z 0,5
mil. Kč na 2,0 mil. Kč očně.
Příloha č. 5.4. |
Vládni usnesení
341/94 v bodě II/6 ukládá ministrům
vnitra, spravedlnosti, práce a sociálních
věci, školství, mládeže a tělovýchovy,
zdravotnictví a obrany vypracovat do 31.3.1995 resortní
programy činnosti vztahující se k prevenci
kriminality. V resortu školství musí být
preventivní opatření zaměřena
na celou oblast institucionálního vzdělávání
a výchovy.
Primární prevence
kriminality spočívá ve vytvoření
takových podmínek výchovného a vzdělávacího
procesu, aby byly optimální pro rozvoj osobnosti
dítěte, a aby děti a mládež nebyly
ohroženy rizikovým vývojem.
Sekundární prevence
kriminality dětí a mládeže spočívá
v časném záchytu a terapii problémového
chování dětí a mládeže
a odstraňování příčin
sociálně patologických jevů.
Terciární prevence
kriminality má za úkol účinnou resocializaci
kriminálně narušených jedinců
zabraňující recidivě a umožňující
jim v dalším životě uspokojit své
potřeby společensky akceptovatelným způsobem..
Ve školství jsou objektem terciární
prevence hlavně nezletilí ve školských
zařízení pro výkon ústavní
výchovy a ochranné výchovy.
Zvýšená četnost
výskytu negativních sociálních jevů
u dětí a mládeže se v posledních
letech výrazně posunuje k nižší
věkové hranici. Statistiky ministerstva vnitra dokládají
výskyt kriminality již u populace plnící
povinnou školní docházku. Výchově
a procesu socializace dělí a mládeže
je nutno v rámci prevence
kriminality věnovat prvořadou pozornost.
Základním a nejdůležitějším
výchovným prostředím je bezesporu
rodina, nemalý podíl na výchově má
škola. Škola pomáhá formovat životni
postoje dětí a mládeže. Po celé
dětství a většinou i dospívání
tvoří důležité sociální
prostředí, kde dítě buduje své
postavení ve společnosti, přejímá
sociální role, získává představu
a poznatky o sociálních vazbách a životě
společnosti.
K těmto aspektům
školní práce se vztahuje bod 11.1c) vládního
usnesení 341 95 - vytvořit a realizovat do 1. září
1996 koncepci právní a etické výchovy
na všech typech státních základních
a středních škol.
Zásadní roli hrají
v primární prevenci zařízení
mimoškolní výchovy, výchovy mimo vyučování,
základní umělecké školy a střediska
pro volný čas dětí a mládeže.
Dle návrhů opatření
k programu sociální prevence (str. 14. materiálu)
je zpracován návrh koncepce výchovy mimo
vyučování zahrnující široké
spektrum aktivit, včetně terénní pedagogické
práce v době mimo vyučování,
s komunitami dětí a mládeže pocházejících
z problematických rodin. Cílem je minimalizovat
vliv rizikového prostředí ulice a využít
středisek pro volný čas dětí
a mládeže jako center zájmových aktivit.
Další působností
školy v oblasti primární prevence je důraz
na pozitivní výchovné klima školy.
Oproti chráněnému
prostředí rodiny je dítě ve škole
vystaveno nárokům vzdělávacích
procesu, jež splňuje dle svých schopností,
dovedností a volních vlastností. Na formování
osobnosti v tomto náročném procesu se podílejí
učitelé i výchovní pracovníci
a z velké části spolužáci ze
třídy a školy. Proto je důležité
věnovat velká péči dobrému
psychickému klimatu školy, podnětnosti školního
prostředí, vztahů učitel-žák.
učitel - rodič. Přínosnou roli v úspěšném
zvládnutí těchto podmínek b mohl hrát
školní psycholog. Základním předpokladem
úspěchu je dobrá spolupráce dětí
i rodičů s učiteli i výchovnými
pracovníky školy, založená na důvěře
v odbornou úroveň pedagogické a výchovné
práce učitelů a v upřímnou
snahu všech pracovník školy pracovat pro dobro
děti. Důležitá je dobrá spolupráce
s ostatními školským zařízeními
a hlavně pedagogicko-psychologickými poradnami.
Úkol 11.1b) vládního
usnesení 341/94 zpracovat do 1.9.1995 koncepci nových
forem práce výchovného poradenství
je vyjádřením významu poradenských
činností zařízení pro preventivní
práci. Tento bod vládního usnesení
dává možnost zlepší postavení
a podmínky pro činnost subjektům výchovného
poradenství.
Další závažný
úkol pro poradenské subjekty je sekundární
prevence kriminality včasný záchyt a rychlá
pomoc dětem, které se ocitly v obtížné
situaci.
K prvním známkám
vznikajících problémů patří
např. poruchy chování, zhoršování
prospěchu, neplnění zadaných úkolů
a zanedbáváni povinností, únava či
apatie, projevy agresivity, vandalství, šikany, brutality,
členství v partách a sektách. Výchovní
poradci, školní psychologové. pedagogicko-psychologické
poradny přicházejí jak první do kontaktu
s žáky, kteří mají` problémy
v učení a chování. Jejich prvořadým
úkolem v prevenci kriminality je pomoc dětem
se začínajícími problémy v
učeni chování, s cílem předejít
závažnějším poruchám a ev.
kriminalizaci chování.
Do výčtu jevů,
které tvoři předstupeň delikventního
chování, lze zařadit záškoláctví
agresivní chování, drobné majetkové,
mravnostní a násilné delikty /krádeže,
podvody útěky z domova, kouření, náznaky
abusu alkoholu, drog, vandalství. Jejich včasné
odhalení a zjednání nápravy je hlavním
nástrojem sekundární prevence kriminality
Těmto sociálně negativním jevům
však není vždy věnována dostatečná
pozornost Rodičovskou
i širší veřejností jsou doposud
do značné míry tolerovány. Zpravidla
tak nejsou v problém rozsahu spojovány s reálným
nebezpečím jejich možného postupného
přerůstání v kriminální
chování, kterému by bylo možno zabránit
včasnými a účinnými
výchovnými a. terapeutickými zásahy.
Např. poměrně nevinné a rodiči
maskované záškoláctví může
přerůst v závažné osobnostní
poruchy, které lze již jen obtížně
korigovat a napravit:
Rostoucí agresivita mezi
dětmi a mládeži se projevuje vysokým
procentem šikanujících na školách
i ve výchovných zařízeních,
násilím na veřejnosti i tzv. nemotivovanost
agrese, kdy dítě bezdůvodně ublíží
druhému. Podle průzkumu psychologického ústavu
akademie věd je v našich školách šikanováno
dětmi 19 % žáků, 13 % přiznalo,
že šikanuje jiné.
Učitelé i výchovní
pracovnici se mnohdy spokojují se snížením
známky z citování jako hodnocením
nebo "trestem" za vandalismus, rvačky, šikanu.
Každý nápadný, výrazný
a hlavně opakující se přestupek by
měl být řešen,ve spolupráci s
rodiči a za pomoci odborníků - výchovných
poradců, pedagogicko-psychologických poraden, středisek
výchovné péče.
Rodina ani učitelé
a vychovatelé zpravidla nemají dostatek odborných
zkušeností, aby mohli zvládat narůstající
problémy. Proto je nezbytné navrhnout a organizačně
zabezpečit systémový postup všech zainteresovaných
subjektů, směřující k prevencí
sociálně negativních jevů a delikventního
chování dětí.
Rozumí se tím účinný
systém spolupráce s orgány obce, sociálními
zařízeními a hlavně zdůrazňování
významu školy a školských zařízení,
po rodině nejdůležitějším
výchovných prostředí.
Pro další úkoly
v sekundární prevenci kriminality mají významné
postaveni. školská zařízení pro
výkon ústavní a ochranné výchovy.
Pro zlepšení jejich činnosti je navrženo
opatření k vládnímu usnesení
341/94 (str 14) - zajišťovat kapacitu výchovných
ústavů pro mládež tak, aby odpovídala
aktuální potřebě i perspektivním
výhledům.
a dále úkol II.
1.a) zřizovat střediska výchovné péče
v místech s vyšším, výskytem sociálně
patologických jevů.
Z usnesení k informaci
o rizikových skupinách mládeže č.
594/94 vyplývá pro resort školství úkol,
vytvořit opatření k zamezení zvýšené
útěkovosti z výchovných ústavů.
Pro zlepšení pedagogické
a výchovné práce škol, školských
zařízeni, poradenské práce a zařízení
pro výkon ústavní ochranné výchovy
a preventivně výchovně péče
jsou v dále uvedeném resortním plánu
navrhované opatření, jejichž realizace
podporuje redukci výskytu negativních sociálních
jevů a významně posílí sociální
prevenci a prevenci kriminality
dětí a mládeže.
Se sociální prevenci
a prevenci kriminality souvisí i nutnost věnovat
patřičnou pozornost dětem, které jsou
potencionálními nebo faktickými obětmi
trestné činnosti. Je nutné zvýšit
vědomosti učitelů a dětí o
tomto faktu; umět včas rozpoznat ohrožené
dítě a vědět jak, a za či pomoci
takto postižené dítě ochránit.
Pro studenty vysokých škol
nejsou připravovány speciální výchovné
programy, neboť se jedná o věkovou kategorii,
u které se předpokládají již
vyhraněné postoje. Otázky prevence jsou obsahem
mnoha studijních oborů vysokoškolské
přípravy. Aktivity vysokoškolských studentů
jsou využívány pro realizaci preventivně
výchovných programů pro mládež
(např. LATA).
Na MŠMT byly vytvořeny
komise drogové prevence, prevence kriminality, které
jsou organizačně a personálně propojeny
s vládními a meziresortními orgány.
Koncepční záměry resortu školství
v oblasti sociální prevence a prevence kriminality
jsou díky tomu koordinovány se záměry
vlády. Organizační propojeni je řešeno
i v rámci ministerstva.
2. Zaměření
preventivní činnosti škol a školských
Zařízení
2.1. Oblast vzdělávání
dětí a mládeže
Největší vliv
na osobnost dítěte, rozvoj jeho schopností
a vytváření sociálních vztahů
dítěte má po rodině zpravidla škola.
Vhodná spolupráce školy s rodinou je významným
prostředkem k harmonickému vytváření
postojů a kvalitního hodnotového systému
mladého. člověka, a to v období od
návštěvy mateřské školy
až po ukončení studia na základní
a střední škole. Forma a oblasti spolupráce
rodiny a školy se
s věkem dítěte mění, v postsekundárním
vzdělávání se již významná
spolupráce s rodinou nepředpokládá,
studenti jsou plnoletí.
Je třeba prohloubit a systematičtěji rozvíjet spolupráci škol a školských zařízení s místními orgány zabývajícími se problematikou mládeže, zejména s komisemi pro výchova vzdělání
při obecních (městských)
úřadech a magistrátech, se zařízeními
pro volný čas děti a mládeže,
dále s kurátory pro mládež a sociálními
pracovníky. Tuto spolupráci zaměřit
m.j. i na problémy záškoláctví
a občanské snášenlivosti, na vandalismus
dětí a mládeže, na pozitivní
motivaci rodičů z rizikového prostředí
k docházce dětí do školy (vč.
mateřské školy) a zkvalitnění
výchovné práce rodiny.
Činnosti škol
v oblastech významných pro prevenci kriminality
mají převážně charakter primární
prevence a jejich posílení v současnosti
znamená především:
- důkladněji vést
žáka k základním pravidlům demokratického
a zodpovědného chování a jednání
ve škole i mimo školu, k osvojování norem
a způsobů mezilidských vztahů a mezilidské
komunikace (otevřenost, důvěra, snášenlivost,
přátelství, respekt k druhému, vzájemná
pomoc, kultura vyjadřování)
- posílit rozvíjení
schopnosti pozitivních emocionálních prožitků
a sociálního cítěni
- posílit etickou výchova, t.j. soustavně
rozvíjet etické vědomi žáka a
vytvářet eticky hodnotné návyky a
způsoby jednání, základní mravní
hodnoty a normy (humanita, tolerance, svědomí)
- vytvářet příznivé
podmínky pro utváření a uplatňováni
mezilidských vztahů, založených na demokratických
principech v souladu s péčí o rozvoj identity
a individuality žáků, tzn. v organizaci života
školy vytvářet a uplatňovat v rámci
školního řádu způsoby a úroveň
komunikace mezi žáky navzájem i mezi učiteli
a žáky, s důrazem na toleranci, empatii, porozumění
- více se zaměřit
na základy právního a občanského
vědomí žáka, na význam právních
norem pro život společnosti i jednotlivce, nutnost
právní odpovědnosti jedince
- věnovat zvýšenou
péči adaptaci žáků ze sociálně
a kulturně odlišného prostředí
- věnovat v učeních
plánech dostatek prostoru profesní orientaci žáka,
zvláštní pozornost přitom věnovat
dětem, kteří opouštějí
základní školu neukončenou
- včas diagnostikovat a
napravovat individuální problémové
chování žáků, přitom spolupracovat
s rodinou a v případě potřeby spolupracovat
s dětským Lékařem. pedagogicko-psychologickými
poradnami, s kurátory pro mládež a s terénními
sociálními pracovníky
- ustanovit na školách
výchovné poradce ev. školního psychologa
s dostatečně velkým pracovním úvazkem
ve škole
- hovořit a diskutovat
s žáky o konkrétních případech
porušování lidských a občanských
práv a netolerovat jejich projevy (znevažování
osobní důstojnosti, zneužíváni
moci, šikanováni, rasismus, národnostní
nesnášenlivost,)
-- včas rozpoznávat
negativní vlivy rasistických, extrémistických
a náboženských sekt na mládež a
ve spolupráci s rodinou, případně
s kurátory pro mládež, vznikající
problémy řešit
- zvyšovat pozornost výskytu
nikotinismu, alkoholismu, drogám, gamblerství a
neprodleně řešit ve spolupráci s poradenskými
a terapeutickými zařízeními.
Ve speciálních školách
značná část žáků,
kteří tyto školy navštěvují,
pochází často z méně podnětného
nebo rizikového rodinného prostředí.
Tyto děti vyžadují zvýšenou péči
školy o ně a mimořádnou pozornost
i v rámci prevence kriminality.
V práci těchto škol
je důležité navíc:
- využívat nižšího
počtu žáků ve třídě
k dokonalému poznání osobnosti žáka
- navazovat kontakty s rodiči, seznamovat se s rodinným
prostředím žáka
- vytipovat rodiny, u nichž
je péče o dítě nedostatečná
či závadná, nebo přímo ohrožuje
vývoj dítěte, věnovat těmto
dětem zvýšenou pozornost a pomáhat těmto
rodinám navázat spolupráci s terapeutickými
zařízeními
- přistupovat k dětem
z romských rodin s ohledem na specifiky romského
etnika
- vytvořit systém
právní a etické výchovy odpovídající
potřebám žáků zvláštní
školy
- věnovat zvýšenou
pozornost trávení volného času žáků
a vytvořeni vhodné a přitažlivé
nabídky volnočasových aktivit,
Základní umělecké
školy doplňují
vzdělávání žáků
základních a středních škol v
oblastech, které mají zásluhu na kultivaci
osobnosti dítěte, směrují zájmy
dětí na hodnotné aktivity. Z celkové
populace 6-14letých dětí je v těchto
školách 16 % dětí a zájem stoupá.
Proto je třeba podpořit
činnost i příp, vznik dalších
ZUŠ.
3.3. Oblast volného
času. zájmové činnosti. výchovy
mimo vyučování
Výchova mimo vyučování
(školní družiny, školní kluby, domovy
mládeže) má zvláště v primární
prevenci kriminality velmi závažné místo.
Možnost organizovaného trávení volného
času v školních družinách a školních
klubech je zvláště pro děti mladšího
školního věku již samo preventivním
opatřením. Pokud provozovatelé využijí
všech možností zařízení
a nabízejí dětem pro volný čas
hodnotné a atraktivní činnosti, ovlivňují
výrazným
způsobem strukturu zájmů dětí.
Je proto nutno:
- podporovat účelné
zřizování a využíváni
činností školních klubů a školních
družin
- vytvářet speciální
programy zaměřené na prevenci negativních
jevů pro děti z problémových a dysfunkčních
rodin.
Domovy mládeže je
třeba zapojovat do života regionů, koordinovat
spolupráci s dalšími subjekty nabízející
volnočasové aktivity mládeži...Přitom
dbát - na vhodnou strukturu a přitažlivost
nabízených činností
- na včasné rozpoznání
a řešení výskytu sociálně
patologických jevů
- na rozvíjení schopností,
dovedností a talentu mladých lidí i v době
mimo vyučování.
Střediska pro volný
řas dětí a mládeže
(domy dětí a mládeže, stanice zájmových
činností) mají za úkol nabídnout
dětem a mládeži hodnotnou nabídku činností
pro volný čas: Plní tak výchovnou,
vzdělávací a rekreační funkci
pro děti a mládež i jejich rodiče. Důležité
je, aby nabízené programy byly nejen komerčně,
ale i výchovně zaměřeny.
Prevence kriminality vyžaduje:
- zapojovat nezaměstnanou
a problémovou mládež do zájmových
aktivit, klubů a SVČ
- víc se v aktivitách
zaměřovat na problematiku drogových závislostí
a zdravého životního stylu
- rozšiřovat nabídku
aktivit ve volném čase, zvláště
pro adolescentní věk
- získávat a zapojovat romskou populaci do
zájmových činností
3.3. Školská zařízeni
pro výkon ústavní výchovy a ochranné
výchovy a preventivně výchovné péče
jsou zařízení,
ve kterých jsou umisťovány děti a mládež
z důvodů nefunkčnosti rodiny, děti
a mládež s problémy v chování
z rozhodnutí orgánů péče o
děti, soudu a někdy i z dobrovolného rozhodnutí
rodičů. Plni úkoly primární,
sekundární a často i terciární
prevence kriminality. Střediska výchovné
péče jsou poradensko-terapeutická zařízení,
která by vhodně koncipovanou sítí
měla sehrát v sekundární
a i v terciární prevenci významnou roli.
V současné době je dlouhodobě nedostačující
kapacita výchovných ústavů pro chlapce
a nevyhovující profilace ústavů. Podstatného
zlepšení doznala situace dětských domovů.
Pro zlepšení činnosti
je nutno:
- optimalizovat siť a kapacitu
těchto zařízení.
- zlepšit odbornou úroveň
pedagogických pracovníků zařízení
- vhodnými úpravami
interiérů (vytváření intimnějšího
prostředí "bytů") a zvyšováním
odborné úrovně pedagogické práce
zamezit nárůstu útěkovosti z ústavů
- ve spolupráci s resortem
ministerstva spravedlnosti dořešit legislativní
nedostatky ve výkonu ústavní a ochranné
výchovy
- zlepšit spolupráci
s orgány péče o dítě a s policií
- systematicky připravovat
svěřence na návrat do rodiny a společnosti
- zřizovat Střediska
výchovné péče v místech s větším
výskytům sociálně patologických
jevů (perspektivně ve všech okresech),
2.4. Poradenské systémy
musí v prevenci kriminality
sehrát podstatně větší úlohu
nežli dosud. Výchovné poradenství disponuje
nyní pracovišti pedagogicko-psychologických
poraden, výchovnými poradci a pracovišti specielně
pedagogických center. Ve spolupráci s rodiči
mají tyto instituce nejlepší možnost včasných
preventivních aktivit a výchovného působení.
Primární prevence je hlavním úkolem
výchovného poradce.Na mnohých školách
dosud není stanoven, na druhé straně vznikají
spontánní úvazky pro školní psychology.
Úkolem poradenského systém především
primární, ale i sekundární prevence,
V této oblasti je nezbytně
třeba:
- vypracovat novou koncepci forem
práce výchovného poradenství se začleněním
nov trendů (soukromá zařízení,
školní psychologové)
- poskytovat psychologickou.,
speciálně pedagogickou a sociální
péči orientovanou na mládež, učitele
a rodiče ve smyslu Úmluvy o právech dítěte
a školských zákonů
- poskytovat zvýšenou
péči dětem rizikových skupin
- zajistit možnost přímé
práce poradenského pracovníka na školách
zvýšením hodin dotace výchovného
poradce ev. školního psychologa
- posílit personálně
pracoviště pedagogicko-psychologických
poraden
- poradenskou činnost znovu
rozšířit na středoškolskou mládež
- metodicky vybavit poradenská
pracoviště pro zlepšení preventivních
činností
- realizovat primární
i sekundární prevenci, odhalovat včas příznaky
různých poruch chování včetně
geneze příčin a stanovení nápravných
opatření
- důsledně spolupracovat
s odděleními péče o děti a
mládež a zlepšit spolupráci se v; pracovišti
a institucemi, které hájí zájmy dětí.
3. Ostatní opatření
3.1. Vzdělávání
pedagogických pracovníků
Kvalitní pregraduální
i postgraduální vzděláni pedagogických
pracovníků je předpokladem kvalitní
pedagogické práce na školách všech
stupňů.
Pro plněni úkolů
prevence kriminality ve školách a školských
zařízeních je nutno:
- ve výuce psychologie, sociální pedagogiky,
speciální pedagogiky a pedagogiky volného
času se zaměřit i na tuto problematiku
- zlepšit systém dalšího
vzdělávání pedagogů (inovační
vzdělávání) pro činnosti škol
v obasti výchovy k zdravému životnímu
stylu, etického a právního vzdělávání,
v prevenci drogových závislostí, v pěstování
komunikativních dovednosti, v umění řešit
konfliktní situace
- výchovnou práci
fakult připravujících pedagogické
pracovníky zaměřit na vytváření
osobnosti pedagogického pracovníka.
3.2. Spolupráce s Ministerstvem práce
a sociálních věcí ČR, Ministerstvem
spravedlnosti ČR a Ministerstvem vnitra ČR
Pro účely prevence
kriminality je nutno;
- rozšířit
nabídku středních a vyšších
škol připravujících odborníky
v oblasti sociální péče a soudnictví
- posílit zákonná
opatření zdůrazňující
odpovědnost rodičů (zákonných
zástupců dítěte) za plnění
povinné školní docházky
- dořešit legislativní
nedostatky ve výkonu ústavní a ochranné
výchovy.
3.3. Posílení
dohledu školní inspekce na činnost zařízení
pro ústavní a ochrannou výchovu
2. Konkrétní aktivity - úkoly
Úkoly jsou členěny
dle oblasti působeni.
Úkoly, které jsou
přímo uloženy vládou usneseními
341/94 a 594/94, jsou zvýrazněny
2.1. Organizační
zabezpečení úkolů a oblast koncepce
výchovy a vzdělávání, státní
správy ve výchovné vzdělávací
soustavě
2.1.1. Vytvořit propojení
kontrolní systém zpětných informací
v oblasti prevence kriminality prostřednictvím ŠÚ
a ČŠI.
Termín /dále jen T/:30.6.1995
2.1.2. Inspekční
činností cíleně sledovat úroveň
a výsledky opatření škol a školských
zařízení v oblasti prevence kriminality a
negativních sociálních jevů. Sledovat
zvláště činnost pedagogicko-psychologických
poraden a výchovných poraden při detekci
a nápravě výchovných obtíží.
Na základě zjištěných skutečností
podávat návrhy na
nápravy poradnímu sboru vytvořenému
dle úkolu 2.1.3.
T: průběžně
2.1.3. Ustanovit komisi koordinující
plnění úkolů v oblasti prevence jako
poradní orgán ministra. Vytvořit nově
systematizované místo koordinátora tohoto
orgánu. Dalším úkolem komise by bylo
řešení nových aktuálních
úkolů a sledování účinnosti
kontrolního systému.
T: ustavení poradního
sboru a vytvoření místa koordinátora
do 30.6.1995, dále průběžně
Ekonomické náklady
/dále jen EN/: mzdové prostředky - 1 pracovní
úvazek 11 tř.
EN: 300 tis Kč
2.2. oblasti předškolní
výchovy.
2.3.l. Připravit a vydat
modelový program spolupráce mateřské
školy rodinou zaměřený na zvyšování
výchovných kompetencí rodičů
i jejich odpovědnosti za vývoj a prospíváni
děti a na prevenci sociálně patologických
jevů.
T: 31.13.1995
EN: Na vydání příručky 30 str.6,5 tis ks, expedice
EN:50 tis Kč
2.3. V Oblasti základního školství
2.3.1 Zpracovat koncepci etické
a právní výchovy jako součásti
vzdělávacího programu základní
školy a navrhnout způsob jejího uplatnění.
T: 30.9.1995
EN: v rámci rozpočtu
2.3.2. Zpracovat pomocné
texty, filmy, videozáznamy, pomůcky a technické
prostředky pro přípravu učitelů
v oblasti sociální prevence.
T: 30.9.1996
EN: 1 000 tis Kč
2.4. V oblasti středního
vyššího školství
2.4.1 V rámci přípravy
standardů všeobecně vzdělávacích
předmětů vypracovat standardy pro oblast
etické a právní výchovy.
T: 1. 9. 1996
EN: v rámci rozpočtu
2.4.2 Prověřit možnosti
aplikace metodiky Peer programů pro oblast prevence zneužívání
návykových látek i prevence kriminality na
středních školách.
T: 15. 9. 1995
EN: grant 80 tis Kč
2.4.3. Vypracovat návrh
studijního oboru pro činnost tzv. probačního
úředníka pro potřeby justice - výkon
alternativních trestů.
T: 21. 12. 1995
EN: 30 tis Kč služby
2.5 V oblasti volného času,
zájmové činnosti, výchovy mimo vyučování
2.5.1. Zařazovat do Programů
podpory a ochrany dětí a mládeže projekty,
zaměřené na sociální prevenci
a prevenci kriminality.
T: průběžně
EN: v rámci prostředků
na projekty
2.5.2. Vypracovat a vydat náměty
pro činnost v oblasti výchovy mimo vyučování
(školní družiny, školní kluby, střediska
volného času dětí a mládeže,
domovy mládeže), s důrazem na aktivity v sociální
prevenci, prevencí kriminality, prevenci závislostí
na návykových látkách, včetně
prevence agresivního chování, šikany
a vandalismu, rasismu, záškoláctví.
T: 31. 12. 1995
EN: příručka 60 stran, 12 tis ks, poštovné
EN: 120 tis Kč
2.5.3. Pokračovat v kontinuálním
výzkumu kriminality a sociálně patologických
projevů mládeže a rozšířit
jej o témata intolerance, rasismu, antisemitismu.
T: 31. 12. 1995
EN: v rámci rozpočtu
2.6. V oblasti ústavní
a ochranné výchovy a preventivně výchovné
péče
2.6.1. Zvyšovat kapacitu
výchovných ústavů pro mládež
a středisek výchovné péče tak,
aby odpovídala aktuální i perspektivní
potřebě - navýšení lůžek
o 100 lůžek, profilace zařízení.
T: průběžně
EN: nárůst o 100 lůžek
EN: 25 540,5 tis Kč
2.6.2. Analyzovat příčiny
zvýšené útěkovosti z výchovných
ústavů.
T: 30. 12. 1995
EN: grantový úkol 40 tis Kč
2.6.3. Navrhnout modely individuálních
a skupinových preventivních a terapeutických
aktivit vedoucích k zamezení útěkovosti
z výchovných ústavů.
T: 30. 6. 1996
EN: v rámci rozpočtu
ústavu
2.6.4. Zpracovat návrh vyhlášky o výši
kapesného a normách pro ošacení
a věcnou pomoc.
T: 30.8. 1995
EN: v rámci rozpočtu
2.6.5. Zpracovat návrh
optimalizace počtu dětí ve výchovných
skupinách.
T: 31. 12. 1995
EN: grant 10 tis Kč
2.7. Poradenské činnosti
2.7.1. Vypracovat návrh nové vyhlášky
o výchovném poradenství,
včetně návrhu na uplatnění
školního psychologa.
T: 31. 12. 1995
EN: v rámci rozpočtu
2.7.2. Zpracovat metodiku činností
výchovného poradce na základní škole
a připravit novelu nařízení vlády
ČR č. 503/1992 (úprava týdenního
úvazku výchovného poradce na 2 hod týdně
na 100 dětí.)
T: 30. 11. 1995
EN: rozšíření
úvazku na 2 hod týdně na 100 žáků
školy - v rámci rozpočtu.
2.7.3. Vypracovat návrh
metodiky prevence agresivního chování, šikany,
vandalismu za aktivní účasti předem
připravených vrstevníků /Peer
programy/.
T: 30. 11. 1995
EN: 400 hod po 120 Kč, příručka 50 str., 10 tis ks
EN: 100 tis Kč
2.7.4. Vypracovat metodiku Peer
programů k prevenci závislosti na návykových
látkách a jejich zavedení do běžné
praxe škol a školských zařízení.
T: 31. 12. 1995
EN: Vydání metodické přírůčky 50 str., 5 tis ks
EN: 100 tis Kč
2.7.5. K postupnému zavádění
metodiky Peer programů připravit pod vedením
kvalifikovaných odborníků lektory a aktivisty
těchto programů.
T: průběžně
EN: v rámci rozpočtu
skupiny 5 a IDM
2.7.6. Vypracovat metodiku nových
forem práce poradenství pro volbu povolání
a spolupráce s Informačními a poradenskými
středisky úřadů práce
T: 31. 12. 1995
EN: v rámci programu Phare
2.7.7. Připravit a proškolit
pracovníky pedagogicko - psychologických poraden,
středisek výchovné péče na
plnění úkolů v prevenci kriminality
T: 31. 12. 1995
EN: 50 hod kurs pro 120 pracovníků
EN: 60 tis Kč
2.7.8. Navýšit počet
pracovníků pedagogicko-psychologických poraden
na limit 1500 dětí na jednoho poradenského
pracovníka.
T: 31. 12. 1996
EN: 340 pracovníků 10. platová třída
EN: 45000 tis /45 mil/ Kč
2.7.9. V pedagogicko-psychologických
poradnách zavést metodickou přípravu
preventivních aktivit.
T: 31. 12. 1995
EN: v rámci rozpočtu
2.8. V oblasti přípravy
pedagogů
2.8.1. Zajistit odbornou a metodickou
přípravu učitelů v oblasti sociální
prevence, prevence kriminality, mravní a právní
výchovy a zařadit tato témata do dalšího
vzdělávání.
T: 30. 6. 1996
EN: grant 100 tis Kč, realizace
bude 1 mil Kč, celkem 1,1 mil Kč.
2.8.2. Tématiku sociální
prevence, prevence kriminality, etické a právní
výchovy zařazovat do pregraduálního
studia učitelů.
T: průběžně
EN: realizace studia v rámci
rozpočtu
2.8.3. Iniciovat vznik center sociální prevence
na vysokých školách.
T: 31. 12. 1996
EN: kalkulace na 2 centra /dle
odboru 30/ 3 000 tis/ 3 mil/ Kč
2.8.4. Zvýšit počet
posluchačů v oborech poradenská psychologie,
sociální pedagogika.
T: průběžně
Celkové náklady
na realizaci opatření do konce roku 1996 jsou Kč
76.530.500 (76,6 mil Kč) nad rámec rozpočtu
MŠMT.
V případě,
že, bude ministerstvo financi trvat na úpravě
finančních nároků předkládáme
požadavky v tomto členění;
investiční | celkové | |||
2.1.3. | věcné náklady na místo koordinátora | 80 | 50 | 130 |
2.2.1. | příručka pro MŠ | 50 | 50 | |
2.3.2. | pomůcky,texty,filmy pro učitele | 800 | 200 | 1000 |
2.4.2. | prověření peer programů pro střední školy | 80 | 80 | |
2.4.3. | návrh a ověřování studijního odboru prob. úředníka | 30 | 30 | |
2.5.2. | náměty pro činnost ve výchově mimo vyučování | 80 | 40 | 120 |
2.6.1. | zvýšení počtu lůžek ve výchovných ústavech o 100 | 15 540,5 | 10000 | 25 540,5 |
2.6.2, | analýza příčin zvýšené útěkovosti. | 30 | 10 | 40 |
2.6.5. | návrh optimalizace počtu dětí ve výchovných skupinách | 10 | 10 | |
2.7.3. | zpracování metodiky prevence agres. chováni, šikany za pomoci peer proramů | 80 | 20 | 100 |
2.7.4. | zavedení peer programů do praxe | 80 | 20 | 100 |
2.7.7. | příprava met. pracovníků ped.- psych. poraden | 60 | 60 | |
2.7.8. | věcné náklady na nové pracovníky poraden | 18000 | 12000 | 30000. |
2.8.1. | příprava učitelů | 900 | 200 | 1 100 |
2.8.3. | centra sociální prevence na VŠ | 2000 | 1000 | 3000 |
celkem | 37800,5 23540 | 61360,5 |
Původní rozpočet
76,6 mil Kč byl snížen o 15 mil Kč pro
mzdové náklady pro nové pracovníky
pedagogicko-psychologických poraden a o 170 tis Kč
na mzdové náklady koordinátora.