Rozpočet

k zabezpečení plnění úkolů souvisejících s realizací systému prevence kriminality v České republice a Koncepce a programu prevence kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České republiky

Rozpočet zahrnuje účelové finanční prostředky ve výši 70 mil. Kč, plánované na rok 1996 a požadované formou navýšení rozpočtu kapitoly Ministerstva vnitra ČR na rok 1996.

Základní východiska pro zpracování rozpočtu

1, Ministerstvo vnitra je garantem prevence kriminality v České republice.

2. Systém prevence kriminality je realizován ve dvou rovinách:

celostátní- stát vytváří legislativní, sociální, organizační a ekonomické podmínky pro činnost všech subjektů, jejichž zaměření a aktivity jsou orientovány do oblasti předcházení a zmírňováni následků zločinu

místní- prevence kriminality je realizována ve městech a obcích ve zcela konkrétních podmínkách na základě vypracovaných projektů, respektujících specifika daných lokalit:

3. V současné době jsou vypracovány a postupně realizovány komplexní projekty prevence kriminality na místní úrovni ve městech Vsetín a Rokycany. Požadavky na jejich finanční a materiálové zabezpečení jsou zohledněny v předloženém rozpočtu.

4. Projekty prevence kriminality jsou dále vypracovávány ve městech Kladno a Plzeň - Lochotín. Projekt vypracovaný ve městě Rokycany se dále rozpracovává na celý okr.es. Finanční a materiálové požadavky na realizaci těchto projektů jsou též zapracovány v rozpočtu na rok 1996.

5. v současné době jsou uzavřeny dohody o vypracování a realizaci komplexních projektů prevence kriminality na místní úrovni se zástupci města Ostravy, Mladé Boleslavi, Mostu, Plzně, Domažlic, Českých Budějovic, Prahy 4, Prahy 8 a Prahy 5. Předpokládané náklady na realizaci těchto projektů jsou též zohledněny v předloženém rozpočtu..

6. V roce 1996 se předpokládá zvýšený zájem měst a obcí o realizací komplexních projektů prevence kriminality na místní úrovní. I tato skutečnost je v předloženém rozpočtu respektována.

Požadované účelové finanční prostředky jsou vázány na činnost oddělení prevence odboru public relations a prevence MV ČR.

Hlavní úkoly zajišťované oddělením prevence odboru public relations a prevence MV ČR při realizaci systému prevence kriminality v České republice.

1. Zajišťování preventivních aktivit a opatření na celostátní úrovni se zaměřením na aktivizaci občanů, koordinaci činností a zpracovávání obecně platné metodologie realizace preventivních aktivit a opatření.

2. Vypracovávání a realizace komplexních projektů prevence kriminality na místní úrovni s důrazem na činnost Policie ČR.

3. Mezinárodní spolupráce v oblasti prevence kriminality a plnění úkolů vyplývajících "z činnosti mezinárodních orgánů, jejichž aktivity jsou zaměřeny na předcházení zločinu (např. Komise pro prevenci kriminality a trestní. soudnictví při OSN).

4. Plnění funkce sekretariátu Republikového výboru pro prevenci kriminality a zajišťování jeho činností.

ad 1)

1.1. Tisk publikací pro veřejnost, vydávání metodických materiálů, jejich distribuce apod.

Předpokládá se vydání publikací:

- Jak zpracovat a realizovat projekt prevence kriminality na místní úrovni (určeno zejména pro zástupce měst a obcí).

- Preventivní aktivity policie ve městech a obcích (metodická příručka pro policisty).

- Některé zkušenosti z realizace projektů prevence kriminality na místní úrovni (informace o efektivnosti některých preventivních aktivit, doporučení, náměty).

- Jak bránit svoji bezpečnost a chránit svůj majetek (publikace pro širokou veřejnost).

 833 tis. Kč

1.2. Výroba televizních pořadů zaměřených do oblasti prevence kriminality.

- Zpracování cyklu pořadů zaměřených na příčiny vzniku kriminality (rizikové faktory ve vývoji a formování osobnosti delikventa, postavení oběti, neschopnost řešit konflikty a náročné životní situace, postavení a funkce rodiny apod.).

- Zpracování publicistických pořadů orientovaných do oblasti závažných společenských jevů jako je toxikomanie, rasismus, zneužívaní a týrání dětí atd.

3.500 tis. Kč

1.3. Zpracování zásad ochrany a zabezpečení objektů státních orgánů a institucí (projekty, posudky, oponentní řízení apod.

Jde o stanovení obecných zásad pro ochranu a zabezpečení objektů státní správy v návaznosti na předpisy EU, nebo v současné době není tato problematika legislativně ani metodologicky dostatečně pokryta. Cílem je i vytvoření určitého nutného předpokladu pro výstavbu objektů, a to již ve fázi předprojektové dokumentace.

150 tis. Kč

1.4. Autorské honoráře za publikační činnost, zpracování scénářů apod. v intencích autorského zákona.

950 tis. Kč

1.5. Znalecké posudky k projektům, metodologickým návrhům, studijním textům apod.

70 tis. Kč

1.6. Pořádání odborných seminářů pro policisty, pracovníky Ministerstva vnitra ČR a zastupitele měst a obcí, obsahově zaměřených do oblasti prevence kriminality zejména ve vztahu k organizovanému zločinu, hospodářské kriminalitě, rasismu a xenofobii, kriminalitě mládeže, týrání a zneužívání dětí apod.

130 tis. Kč

1.7. Propagace činnosti Republikového výboru pro prevenci kriminality, Ministerstva vnitra a Policie ČR.

340 tis. Kč

ad 2)

Realizace projektu prevence kriminality na místní úrovni předpokládá mimo jiné i zintenzívnit hlídkovou službu, zvýšit - četnost pohybu policistů zejména v oblastech vyššího nápadu trestné činnosti a pohotově reagovat na volání občanů žádajících poskytnutí služby. Akceschopnost polici.e je důležitým preventivním prvkem, který silně ovlivňuje postoje občanů ke kriminalitě. Důležitým předpokladem této akceschopnosti je pak zajištění alespoň minimálního materiálového zabezpečení potřebného k plnění úkolů vymezených v projektech prevence krimi-nality.

Zajištění činností Policie ČR při realizaci preventivních opatření ve smyslu plnění úkolů souvisejících s naplňováním projektů prevence kriminality v konkrétních městech Vsetín, Rokycany, Kladno, Ostrava, Plzeň, - Lochotín, Praha 8, Praha 4, Most, Praha 5, České Budějovice předpokládá:

2.1. K zajištění úkolů Policie ČR vyplývajících z projektu prevence kriminality na místní úrovni:

2.1.1. Nákup 10 osobních automobilů, které budou postupně vybaveny radiostanicí a výpočetní technikou pro potřeby Policie ČR s využitím zejména k preventivním účelům (možnost napojení na sdělovací prostředky - ověřeno jako velmi efektivní v Plzni)..

3.700 tis. Kč

2.1.2. Nákup 8 ks videokamer, videorekordérů a televizí (využití v přímé službě, v oblasti vzdělávání policistů, i pro televizní vysílání směrem k veřejnosti).

1.110 tis. Kč

2.1.3. Vybudování kamerového systému průmyslové televize v kritických místech s monitorováním na příslušné pracoviště Policie ČR (cílem je i experimentálně ověřit efektivnost tohoto systému ve vybraných lokalitách) - Kladno, Rokycany, Ostrava

9.000 tis. Kč

.1.4. Nákup radiostanic do osobních automobilů (v rámci realizace projektů prevence kriminality v Rokycanech, Plzni, Kladně a Mladé Boleslavi)

334 tis. Kč

2.1.5. Nákup 6 fotoaparátů (fotodokumentace pro preventivní účely)

18 tis. Kč

2.1.6. Vybavení operačního střediska OO P ČR Rokycany záznamovou technikou pro příjem oznámení občanů experimentální ověřování efektivnosti informačního systému při realizaci dílčích programů zaměřených na:

a) informovanost občanů o rozmístění služeben policie a telefonním spojení

b) zajištění informovanosti občanů o možnostech vlastní ochrany života, zdraví a majetku

c) možnost ochrany napojením objektů na pult centrální ochrany policie

d) působení na veřejnost prostřednictvím sdělovacích prostředků a obecních a městských úřadů s cílem zavést tzv. sousedské programy" se zaměřením zejména na hlídání domů a bytů

e) průběžnou informovanost občanů o kriminalitě

f) informovanost občanů o poskytovaných službách policií. o právech a povinnostech občanů, ale i policistů při služebních úkonech a zákrocích.

6.000 tis. Kč

2.1.7. Vybavení některých hlídkových vozidel výpočetní technikou Rokycany, Plzeň, Kladno, Most, Praha 4, Ostrava, Praha 8)

4.800 tis. Kč

2.1.8. Vybavení policistů vykonávajících přímý výkon služby v místech s vyšším nápadem kriminality kapesními radiostanicemi (České Budějovice, Ostrava, Praha 8, Praha 5, Praha 4, Kladno, Plzeň - Lochotín, Most, Vsetín, Rokycany, Domažlice)

 6.500 tis. Kč

2.1.9. Trenažér pro výcvik střelby (OO P ČR - Rokycany)

1.000 tis. Kč

2.1. 10. Nákup a. instalace. radiopultu zn. Fantor 2 pro OO P ČR Rokycany za účelem zabezpečení objektů zabezpečovací technikou a napojením na pult centrální ochrany P ČR

750 tis. Kč

2.1.11. Za účelem zefektivnění informačního systému ke zrychlení, zdokonalení a zkvalitnění úkonů organizačního řídící ho a výkonného charakteru vybavit P ČR ve Vsetíně počítačovým kompletem s využitím i ke.spojení.faxovou kartou (monitor, počítač se zabudovaným faxem, klávesnice, tiskárna).

150 tis. Kč

2.2. Pro styk Policie ČR s veřejností na místní úrovni:

2.2.1. Tisk publikací a propagačních letáků ve všech lokalitách, kde jsou realizovány komplexní projekty kriminality na místní úrovni (policie radí a informuje desatero rad kriminalistů, zabezpečte si svůj majetek, zabezpečte si svůj byt proti vloupání, hlášení a evidence občanů, povolování zbraní a střeliva, cestovní doklady, podmínky přijetí k policii ČR atd.

3.400 tis. Kč

2.2.2. Honoráře policistům - odborníkům, kteří se zapojují do lektorské a poradenské činností mimo rámec služebních povinností

680 tis. Kč

2.2.3. Nájem a provoz nových telefonních linek za účelem zkvalitnění informačního systému na místní úrovni (Rokycany, Kladno; případně další lokality podle skutečných potřeb)

450 tis. Kč

2.2.4. Výroba publicistických pořadů informujících občany o realizaci projektů prevence kriminality na místní úrovni; které budou prezentovány veřejnosti prostřednictvím kabelové televize:

3.150 tis. Kč

2.3. Pro vzdělávání policistů a zvyšování jejich profesionální zdatnosti:

3.2.1. Školení policistů zaměřená na aktivní nácvik dovedností potřebných pro výkon: služby a zvyšování sociální kompetence (forma sociálně psychologického výcviku); realizováno bude v lokalitách, tato aktivita je součástí všech projektů na místní úrovni.

1.700 tis. Kč

2.3.2. Výroba instruktážních filmů pro policisty.

Tématicky budou zaměřeny:

- do oblasti vzdělávání (pořádková služba, dopravní služba, činnost pohraniční policie, odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti, problematika vyšetřování apod.),

- do oblasti prevence trestné činnosti páchané policisty.

1.700 tis. Kč

2.3.3. Zpracovávání odborných publikací pro policisty v oblasti prevence kriminality (metodické příručky, skripta apod.).

890 tis. Kč

2.4. Pro realizaci projektů prevence kriminality na místní úrovni za aktivní účasti přednostů okresních úřadů a primátorů měst Plzně, Brna, Ostravy a hl. města Prahy:

2.4.1. Realizace ochrany.a zabezpečení objektů státních orgánů a institucí, uplatňovaného v kontextu naplňování projektů prevence kriminality na místní úrovni.

Jde o objekty státní správy např. ministerstva, obecní úřady, finanční a další úřady, školy všech stupňů, zdravotnická, zařízení, pošty. Tyto objekty nejsou většinou vůbec zabezpečeny či stupeň a úroveň ochrany není ve správném vztahu ke chráněnému zájmu.

13.700 tis. Kč

2.4.2. Zřízení dětských dopravních hřišť za účelem zvyšován í schopností dětí orientovat se v dopravním provozu s cílem snížit dopravní nehodovost na našich silnicích (Ostrava a Plzeň - Lochotín. Na celou Ostravu je v současné době jen jedno nevyhovující dopravní hřiště, v Plzni není žádné).

2.000 tis. Kč

2.4.3. Zajištění provozu, odborného a pedagogického dozoru na dětských dopravních hřištích v Ostravě a Plzni - Lochotín

840 tis. Kč

ad 3)

3.1. Překlady, tlumočení (překlady odborných materiálů získaných ze zahraničí, tlumočení v případech, kdy nelze za jistit vlastními silami)

150 tis. Kč

3.2. Odběr v zahraničí vydaných publikací a vydávaných časopis u orientovaných do oblasti prevence kriminality

620 tis. Kč

3.3. Odborné stáže v zahraničí na specializovaných pracovištích zabývajících se prevencí kriminality na místní úrovni.

1.300 tis. Kč

ad 4)

4.1. Plnění funkce. sekretariátu Republikového výboru pro prevenci kriminality a zajištění jeho činnosti (stálá i výjezdní zasedání, občerstvení, tiskové besedy, semináře, konference apod.)

85 tis. Kč

Závěr

Schválením předloženého rozpočtu lze očekávat zejména značný kvalitativní posun při realizaci systému prevence kriminality v ČR, a to především v těchto oblastech:

1. Budou získány zcela konkrétní zkušeností z realizace komplexních projektů prevence kriminality (v současnosti některá opatření v rámci projektů nelze realizovat bez finančních prostředků) a za zcela konkrétních podmínek bude ověřena účinnost některých preventivních opatření spadajících do působnosti MV a P ČR (informační systém policie - občané a opačně, úloha masmédií v kontextu na policejní praxi, celá řada opatření vztahujících se do oblasti styku s veřejností, zabezpečení objektů státních orgánů a institucí, zvýšení profesionální úrovně policistů apod.)

2. Spektrum lokalit v nichž jsou nebo v brzké budoucnosti budou realizovány projekty prevence kriminality zahrnuje města od necelých.5,tisíc obyvatel. (Rokycany) až po Plzeň a Ostravu a některé části Prahy. V Rokycanech bude ještě v letošním roce rozšířen projekt prevence kriminality na celý okres. Současně je důležité připomenout, že do systému prevence kriminality jsou zapojovány jak lokality s méně výraznou kriminalitou, tak i města se značným nápadem trestné činnosti.

3. Prostřednictvím masmédií s celorepublikovou působností bude vytvořen potřebný prostor pro systematický dialog s veřejností na téma prevence kriminality, přičemž využitím regionálních zdrojů (kabelová televize a místní tisk) bude možno reagovat i na specifické potřeby a podmínky jednotlivých lokalit.

Příloha č. 5.2.

Prevence kriminality

Resortní program činnosti MS do roku 1996

(Úkol podle bodu 6. usnesení vlády České republiky č. 341 z 15.června.1994)

Ministerstvo spravedlnosti se v roce 1994 podílelo na přípravě materiálu schváleného usnesením vlády České republiky c, 341, "Program sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996". Záměr přijatého vládního usnesení směřoval jednak k aktivizaci práce jednotlivých resortů v oblasti sociální prevence a prevence kriminality po jejich linii, jednak ke zlepšení součinností jednotlivých resortů státní správy a spolupráci v rámci meziresortního Republikového výboru pro prevenci kriminality. V této souvislosti bylo jednotlivým ministerstvům včetně Ministerstva spravedlnosti uloženo, aby do 31.3.1995 vypracovaly své resortní programy činnosti vztahující se k prevenci kriminality.

Kromě toho byly uvedeným usnesením vlády ministrovi spravedlnosti (v součinnosti s dalšími ministry) uloženy jmenovitě následující dva úkoly:.

1) ve spolupráci s ministrem mládeže, školství a tělovýchovy ověřit možnosti zavedení systému probace včetně zavedení funkce probačních úředníků v rámci systému trestní justice a institutu prospěšné práce (do 31.12.1995),

2) ministru práce a sociálních věcí v součinnosti s ministra spravedlnosti koncipovat systém kontinuálního resocializačního (průběžně nápravného) působení ve fázi výkonu trestu a po výkonu trestu a prohloubit spolupráci sociálních kurátorů se sociálními pracovníky Vězeňské služby při vypracovávání individuálních programů znovuzačlenění propuštěných do občanského života (do 31.3.1995),

Ke splnění -těchto a dalších úkolů, vyplývajících z účasti. resortu spravedlnosti na naplňování přijatého Programu sociální prevence a prevence kriminality, uplatní Ministerstvo spravedlnosti konkrétní opatření v následujících čtyřech okruzích v rámci své působnosti:

1) legislativní oblast

2) oblast justice (soudy a státní zastupitelství)

3) oblast vězeňství

4) vědecko - výzkumná oblast

V legislativní oblasti Ministerstvo spravedlnosti splnilo úkol uložený usnesením vlády č. 341 z roku 1994 spočívající zakotvení nového druhu trestu obecně prospěšné práce jak alternativního trestu k trestu odnětí svobody do návrh novelizace trestního zákona. Tento druh trestu by podle vládou schváleného návrhu měl být za splnění dalších v zákoně stanovených podmínek ukládán pachatelům -trestných činů " za které.dosavadní zákon stanoví trest odnětí svobody, jehož horní hranice nepřevyšuje 5 let. Návrh právní úpravy byl připravován po vyhodnocení zahraničních poznatků a zkušeností, které ukazuji i na nutnost při jetí návazných opatření. Účinnost tohoto trestu je přímo úměrná nejen přesnému legislativnímu vymezení podmínek pro jeho ukládá.ní, ale též závisí na správné součinnosti justičních orgánů a orgánů státní správy, neboť trest obecně prospěšné práce musí být zajištěn i po stránce organizační a kontrolní.

Při přípravě další reformy trestního práva budou vzaty v úvahu i další nové podněty, směřující k vhodnějšímu zacházení s pachateli. trestných činů. Zahraniční zkušenosti potvrdily, že vůči pachateli se osvědčuje použití širší škály možných opatřeni -typu probace. Tím lze nejen splnit účel humanizace zacházení s pachateli a přispět k omezení vlastního páchání -trestné činnosti, ale také zjednodušit trestní řízení a tím snížit zatížení justice. Jejich významným efektem by rovněž mělo být `.snížení zatím neúměrně vysokého indexu uvězněných osob v České republice a částečné řešení přeplněnosti věznic. Dalším významným přínosem alternativních opatření je přenesení výkonu trestu do prostředí domovských komunit, což kromě jiného slibuje i preventivní působení.

Ověřování možností probace bude probíhat na základě zákona o vyšších soudních úřednících č. 189/1994 Sb., který k tomu,vytváří předpoklady v § 11, pís.j). Pro přípravu těchto vyšších soudních úředníků byla nově zřízena škola se sídlem v Kroměříži.: Vedle toho Ministerstvo spravedlnosti zvažuj e možnost vytvoření uceleného systému sociální práce v justici, její institucionální začlenění a návaznost na činnost dalších subjektů sociální práce.

Dalším legislativním úkolem, který vychází z jmenovitého úkolu usnesení vlády. č. 341/1994 ke kontinuálnímu resocializačnímu působení ve fázi výkonu trestu, je příprava zákona o výkonu trestu odnětí svobody. Cílem tohoto zákona je, aby výkon trestu reflektoval jak světové trendy, tak naše podmínky pro výkon trestu odnětí svobody, aby tento trest zapadal do celkové snahy o kontinuální zacházení s pachatelem v podmínkách vězení i mimo něj. Účelem zákona je prohloubit integrační funkci výkonu trestu ve smyslu začleňování. odsouzených do společnosti. Nové pojetí výkonu trestu odnětí svobody bude zaměřeno tak, aby při zmenšení počtu uvězněných docházelo k intenzivnější a individuální integrační práci s nimi. Výsledkem by mělo být - z hlediska prevence - snížení recidivy: a přeplněnosti věznic. Zvláštní pozornost z hlediska zacházení bude věnována mladistvým. Předpokládá se, že nový zákon y by měl řešit i otázky výkonu ochranného léčení ve výkonu trestu; jako předpokladu pro bezkonfliktní způsob života odsouzených po propuštění z výkonu trestu.

V oblasti justice (soudnictví a státního zastupitelství). spočívá těžiště preventivní práce v rychlosti, správnosti a přesnosti rozhodování, v zachovávání všech procesních náležitostí a v jasném a věcně bezchybném zdůvodnění rozhodnutí.

Tuto činnost veřejnost velmi pozorně sleduje a proto jistota dodržování právního řádu a přesvědčení o kvalitě justice je důležitým předpokladem preventivní práce vůbec. Ministerstvo spravedlnosti proto bude trvale pokračovat ve vytvářeni podmínek pro kvalitní činnost justičních orgánů a posilování jejich důvěryhodnosti ve veřejnosti.

V soudnictví a ve státním zastupitelství existuje značný potenciál v podobě téměř třítisícového sboru soudců a státních zástupců. To vytváří možnost uplatnění jejich odborných znalostí při prohlubování právních znalostí, občanů a obnově právního vědomí ve společnosti. Ačkoliv v zákonných normách upravujících činnost soudů a státních zastupitelství nejsou jmenovitě uvedeny úkoly.v oblasti preventivně výchovného působení - a proto je Ministerstvo spravedlnosti nemůže soudům ani. státním zastupitelstvím uložit, ale může pro ně vytvářet určité podmínky a dávat podněty - plní soudci a státní zástupci v současnosti některé významné úkoly v oblasti právní osvěty, a -to především v obvodech okresních a krajských soudů a státních zastupitelství.

Postupně se rozvíjí spolupráce pracovníků justice se školami a zájmovými sdruženími občanů. Mnozí soudci a státní zástupci vyvíjí poměrně značnou přednáškovou činnost, účastní se různých besed a osvětových akcí, působí v rámci celostátních či regionálních sdělovacích prostředků a podílí se i na jiných formách právní osvěty. Vzhledem k dosud nenaplněným stavům soudců a státních zástupců v řadě okresů i krajů a momentální přetíženosti pracovními úkoly však není reálné od soudců či státních zástupců toto preventivní a výchovné působení hromadně. a ve všech místech.požadovat. Nelze rovněž očekávat, že tento druh preventivního působení na sebe plně převezme justice.

Možnou formou preventivního působení soudů je konání hlavního líčení na pracovišti nebo v místě bydliště obžalovaného, či tzv. procesy s organizovanou veřejností. Tyto formy činnosti mohou v některých případech významně ovlivnit výskyt trestné činnosti v napadených lokalitách a zvýšit pocit právní jistoty občanů. Tato forma preventivního působení vyžaduje účinnou spolupráci soudů s orgány obcí nebo se zaměstnavateli obviněných a proto je k ní třeba přistupovat jako k možnosti, pro jejíž uplatnění nemusí být vždy podmínky.

V oblasti vězeňství bude do roku 1996 hlavním úkolem vytvářet příznivé podmínky pro účinné zajišťování účelu výkonu trestu odnětí svobody, jehož součástí je i působení směřující k resocializaci odsouzených osob. Výkon trestu se bude zaměřovat na zdokonalování integrační péče o odsouzené. Bude především spočívat v kvalitní práci s odsouzenými mladistvými pachateli a v řešení problémů souvisejících s ovlivňováním pachatelů s psychopatickými rysy. V této souvislosti půjde též o nalezeni forem spolupráce s Ministerstvem práce a sociálních věcí při. tvorbě uceleného systému kontinuálního resocializačního působení. Jeho smyslem je zvýšit účinnost sociálně výchovných aktivit, zaměřených na vedení odsouzených k takovému chování po propuštění z výkonu trestu, které není v rozporu se zákonem.

Novým prvkem působení na osoby odsouzené k nepodmíněnému trestu odnětí svobody jsou tzv. resocializační programy, které se v podmínkách výkonu trestu uplatňují od 1. 1.1.994. Přes tuto poměrně krátkou dobu lze provést vyhodnocení jejich účinnosti "s cílem zdokonalit praxi při jejich využívání a získat potřebné poznatky pro probíhající přípravu nového zákona o výkonu trestu, odnětí svobody. V souvislosti s rozšiřujícím se významem postpenitenciární péče je potřebné, aby vězeňství více spolupracovalo s organizacemi i jednotlivci vně vězení (úřady práce, církve, charitativní instituce, zájmové sdružení občanů, nevládní organizace apod.).

V oblasti vědeckovýzkumné práce budou v resortu Ministerstva spravedlnosti do roku 1996 řešeny některé úkoly s přímým vztahem k problematice prevence kriminality a sociální prevence v rámci, Institutu pro kriminologii a sociální prevenci. Výzkumné úkoly se budou týkat především problematiky prevence kriminality na místní úrovni a problematiky sociálně patologických jevů u mládež e,včetně možností preventivního působení a dále otázek uplatňování alternativních trestů a alternativních opatření v oblast i trestního práva.

Cílem úkolu "Prevence kriminality na místní úrovni je posouzení a umožnění rozvoje různých preventivních aktivit na úrovni měst. Výzkumná práce směřuje k vypracování různorodých metodických doporučení z oblasti situační a sociální prevence na základě jak zahraničních, tak i ověřených domácích zkušeností a dále k vytvoření dostatečné nabídky konkrétních programů použitelných na místní úrovni v závislosti na možnostech a problémech regionů a k řešení otázek rázu organizačního, personálního, finančního apod.

Další úkol "Stav a trendy ve vybraných oblastech sociální patologie, mající vztah k mládeži v ČR" směřuje k objasnění příčin a podmínek rozvoje vybraných sociálně patologických jevů s cílem doporučit, vhodná preventivní opatření pro jejich zmírnění.

Dva úkoly jsou koncipovány jako odborné studie. k legislativní. činnosti Ministerstva spravedlnosti. Jedná se o zpracování informací a zkušeností ze zahraničí z aplikace institutu probace a obecně prospěšných prací, o kterých se uvažuje pro zařazení do trestně právních norem, a dále o úkol zaměřený na vyhodnocení účinnosti již zavedeného institutu podmíněného zastavení trestního stihání. Vedle toho se ukazuje jako potřebné provést vyhodnocení úrovně a efektivnosti preventivních prostředků zakotvených v trestním řádu a pro potřeby připravované rekodifikace trestního řádu zpracovati s využitím poznatků z cizích právních úprav návrhy jejich budoucí podoby.

Z uvedených programových záměrů vyplývají následující. úkoly resortu spravedlnosti při realizaci Programu sociální prevence a prevence kriminality:

Legislativní úkoly

- Práce na přípravě návrhů rekodifikace trestního zákona a trestního řádu, do nichž by byly promítnuty jak alternativy trestu odnětí svobody a další alternativní opatření, tak i prostředky sociálně preventivního působení.

 Termín: průběžně

- Příprava zákona o výkonu trestu odnětí svobody

 Termín:
 v návaznosti na projednání zpracovaných zásad

Úkoly pracovníků justice a právních odborníků Ministerstva spravedlnosti:

Doporučit soudcům a státním zástupcům podle jejich časových možností aktivnější zapojení do oblasti právní výchovy, zejména na úseku prohlubování právních znalostí pedagogických pracovníků a umožnění účasti žáků a studentů na vybraných soudních jednáních.

 Termín: průběžně


Úkoly Vězeňské služby

- Dotvořit ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí ucelený systém kontinuálního resocializačního působení, včetně programů přípravy odsouzených na propuštění z výkonu trestu odnětí svobody.

Termín: 31.12.1995

- Vyhodnotit vhodnost a účinnost resocializačních programů aplikovaných ve výkonu trest u odnětí svobody.

Termín: 31.7.1995

- K naplňování účelu výkonu trestu systematicky zjišťovat vhodné pracovní příležitosti pro vězně, a zlepšovat spolupráci s úřady práce, církvemi, charitativními institucemi, zájmovými sdružení.mi občanů a nevládními organizacemi.

Termín: průběžně

- Ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, FTVS Uh Praha a FTV UP Olomouc zpracovat koncepci využití sportu při resocializaci odsouzených.

Termín: 31.1 2.1996

- Postupně realizovat schválenou koncepci zacházení s mladistvými. ve výkonu vazby a. trestu a k tomuto cíli harmonizovat spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí. a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.

Termín: pravidelně 1x ročně

- Na základě projektu schváleného Ministerstvem spravedlnosti realizovat soubor protidrogových opatření ve výkonu trestu odnětí svobody.

Termín: průběžně

Zvýšit počet specializovaných oddělení:

a) pro odsouzené psychopaty ("plzeňský typ")

b) pro mladistvé obviněné se zmírněným režimem ("příbramský typ")

Termín: postupně do 31.12.1996

- Ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví zpracovat koncepci výkonu ochranného léčení v návaznosti na výkon trestu odnětí svobody.

Termín: 31.12.1995

Výzkumné úkoly:

- Závěrečná zpráva z výzkumného úkolu "Prevence kriminality na místní úrovni.".

Termín: 30.9.1996

- Závěrečná zpráva z výzkumného úkolu "Vyhodnoceni užití institutu podmíněného zastavení trestního stíhání".

Termín: 30.6.1996

- Závěrečná zpráva z výzkumného úkolu "Problematika a možnosti uplatnění alternativních trestů".

Termín: 30.6.1996

- Závěrečná zpráva z výzkumného úkolu "Stav a trendy ve vybraných oblastech sociální patologie,.mající vztah k mládeži v ČR. "

Termín: 31.12.1996

- Vyhodnocení účinnosti prostředků preventivního působení zakotvených v trestním řádu a vypracování návrhu jejich budoucího promítnutí do nového zákona v trestním řízení.

Termín: 31.1.1996

Příloha č.5.3.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP