k zabezpečení plnění
úkolů souvisejících s realizací
systému prevence kriminality v České republice
a Koncepce a programu prevence kriminality v působnosti
Ministerstva vnitra a Policie České republiky
Rozpočet zahrnuje účelové
finanční prostředky ve výši 70
mil. Kč, plánované na rok 1996 a požadované
formou navýšení rozpočtu kapitoly Ministerstva
vnitra ČR na rok 1996.
Základní východiska
pro zpracování rozpočtu
1, Ministerstvo vnitra je garantem
prevence kriminality v České republice.
2. Systém prevence kriminality je realizován ve
dvou rovinách:
celostátní | - stát vytváří legislativní, sociální, organizační a ekonomické podmínky pro činnost všech subjektů, jejichž zaměření a aktivity jsou orientovány do oblasti předcházení a zmírňováni následků zločinu |
místní | - prevence kriminality je realizována ve městech a obcích ve zcela konkrétních podmínkách na základě vypracovaných projektů, respektujících specifika daných lokalit: |
3. V současné době
jsou vypracovány a postupně realizovány komplexní
projekty prevence kriminality na místní úrovni
ve městech Vsetín a Rokycany. Požadavky na
jejich finanční a materiálové zabezpečení
jsou zohledněny v předloženém rozpočtu.
4. Projekty prevence kriminality
jsou dále vypracovávány ve městech
Kladno a Plzeň - Lochotín. Projekt vypracovaný
ve městě Rokycany se dále rozpracovává
na celý okr.es. Finanční a materiálové
požadavky na realizaci těchto projektů jsou
též zapracovány v rozpočtu na rok 1996.
5. v současné době
jsou uzavřeny dohody o vypracování a realizaci
komplexních projektů prevence kriminality na místní
úrovni se zástupci města Ostravy, Mladé
Boleslavi, Mostu, Plzně, Domažlic, Českých
Budějovic, Prahy 4, Prahy 8 a Prahy 5. Předpokládané
náklady na realizaci těchto projektů jsou
též zohledněny v předloženém
rozpočtu..
6. V roce 1996 se předpokládá
zvýšený zájem měst a obcí
o realizací komplexních projektů prevence
kriminality na místní úrovní. I tato
skutečnost je v předloženém rozpočtu
respektována.
Požadované účelové
finanční prostředky jsou vázány
na činnost oddělení prevence odboru public
relations a prevence MV ČR.
Hlavní úkoly zajišťované
oddělením prevence odboru public relations a prevence
MV ČR při realizaci systému prevence kriminality
v České republice.
1. Zajišťování
preventivních aktivit a opatření na celostátní
úrovni se zaměřením na aktivizaci
občanů, koordinaci činností a zpracovávání
obecně platné metodologie realizace preventivních
aktivit a opatření.
2. Vypracovávání
a realizace komplexních projektů prevence kriminality
na místní úrovni s důrazem na činnost
Policie ČR.
3. Mezinárodní spolupráce
v oblasti prevence kriminality a plnění úkolů
vyplývajících "z činnosti mezinárodních
orgánů, jejichž aktivity jsou zaměřeny
na předcházení zločinu (např.
Komise pro prevenci kriminality a trestní. soudnictví
při OSN).
4. Plnění funkce
sekretariátu Republikového výboru pro prevenci
kriminality a zajišťování jeho činností.
ad 1)
1.1. Tisk publikací pro
veřejnost, vydávání metodických
materiálů, jejich distribuce apod.
Předpokládá
se vydání publikací:
- Jak zpracovat a realizovat projekt
prevence kriminality na místní úrovni (určeno
zejména pro zástupce měst a obcí).
- Preventivní aktivity
policie ve městech a obcích (metodická příručka
pro policisty).
- Některé zkušenosti
z realizace projektů prevence kriminality na místní
úrovni (informace o efektivnosti některých
preventivních aktivit, doporučení, náměty).
- Jak bránit svoji bezpečnost
a chránit svůj majetek (publikace pro širokou
veřejnost).
833 tis. Kč |
1.2. Výroba televizních
pořadů zaměřených do oblasti
prevence kriminality.
- Zpracování cyklu
pořadů zaměřených na příčiny
vzniku kriminality (rizikové faktory ve vývoji a
formování osobnosti delikventa, postavení
oběti, neschopnost řešit konflikty a náročné
životní situace, postavení a funkce rodiny
apod.).
- Zpracování publicistických
pořadů orientovaných do oblasti závažných
společenských jevů jako je toxikomanie, rasismus,
zneužívaní a týrání dětí
atd.
3.500 tis. Kč |
1.3. Zpracování
zásad ochrany a zabezpečení objektů
státních orgánů a institucí
(projekty, posudky, oponentní řízení
apod.
Jde o stanovení obecných
zásad pro ochranu a zabezpečení objektů
státní správy v návaznosti na předpisy
EU, nebo v současné době není tato
problematika legislativně ani metodologicky dostatečně
pokryta. Cílem je i vytvoření určitého
nutného předpokladu pro výstavbu objektů,
a to již ve fázi předprojektové dokumentace.
150 tis. Kč |
1.4. Autorské honoráře
za publikační činnost, zpracování
scénářů apod. v intencích autorského
zákona.
950 tis. Kč |
1.5. Znalecké posudky k
projektům, metodologickým návrhům,
studijním textům apod.
70 tis. Kč |
1.6. Pořádání
odborných seminářů pro policisty,
pracovníky Ministerstva vnitra ČR a zastupitele
měst a obcí, obsahově zaměřených
do oblasti prevence kriminality zejména ve vztahu k organizovanému
zločinu, hospodářské kriminalitě,
rasismu a xenofobii, kriminalitě mládeže, týrání
a zneužívání dětí apod.
130 tis. Kč |
1.7. Propagace činnosti
Republikového výboru pro prevenci kriminality, Ministerstva
vnitra a Policie ČR.
340 tis. Kč |
ad 2)
Realizace projektu prevence kriminality
na místní úrovni předpokládá
mimo jiné i zintenzívnit hlídkovou službu,
zvýšit - četnost pohybu policistů zejména
v oblastech vyššího nápadu trestné
činnosti a pohotově reagovat na volání
občanů žádajících poskytnutí
služby. Akceschopnost polici.e je důležitým
preventivním prvkem, který silně ovlivňuje
postoje občanů ke kriminalitě. Důležitým
předpokladem této akceschopnosti
je pak zajištění alespoň minimálního
materiálového zabezpečení potřebného
k plnění úkolů vymezených v
projektech prevence krimi-nality.
Zajištění činností
Policie ČR při realizaci preventivních opatření
ve smyslu plnění úkolů souvisejících
s naplňováním projektů prevence kriminality
v konkrétních městech Vsetín, Rokycany,
Kladno, Ostrava, Plzeň, - Lochotín, Praha 8, Praha
4, Most, Praha 5, České Budějovice předpokládá:
2.1. K zajištění
úkolů Policie ČR vyplývajících
z projektu prevence kriminality na místní
úrovni:
2.1.1. Nákup 10 osobních
automobilů, které budou postupně vybaveny
radiostanicí a výpočetní technikou
pro potřeby Policie ČR s využitím zejména
k preventivním účelům (možnost
napojení na sdělovací prostředky -
ověřeno jako velmi efektivní v Plzni)..
3.700 tis. Kč |
2.1.2. Nákup 8 ks videokamer,
videorekordérů a televizí (využití
v přímé službě, v oblasti vzdělávání
policistů, i pro televizní vysílání
směrem k veřejnosti).
1.110 tis. Kč |
2.1.3. Vybudování kamerového systému
průmyslové televize
v kritických místech s monitorováním
na příslušné pracoviště
Policie ČR (cílem je i experimentálně
ověřit efektivnost tohoto systému ve vybraných
lokalitách) - Kladno, Rokycany, Ostrava
9.000 tis. Kč |
.1.4. Nákup radiostanic do osobních
automobilů (v rámci realizace projektů prevence
kriminality v Rokycanech, Plzni, Kladně a Mladé
Boleslavi)
334 tis. Kč |
2.1.5. Nákup 6 fotoaparátů
(fotodokumentace pro preventivní účely)
18 tis. Kč |
2.1.6. Vybavení operačního
střediska OO P ČR Rokycany záznamovou technikou
pro příjem oznámení občanů
experimentální ověřování
efektivnosti informačního systému při
realizaci dílčích programů zaměřených
na:
a) informovanost občanů
o rozmístění služeben policie a telefonním
spojení
b) zajištění
informovanosti občanů o možnostech vlastní
ochrany života, zdraví a majetku
c) možnost ochrany napojením
objektů na pult centrální ochrany policie
d) působení na veřejnost
prostřednictvím sdělovacích prostředků
a obecních a městských úřadů
s cílem zavést tzv. sousedské programy"
se zaměřením zejména na hlídání
domů a bytů
e) průběžnou
informovanost občanů o kriminalitě
f) informovanost občanů
o poskytovaných službách policií. o
právech a povinnostech občanů, ale i policistů
při služebních úkonech a zákrocích.
6.000 tis. Kč |
2.1.7. Vybavení některých
hlídkových vozidel výpočetní
technikou Rokycany, Plzeň, Kladno, Most, Praha 4, Ostrava,
Praha 8)
4.800 tis. Kč |
2.1.8. Vybavení policistů
vykonávajících přímý
výkon služby v místech s vyšším
nápadem kriminality kapesními radiostanicemi (České
Budějovice, Ostrava, Praha 8, Praha 5, Praha 4, Kladno,
Plzeň - Lochotín, Most, Vsetín, Rokycany,
Domažlice)
6.500 tis. Kč |
2.1.9. Trenažér pro
výcvik střelby (OO P ČR - Rokycany)
1.000 tis. Kč |
2.1. 10. Nákup a. instalace.
radiopultu zn. Fantor 2 pro OO P ČR Rokycany za účelem
zabezpečení objektů zabezpečovací
technikou a napojením na pult centrální ochrany
P ČR
750 tis. Kč |
2.1.11. Za účelem
zefektivnění informačního systému
ke zrychlení, zdokonalení a zkvalitnění
úkonů organizačního řídící
ho a výkonného charakteru vybavit P ČR ve
Vsetíně počítačovým
kompletem s využitím i ke.spojení.faxovou kartou
(monitor, počítač se zabudovaným faxem,
klávesnice, tiskárna).
150 tis. Kč |
2.2. Pro styk Policie ČR
s veřejností na místní úrovni:
2.2.1. Tisk publikací a
propagačních letáků ve všech
lokalitách, kde jsou realizovány komplexní
projekty kriminality na místní úrovni (policie
radí a informuje desatero rad kriminalistů, zabezpečte
si svůj majetek, zabezpečte si svůj byt proti
vloupání, hlášení a evidence
občanů, povolování zbraní a
střeliva, cestovní doklady, podmínky přijetí
k policii ČR atd.
3.400 tis. Kč |
2.2.2. Honoráře
policistům - odborníkům, kteří
se zapojují do lektorské a poradenské činností
mimo rámec služebních povinností
680 tis. Kč |
2.2.3. Nájem a provoz nových
telefonních linek za účelem zkvalitnění
informačního systému na místní
úrovni (Rokycany, Kladno; případně
další lokality podle skutečných potřeb)
450 tis. Kč |
2.2.4. Výroba publicistických
pořadů informujících občany
o realizaci projektů prevence kriminality na místní
úrovni; které budou prezentovány veřejnosti
prostřednictvím kabelové televize:
3.150 tis. Kč |
2.3. Pro vzdělávání
policistů a zvyšování jejich profesionální
zdatnosti:
3.2.1. Školení policistů
zaměřená na aktivní nácvik
dovedností potřebných pro výkon: služby
a zvyšování sociální kompetence
(forma sociálně psychologického výcviku);
realizováno bude v lokalitách, tato aktivita je
součástí všech projektů na místní
úrovni.
1.700 tis. Kč |
2.3.2. Výroba instruktážních
filmů pro policisty.
Tématicky budou zaměřeny:
- do oblasti vzdělávání
(pořádková služba, dopravní služba,
činnost pohraniční policie, odhalování
korupce a závažné hospodářské
trestné činnosti, problematika vyšetřování
apod.),
- do oblasti prevence trestné
činnosti páchané policisty.
1.700 tis. Kč |
2.3.3. Zpracovávání
odborných publikací pro policisty v oblasti prevence
kriminality (metodické příručky, skripta
apod.).
890 tis. Kč |
2.4. Pro realizaci projektů
prevence kriminality na místní úrovni za
aktivní účasti přednostů okresních
úřadů a primátorů měst
Plzně, Brna, Ostravy a hl. města Prahy:
2.4.1. Realizace ochrany.a zabezpečení
objektů státních orgánů a institucí,
uplatňovaného v kontextu naplňování
projektů prevence kriminality na místní úrovni.
Jde o objekty státní
správy např. ministerstva, obecní úřady,
finanční a další úřady,
školy všech stupňů, zdravotnická,
zařízení, pošty. Tyto objekty nejsou
většinou vůbec zabezpečeny či
stupeň a úroveň ochrany není ve správném
vztahu ke chráněnému zájmu.
13.700 tis. Kč |
2.4.2. Zřízení
dětských dopravních hřišť
za účelem zvyšován í schopností
dětí orientovat se v dopravním provozu s
cílem snížit dopravní nehodovost na
našich silnicích (Ostrava a Plzeň - Lochotín.
Na celou Ostravu je v současné době jen jedno
nevyhovující dopravní hřiště,
v Plzni není žádné).
2.000 tis. Kč |
2.4.3. Zajištění
provozu, odborného a pedagogického dozoru na dětských
dopravních hřištích v Ostravě
a Plzni - Lochotín
840 tis. Kč |
ad 3)
3.1. Překlady, tlumočení
(překlady odborných materiálů získaných
ze zahraničí, tlumočení v případech,
kdy nelze za jistit vlastními silami)
150 tis. Kč |
3.2. Odběr v zahraničí
vydaných publikací a vydávaných časopis
u orientovaných do oblasti prevence kriminality
620 tis. Kč |
3.3. Odborné stáže
v zahraničí na specializovaných pracovištích
zabývajících se prevencí kriminality
na místní úrovni.
1.300 tis. Kč |
ad 4)
4.1. Plnění funkce.
sekretariátu Republikového výboru pro prevenci
kriminality a zajištění jeho činnosti
(stálá i výjezdní zasedání,
občerstvení, tiskové besedy, semináře,
konference apod.)
85 tis. Kč |
Závěr
Schválením předloženého
rozpočtu lze očekávat zejména značný
kvalitativní posun při realizaci systému
prevence kriminality v ČR, a to především
v těchto oblastech:
1. Budou získány
zcela konkrétní zkušeností z realizace
komplexních projektů prevence kriminality (v současnosti
některá opatření v rámci projektů
nelze realizovat bez finančních prostředků)
a za zcela konkrétních podmínek bude ověřena
účinnost některých preventivních
opatření spadajících do působnosti
MV a P ČR (informační systém policie
- občané a opačně, úloha masmédií
v kontextu na policejní praxi, celá řada
opatření vztahujících se do oblasti
styku s veřejností,
zabezpečení objektů státních
orgánů a institucí, zvýšení
profesionální úrovně policistů
apod.)
2. Spektrum lokalit v nichž
jsou nebo v brzké budoucnosti budou realizovány
projekty prevence kriminality zahrnuje města od necelých.5,tisíc
obyvatel. (Rokycany) až po Plzeň a Ostravu a některé
části Prahy. V Rokycanech bude ještě
v letošním roce rozšířen projekt
prevence kriminality na celý okres. Současně
je důležité připomenout, že do
systému prevence kriminality jsou zapojovány jak
lokality s méně výraznou kriminalitou,
tak i města se značným nápadem trestné
činnosti.
3. Prostřednictvím
masmédií s celorepublikovou působností
bude vytvořen potřebný prostor pro systematický
dialog s veřejností na téma prevence kriminality,
přičemž využitím regionálních
zdrojů (kabelová televize a místní
tisk) bude možno reagovat i na specifické potřeby
a podmínky jednotlivých lokalit.
Příloha č. 5.2. |
(Úkol podle bodu 6. usnesení
vlády České republiky č. 341 z 15.června.1994)
Ministerstvo spravedlnosti se
v roce 1994 podílelo na přípravě materiálu
schváleného usnesením vlády České
republiky c, 341, "Program sociální prevence
a prevence kriminality - aktuální stav a východiska
do roku 1996". Záměr přijatého
vládního usnesení směřoval
jednak k aktivizaci práce jednotlivých resortů
v oblasti sociální prevence a prevence kriminality
po jejich linii, jednak ke zlepšení součinností
jednotlivých resortů státní správy
a spolupráci v rámci meziresortního Republikového
výboru pro prevenci
kriminality. V této souvislosti bylo jednotlivým
ministerstvům včetně Ministerstva spravedlnosti
uloženo, aby do 31.3.1995 vypracovaly své resortní
programy činnosti vztahující se k prevenci
kriminality.
Kromě toho byly uvedeným
usnesením vlády ministrovi spravedlnosti (v součinnosti
s dalšími ministry) uloženy jmenovitě
následující dva úkoly:.
1) ve spolupráci s ministrem
mládeže, školství a tělovýchovy
ověřit možnosti zavedení systému
probace včetně zavedení funkce probačních
úředníků v rámci systému
trestní justice a institutu prospěšné
práce (do 31.12.1995),
2) ministru práce a sociálních
věcí v součinnosti s ministra spravedlnosti
koncipovat systém kontinuálního resocializačního
(průběžně nápravného)
působení ve fázi výkonu trestu a po
výkonu trestu a prohloubit spolupráci sociálních
kurátorů se sociálními pracovníky
Vězeňské služby při vypracovávání
individuálních programů znovuzačlenění
propuštěných do občanského života
(do 31.3.1995),
Ke splnění -těchto
a dalších úkolů, vyplývajících
z účasti. resortu spravedlnosti na naplňování
přijatého Programu sociální prevence
a prevence kriminality, uplatní Ministerstvo spravedlnosti
konkrétní opatření v následujících
čtyřech okruzích v rámci své
působnosti:
1) legislativní oblast
2) oblast justice (soudy a státní zastupitelství)
3) oblast vězeňství
4) vědecko - výzkumná
oblast
V legislativní oblasti
Ministerstvo spravedlnosti splnilo úkol uložený
usnesením vlády č. 341 z roku 1994 spočívající
zakotvení nového druhu trestu obecně prospěšné
práce jak alternativního trestu k trestu odnětí
svobody do návrh novelizace trestního zákona.
Tento druh trestu by podle vládou schváleného
návrhu měl být za splnění dalších
v zákoně stanovených podmínek ukládán
pachatelům -trestných činů "
za které.dosavadní
zákon stanoví trest odnětí svobody,
jehož horní hranice nepřevyšuje 5 let.
Návrh právní úpravy byl připravován
po vyhodnocení zahraničních poznatků
a zkušeností, které ukazuji i na nutnost při
jetí návazných opatření. Účinnost
tohoto trestu je přímo
úměrná nejen přesnému legislativnímu
vymezení podmínek pro jeho ukládá.ní,
ale též závisí na správné
součinnosti justičních orgánů
a orgánů státní správy, neboť
trest obecně prospěšné práce
musí být zajištěn i po stránce
organizační a kontrolní.
Při přípravě
další reformy trestního práva budou
vzaty v úvahu i další nové podněty,
směřující k vhodnějšímu
zacházení s pachateli. trestných činů.
Zahraniční zkušenosti potvrdily, že vůči
pachateli se osvědčuje použití širší
škály možných opatřeni -typu probace.
Tím lze nejen splnit účel humanizace zacházení
s pachateli a přispět k omezení vlastního
páchání -trestné činnosti,
ale také zjednodušit trestní řízení
a tím snížit zatížení justice.
Jejich významným efektem by rovněž mělo
být `.snížení zatím neúměrně
vysokého indexu
uvězněných osob v České republice
a částečné řešení
přeplněnosti věznic. Dalším významným
přínosem alternativních opatření
je přenesení výkonu trestu do prostředí
domovských komunit, což kromě jiného
slibuje i preventivní působení.
Ověřování
možností probace bude probíhat na základě
zákona o vyšších soudních úřednících
č. 189/1994 Sb., který k tomu,vytváří
předpoklady v § 11, pís.j). Pro přípravu
těchto vyšších soudních úředníků
byla nově zřízena škola se sídlem
v Kroměříži.: Vedle toho Ministerstvo
spravedlnosti zvažuj e možnost vytvoření
uceleného systému sociální práce
v justici, její institucionální začlenění
a návaznost na činnost dalších subjektů
sociální práce.
Dalším legislativním úkolem, který
vychází z jmenovitého úkolu usnesení
vlády. č. 341/1994
ke kontinuálnímu resocializačnímu
působení ve fázi výkonu trestu, je
příprava zákona o výkonu trestu odnětí
svobody. Cílem tohoto zákona je, aby výkon
trestu reflektoval jak světové trendy, tak naše
podmínky pro výkon trestu odnětí svobody,
aby tento trest zapadal do celkové snahy o kontinuální
zacházení s pachatelem v podmínkách
vězení i mimo něj. Účelem zákona
je prohloubit integrační funkci výkonu trestu
ve smyslu začleňování. odsouzených
do společnosti. Nové pojetí výkonu
trestu odnětí svobody
bude zaměřeno tak, aby při zmenšení
počtu uvězněných docházelo
k intenzivnější a individuální
integrační práci s nimi. Výsledkem
by mělo být - z hlediska prevence - snížení
recidivy: a přeplněnosti věznic. Zvláštní
pozornost z hlediska zacházení bude
věnována mladistvým. Předpokládá
se, že nový zákon y by měl řešit
i otázky výkonu ochranného léčení
ve výkonu trestu; jako předpokladu pro bezkonfliktní
způsob života odsouzených po propuštění
z výkonu trestu.
V oblasti justice (soudnictví a státního
zastupitelství). spočívá
těžiště preventivní práce
v rychlosti, správnosti a přesnosti rozhodování,
v zachovávání všech procesních
náležitostí a v jasném a věcně
bezchybném zdůvodnění rozhodnutí.
Tuto činnost veřejnost
velmi pozorně sleduje a proto jistota dodržování
právního řádu a přesvědčení
o kvalitě justice je důležitým předpokladem
preventivní práce vůbec. Ministerstvo spravedlnosti
proto bude trvale pokračovat ve vytvářeni
podmínek pro kvalitní činnost justičních
orgánů a posilování jejich důvěryhodnosti
ve veřejnosti.
V soudnictví a ve státním
zastupitelství existuje značný potenciál
v podobě téměř třítisícového
sboru soudců a státních zástupců.
To vytváří možnost uplatnění
jejich odborných znalostí při prohlubování
právních znalostí, občanů a
obnově právního vědomí ve společnosti.
Ačkoliv v zákonných normách upravujících
činnost soudů a státních zastupitelství
nejsou jmenovitě uvedeny úkoly.v oblasti preventivně
výchovného působení - a proto je Ministerstvo
spravedlnosti nemůže soudům ani. státním
zastupitelstvím
uložit, ale může pro ně vytvářet
určité podmínky a dávat podněty
- plní soudci a státní zástupci v
současnosti některé významné
úkoly v oblasti právní osvěty, a -to
především v obvodech okresních a krajských
soudů a státních zastupitelství.
Postupně se rozvíjí
spolupráce pracovníků justice se školami
a zájmovými sdruženími občanů.
Mnozí soudci a státní zástupci vyvíjí
poměrně značnou přednáškovou
činnost, účastní se různých
besed a osvětových akcí, působí
v rámci celostátních či regionálních
sdělovacích prostředků
a podílí se i na jiných formách právní
osvěty. Vzhledem k dosud nenaplněným stavům
soudců a státních zástupců
v řadě okresů i krajů a momentální
přetíženosti pracovními úkoly
však není reálné od soudců či
státních zástupců toto preventivní
a výchovné působení hromadně.
a ve všech místech.požadovat. Nelze rovněž
očekávat, že tento druh preventivního
působení na sebe plně převezme justice.
Možnou formou preventivního
působení soudů je konání hlavního
líčení na pracovišti nebo v místě
bydliště obžalovaného, či tzv.
procesy s organizovanou veřejností. Tyto formy činnosti
mohou v některých případech významně
ovlivnit výskyt trestné činnosti v napadených
lokalitách a zvýšit pocit právní
jistoty občanů. Tato forma preventivního
působení vyžaduje
účinnou spolupráci soudů s orgány
obcí nebo se zaměstnavateli obviněných
a proto je k ní třeba přistupovat jako k
možnosti, pro jejíž uplatnění nemusí
být vždy podmínky.
V oblasti vězeňství
bude do roku 1996 hlavním úkolem vytvářet
příznivé podmínky pro účinné
zajišťování účelu výkonu
trestu odnětí svobody, jehož součástí
je i působení směřující
k resocializaci odsouzených osob. Výkon trestu se
bude zaměřovat na zdokonalování integrační
péče o odsouzené. Bude především
spočívat v kvalitní práci s odsouzenými
mladistvými pachateli a v řešení problémů
souvisejících s ovlivňováním
pachatelů s psychopatickými rysy. V této
souvislosti půjde též o nalezeni forem spolupráce
s Ministerstvem práce a sociálních věcí
při. tvorbě uceleného systému kontinuálního
resocializačního
působení. Jeho smyslem je zvýšit účinnost
sociálně výchovných aktivit, zaměřených
na vedení odsouzených k takovému chování
po propuštění z výkonu trestu, které
není v rozporu se zákonem.
Novým prvkem působení
na osoby odsouzené k nepodmíněnému
trestu odnětí svobody jsou tzv. resocializační
programy, které se v podmínkách výkonu
trestu uplatňují od 1. 1.1.994. Přes tuto
poměrně krátkou dobu lze provést vyhodnocení
jejich účinnosti "s cílem zdokonalit
praxi při jejich využívání a
získat potřebné
poznatky pro probíhající přípravu
nového zákona o výkonu trestu, odnětí
svobody. V souvislosti s rozšiřujícím
se významem postpenitenciární péče
je potřebné, aby vězeňství
více spolupracovalo s organizacemi i jednotlivci vně
vězení (úřady práce, církve,
charitativní instituce, zájmové sdružení
občanů, nevládní organizace apod.).
V oblasti vědeckovýzkumné
práce budou v resortu Ministerstva spravedlnosti do roku
1996 řešeny některé úkoly s přímým
vztahem k problematice prevence kriminality a sociální
prevence v rámci, Institutu pro kriminologii a sociální
prevenci. Výzkumné úkoly se budou týkat
především problematiky prevence kriminality
na místní úrovni a problematiky sociálně
patologických jevů u mládež e,včetně
možností preventivního působení
a dále otázek
uplatňování alternativních trestů
a alternativních opatření v oblast i trestního
práva.
Cílem úkolu "Prevence
kriminality na místní úrovni je posouzení
a umožnění rozvoje různých preventivních
aktivit na úrovni měst. Výzkumná práce
směřuje k vypracování různorodých
metodických doporučení z oblasti situační
a sociální prevence na základě jak
zahraničních, tak i ověřených
domácích zkušeností a dále k
vytvoření dostatečné nabídky
konkrétních programů použitelných
na místní úrovni v závislosti na možnostech
a problémech regionů a k řešení
otázek rázu organizačního, personálního,
finančního apod.
Další úkol
"Stav a trendy ve vybraných oblastech sociální
patologie, mající vztah k mládeži v
ČR" směřuje k objasnění
příčin a podmínek rozvoje vybraných
sociálně patologických jevů s cílem
doporučit, vhodná preventivní opatření
pro jejich zmírnění.
Dva úkoly jsou koncipovány
jako odborné studie. k legislativní. činnosti
Ministerstva spravedlnosti. Jedná se o zpracování
informací a zkušeností ze zahraničí
z aplikace institutu probace a obecně prospěšných
prací, o kterých se uvažuje pro zařazení
do trestně právních norem, a dále
o úkol zaměřený na vyhodnocení
účinnosti již zavedeného institutu podmíněného
zastavení trestního stihání. Vedle
toho se ukazuje jako potřebné
provést vyhodnocení úrovně a efektivnosti
preventivních prostředků zakotvených
v trestním řádu a pro potřeby připravované
rekodifikace trestního řádu zpracovati s
využitím poznatků z cizích právních
úprav návrhy jejich budoucí podoby.
Z uvedených programových
záměrů vyplývají následující.
úkoly resortu spravedlnosti při realizaci Programu
sociální prevence a prevence kriminality:
Legislativní úkoly
- Práce na přípravě
návrhů rekodifikace trestního zákona
a trestního řádu, do nichž by byly promítnuty
jak alternativy trestu odnětí svobody a další
alternativní opatření, tak i prostředky
sociálně preventivního působení.
Termín: průběžně |
- Příprava zákona
o výkonu trestu odnětí svobody
Termín: | |
v návaznosti na projednání zpracovaných zásad |
Úkoly pracovníků
justice a právních odborníků Ministerstva
spravedlnosti:
Doporučit soudcům
a státním zástupcům podle jejich časových
možností aktivnější zapojení
do oblasti právní výchovy, zejména
na úseku prohlubování právních
znalostí pedagogických pracovníků
a umožnění účasti žáků
a studentů na vybraných soudních jednáních.
Termín: průběžně |
Úkoly Vězeňské
služby
- Dotvořit ve spolupráci
s Ministerstvem práce a sociálních věcí
ucelený systém kontinuálního resocializačního
působení, včetně programů přípravy
odsouzených na propuštění z výkonu
trestu odnětí svobody.
Termín: 31.12.1995 |
- Vyhodnotit vhodnost a účinnost
resocializačních programů aplikovaných
ve výkonu trest u odnětí svobody.
Termín: 31.7.1995 |
- K naplňování
účelu výkonu trestu systematicky zjišťovat
vhodné pracovní příležitosti
pro vězně, a zlepšovat spolupráci s
úřady práce, církvemi, charitativními
institucemi, zájmovými sdružení.mi občanů
a nevládními organizacemi.
Termín: průběžně |
- Ve spolupráci s Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy,
FTVS Uh Praha a FTV UP Olomouc zpracovat koncepci využití
sportu při resocializaci odsouzených.
Termín: 31.1 2.1996 |
- Postupně realizovat schválenou
koncepci zacházení s mladistvými. ve výkonu
vazby a. trestu a k tomuto cíli harmonizovat spolupráci
s Ministerstvem práce a sociálních věcí.
a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Termín: pravidelně 1x ročně |
- Na základě projektu
schváleného Ministerstvem spravedlnosti realizovat
soubor protidrogových opatření ve výkonu
trestu odnětí svobody.
Termín: průběžně |
Zvýšit počet
specializovaných oddělení:
a) pro odsouzené psychopaty
("plzeňský typ")
b) pro mladistvé obviněné
se zmírněným režimem ("příbramský
typ")
Termín: postupně do 31.12.1996 |
- Ve spolupráci s Ministerstvem
zdravotnictví zpracovat koncepci výkonu ochranného
léčení v návaznosti na výkon
trestu odnětí svobody.
Termín: 31.12.1995 |
Výzkumné úkoly:
- Závěrečná
zpráva z výzkumného úkolu "Prevence
kriminality na místní úrovni.".
Termín: 30.9.1996 |
- Závěrečná
zpráva z výzkumného úkolu "Vyhodnoceni
užití institutu podmíněného zastavení
trestního stíhání".
Termín: 30.6.1996 |
- Závěrečná
zpráva z výzkumného úkolu "Problematika
a možnosti uplatnění alternativních
trestů".
Termín: 30.6.1996 |
- Závěrečná
zpráva z výzkumného úkolu "Stav
a trendy ve vybraných oblastech sociální
patologie,.mající vztah k mládeži v
ČR. "
Termín: 31.12.1996 |
- Vyhodnocení účinnosti
prostředků preventivního působení
zakotvených v trestním řádu a vypracování
návrhu jejich budoucího promítnutí
do nového zákona v trestním řízení.
Termín: 31.1.1996 |
Příloha č.5.3. |