Příloha č. 5.5.1. |
Usnesení vlády č.
341/94 ukládá ministru zdravotnictví v termínu
do 31.3. 1995 vypracovat Rezortní program činností
vztahujících se k prevenci kriminality.
Obecně se Ministerstvo
zdravotnictví na prevenci kriminality podílí
a bude podílet v několika základních
sférách:
1. ve sféře primární
zdravotní péče, tzn. v linii prvotního
kontaktu pacienta se zdravotnickým zařízením.
2. na úrovní Republikového
výboru pro prevenci kriminality,kam Ministerstvo zdravotnictví
ČR vyslalo svého zástupce,
3. na úrovni soudně
-lékařské diagnostiky násilných
a trestných činů,
4. na úrovni spolupráce s dalšími
rezorty při řešení problematik za jejichž
řešení je zodpovědno více rezortů,
5. na úrovni podpory a
spolupráce s nestátními a neinstitucionárními
aktivitaci zabývajícími se prevencí
stavů, které mohou vést ke kriminalitě.
5. na úrovni tvorby právních
norem ovlivňujících poskytování
zdravotní péče.
Převážné
procento aktivit Ministerstva zdravotnictví je soustředěno
na děti a mladistvé, neboť pro sociální
vývoj dítěte se za rozhodující
považují. prvá léta života; právě
v tomto období je kontakt mezi dětmi (rodiči)
a zdravotnickými pracovníky poměrně
intenzivní a zdravotně-sociální prostředí,
ve kterém se dítě nalézá lze
aktivně ovlivňovat.
Jde zejména o včasné
odhalování problematických rodin (disfunkční
rodiny), toxikomanie, alkoholismu, prostituce a dalších
negativních jevů; na úrovni praktických
lékařů a ošetřujících
lékařů bude docházet k vzájemnému
propojování institucionární péče
(např. ke komunikaci ošetřujících
lékařů a alkohol-toxikomanických poraden)
i k propojování institucionární a
komunitní péče
(např. v případě toxikomanií
může docházet k zapojování toxikomanů
do terapeutických komunit).
Problematika týraného,
zanedbávaného a zneužívaného
dítěte byla řešena v rezortu Ministerstva
zdravotnictví ČR rovněž v rámci
dohodovacího řízení ke Zdravotnímu
řádu.
Zdravotní řád
obsahuje v příloze č.2 problematiku preventivní
péče: byl položen důraz na posouzení.
sociální úrovně rodiny praktickým
lékařem pro děti a dorost: lékař
by tedy neměl sledovat pouze zdravotní stav, nýbrž
i psychický vývoj dítěte.
V příloze č.3.
Zdravotního řádu, týkající
se dispenzární péče jsou praktičtí
lékaři pro děti a dorost povinováni
dispenzarizovat děti ohrožené sociálním
prostředím, tzn. i děti týrané.
Způsob komplexního
poskytování zdravotní péče
je zakotven i v připravovaných právních
normách; např. zákon O zdravotní péči
obsahuje princip povinnosti ošetřujícího
lékaře zajistit komplexní péči
v případě, že zjistí, že
nastalo - či hrozí zdravotní postižení.
Zákon o podmínkách
poskytováni zdravotní péče prosazuje
zavedeni ohlašovací povinnosti pro všechny zdravotnické
pracovníky při podezření na týrání,
zanedbávání a zneužívání
děti a mladistvých.
Ministerstvo zdravotnictví
ČR dále připravilo Zdravotní a očkovací
průkaz dítěte a mladistvého, který
mimo zdravotních údajů o dítěti
obsahuje poučení rodičů a dětí
týkající se prevence kouření,
drog, sexuální výchovy, laické první
pomoci, prevenci úrazovosti dětí, zásadám
zdravé výživy.
Podobně nabývá
na významu kontakt mezi zdravotnickými pracovníky
a školskými zařízeními v rámci
preventivních prohlídek, výchovy k rodičovství,
sexuální výchovy apod.
V posledních letech též
přibývá občanských sdružení,
která doplňují institucionární
péči o drogově závislé, oběti
trestných činů, svobodné matky apod.;
i tyto aktivity jsou v oblasti zájmu Ministerstva zdravotnictví
a jsou aktivně podporovány.
Při Ministerstvu zdravotnictví
byla vytvořena mezirezortní komise, která
se zabývá problematikou týraného,
zneužívaného a zanedbávaného
dítěte; jedná se o hledání
způsobů prevence, diagnostiky a včasné
léčby řešení těchto neblahých
jevů a o koordinaci činnosti jednotlivých
rezortů v této problematice.
V rámci spolupráce
Ministerstva zdravotnictví ČR se skupinou odborníků
vedenou prim. MUDr. Nešporem byl vypracován materiál,
který řeší alkoholové a drogové
závislosti; z něhož vyplývá,
že se síť záchranných pracovišť
pro děti a mladistvé v krizi rozšířila
např. o centrum krizové intervence při psychiatrické
léčebně v Bohnicích, linku důvěry
v Praze 2, linku důvěry v Praze 3, Bílé
Vodě, Mladé
Boleslavi, Ostravy, linku naděje v Brně, dětské
krizové centrum v Praze 4 (zde je možnost přenocování
matek s dětmi), azyl pro mládež v krizi na
Praze 9 (s nonstop provozem), kontaktní centrum na Praze
7, a systém alkohol-toxických poraden.
1. 4. 1994 byla otevřena
poradna na ochranu sociálně ohrožených
dětí pro Prahu 10, jejím hlavním smyslem
je vyhledávání týraných, zneužívaných
a zanedbávaných dětí, vyhodnocování
těchto případů, přítomnost
odborníků při stycích s dětmi
v konfliktních rozvodových a porozvodových
situacích, sledování děti umístěných
v ústavní výchově z hlediska možnosti
návratu do rodiny nebo právního uvolněni
pro náhradní rodinnou péči.
Odborníci pracující
v komisi pro řešení problematiky týraného,
zanedbávaného a zneužívaného
dítěte ustanovené při MZ ČR
ve spolupráci s kriminalisty připravili novou metodiku
výslechu dětí, které se staly obětmi
násilného trestného činu, jedná
se o použití loutek (panenek, na kterých dítě
demonstruje techniku provedení násilného
činu). První zkušenosti při
práci s těmito loutkami jsou více než
dobré, dítě je aktivní, spolupracuje
a není výslechem příliš traumatizováno.
Problematika zneužívání
drog a omamných látek tvoří samostatnou
kapitolu v oblasti prevence krimi.nality; tato problematika je
obsahem zvláštních usnesení Vlády
České republiky a tento materiál ji tedy
podrobněji nerozebírá (jedná se o
usnesení Vlády ČR č. 446/1993 a č.
549/1994).
Za nesmírně důležité
primárně preventivní opatření
považuje Ministerstvo zkvalitnění diagnostiky
trestných a násilných činů:
tato diagnostika je prováděna na odděleních
soudního lékařství, kterých
je v současné době v České
republice třináct.
Na základě tohoto
programu bude zkvalitněno doškolování
pracovníků soudního lékařství,
a to zejména o možnost získáváni
nových poznatků prostřednictvím Institutu
pro další vzdělávání;
pracoviště soudního lékařství
(tato pracoviště nespadají do systému
všeobecného zdravotního pojištění)
budou dále dovybavena nutnou přístrojovou
technikou.
Ministerstvo zdravotnictví
též spolupracuje při realizaci některých
preventivně zaměřených programů,
jako např. programu PEER, který využívá
aktivní účasti předem připravených
vrstevníků při prevenci kriminálních
deliktů mládeže.
Projekt LATA (laskavá alternativa trestu pro adolescenty)
je dalším programem,
na nějž MZ participuje, tento program je zaměřen
na delikventní mládež.
Finančně i koncepčně
též podporujeme aktivitu "Bílý
kruh bezpečí", která se soustřeďuje
na oběti trestních činů a "Linku
bezpečí" při nadaci Naše dítě,
která poskytuje poradenské služby dětem
v tísni.
K preventivním opatřením
druhotně patří i perinatologický program,
který Ministerstvo zdravotnictví realizuje; v návaznosti
na něj se snažíme ovlivňovat právní
normy vytvářené jinými rezorty (např.
Trestní řád) a dále finančně
i koncepčně podporujeme činnost občanských
sdružení zabývajících se ochranou
nenarozeného života.
ÚKOL | PLNĚNÍ |
1. Spolupráce při realizaci všech opatření vedoucích ke snížení negativních sociálních jevů u rizikových skupin v dětské populaci. | - na úrovni Republikového výboru pro prevenci kriminality,
- v rámci činnosti mezirezortních odborných pracovních skupin a komisí, např.. - komise pro problematiku týraného a zanedbávaného dítěte, - mezirezortní protidrogové komise, |
2.Uplatňovat prvky prevence kriminality při tvorbě právních norem. | - ve Zdravotním řádu,
- v zákoně O podmínkách poskytování zdravotní péče, - v zákoně O zdravotní péči, |
3. Provádět propagaci v rámci boje proti kouření, alkoholismu a drogám; dále propagaci prevence úrazů a otrav u dětí, zásad správné sexuální výchovy, zdravé výživy a laické první pomoci, | - ve Zdravotním průkazu dítěte,
- ve spolupráci s Národním centrem pro podporu a obnovu zdraví, - v rámci plnění Národního plánu opatření pro snížení negativních důsledků zdravotního postižení, |
4. Zdokonalovat a rozvíjet systémy anatomicko fysiologické diagnostiky poškození zdraví fysikálními a chemickými faktory, např. vytvářením vhodných podmínek pro rozvoj oboru soudního lékařství a toxikologie, | -zkvalitnění postgraduálního vzdělávání,
- dovybavení přístrojovou technikou, |
5. Rozšiřovat síť záchranných pracovišť pro děti a mladistvé v krizových situacích. | - po stránce kvalitativní spektrum činností),
- po stránce kvantitativní (dostupnost), |
6. Spolupracovat při realizaci některých preventivně zaměřených programů, | - PEER program,
- projekt LATA, - epidemiologické šetření syndromu náhlého úmrtí kojenců a dětí, -Bílý kruh bezpečí, - perinatologický program |
7. Iniciovat kurzy zaměřené na plánované rodičovství, např. ve spolupráci s českou gynekologicko-porodnickou společností a společností Jana Evangelisty Purkyně. | - uskutečňováno průběžně |
8. Prevence dětských úrazů včetně otrav. | - preventivní program ve spolupráci s Národním centrem podpory zdraví a s odbornou společností pediatrů. |
Příloha č.5.5.2. |
Plnění usnesení
vlády ČR č. 341/1994 - návrh požadavků
na státní rozpočet v roce 1996
Dne 21. 7. 1994 schválila
porada vedení Ministerstva zdravotnictví ČR
okruh problémů týkajících se
prevence kriminality; v roce 1995 natrhujeme k jejich realizaci
následující částky,:
1. Spolupracovat při realizaci všech opatření vedoucích ke snížení negativních sociálních jevů u rizikových skupin v dětské populaci | 0 Kč |
2. Uplatňovat prvky prevence kriminality při tvorbě právních norem. | 0 Kč |
3. Vytvářet programy prevence ve spolupráci s Národním centrem pro podporu a obnovu zdraví. (Realizace a výroba propagačních materiálů - publikace, letáky, bildbordy, videokazety, semináře, vzdělávací akce.) | 1, 5 mil Kč - provozní prostředky |
4. Dále se podílet na práci mezirezortních komisí. | 0 Kč |
5. Spolupracovat při realizaci některých preventivně zaměřených (např. boje proti alkoholismu a drogám, propagace prevence úrazů a otrav u dětí, zásady laické první pomoci atd., PEER program, projekt LATA) | 1,5 mil Kč - provozní prostředky programů |
6. Iniciovat kurzy zaměřené na plánované rodičovství, např. ve spolupráci s českou gynekologicko- porodnickou společností a společností Jana Evangelisty Purkyně | 0, 5 mil Kč - provozní prostředky |
7. Vytvořit předpoklady pro léčbu nezletilých a mladistvých toxikomanů ve specializovaném zařízení (úkol vlády) | 4 mil Kč - provozní prostředky |
8. Rozšiřovat síť záchranných pracovišť pro děti a mladistvé v krizových situacích. (podpora center krizové intervence, linek důvěry, azylových zařízení pro mládež v krizi, kontaktní centra pro ohroženou mládež, poradenství pro alkoholové a toxické závislosti.) | 2,5 mil. Kč - provozní prostředky |
Celkem | 10 mil Kč (neinvestiční provozní prostředky) |
Příloha č. 5.6. |
Úkol vypracovat do, 31.
3. 1995 rezortní programy činnosti vztahujících
se k prevenci kriminality vyplývá ze schválené
koncepce a programu prevence kriminality a je dán usnesením,
vlády t č. 341 ze dne 15. 6. 1994. Jeho uložen.i
bylo vyvoláno požadavkem, aby. zaměření
preventivních opatřeni pro působnost jednotlivých
rezortů respektovalo strukturu kriminality, závažnost,
četnost a další,
specifika jejich jednotlivých forem a druhů, teritoriální
rozložení, dynamiku změn v jejím vývoji
apod.
Celostátní Koncepce
a programu prevence kriminality vychází z koncepce
Ministerstva vnitra ČR v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnostní doktríny
Policie ČR.
V rezortu obrany ČR doposud
ucelený systém prevence kriminality neexistoval.
Předkládaný návrh koncepce a programu
prevence kriminality usiluje o komplexní řešení
této problematiky. Navazuje na ji zmíněné
koncepce, které podtrhuji nutnost mezirezortního,
koncepčního a systémového řešení.
Vymezuje cíl, nejzákladnější
metodologická východiska, strukturální
a organizační požadavky a předpoklady
pro mezirezortní spolupráci. Zdůrazňuje
význam působení především
v primární prevenci kriminality jako oblasti,
která byla v Armádě ČR-dosud nejméně
uplatňována..
1. Stav a vývoj kriminality
v rezortu obrany ČR [vyhodnocení
stavu a vývojových trendů jednotlivých
druhů kriminality v rámci rezortu obrany není
cílem tohoto materiálu.]
Po roce 1989 došlo v naší
republice ke značnému nárůstu kriminality,
a ten se zákonitě projevil i v rezortu obrany. Z
analýzy jejího vývoje vyplývá,
že dochází k jejímu každoročnímu
nárůstu. Vnitrorezortní trend koresponduje
s vývojem v celé společnosti.
Na trestné činnosti
se podílejí všechny kategorie příslušníků
ČR - vojáci v základní službě,
z povoláni, v další službě, vojáci
v záloze povolaní na vojenské cvičeni
-a občanští zaměstnanci. Převažuji
vojáci v základní službě. Je
to kategorie blízká věku mladistvých,
tj. skupina, u níž
je celospolečensky zaznamenáván největší
výskyt sociálně-patologických jevů.
Trestná čin.nost
v Armádě ČR je koncentrována především
do dvou základních podskupin (viz příloha
IV, tabulky č. 1 a 2):
A. Trestné činy vojenské,
(hlava XII trestního zákona,
č.140/1961 Sb., ve zněni pozdějších
zákonů)
V roce 1994 tvořily 64,6
z celkové trestné činnosti. Nejčastěji
se vojáci dopouštěli svémocného
odloučení (69,3% z trestných činů
vojenských). Zvýšil se počet případů
porušování povinností strážní
a dozorčí služby (ve srovnání
s rokem 1993 nárůst a téměř
120). V tomto období se vojáci častěji
dopouštěli trestného činu urážky
mezi vojáky (o 34% více než v roce 1993).
Porušování
práv a chráněných zájmů
vojáků (tzv. šikanováni) je specifickou
kategorií, kterou veřejnost vnímá
velmi negativně. Přes poměrně velký
rozsah šikanování jsou jednotlivé případy
pečlivě utajovány a k jejich odhalení
dojde zpravidla pouze u činů se zjevnými
následky (zranění, psychické zhroucení
šikanovaného). Proto ve statistice Vojenské
policie představuje šikanováni pouze 3,9 %
z celkové trestné činnosti. Z výzkumů
prováděných v minulých letech stavem
aplikovaných sociálních výzkumů
vyplynulo, že naprostá většina respondentů
(81%) se stala obětí některé z forem
šikanování. Tento sociálně-patologický
jev je poměrně často spojen s požíváním
alkoholu (29% zjištěných případů
šikany bylo spácháno pod vlivem alkoholu).
B. Majetková trestná
činnost
V roce 1994 tvořila 29,8%
z celkové trestné činnosti v Armádě
ČR. Jde zejména o škody vzniklé při
dopravních nehodách, krádeže munice,
zbrani, PHM a dalšího vojenského materiálu.
Celkový objem škod
vzniklých na majetku rezortu obrany činil v tomto
roce více jak 45 miliónů Kč.
2. Hlavní příčiny
vzniku trestné činnosti
Struktura kriminality v rezortu
obrany koresponduje s prostředím, v němž
vojáci a civilní personál žijí
a plni úkoly. Zdroje a širší souvislosti
vzniku kriminality jsou však shodné pro celou společnost.
Uvolnění společenských vazeb po zhroucení
totalitního státu, jeho represivních složek,
falešně chápaná svoboda a demokracie
vedly k nárůstu obecné kriminality (zejména
pak recidivního, násilného charakteru) a
k posilováni míry organizovaně trestné
činnosti (včetně zvětšování
vlivu působení mezinárodního zločinu).
Ekonomický pohyb, restrukturalizace
vlastnických vztahů, zaváděni nových
kategorií ekonomických nástrojů (např.
nová daňová soustava) vedlo zákonitě
k nárůstu hospodářské a majetkové
trestné činnosti.
Na vzniku kriminálně
závadového jednání se podílí
subjektivní a objektivní faktory.
Subjektivními faktory podmiňujícími
vznik kriminality jsou osobnostní, sociálně
determinované dispozice pro problémové chováni.
Zda se skutečně rozvinou v sociálně-patologické
chování nebo zůstanou latentní, je
podmíněno celou řadou faktorů.
Negativní osobnostní
vlastnosti je možné postihnout pomocí psychodiagnostických
metod, a tak provádět depistáž potenciálně
problémových jedinců. Tímto postupem
lze snižovat riziko výskytu mimořádných
událostí, trestných činů a
závažných kázeňských přestupků.
V průběhu
odvodního řízení, kdy je posuzována
celková schopnost branců k výkonu vojenské
služby, se však v současné době
psychologické vyšetřeni neprovádí.
Zatím je pouze nezbytnou součástí
výběru do speciálních vojenských
jednotek (např. mírové jednotky OSN).
U většiny útvarů
a jednotek došlo v uplynulých letech k podstatnému
snížení počtu vojáků z
povolání. To často způsobuje nadměrný
psychický a fyzický stres vojáků v
činné službě a vytváří
zvýšené předpoklady pro projevy negativních
vlastností, respektive selhání těch,
kteří musí plnit stanovené úkoly
v náročnějších podmínkách.
Projevuje se rovněž nízká psychická
a fyzická odolnost mladé generace.
Objektivními faktory ovlivňujícími
vznik trestné činnosti v armádě jsou
jednak faktory vnitřní, týkající
se podmínek služby a života vojáků
a občanských zaměstnanců, jednak vnější,
týkající se širšího společenského
prostředí.
Mezi objektivní faktory
patří především neplnění
funkčních povinnosti u vojáků v základní
službě i vojáků z povolání,
nezkušenost velitelů v ovlivňování
sociálních procesů u jednotek, která
se projevuje v nedostatcích v organizovanosti denního
života jednotky, v nedodržování kázně,
v nedostatečné znalosti základních
řádů, v necitlivém přístupu
některých velitelů k podřízeným,
v závadách ve
výkonu strážní a dozorčí
služby, v absenci systematické kontrolní činnosti,
a také nedostatečná technická vybavenost
ostrahy. V některých případech silně
negativně intervenuji takové faktory jako rodina,
vrstevníci, pracovní kolektiv apod. Také
nesprávně chápaná
humanizace a demokratizace vojenské služby vytváří
často větší prostor pro trestnou činnost.
Jedná se o širší sociálně
psychologické aspekty, které nejsou dosud ve společnosti,
ani v armádě plně postihovány.
1. Cíl prevence kriminality.
Hlavním cílem prevence
kriminality je vytvářet předpoklady pro tvorbu
a využíváni účinných mechanismů
směřujících k systematickému
odstraňování příčin
kriminality a vytváření příznivých
podmínek pro nekriminální chování
vojenského a civilního personálu Armády
ČR (dále AČR).
2. Oblasti preventivního
působení:
. Primární - působeni
na zájmové sociální skupiny (brance,
odvedence, vojáky v činné službě,
občanské zaměstnance) a na vojenské
prostředí, odhalování příčin
a podmínek vzniku kriminality v AČR, stanovení
principů ochrany jedince i majetkových hodnot svěřených
armádě.
I. Sekundární -
práce s problémovými jedinci a skupinami
(potenciální pachatelé trestné činnosti
v AČR), eliminace rizikových faktorů vojenského
prostředí, příčin a podmínek
vzniku kriminogenních situaci.
III.Terciální -
opatření zaměřená na kriminálně
narušené jedince nebo skupiny osob (včetně
recidivistů), na nefunkční a narušené
sociální klima umožňující
vznik recidivy trestné činnosti.
Objektem sekundární
a terciální prevence jsou jedinci s.negativně
strukturovanými osobnostními vlastnostmi a s nedostatky
v socializaci. Důležitým úkolem je jejich
depistáž již při odvodovém řízení,
získání dostatku informací o těchto
jedincích a při práci s nimi uplatňování
pedagogicko - psychologických poznatků, postupů
a dovedností. Tato prevence se vztahuje především
na vojáky v základní službě.
Při přijímání ostatního.vojenského
a civilního personálu je třeba důsledně
dodržovat požadavky na
výběr (požadavek morální a trestní
bezúhonnosti, osobnostní a profesní kvality).
Kriminální jednání. vede v těchto
případech k propuštěni ze služebního
nebo pracovního poměru.
3. Strukturální
a organizační prvky fungování systému
prevence kriminality v rezortu obrany
Otázka prevence kriminality
je především problémem řízení
a vedení lidí. Hlavním subjektem jejího
uskutečňování je na všech úrovních
řízeni příslušný velitel
(řídicí pracovník).
Rezortní Komise. pro prevenci
sociálně-patologických jevů, je poradním
orgánem ministra obrany. Řeší problematiku
prevence kriminality, zneužívání drog,
šikanování, projevů rasismu, abusu alkoholu
apod.
Oddělení programů
a služeb personalistiky personálního odboru
Ministerstva obrany plní koncepční a normotvorné
úkoly v oblasti prevence sociálně-patologických
jevů v rezortu obrany.
Odděleni sociální
prevence a pomoci personálního úřadu
Ministerstva obrany je výkonným orgánem.
Rozpracovává přijatou koncepci prevence sociálně-patologických
jevů do podmínek Ministerstva obrany a Generálního
štábu AČR. Metodicky ovlivňuje realizaci
prevence kriminality na všech úrovních řízení
vojsk.
Nositeli úkolů v
oblasti prevence sociálně-patologických jevů
v AČR jsou velitelé, náčelníci
a ostatní vedoucí pracovníci. Rozhodující
je jejich schopnost jednat s lidmi, ovlivňovat sociální
procesy u jednotek. Jejich odbornými orgány pro
tuto oblast jsou organizační prvky systému
personálního managementu.
Základem funkčnosti
celého systému je spolupráce nejen všech
složek podílejících se na sociální
prevenci v rezortu obrany, ale také součinnost se
státními orgány a institucemi, orgány
územní samosprávy, odbory, občanskými
iniciativami a hnutími, církvemi a pod.
4. Hlavní směry
činnosti v oblasti prevence kriminality
1. Sjednotit a zefektivnit působení
všech odpovědných složek rezortu obrany
v oblasti prevence kriminality na základě rozkazů
ministra obrany a závazných rozhodnutí rezortní
Komise pro prevenci sociálně-patologických
jevů.
2. Podporovat aktivity subjektů
orientovaných na spolupráci s AČR (např.
Svaz vojáků z povolání, Svaz vojenské
mládeže) v oblasti prevence sociálně-patologických
jevů.
3. Vybudovat armádní
informační systém, poskytující
komplexní údaje o kriminálních, činech.
Poznávací a výzkumnou činnost zaměřit
také na odhalování příčin
kriminality a navrhovat účinnější
postupy v její prevenci.,
4. Důsledně dodržovat
základní právní normy (zejména
rezortní základní řády a předpisy),
jejíchž porušování, respektive
ne-dodržování umožňuje vznik kriminogenních
situací.
5. Koordinovat činnost
všech subjektů podílejících se
v rezortu obrany na výchově a procesu adaptace mladých
lidi na vojenskou službu.
6. Odbornou přípravu
velitelů a ostatních vedoucích pracovníků
zaměřit také na "umění
jednat s lidmi".
7. Organizovat a podporovat činnost
vojenských poradenských pedagogicko - psychologických,
právních a duchovních služeb a zaměřovat
je rovněž do oblasti ochrany příslušníků
AČR před kriminalitou. V případě
nedostatku vojenských specialistů využívat
služeb teritoriálně příslušných
civilních poradenských institucí.
8. Do preventivních aktivit
zapojovat rezortní i mimorezortní hromadné
sdělovací prostředky..
9. Při prevenci sociálně-patologických
jevů úzce spolupracovat s příslušnými
místními orgány.
10. Navazovat a prohlubovat mezinárodni
spolupráci AČR s armádami demokratických
států v oblasti prevence kriminality.
5. Program prevence kriminality
v rezortu obrany ČR na období 1995 - 96
1. Rozpracovat koncepci a program
prevence kriminality v AR včetně organizačního
a finančního zabezpečení do podmínek
jednotlivých druhů vojsk, přímo podřízených
útvarů a zařízeni Ministerstva obrany
a Generálního štábu (do konce 1. pololetí
1995). Úkoly prevence kriminality zapracovávat do
plánovacích dokumentů.
2. Uzavřít smlouvu
o vzájemné spolupráci Vojenské policie
s Policii ČR (i při řešeni prevence
kriminality). Součinnostních vztahů využívat
především v oblasti informační,
vzděláváni, školství a při
prevenci trestné činnosti v rezortu obrany.
3. Dobudovat informační
systém Vojenské policie, poskytujíc i komplexní
informace o kriminalitě v AČR.
4. V rámci personálního
managementu vypracovat koncepci humanitních služeb
v AČR. V této souvislosti řešit i využiti
psychologických služeb oblasti výběru
osob, do AČR, včetně odvodního řízení.
5. Usilovat o zkvalitňování
výuky společenských věd (právo,
psychologie, pedagogika, sociologie, teorie řízení
apod.) ve středních a vysokých vojenských
školách. Zaměřit ji více na osvojení
vědomostí a dovedností pro práci s
lidmi a na prevenci sociálně-patologických
jevů.
6. Ve vzdělávacích
programech poddůstojnických škol posílit
společenskovědní tematiku (právní
znalosti, základy psychologie, pedagogiky, sociologie,
teorie řízení) s, důrazem na "umění
jednat s lidmi. Větší pozornost věnovat
prevenci sociálně-patologických jevů.
7. Zpracovat a realizovat projekt
spolupráce s armádními i mimorezortními
hromadnými sdělovacími prostředky
v oblasti prevence kriminality.
8. Připravit a realizovat
v roce 1996 projekt celoarmádního reprezentativního
výzkumu drogové závislosti a postojů
vojáků v základní službě
a vojáků z povoláni k požívání
omamných látek a kriminalitě (psychologická
vyšetření, sociologický výzkum,
monitoring situace v požíváni drog).
9. Zpracovat projekt reprezentativního
výzkumu příčin a důsledků
šikanování mezi vojáky v základní
službě a realizovat jej ve 2. pololetí 1995.
10. Poskytovat podporu aktivitám
Svazu vojenské mládeže zaměřeným
na boj proti šikanování.
11. K omezení majetkové
kriminality realizovat koncepční řešení
ochrany majetku technickými prostředky.
12. Ve spolupráci s rezortními
zařízeními (Český armádní
film, oddělení vydavatelské a nakladatelské
činnosti) vydávat pro potřeby rezortu účelové
publikace, zpracovávat videopořad apod., určené
ke zvyšování efektivity prevence sociálně-patologických
jevů v AČR.
6. Ekonomická rozvaha
Předkládaný
program prevence kriminality v převážné
míře obsahují opatření organizačního
charakteru a klade jen malé požadavky na financování
z rozpočtu rezortu. Investiční a neinvestiční
náklady na preventivní opatření jsou
zahrnuty v rozpočtech jednotlivých zainteresovaných
složek Ministerstva obrany a Generálního štábu.
Plánované položky
budou pokryty z rozpočtu rezortu obrany. V roce 1995 v
celkové výši 91 miliónů Kč
z toho | investiční náklady 87,7 miliónu Kč |
neinvestiční náklady 3,3 miliónu Kč. |
V roce 1996 budou prostředky
plánovány v rámci rozpočtu rezortu
obrany:
celková plánovaná
výše 137,6 miliónu Kč
z toho | investiční náklady 133 milióny Kč |
neinvestiční náklady 4,6 miliónu Kč. |
Realizaci Koncepce a programu prevence sociálně
patologických jevů v rozortu obrany v roce 1996
by prospělo zvýšení finančních
prostředků pro plnění úkolů
v následujících oblastech:
1. Zakoupení plynového chromatografu, který
bude používán v ústavu soudního
lékařství ÚVN Praha v rámci
preventivního zjišťování abusu
drog u vybraných náročných profesí
(např. piloti, vojenští pozoravatele při
OSN, vojáci zařazení do mírovných
operací OSN, příslušníci brigád
rychlého nasazení apod.):
a) investiční náklady - 2 mil. Kč. na pořízení přístroje a 0,7 mil. Kč na nákup testovacích látech a chemikálií. tj. celkem 2,7 mil. Kč
b) neinvestiční náklad - o Kč.
2. Zřízení a vybavení centrálního
pracoviště psychologie a sociologie, které
bude koncepčně a metodicky řídit činnost
jednotlivých specializovaných pracovišť
rezortu obrany v oblasti prevence sociálně-patologických
jevů:
a) investiční náklady -2 mil. Kč (jde především o MTZ a vybavení přístrojovou a diagnostickou technikou).
b) neinvestiční náklady - 0,1 mil. Kč
na nákup psychodiagnostických metod.
3. Vyroba videopořadů, zaměřených
na prevenci sociálně-patologických jevů
v AČR:
a) investiční náklady - 1,5 mil. Kč, Průměrné náklady na výrobu asi 20 minutového pořadu činí asi 0,2 mil. Kč.
b) neinvestiční - o Kč.
4. Nákup odborných publikací, časopisů
a ostatních účelově zpracovaných
materiálů, zaměřených na prevenci
sociálně - patologických jevů:
a) investiční náklady - o Kč.
b) neinvestiční náklady - 2 mil. Kč.
5. Přednášková činnosti špičkových
civilních odborníků v rámci přípavy
funkcionářů odpovědných v
rezortu MD za oblast pravence sociálně-patologických
jevů.
a) investiční náklady - o Kč.
b) neinvestiční náklady - 1,4 mil. Kč.
6. Ve vzdělávacích programech poddůstojnických
škol a základních velitelských kurzech
posílit společenskovědní tématiku
(právni znalosti, záklay psychologie, pedagogiky,
sociologie, teorie řízení) s důrazem
na "umění jednat s lidmi". Větší
pozornost věnovat prevenci sociálně-patologických
jevů:
a) investiční náklady - o Kč.
b) neinvestiční náklady - 3 mil. Kč.
7. Vytvořit systém diagnosticko-regenerační
center ve vojenských školách a u vojsk na úrovni
sborů a brigád k realizaci programu zdravého
zravotního stylu a komplexní tělovýchovné
péče o vojáky a další příslušníky
AČR:
a) investiční náklady - přístrojová tělovýchovná technika - 2 mil. Kč.
b) neinvestiční náklady - 0,3 mil. Kč.
8. Vydávat pro potřeby rezortu účelové
publikace, zpracovávat učetní pomůcky
apod., určené ke zvyšování efektivity
prevence sociálně-patologických jevů
v AČR:
a) investiční náklady - 1,5 mil. Kč.
b) neinvestiční náklady - o Kč.
9. Finanční zabezpeční pobytu zahraničních
expertů, kteří se budou podílet na
přednáškách a seminářích
k problematice prevence sociálně-patologických
jevů v rezortu MD:
a) investiční náklady - o Kč.
b) neinvestiční náklady - 0,3 mil. Kč.
10. Stáže a kurzy vybraných pracovníků
rezortu v zahraničí:
a) investiční náklady - o Kč.
b) neinvestiční náklady - 1 mil. Kč.
11. Nákup software a nových diagnostických
metod pro psychologická pracoviště v rezortu
obrany. V rámci screeningových psychologických
vyšetření budou psychologové zjišťovat
potenciálně problémové jedince. Na
základě těchto informací pak mohou
příslušným velitelům napomáhat
v prevenci sociálně-patologických jevů
v AČR
a) investiční náklady - 3 mil. Kč.
b) neinvestiční náklady - o Kč.
12. Realizace sociologických a sociálně-psychologických
výzkumů zaměřených ke zjišťění
aktuálních postojů branecké populace
k alkoholové a nealkoholové toxikomanii, šikaně
a kriminálním jevům v armádě:
a) investiční náklady - 0,2 mil. Kč.