II.

Koncepce a program prevence kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České republiky

OBSAH

1. Současný stav v oblasti prevence kriminality v České republice.

2. Postavení Ministerstva vnitra a Policie České republiky v systému prevence kriminality.

3. Základní východiska pro realizaci systémového pojetí prevence kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České republiky.

4. Cíl prevence v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České republiky.

5. Základní strukturální a organizační předpoklady realizace prevence kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České republiky.

6. Základní problémové okruhy v systému prevence kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České republiky.

7. Hlavní úkoly Ministerstva vnitra a Policie České republiky v oblasti prevence kriminality a časový harmonogram jejich plnění.

1. Současný stav v oblasti prevence kriminality v České republice

Stav prevence kriminality v České republice do roku 1993 nevytvářel předpoklady pro efektivní realizaci konkrétních preventivních programů. Nejrůznější preventivní aktivity navrhovaná opatření byla uplatňována buď, izolovaně v úzkých mantinelech činnosti jednotlivých resortů, nebo nahodile v intencích snah mnoha mimoinstitucionálních organizací, církvi, spolků, občanských iniciativ apod., a to s velmi různorodou odbornou úrovní.

Tato skutečnost negativně působila na efektivnost uplatňovaných preventivních aktivit, neboť za tohoto stavu nebyly vytvářeny předpoklady pro celkové řešení prevence kriminality a současně nebyly ani vytvářeny podmínky pro systematické a účelné vynakládání potřebných prostředků. Zpracovávat za uvedených podmínek další vzájemně nepropojené a na sebe nenavazující programy s omezenou působností. bez vymezení zásad spolupráce a koordinace činnosti participujících stran, včetně odpovědnosti za plnění konkrétních úkolů, nebylo rozhodně efektivní a tudíž ani účelné.

Systematické řešení prevence kriminality proto vyžadovalo vytvoření strukturálních a organizačních předpokladů, umožňujících meziresortní řešení. problémů, stanoveni prioritních oblastí, vzhledem k aktuální mu stavu a předpokládanému vývoji zločinnosti a současně i způsobu koordinace činnosti jednotlivých subjektů prevence kriminality.

Počátkem roku 1993 se začíná systémově řešit prevence kriminality. Vláda přijala Doktrínu, kde specifikuje, že odpovědnost za ochranu občanů a jejich majetku přeci kriminalitou nese stát, a protože represivní přístupy a opatření nevykazují potřebnou účinnost, stává se sociální prevence a prevence kriminality, jednou ze základních metod která spoluvytváří charakter bezpečnostní politiky státu.

K naplnění tohoto závěru vláda specifikuje úkol, zpracovat koncepci a postup realizace programů prevence kriminality.

Splněním tohoto úkolu bylo přijetí usnesení vlády č. 617 ze dne 3. 11. 1993, kdy vláda vzala na vědomí "Koncepci a program prevence kriminality" a uložila ministru vnitra zřídit republikový výbor, který od ledna 1994 zahájil svou činnost.

Republikový výbor pracuje jako vrcholový, meziresortní, koordinační a metodologický orgán. Koordinuje opatření bezpečnostních složek s ostatními orgány a organizacemi, které vyvíjejí aktivitu při řešení problematiky kriminality. Dále vymezuj e okruhy problémů, které lze řešit jak v celostátní, tak i na místní úrovni.

Koncepce plně vychází z Doktríny, tedy respektuje i nutnost represivních postupů proti pachatelům trestných činů. Vzhledem k omezené účinnosti těchto opatření, zvláště ve vztahu k silně kriminálně narušené části populace a k některým druhům kriminality, však nabízí i netradiční formy ochrany občanů před důsledky trestné činnosti. Především však Koncepce stanovuje základní východiska realizace prevence v České republice, cíl systému prevence kriminality, oblasti a kategorie prevence kriminality, základní strukturální a organizační požadavky na systém prevence,..hlavní úkoly v oblasti prevence kriminality a program na léta 1993 - 1995. Vytváří předpoklady pro vytvoření širokého a účinného meziresortního komplexu opatření, jejichž cílem je předcházet a zamezovat trestné činnosti. Současně vyjadřuje státní podporu i preventivním aktivitám nejrůznějších organizací, církví, spolků, občanských iniciativ apod. Koncepce dále specifikuje konkrétní aktivity státu a vytváří další podmínky pro realizaci širokého a účinného komplexu preventivních opatření modifikovaných na specifika konkrétních lokalit a obci. Je schopna reagovat na změny ve vývoji kriminality a brát zřetel na společenské a zvláště ekonomické podmínky.

V současné době je systém prevence kriminality realizován ve dvou rovinách:

celostátní - stát vytváří legislativní, sociální, organizační a ekonomické podmínky pro činnost všech subjektů, jejichž zaměření a aktivity jsou orientovány do oblasti předcházení a zmírňování následků zločinu,

místní - prevence kriminality je realizována v městech a obcích ve zcela konkrétních podmínkách a na základě vypracovaných projektů, respektujících specifika daných lokalit.

Ministerstvo vnitra (dále jen "ministerstvo") a Policie České republiky (dál e jen "policie") v těchto dvou rovinách plní úkoly vyplývající z postavení resortu v boji proti zločinu zejména tím, že:

Ředitelství služby kriminální policie Policejní ho prezidia České republiky.

- doporučuje zdokonalování a modernizaci technické ochrany objektů, používaných trezorů a pancéřových skříní především v objektech, kde nejčastěji dochází ke krádežím vloupáním (pošty, peněžní ústavy, sklady zbrání a výbušnin apod.),

- iniciuje a koordinuje ve spoluprácí s Ministerstvem kul tury České republiky zabezpečení kulturních a historických památek,

- se podílí ve spolupráci s pojišťovnami a soukromými firmami na zavádění a zdokonalování systémů ochrany a vyhledávání odcizených motorových vozidel,

- realizuje ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví České republiky osvětu zaměřenou na boj proti drogám, alkoholismu a nealkoholové toxikománii,

- spolupracuje s Celní správou za účelem předcházení a odhal ování trestné činnosti občanů a organizací v oblasti dovozu, vývozu a transferu zboží, devizových prostředků, omamných a psychotropních látek,

- spolupracuje s ředitelstvím Hasičského záchranného sboru České republiky při zdokonalování metod zjišťování příčin vzniku požárů k odhalování případů žhářství, používaného k zakrytí trestné činnosti a při zjišťování příčin mimořádných událostí a havárií,

- informuje občany o výskytu falzifikátů bankovek a jiných cenin a způsobech jejich rozeznávání,

-- informuje občany o nových formách páchání trestné činnosti a způsobech jejich předcházení,

- organizuje ve spolupráci s dalšími službami policie preventivně bezpečnostní akce s maximálním využitím dostupné techniky (např. moderní vrtulníkové techniky se speciální policejní výbavou).

Ředitelství služby pořádkové policie Policejního prezidia České republiky

- zabraňuje výkonem hlídkové a obchůzkové služby páchání uliční kriminality, odhaluje a zadržuj e její pachatele a spolupůsobí při ochraně veřejného pořádku a dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu,

- se podílí na pátrání po hledaných a pohřešovaných osobách, odcizených motorových vozidlech a věcech,

- poskytuje při přepravě peněz a jiných cenností pomoc peněžním ústavům a dalším subjektům,

- upozorňuje státní a jiné orgány, obce, organizace a osoby na skutečnosti, které se týkají jejich činnosti a mohou vést k ohrožení veřejného pořádku,

- odhaluje příčiny trestné činnosti a upozorňuje státní nebo jiné orgány, podniky nebo organizace na nedostatky nebo závady, které vedly k trestné činnosti nebo umožnily její spáchání,

- provádí podle požadavků škol či jiných subjektů přednášky, besedy a jiné akce zaměřené na kriminalitu mládeže a trestnou činnost páchanou na mládeži,

- se podílí ve spolupráci s ostatními službami policie na preventivně bezpečnostních akcích.

Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky

- pátrá v rámci dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu mimo jiné po odcizených motorových vozidlech a vozidlech s nimiž byla páchána trestná činnost,

- provádí ve spolupráci s ostatními policejními službami opatření související se zajištěním nebo pronásledováním pachatelů trestné činnosti unikajících v motorových vozidlech po pozemních komunikacích,

- zajišťuje bezpečnostní doprovod vozidel přepravujících finanční hotovosti, cenné zboží nebo materiály pro jejichž zejména chemické složení by mohlo dojít k jejich odcizení a zneužití,

- spolupůsobí při organizování bezpečnostních akcí na území České republiky,

- organizuje besedy a jiné akce na školách se zaměřením na preventivní výchovu mládeže ve vztahu ke kriminalitě v dopravě,

- publikuje negativní jevy v dopravě včetně jejich statistických výsledků,

- spolupracuje s ředitelstvím Hasičského záchranného sboru České republiky při tvorbě a realizaci koncepce záchranných prací při silničních dopravních nehodách.

Ředitelství služby cizinecké a pohraniční policie Policejního prezidia České republiky

- se podílí na kontrolách dopravních prostředků a osob na státní hranici, jejichž cílem je zabráni t dovozu a vývozu drog, zbraní apod.,

- přijímá opatření k nepovolení vstupu na území České republiky cizinci, kterému byl vysloven zákaz pobytu na území České republiky,

- provádí kontrol u pobytu cizinců a zkoumá, zda mají povoleni pro vykonávání výdělečné.činnosti,

- spolupracuje s útvary policie a celními orgány při odhalování trestné činnosti v oblasti dovozu a vývozu psychotropních látek a jaderných materiálů,

- zajišťuje prostřednictvím operačního střediska pátrání po osobách a věcech na hraničních přechodech,

- spolupracuje s orgány místní samosprávy, zájmovými sdruženími občanů a s obyvatelstvem příhraničních obcí v zájmu zamezení páchání trestných činů,

- spolupracuje ve vymezeném rozsahu s orgány ochrany státních hranic sousedních států.

Policie České republiky Služba policie pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti

- odhaluje korupci a závažnou hospodářskou trestnou činnost zejména na úseku státní výkonné moci, státní správy (a regionální samosprávy) a chrání tyto orgány před jejich diskreditací a ohrožením důvěryhodnosti,

- sleduje nakládání s prostředky státních dotací, zejména v účelových fondech, zdravotních a důchodových pojišťovnách,

- zkoumá negativní jevy v bankovnictví a burzovním sektoru a analyzuj e jejich dopady,

- zjišťuje pachatele a účastníky korupčních jednání a závažné hospodářské trestné činnosti,

- soustřeďuje, třídí a analyzuje informace o chování pracovníků instituci a aparátů státní výkonné moci, správy a samosprávy v rozhodovacích, povolovacích a schvalovacích procesech, týkajících se podstaty regulační funkce státu v ekonomické oblasti,

- se podílí spolu s ostatními kompetentními subjekty bezpečnostní i nebezpečnostní povahy na předcházení a zamezování trestné činnosti v oblasti své působnosti.

Policie České republiky Ředitelství služby železniční policie - zabezpečuje výkonem hlídkové a obchůzkové služby základní prevenci,

- zabezpečuje prováděním doprovodů vytypovaných vlaků preventivní činnost a tím předchází páchání zejména majetkové trestné činnosti,

- zabezpečuje ochranu při přepravě jaderných a jiných nebezpečných materiálů a důležitých zásilek,

- zabezpečuje a podílí se na preventivně-bezpečnostních akcích,

- odhaluje příčiny trestné činnosti a upozorňuje státní nebo jiné orgány na nedostatky či závady, které vedly k trestné činnosti nebo umožnily její spáchání.

Policie České republiky Letecká služba

- spolupracuje s ostatními službami a útvary policie nasazením techniky a odborníků - specialistů,

- vyhledává odcizená motorová vozidla, - spolupracuje s celní správou,

- zabezpečuj e při hlídkových letech primární prevenci určitých kriminálních aktivit nebo zájmových činností, se zaznamenáváním doby jejich vzniku nebo změn, zjišťování nenormálností, předpokládaného směru vývoje nebo rychlé a spolehlivé získáváni velkého množství informací, cílené pozorování skutečností, které mohou vést k ohrožení veřejného pořádku,

- pomáhá při přepravě peněz a jiných cenností,

- zajišťuje opatření související se zjišťování m a pronásledováním pachatelů trestné činnosti,

- zajišťuje hlídkové lety na státní hranici mající preventivně-bezpečnostní, ale i přímo bezpečnostní charakter

- pátrá po ztracených objektech, osobách, zájmových plochách nebo uprchlících,

- upevňuje image policie různými záchrannými akcemi, zejména provozem Letecké záchranné služby;

- podílí se na jiných preventivně bezpečnostních akcích.

Policie České republiky Úřad vyšetřováni pro Českou republiku

- vykonává v odůvodněných případech pohovory s mladistvými pachateli za účasti zákonných zástupců,

- doporučuje ve vhodných případech v návrhu na opatření uložení ochranné výchovy a ochranného léčení,

- navrhuje vyhoštění popřípadě zákaz pobytu,

- informuje občany a organizace o nových způsobech páchání trestné činnosti a způsobech předcházení,

- plní úkoly vyplývající zejména z § 3 a § 158 odst. 2 zákona č. 141/61 Sb., o trestním řízení soudním, v e znění pozdějších předpisů.

Resortní školství

- připravuje specialisty (výchovně vzdělávací proces),

- provádí vědecko-výzkumnou činnost,

- organizuje odborné semináře a kurzy.

Odbor public relations a prevence, oddělení prevence

- plní úlohu sekretariátu republikového výboru,

- vytváří a uplatňuje metodologii zpracovávání a realizace projektů prevence kriminality na místní úrovni. Realizace těchto projektů předpokládá úzkou spolupráci policie se zástupci měst a obcí, městskou či obecní policií, bezpečnostními agenturami, a orgány činnými v trestním řízení a dalšími subjekty prevence kriminality.

- rozvíjí mezinárodní spolupráci,

- zajišťuje funkčnost informačního systému mezi jednotlivými subjekty prevence kriminality,

- vymezuje formy účinných preventivních opatřeni a vyhodnocuje jejich efektivnost,

-předkládá návrhy, náměty a doporučení vedení resortu orientované na včasnou eliminací vzniku mimořádných událostí,

- vypracovává metody a formy preventivních opatření k jasně specifikovaným problémům v oblasti bezpečnostní politiky resortu,

- zpracovává podklady a návrhy zaměřené k tvorbě případných legislativních změn.

Při vyhodnocení stavu a vývoj e kriminality se ukázal a nutnost priorizace nejdůležitějších oblasti, jejichž řešení s realizací preventivního systému bezprostředně souvisí. Tyto priority byly stanoveny usnesením vlády č. 341 ze dne 15. 6. 1994 v materiálu "Program sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996".

a) výchova a proces socializace mladé generace,

b) volba vhodných přístupů k dětem a mládeži s výchovnými problémy a skupinám, které vykazují značné předpoklady ke kriminálnímu chování,

c) regulace vzniku a vlivu sociálně patologických jevů na růst trestné činnosti (alkoholismus, toxikománie; prostituce, závislost na hracích automatech, rasismus apod.),

d) zvýšení účinnosti resocializace kriminálně narušených osob včetně kontinuální sociální práce v průběhu trestního řízení a po jeho skončení,

e) pomoc potencionálním i skutečným obětem trestné činnosti,

f) volba a realizace nejrůznějších organizačních opatření a zabezpečovacích systémů zaměřených na zhoršování podmínek pro páchání trestné činnosti a zvyšování míry objasněnosti trestných činů.

Realita v oblasti prevence. kriminality vyžaduje konkretizovat a jasně specifikovat nejdůležitější úkoly v intencích působnosti resortů participujících na tvorbě preventivního systému. Proto byl v obou výše uvedených materiálech stanoven úkol vypracovat resortní programy činností vztahujících se k prevenci kriminality. V působnosti ministerstva a policie jde mimo jiné i o řešení trestné činnosti policistů České republiky a o porušováni služebních povinností pracovníků ministerstva a policie.

2. Postavení Ministerstva vnitra a Policie České republiky v systému prevence kriminality.

Ministerstvo a policie plně respektují a reagují na současný stav, strukturu a dynamiku kriminality včetně tendencí a zákonitostí jejího vývoje.

Postavení resortu v systému prevence kriminality je dáno Koncepcí a usnesením vlády č. 617/1993, z kterého vyplývá že.

- ministerstvo je garantem prevence kriminality v České republice,

- ministerstvo prostřednictvím oddělení prevence zajišťuje činnost republikového výboru,

- ministerstvo a policie iniciují zpracovávání projektů prevence kriminality na místní úrovni a spolupracují na jejich realizaci.

3. Základní východiska pro realizaci systémového pojetí prevence kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České republiky

Základními východisky jsou schválené a při jaté materiály:

- "Koncepce Ministerstva vnitra České republiky v oblasti veřejného pořádku a bezpečnosti a doktrína Policie České republiky",

- "Koncepce a program prevence kriminality",

- "Program sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996",

- "Zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky " ve znění pozdějších změn a doplnění,

-- "Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon", ve znění pozdějších předpisů a "zákon č. 141/1961 Sb:, o trestním řízení soudní m (trestní řád)", ve znění pozdějších předpisů.

4. Cíl prevence v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České republiky.

Cílem systémového pojetí prevence kriminality v působnosti ministerstva a policie je odstraňování příčin a podmínek vzniku kriminality, zvyšování pravděpodobnosti odhalení pachatelů včetně obrany občanů a ochrany majetkových hodnot před trestnou činností.

5. Základní strukturální a organizační předpoklady realizace prevence kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České republiky.

Organizační struktura prevence kriminality v působnosti ministerstva a policie respektuje celkovou organizační strukturu resortu:

Ministerstvo vnitra - Republikový výbor pro prevenci kriminality

Policejní prezidium České republiky

Policie České republiky Úřad vyšetřování pro Českou republiku

Útvary Policie České republiky s působností na celém území České republiky

Útvary Policie České republiky s územně vymezenou působností

Preventivní aktivity jsou realizovány ve dvou základních úrovních:

a) celostátní,

b) místní.

Na celostátní úrovni jde o opatření ministerstva, Policejního prezidia České republiky a útvarů policie s působností na celém území České republiky.

Realizace prevence kriminality je na celostátní úrovni garantována postavením ministerstva a policie v systému státní správy. Oddělení prevence je koncepčním, koordinačním a metodologickým centrem prevence kriminality v působnosti resortu.

U Policejního prezidia České republiky (zejména na ředitelství služby kriminální policie, ředitelství služby pořádkové policie, ředitelství služby dopravní policie, ředitelství služby cizinecké a pohraniční policie) a u útvarů policie s působností na celém území České republiky (zejména Policie České republiky Útvar pro odhalování organizovaného zločinu, Policie České republiky Služba pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti, Policie České republiky Kriminalistický ústav, Policie České republiky Letecká služba) a u Policie České republiky Úřadu vyšetřování pro Českou republiku jde o neustálé vytváření veškerých podmínek pro profesionální práci policistů při současném prosazování úkolů, vycházejících z Koncepce (usnesení vlády č. 617 ze dne 3.listopadu 1993). Tyto útvary ze své funkce a postavení vytvářejí legislativní, analytické, koordinační, metodické, kontrolní a servisní předpoklady pro zabezpečování stanovených úkolů ve vztahu k výkonným útvarům na nižších stupních řízení.

Ve druhé rovině, tedy na úrovni útvarů policie s územně vymezenou působností (např. Policie České republiky správy krajů, Policie České republiky Správa hlavního města Prahy, Policie České republiky okresní, městská, obvodní ředitelství), jde o konkretizaci celospolečenských opatřen k prevenci kriminality, v níž budou zohledněny místní podmínky. Jedním z příkladů možného propojení obou rovin pohledu jsou projekty prevence kriminality na místní úrovni.

Tento systém zaručuje zpětný přenos informací z konkrétní lokality k případnému zobecnění a k celostátním využití pro všechny subjekty prevence kriminality.

6. Základní problémové okruhy v systému prevence kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České republiky.

Zajištění veřejného pořádku a s tím související ochrana bezpečnosti osob a majetku, klade značné nároky nejen na osobnost a profesionální zdatnost každého policisty, ale i na organizaci a řízení bezpečnostní ho systému jako základní ho společenského prostředku v boji s kriminalitou. Proto se orientace na profesionalitu všech pracovníků resortu, na mravní složku jejich osobnosti, jejich sociální vyzrálost, nekvalitní zemí a úroveň informační ho systému, stává prioritní m prvkem realizace funkčního preventivního systému uvnitř ministerstva a policie.

Výše uvedené pojetí vymezuje základní problémové okruhy a následné činnosti, které jsou významné z pohled u prevence kriminality v působnosti resortu.:

6.1. Personální oblast

- výběr policistů a občanských pracovníků,

- zvyšování sociální kompetence a profesního růstu policistů a občanských zaměstnanců,

- problematika mezilidských vztahů,

- motivace policistů ke službě včetně zajištění stabilizace stávajících policistů, utváření společenského statusu a sociálních jistot,

- principiálně účinná ochrana policistů nejen jako ochránců zákona, ale i jako občanů.

6.2. Problematika organizace činnosti a řízení

- stanovení působnosti a postavení jednotlivých útvarů a služeb (organizační řády, apod. v resortu,

- systémové a efektivní naplňování systemizovaných míst,

- aktuálnost legislativních norem,

- dovybavení útvarů a služeb potřebnou technikou nutnou pro profesionální výkon služby (např. počítačová, spojovací, měřící, rozmnožovací, zabezpečovací, letecká technika, dopravní prostředky a účinná výzbroj),

- korelace mezi pravomocí a odpovědnosti,

- součinnost mezi jednotlivými stupni řízení i mezi jednotlivými útvary navzájem (vnitřní informační systém), včetně přesně vymezené působnosti na straně jedné a hlásné povinnosti na straně druhé,

- kontrolní,informační a analytická činnost jako nástroj prevence kriminality v rámci resortu.

6.3. Problematika projektů prevence kriminality.na místní úrovni

- analýza příčin a podmínek kriminality v konkrétních lokalitách,

- vymezení objektů preventivního působení,

- stanovení cíle preventivních činností v rámci realizace projektů,

- stanovení preventivních přístupů; metod a forem v intencích základních kategorií prevence kriminality.

6.4. Veřejné mínění, spolupráce s mimoresortními subjekty prevence kriminality

- problematika kontaktu a komunikace policie s veřejností,

- podíl na tvorbě systému účinné represe orgánů činných v trestním řízení,

- spolupráce v oblasti předcházení vzniku kriminality s ostatními participujícími subjekty,

- konkrétní preventivní aktivity modifikované vzhledem k objektu působení.

6.5. Mezinárodní spolupráce

- aktivní zapojení do činnosti mezinárodních institucí v oblasti prevence zločinnosti a trestního soudnictví, - výměna zkušeností při realizaci projektů prevence kriminality na místní úrovni.

Na základě uvedených problémů lze charakterizovat a definovat základní rysy preventivních aktivit. Jde především a soustavné a důsledné posilování vzájemné důvěry mezi policií a veřejností, která je základem oboustranné spolupráce zejména při zajišťování ochrany práv občanů. V této souvislosti je třeba uplatňovat reálný přístup, a to jak z hlediska stav u kriminality, tak i účinnosti preventivních opatření. To lze zajistit pouze důkladnou analýzou všech řešených problémů a důsledným vyhodnocováním efektivnosti všech aplikovaných metod a forem preventivního působení.

7. Hlavní úkoly Ministerstva vnitra a Policie České republiky v oblasti prevence kriminality a časový harmonogram jejich plnění.

7.1. Iniciovat ve spolupráci s představiteli měst a obcí zpracováváni projektů prevence kriminality na míst ní úrovni a plnit úkoly, které vyplývají z jejich realizace.

Odpovídají - ředitelé Policie České republiky okresních (městských, obvodních) ředitelství

Termín - průběžně

7.2. Zpracovávat podrobnou analýzu kriminality na úrovni měst a obcí, jako základního východiska pro realizaci projektů prevence kriminality na místní úrovní, včetně návrhů na opatření.

Odpovídají - ředitelé Policie České republiky okresních (městských, obvodních) ředitelství

Termín - průběžně

7.3. Vytvářet podmínky ve městech a obcích pro zpracovávání a realizaci projektů prevence kriminality na místní úrovni.

Odpovídají - přednostové okresních úřadů

Termín - průběžně

7.4. Poskytovat fyzickým i právnickým osobám odborné poradenství k ochraně jejich majetku, zaměřené na doporučování využití certifikovaných zabezpečovacích systémů a zařízení.

Odpovídají - ředitelé Policie České republiky okresních (městských, obvodních) ředitelství

Termín - průběžně

7.5. Předložit návrh nového interního normativního aktu, upravujícího používání a nasazování nástrahové a zabezpečovací techniky a dále předložit návrh řídícího aktu, upravujícího provoz systémů centralizované ochrany policie.

Odpovídá - ředitel Policie České republiky Zvláštní ho technického útvaru služby kriminální policie

Termín - 31. 12. 1995

7.6. Zpracovat zásady ochrany a zabezpečení objektů státních orgánů a institucí; řešící z jednoho místa v objektu řízení a kontrol u všech bezpečnostních, elektronických, energetických, komunikačních a jiných funkcí ("bezpečný - inteligentní objekt").

Odpoví dá - ředitel odboru public relations a prevence

Termín - 31. 12. 1996

7.7. Vyhodnotit plnění "Dohody mezi ministerstvem vnitra a ministerstvem kultury o spolupráci při zajišťováni ochrany uměleckých předmětů a jejich přepravy" (RMV č. 2 ze dne 7. 1. 1993) a při jmout návrhy na opatření.

Odpovídá - ředitel ředitelství služby kriminální policie Policejního prezídia České republiky

Termín - 30. 6. 1995

7.8. Zajistit plnění úkolů souvisejících s přípravou vstupu České republiky do Komise prevence kriminality a trestní soudnictví při OSN.

Odpovídá - ředitel odboru public relations a prevence

Termín - průběžně

7.9. Zpracovat program spolupráce s veřejně právními a soukromými masmédii v oblasti prevence kriminality.

Odpovídají - ředitelé odboru public relations a prevence a oddělení pro styk s veřejností Kanceláře policejního prezídia České republiky

Termín - 31. 12. 1995

7.10. Zpracovat zásady společného postupu ministerstva a výkonných složek policie s činností státní ho zastupitelství, soudů a vězeňství, za účelem zvyšování ochrany společnosti před kriminalitou.

Odpoví dá - ředitel odboru public relations a prevence

Termín - 31. 12. 1996

7.11. Zpracovat konkrétní programy prevence kriminality v útvarech Ministerstva vnitra - ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky a oddělení BESIP odboru public relations a prevence, v útvarech Policejního prezídia České republiky - ředitelství služby kriminální policie, ředitelství služby pořádkové policie, ředitelství služby dopravní policie, ředitelství služby správních činností policie, ředitelství služby cizinecké "a pohraniční policie a útvarech Policie České republiky s působností.na celém území České republiky v souladu s Koncepcí (usneseni vlády ze dne 3. listopadu 1993 č. 617) a "Koncepcí a programem prevence kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České republiky" a pravidelně vyhodnocovat jejich funkčnost a efektivnost.

Odpovídají- za ministerstvo ředitel ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, ředitel odboru public relations a prevence
  
 - za policii policejní prezident České republiky

Termín- zpracování 31. 1. 1995
 - vyhodnocení 31. 12. každého roku

7.12. Vytvořit podmínky pro navýšení 64 systemizovaných mís t v systemizaci pracovních míst pro specialisty na úsek u prevence kriminality mládeže na úrovni Policie České republiky správ krajů, Policie České republiky Správy hlavního měst a Prahy, Policie České republiky okresních, městských a obvodních ředitelství policie.

Odpovídá - policejní prezident České republiky

Termín - 31. 12. 1995

7. 13. Uplatňovat preventivní opatření v procesu při jímání, výchovy a výcviku policistů a pravidelně. vyhodnocovat jejich přínos pro profesionální výkon služby.

Odpovídají - ředitel sekce personální práce a vzdělávání

Termín- uplatňování průběžně
 - vyhodnocení 1x ročně

7.14. Zapracovat do stávajících učebních osnov základní odborné přípravy problematiku prevence kriminality (spočívající v analýze příčin a podmínek jednotlivých druhů kriminality), opírajíc se o podklady.a poznatky odboru public relations a prevence.

Odpovídá - ředitel sekce personální práce a vzdělávání

Termín - 30. 6. 1995

7.15. Zpracovat a realizovat v rámci resortu vzdělávací programy sociálně - psychologického výcviku policistů, zaměřené na zvyšování jejich sociální kompetence a pravidelně vyhodnocovat efektivnost těchto programů.

Odpovídá - ředitel sekce personální práce a vzdělávání

Termín - realizace průběžně

- vyhodnocení 1x ročně

7.16. Dokonči. výstavbu odborných poradenských pracovišť pro příslušníky policie na úrovni Policie České republiky správ krajů.

Odpovídají - ředitelé Policie České republiky správ krajů a Policie České republiky Správy hlavního města Prahy

Termín - 31. 12. 1996

7.17. Zajistit podmínky, aby na konci roku 1996 mělo 40 vyšetřovatelů buď splněný kvalifikační předpoklad (bakalářské vzdělání příslušného směru) nebo toto studium zahájilo.

Odpovídá - ředitel sekce personální práce a vzdělávání

Termín - 31. 12. 1996

7.18. Vytvořit v rámci ochrany utajovaných skutečnosti jednotnou statistiku policejních údajů, určených pro veřejnost,

Odpovídají - ředitelé sekce spojení a informatiky a odboru evidencí a statistik Kanceláře policejního prezídia

Termín - 31. 12. 1996

7.19. Realizovat odborné semináře v oblasti prevence kriminality pro policisty a pracovníky ministerstva a policie v rámci zajištění informovanosti a vzájemné výměny zkušenosti a pravidelně je vyhodnocovat.

Odpovídá - ředitel odboru public relations a prevence

Termín- realizace průběžně
 - vyhodnocení 31. 12. každého roku

7.20. Uplatnit účelové finanční prostředky ve výši 70 mil. K č na realizaci opatření v oblasti prevence kriminality pro rok 1996 formou navýšení rozpočtu kapitoly Ministerstva vnitra.

Odpovídá - ředitel finanční sekce

Termín - podle rozpočtových pravidel

 Příloha č. 5.1.2.

Rozpočet a struktura předpokládaných nákladů Ministerstva vnitra a Policie České republiky na realizaci prevence kriminality.

V Praze dne 3. 7. 1995Zpracoval a předkládá: ředitel odboru public relations a prevence MV ČR
 Mgr. Jan JIŘÍČEK


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP