1. Současný stav
v oblasti prevence kriminality v České republice.
2. Postavení Ministerstva
vnitra a Policie České republiky v systému
prevence kriminality.
3. Základní východiska pro realizaci systémového
pojetí prevence kriminality
v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České
republiky.
4. Cíl prevence v působnosti
Ministerstva vnitra a Policie České republiky.
5. Základní strukturální
a organizační předpoklady realizace prevence
kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie
České republiky.
6. Základní problémové
okruhy v systému prevence kriminality v působnosti
Ministerstva vnitra a Policie České republiky.
7. Hlavní úkoly
Ministerstva vnitra a Policie České republiky v
oblasti prevence kriminality a časový harmonogram
jejich plnění.
1. Současný stav
v oblasti prevence kriminality v České republice
Stav prevence kriminality v České
republice do roku 1993 nevytvářel předpoklady
pro efektivní realizaci konkrétních preventivních
programů. Nejrůznější preventivní
aktivity navrhovaná opatření byla uplatňována
buď, izolovaně v úzkých mantinelech
činnosti jednotlivých resortů, nebo nahodile
v intencích snah mnoha mimoinstitucionálních
organizací, církvi, spolků, občanských
iniciativ apod., a to s velmi různorodou
odbornou úrovní.
Tato skutečnost negativně
působila na efektivnost uplatňovaných preventivních
aktivit, neboť za tohoto stavu nebyly vytvářeny
předpoklady pro celkové řešení
prevence kriminality a současně nebyly ani vytvářeny
podmínky pro systematické a účelné
vynakládání potřebných prostředků.
Zpracovávat za uvedených podmínek další
vzájemně nepropojené a na sebe nenavazující
programy s omezenou působností. bez vymezení
zásad spolupráce a koordinace činnosti participujících
stran, včetně odpovědnosti
za plnění konkrétních úkolů,
nebylo rozhodně efektivní a tudíž ani
účelné.
Systematické řešení
prevence kriminality proto vyžadovalo vytvoření
strukturálních a organizačních předpokladů,
umožňujících meziresortní řešení.
problémů, stanoveni prioritních oblastí,
vzhledem k aktuální mu stavu a předpokládanému
vývoji zločinnosti a současně i způsobu
koordinace činnosti jednotlivých subjektů
prevence kriminality.
Počátkem roku 1993
se začíná systémově řešit
prevence kriminality. Vláda přijala Doktrínu,
kde specifikuje, že odpovědnost za ochranu občanů
a jejich majetku přeci kriminalitou nese stát, a
protože represivní přístupy a opatření
nevykazují potřebnou účinnost, stává
se sociální prevence a prevence kriminality, jednou
ze základních metod která spoluvytváří
charakter bezpečnostní politiky státu.
K naplnění tohoto
závěru vláda specifikuje úkol, zpracovat
koncepci a postup realizace programů prevence kriminality.
Splněním tohoto
úkolu bylo přijetí usnesení vlády
č. 617 ze dne 3. 11. 1993, kdy vláda vzala na vědomí
"Koncepci a program prevence kriminality" a uložila
ministru vnitra zřídit republikový výbor,
který od ledna 1994 zahájil svou činnost.
Republikový výbor
pracuje jako vrcholový, meziresortní, koordinační
a metodologický orgán. Koordinuje opatření
bezpečnostních složek s ostatními orgány
a organizacemi, které vyvíjejí aktivitu při
řešení problematiky kriminality. Dále
vymezuj e okruhy problémů, které lze řešit
jak v celostátní, tak i na místní
úrovni.
Koncepce plně vychází
z Doktríny, tedy respektuje i nutnost represivních
postupů proti pachatelům trestných činů.
Vzhledem k omezené účinnosti těchto
opatření, zvláště ve vztahu k
silně kriminálně narušené části
populace a k některým druhům kriminality,
však nabízí i netradiční formy
ochrany občanů
před důsledky trestné činnosti. Především
však Koncepce stanovuje základní východiska
realizace prevence v České republice, cíl
systému prevence kriminality, oblasti a kategorie prevence
kriminality, základní strukturální
a organizační požadavky na systém
prevence,..hlavní úkoly v oblasti prevence kriminality
a program na léta 1993 - 1995. Vytváří
předpoklady pro vytvoření širokého
a účinného meziresortního komplexu
opatření, jejichž cílem je předcházet
a zamezovat trestné činnosti. Současně
vyjadřuje státní
podporu i preventivním aktivitám nejrůznějších
organizací, církví, spolků, občanských
iniciativ apod. Koncepce dále specifikuje konkrétní
aktivity státu a vytváří další
podmínky pro realizaci širokého a účinného
komplexu preventivních opatření modifikovaných
na specifika konkrétních lokalit a obci. Je schopna
reagovat na změny ve vývoji kriminality a brát
zřetel na společenské a zvláště
ekonomické podmínky.
V současné době
je systém prevence kriminality realizován ve dvou
rovinách:
celostátní - stát
vytváří legislativní, sociální,
organizační a ekonomické podmínky
pro činnost všech subjektů, jejichž zaměření
a aktivity jsou orientovány do oblasti předcházení
a zmírňování následků
zločinu,
místní -
prevence kriminality je realizována v městech a
obcích ve zcela konkrétních podmínkách
a na základě vypracovaných projektů,
respektujících specifika daných lokalit.
Ministerstvo vnitra (dále
jen "ministerstvo") a Policie České republiky
(dál e jen "policie") v těchto dvou rovinách
plní úkoly vyplývající z postavení
resortu v boji proti zločinu zejména tím,
že:
Ředitelství služby
kriminální policie Policejní ho prezidia
České republiky.
- doporučuje zdokonalování
a modernizaci technické ochrany objektů, používaných
trezorů a pancéřových skříní
především v objektech, kde nejčastěji
dochází ke krádežím vloupáním
(pošty, peněžní ústavy, sklady
zbrání a výbušnin apod.),
- iniciuje a koordinuje ve spoluprácí
s Ministerstvem kul tury České republiky zabezpečení
kulturních a historických památek,
- se podílí ve spolupráci
s pojišťovnami a soukromými firmami na zavádění
a zdokonalování systémů ochrany a
vyhledávání odcizených motorových
vozidel,
- realizuje ve spolupráci
s Ministerstvem zdravotnictví České republiky
osvětu zaměřenou na boj proti drogám,
alkoholismu a nealkoholové toxikománii,
- spolupracuje s Celní
správou za účelem předcházení
a odhal ování trestné činnosti občanů
a organizací v oblasti dovozu, vývozu a transferu
zboží, devizových prostředků,
omamných a psychotropních látek,
- spolupracuje s ředitelstvím
Hasičského záchranného sboru České
republiky při zdokonalování metod zjišťování
příčin vzniku požárů k
odhalování případů žhářství,
používaného k zakrytí trestné
činnosti a při zjišťování
příčin mimořádných událostí
a havárií,
- informuje občany o výskytu
falzifikátů bankovek a jiných cenin a způsobech
jejich rozeznávání,
-- informuje občany o nových
formách páchání trestné činnosti
a způsobech jejich předcházení,
- organizuje ve spolupráci
s dalšími službami policie preventivně
bezpečnostní akce s maximálním využitím
dostupné techniky (např. moderní vrtulníkové
techniky se speciální policejní výbavou).
Ředitelství služby
pořádkové policie Policejního prezidia
České republiky
- zabraňuje výkonem
hlídkové a obchůzkové služby
páchání uliční kriminality,
odhaluje a zadržuj e její pachatele a spolupůsobí
při ochraně veřejného pořádku
a dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního
provozu,
- se podílí na pátrání
po hledaných a pohřešovaných osobách,
odcizených motorových vozidlech a věcech,
- poskytuje při přepravě
peněz a jiných cenností pomoc peněžním
ústavům a dalším subjektům,
- upozorňuje státní
a jiné orgány, obce, organizace a osoby na skutečnosti,
které se týkají jejich činnosti a
mohou vést k ohrožení veřejného
pořádku,
- odhaluje příčiny
trestné činnosti a upozorňuje státní
nebo jiné orgány, podniky nebo organizace na nedostatky
nebo závady, které vedly k trestné činnosti
nebo umožnily její spáchání,
- provádí podle
požadavků škol či jiných subjektů
přednášky, besedy a jiné akce zaměřené
na kriminalitu mládeže a trestnou činnost páchanou
na mládeži,
- se podílí ve spolupráci
s ostatními službami policie na preventivně
bezpečnostních akcích.
Ředitelství služby
dopravní policie Policejního prezidia České
republiky
- pátrá v rámci
dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního
provozu mimo jiné po odcizených motorových
vozidlech a vozidlech s nimiž byla páchána
trestná činnost,
- provádí ve spolupráci
s ostatními policejními službami opatření
související se zajištěním nebo
pronásledováním pachatelů trestné
činnosti unikajících v motorových
vozidlech po pozemních komunikacích,
- zajišťuje bezpečnostní
doprovod vozidel přepravujících finanční
hotovosti, cenné zboží nebo materiály
pro jejichž zejména chemické složení
by mohlo dojít k jejich odcizení a zneužití,
- spolupůsobí při
organizování bezpečnostních akcí
na území České republiky,
- organizuje besedy a jiné
akce na školách se zaměřením
na preventivní výchovu mládeže ve vztahu
ke kriminalitě v dopravě,
- publikuje negativní jevy
v dopravě včetně jejich statistických
výsledků,
- spolupracuje s ředitelstvím
Hasičského záchranného sboru České
republiky při tvorbě a realizaci koncepce záchranných
prací při silničních dopravních
nehodách.
Ředitelství služby
cizinecké a pohraniční policie Policejního
prezidia České republiky
- se podílí na kontrolách
dopravních prostředků a osob na státní
hranici, jejichž cílem je zabráni t dovozu
a vývozu drog, zbraní apod.,
- přijímá
opatření k nepovolení vstupu na území
České republiky cizinci, kterému byl vysloven
zákaz pobytu na území České
republiky,
- provádí kontrol
u pobytu cizinců a zkoumá, zda mají povoleni
pro vykonávání výdělečné.činnosti,
- spolupracuje s útvary
policie a celními orgány při odhalování
trestné činnosti v oblasti dovozu a vývozu
psychotropních látek a jaderných materiálů,
- zajišťuje prostřednictvím
operačního střediska pátrání
po osobách a věcech na hraničních
přechodech,
- spolupracuje s orgány
místní samosprávy, zájmovými
sdruženími občanů a s obyvatelstvem
příhraničních obcí v zájmu
zamezení páchání trestných
činů,
- spolupracuje ve vymezeném
rozsahu s orgány ochrany státních hranic
sousedních států.
Policie České republiky
Služba policie pro odhalování korupce a závažné
hospodářské trestné činnosti
- odhaluje korupci a závažnou
hospodářskou trestnou činnost zejména
na úseku státní výkonné moci,
státní správy (a regionální
samosprávy) a chrání tyto orgány před
jejich diskreditací a ohrožením důvěryhodnosti,
- sleduje nakládání
s prostředky státních dotací, zejména
v účelových fondech, zdravotních a
důchodových pojišťovnách,
- zkoumá negativní jevy v bankovnictví a
burzovním sektoru a analyzuj e jejich dopady,
- zjišťuje pachatele
a účastníky korupčních jednání
a závažné hospodářské
trestné činnosti,
- soustřeďuje, třídí
a analyzuje informace o chování pracovníků
instituci a aparátů státní výkonné
moci, správy a samosprávy v rozhodovacích,
povolovacích a schvalovacích procesech, týkajících
se podstaty regulační funkce státu v ekonomické
oblasti,
- se podílí spolu
s ostatními kompetentními subjekty bezpečnostní
i nebezpečnostní povahy na předcházení
a zamezování trestné činnosti v oblasti
své působnosti.
Policie České republiky
Ředitelství služby železniční
policie - zabezpečuje výkonem hlídkové
a obchůzkové služby základní
prevenci,
- zabezpečuje prováděním
doprovodů vytypovaných vlaků preventivní
činnost a tím předchází páchání
zejména majetkové trestné činnosti,
- zabezpečuje ochranu při
přepravě jaderných a jiných nebezpečných
materiálů a důležitých zásilek,
- zabezpečuje a podílí
se na preventivně-bezpečnostních akcích,
- odhaluje příčiny
trestné činnosti a upozorňuje státní
nebo jiné orgány na nedostatky či závady,
které vedly k trestné činnosti nebo umožnily
její spáchání.
Policie České republiky
Letecká služba
- spolupracuje s ostatními
službami a útvary policie nasazením techniky
a odborníků - specialistů,
- vyhledává odcizená motorová vozidla,
- spolupracuje s celní správou,
- zabezpečuj e při
hlídkových letech primární prevenci
určitých kriminálních aktivit nebo
zájmových činností, se zaznamenáváním
doby jejich vzniku nebo změn, zjišťování
nenormálností, předpokládaného
směru vývoje nebo rychlé a spolehlivé
získáváni velkého množství
informací, cílené pozorování
skutečností, které mohou vést k ohrožení
veřejného pořádku,
- pomáhá při
přepravě peněz a jiných cenností,
- zajišťuje opatření
související se zjišťování
m a pronásledováním pachatelů trestné
činnosti,
- zajišťuje hlídkové
lety na státní hranici mající preventivně-bezpečnostní,
ale i přímo bezpečnostní charakter
- pátrá po ztracených objektech, osobách,
zájmových plochách nebo uprchlících,
- upevňuje image policie
různými záchrannými akcemi, zejména
provozem Letecké záchranné služby;
- podílí se na jiných
preventivně bezpečnostních akcích.
Policie České republiky
Úřad vyšetřováni pro Českou
republiku
- vykonává v odůvodněných
případech pohovory s mladistvými pachateli
za účasti zákonných zástupců,
- doporučuje ve vhodných
případech v návrhu na opatření
uložení ochranné výchovy a ochranného
léčení,
- navrhuje vyhoštění
popřípadě zákaz pobytu,
- informuje občany a organizace
o nových způsobech páchání
trestné činnosti a způsobech předcházení,
- plní úkoly vyplývající
zejména z § 3 a § 158 odst. 2 zákona č.
141/61 Sb., o trestním řízení soudním,
v e znění pozdějších předpisů.
Resortní školství
- připravuje specialisty
(výchovně vzdělávací proces),
- provádí vědecko-výzkumnou
činnost,
- organizuje odborné semináře
a kurzy.
Odbor public relations a prevence,
oddělení prevence
- plní úlohu sekretariátu republikového
výboru,
- vytváří
a uplatňuje metodologii zpracovávání
a realizace projektů prevence kriminality na místní
úrovni. Realizace těchto projektů předpokládá
úzkou spolupráci policie se zástupci měst
a obcí, městskou či obecní policií,
bezpečnostními agenturami, a orgány činnými
v trestním řízení a dalšími
subjekty prevence kriminality.
- rozvíjí mezinárodní spolupráci,
- zajišťuje funkčnost
informačního systému mezi jednotlivými
subjekty prevence kriminality,
- vymezuje formy účinných
preventivních opatřeni a vyhodnocuje jejich efektivnost,
-předkládá
návrhy, náměty a doporučení
vedení resortu orientované na včasnou eliminací
vzniku mimořádných událostí,
- vypracovává metody
a formy preventivních opatření k jasně
specifikovaným problémům v oblasti bezpečnostní
politiky resortu,
- zpracovává podklady
a návrhy zaměřené k tvorbě
případných legislativních změn.
Při vyhodnocení
stavu a vývoj e kriminality se ukázal a nutnost
priorizace nejdůležitějších oblasti,
jejichž řešení s realizací preventivního
systému bezprostředně souvisí. Tyto
priority byly stanoveny usnesením vlády č.
341 ze dne 15. 6. 1994 v materiálu "Program sociální
prevence a prevence kriminality - aktuální stav
a východiska do roku 1996".
a) výchova a proces socializace mladé generace,
b) volba vhodných přístupů
k dětem a mládeži s výchovnými
problémy a skupinám, které vykazují
značné předpoklady ke kriminálnímu
chování,
c) regulace vzniku a vlivu sociálně
patologických jevů na růst trestné
činnosti (alkoholismus, toxikománie; prostituce,
závislost na hracích automatech, rasismus apod.),
d) zvýšení
účinnosti resocializace kriminálně
narušených osob včetně kontinuální
sociální práce v průběhu trestního
řízení a po jeho skončení,
e) pomoc potencionálním i skutečným
obětem trestné činnosti,
f) volba a realizace nejrůznějších
organizačních opatření a zabezpečovacích
systémů zaměřených na zhoršování
podmínek pro páchání trestné
činnosti a zvyšování míry objasněnosti
trestných činů.
Realita v oblasti prevence. kriminality
vyžaduje konkretizovat a jasně specifikovat nejdůležitější
úkoly v intencích působnosti resortů
participujících na tvorbě preventivního
systému. Proto byl v obou výše uvedených
materiálech stanoven úkol vypracovat resortní
programy činností vztahujících
se k prevenci kriminality. V působnosti ministerstva a
policie jde mimo jiné i o řešení trestné
činnosti policistů České republiky
a o porušováni služebních povinností
pracovníků ministerstva a policie.
2. Postavení Ministerstva vnitra a Policie
České republiky v systému prevence kriminality.
Ministerstvo a policie plně
respektují a reagují na současný stav,
strukturu a dynamiku kriminality včetně tendencí
a zákonitostí jejího vývoje.
Postavení resortu v systému prevence kriminality
je dáno Koncepcí
a usnesením vlády č. 617/1993, z kterého
vyplývá že.
- ministerstvo je garantem prevence
kriminality v České republice,
- ministerstvo prostřednictvím
oddělení prevence zajišťuje činnost
republikového výboru,
- ministerstvo a policie iniciují zpracovávání
projektů prevence kriminality na místní úrovni
a spolupracují na jejich realizaci.
3. Základní východiska
pro realizaci systémového pojetí prevence
kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie
České republiky
Základními východisky jsou
schválené a při jaté materiály:
- "Koncepce Ministerstva
vnitra České republiky v oblasti veřejného
pořádku a bezpečnosti a doktrína Policie
České republiky",
- "Koncepce a program prevence kriminality",
- "Program sociální prevence a prevence kriminality
- aktuální stav a východiska do roku 1996",
- "Zákon České
národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České
republiky " ve znění pozdějších
změn a doplnění,
-- "Zákon č.
140/1961 Sb., trestní zákon", ve znění
pozdějších předpisů a "zákon
č. 141/1961 Sb:, o trestním řízení
soudní m (trestní řád)", ve znění
pozdějších předpisů.
4. Cíl prevence v působnosti
Ministerstva vnitra a Policie České republiky.
Cílem systémového
pojetí prevence kriminality v působnosti ministerstva
a policie je odstraňování příčin
a podmínek vzniku kriminality, zvyšování
pravděpodobnosti odhalení pachatelů včetně
obrany občanů a ochrany majetkových hodnot
před trestnou činností.
5. Základní strukturální
a organizační předpoklady realizace prevence
kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie
České republiky.
Organizační struktura
prevence kriminality v působnosti ministerstva a policie
respektuje celkovou organizační strukturu resortu:
Ministerstvo vnitra - Republikový výbor pro prevenci
kriminality
Policejní prezidium České
republiky
Policie České republiky
Úřad vyšetřování pro Českou
republiku
Útvary Policie České
republiky s působností na celém území
České republiky
Útvary Policie České
republiky s územně vymezenou působností
Preventivní aktivity jsou realizovány ve dvou základních
úrovních:
a) celostátní,
b) místní.
Na celostátní úrovni
jde o opatření ministerstva, Policejního
prezidia České republiky a útvarů
policie s působností na celém území
České republiky.
Realizace prevence kriminality je na celostátní
úrovni garantována postavením ministerstva
a policie v systému státní správy.
Oddělení prevence je koncepčním, koordinačním
a metodologickým centrem prevence kriminality v působnosti
resortu.
U Policejního prezidia
České republiky (zejména na ředitelství
služby kriminální policie, ředitelství
služby pořádkové policie, ředitelství
služby dopravní policie, ředitelství
služby cizinecké a pohraniční policie)
a u útvarů policie s působností na
celém území České republiky
(zejména Policie České republiky Útvar
pro odhalování organizovaného zločinu,
Policie České republiky Služba pro odhalování
korupce a závažné hospodářské
trestné činnosti, Policie České republiky
Kriminalistický ústav, Policie České
republiky Letecká služba) a u Policie České
republiky Úřadu vyšetřování
pro Českou republiku jde o neustálé vytváření
veškerých podmínek pro profesionální
práci policistů při současném
prosazování úkolů, vycházejících
z Koncepce (usnesení vlády č. 617 ze dne
3.listopadu 1993). Tyto útvary ze své funkce a postavení
vytvářejí
legislativní, analytické, koordinační,
metodické, kontrolní a servisní předpoklady
pro zabezpečování stanovených úkolů
ve vztahu k výkonným útvarům na nižších
stupních řízení.
Ve druhé rovině,
tedy na úrovni útvarů policie s územně
vymezenou působností (např. Policie České
republiky správy krajů, Policie České
republiky Správa hlavního města Prahy, Policie
České republiky okresní, městská,
obvodní ředitelství), jde o konkretizaci
celospolečenských opatřen k prevenci kriminality,
v níž budou zohledněny
místní podmínky. Jedním z příkladů
možného propojení obou rovin pohledu jsou projekty
prevence kriminality na místní úrovni.
Tento systém zaručuje
zpětný přenos informací z konkrétní
lokality k případnému zobecnění
a k celostátním využití pro všechny
subjekty prevence kriminality.
6. Základní problémové
okruhy v systému prevence kriminality v působnosti
Ministerstva vnitra a Policie České republiky.
Zajištění veřejného
pořádku a s tím související
ochrana bezpečnosti osob a majetku, klade značné
nároky nejen na osobnost a profesionální
zdatnost každého policisty, ale i na organizaci a
řízení bezpečnostní ho systému
jako základní ho společenského prostředku
v boji s kriminalitou. Proto se orientace na profesionalitu všech
pracovníků resortu, na mravní
složku jejich osobnosti, jejich sociální vyzrálost,
nekvalitní zemí a úroveň informační
ho systému, stává prioritní m prvkem
realizace funkčního preventivního systému
uvnitř ministerstva a policie.
Výše uvedené pojetí vymezuje základní
problémové okruhy a
následné činnosti, které jsou významné
z pohled u prevence kriminality v působnosti resortu.:
6.1. Personální oblast
- výběr policistů
a občanských pracovníků,
- zvyšování
sociální kompetence a profesního růstu
policistů a občanských zaměstnanců,
- problematika mezilidských
vztahů,
- motivace policistů ke
službě včetně zajištění
stabilizace stávajících policistů,
utváření společenského statusu
a sociálních jistot,
- principiálně účinná
ochrana policistů nejen jako ochránců zákona,
ale i jako občanů.
6.2. Problematika organizace
činnosti a řízení
- stanovení působnosti
a postavení jednotlivých útvarů a
služeb (organizační řády, apod.
v resortu,
- systémové a efektivní
naplňování systemizovaných míst,
- aktuálnost legislativních norem,
- dovybavení útvarů
a služeb potřebnou technikou nutnou pro profesionální
výkon služby (např. počítačová,
spojovací, měřící, rozmnožovací,
zabezpečovací, letecká technika, dopravní
prostředky a účinná výzbroj),
- korelace mezi pravomocí
a odpovědnosti,
- součinnost mezi jednotlivými
stupni řízení i mezi jednotlivými
útvary navzájem (vnitřní informační
systém), včetně přesně vymezené
působnosti na straně jedné a hlásné
povinnosti na straně druhé,
- kontrolní,informační
a analytická činnost jako nástroj prevence
kriminality v rámci resortu.
6.3. Problematika projektů
prevence kriminality.na místní úrovni
- analýza příčin
a podmínek kriminality v konkrétních lokalitách,
- vymezení objektů
preventivního působení,
- stanovení cíle
preventivních činností v rámci realizace
projektů,
- stanovení preventivních
přístupů; metod a forem v intencích
základních kategorií prevence kriminality.
6.4. Veřejné
mínění, spolupráce s mimoresortními
subjekty prevence kriminality
- problematika kontaktu a komunikace
policie s veřejností,
- podíl na tvorbě
systému účinné represe orgánů
činných v trestním řízení,
- spolupráce v oblasti
předcházení vzniku kriminality s ostatními
participujícími subjekty,
- konkrétní preventivní
aktivity modifikované vzhledem k objektu působení.
6.5. Mezinárodní spolupráce
- aktivní zapojení
do činnosti mezinárodních institucí
v oblasti prevence zločinnosti a trestního soudnictví,
- výměna zkušeností při realizaci
projektů prevence kriminality na místní úrovni.
Na základě uvedených
problémů lze charakterizovat a definovat základní
rysy preventivních aktivit. Jde především
a soustavné a důsledné posilování
vzájemné důvěry mezi policií
a veřejností, která je základem oboustranné
spolupráce zejména při zajišťování
ochrany práv občanů. V této souvislosti
je třeba uplatňovat
reálný přístup, a to jak z hlediska
stav u kriminality, tak i účinnosti preventivních
opatření. To lze zajistit pouze důkladnou
analýzou všech řešených problémů
a důsledným vyhodnocováním efektivnosti
všech aplikovaných metod a forem preventivního
působení.
7. Hlavní úkoly
Ministerstva vnitra a Policie České republiky v
oblasti prevence kriminality a časový harmonogram
jejich plnění.
7.1. Iniciovat ve spolupráci
s představiteli měst a obcí zpracováváni
projektů prevence kriminality na míst ní
úrovni a plnit úkoly, které vyplývají
z jejich realizace.
Odpovídají - ředitelé
Policie České republiky okresních (městských,
obvodních) ředitelství
Termín - průběžně
7.2. Zpracovávat podrobnou
analýzu kriminality na úrovni měst a obcí,
jako základního východiska pro realizaci
projektů prevence kriminality na místní úrovní,
včetně návrhů na opatření.
Odpovídají - ředitelé
Policie České republiky okresních (městských,
obvodních) ředitelství
Termín - průběžně
7.3. Vytvářet podmínky
ve městech a obcích pro zpracovávání
a realizaci projektů prevence kriminality na místní
úrovni.
Odpovídají - přednostové
okresních úřadů
Termín - průběžně
7.4. Poskytovat fyzickým
i právnickým osobám odborné poradenství
k ochraně jejich majetku, zaměřené
na doporučování využití certifikovaných
zabezpečovacích systémů a zařízení.
Odpovídají - ředitelé
Policie České republiky okresních (městských,
obvodních) ředitelství
Termín - průběžně
7.5. Předložit návrh
nového interního normativního aktu, upravujícího
používání a nasazování
nástrahové a zabezpečovací techniky
a dále předložit návrh řídícího
aktu, upravujícího provoz systémů
centralizované ochrany policie.
Odpovídá - ředitel
Policie České republiky Zvláštní
ho technického útvaru služby kriminální
policie
Termín - 31. 12. 1995
7.6. Zpracovat zásady ochrany
a zabezpečení objektů státních
orgánů a institucí; řešící
z jednoho místa v objektu řízení a
kontrol u všech bezpečnostních, elektronických,
energetických, komunikačních a jiných
funkcí ("bezpečný - inteligentní
objekt").
Odpoví dá - ředitel
odboru public relations a prevence
Termín - 31. 12. 1996
7.7. Vyhodnotit plnění
"Dohody mezi ministerstvem vnitra a ministerstvem kultury
o spolupráci při zajišťováni ochrany
uměleckých předmětů a jejich
přepravy" (RMV č. 2 ze dne 7. 1. 1993) a při
jmout návrhy na opatření.
Odpovídá - ředitel
ředitelství služby kriminální
policie Policejního prezídia České
republiky
Termín - 30. 6. 1995
7.8. Zajistit plnění
úkolů souvisejících s přípravou
vstupu České republiky do Komise prevence kriminality
a trestní soudnictví při OSN.
Odpovídá - ředitel
odboru public relations a prevence
Termín - průběžně
7.9. Zpracovat program spolupráce
s veřejně právními a soukromými
masmédii v oblasti prevence kriminality.
Odpovídají - ředitelé
odboru public relations a prevence a oddělení pro
styk s veřejností Kanceláře policejního
prezídia České republiky
Termín - 31. 12. 1995
7.10. Zpracovat zásady
společného postupu ministerstva a výkonných
složek policie s činností státní
ho zastupitelství, soudů a vězeňství,
za účelem zvyšování ochrany společnosti
před kriminalitou.
Odpoví dá - ředitel
odboru public relations a prevence
Termín - 31. 12. 1996
7.11. Zpracovat konkrétní
programy prevence kriminality v útvarech Ministerstva vnitra
- ředitelství Hasičského záchranného
sboru České republiky a oddělení BESIP
odboru public relations a prevence, v útvarech Policejního
prezídia České republiky - ředitelství
služby kriminální policie, ředitelství
služby pořádkové policie, ředitelství
služby dopravní
policie, ředitelství služby správních
činností policie, ředitelství služby
cizinecké "a pohraniční policie a útvarech
Policie České republiky s působností.na
celém území České republiky
v souladu s Koncepcí (usneseni vlády ze dne 3. listopadu
1993 č. 617) a "Koncepcí a programem prevence
kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie
České republiky" a pravidelně vyhodnocovat
jejich funkčnost a efektivnost.
Odpovídají | - za ministerstvo ředitel ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, ředitel odboru public relations a prevence |
- za policii policejní prezident České republiky |
Termín | - zpracování 31. 1. 1995 |
- vyhodnocení 31. 12. každého roku |
7.12. Vytvořit podmínky
pro navýšení 64 systemizovaných mís
t v systemizaci pracovních míst pro specialisty
na úsek u prevence kriminality mládeže na úrovni
Policie České republiky správ krajů,
Policie České republiky Správy hlavního
měst a Prahy, Policie České republiky okresních,
městských a obvodních ředitelství
policie.
Odpovídá - policejní
prezident České republiky
Termín - 31. 12. 1995
7. 13. Uplatňovat preventivní
opatření v procesu při jímání,
výchovy a výcviku policistů a pravidelně.
vyhodnocovat jejich přínos pro profesionální
výkon služby.
Odpovídají - ředitel
sekce personální práce a vzdělávání
Termín | - uplatňování průběžně |
- vyhodnocení 1x ročně |
7.14. Zapracovat do stávajících
učebních osnov základní odborné
přípravy problematiku prevence kriminality (spočívající
v analýze příčin a podmínek
jednotlivých druhů kriminality), opírajíc
se o podklady.a poznatky odboru public relations a prevence.
Odpovídá - ředitel
sekce personální práce a vzdělávání
Termín - 30. 6. 1995
7.15. Zpracovat a realizovat v
rámci resortu vzdělávací programy
sociálně - psychologického výcviku
policistů, zaměřené na zvyšování
jejich sociální kompetence a pravidelně vyhodnocovat
efektivnost těchto programů.
Odpovídá - ředitel
sekce personální práce a vzdělávání
Termín - realizace průběžně
- vyhodnocení 1x ročně
7.16. Dokonči. výstavbu
odborných poradenských pracovišť pro příslušníky
policie na úrovni Policie České republiky
správ krajů.
Odpovídají - ředitelé
Policie České republiky správ krajů
a Policie České republiky Správy hlavního
města Prahy
Termín - 31. 12. 1996
7.17. Zajistit podmínky,
aby na konci roku 1996 mělo 40 vyšetřovatelů
buď splněný kvalifikační předpoklad
(bakalářské vzdělání
příslušného směru) nebo toto
studium zahájilo.
Odpovídá - ředitel
sekce personální práce a vzdělávání
Termín - 31. 12. 1996
7.18. Vytvořit v rámci
ochrany utajovaných skutečnosti jednotnou statistiku
policejních údajů, určených
pro veřejnost,
Odpovídají - ředitelé
sekce spojení a informatiky a odboru evidencí a
statistik Kanceláře policejního prezídia
Termín - 31. 12. 1996
7.19. Realizovat odborné
semináře v oblasti prevence kriminality pro policisty
a pracovníky ministerstva a policie v rámci zajištění
informovanosti a vzájemné výměny zkušenosti
a pravidelně je vyhodnocovat.
Odpovídá - ředitel
odboru public relations a prevence
Termín | - realizace průběžně |
- vyhodnocení 31. 12. každého roku |
7.20. Uplatnit účelové
finanční prostředky ve výši 70
mil. K č na realizaci opatření v oblasti
prevence kriminality pro rok 1996 formou navýšení
rozpočtu kapitoly Ministerstva vnitra.
Odpovídá - ředitel
finanční sekce
Termín - podle rozpočtových
pravidel
Příloha č. 5.1.2. |
Rozpočet a struktura předpokládaných
nákladů Ministerstva vnitra a Policie České
republiky na realizaci prevence kriminality.
V Praze dne 3. 7. 1995 | Zpracoval a předkládá: ředitel odboru public relations a prevence MV ČR |
Mgr. Jan JIŘÍČEK |