Rada ČRo považuje rok 1995 za velmi důležitý
především proto, že v tomto roce se v
praxi ověří ekonomická reforma uvnitř
Českého rozhlasu a že dojde ke konečnému
vyřešení problému rozestavěného
rozhlasového střediska Pankrác. K hlavním
úkolům vedení Českého rozhlasu
v roce 1995 proto patří:
- prodat rozhlasové středisko Pankrác
- důkladně připravit investiční
politiku ČRo do roku 2000
- produktivněji využívat archívní
fondy
- udržet dominanci ČRo mezi rozhlasovými subjekty
v České republice
- zpřesnit Hlavní programové zásady
ČRo
- zlepšit programovou úroveň Klubu rozhlasového
posluchače - Euroklubu
- zlepšit propagaci ČRo, zejména ČRo
3 - Vltava
- dokončit reorganizaci ČRo - Útvaru techniky,
ČRo 3, Studia ČRo Brno
- dokončit rekonstrukci vysílacích pracovišť
ČRo 2 a ČRo 3
- odstranit chyby a nedostatky nového ekonomického
systému ČRo
- zdokonalit vazbu jednotlivých programových složek
- změřit v terénu reálné dosahy
všech vysílacích prostředků ČRo
(do 30. 6.)
- usilovat o širší spektrum celoplošných
frekvencí, včetně podnětů k
novelizaci zákona
- usilovat o možnost denního vysílání
na VKV frekvencích ČRo 2
- dokončit instalaci počítačových
sítí ve studiích ČRo
- usilovat o dosažení smlouvy na rozhlasové
vysílání do zahraničí na období
delší než rok
- zlepšit úroveň plánování,
koordinace a analýzy programů
- zvýšit prestiž a úroveň festivalů
ČRo, zejména Prix Bohemia Radio
- prohloubit spolupráci s ostatními veřejnoprávními
médii, především Českou televizí
- usiloval o vytvoření okruhu ČRo 4 - programu
pro mladé posluchače.
Rada považuje za velmi potěšitelné, že
ve spolupráci s poslaneckou sněmovnou Parlamentu
a vládou se pro rok 1995 podařilo Českému
rozhlasu vyřešit některé klíčové
problémy, zejména zvýšení koncesionářských
poplatků a možnost uplatnit sankce na neplatiče.
Nadále však některé problémy,
jejichž řešení není v možnostech
Českého rozhlasu ani jeho Rady, zůstávají
a musí na ně odpovědět vláda
a Parlament. Patří k nim nepochybně
- přijetí zákona o neziskových organizacích;
- řešení otázky monopolů a. s.
České radiokomunikace a České pošty;
- řešení otázky vysílacích
sítí takovým způsobem, aby byla ve
všech regionech zachována možnost kvalitně
celý den slyšet všechny stanice ČRo.
V Praze dne 1. dubna 1995 |
PŘÍLOHA 1 |
Rada Českého rozhlasu (dále jen "Rada")
je ve smyslu zák. č. 484/1991 Sb. orgánem,
jímž se uplatňuje právo veřejností
na kontrolu tvorby a šíření programů
Českého rozhlasu, není však součástí
českého rozhlasu. Je spojovacím článkem
mezi parlamentem České republiky a Českým
rozhlasem a v této roli zastupuje zájem veřejnosti.
Kontrola programu je vnější a následná,
tzn. že Rada nezasahuje do přímého řízení
Českého rozhlasu, záležitostí
ekonomických, provozních a personálních
(kromě úkolů vymezených zákonem).
Čl. I. Účel řádu
1. Jednací řád Rady stanoví pravidla
pro jednání, rozhodování a volby v
Radě.
2. Rozvíjí při tom základní
ustanovení o Radě, vyplývající
ze zákonů české národní
rady
č. 484/1991 Sb. o Českému rozhlasu, zejména
jeho §§ 4, 5, 6, 7, 8 a 9, a
č. 36/1993 Sb. o některých opatřeních
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání,
zejména jeho čl. I, § 5 a čl. V, odst.
1.
3. Pokud v tomto jednacím řádu není
jednoznačně určen postup jednání,
rozhoduje o něm Rada ad hoc, a to nadpoloviční
většinou hlasů všech svých členů.
Čl. II. Úkoly Rady
1. Rada provádí kontrolu tvorby a šíření
programů Českého rozhlasu (dále jen
"ČRo"). Tato kontrola je vnější
a následná. Rada ji provádí jednak
sama, jednak pomocí odborných expertiz, které
zadává; reaguje také na písemné
neanonymní podněty posluchačů. Při
získávání informaci o názorech
na úroveň programu a vysílání
využívá Rada veřejných setkání
s rozhlasovými tvůrci, posluchači a p.
2. Rada jmenuje a odvolává generálního
ředitele ČRo a na jeho návrh ředitele
rozhlasových studií; generálnímu řediteli
stanovuje plat.
3. Rada při svých jednáních vyžaduje
od generálního ředitele ČRo pravidelné
zprávy o aktuální problematice ČRo.
4 Rada schvaluje rozpočet a závěrečný
účet ČRo na základě zprávy
nezávislého auditora.
5. Rada schvaluje Statut ČRo navržený generálním
ředitelem.
6. Rada zřizuje a ruší regionální
rozhlasová studia ČRo s výjimkou rozhlasových
studií v Plzni, v Českých Budějovicích,
v Praze, v Ústí nad Labem, v Hradci Králové,
v Brně a v Ostravě.
7. Rada (příp. na základě analýz
ekonomických a právních expertů) dává
generálnímu řediteli předchozí
souhlas ke zcizení nemovitostí ČRo nebo jejich
částí, či k jejich zatížení
nebo pronájmu na dobu delší 3 měsíců.
8. Rada kontroluje, zda ČRo plní ustanovení
zákona č. 36/2993 Sb. § 5 odst. 3 a 4, týkající
se ochrany autorských práv a užití děl.
Kontrolu provádí Rada na základě předložených
smluv mezi ČRo a ochrannými organizacemi autorskými,
výrobci a uživateli.
9. Rada rozhoduje o stížnostech týkajících
se generálního ředitele.
10. Rada předkládá poslanecké sněmovně
parlamentu České republiky výroční
zprávu o své činnosti a o činnosti
a hospodaření ČRo.
Čl. III. Postavení Rady
1. Rada je spojovacím článkem mezi parlamentem
České republiky a Českým rozhlasem
a v této roli zastupuje zájem veřejnosti.
Rada není součástí ČRo.
2. Rada je ze své činnosti odpovědna poslanecké
sněmovně parlamentu České republiky.
3. Partnerem Rady v ČRo je generální ředitel
ČRo, který je Radě odpovědný
ze zákona. Ostatní zaměstnanci ČRo
jsou odpovědni řediteli, který za ně
a jejich činnost Radě odpovídá. Personální,
provozní a ekonomické otázky jsou v pravomoci
ředitele (kromě kompetencí, které
zákon určuje Radě) a Rada uplatňuje
své požadavky na ČRo jeho prostřednictvím.
Čl. IV. Usnášení a volby v Radě
1. K platnosti usnesení a voleb je třeba, aby pro
ně hlasovala nadpoloviční většina
všech členů Rady, tj. nejméně
pět. Výjimkou je rozhodnutí o odvolání
generálního ředitele ČRo před
uplynutím jeho funkční doby, k jehož
platnosti jsou nutné hlasy alespoň dvou třetin
všech členů Rady, tj. šesti.
2. Hlasuje se obvykle aklamací. Předsedající
hlasuje též. Jestliže o to požádá
některý člen Rady, hlasuje se tajně
hlasovacími lístky. Hlasovat tajně hlasovacími
lístky se musí při volbě ředitele
ČRo a při rozhodování o odvolání
ředitele před uplynutím jeho funkčního
období.
Čl. V. Předsednictvo Rady
1. Předsednictvo Rady je tříčlenné
a tvoří jej předseda a dva místopředsedové,
které Rada volí ze svého středu.
2. Jeden člen předsednictva je zvolen mluvčím
Rady pro jednání se zástupci sdělovacích
prostředků.
3. Volbu předsedy Rady řídí věkem
nejstarší z těch členů Rady,
kteří nejsou kandidováni.
4. Předseda či některý z místopředsedů
Rady může být odvolán před koncem
funkčního období na základě
rozhodnutí nadpoloviční většiny
všech členů Rady při tajném hlasování.
5. Předseda a místopředsedové se podle
vlastní dohody střídají v řízení
jednání.
6. Předsednictvo vystupuje jménem Rady při
oficiálních jednáních v parlamentu
České republiky i při jiných významných
příležitostech.
7. Mezi zasedáními Rady je předsednictvo
oprávněno jednat jménem Rady. Svá
rozhodnutí předloží ke schválení
nejbližšímu zasedání Rady.
Čl. VI. Jednání Rady
1. Rada jedná podle potřeby, nejméně
však dvanáctkrát do roka.
2. K právoplatnému jednání Rady je
potřebí přítomnosti nadpoloviční
většiny členů, tj. nejméně
pěti. Všichni členové Rady musí
být prokazatelně pozváni. Nepřítomný
člen nemůže svůj hlas delegovat.
3. Sídlem Rady je Praha. Rada se může podle
potřeby rozhodnout, že bude zasedat na jiném
místě, na příklad v některém
mimopražském studiu ČRo.
4. Na svém zasedání Rada rozhoduje o místě
a času příštího jednání,
pokud není určeno schváleným harmonogramem.
5. Mimořádné zasedání může
svolat předseda Rady. Pokud o svolání mimořádného
zasedání požádají nejméně
tři členové Rady, předseda je svolat
musí.
6. Jednání Rady je uzavřené.
7. Rada může do svých jednání
přizvat podle potřeby hosty, experty a poradce.
O jejich přizvání rozhodne Rada hlasováním.
8. Ředitel ČRo má ze zákona právo
zúčastňovat se zasedání Rady.
Pokud bude Rada jednat o otázkách volby či
odvolání ředitele nebo o stížnostech
týkajících se ředitele, požádá
ho, aby po dobu tohoto jednání nevyužil svého
práva účastnit se zasedání.
9. Program jednání navrhuje předseda nebo
jeho zástupce. Své návrhy programu mohou
předložit i jednotliví členové
Rady. Program každého jednání musí
být schválen většinou. Generální
ředitel ČRo má právo navrhnout bod
programu týkající se jeho kompetence.
10. Předsedající řídí
rozpravu, udílí slovo, předkládá
otázky k hlasování, prohlašuje jeho
výsledek a diktuje do zápisu.
Čl. VII. Kompetence Rady
1. Rada se pravidelně informuje o tvorbě a šíření
programu ČRo i o hospodaření ČRo.
2. Potřebné interní informace programového,
organizačního a ekonomického charakteru získávají
členové Rady prostřednictvím svého
předsedy od generálního ředitele ČRo.
3. Jednotliví členové Rady jsou povinni respektovat
usnesení, přijatá většinou. Jestliže
některý člen Rady chce zveřejnit svůj
odlišný názor, může tak učinit
pouze jako soukromá osoba.
4. Podněty, stížnosti a připomínky,
které nespadají do kompetence Rady, předává
Rada generálnímu řediteli ČRo. Pokud
Rada uzná za potřebné připojit k materiálu
své stanovisko, učiní tak formou upozornění
nebo doporučení.
5. Rada má právo vystoupit v ČRo, aby seznámila
veřejnost se svými stanovisky.
6. Jménem Rady mohou ve sdělovacích prostředcích
vystupovat pouze členové předsednictva, nebo
člen Rady, jenž byl usnesením Rady tímto
úkolem pověřen.
Čl. VIII. Sekretariát Rady
1. Sekretariát Rady se zřizuje v Praze.
2. Jeho struktura, personální a materiální
vybavení i jeho úkoly budou předmětem
zvláštního statutu, který není
součástí tohoto řádu.
3. Členové sekretariátu jsou v pracovně-právním
vztahu k ČRo. Činnost sekretariátu je hrazena
z prostředků ČRo.
ČI. IX. Výroční zasedání
Rady
1. Jedenkrát do roka se Rada schází k výročnímu
zasedání.
2. Úkolem výročního zasedání
je komplexní zhodnocení činnosti Rady za
poslední rok. Předsednictvo připraví
jako úvod do diskuse stručnou výroční
zprávu.
3. Povinností Rady je při výročním
zasedání zhodnotit práci předsednictva
a rozhodnout, zda se přistoupí k odvolání
a nové volbě předsedy nebo některého
z místopředsedů. Toto rozhodnutí se
vykoná tajně lístky.
4. Dalším úkolem výročního
zasedání je zhodnotit činnost ředitele
v uplynulém roce.
Čl. X. Komise Rady
1. Rada se může usnést, že některé
otázky a návrhy svěří k projednání
komisím, které si k tomu účelu zvolí.
2. Komise mohou být trvalé nebo ad hoc.
3. Do komisí mohou být Radou jmenováni kromě
členů Rady i experti, odborní poradci a zástupci
veřejnosti.
4. Komise pořizuje zápis o svém jednání
a shrne výsledky svých porad v návrzích,
které předkládá Radě.
Čl. IX. Zápis ze zasedání Rady
1. O každém zasedání Rady bude vyhotoven
zápis obsahující údaj, jakým
způsobem bylo zasedání svoláno, jeho
místo a den, jména účastníků,
jméno předsedajícího a zapisovatele,
předměty a pořad jednání, podstatný
obsah rozpravy, otázky předložené k
hlasování a výsledek hlasování,
popřípadě i protesty a ohrazení.
2. Zápis diktuje předsedající po každém
jednotlivém projednaném bodu zapisovateli (členu
sekretariátu nebo pověřenému členu
Rady). Na závěr schůze se zápis přečte
a hlasováním schválí.
3. Usnesení Rady musí být jasně formulované
a úkoly termínované a kontrolovatelné.
4. K zápisu se připojí všechny předlohy
a písemné návrhy, případně
zprávy komisí. Připojí se též
eventuální stížnost na Radu nebo jejího
člena (členy).
5. Protesty a odchylná stanoviska mohou být přiloženy
k zápisu jen tehdy, jestliže byl v zasedání
vysloven návrh je přiložit a byly předány
předsedajícímu před skončením
zasedání.
6. Originál zápisu se uloží v sekretariátu
Rady, kopie zápisu se odešle do 14 dnů všem
členům Rady.
7. Zápisy jednání Rady jsou kdykoliv k nahlédnutí
všem poslancům parlamentu České republiky.
Čl. XII. Hospodaření Rady
1. Rada hospodaří podle vlastního rozpočtu.
Rozpočet se připravuje jednou ročně
a nejméně jednou ročně kontroluje.
Rozpočet připraví a kontrolují určení
členové Rady. Tento rozpočet není
součástí tohoto řádu.
Čl. XIII. Platnost řádu
1. Znění této novely jednacího řádu
Rady českého rozhlasu bylo schváleno usnesením
Rady ze dne 6. března 1995. Tímto dnem nabyl tento
jednací řád platnosti.
2. Stejným dnem pozbývá platnosti dosavadní
jednací řád Rady ze dne 22. března
1993.
V Praze 6. března 1995 |
PŘÍLOHA 2 |
1) Výsledek hospodaření
Vývoj příjmů a výdajů
vedl Český rozhlas počátkem roků
1994 k rozhodnutí omezit původní, již
radikálně oktrojovaný rozpočet na
rok 1994, na 90%. I takto snížený rozpočet
představoval plánovaný deficit ve výši
19 684 tis. Kč. Po dodatečných úpravách
provedených ve 2. čtvrtletí se plánovaná
ztráta snížila na 18 702 tis. Kč. Při
vztahu plánovaných nákladů ve výši
90% původního rozpočtu k rozpočtovaným
výnosům v původní stoprocentní
výši činila plánovaná ztráta
13 171 tis. Kč. Ve skutečnosti se vztah celkových
nákladů a výnosů vyvíjel následovně:
náklady | 958 789 | 909 342 | 887 405 |
výnosy | 896 171 | 890 640 | 882 951 |
hospodářský výsledek | -62 618 | -18 702 | -4 454 |
V jednotlivých čtvrtletích roku se čerpání
celkových nákladů a tvorba výnosů
vyvíjely následujícím způsobem:
čtvrtletí | náklady | výnosy |
1. | 23,0% | 22,9% |
2. | 23,6% | 24,0% |
3. | 22,7% | 23,9% |
4. | 30,7% | 29,2% |
Obdobné rozvržení nákladů jako
souhrnně za celý ČRo se projevilo u převážné
většiny útvarů.
2) Vývoj nákladů
náklady na vysílání | 259 956 | 253 224 | - 6 732 | 97,4 |
poplatky za inkaso | 86 250 | 75 546 | -10 704 | 87,6 |
honoráře placené organizacím | 27 601 | 23 364 | - 4 237 | 84,7 |
zpravodajství ČTK | 7 830 | 8 721 | + 891 | 111,4 |
záznamový materiál | 7 482 | 8 173 | + 691 | 109,2 |
ostatní materiál | 15 118 | 17 319 | + 2 001 | 114,6 |
služby | 62 405 | 57 954 | - 4 451 | 92,9 |
energie | 14 569 | 13 220 | - 1 349 | 90,7 |
opravy a udržování | 10 732 | 8 678 | - 2 054 | 80,9 |
cestovné | 6 158 | 6 975 | + 817 | 113,3 |
mzdové a sociální náklady | 317 690 | 321 099 | + 3 409 | 101,1 |
odpisy | 40 556 | 50 120 | + 9 564 | 123,6 |
ostatní náklady | 52 530 | 42 594 | - 9 936 | 81,1 |
náklady celkem | 909 342 | 887 405 | -21 933 | 97,6 |
Podrobnou strukturu čerpání celkových
nákladů uvádí příloha
č. I/2a) a b).
Vyšší čerpání nákladů
na vysílače bylo důsledkem prodloužení
provozu vysílače Topolná. Na překročení
poštovného se podílelo zúčtování
poštovního paušálu v 1. čtvrtletí
1994. Spotřebu záznamového materiálu
ovlivnilo zejména předzásobeni. redakcí
koncem roku 1994. Spotřebu materiálu ovlivnila jednak
intenzívní vydavatelská činnost v
závěru roku, jednak snaha útvarů koncem
roku o předzásobení před účinností
nových ekonomických pravidel. O více než
polovinu byly překročeny rovněž náklady
na závodní stravování. Vyšší
čerpání nákladů na odpisy,
zejména v závěru roku, způsobila jednak
náprava odpisové metodiky a jednak zaúčtování
ročních odpisů nově zařízeného
majetku.
čerpání nákladů v jednotlivých
útvarech je obsaženo v příloze č.
I/1a) a b). Na vrub nákladů Kanceláře
GŘ byly hrazeny i takové položky, které
si jiné útvary zapomněly zahrnout do svého
rozpočtu: Tyto zvýšené náklady
byly zčásti kryty neplánovanými výnosy.
Situace obchodního oddělení byla zcela specifická,
neboť plán především neobsahoval
prostředky na provizi reklamní agentuře INTEI
MEDIA. Na vrub nákladů tohoto útvaru nabíhaly
rovněž náklady související s
nově vytvořeným vydavatelstvím, které
byly kryty výnosy z téže činnosti.
Překročení celkových nákladů
v odboru APF bylo způsobeno vysokou spotřebou záznamového
materiálu ve 4. čtvrtletí 1994. Toto období
je každoročně výrobně nejexponovanější,
přičemž objem výroby byl tentokrát
ještě umocněn úspornými opatřeními
v předchozích obdobích roku. Jedním
z dalších důvodů výše spotřeby
záznamového materiálu bylo vytváření
zásob v redakcích na rok 1995.
ÚVT rozpočtované náklady dodrželo.
Účetní překročení souvisí
jednoznačné s vyřazením nepotřebných
zásob, které na základě Rozhodnutí
GŘ mohly koncem roku provést všechny útvary
ČRo s tím, že takto vzniklé náklady
nebudou považovány za překročení
rozpočtu. úsek dostavby RS Pankrác překročené
náklady kryl vyššími výnosy. Základním
důvodem překročení bylo provedení
havarijních oprav. čerpání nákladů
správního úseku způsobilo zejména
překročení nákladů na závodní
stravování, odpis zůstatkových cen
prodaného autobusu a motorových vozidel a likvidace
nadbytečných skladů.
Studiím ČRo v regionech schválil v průběhu
roku generální ředitel vyšší
čerpání některých rozpočtových
položek. Podrobný přehled těchto úprav
je uveden v příloze č. I/6. Takto upravený
rozpočet nákladů překročilo
6 studií.
V Českých Budějovicích způsobily
překročení upravených nákladů
zejména vyšší náklady na energii,
služby a odpisy výpočetní techniky dodané
v závěru roku.
Studio ČRo v Plzni pokrylo vyšší čerpání
nákladů zvýšenými výnosy.
Základní příčinou překročení
nákladů ve studiu ČRo v Ústí
n. L. bylo vyúčtování nákladů
na rekonstrukci vysílacího zařízení
koncem roku. Ve studiu ČRo v Brně ovlivnilo překročení
plánovaných nákladů nájemné
objektů a dále spotřeba energie, odpisy,
služby agentur a další služby.
Do vývoje hospodaření ČRo v Ostravě
se promítla skutečnost, že se zde vyměnilo
vedení studia až v závěru prvního
pololetí, v jehož silách již nebylo napravit
omyly z předchozích období.
Na překročení nákladů ve studiu
ČRo Regina Praha se podílí vyšší
náklady na opravy a udržování, dále
cestovné, náklady na ostatní služby
a propagaci.
3) Vývoj výnosů
koncesionářské poplatky | 690 000 | 668 139 | -22 861 | 96,8 |
reklama | 93 568 | 81 725 | -11 843 | 87,3 |
sponzoring | 10 800 | 13 496 | + 2 696 | 125,6 |
tržby z vydavatelské prod. | 643 | 5 741 | + 5 098 | 892,9 |
písničky na přání | 5 963 | 5 345 | - 618 | 89,6 |
vysílání do zahraničí | 51 570 | 51 409 | - 161 | 99,7 |
ostatní tržby (nájmy atd.) | 43 627 | 57 096 | +13 469 | 130,9 |
výnosy celkem | 896 171 | 882 951 | -13 220 | 98,5 |
Výnosy ČRo dosáhly za rok 1994 výše
882 951 tis. Kč. Z cca 76% se na nich podílely koncesionářské
poplatky. Porovnáme-li situaci v jednotlivých čtvrtletích,
pak je zřejmé, že příjmy z tohoto
zdroje postupné stoupaly. Přesto však byl plánovaný
příjem z koncesionářských poplatků
splněn pouze na 96,8%. Nižší než
plánovanou hodnotu měly i výnosy z reklamního
vysílání, které dosáhly 87,3%
a činily 9,26% z celkových ročních
příjmů ČRo. Za pozornost stojí
skutečnost, že vyšší než plánované
výnosy se projevily ve všech položkách
výnosů, které může ČRo
vlastními silami ovlivnit. Příjem ze sponzoringu
byl splněn na 125,0%, přestože v průběhu
roku příjmy z tohoto zdroje postupně klesaly,
neboť podniky své zdroje vyčerpaly počátkem
roku v souvislosti s kupónovou privatizací. Tržby
z vydavatelské produkce byly takřka devětkrát
vyšší než celoroční plán
a v jednotlivých čtvrtletích prvního
pololetí narůstaly. Podstatný nárůst
však znamenalo 4. čtvrtletí 1995. Příjem
z písniček na přání postupně
klesal. Ostatní tržby obsahují především
příjmy z pronájmu a prodeje přebytečného
majetku.
Vývoj tvorby výnosů v jednotlivých
útvarech uvádí příloha č.
I/3a) a b).
Plnění plánované tvorby výnosů
obchodního oddělení bylo ovlivněno
zejména chybně stanoveným plánem výnosů
z reklamního vysílání. Plán
totiž vycházel z úhrnných výnosů
z reklam, ovšem ve skutečnosti byly tyto výnosy
podle smlouvy s agenturou INTEI MEDIA již sníženy
o provizi. Tento rozdíl představoval 20,5 mil. Kč.
Nesplnění plánu výnosů zúčtovacího
střediska způsobily nižší příjmy
z koncesionářských poplatků.
Ve studiu ČRo v Hradci Králové se na vývoji
výnosů podílel nižší než
plánovaný příjem z reklam a z vydavatelské
činnosti.
Studio ČRo v Olomouci zahájilo svou činnost
k 1. 1. 1994. V této souvislosti mělo zejména
v prvním pololetí s tvorbou výnosů
zákonitě problémy. S rostoucím povědomím
veřejnosti o existenci tohoto studia výnosy v průběhu
roku postupně narůstaly.
4) Náklady na 1 minutu vysílání
Při stanovování metodiky výpočtu
nákladů na 1 minutu vysílání
v roce 1994 byla zvolena taková metodika, která
v rámci ekonomického systému v daném
roce alespoň zčásti dává stanicím
a studiím ČRo v regionech srovnatelnou základnu.
Východiskem byly tyto skutečnosti:
- stanice Radiožurnál dodávala bezplatně
část zpravodajství stanici Praha
- studia Ro v regionech dodávala stanici Praha a Vltava
pořady za úhradu vyplacených honorářů.
Z uvedených skutečností vyplývá
způsob výpočtu těchto nákladů
takto:
- stanice Radiožurnál | = celkové náklady. počet odvysílaných minut |
- stanice Praha | = celkové náklady - honoráře vyplacené studiím. počet odvysílaných minut - počet minut ze studií ČRo v regionech - počet minut zpravodajství ze stanice Radiožurnál |
- stanice Vltava | = stejně jako stanice Praha bez odečtu zpravodajství |
- studia | ČRo v regionech | |
- náklady 1 | = celkové skutečné náklady - náklady na správu - náklady na techniku | |
- náklady 2 | = náklady 1 + honoráře z celoplošných stanic | |
- minuty 1 | = celkový počet minut vysílání pro vlastní region - počet minut získaných zdarma | |
- minuty 2 | = minuty 1 + počet minut pořadů vyrobených pro stanice Praha a Vltava | |
- nákladovost 1 | = náklady 1 : minuty 1 | |
- nákladovost 2 | = náklady 2 : minuty 2 |
Z uvedené metodiky vyplývají následující
náklady na 1 minutu vysílání:
nákladovost | pořadí | |||
1 | 2 | 1 | 2 | |
ČRo 1 Radiožurnál | 116,40 | 1 | ||
ČRo 2 Praha | 88,78 | 2 | ||
ČRo 3 Vltava | 64,29 | 6 | ||
ČRo české Budějovice | 31,95 | 31,95 | 15 | |
ČRo Plzeň | 34,08 | 32,50 | 13 | 14 |
ČRo ústí nad Labem | 45,04 | 44,77 | 8 | 9 |
ČRo Hradec Králové | 30,06 | 30,71 | 17 | 16 |
ČRo Brno | 75,86 | 63,03 | 4 | 7 |
ČRo Ostrava | 41,21 | 39,22 | 10 | 11 |
ČRo Regina Praha | 39,02 | 12 | ||
ČRo Olomouc | 35,85 | 31,50 | 3 | 5 |
Ekonomickou situaci ČRo Regina Praha ovlivňuje skutečnost,
že pro toto studio zajišťuje některé
režijní činnosti ČRo Praha (personalistika,
mzdy, stravování, účetnictví
atd.), tudíž tyto náklady na rozdíl
od ostatních studií ČRo Regina Praha nezatěžují.
5) Vývoj počtu pracovníků a mezd
Vývoj počtu pracovníků a mezd vyjadřují
přílohy č. I/8) až 12). Na rok 1994
bylo plánováno v celoročním průměru
1891 pracovníků. Skutečný průměrný
počet pracovníků v přepočtu
na plnou pracovní dobu činil 1748, tj. o 143 pracovníků
méně a 92,4% plánovaného počtu.
Plánovaný objem mzdových nákladů
překročilo pouze obchodní oddělení
v souvislosti s hmotnou zainteresovaností na tržbách.
Celkový objem mzdových nákladů se
v porovnání s rokem 1993 zvýšil o 5,6%
a současně se snížil počet pracovníků
o 17,9% (tj.o 382): To umožnilo nárůst průměrné
mzdy o 28,7%.
Průměrná mzda z celkových mzdových
nákladů činila 9339 Kč.
Srovnatelnost údajů mezi rokem 1994 a 1993 podstatnou
měrou ovlivňuje 15 organizačních změn
provedených v roce 1994.
6) Vývoj finanční situace
V důsledku podstatných ekonomických opatření
pro rok 1994 se v porovnání se stavem k 31. 12.
1993 zlepšila i celková finanční situace
ČRo. Podařilo se zastavit pokles likvidity podniku,
který se projevil v průběhu roku 1993, a
dosáhnout mírného vzrůstu. ČRo
nemá žádné úvěry. Dlouhodobé
závazky činí pouze 1 060 tis. Kč a
od 31. 12. 1993 se nezměnily. Obsahem tohoto dlouhodobého
závazku je majetkový podíl odborové
organizace na některých nemovitostech ČRo.
Vývoj příjmů z koncesionářských
poplatků a evidovaných rozhlasových přijímačů
je obsažen v příloze II. Tato příloha
uvádí čisté příjmy z
koncesionářských poplatků po odečtu
poplatků České poště, tj. tok
peněžní hotovosti na bankovní účet
ČRo.
Zatímco počet evidovaných přijímačů
byl poměrně stabilní, příjem
hotovosti z koncesionářských poplatků
značně kolísal, což je zřejmé
z grafické přílohy č. II/2. Čistý
příjem z koncesí byl v roce 2994 o 89 261
tis. Kč nižší než v roce 1993 (příloha
č. II/2). Přesto se v průběhu roku
podařilo zvyšovat platební stabilitu ČRo
tak, že od závěru prvního pololetí
již nebylo třeba některé platby odsouvat
pro nedostatek finančních prostředků.
Ustálení toku finančních prostředků
z koncesionářských poplatků z české
pošty je předmětem jednání při
přípravě nové smlouvy.
7) Změna ekonomických pravidel
V roce 1994 přetrvával v ČRo ekonomický
systém z minulých let. Jeho základním
nedostatkem byla skutečnost, že náklady a výnosy
týkající se konkrétních útvarů
byly na tyto útvary účetně směrovány
pouze částečně. Podstatná část
nákladů byla účtována odborným
útvarům, aniž by byla dále přeúčtovávána.
Ty si sice svoji evidenci vedly, pouze však pro svoji potřebu.
Komplexní údaje zpracovával pouze ekonomický
úsek, ovšem až po ukončení příslušného
účetního období, což je pro operativní
řízení uvnitř jednotlivých
útvarů pozdě. Při nesourodé
struktuře a toku ekonomických informací neměl
souhrnné údaje pro provádění
analýzy příčin problémů
v různých okruzích a na různých
úrovních řízení k dispozici
nikdo. Tato situace měla tyto podstatné následky:
- Jednotlivé útvary nevěděly a ani
vědět nemohly, kolik jejich činnost celkově
stojí. To je pochopitelně nemohlo motivovat k ekonomickému
chování.
- útvary neměly dostatek podkladů k důkladné
operativní analýze své ekonomické
situace.
Ekonomický systém řízení zavedený
od 1. 1. 1995 si klade za cíl uvedené situace odstranit
a změnit direktivní ekonomiku v řízení
formou ekonomických nástrojů a pravidel.
Základním principem je adresovat náklady
a výnosy na ty útvary, které s nimi skutečně
hospodaří a mohou je tedy svým počínáním
ovlivnit. To umožňuje znát úplnou ekonomickou
situací kteréhokoliv útvaru. Vzájemné
poskytování služeb mezi útvary se děje
na základě vnitropodnikových cen. ČRo
má na rok 1995 vyrovnaný rozpočet. V tomto
rámci jsou jednotlivým divizím a útvarům
stanoveny výnosy rovné nákladům. Zaměstnanci
ČRo nový systém ekonomického řízení
přijali a postupně se podle daných pravidel
začínají chovat, což bude mít
nepochybně za následek efektivnější
hospodaření. Tento vývoj by měl vést
v roce 1995 k dosažení takového hospodářského
výsledku, který umožní vyrovnat ztrátu
z let 1993 a 1994.