3. 4. Problematika zpravodajství a publicistiky

Zpravodajství a publicistika jsou jedním ze základních pilířů moderních médií; mají poskytnout posluchačům objektivní, vyvážené, přesné a včasné informace a přispívat k utváření vlastních postojů. Zpravodajství a publicistice se věnuje především stanice ČRo 1. ve vymezených časech ale i ČRo 2 a ČRo 3 tak, jak to odpovídá hlavnímu zaměření těchto stanic. Vzhledem k tomu, že na oblast zpravodajství a publicistiky se Rada ČRo specielně zaměřila v roce 1993, věnovala v roce 1994 této sféře méně systematické pozornosti, nicméně základní kritéria objektivity, vyváženosti, přesnosti a včasnosti prezentovaných zpravodajských informací průběžně sledovala a vyhodnocovala.

Obecně lze říci, že rozhlasové politické zprávy a komentáře svou úrovní obvykle převyšují srovnatelné programy televizní. Výrazně pokročilo rozlišování mezi zprávou a komentářem. Pokud jde o vyváženost prezentace politických názorů, o možnosti jednotlivých politických stran sdělit svá stanoviska, považuje Rada ČRo uplynulý rok v práci ČRo za vyrovnaný, nezaznamenala žádný výraznější příklon k té či oné části politického spektra.

Za zvlášť dobrý příklad zpravodajské a publicistické práce považuje Rada pravidelný pořad Ozvěny dne. Velmi kladně Rada hodnotí zpravodajství a publicistiku z oblasti vědecké, kulturní a sociální, v níž rozhlas tradičně předčí mnohá média tištěná. Co však nadále Rada postrádá, je kvalitní rekognoskační reportérství, které předpokládá výraznou autorskou osobnost. Nadále trvá problém dialogu s významnými osobnostmi; je omezen obvykle na kladení předem připravených otázek a není kvalifikovanou diskusí s případnými oponentními stanovisky. Kvalitní autory je třeba i nadále pozorně vyhledávat a vytvářet přiměřený prostor pro mladé talenty s příslušnou dávkou vstřícnosti i tvořivé kritiky. Nedostižným vzorem stále zůstává Svobodná Evropa se svým pořadem Hlasy a ohlasy.

3. 5. Problematika hudebního vysílání

Jestliže se v roce 1993 Rada cíleně zaměřovala na oblast publicistiky a zpravodajství, v roce 1994 věnovala zvýšenou pozornost hudebnímu vysílání. Za léta 1993 - 1994 iniciovala Rada vypracování přehledu hudební prvovýroby, který poskytuje plastické srovnání o práci ČRo v tomto směru. Současně byl zpracován i přehled prvovýroby na jednotlivých stanicích a studiích pro slovesnou oblast. (Přehled prvovýroby ČRo v letech 1993 - 1994 obsahuje Příloha č. 6).

V roce 1994 bylo ve studiích ČRo natočeno 756 minut vážné hudby. což je asi o třetinu méně proti roku 1993 (9 118 minut). Dále bylo natočeno 899 minut džezové hudby, což je asi o pětinu méně proto loňskému roku (11115 minut). Stopáž populární hudby zůstává zhruba na stejné úrovni ve srovnání s rokem 1993, zvýšil se ale počet nahrávek hudby dechové (ze 782 minut na 989). Tento trend souvisí s všeobecným vývojem v nahrávací praxi: u vážné hudby jde o posun od nahrávek studiových k záznamům živých vystoupení, k přímým přenosům koncertů apod. V této oblasti jsme zaznamenali příznivý vývoj, zejména byl zvýšen počet odvysílaných minut přímých hudebních přenosů. Přehled o stopáži vysílané zahraniční hudby ukazuje, že zatímco v roce 1993 největší počet přenosů a záznamů pocházel ze Spolkové republiky Německo (20139 minut - téměř třetina všech hudebních přenosů ze zahraničí), v roce 1994 největší počet přenosů a záznamů pocházel z Velké Británie (14951 minut) a Německo je na druhém místě.

Samozřejmě, že údaje za pouhé dva roky mají dílčí výpovědní hodnotu a nevypovídají o zásadních trendech vývoje, který by pak následně mohl být usměrňován. Odlišný způsob práce a metodiky záznamů v minulosti (před vznikem Českého rozhlasu) neposkytuje ani možnost hlubšího srovnání. Rada by v takových analýzách chtěla dále pokračovat a iniciovala v tomto směru vytvoření metodiky pro rychlé a snadné zhotovení podobných přehledů v tomto a následujících letech.

Je nutno podotknout, že zvláště populární hudba byla v posledních letech ve studiích ČRo natáčena pouze v některých svých žánrech (folk, šanson, "vyšší populár" aj.), které nevyžadují moderní vysoce náročné technické zařízení. Počet soukromých studií, která se na taková nahrávání specializují, prudce vzrostl a v budoucnu bude zřejmě v Českém rozhlase natáčena tato hudba jen výjimečně.

Pokud jde o džez, bude se počet natočených skladeb snižovat ve prospěch záznamů živých vystoupení. Vzhledem k tomu, že využití džezových nahrávek ve vysílání je omezené (v archívu je mnoho kvalitních nahrávek a nová nahrávka se jen obtížně uplatňuje), je i tento trend přirozený.

Vážná hudba by si však podle názoru Rady měla ponechat svůj nahrávací program pokud možno v nezmenšené míře. V dnešních podmínkách má totiž pouze Český rozhlas (vedle České televize) možnost systematicky vyrábět záznamy interpretačního umění i mladých začínajících umělců a nahrávky soudobých skladatelů. Pro tuto činnost se dnes velmi obtížně jinde hledá prostor a veřejnoprávní instituce, jakou ČRo je, by se měla této oblasti věnovat již ze svého zákonného zadání.

Vysílání hudby má ovšem několik rovin různého významu. Jestliže vážná hudba se vysílá především v pořadech ČRo 3, pak "rodinná stanice" ČRo 2 - Praha zařazuje také bloky lidové hudby a jako takřka jediná ze všech stanic (včetně privátních) i dechovku. Ve všech případech by se mělo dbát na to, aby stopáž vysílaných hudebních pořadů odpovídala skutečnému zájmu posluchačů (včetně starší generace).

V "proudu hudby a slova" na ČRo 1 občas dochází k jistému tříštění významu mluveného slova, nicméně na rozdíl od roku 1993 se zdá, že oslnění velkým množstvím angloamerické hitparádové pop-music odvanulo a že se ve větší míře zařazuje hudba domácí (z více než 50 procent!). Rada ČRo si je vědoma, že v některých západoevropských zemích je běžné, že veřejnoprávní rozhlas v rámci pevných limitů musí odvysílat určitou část domácí hudby, Rada však není zastáncem podobných regulačních omezení, ale doporučuje podporovat rozvoj domácí hudby jinými prostředky (soutěže, veřejné nahrávky, spolupráce s poloamatérskými i amatérskými soubory, příp. mladými talenty, skladateli, textaři i interprety); také tady je možno navazovat na bohaté kladné zkušenosti, například ze šedesátých let.

Dramaturgické zásady vysílání populární hudby jsou v podstatě správné: prozrazují snahu prosazovat především takovou hudbu, která nepodléhá módnímu imperativu a jejíž hodnota je trvalejší. Na vlnách ČRo nezní například technopop, s výjimkou těch případů, které znamenají objevnější přístup.

Za perspektivní považuje Rada vytvoření jakéhosi "stálého fondu nahrávek" pro stanici Radiožurnál. Tento fond by byl základem pro vysílání populární hudby na této stanici a mohli by z něj čerpat všichni redaktoři s výjimkou těch, jejichž pořady jsou postaveny na osobnostech, které si hudby vybírají samy. Pomocí takového fondu by bylo možno čelit zlozvykům, uplatňovaným v Českém rozhlase zvláště v minulosti, kdy každý redaktor měl prakticky svůj vlastní polosoukromý fond nahrávek.

Populární hudba je v každém případě jednou z těch položek, u nichž se nejsnadněji může najít rozdíl mezi veřejnoprávním rozhlasem a soukromými stanicemi. Proto je třeba vysílání této hudby na stanicích Českého rozhlasu věnovat i do budoucna velkou pozornost.

3. 6. Vysání pro národnostní menšiny

Vysíláním pro menšiny je naplňována litera zákona o Českém rozhlasu, a to paragrafu 2 o rozvíjení kulturní identity národnostních a etnických menšin v České republice. Na 15. zasedání dne 23. května 1994 také Rada jednala s představiteli národnostních menšin. Přehled pořadů pro národnostní menšiny za rok 1994 obsahuje Příloha č. 9.

Největší stopáž mělo vysílaní pro polskou menšinu - celkem za rok 5 370 minut. Na tomto vysílání má logicky největší podíl Studio ČRo - Ostrava. Na druhém místě byly pořady pro slovenskou menšinu se stopáží celkem 4 604 minut za rok, připravované ve slovenštině různými studii a ČRo - Radiožurnál. Na třetím místě co do počtu odvysílaných minut bylo vysílání pro romskou menšinu (celkem 2 495 minut), realizované především česky. Pouze na Regině Praha se v pondělí v lichých týdnech vysílá mezi 17,35 - 18,00 v rámci Klubu dorozumění též česky a romsky. Jen o málo menší počet minut byl věnován německé menšině (2000 minut); vysílalo se ve vybraných studiích ČRo převážně německy. Nelze opominout také existenci vysílání v maďarštině, chorvatštině a ukrajinštině, vždy o celkové stopáži 440 minut. Tato vysílání se uskutečňovala ve vybrané dny vždy ve studiu Regina Praha. Tady také probíhá v sudých pondělcích v rámci Klubu dorozumění vysílání pro vietnamskou komunitu (celkem za rok 280 minut). Velkým problémem vysílání pro národnostní menšiny je zatím nedostatečná znalost skutečného dopadu tohoto vysílání.

3. 7. Centrum dopravních informací

Na základě smlouvy o spolupráci uzavřené mezi Českým rozhlasem a Policií České republiky vzniklo v rámci ČRo "Centrum dopravních informací" (CDI) za účelem zajištění informovanosti veřejnosti a zvýšení bezpečnosti na silnicích ČR.

Centrum dopravních informací zahájilo svou činnost 1. 11. 1994 a poskytuje zejména informace o:

- dopravní situaci v České republice,

- konání sportovních a jiných akcí ovlivňujících silniční provoz,

- situaci v odbavování na hraničních přechodech,

- pátrání po odcizených motorových vozidlech,

- pátrání po svědcích závažných dopravních nehod.

Český rozhlas je podle výše uvedené smlouvy oprávněn uzavírat smlouvy o odebírání dopravních a policejních informací z CDI s třetími subjekty za podmínky, že informace získané z CDI nebudou použity pro komerční účely. Český rozhlas uzavřel v tomto směru smlouvy s Českou televizí, Českou nezávislou televizní společností NOVA, Radiem Zlatá Praha, Radiem ECHO, Radiem ALFA, Radiem Evropa 2.

3. 8. Zahraniční vysílání v roce 1994

I v roce 1994 provozoval ČRo zahraniční vysílání na základě jednoročního kontraktu s Úřadem vlády ČR. Vysílání se skládalo z sedmnácti půlhodinových denních pořadů, šířených na krátkých vlnách ze dvou vysílačů v Litomyšli a jednoho vysílače v Rimavské Sobotě na Slovensku. Vysílacími jazyky zůstaly: čeština, němčina, francouzština, angličtina a španělština.

V roce 1994 se podařilo stabilizovat personální obsazení i programovou skladbu vysílání. Od poloviny roku vysílá (a to po dvaceti letech) Radio Praha znovu živě zpravodajství. 1. 11.1994 se zahraniční vysílání připojilo k mezinárodní počítačové síti Internet a začalo této sítě aktivně využívat. V prosinci 1994 se podařilo získat nový jednoroční kontrakt na provozování Radia Praha na rok 1995.

3. 9. Další kulturní aktivity Českého rozhlasu

Vedle úkolů programových naplňuje Český rozhlas svou roli kulturní instituce také dalšími aktivitami: připomeňme Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Dismanův dětský umělecký soubor, dětský pěvecký soubor, festivaly Prix Bohemia Radio, mezinárodní soutěž mladých hudebníků Concertino Praga, soutěž Concerto Praga a vyzývací soutěže na původní rozhlasovou hru. Velmi vhodné a prestižní je pro Český rozhlas členství v EBU, jehož členy jsou výhradně veřejnoprávní rozhlasové stanice. Členství v této organizaci mimo jiné umožňuje uskutečňovat za velmi výhodných podmínek mezinárodní výměnné přenosy.

Rada Českého rozhlasu konstatuje, že v roce 1994 se podařilo Českému rozhlasu připomenou své kvality i formou inzerce v novinách (bez finanční zátěže, šlo o reciprocitu). Zvýšila se také informovanost veřejnosti o programech ČRo. Podle mínění Rady se však malá pozornost věnovala propagaci programu stanice Vltava.

Za významnou akci, která zvlášť významně pomáhá zvyšovat prestiž ČRo, považuje Rada festival původní rozhlasové tvorby PRIX BOHEMIA RADIO, který měl jako akce ČRo v roce 1994 již svůj třetí ročník. Festival se konal tradičně v Poděbradech pod záštitou ministra kultury a soutěžilo se v kategoriích: rozhlasová hra, hra pro mládež a pohádka, feature a rozhlasová reklama. V roce 1995 se tato akce bude konat pod záštitou presidenta republiky.

3. 10. Expertní činnost Rady

Při hledání odpovědí na své otázky v rovině programové se nemůže Rada spoléhat pouze na vlastní recepci, ale hledá spolupráci s experty. Zadávání expertiz a jejich vyhodnocování považuje Rada za jednu ze svých základních činnost. Stejně jako v roce 1992 byly periodicky zadávány expertizy sledující určitý program (stanici) v horizontální nebo vertikální linii. Během roku 1994 se Rada seznamovala s výsledky expertiz, které sama zadala, a přihlédla také k expertizám, které zadávalo vedení Českého rozhlasu. Specifickou oblastí jsou expertizy sledující ohlas vysílání v národnostních menšinách. Nadále platí, že Rada Českého rozhlasu by ráda podnítila sociologický průzkum zaměřený na národnostní menšiny, který by jistě přispěl k hledání uspokojivějších řešení v celkové problematice naší národnostní politiky. Výsledky by byly velmi prospěšné nejen pro potřeby Českého rozhlasu. Spolupráce s příslušnými vládními i nevládními orgány, včetně regionálních, by byla také na místě.

Poznatky, získané expertizami, musí Rada sumarizovat a vyhodnocovat. Na všechny otázky, které si Rada kladla při analýzách programové činnosti ČRo a jež jsou shrnuty v úvodu této části zprávy, nemohly ovšem všechny zadané expertizy beze zbytku odpovědět. Rada ČRo je bohužel při zadávání expertíz limitován přidělenými finančními prostředky. V roce 1994 se členové Rady mnohem častěji než v roce 1993 seznamovali s vybranými bloky pořadů na magnetofonových záznamech, které si Rada vyžádala prostřednictvím generálního ředitele. Touto časově náročnou formou si nicméně členové Rady mohli učinit úsudek i o pořadech, které bezprostředně nesledovali v okamžiku jejich vysílání a v neposlední řadě mohli po prostudování záznamu o pořadu kvalifikovaněji diskutovat, aniž by byli odkázáni na expertní posudek.

Na základě zhodnocení všech expertíz Rady, vlastního poslechu členů Rady a s přihlédnutím k expertizám dalším, je možno konstatovat, že proti úrovni většiny programů ČRo (pokud jde o kulturu, zpravodajství a vážnou hudbu) nejsou zásadnější námitky. Dalším oblastem, zejména zábavné hudbě, publicistice a takzvaným zábavným pořadům bude Rada napříště věnovat zvýšenou pozornost.

Kritičtější stanovisko je třeba zaujmout pouze k typu pořadů, které podle názoru Rady patří sprše do sféry komerčních stanic a jež jsou výrazem snahy soutěžit v popularitě a podbízivosti se soukromým vysíláním. Zvlášť je nutno u veřejnoprávního rozhlasu odmítnout žoviální způsob moderování, pokleslou zábavu a podřizování se komerčnímu účelu.

Kritičtější stanovisko dále nutno zaujmout i k takovým pořadům, kde by mohla zaznít nevhodná či nedovolená reklama. V roce 1994 Rada zaznamenala dva případy, o nichž se na zasedání diskutovalo jako o skryté reklamě. Šlo o pořad Radiofóra ze dne 17. 12. 1994 a o pravidelné předpovědi počasí, doplňované informacemi firmy CARDIA. Problém spočívá v tom, že v praxi lze těžko odlišit informaci (například kulturního charakteru) od reklamy. Obojí může být snadno zaměněno, zejména v situaci, kdy Český rozhlas z pochopitelných důvodů preferuje a bude preferovat živé vysílání.

Jiným typem programu, který je pro veřejnoprávní médium nevhodný, je použití takových slovních projevů, které mohou urážet náboženské cítění občanů, dotknout se cti a existence minorit všeho druhu, nebo které směřují k zesměšňování či parodování základních etických, mravních a lidských hodnot. V tomto směru byly bohužel zaznamenány některé necitlivé a nevhodné projevy v odpoledním vysílání stanice Praha, zmíněné již v jiné části zprávy. K otázce ranního vysílání při zahájení školního roku obdržela Rada písemný podnět od paní poslankyně MUDr. Novákové a na jeho základě provedla Rada obsáhlou expertízu celého ranního vysílání zmíněného dne.

Po nabytých zkušenostech je Rada toho názoru, že veřejnoprávní rozhlas se až úzkostlivě musí držet nejen norem jazykových, ale i obecně přijatých norem etického kodexu a že v zásadě nelze připouštět excesy. Je třeba tvůrcům pořadů vysvětlovat, že do náplně veřejnoprávního rozhlasu stěží může být v odpoledním vysílání na rodinné stanici zařazen program, který zlehčuje dárcovství orgánů nebo náboženské reálie. Jistěže je těžké stanovit hranici humoru a vkusu širokých vrstev, ale ani zábavný pořad by neměl být výrazem netolerantnosti, necitlivosti, tedy popřením hodnot, které veřejnoprávní rozhlas musí zastávat. Jde samozřejmě také o to, jaká skupina obyvatel vysílání v tuto dobu nejpravděpodobněji poslouchá; můžeme předpokládat, že v pracovní dny odpoledne je to vedle tradičního okruhu posluchačů stanice z řad starší generace právě školní mládež. Naproti tomu nelze nic namítat proti zařazovaní méně obvyklých projevů humoru ve večerních hodinách či na elitní ČRo 1 - Vltavu. Rada své námitky, opřené o stanovisko expertů, tlumočila generálnímu řediteli ČRo ústní i písemnou formou. Místopředsedkyně Rady se též zúčastnila besedy s tvůrci odpoledního vysílání stanice Praha.

Řadu diskusí v Radě a posléze i ve sdělovacích prostředcích vzbudil případ zákazu písní Jana Vodňanského. Rada na svém zasedání autora přijala, diskutovala s ním, vyslechla zmíněné skladby a neztotožnila se se stanoviskem, že by zmíněné písně neměly být vysílány. Rada si také nechala vypracovat přehled, z něhož vyplývá, že písně Jana Vodňanskéhó byly ve vysílání ČRo zastoupeny hojně, včetně inkriminovaných skladeb. Celá diskuse poukázala také na to, že Český rozhlas se musí principielně držet zastávání vysokých profesionálních nároků ve všech oblastech a jestliže jeho zástupce shledává, že některé dílo těmto nárokům nevyhovuje, musí celou skutečnost profesionálně vyřešit. Jakákoliv forma cenzury vyšší mocí je pro veřejnoprávní médium samozřejmě nepřijatelná. Díky publicitě ve veřejných sdělovacích prostředcích mohla záležitost vskutku jménu Českého rozhlasu a Rady uškodit. Celou "kauzu" považuje Rada za politováníhodnou od jejího vzniku po závěr. Podobnou neprofesionálností byl poznamenán i zásah do ukončení besedy o případu Marty Chadimové.

Vedle sledování programu pomocí expertiz se Rada zabývala (nikoli však soustavně) také novinovými články, které se dotkly práce rozhlasu a mediální politiky obecně. Je možno konstatovat, že počet novinových článků věnujících se problematice rozhlasu v roce 1994 oproti roku 1993 mírně poklesl. (V roce 1993 ovšem věnoval tisk Českému rozhlasu zvýšenou pozornost v souvislosti s odstoupením dr. Jiřího Mejstříka z funkce generálního ředitele ČRo, výběrovým řízením a nástupem nového generálního ředitele, mgr. Vlastimila Ježka).

3. 11. Výzkumy poslechovosti

Jestliže v roce 1993 se poprvé v ČRo výrazně projevil konkurenční tlak místních komerčních rozhlasových stanic, tak v roce 1994 poslechovost veřejnoprávního rozhlasu nepochybně ovlivnilo vysílání dvou komerčních stanic na celoplošných okruzích. Český rozhlas má logicky velký zájem na získávání co nejširší posluchačské obce, ale zároveň je také zřejmé, že nemůže slevit ze svého poslání stanoveného jeho veřejnoprávním statutem. Nelze soutěžit v popularitě a zároveň vysílat kulturní, vzdělávací, menšinové a náročné programy. Rada ostatně nepovažuje soutěž v popularitě a poslechovosti za každou cenu za nejdůležitější kritérium; za mnohem závažnější považuje dodržování statutu veřejnoprávního média. Proto také Rada tak zdůrazňuje, aby byly v programových otázkách přesně vymezeny hranice, které nesmí veřejnoprávní rozhlas překročit. Rada považuje za přirozené, že případná částečná ztráta posluchačské přízně je vyvažována kvalitou a obecnou společenskou prospěšností programů veřejnoprávního média. Jistý pokles poslechovosti veřejnoprávního rozhlasu (i televize) v zásadě nemůže být považován za důkaz špatné programové koncepce, neboť veřejnoprávnímu rozhlasu ze zásady - jak již řečeno výše - nepřísluší v této rovině soutěžit. Nicméně míru poslechovosti je třeba sledovat: vyhodnocovat pokles i vzestup. Je ovšem třeba prohloubit metodiku tohoto zkoumání ("Jak můžete vědět, co chce publikum, když mu předvádíte to, co chcete vy." K. R. Popper). Je jistě potěšitelné, že Český rozhlas poslouchá denně 2 900 000 obyvatel České republiky. Takový údaj nezávislého zdroje AISA musí však také vést k závěrům, proč vlastně někteří lidé poslouchají právě Český rozhlas a určité jeho programy a naopak, proč mu jiní nevěnují žádnou pozornost. Náročné výzkumy tohoto druhu stále ještě Rada nemá. Jisté je, že ve speciálním výzkumu agentury AISA v závěru roku 1994 na otázku, jaké rysy vysílání hodnotí nejvýše, zdůrazňovali respondenti serióznost a objektivitu Českého rozhlasu jako rysy, kterých si cení nejvíce.

Stejně jako v roce 1992 se největší sledovanosti těšily zpravodajsko-publicistické programy a programy rodinného typu, vyznávající tradiční etické a kulturní hodnoty. Objektivní výzkum dokládá, že i za podmínek reorganizace dokázal Český rozhlas zaujmout své posluchače a kvalitně pracovat. Přehled poslechovosti podle datových zdrojů AISA tvoří jednu z příloh zprávy.

4. Problematika organizace a řízení Českého rozhlasu

Jestliže v roce 1992 se v Českém rozhlase jednalo o základní transformaci státního média do podoby moderní veřejnoprávní instituce, o zrušení systému hlavních redakcí a zavedení systému okruhového, a v roce 1993 se hlavní pozornost soustředila na personální naplnění této myšlenky, zprůhlednění celého procesu řízení, tak v roce 1994 se věnovala významná pozornost otázkám programovým, připravila se ekonomická reforma, jejíž součástí bylo i další "zeštíhlení" organizace.

Konkrétnějších obrysů nabyl celkový image rozhlasu se svým technickým vybavením a zapojením do mezinárodního systému. Z tohoto hlediska je velmi významné, že v roce 1994 Český rozhlas vstoupit do mezinárodní počítačové sítě INTERNET. ČRo 1 - Radiožurnál začal plně využívat výhod služby Radio Data System, který do budoucna poskytne posluchačům celou řadu servisních vylepšení. Již v této době plně funguje automatické přelaďování VKV frekvencí ČRo 1 u těch rozhlasových přijímačů, které jsou vybaveny dekodérem R. D. S. (V praxi to znamená, že autorádio se při cestě Českou republikou plynule přelaďuje po VKV frekvencích).

V roce 1994 byla dokončena rekonstrukce vysílacího pracoviště ČRo 1 a současně se zahájila rekonstrukce vysílacího pracoviště ČRo 2, jejíž dokončení se plánuje do 30. 3. 1995. Poté - ve druhé polovině roku 1995 - bude rekonstruováno vysílací pracoviště stanice ČRo 3 - Vltava.

Změny programových schémat jednotlivých stanic měly odrážet nejen zákonné povinnosti veřejnoprávního média, ale i nároky posluchačů a vliv komerčních rozhlasových stanic. V závěru roku 1993 projednané a schválené základní organizační a programové dokumenty (Statut Českého rozhlasu, Hlavní programové zásady, Organizační a Pracovní řád) byly podrobeny v průběhu roku 1994 praktickému prověřování a byla tak i ověřována správnost nastoupené organizační cesty. Během roku se ukázalo, že hlavní programové zásady bude nutné interním dodatkem podstatně zpřesnit a zároveň bude třeba jasněji vymezit úlohu celoplošných okruhů a studií ČRo.

Doprovodným, ale důležitým výsledkem snižování stavu stálých zaměstnanců bylo vytvoření mzdových prostředků umožňujících konkurovat platům v komerčních rádiích a čelit tak odchodu kvalitních pracovníků. Výsledkem tohoto úsilí a potvrzením správnosti některých organizačních opatření je návrat osvědčených pracovníků z komerčních stanic zpět do Českého rozhlasu a získání takových, kteří se dokonce základům rozhlasové práce naučili v soukromé vysílací síti.

V roce 1994 se věnovala (ze strany vedení ČRo a Rady) také větší pozornost správě a ochraně archívních fondů. Rada, která záležitosti programových fondů specielně věnovala své 21. zasedání dne 26. září 1994, byla tu významným iniciátorem. Většinu pro rozhlas nevýhodných smluv s vydavatelstvími, uzavřených v předchozí době, se podařilo vypovědět nebo podstatným způsobem upravit; nadále však trvá složitý právní problém s Harmonia Mundi, zmíněný v jiné části zprávy.

Nová organizační struktura Českého rozhlasu, platná od 1. 1. 1995, tvoří přílohu č.7.

5. Hospodaření Českého rozhlasu

5. 1. Charakteristika vývoje

Do roku 1994 vstupoval Český rozhlas v nezáviděníhodné ekonomické situaci. Náklady měly narůstající tendenci, zatímco výnosy měly trend zcela opačný. Vzrůst nákladů souvisel s obecným cenovým vývojem, podstatnou měrou jej však ovlivňoval vzestup cen služeb Českých radiokomunikací a poplatků České poště. Příjem z koncesionářských poplatků postupně klesal, což byl také důsledek jak některých kampaní sdělovacích prostředků nabádajících koncesionáře k neplacení koncesí, tak i otálení v přijetí jednoznačných a občanům srozumitelných legislativních opatření.

Rozporný vývoj příjmů a výdajů vedl Český rozhlas k rozhodnutí omezit původní, již radikálně oktrojovaný rozpočet na rok 1994, na 90%. I takto snížený rozpočet představoval plánovaný deficit ve výši 19 684 tis. Kč. Po dodatečných úpravách provedených ve 2. čtvrtletí se plánovaná ztráta snížila na 18 702 tis. Kč. Při vztahu plánovaných nákladů ve výši 90% původního rozpočtu k rozpočtovaným výnosům v původní stoprocentní výši činila plánovaná ztráta 13 171 tis. Kč.

Souhrnnou zprávu o výsledcích hospodaření ČRo za celý rok 1994 tvoří Příloha č. 2.

5. 2. Kontrola hospodaření ČRo za rok 1994.

V důsledku některých ekonomických opatření pro rok 1994 se v porovnání se stavem k 31. 12. 1993 zlepšila i celková finanční situace ČRo. Podařilo se zastavit pokles likvidity podniku, který se projevil v průběhu roku 1993, a dosáhnout postupného vzrůstu. Hodnota finanční rovnováhy ČRo je dobrá a má nadále pozitivní vývoj.

Stav celkových pohledávek se od 31. 12. 1993 do 30. 9. 1994 snížil o 12 367 tis. Kč (20,9%). Celkový stav zásob se snížil o 5 029 tis. Kč (22,8%). Krátkodobé závazky se snížily za dané období o 31 061 tis. Kč (37,6%). ČRo nemá žádné úvěry. Dlouhodobé závazky činí pouze 1 060 tis. Kč a od 31.12.1993 se nezměnily. Obsahem tohoto dlouhodobého závazku je majetkový podíl odborové organizace na některých nemovitostech ČRo.

Za rok 1993 činila hospodářská ztráta ČRo cca 21,5 mil. Kč. Postupným uplatňováním ekonomických nástrojů v řízení bylo za první pololetí 1994 dosaženo nepatrného zisku ve výši 273 tis. Kč přesto, že plán ve výši původního stavu omezeného na 90ti procentní čerpání předpokládal ztrátu přes 19 mil. Kč. Za tři čtvrtletí 1994 činil zisk ČRo 9201 tis. Kč, za čtvrté čtvrtletí - 13, 655 tis. Kč. ztráta.

V průběhu roku 1994 byla vypracována zcela nová pravidla ekonomického řízení, podle nichž je zpracováván vyrovnaný rozpočet na rok 1995. Byla vydána nová pravidla odměňování zaměstnanců ČRo. Podstatných změn doznaly také dokumenty, které na uvedení zásadní pravidla navazují. Způsob práce ekonomického úseku se postupně mění z evidenčního na analytický a metodický.

Rada hospodaření ČRo věnovala v roce 1994 celkem 9 expertiz, dalších 13 expertiz se věnovalo nájemním a prodejním smlouvám.

5. 3. Plán a rozpočet na rok 1995

Organizační změny v ekonomickém úseku, které vstoupily v platnost s účinností od 1. ledna a 1. února 1995, povedou k vytvoření systémových okruhů v jednotlivých činnostech od koncepce po závěrečné operace, k sjednocení rozdílných postupů v obdobných činnostech a postupnému vytvoření předpokladů k racionálnímu řízení všech ekonomických procesů ČRo.

Sloučením plánovacího a finančního odboru a všeobecné účtárny vznikl k 1. lednu 1994 finanční odbor, obsahující uzavřený ekonomický okruh. Účetnictví totiž tvoří zpětnou vazbu pro řízení finančního a dalších ekonomických procesů. Do tohoto odboru bude začleněna i agenda týkající se koncesionářských poplatků a agenda závodního stravování. Odbor mezd a honorářů po přiřazení mzdové a honorářové účtárny již obdobný okruh tvoří. Sloučením inventárního oddělení ekonomického úseku a činností týkajících se majetku a zásobování ČRo ve správním úseku vznikne k 1. únoru 1995 samostatný odbor majetku, jehož úkolem bude vybudovat systém hospodaření s majetkem, řízení zásob atd.

Inventární oddělení a správní úsek zatím evidují a spravují týž majetek, každý však jiným způsobem, což vede k rozdílným výsledkům. Inventární oddělení má od poloviny roku 1994 programové vybavení, které umožňuje automatizovanou majetkovou evidenci se vstupy do účetnictví. Sjednocení a automatizace postupů umožní provést v roce 1995 důkladnou fyzickou inventarizaci majetku ČRo. Po uvedení majetkové problematiky do pořádku se vytvoří rovněž koncepční uzavřený okruh.

Od 1. února 1995 vznikne v ekonomickém úseku nový odbor investic, který bude komplexně zajišťovat řízení investic a rekonstrukcí. Jeho podstatným úkolem bude vytvoření investiční koncepce a systému tvorby zdrojů na financování investic.

Rozpočet Českého rozhlasu na rok 1995 spolu s auditem tvoří příloha č. 4.

5. 4. Pronájem a prodej nemovitostí

Ze zákona vyplývá pro Radu ČRo povinnost sledovat hospodaření Českého rozhlasu včetně sledování pronájmů a prodeje budov. V roce 1994 vyslovila Rada souhlas prodejem následujících prostor:

1) rekreační chaty v Brně - Kníničkách,

2) rekreační chaty Ševětín,

3) objektu Mariánská,

4) garáží v objektu Výšinka.

Všechny realizované prodeje byly doplněny před schválením Radou podrobnou analýzou, zpravidla doplněnou posudkem experta Rady. V roce 1994 Rada schválila celkem čtyřiceti firmám pronájmy v objektech Českého rozhlasu. Nájemním a prodejním smlouvám se v roce 1994 věnovalo 13 expertiz.

V několika dalších případech byl vysloven předběžný souhlas s vedením jednání se zájemci o pronájem dalších prostor.

5. 5. Rozhlasová reklama

Přípustný rozsah reklamy byl stanoven zákonem ČNR č.484/91 Sb. o Českém rozhlasu na jedno procento denního vysílacího času. Tento limit se v podstatě ani nedaří naplnit, neboť zájem o reklamní vysílání uspokojuje v současné době kromě Českého rozhlasu řada komerčních stanic. Pro posluchače je patrná přítomnost reklamy prakticky jen na stanici ČRo 1, v omezenější míře na stanici Praha. Rada ČRo je toho názoru, že do veřejnoprávního rozhlasu reklama z principu nepatří, avšak v současné ekonomické situaci může být jistou (třebaže chabou) náplastí na jeho finanční problémy. Problém nedovolené reklamy je řešen v jiné části zprávy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP