Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

970 G

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Vratislava Votavy

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci ekonomických důsledků pro Českou republiku v souvislosti se sankcemi Organizace spojených národů proti Svazové republice Jugoslávii

Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Vratislava Votavy dopisem ze dne 27. května 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslance Vratislava Votavy. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 21. května 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha


Václav KLAUS

předseda vlády České republiky

 V Praze dne 27. května 1994
 Čj. 26006/94-OVA

Vážený pane poslanče,

na 18. schůzi Poslanecké sněmovny jste se na mne obrátil s interpelaci ve věci ekonomických důsledků sankcí vyhlášených Radou bezpečnosti OSN proti Jugoslávii pro Českou republiku. Zajímá Vás, zda máwláda představu o tom, jaký je dopad "jugosankcí" na českou ekonomiku a zda by mohla číselně vyjádřit ekonomické ztráty s nimi spjaté.

Hospodářské sankce proti Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) byly vyhlášeny rezolucemi Rady bezpečnosti OSN č. 757 v roce 1992, č. 787 v roce 1992 a č. 820 v roce 1993 především ve snaze přispět k ukončení válečného konfliktu na území bývalé Jugoslávie, spojeného s utrpením nevinného civilního obyvatelstva. Rezoluce Rady bezpečnosti jsou pro Českou republiku, stejně jako pro všechny členské státy OSN závazné a jsou v zájmu tohoto mezinárodního společenství.

Vláda ČR se problematikou ekonomických důsledků pro ČR, vzniklých uplatňováním sankcí vůči. SRJ, zabývala již v roce 1993 a usnesením ze dne 28. 4. 1993 č. 218 uložila místopředsedovi vlády a ministru financí ve spolupráci s ministry průmyslu a obchodu, zemědělství, dopravy a zdravotnictví provést odhad předpokládaných škod v souvislosti s uplatněním rezoluce RB OSN č. 820/93 a dalších k situaci v Bosně a Hercegovině a k sankcím proti SRJ. Bylo provedeno zjištění přímých a nepřímých škod, které jak o důsledek -těchto opatření vznikají nebo vzniknou v ČR. Zjištěné údaje vycházejí z již dříve prováděného šetření, doplněného kvalifikovaným odhadem. Je třeba však zdůraznit, že výše těchto škod není a ani nemůže být konečná, neboť se jedná o veličinu časově proměnnou, závislou na rozsahu uplatňovaných sankcí a časovém horizontu, v němž se důsledky sankcí projevují. Povaha některých škod navíc neumožňuje přímé finanční vyčíslení. Z toho důvodu je nutno považovat údaje dále uvedené pouze za orientační. Informace o rozsahu předpokládaných škod byla projednána a vzata na vědomí vládou dne 5. 1. 1994.

Z této informace vyplývá, že celkové ocenění přímých a nepřímých škod vzniklých ČR na základě dostupných podkladů a kvalifikovaného odhadu je následující:

Jednorázové škody u organizací MPO ČR činí 17 mil. USD a zahrnují nelikvidované pohledávky podniků a další náklady vzniklé neuskutečněním dodávek již rozpracované výroby, náklady na její uskladnění apod.

Škody vzniklé ve sféře zahraničního obchodu jsou předběžně vyčísleny částkou 259,4 mil. USD. Je sem zahrnuto především kladné saldo ČR z clearingového platebního styku (69,4 mil. USD po jeho rozdělení mezi ČR a SR v poměru 2:1) a pohledávky podniků zahraničního obchodu, které činí cca 190 mil. USD.

Škody v oblasti dopravy představují 82,9 mil. Kč, z toho v železniční dopravě činí roční ztráty v tržbách za tranzitní přepravy zásilek z bývalé Jugoslávie asi 80 mil. korun. V oblasti civilního letectví dosahují škody vzniklé nedobytnými pohledávkami výše 2,9 mil. Kč. Omezení letového provozu nad územím Srbska a Černé hory se projevilo vyšším využitím letových mezinárodních cest nad územím ČR letadly třetích států a tedy jistým zvýšením příjmů z přeletových poplatků. V silniční dopravě jsou vyšší náklady spojené s prodloužením ujeté vzdálenosti objížďkami přes Rumunsko a Bulharsko a zdržením na hraničních přechodech poněkud kompenzovány vyššími poplatky pří tranzitu přes území bývalé Jugoslávie ve srovnání s Rumunskem a Bulharskem.

Další ztráty vzniklé případným zpřísněním režimu tranzitu zemního plynu do Chorvatska a Slovinska byly odhadnuty na 13,7 mil. USD. Celkové zmíněné škody tedy představují částku přesahující 290 mil. USD a 82,9 mil. Kč. V organizacích ministerstva zemědělství a zdravotnictví lze předpokládat, že by ke ztrátám docházet nemělo, nebo embargo se nevztahuje na relevantní komodity.

Ministerstvo financí ČR obdrželo na konci roku 1993, v souvislosti s rozhodnutím o úhradě úrokových nákladů na splatné pohledávky za realizované dodávky a provedené práce, jejichž odběratelem byli zákazníci z území SRJ, -tj. Srbska a Černé hory, doklady 11 organizací o výši splatných pohledávek, které činily 3.256 mil. Kč. Ze státního rozpočtu ČR byla provedena úhrada organizacemi zaplacených úroků za rok 1993 v částce 531,6 mil. Kč.

Pokud jde o kompenzaci těchto škod, chci připomenout, že podle čl. 50 Charty OSN má každý stát, jemuž vzejdou z provádění preventivních nebo donucovacích opatření Rady bezpečnosti OSN proti některému státu zvláštní hospodářské problémy, právo poradit se s Radou bezpečnosti o řešení těchto problémů. Už bývalá ČSFR využila tohoto práva a požádala RB o konzultace ohledně řešení problémů svých ztrát. Této kompenzace se snaží dosáhnout i nejvíce postižení sousedé SRJ - Bulharsko, Maďarsko, Rumunsko a Ukrajina. Zatím však nebylo dosaženo žádných výsledků. Vzhledem k tíživé finanční situaci,v níž se OSN nachází, je nutno možností kompenzace posuzovat reálně.

Tolik tedy lze uvést jako odpověd na Vaši interpelaci ke zmíněné problematice.

S pozdravem i

Václav Klaus

Vážený pan

PhDr. Vratislav Votava

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP