Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I.volební období

970 F

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Václava Grulicha

na místopředsedu vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe a místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka

ve věci zásad poskytování dotací a návratných finančních výpomocí ze státního rozpočtu resortu zemědělství v letech 1994 a 1995

Místopředseda vlády a ministr zemědělství Josef Lux zaslal odpověď na interpelaci poslance Václava Grulicha dopisem ze dne 26. května 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe na interpelaci poslance Václava Grulicha. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne. května 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

970 F

Místopředseda vlády

a ministr zemědělství

Ing. Josef Lux

 V Praze dne 26. května 1994
 Č.j, 2736194-100

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci přednesené na 18. schůzi Poslanecké sněmovny dne 28. dubna 1994 sděluji následující.

V pokynech pro poskytování garance a dotace prostřednictvím podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu části 10 je uvedeno:

" Podpora se neposkytne, je-li žadatel povinnou osobou ve smyslu zákona č. 42/1992 Sb. či zákona č. 229/1191 Sb. a nemá vypořádány vyžádané oprávněné majetkové nároky (restituční a transformační) oprávněných osob. Rovněž se podpora nemusí poskytnout subjektům vzniklým ze zemědělských družstev, která neprovedla uvedené vypořádání. Stav a okolnosti majetkového vypořádání závazně posoudí ředitel územního odboru ministerstva. zemědělství s přihlédnutím ke stanovisku okresní Agrární komory. " Toto ustanovení je rovněž zakotveno v Zásadách o poskytování dotací a návratných finančních výpomocí ze státního rozpočtu v resortu zemědělství v letech 1994 a. 1995.

Ve své interpelaci namítáte, že tímto nastavením se upírá nárok na poskytnutí dotace, návratné finanční výpomoci těm povinným osobám, které nemají vypořádány restituční transformační nároky a subjektům vzniklým z těchto povinných osob. V této souvislosti žádáte o sdělení, zda je pokládáno, jakékoliv nedodržování zákonů a dalších legislativních norem bez výjimky za důvod k neposkytování státní podpory hospodářským subjetům v zemědělství. Dále je uplatňován požadavek na provádění řádné veřejné kontroly dodržování Zásad poskytování finační pomoci ze státních prostředků hospodářským subjektům v zemědělství jak je uvedeno na str. 43/3 zaslaného materiálu.

K předloženým námětům a dotazům si dovoluji předložit vysvětlení.

Pokyny i Zásady byly vydány jako společný materiál Ministerstva zemědělství a Ministerstva financí. Omezující podmínky byly odsouhlaseny oběma ministerstvy. Důvodem neposkytnutí státní podpory podle výše uvedených Pokynů a Zásad je nevypořádání závazků vůči státu a závazků vůči jiným subjektům, jejich nárok na plněni vyplvá ze zákonných ustanoveních. Omezení týkající se neposkytnuti dotací, návratných finančních výpomocí subjektům, které se nevypořádaly se závazky jako povinné osoby nebo subjektům, které z těchto organizací vznikly bylo motivováno tím, že tito podnikatelé jsou zřejmě ekonomicky a právně nestabilní, vzhledem k tomu, že neprokázali schopnost vypořádat se s výše uvedenými závazky. V důsledku možných soudních sporů může dojit i k zniku těchto subjektů. Proto stání podpora poskytnutá do takového nestabilního prostředí by byla neprozíravým a neobezřetném vynaložením státních rozpočtových prostředků. Zvolený způsob poskytování dotací napomáhá k urychlení tohoto procesu.

Podmínka uvedená v odstavci 3. bodu f "Zásad....." je významným nástrojem státu pro urychlené a konečné dořešení restitučních a transformačních nároků. Nelze podporovat státními prostředky ty subjekty, které svým liknavým přístupem k naplnění zákonů 42/1992 Sb. a 229/1991 Sb. úmyslně brzdí rozvoj ostatních podnikatelských aktivit. Hodnocení stavu a okolností majetkového vypořádání není subjektivním hlediskem MZe ČR, jelikož se přihlíží i ke stanovisku okresní Agrární komory. Na poskytování těchto prostředků není právní nárok.

Poskytování podpor v návaznosti na Pokyny a Zásady je pod soustavnou veřejnou kontrolou vnějších kontrolních orgánů. Na využití dotačních prostředků je zaměřena pozornost pracovníků MZe. Všechny ostatní orgány kontrolují poskytování dotací podle jim svěřených kompetencí zakotvených v zákonech. rovněž tak poslanecká sněmovna Parlamentu prostřednictvím Zemědělského výboru uplatňuje své právo kontroly a je informována o procesu realizace dotační politiky. Právo a povinnost kontroly je zakotveno přímo v Pokynech a Zásadách.

Poskytování dotací ze státního rozpočtu v letech 1991 až 1993 panu Václavu Červinkovi, příp. firmě Zemědělská farma Červinka, otec a syn je Vámi uvedeno naprosto přesně. Částky formy dotace a předměty dotace se shodují s údaji MZe ČR.

Nepřesnost podané informace o poskytnutých dotacích v roce 1992 společnosti PS + PS Rynoltice byla způsobena nedopatřením, nikoliv záměrně.

Omylem byla použita sestava z počítače, která obsahovala pauze údaje o všech poskytnutých bezúročných půjčkách za rok 1992 v okresu Liberec (rozhodnutých jak resortní tak i regionální dotační komisí) a nikoliv údaje o všech formách přiznaných dotací.

Tento omyl byl zjištěn a dodatečné a za tento omyl se Vám omlouvám.

Údaje o poskytnutých dotacích společnost i PS + PS Rynoltice uváděné v interpelaci nejsou zcela přesné a proto jejich výčet doplňuji a upřesňuji takto:

Dotační titulDatum uzavření smlouvy Přiznaná výše dotace v Kč Skutečné čerpání v Kč Forma dotace
1.3.1.7.922 939 400,- 2 004 272,-návratná bezúročná půjčka
2.1.1.7.7.92744 000,- 744 000,-přímá dotace
2.3.3.18.11.9217 770,- 17 770,-přímá dotace
2.3.4.20.11.92148 717,- 148 717,-přímá dotace
2.4.20.11.92249 000,- 249 000,-přímá dotace

Smlouvy na dotační tituly 1.3. a 2.3.3. uzavřelo se společností PS + PS Rynoltice, zastoupenou Pavlem Ščevlíkem a Ing. Soňou Čermákovou, Ministerstvo zemědělství (rozhodnutí resortní dotační komise). Smlouvy na dotační tituly 2.1.1., 2.3.4. a 2.4. uzavřel s uvedenou společností regionální odbor MZe Jablonec nad Nisou (rozhodnuté regionální dotační komise)

V roce 1993 nebyla uvedené společnosti poskytnuta žádná forma dotace ze státního rozpočtu.

a) Důvodem neposkytnutí státní podpory je na vypořádání závazků vůči státu a závazků vůči jiným subjektům jejichž nárok vyplývá ze zákonů 42/1992 Sb., 229/1991 Sb.

b) Pokyny Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu jsou v tomto smyslu vypracovány, zvláště odstavce 10 a 11 oddílu A 1 Obecných podmínek pro poskytnutí podpory podnikatelskému subjektu.

c) Veřejná kontrola dodržování zásad finanční výpomoci je v uvedených Pokynech definována dostatečně v oddílu B, část 3, odst. 1, a to včet ně kontroly NKÚ, ministerstva financí, finančních úřadů. Všechny ostatní orgány kontrolují poskytování dotací podle kompetencí ze zákona. včetně poslanecké sněmovny Parlamentu, jejího zemědělského vÝboru. Nepřesně poskytnutá informace záměnou sestavy přehledu dotací nebyla úmyslná. K tomu podrobné informace výše.

d) Subjekty vzniklé ze zemědělských družstev jsou posuzovány pro příjem podpor stejné, jako všechny jiné. Povinnost vypořádání závazků je nezbytná. Subjekty, které nemají závazky ke stát.u a jiným subjektům hospodářského práva vypořádání, jsou ekonomicky a právně nestabilní, mohou se v důsledku soudních sporů o majetek rozpadnout. Takovým subjektům nemůže být poskytnuta státní podpora, na kterou navíc není první nárok (zákon o rozpočtu, rozpočtová pravidla, pokyny pro poskytování dotací ministerstva financí).

Vážený pane poslanče, dovolil jsem si předložit Vám výše uvedené vysvětlení k podané interpelaci.

S pozdravem

Josef Lux

Vážený pan poslanec

PhDr. Václav Grulich

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Praha

Na vědom: Vážený pan

PhDr. Milan Uhde

Parlament České republiky

Předseda Poslanecké sněmovny

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP