Místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux zaslal odpověď na interpelaci poslance Václava
Grulicha dopisem ze dne 26. května 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe na interpelaci poslance Václava Grulicha. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Místopředseda vlády
a ministr zemědělství
Ing. Josef Lux
V Praze dne 26. května 1994 | |
Č.j, 2736194-100 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci přednesené na 18.
schůzi Poslanecké sněmovny dne 28. dubna
1994 sděluji následující.
V pokynech pro poskytování garance a dotace prostřednictvím
podpůrného a garančního rolnického
a lesnického fondu části 10 je uvedeno:
" Podpora se neposkytne, je-li žadatel povinnou osobou
ve smyslu zákona č. 42/1992 Sb. či zákona
č. 229/1191 Sb. a nemá vypořádány
vyžádané oprávněné majetkové
nároky (restituční a transformační)
oprávněných osob. Rovněž se podpora
nemusí poskytnout subjektům vzniklým ze zemědělských
družstev, která neprovedla uvedené vypořádání.
Stav a okolnosti majetkového vypořádání
závazně posoudí ředitel územního
odboru ministerstva. zemědělství s přihlédnutím
ke stanovisku okresní Agrární komory. "
Toto ustanovení je rovněž zakotveno v Zásadách
o poskytování dotací a návratných
finančních výpomocí ze státního
rozpočtu v resortu zemědělství v letech
1994 a. 1995.
Ve své interpelaci namítáte, že tímto
nastavením se upírá nárok na poskytnutí
dotace, návratné finanční výpomoci
těm povinným osobám, které nemají
vypořádány restituční transformační
nároky a subjektům vzniklým z těchto
povinných osob. V této souvislosti žádáte
o sdělení, zda je pokládáno, jakékoliv
nedodržování zákonů a dalších
legislativních norem bez výjimky za důvod
k neposkytování státní podpory hospodářským
subjetům v zemědělství. Dále
je uplatňován požadavek na provádění
řádné veřejné kontroly dodržování
Zásad poskytování finační pomoci
ze státních prostředků hospodářským
subjektům v zemědělství jak je uvedeno
na str. 43/3 zaslaného materiálu.
K předloženým námětům
a dotazům si dovoluji předložit vysvětlení.
Pokyny i Zásady byly vydány jako společný
materiál Ministerstva zemědělství
a Ministerstva financí. Omezující podmínky
byly odsouhlaseny oběma ministerstvy. Důvodem neposkytnutí
státní podpory podle výše uvedených
Pokynů a Zásad je nevypořádání
závazků vůči státu a závazků
vůči jiným subjektům, jejich nárok
na plněni vyplvá ze zákonných ustanoveních.
Omezení týkající se neposkytnuti dotací,
návratných finančních výpomocí
subjektům, které se nevypořádaly se
závazky jako povinné osoby nebo subjektům,
které z těchto organizací vznikly bylo motivováno
tím, že tito podnikatelé jsou zřejmě
ekonomicky a právně nestabilní, vzhledem
k tomu, že neprokázali schopnost vypořádat
se s výše uvedenými závazky. V důsledku
možných soudních sporů může
dojit i k zniku těchto subjektů. Proto stání
podpora poskytnutá do takového nestabilního
prostředí by byla neprozíravým a neobezřetném
vynaložením státních rozpočtových
prostředků. Zvolený způsob poskytování
dotací napomáhá k urychlení tohoto
procesu.
Podmínka uvedená v odstavci 3. bodu f "Zásad....."
je významným nástrojem státu pro urychlené
a konečné dořešení restitučních
a transformačních nároků. Nelze podporovat
státními prostředky ty subjekty, které
svým liknavým přístupem k naplnění
zákonů 42/1992 Sb. a 229/1991 Sb. úmyslně
brzdí rozvoj ostatních podnikatelských aktivit.
Hodnocení stavu a okolností majetkového vypořádání
není subjektivním hlediskem MZe ČR, jelikož
se přihlíží i ke stanovisku okresní
Agrární komory. Na poskytování těchto
prostředků není právní nárok.
Poskytování podpor v návaznosti na Pokyny
a Zásady je pod soustavnou veřejnou kontrolou vnějších
kontrolních orgánů. Na využití
dotačních prostředků je zaměřena
pozornost pracovníků MZe. Všechny ostatní
orgány kontrolují poskytování dotací
podle jim svěřených kompetencí zakotvených
v zákonech. rovněž tak poslanecká sněmovna
Parlamentu prostřednictvím Zemědělského
výboru uplatňuje své právo kontroly
a je informována o procesu realizace dotační
politiky. Právo a povinnost kontroly je zakotveno přímo
v Pokynech a Zásadách.
Poskytování dotací ze státního
rozpočtu v letech 1991 až 1993 panu Václavu
Červinkovi, příp. firmě Zemědělská
farma Červinka, otec a syn je Vámi uvedeno naprosto
přesně. Částky formy dotace a předměty
dotace se shodují s údaji MZe ČR.
Nepřesnost podané informace o poskytnutých
dotacích v roce 1992 společnosti PS + PS Rynoltice
byla způsobena nedopatřením, nikoliv záměrně.
Omylem byla použita sestava z počítače,
která obsahovala pauze údaje o všech poskytnutých
bezúročných půjčkách
za rok 1992 v okresu Liberec (rozhodnutých jak resortní
tak i regionální dotační komisí)
a nikoliv údaje o všech formách přiznaných
dotací.
Tento omyl byl zjištěn a dodatečné a
za tento omyl se Vám omlouvám.
Údaje o poskytnutých dotacích společnost
i PS + PS Rynoltice uváděné v interpelaci
nejsou zcela přesné a proto jejich výčet
doplňuji a upřesňuji takto:
Dotační titul | Datum uzavření smlouvy | Přiznaná výše dotace v Kč | Skutečné čerpání v Kč | Forma dotace |
1.3. | 1.7.92 | 2 939 400,- | 2 004 272,- | návratná bezúročná půjčka |
2.1.1. | 7.7.92 | 744 000,- | 744 000,- | přímá dotace |
2.3.3. | 18.11.92 | 17 770,- | 17 770,- | přímá dotace |
2.3.4. | 20.11.92 | 148 717,- | 148 717,- | přímá dotace |
2.4. | 20.11.92 | 249 000,- | 249 000,- | přímá dotace |
Smlouvy na dotační tituly 1.3. a 2.3.3. uzavřelo
se společností PS + PS Rynoltice, zastoupenou Pavlem
Ščevlíkem a Ing. Soňou Čermákovou,
Ministerstvo zemědělství (rozhodnutí
resortní dotační komise). Smlouvy na dotační
tituly 2.1.1., 2.3.4. a 2.4. uzavřel s uvedenou společností
regionální odbor MZe Jablonec nad Nisou (rozhodnuté
regionální dotační komise)
V roce 1993 nebyla uvedené společnosti poskytnuta
žádná forma dotace ze státního
rozpočtu.
a) Důvodem neposkytnutí státní podpory
je na vypořádání závazků
vůči státu a závazků vůči
jiným subjektům jejichž nárok vyplývá
ze zákonů 42/1992 Sb., 229/1991 Sb.
b) Pokyny Podpůrného a garančního
rolnického a lesnického fondu jsou v tomto smyslu
vypracovány, zvláště odstavce 10 a 11
oddílu A 1 Obecných podmínek pro poskytnutí
podpory podnikatelskému subjektu.
c) Veřejná kontrola dodržování
zásad finanční výpomoci je v uvedených
Pokynech definována dostatečně v oddílu
B, část 3, odst. 1, a to včet ně kontroly
NKÚ, ministerstva financí, finančních
úřadů. Všechny ostatní orgány
kontrolují poskytování dotací podle
kompetencí ze zákona. včetně poslanecké
sněmovny Parlamentu, jejího zemědělského
vÝboru. Nepřesně poskytnutá informace
záměnou sestavy přehledu dotací nebyla
úmyslná. K tomu podrobné informace výše.
d) Subjekty vzniklé ze zemědělských
družstev jsou posuzovány pro příjem
podpor stejné, jako všechny jiné. Povinnost
vypořádání závazků je
nezbytná. Subjekty, které nemají závazky
ke stát.u a jiným subjektům hospodářského
práva vypořádání, jsou ekonomicky
a právně nestabilní, mohou se v důsledku
soudních sporů o majetek rozpadnout. Takovým
subjektům nemůže být poskytnuta státní
podpora, na kterou navíc není první nárok
(zákon o rozpočtu, rozpočtová pravidla,
pokyny pro poskytování dotací ministerstva
financí).
Vážený pane poslanče, dovolil jsem si
předložit Vám výše uvedené
vysvětlení k podané interpelaci.
S pozdravem
Josef Lux
Vážený pan poslanec
PhDr. Václav Grulich
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR
Praha
Na vědom: Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
Parlament České republiky
Předseda Poslanecké sněmovny