V. Řešení vztahů k dosud nepřevzatému majetku

1. Spolupráce s OkÚ, magistráty

Jelikož není dosud ukončeno navraceni majetku podle zákona č. 497/1990 Sb., je nutné v úzké spolupráci s orgány státní správy a samosprávy dohledat nepřevzatý majetek a vymáhat jeho vydání i pomoci soudních sporů. Jednotlivé okresní úřady a magistráty Fond již v tomto duchu kontaktoval a informoval (viz dopis v příloze č. 6) a zároveň požádal o spolupráci. Velké úsilí bude nutné v tomto směru vynaložit zejména v lednu 1994 na kontrolu a připadnou opravu podaných soudních žalob, protože hrozí nebezpečí promlčeni nároku dnem 31. 1. 1994. Na koordinaci vedení a zahajování soudních sporů v souvislosti s vymáháním majetku bývalého SSM Fond uzavře smlouvu s externí advokátní kanceláří, protože jinak je celá akce, vzhledem ke svému rozsahu, vlastními silami Fondu nezvládnutelná.

2. Ztráty v evidovaném majetku

Porovnáním všech dostupných evidenčních seznamů a kontrolních výsledků, které byly pořízeny před i po přijeti zákona č. 497/1990 Sb., zjistit ztráty, příčiny a původce jejich vzniku. Dále je třeba analyzovat všechny dostupné materiály ještě pro jiný účel, aby bylo možno na základě vyhodnocení zákonné odpovědnosti, úkolů a povinnosti vyplývajících ze zákonných norem, vládních nařízeni a pracovních pokynů (vydaných po listopadu 1989 v souvislosti s majetkem SSM), vyhledat a označit osoby, které zapříčinily současnou velmi nepřehlednou, neutěšenou a zřejmě manipulovanou situaci.

3. Dosud neznámý majetek

Zvláštní kapitolou a předmětem dohledání bude ten majetek, který, nebyl po listopadu 1989 dosud nikde zaevidován. Klíčem k tomuto majetku by měly být předlistopadové evidence SSM, připadne poznatky pamětníků.

VI. Vztah k veřejnosti

Této otázce přikládá Fond velikou vážnost. Fond musí získat u veřejnosti podporu, činnost Fondu musí být prezentována jako nový způsob správy majetku, který patři neurčenému okruhu občanů a přitom musí být využíván pouze ve prospěch těchto občanů.

V prvé fázi by měla být akcentována úloha správce majetku a působišť na občany, aby aktivně upozorňovali na případné ztráty majetku SSM či jeho nepřiznání.

V druhé fázi je třeba řádně objasnit účel a pravidla poskytování prostředků z Fondu a tímto způsobem již během prvé fáze směrovat jednotlivé organizace v jejich činnosti, aby v budoucnu vyhověly podmínkám Fondu. Je pochopitelné, že tyto organizace se nemohou plné podřídit cílům Fondu, pokud by tyto cíle byly vytvořeny uměle. Na druhou stranu Fond by zase neměl být poplatný činnostem jednotlivých organizaci.

V prvé fázi navrhujeme dohodnout s Českou televizi případně s ČTF několik jednoduchých modelů informování veřejnosti např. pomoci krátkých filmů a šotů, pravidelným zveřejňováním zpráv o činnosti Fondu.

V průběhu doby bude nutné soustředit se na jednotlivé případy, které již veřejnost zná a prezentovat zejména způsob, jakým by Fond tyto záležitosti řešil.

Dále Fond musí najít nejvhodnější způsob, jak informovat o své činnosti a záměrech dětskou, a mládežnickou veřejnost, jak zveřejňovat podmínky a kritéria vyhlašovaných grantů nebo projektů. Bylo by například možné vydávat vlastní (čtvrtletní či pololetní) zpravodaj nebo využívat po dohodě s vydavatelem (např. Mladá fronta a.s.) stránky již existujících a vycházejících dětských a mládežnických časopis.

VII. Postavení Fondu vůči státu

V současné době Fond je dle zákona právnickou osobou, neziskovou organizaci s mezním podílem nákladů a s povinnosti udržet celkovou hodnotu majetku. Jediným zdrojem příjmů pro zabezpečeni činnosti Fondu, je podíl na zisku obchodních společností. Z předběžného ekonomického rozboru vyplývá, že u nich dojde ke konci roku 1993 k ztrátě 30 - 35. mil Kč, s úvěrovým zatížením 126 mil. Kč. Z těchto skutečností vyplývá, že v nejbližších 2 - 5 letech nebudou schopny finančně podporovat Fond. Dalším reálným zdrojem příjmů může být zcizeni - odprodej majetku.

Zdroje příjmů:

Jelikož je Fond v podstatě neziskovou organizaci, je nutno získat stálý zdroj příjmů s ohledem na možnosti:

a) zabezpečení poslání Fondu

b) tvorbu fondu rezervního, stimulačního a oprav

Fond spravuje majetek ve vlastnictví České republiky a proto je nutné stanovit, do jaké kategorie organizaci Fond náleží. Možnou formou jak toho dosáhnout je zařazeni Fondu do kategorie státních fondů s osvobozením od dani a poplatků bez vazby na státní rozpočet. Tímto se řeší možnosti využiti příjmů pro zabezpečeni činnosti Fondu, snížení části příjmů formou odprodeje majetku a tím zvýšení možnosti jej využit pro děti a mládež formou nájmu za provozní náklady.

Vzhledem k tomu, že majetek nebude nikdy sloužit k výdělečné činnosti mimo účel Fondu, bylo by vhodné, aby stát našel způsob, jak oprostit Fond od placení daní, poplatků státu. Fond bude vyvíjet úsilí ve spolupráci s parlamentem a vládou k zajištění předchozího.

Příloha č. 1: Přehled o činnosti výboru Fondu děti a mládeže

1. Zasedání výboru:


4.5. Praha14.9. Praha
12.5. Praha29.9. Praha
26.5. Olomouc 
 6.10. Praha
3.6. Olomouc13.10. Praha
16.6. Praha21.10. Seč
23.6. Praha27.10. Praha
22.7. Olomouc10.11. Praha
 12.-14.11. Seč
18.8. Praha24.11. Praha


2. Důležitá legislativní data:

23. 3.1993 - Parlament ČR zřídil Fond děti a mládeže Zákonem č.113/93 Sb.

22. 4.1993 - Parlament ČR zvolil předsedu a členy výboru Fondu Usnesením PS č.108

19. 5.1993 - Vláda ČR jmenovala členy dozorčí rady Fondu děti a mládeže Usnesením Vlády ČR č.250

20. 5.1993 - Parlament ČR zvolil člena výboru Fondu Usnesením PS č.121

- Parlament ČR stanovil měsíční odměny předsedovi a členům výboru Fondu Usnesením PS č.124

7. 7.1993 - Vláda ČR schválila vyjádření k návrhu Statutu Usnesením Vlády ČR č.369

9. 7.1993 - Parlament ČR schválil Statut Fondu dětí a mládeže Usnesením PS č.174

25. 8.1993 - Předseda výboru Fondu dětí a mládeže jmenoval ředitele Fondu děti a mládeže

13. 9.1993 - Okresní soud v Ostravě zapsal svým usnesením Firm 19 527/93-Rg.AXVIII 926 Fond dětí a mládeže do obchodního rejstříku

11.10.1993 - Usnesení Okresního soudu v Ostravě o zapsáni Fondu dětí a mládeže do obchodního rejstříku nabylo právní moci

3.11.1993 - Vláda ČR vzala svým Usnesením č. 618 na vědomí návrh rozpočtu Fondu dětí a mládeže na rok 1993, odvolala a jmenovala člena dozorčí rady Fondu a stanovila výši měsíční odměny předsedovi a členům dozorčí rady Fondu

9.11.1993 - Parlament ČR schválil rozpočet Fondu dětí a mládeže na rok 1993

3. Obsah jednání výboru Fondu děti a mládeže

(Výpis některých projednávaných otázek)

4.5.1993

- předseda výboru vydal Prozatímní jednací řád výboru Fondu s platností do schválení Statutu Fondu

- projednání a připomínkování návrhu Statutu Fondu

12.5.1993

- projednání a odsouhlasení návrhu Statutu Fondu

26.5.1993

- informace o rozhodnuti ministra hospodářství č. 47

- jmenování sekretáře výboru Fondu

3.6.1993

- pověření předsedy výboru Fondu jednáním o převedení S klubu v Olomouci pod přímou správu Fondu dnem jeho registrace

16.6.1993

- ustavení odborných skupin:

- ekonomické a právní

- pro podporu činnosti děti a mládeže

- pro dohledání majetku

- návrh na revokaci rozhodnutí min. hospodářství č.47 23. 6.1993

- projednání připomínek ministrů vlády ČR k návrhu Statutu

22.7.1993

- organizační zabezpečení zapsání Fondu do obchodního rejstříku

18.8.1993

- informace o znění dodatku k rozhodnutí min. hospodářství č. 47

- zvolení místopředsedy výboru Fondu

- informace o schválení Statutu Fondu Poslaneckou sněmovnou

14.9.1993

- projednání situace v CKM a.s.

- žádost na MH o vypracování dohody o způsobu a náležitostech předání majetku bývalého SSM a o předložení jmenného seznamu, životopisů a dokladů osvědčujících občanskou bezúhonnost členů dozorčích rad, představenstev a vedení obchodních společností

- do 30.10.1993 dokončit práce na programu činnosti Fondu

- dopis obchodním společnostem o omezení práv nakládat s majetkem do konce t.r.

29.9.1993

- projednání situace v AGM a.s.

-.informace o návrhu dohody o způsobu a náležitostech předání majetku bývalého SSM

- předložení návrhu rozpočtu Fondu na rok 1993 a návrhu organizační struktury Fondu

6.10.1993

- projednání situace v Junia a.s.

- doporučení výboru Fondu ustavit pražskou kancelář Fondu

- doporučení projednat na MH převzetí některých pracovníků 0-26 tohoto ministerstva

- schválení návrhu rozpočtu do konce roku 1993 s úpravami (zvýšeni o 500 tis. Kč, textové úpravy komentáře) k projednání v Parlamentu ČR

13.10.1993

- projednání situace ve Stavocentral a.s.

- termín dokončení zpracování tematických okruhů jednotlivých pracovních skupin - 30.10.1993

- schválení podávání informací o činnosti Fondu

- úprava znění dopisu obchodním společnostem o omezeni práv nakládat s majetkem

21.10.1993

- projednání situace Junior centrum a.s.

27.10.1993

- projednání situace v MF a.s.

- projednání připomínek k protokolu o převzetí majetku bývalého SSM Fondem

- předložení návrhu organizačního řádu

10.11.1993

- seznámeni s kandidáty do představenstev a dozorčích rad obchodních společnosti

- projednání návrhu rozpočtu na rok 1994

12.-14.11.1993

- program činnosti Fondu na rok 1994

- rozpočet na rok 1994

- organizační řád Fondu

- problematika předávání majetku bývalého SSM min. hospodářství Fondu

Seznámení výboru Fondu se situací v jednotlivých obchodních společnostech proběhla za účasti členů dozorčích rad, představenstev a vedení těchto společností.

Předseda, členové výboru a ředitel Fondu se zúčastnili jednání, týkajících se předmětu činnosti Fondu v Poslanecké sněmovně, na ministerstvech, v obchodních společnostech a na úřadech státní správy.

Převedením finančních prostředků ze zvláštního účtu ministerstva hospodářství na účet Fondu a jejich použitím, dojde ke sníženi majetku, což neumožňuje zákon.

Přehled o činnosti dozorčí rady Fondu dětí a mládeže

1. Zasedání dozorčí rady:


26. 5. Olomouc24. 8. Praha
8. 6. Praha28. 9. Praha
22. 6. Praha19.10. Praha
27. 7. Praha9.11. Praha
 30.11. Praha


2. Obsah jednání dozorčí rady Fondu dětí a mládeže:

(Výpis některých projednávaných otázek)

26. 5. 1993

- společné zasedání s výborem Fondu, dohodnuty zásady spolupráce

- ustavující zasedání dozorčí rady, řízením rady pověřen Ing. V.Dušek

8. 6. 1993

- seznámení se s problematikou převzetí majetku bývalého SSM

- způsob financování činnosti výboru Fondu a dozorčí rady

22. 6. 1993

- projednání připomínek ke Statutu Fondu

- informace o jednáni výboru Fondu se zástupci MH ČR

27. 7. 1993

- odstoupení Ing. V. Duška z funkce člena dozorčí rady v souvislosti s jeho zvolením Parlamentem ČR do funkce člena Nejvyššího kontrolního úřadu (neslučitelnost výkonu obou funkcí).

- žádost na MŠMT o výběr kandidáta k doplnění dozorčí rady

- informace o nutnosti projednat rozpočtové náklady na činnost Fondu do konce roku

- informace o činnosti výboru Fondu

24. 8. 1993

- zvolení Ing. J. Strouhala předsedou dozorčí rady

- informace o činnosti výboru Fondu

- projednání činnosti výkonného aparátu Fondu a postup při přebírání majetku bývalého SSM

28. 9. 1993

- informace o činnosti výboru Fondu a o zapsání Fondu do obchodního rejstříku

- problematika vzájemné spolupráce mezi výborem Fondu a dozorčí radou

19.10.1993

- projednání doporučeni doz. rady k platovému zařazení ředitele a pracovníků výkonného aparátu Fondu

- informace o průběhu jednání výboru Fondu s představiteli společností AGM a.s., Junia s.r.o, a Stavocentral a.s.

- informace o přípravách k podpisu protokolu o předání majetku bývalého SSM

- informace o způsobu poskytováni informaci o práci výboru Fondu a dozorčí rady

9.10.1993

- informace o projednání rozpočtu na rok 1993 ve vládě a v Poslanecké sněmovně

- informace o závěrečných jednáních o textu souhrnného protokolu o předání majetku bývalého SSM ministerstvem hospodářství Fondu dětí a mládeže

- projednání problematiky zdaňování Fondu a oceňováni majetku ministerstvem hospodářství ČR

Příloha č. 2: Souhrnný protokol o předání a převzetí

SOUHRNNÝ PROTOKOL

o předání a převzetí majetku a práv bývalého SSM

ve smyslu zákona číslo 113/1993 Sb. ze dne 23. 3. 1993

Souhrnný protokol

o předání a převzetí majetku a práv bývalého SSM ve smyslu zákona č. 113 ze dne 23. března 1993

Předávající: Ministerstvo hospodářství ČR

zastoupené ministrem Doc. Ing. Karlem Dybou, CSc.

(dále "předávající")

Přejímající: Fond děti a mládeže

zastoupený předsedou výboru Fondu dětí a mládeže Břetislavem Vernerem, CSc.

(dále "přejímající")

I.

Dnem podpisu tohoto protokolu Začíná předávající předávat a přejímající přejímat do správy a využívání majetek bývalého SSM, který zůstává v souladu s § 2 zákona č. 113/93 Sb. ve vlastnictví České republiky a podle S 18 zákona č. 113/93 Sb. se svěřuje dnem účinnosti Zápisu Fondu dětí a mládeže do obchodního rejstříku přejímajícímu.

1. Movitý a nemovitý majetek včetně vložených investic bývalého SSM, který je ke dni předání ve vlastnictví České republiky. Nemovitý majetek se předává v cenách dolomených znaleckým posudkem, movitý majetek v cenách doložených odhadem provedeným způsobem uvedeným v příloze č. 10. Předání a převzetí bude doloženo dílčím předávacím protokolem (příloha č.1), který bude obsahovat soupis majetku, jeho pořizovací hodnotu, jeho cenu k 13. 9. 1993 doloženou znaleckým posudkem nebo odborným odhadem ne starším 3 měsíce, jeho umístěni a vyčíslení a zdůvodnění rozdílů mezi předávaným majetkem a majetkem převzatým na základě ústavního zákona č. 497/1990 Sb. zmocněnci. Součástí dílčího předávacího protokolu (příloha č.1) budou doklady o ocenění majetku, výpisy a evidence nemovitostí (nabývací titul) se zapsaným vlastníkem "Česká republika" a informace o případném zástavním právu a výši zástavy, jakou i soupis pohledávek a závazků k majetku bývalého SSM, které nebyly vloženy do obchodních společností.

2. Peněžní prostředky uložené na zvláštním účtě Ministerstva hospodářství ČR pro soustředění finančních prostředků z hospodaření a transformace majetku bývalého SSM. Předání a převzetí bude doloženo dílčím předávacím protokolem (příloha č.2), který bude obsahovat objem předávaných peněžních prostředků a jejich pohyb na zvláštním účtě MH ČR č. 10030-10026-001/0710 od jeho zřízení při MH ČR. Do doby převodu prostředků na Ministerstvo hospodářství ČR byl účet veden na Federálním ministerstvu financi.

3. Majetkové účasti na podnikání obchodních společností vzniklých z majetku bývalého SSM, který podle ústavního zákona č. 497/1990 Sb. podléhá navrácení. Předání a převzetí bude doloženo dílčím předávacím protokolem (příloha č.3, č. 3a), který bude obsahovat počet a hodnotu akcií vkladu společníka, doklad o výši základního jmění a ověřený propočet jeho výše. Ministerstvo hospodářství ČR zajisti z pověření Fondu dětí a mládeže do 15. 12. 1993 vklad majetku bývalých Správ účelových zařízení s výjimkou nemovitého majetku a vložených investic do základního jmění JUNIE, s.r.o. Zahrnutí majetku bývalé Středočeské správy účelových zařízení do základního jmění JUNIE s.r.o. bude v propočtu základního jmění uvedeno samostatně. Základ bude doložen rozvahou JUNIE s.r.o. k i. 6. 1993 a propočtem výše základního jmění. Pro provedení odhadu movitého majetku bude použita příloha č. 10 tohoto protokolu.

Ministerstvo hospodářství ČR dále zajistí z pověření Fondu dští a mládeže do 15. 12. 1993 opravu základního jmění u akciových společností, která bude doložena rozvahou společnosti ke dni jejího vzniku (resp. ke dni odsouhlasenému příslušným Finančním úřadem pro uzavření účetní závěrky bývalé jiné státní organizace) a propočtem opraveného základního jmění respektujícím metodiku konstrukce základního jmění při transformaci jiné státní organizace na státní akciovou společnost.

Ministerstvo hospodářství ČR zajistí do 20. 12. 1993 podání návrhu na zápis schválené opraveně výše základního jmění u akciových společnosti a u JUNIE, s.r.o. k obchodnímu soudu.

Návrh na opravu výše základního jmění obchodních společností předloží Ministerstvo hospodářství ČR k odsouhlasení vládě ČR. Kopii návrhu zároveň předá Fondu dětí a mládeže.

Předmětem dílčího předávacího protokolu (příloha č. 3a) budou majetkové účasti ve výší dolovené schválenou opravou základního jmění u akciových společností a schváleným zvýšením základního jmění JUNIE, s.r.o. Opravené základní jmění bude obsahovat i pohledávky po lhůtě splatnosti, které nebyly před vznikem obchodní společnosti odepsány.

Dílčím předávacím protokolem (příloha č.3) budou předány vklady České republiky do obchodních společností podle stavu zapsaného u obchodního soudu k 13. 9. 1993.

Dále předávající předává a přejímající přejímá práva a povinnosti, která přešla na Fond dětí a mládeže podle 18 odst. 4 zákona č. 113/93 Sb.

4. Práva a povinnosti zakladatele obchodních společností vzniklých a majetku bývalého SSM. Předání a převzetí bude doloženo dílčím předávacím protokolem (příloha č. 4), který bude obsahovat údaje o založení společnosti doložené ověřenými doklady (zakladatelská listina, stanovy, výpis z obchodního rejstříku - usneseni soudu), přehled personálního obsazení statutárních orgánů společnosti, přehled obsazeni vedoucích funkcí ve společnosti, včetně jmenovacích dekretů, zplnomocnění k manažerských smluv nebo dokladu o stanovení platu a podílu na zisku ve stavu platném ke dni podpisu tohoto protokolu, všechny nápisy ze zasedání představenstev, dozorčích rad a valných hromad společností, zápisy ze zasedání zvláštní komise MH ČR pro majetek bývalého SSM. Součástí dílčího předávacího protokolu (příloha č.4) bude dále kopie účetních závěrek obchodních společnosti k 30. 6. 1993, kopie účetních závěrek ke dni zániku jiných státních organizací (CKM, RVZ Seč, Mladá fronta, AGM a Stavocentral) vstupní rozvaha akciových společností vzniklých z těchto státních organizaci, kopie souhrnu účetních závěrek JUNIE, s.r.o. a bývalých Správ účelových zařízení k 31. 5. 1993 a vstupní rozvaha JUNIE, s.r.o. k 1. 6. 1993. Přílohou č. 11 k tomuto protokolu bude předána informace o nemovitém a movitém majetku vloženém do akciových společností. Příloha č. i! bude obsahovat soupis nemovitostí (včetně pozemků) s uvedením jejich pořizovací hodnoty a hodnoty doložené znaleckým odhadem, případného zástavního práva a výše zástavy, vyjádřené hodnoty movitého Majetku a hodnoty investic vložených do cizího majetku. Příloha č. 11 bude dále obsahovat vyčíslení rozdílu mezi současným objemech nemovitého a movitého a vložených investic společnosti a jeho objemu převzatým na základě ústavního zákona č. 497/90 Sb. zmocněnci. Součástí přílohy č. 11 budou výpisy z evidence nemovitosti k nemovitostem ve vlastnictví akciových společností.

5. Práva zastupovat Českou republiku ve sporech vedených proti osobám, které nevydaly majetek podle ústavního zákona č. 49?/1990 Sb. Předání a převzetí soudních sporů, které řešilo Ministerstvo hospodářství ČR ke dni podpisu tohoto protokolu, bude doloveno dílčím předávacím protokolem (příloha č. 5), který bude obsahovat přehled sporů, veškerou spisovou dokumentaci k vedeným sporům včetně případných zmocnění pro MH ČR k vedení soudních sporů za jiné subjekty a informací o jednotlivých případech. Dílčí předávací protokol (příloha č. 5) bude dále obsahovat přehled soudních sporů vedených okresními úřady, které byly okresními úřady nahlášeny.

6. Právo užívání, které bylo zřízeno bývalému SSM. Předání a převzetí bude doloženo dílčím předávacím protokolem (příloha č.6), který bude obsahovat přehled nemovitostí, ke kterým bylo uřízeno právo užívání včetně dokladu o právu užívání a přehledu soudních sporů vedených o právo užívání.

7. Pracovněprávní vztahy se řeší ve smyslu zákona č. 113/93 Sb. a příslušných zákoníku práce. Přechod konkrétních pracovníků je obsahem zvláštní dohody.

II.

Dílčím předávacím protokolem (příloha č. 7) budou předány uplatněné restituční nároky na majetek bývalého SSM. Příloha č. 7 bude obsahovat titul restitučního nároku, předmět restituce, oprávněnou osobu, povinnou osobu, stav vyřízení uplatněného restitučního nároku a spisovou dokumentaci k uplatněným restitučním nárokům.

III.

1. Ministerstvo hospodářství ČR se zavazuje předávat Fondu dětí a mládeže ke zpracování veškerou korespondenci týkající se majetku bývalého SSM adresovanou a došlou na Ministerstvo hospodářství ČR po podpisu tohoto protokolu, a to neprodleně po jejím obdržení. Přijatá a odeslaná korespondence za období od 13. 9. 1993 do dne podpisu tohoto protokolu bude předána dílčím předávacím protokolem (příloha č. 8).

2. Všechny písemnosti týkajícího se majetku bývalého SSM přijaté a odeslané nebo zpracovávané Ministerstvem hospodářství ČR do 3. 9. 1993 budou uloveny v archivu Ministerstva hospodářství ČR. Ministerstvo hospodářství ČR zajistí jejich zpřístupněni členům výboru Fondu děti a mládeže a pracovníkům Fondu dětí a mládeže pověřeným předsedou výboru Fondu. Přehled archivovaných písemností a auto jejich uložení bude obsahovat příloha č. 9 tohoto protokolu.

3. Ministerstvo hospodářství ČR jmenuje ke dni podpisu tohoto protokolu své zástupce do komise pro inventury a přebírání majetku, který byl ve správě bývalých Správ účelových zařízení a který dosavadní nájemci dosud nepředali.

IV.

Likvidaci jiné státní organizace Umělecké agentury M-ART, která probíhá na základě rozhodnutí ministra hospodářství č. 332 ze dne 17. září 1992, dokonči likvidátor jmenovaný Ministerstvem hospodářství ČR. Výsledek likvidace zúčtuje Ministerstvo hospodářství ČR s Fondem dětí a mládeže.

V.

Po zpracování a podpisu všech dílčích předávacích protokolů bude vzájemně podepsán závěrečný protokol o ukončení procesu předávání a přejímání.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP