Parlament české republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

775

Program činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1994

Předkládá:

Břetislav Verner, CSc.

předseda výboru Fondu

Obsah:

I. Úvod

II. Majetek svěřený Fondu k 1. 1. 1994

III. Podpora činnosti ve prospěch děti a mládeže

1. Organizace pracující celoročně s DaM

1.1 Mapováni organizaci zaměřených na práci s DaM

1.2 Předkládání projektů organizacemi

1.3 Kontakt s dětskými a mládežnickými organizacemi

2. Ostatní organizace

2.1 Mapování ostatních organizací a jejich potřeb

2.2 Kontakt s ostatními organizacemi

3. Způsob a možnosti podpory činnosti ve prospěch DaM roku 1994

IV. Způsob výkonu vlastnických práv a nakládáni s majetkem

1. Akciové společnosti,

2. Společnosti s ručením omezeným

3. Majetek státu

V. Řešení vztahů k dosud nepřevzatému majetku

1. Spolupráce s OkÚ, magistráty

2. Ztráty v evidovaném majetku

3. Dosud neznámý majetek

VI. Vztah k veřejnosti

VII. Postaveni Fondu vůči státu

VIII. Závěr

Příloha č. 1: Přehled činnosti Fondu v r. 1993

Příloha č. 2: Souhrnný protokol o předáni a převzetí

Příloha č. 3: Přehled dosavadního využiti a obsazení objektů bývalých krajských SÚZ

Příloha č. 4: Výsledky hospodářské činnosti akciových společnosti v roce 1993

Příloha č. 5: Zpráva Junie s.r.o. o průběhu a stavu inventarizace majetku

Příloha č. 6: Dopis Fondu na OkÚ a magistráty

Příloha č. 7: Návrh na využití nemovitého a movitého majetku s ním souvisejícího

I. Úvod

Fond děti a mládeže (dále "Fond") byl zřízen zákonem č. 113/93 Sb. k podpoře činnosti ve prospěch dětí a mládeže. Od 13. 9. 1993 má ve své správě majetek bývalého SSM.

Přehled činnosti Fondu v r. 1993 je obsahem přílohy č. 1 k tomuto Programu činnosti.

II. Majetek svěřený Fondu k 1. 1. 1994

Dne 13. 9. 1993 přešlo z Ministerstva hospodářství ČR na Fond právo nakládat s majetkem bývalého SSM. Současně byl tento majetek Fondu svěřen dle § 18 zákona č. 113/93 Sb. jakož i peněžní prostředky a majetkové účasti na podnikáni obchodních společnosti vzniklých z majetku bývalého SSM (jedná se o pět akciových společnosti a jednu společnost s ručením omezeným).

Popis a objem převzatého majetku dokumentuje Souhrnný protokol o předáni a převzetí mezi Ministerstvem hospodářství a Fondem, který tvoří přílohu č. 2 k tomuto Programu činnosti.

Dosavadní využívání a obsazení objektů bývalých krajských správ účelových zařízeni SSM, které jsou nyní ve vlastnictví České republiky, je shrnuto v příloze č. 3 k tomuto Programu činnosti.

Výsledky hospodářské činnosti akciových společnosti v průběhu r. 1993 a předpokládaný hospodářský výsledek ke 31. 12. 1993 je obsahem přílohy č. 4 k tomuto Programu činnosti.

Vzhledem ke Zprávě společnosti Junia s.r.o. o stavu a průběhu inventarizace majetku, která tvoří přílohu č. 5 k tomuto Programu činnosti, je možné předpokládat, že proces předávání a přebírání majetku nemusí být ukončen k 31. 12. 1993 a bude tedy předmětem činnosti Fondu i v prvních měsících r. 1994. V každém případě Fond bude intenzivně budovat pražskou pobočku, která bude pracovat s materiály převzatými od Ministerstva hospodářství.

III. Podpora činnosti ve prospěch dětí a mládeže

Vycházíme-li ze zákona č. 113/93 Sb. je účelem Fondu využívat jemu svěřený majetek k podpoře činnosti:

a) vhodné využiti volného času děti a mládeže

b) rozvoj talentu děti a mládeže ve všech oblastech vědy, techniky, uměni a tělovýchovy

c) cestování a pobyty děti a mládeže v zahraničí, spojené s rozšířením odborných a jazykových znalosti

d) zlepšeni postaveni zdravotně postižených děti a mládeže

e) účinnou ochranu dětí a mládeže před ohrožením jejich tělesného, duševního, sociálního a mravního rozvoje

Soustředíme-li se na kategorie činností pod jednotlivými body, zjistíme, že každá vyjadřuje něco specifického:

a) celoroční činnost s dětmi a mládeží

b) věda, technika, umění, tělovýchova

věda a technika: zájmové kroužky na školách, organizace typu Mládežnické vědecko-technické sdružení

umění: zájmové kroužky na školách, bývalé lidové školy umění, folklorní kroužky

tělovýchova: sportovní kroužky na školách, sportovní kluby, především Sokol a organizace tohoto typu

c) rozšířeni jazykových znalosti - organizace prázdninových výměnných táborů dětskými a mládežnickými org. s mezinárodní působnosti

d) zdravotně postižená mládež - aktivity zaměřené na práci s zdravotně postiženou mládeží (sdružení a nadace pro jednotlivé typy postiženi, charitativní organizace), akce zaměřené na integraci zdravotně postižené mládeže mezi zdravou mládež pořádané dětskými a mládežnickými organizacemi, apod.

e) ochrana děti a mládeže před drogami, alkoholem, AIDS, pornografii atd. - projekty zaměřené na prevenci (různé humanitární organizace a nadace)

Při poskytování prostředků je možno použit dvě strategie:

Pasivní strategie - Fond čeká na jednotlivé požadavky, pak podl. veřejně známých kritérii poskytne či ne

Aktivní strategie - Fond se bude angažovat, aby se prostředky dostaly tam, kam by se dostat měly (viz granty)

I když jistě bude mít Fond zájem na aktivní strategii poskytování prostředků, nebude moci zůstat jen u ní.

Dříve než bude moci Fond rozdělovat jemu svěřené prostředky, bude nutné tyto prostředky zmapovat a posoudit jejich využití pro děti a mládež.

1. Organizace pracující celoročně s DaM

1.1 Mapováni organizaci zaměřených na práci s DaM

Pro Fond jsou důležité tyto informace o dětských a mládežnických organizacích:

Historie:

- kdy a jak organizace vznikla

- kdy byla případně násilně zrušena a znovu obnovil a činnost

Zaměření a rozsah působnosti organizace:

- zaměření organizace - viz kategorie činnosti a)-e)

- kolik má členů

- do 15 let

- od 15 do 26 let

- zda se platí členské příspěvky a v jaké výši

- rozsah práce pro neorganizovanou mládež

- zda působí místně, republikově, mezinárodně

Ekonomické zázemí organizace:

- celkový majetek organizace

- jaký majetek byl případně konfiskován po r. 1948, kolik ho bylo vráceno nebo nahrazeno jiným

- celkové členské příspěvky

- kolik dotací dostali za poslední 3 roky

- jak mají velký placený aparát (vedle toho i případný neplacený aparát)

- jaké jsou náklady aparátu.

- finanční výsledek za jednotlivé poslední 2 roky

- závazky vůči státu

Zůstává otázkou jak tyto informace získat. Protože existuji organizace jak s celorepublikovou, tak s regionální působnosti, bylo by vhodné požádat sdělovací prostředky s celostátní působnosti a prostřednictvím OkÚ i regionální tisk o zveřejněni žádosti, kterou Fond žádá dětské a mládežnické organizace, aby a sobě podaly požadované informace.

Nezávisle na tom si od ministerstva vnitra vyžádat seznam všech registrovaných organizací pracujících s dětmi a mládeží a od ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy získat informace, jak jsou jim hodnoceny a jak velké dotace jednotlivé organizace obdržely. Bylo by zajímavé zjistit, kolik finančních a jiných prostředků přidělily jednotlivým organizacím okresní a městské úřady.

1.2 Předkládání projektů organizacemi

Zásady a postupy při rozhodováni o využiti majetku bývalého SSM

A. Majetek bývalého SSM ve vlastnictví státu

1. Nemovitý majetek a movitý majetek s ním související vhodný pro přímé využití dětmi a mládeží

a) Využití bude realizováno formou pronájmu dětskýma mládežnickým organizacím a organizacím zajištujícím činnost pro neorganizované děti a mládež a děti a mládež zdravotně postižené za těchto podmínek stanovených ve smlouvě:

- využití výhradně pro děti a mládež

- nájemce nesmí majetek dále pronajímat ani využívat pro vlastní podnikatelskou činnost

- nájemce hradí provozní náklady a běžnou údržbu

- nájemné se stanoví nejméně ve výši odpisů, daně z nemovitostí, daně silniční a případně dalších daní a poplatků vztahujících se k pronajatému majetku

- pronajímatel má právo kontrolovat využití pronajatého majetku a jeho udržování

b) Požadavky posoudí Fond, a to tak, aby posuzoval v předem určené době najednou všechny požadavky uplatněné na stejný majetek.

c) Při posuzováni požadavků přihlíží zejména k těmto kritériím:

- předpokládané činnosti realizované v požadovaném majetku

- vhodnost majetku pro předpokládané činnosti

- předpokládaný počet děti a mládeže, který bude majetek využívat

- předpokládané časové využiti majetku v průběhu roku

- záruky k budoucí úhradě závazků u nájemní smlouvy (vlastní prostředky žadatele, příslib dotací od MŠMT event. obci či jiné podpory)

- rozsah majetku předaný žadateli mimo ústavní zákon č. 497/1990

- mezinárodní aktivity žadatele

- technické a finanční možnosti žadatele při společném řešeni náročných oprav a rekonstrukcí

- vypořádání závazků z dosavadního užívání majetku bývalého SSM

d) Návrh na rozhodnuti předkládá Fondu ucházející se organizace v rozsahu přílohy č. 7

2. Nemovitý majetek a movitý majetek s ním související, určený pro komerční využití

a) Využití tohoto majetku bude realizováno formou ekonomického pronájmu fyzickým nebo právnickým osobám za těchto podmínek stanovených ve smlouvě:

- nájemce nesmí majetek dále pronajímat bez zvláštního souhlasu Fondu

- nájemce hradí provozní náklady a běžnou údržbu apod.

- nájemné se stanoví dohodou s cílem získání maximálních prostředků na další podporu činnosti ve prospěch dětí a mládeže - pronajímatel má právo kontrolovat udržování pronajatého majetku

b) Ve výjimečných případech lze nemovitý majetek odprodat za tržní hodnoty. Prodej musí být odsouhlasen výborem Fondu a vládou České republiky.

c) Požadavky posoudí výbor Fondu, a to tak, aby posuzoval najednou všechny požadavky uplatněné na stejný majetek.

d) Pří posuzováni přihlíží zejména k těmto kritériím: - předpokládaný účel využiti

- ekonomická výhodnost ekonomického pronájmu nebo prodeje

- vazba požadavku na restituční nárok

- záruky k budoucí úhradě závazků z nájemní smlouvy, případné kupní smlouvy

- technické a finanční možnosti žadatele při společném řešení náročných oprav a rekonstrukcí

Při uzavírání nájemních smluv bude upřednostněn pronájem majetku obecním úřadům před okresními úřady.

e) Návrh na rozhodnuti se předkládá výboru Fondu v rozsahu přílohy číslo 7.

3. Samostatný movitý majetek a movitý majetek nevyužitelný

a) Využiti tohoto majetku bude realizováno v tomto pořadí:

- odprodej dětským a mládežnickým organizacím formou dražby či veřejné soutěže

- bezúplatný převod dětským a mládežnickým organizacím

- prodej jiným organizacím formou dražby či veřejné soutěže

- fyzická likvidace podle platných předpisů (u neprodejných a bezúplatně převedených předmětů)

b) Návrh musí obsahovat:

- označení majetku

- pořizovací a zůstatkovou hodnotu, kdo majetek pořídil a vlastnické vztahy

- rok pořízení

- návrh na využiti, event. likvidaci

- prodejní cenu

- zdůvodnění návrhu

Návrh na využití a jeho zdůvodněni zpracovává Fond.

B. Majetek ve vlastnictví obchodních společností

a) O majetku ve vlastnictví obchodní společnosti rozhoduji orgány společnosti, jejich pravomoc je stanovena ve statutu společnosti.

Ve výjimečných případech bude Fond doporučovat některý nepotřebný majetek k přímému využití pro děti a mládež podle výše uvedených kritérií.

b) Prostředky získané prodejem majetku a pronájmem a výsledek likvidace majetku tvoří součást hospodářského výsledku obchodní společnosti.

1.3 Kontakt s dětskými a mládežnickými organizacemi

I když se uvádí, že v České republice existuje přes 400 občanských sdruženi děti a mládeže, dá se předpokládat, že funkčních je asi 10 %. Z tohoto počtu lze určit, které jsou schopny majetek skutečně využívat a spravovat. Pak bude nutný pravidelný styk s představiteli těchto organizací.

Vzhledem k ustavení Rady zástupců dětských a mládežnických organizací je vhodné, aby Fond řešil problém kontaktů s těmito organizacemi zejména ve spolupráci a prostřednictvím Rady.

Dále Fond musí najít nejvhodnější způsob, jak informovat o své činnosti a záměrech dětskou a mládežnickou veřejnost, jak zveřejňovat podmínky a kritéria vyhlašovaných grantů nebo projektů. Bylo by např. možné vydávat vlastni (čtvrtletní či pololetní) zpravodaj nebo využívat po dohodě s vydavatelem (např. Mladou frontu) formou bezplatné inzerce v již existujících a vycházejících dětských a mládežnických časopisech.

2. Ostatní organizace (zájmové kroužky, tělovýchovné organizace, humanitární a charitativní organizace a nadace, a další)

Ostatními organizacemi zde rozumíme organizace či sdruženi, která mají širší posláni a podporuji činnost zaměřené nejen na děti a mládež, ale s jejichž pomoci či ve spolupráci s nimi lze zajistit aktivity ve prospěch děti a mládeže uvedené pod písmeny a) - e) na začátku kapitoly III.

Půjde např. o zájmové kroužky na školách, mládežnická vědecko-technická sdruženi, soutěže a výstavy s těmito aktivitami související, sportovní kluby, bývalé lidové školy umění a folklórní kroužky, humanitární sdružení a nadace pro zdravotně postižené, různá církevní či charitativní sdružení a nadace a pod.

2.1 Mapování ostatních organizaci a jejich potřeb

Pro Fond jsou důležité tyto informace o ostatních organizacích:

Zaměření a rozsah působnosti:

- poslání a zaměření organizace, dále pak specifické činnosti v souvislosti s kategoriemi činností a) - e) ve prospěch dětí a mládeže

- charakter a velikost členské základny

- rozsah práce pro děti a mládež

- rozsah práce pro neorganizované děti a mládež

- zda působí místně nebo celorepublikově

- potřeby organizace ve vztahu k zajištěni činností pro děti a mládež

Uvedené informace bude nutné získávat podobnou technikou jako informace o dětských a mládežnických organizacích, t.j.

- přímým kontaktem

- za pomoci okresních a obecních úřadů, případně prostřednictvím regionálního tisku

- přes sdělovací prostředky celostátního charakteru

2.2 Kontakt s ostatními organizacemi

Vedle možného přímého kontaktu s těmito ostatními organizacemi, především s celorepublikovým působením, bude nejschůdnější získat kontakt s těmito organizacemi prostřednictvím vyšších článků státní správy a samosprávy.

3. Způsob a možnosti podpory činnosti ve prospěch DaM roku 1994

Obecně Fond může podporovat činnosti ve prospěch děti a mládeže

1) poskytováním finančních prostředků

2) poskytnutím movitých věci

3) pronájmem objektů vhodných pro přímé využití dětmi a mládeží

4) vytvářením dalších podmínek prostřednictvím obchodních společnosti řízených Fondem

1. Vzhledem ke stavu majetku a očekávaným výnosům z tohoto majetku pro rok 1994 (viz kapitola II.), nelze v roce 1994 počítat s výrazným poskytováním finančních prostředků pro dětské a mládežnické organizace. Z tohoto pohledu je nutné rok 1994 chápat především jalo rok konstituování Fondu a stabilizace svěřeného majetku. Případné finanční prostředky, pokud budou k dispozici pro podporu činnosti ve prospěch děti a mládeže, budou rozděleny podle kategorii činnosti:

a) celoroční činnost s dětmi a mládeží

b) věda, technika, umění, tělovýchova

c) rozšíření jazykových znalostí

d) zdravotně postižená mládež

e) ochrana děti a mládeže před ohrožením tělesného, duševního, sociálního, mravního rozvoje

a na jednotlivé kategorie Fond vyhlásí veřejné granty.

2. Část movitého majetku z bývalých krajských SÚZ je nepochybně nepotřebná pro vlastní provoz svěřených objektů. Fond v průběhu roku 1994 vyčlení ve spolupráci s Junií s.r.o. tuto část movitého majetku a nabídne jej k využívání dětským a mládežnickým organizacím formou zápůjčky nebo odprodejem za zůstatkové ceny.

3. Fond posoudí ve smyslu § 19 zákona číslo 113/93 Sb. restituční nároky organizací děti a mládeže, které se na Fond obrátí přímo nebo jejichž nároky Fond obdrží od ministerstva hospodářství v rámci souhrnného protokolu o předání a převzetí majetku. V oprávněných případech pak Fond s těmito organizacemi uzavře smlouvu o bezplatném užívání nárokovaných objektů. Fond v průběhu roku 1994 vyčlení ve spolupráci s Junií s.r.o. tu část nemovitého majetku bývalých krajských SÚZ, která je vhodná pro přímé využíváni dětmi a mládeži a nabídne tyto objekty formou pronájmu k využíváni dětským a mládežnickým organizacím. Majetek využitelný pro děti a mládež (kluby a ubytovny) dát do pronájmu či spolupronájmu dětským a mládežnickým organizacím za určitých podmínek stanovených smlouvou, např.

- využití bude výhradně pro děti a mládež

- nájemce nesmí dále pronajímat ani využívat

- nájemné se stanoví ve výši odpisů dané z nemovitosti, daně silniční a případně dalších daní a poplatků vztahujících se k pronajatému majetku

- pronajímatel má právo kontrolovat využití majetku a jeho udržování

Při posuzování komu majetek pronajmout, bude Fond přihlížet k těmto kriteriím:

- předpokládané činnosti realizované v požadovaném majetku - vhodnost majetku pro předpokládané činnosti

- předpokládaný počet děti a mládeže, který bude majetek využívat

- předpokládané časové využiti majetku v průběhu roku

- záruky k budoucí úhradě závazků z nájemní smlouvy (vlastní prostředky žadatele, příslib dotací od MŠMT, event. obcí)

- rozsah majetku předaný žadateli mimo ústavní zákon č. 497/1990 Sb.

- nadnárodní aktivity žadatele

- technické a finanční možnosti žadatele při společném řešení náročných oprav a rekonstrukcí

- vypořádání závazků z dosavadního užívání majetku bývalého SSM

4. Z titulu výkonu funkce jediného akcionáře či jediného společníka obchodních společností zřízených ministerstvem hospodářství, Fond může a bude působit na vedení těchto obchodních společnosti tak, aby tyto společnosti přímo podporovaly činnosti ve prospěch dětí a mládeže. Půjde např. o

- poskytnutí dotací pro humanitární účely, které lze do výše stanovené zákonem odečíst od základu pro daň z příjmu (ziskové společnosti)

- vytváření podmínek pro vydávání dětských a mládežnických časopisů (MF a.s.)

- vytváření podmínek pro pobyty a ubytovávání dětí a mládeže za přijatelné ceny (CKM a.s., AGM a.s., Junior centrum a.s.)

IV. Způsob výkonu vlastnických práv a nakládání s majetkem

Fond vstoupil do práv, která získal stát k majetku bývalého SSM v rozsahu a z důvodů uvedených v zákoně č. 497/1990 Sb. a v zákoně číslo 113/1993 Sb. Tento vztah se dá zhruba rozdělit na vztah vlastníka k majetkovým právům, která se pojí s účasti Fondu z pověření státu v obchodních společnostech. Tyto obchodní společnosti jsou samy nositeli vlastnických práv a stát k ním má postavení společníka v příslušném rozsahu. Dále se jedná o vztah k majetku, který je přímo ve vlastnictví ČR a Fond je pověřen správou a využíváním tohoto majetku státu. Způsob výkonu vlastnických práv se odvíjí od charakteru vlastnictví. Další nakládáni s majetkem bude odvozeno od možnosti naplňovat posláni Fondu, t.j.podporu činnosti ve prospěch dětí a mládeže. Fond musí ve vztahu k svému posláni zhodnotit, zda je výhodné držet majetek v hmotné podobě či tento proměnit na finanční prostředky, jejichž výnos by sloužil grantové činnosti ve prospěch děti a mládeže v duchu kapitoly III.

1. Akciové společnosti

Akciové společnosti budou při běžné činnosti přímo řízeny vedením společnosti, jejími zaměstnanci. Zásadní taktická rozhodnuti bude přijímat představenstvo společnosti. Fond bude vykonávat pouze práva vlastníka akcii, respektive společníka, a bude přijímat rozhodnuti; celkové koncepce a strategie. Fond musí najít dostatečně silné dozorčí orgány, aby byla dodržena kontrola nad řádným výkonem funkce představenstva. Fond považuje za potřebné zkrátit úroveň řízení mezi Fondem - akcionářem a přímým vedením společnosti. Fond postupně; nahradí stávající členy představenstev, která jsou tvořena státními úředníky, za představenstva, jichž většina bude vybírána ze schopných členů vedeni jednotlivých akciových společnosti a dalších odborníků. Fond upraví příslušným způsobem stanovy jednotlivých akciových společnosti, aby byl zvýšen přímý vliv výboru Fondu na strategické a někdy i taktické rozhodováni společnosti.

U některých akciových společnosti bude nutné zvážit možnost dalších kapitálových operací a restrukturalizaci ve prospěch posílení a zefektivnění společnosti, případně její úplnou privatizaci. Tato činnost bude konána ve spolupráci s Fondem národního majetku a Ministerstvem pro privatizaci.

2. Společnost s ručením omezeným

Zvláštní postaveni má obchodní společnost Junie s.r.o. Tato společnost je organizačně úzce vázána na činnost Fondu a měla by sloužit jako prostředník při výběru správy majetku Fondu zejména bývalých SÚZ SSM. Fond nepředpokládá, že by tato společnost vykazovala vysoký zisk. Naopak je vhodné, aby případný zisk byl převeden do° Fondu dětí a mládeže k dalšímu použiti.

3. Majetek státu

U majetku státu, který byl Fondu přímo svěřen, jsou práva Fondu fakticky shodná s přímým vlastnictvím. Fond děti a mládeže v zastoupeni státu, provádí přímé úkony s majetkem jako vlastník s výjimkou pozbytí majetku či jeho vloženi jako majetkové účasti, Majetek ve správě Fondu je, respektive ošetřován s ohledem na charakter majetku prostřednictvím kanceláře Fondu či Junie s.r.a, Fond bude muset v prvním pololetí příštího roku zvážit, který majetek v přímém vlastnictví státu je z prostředků Fondu opravitelný, či který je vhodný k dalšímu udržování. O zbylém majetku by mělo rozhodnuto tak, že bude bud odprodán, či poskytnut jednotlivým organizacím děti a mládeže v rámci grantové činnosti Fondu. Při posuzováni, který majetek je vhodné si ponechat či nikoli, bude vyžadován znalecký posudek či odborné posouzení celé záležitosti.

Nemovitý majetek bývalého SSM, který je ve vlastnictví státu, bude rozdělen do tři kategorií:

Majetek využitelný pouze komerčně (hotely, restaurace aj.)

- hodně lukrativní (viz hotel v Ostravě) - vytvořit akciové společnosti s majoritním podílem nebo s.r.o.

- ostatní - do ekonomického pronájmu fyzickým nebo právnickým osobám za konkrétních podmínek stanovených ve smlouvě např.

- nájemce nesmí majetek dále pronajímat

- nájemce hradí provozní náklady a běžnou údržbu

- nájemné se stanoví dohodou s cílem získání prostředků na další podporu činností dětí a mládeže

- pronajímatel má právo kontrolovat udržováni pronajatého majetku

Majetek využitelný pro děti a mládež (kluby, ubytovny aj.) dát do pronájmu či spolupronájmu dětským a mládežnickým organizacím za určitých podmínek stanovených smlouvou např.

- využití bude výhradně pro děti a mládež

- nájemce nesmí majetek dále pronajímat ani využívat

- nájemné se stanoví ve výši odpisů, daně z nemovitosti, daně silniční a případně dalších dani a poplatků vztahujících se k pronajatému majetku

- pronajímatel má právo kontrolovat využití majetku a jeho udržování


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP