Část IV

Drážní doprava

Zásada č. 17

(1) Provozovatel drážní dopravy je povinen:

a) zajistit, aby při provozování drážní dopravy byla používána drážní vozidla a určená technická zařízení s platným průkazem způsobilosti a v takovém technickém stavu, který odpovídá schválené způsobilosti,

b) zajistit, aby drážní dopravu zajišťovaly osoby, které splňují předepsanou odbornou a zdravotní způsobilost,

c) označit své pracovníky, kteří jsou oprávněni dávat osobám při drážní dopravě pokyny k zachování bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy,

d) zastavit provoz drážního vozidla nebo určeného technického zařízení, které ohrožuje bezpečnost a zdraví osob nebo bezpečnost majetku, a vyrozumět o tom drážní správní úřad.

(2) Dopravce je dále povinen:

a) provozovat přepravu osob podle platného jízdního řádu,

b) informovat cestující a přepravce o přepravních podmínkách a jejich změnách,

c) označit jednotlivá drážní vozidla nebo jejich soupravy určené pro přepravu osob názvem výchozí a konečné stanice (zastávky) s výjimkou lanových drah, u drah tramvajových a trolejbusových dále číslem linky, názvy zastávek a evidenčním číslem vozidla,

d) v drážních vozidlech zajistit orientaci a informovanost cestujících a vytvářet podmínky pro přepravu osob tělesně postižených a pro přepravu cestujících s dětmi,

e) navrhovat jízdní řády a jejich změny a předkládat je provozovateli dráhy.

Odůvodnění:

Zásada stanoví podmínky pro provozování drážní dopravy, přičemž za provozování drážní dopravy se považuje obsluha drážních vozidel za účelem uspokojování vlastních provozních potřeb při dopravě nebo obecných přepravních potřeb.

V souladu se Směrnicí Rady EHS č. 91/440/EEC se odděluje institut "provozování drážní dopravy" od institutu "provozování dráhy" a tím se nově koncipuje právní postavení samostatného subjektu, který provozuje drážní dopravu jako koncesovanou živnost.

Zásada navíc stanoví základní povinnosti veřejného dopravce v osobní dopravě, jejichž zajištění je nutné pro bezpečnou dopravu cestujících a pro jejich informovanost o jízdních řádech a přepravních podmínkách i pro požadovanou úroveň kultury cestování.

Zásada č. 18

(1) Drážní vozidlo musí zaručovat bezpečnost drážní dopravy, bezpečnost obsluhujících osob, bezpečnost dopravovaných osob a věcí. Kromě toho musí drážní vozidlo, určené pro dopravu osob, minimálně splňovat standardní podmínky pro cestování, a to i pro osoby zdravotně postižené ve vybraných vozidlech osobní přepravy zvlášť k tomu přizpůsobených svojí konstrukcí.

(2) Nově vyráběná drážní vozidla nebo vozidla rekonstruovaná musí dále odpovídat zejména požadavkům hygieny práce, ochrany životního prostředí i požadavkům vyplývajícím z mezinárodních norem.

(3) Při stavbě drážních vozidel musí být dodrženy technické podmínky pro konstrukci a výrobu drážních vozidel stanovené prováděcím předpisem (dopravní řád).

Zásada č. 19

(1) Drážní správní úřad schvaluje typ drážního vozidla. Předpokladem pro schválení typu je ověření technické a provozní způsobilosti vozidla technickou prohlídkou a zkouškou, dále ověření, že vozidlo vyhovuje hygienickým předpisům a příslušným právním předpisům a předpisům pro ochranu životního prostředí. Prohlídku i zkoušku je povinen zajistit výrobce nebo dovozce na svůj náklad u autorizované zkušebny a osvědčení o jejich výsledcích předložit drážnímu správnímu úřadu.

(2) U hromadně vyráběných nebo dovážených drážních vozidel se jejich způsobilost k provozu prokazuje shodou se schváleným typem. Shodnost prokazuje výrobce nebo dovozce typovým osvědčením, které je povinen vydat pro každé vyrobené nebo dovezené drážní vozidlo.

(3) Před uvedením určeného drážního vozidla do provozu musí být schválena jeho způsobilost k provozu. Způsobilost k provozu schvaluje drážní správní úřad. U určených drážních vozidel je podmínkou schválení způsobilosti technickobezpečnostní zkouška drážního vozidla. Prováděcí předpis (dopravní řád) určí, která drážní vozidla podléhají technickobezpečnostní zkoušce a stanoví rozsah a lhůty této zkoušky.

(4) Technickobezpečnostní zkoušku je povinen na svůj náklad u autorizované zkušebny zajistit výrobce nebo dovozce popřípadě provozovatel drážní dopravy, jde-li o opravy drážního vozidla, a osvědčení o jejím výsledku předložit drážnímu správnímu úřadu.

(5) Po schválení způsobilosti určeného drážního vozidla vydá drážní správní úřad pro drážní vozidlo průkaz způsobilosti. V případě pochybnosti o způsobilosti drážního vozidla je drážní správní úřad oprávněn nařídit jeho novou technickou prohlídku popřípadě technickobezpečnostní zkoušku.

(6) Provozovatel drážní dopravy je povinen zajistit způsobilost drážního vozidla na základě prohlídek stanovených prováděcím předpisem (dopravním řádem).

(7) Provozní a technická způsobilost určeného drážního vozidla musí být ověřena novou technickobezpečnostní zkouškou při podstatné změně konstrukce vozidla. Podrobnosti stanoví prováděcí předpis (dopravní řád).

(8) zjistí-li drážní správní úřad, že drážní vozidlo má tak závažné nedostatky, že nelze zaručit bezpečnost drážní dopravy, nebo nemá vlastnosti schváleného typu a v důsledku toho závažným způsobem ohrožuje bezpečnost drážní dopravy, nebo že podstatné změny na vozidle nebyly jím schváleny, odejme průkaz způsobilostí nebo zakáže provoz vozidla, u kterého byly tyto závady zjištěny.

Odůvodnění:

Zásady člení drážní vozidla z hlediska účelu, k jakému jsou určena. Stanoví obecné požadavky na stavbu a provoz vozidla. Každé drážní vozidlo hromadně vyráběné nebo dovážené musí být podrobeno schvalovacímu řízení, kterým se ověřuje, že drážní vozidlo odpovídá svým provedením a vlastnostmi příslušným podmínkám. Výsledkem schvalovacího řízení je schválení typu drážního vozidla, o čemž Drážní úřad vydá rozhodnutí.

Před uvedením určeného drážního vozidla do provozu musí být jeho způsobilost schválena technickobezpečnostní zkouškou a na jejím základě bude Drážním úřadem vydán průkaz způsobilosti. Schvalování způsobilosti podléhají i drážní vozidla jíž provozovaná, pokud u nich došlo k podstatným změnám, kterými se a.měnily technické parametry nebo provedení drážního vozidla, dále vozidla po generální opravě a opravě po nehodě s velkou škodou.

Zásada dále stanoví povinnosti Drážního úřadu při provozu drážního vozidla.

Zásada č. 20

(1) Dopravce přepraví osobu, která o přepravu požádá, a přijme k přepravě zavazadlo a zásilku podanou k přepravě. vzájemná práva a povinnosti stanoví přepravní smlouva a přepravní řád.

(2) Dopravce je povinen vyhlásit omezení přepravy na základě rozhodnutí vydaného v mimořádném nebo v naléhavém veřejném zájmu orgány státní správy oprávněnými vydávat rozhodnutí v oblasti veterinární, rostlinolékařské, hygienické služby, přepravy zbraní, střeliva a výbušnin, celní služby, ochrany životního prostředí.

(3) Dopravce je oprávněn vyhlásit omezení přepravy z důvodů:

a) nesjízdnosti trati v důsledku živelní pohromy, nehody nebo rekonstrukce dopravní cesty,

b) překročení přípustné propustnosti nebo výkonnosti dopravní cesty dráhy vlastní nebo navazující.

(4) Dopravce je povinen omezení přepravy uveřejnit. Omezení vstupuje v platnost okamžikem jeho uveřejnění nebo v termínu, stanoveném na vývěsce.

Odůvodnění:

Za veřejného dopravce je považován provozovatel drážní dopravy, který zajišťuje přepravu osob a věcí na bázi smluvního vztahu. Podmínky přepravy vycházející ze smluvní základny jsou v souladu s podmínkami stanovenými Úmluvou o mezinárodni železniční přepravě (COTIF), kterou je Česká republika vázána. Pro ostatní druhy drah vyjma celostátních drah platí tyto podmínky přiměřeně. Zásada ponechává možnost pro rozhodnutí orgánu státní správy ve věci omezení přepravy, které je dopravce povinen respektovat. Zásada obsahuje taxativní výčet důvodů, na jejichž základě je dopravce oprávněn vyhlásit omezeni přepravy.

Zásada č. 21

(1) Základní přepravní podmínky pro přepravu osob a věcí stanoví přepravní řád.

(2) Přepravní řád stanoví, které věci je dovoleno na dráze podávat k přepravě a přepravovat jen za zvláštních podmínek.

(3) Dopravce je povinen vydat a vyhlásit podrobně (smluvní) přepravní podmínky. Podrobně (smluvní) přepravní podmínky se mohou odchýlit od ustanovení přepravního řádu jen v případech stanovených tímto řádem.

(4) Podrobné (smluvní) přepravní podmínky pro celostátní dráhu a regionální dráhu se vyhlašují v Přepravním a tarifním věstníku, který vydává ministerstvo dopravy.

(5) Z přepravy jsou vyloučeny:

a) věci, jejichž přeprava je zakázána právními předpisy nebo opatřeními orgánů státní správy,

b) věci, které se svými rozměry, hmotností nebo úpravou nehodí k žádané přepravě s ohledem na zařízení dráhy nebo drážní vozidla nebo s ohledem na bezpečnost drážního provozu.

Odůvodnění:

Přepravní řády v jednotlivých druzích dopravy na jednotlivých dráhách se vydávají na základě zmocnění obsaženého v obchodním zákoníku a občanském zákoníku. Návrh zásad připouští vyhlášení podrobných přepravních podmínek, které budou mít smluvní charakter mezi veřejným dopravcem a přepravcem, používaných zejména v nákladní přepravě.

Zásada vychází z Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) v zájmu vytvoření jednotného přepravního režimu na celostátních dráhách, popřípadě regionálních dráhách. Z toho důvodu připouští odchylnou úpravu od obchodního zákoníku při splnění podmínky převzetí příslušných ustanovení z mezinárodních dohod, tzn. přepravní řád pro dráhy celostátní převezme v co největším rozsahu ustanovení mluvy COTIF v zájmu přizpůsobení vnitrostátního přepravního režimu mezinárodnímu.

Přepravní a tarifní věstník poskytuje zejména přepravcům informace o tarifních a přepravních podmínkách u jednotlivých veřejných dopravců. Nelze jej zaměňovat s Cenovým věstníkem.

Návrh zásady stanoví základní podmínky, které je nutné dodržet v přepravě zboží a při přepravě zavazadel v osobní dopravě v zájmu bezpečnosti přepravy, ochrany životního prostředí a dalších veřejných zájmů.

Zásada č. 22

(1) Dopravce nabízí přepravní výkony a služby podle tarifů. Tarif je sazebník cen za jednotlivé přepravní výkony, sazebník cen za vedlejší výkony při poskytování přepravních služeb a souhrn podmínek pro poskytování přepravních služeb.

(2) Dopravce je povinen vydat a vyhlásit tarif. Tarif pro celostátní dráhu a dráhu regionální se vyhlašuje v Přepravním a tarifním věstníku; tarif a jeho změny nabývají účinnosti nejdříve 15 dní po jejich uveřejnění.

(3) Pro uplatňování regulace a kontroly sazeb pro výpočet jízdného a přepravného a pro výpočet cen za vedlejší výkony, jakož i pro výpočet cen za činnosti, vykonávané provozovatelem dráhy v souvislosti s přepravou, platí cenové předpisy.

(4) Dopravce je povinen vyhlášené tarify zpřístupnit veřejnosti.

(5) Tarif se uplatňuje vůči všem cestujícím, odesílatelům a příjemcům stejně.

Odůvodnění:

Pro určení ceny přepravy, pro tvorbu cen a jejich regulaci platí cenový zákon. Návrh zásady upravuje jen obecné povinností veřejného dopravce, které jdou nad rámec cenových předpisů a jejichž plnění je nutné vzhledem ke zvláštnosti přepravy na dráhách. V této souvislosti návrh zásad stanoví povinnost provozovatele vyhlásit tarif a zpřístupnit jej veřejnosti, dobu vzniku platnosti tarifu a obecnou zásadu o poskytování slev tak, aby nebyl nikdo diskriminován.

Část V

Společné povinnosti při provozování dráhy a drážní dopravy

Zásada č. 23

(1) Osoby, které zajišťují provozování dráhy nebo drážní dopravu, musí být zdravotně a odborně způsobilé. Konkrétní profese, jejichž výkon vyžaduje odbornou způsobilost, a rozsah potřebných odborných znalostí stanoví prováděcí předpis (řád pro odbornou způsobilost pracovníků drah).

(2) Odborná způsobilost se ověřuje zkouškou. Podmínky stanoví prováděcí předpis (řád pro odbornou způsobilost pracovníků drah). Na základě úspěšného absolvování zkoušky se vydá osvědčení o odborné způsobilosti.

(3) Podmínky zdravotní způsobilosti osob pro konkrétní profese, jejichž výkon vyžaduje zdravotní způsobilost osob, a způsob jejího posuzování stanoví zvláštní předpis.

(4) Jeví-li osoba příznaky zdravotní nebo odborné nezpůsobilosti, které zakládají odůvodněnou pochybnost o její odborné nebo zdravotní způsobilosti, je drážní správní úřad nebo provozovatel dráhy nebo provozovatel drážní dopravy oprávněn nařídit mimořádné ověření způsobilosti. Do doby než bude odborná nebo zdravotní způsobilost ověřena, nesmí osoba provozovat profesi, pro jejíž výkon se vyžaduje odborná nebo zdravotní způsobilost.

Odůvodnění:

K zajišťování bezpečnosti a plynulosti při provozování dráhy a drážní dopravy musí osoby, které se přímo podílejí na činnostech, spojených s provozováním dráhy a s drážní dopravou, být zdravotně a smyslově způsobilé, proto prováděcí předpis bude stanovovat zvláštní podmínky pro uvedenou způsobilost. Osoby, zajišťující provozování dráhy a drážní dopravy, musí být k této činnosti i odborně způsobilé. Odbornou způsobilostí se rozumí odborné předpoklady, dovednosti a znalosti, které pracovník pro výkon pracovní profese při provozování dráhy a drážní dopravy musí splňovat, prokázat zkouškou a neustále je obnovovat. Vzhledem k rozsahu profesních činností na dráze a v drážní dopravě zákon umožňuje, aby nezbytné podrobnosti stanovil prováděcí předpis. Návrh zásady tedy stanoví povinnost těmto osobám prokazovat zdravotní a odbornou způsobilost k určené pracovní činnosti a oprávnění drážního správního úřadu nebo provozovatele tuto odbornou způsobilost ověřit, popřípadě odebrat osvědčení o odborné způsobilosti. V případě pochybnosti o zdravotní způsobilosti nesmí být příslušná pracovní činnost osobou vykonávána do doby jejího opětovného prokázání.

Zásada č. 24

(1) Nehodou při provozování dráhy a drážní dopravy je každá událost, k níž došlo v souvislosti s pohybem drážního vozidla mající za následek smrt nebo újmu na zdraví osoby, škody na majetku nebo ohrožení života a zdraví osob a majetku.

(2) Provozovatel dráhy nebo drážní dopravy je povinen nehodu neprodleně oznámit orgánům Policie České republiky.

(3) Provozovatel dráhy nebo provozovatel drážní dopravy je povinen odklidit předměty, překážku nebo jinak změnit původní stav na místě nehody tehdy, je-li třeba:

a) vyprostit zraněné osoby,

b) zabránit dalším škodám,

c) uvolnit alespoň jednu kolej pro obnovení drážního provozu.

Přitom je povinen zajistit a zdokumentovat stav v době nehody a dostupné stopy.

Odůvodnění:

Zásada kvalifikuje nehodovou událost, k níž došlo v souvislosti s provozováním dráhy, drážní dopravy a provozem určených technických zařízení.

Zásada stanoví základní povinnosti pro provozovatele dráhy a provozovatele drážní dopravy při vzniku nehodové události a povinnost přijímat preventivní opatření.

Zásada umožňuje pracovníku dráhy odstranit překážku z kolejí ještě před příchodem orgánů činných v trestním řízení, za podmínky, že budou zajištěny a zdokumentovány dostupné stopy, a to v zájmu co nejrychlejšího obnovení sjízdnosti dráhy.

Zásada vychází z potřeby řešit stávající nepříznivý stav, kdy neúměrným prodlužováním ohledání případu dochází k neopodstatněnému přerušení drážní dopravy. Zároveň stanovuje nezbytnou součinnost mezi orgány činnými v trestním řízení a provozovatele dráhy, co do zajištění odborných podkladů, dokumentujících vznik a příčinu nehodové události ve vztahu k interním předpisům provozovatele dráhy nebo drážní dopravy.

Část VI

Povolení, licence a odborná způsobilost

Zásada č. 2

(1) Provozovat dráhu je možné jen na základě povolení k zahájení provozováni dráhy (dále jen "povolení"), pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.

(2) Povolení opravňuje jeho držitele zahájit a dále provozovat dráhu v rozsahu a za podmínek v něm stanovených.

(3) Povolení uděluje na základě žádosti drážní správní úřad.

(4) Žádost o povolení musí obsahovat základní identifikační údaje žadatele. Žadatel musí prokázat oprávnění dráhu užívat.

(5) Žádost o povolení musí být doložena

a) platnou koncesí znějící na žadatele,

b) průkazem způsobilosti dráhy k jejímu řádnému a bezpečnému provozování,

c) údaji, vztahujícími se k charakteru a účelu dráhy,

d) popisem dopravní cesty,

e) údaji o časovém rozsahu provozování dráhy,

f) návrhem technického řešení a zabezpečení provozování dráhy.

(6) Drážní správní úřad vydá povolení žadateli, který splní podmínky stanovené tímto zákonem.

(7) Drážní správní úřad povolení odejme

a) jestliže držitel povolení závažným způsobem porušuje rozsah a podmínky povolení v něm stanovené nebo povinnosti vymezené tímto zákonem nebo jinými právními předpisy,

b) jestliže o to požádal držitel povolení.

Odůvodnění:

Zásada formuluje nově podmínky nutné pro zahájení provozování dráhy jako koncesované živnosti. Účelem povolení je ověřit technické a provozní podmínky způsobilosti dráhy, jejichž naplnění vzhledem k specifickému charakteru dráhy jako složitému technickému mechanismu je bezpodmínečně nutné, a tyto požadavky jdou nad rámec podmínek zkoumaných v kolaudačním řízení.

Toto povolení má přímý vztah k určité dráze bez ohledu na skutečnost, který subjekt je jejím provozovatelem.

Zásada č. 26

(1) Provozovat drážní dopravu na dráze lze jen na základě platné licence, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.

(2) Licence opravňuje jejího držitele k provozování drážní doprav, na dráze v rozsahu a za podmínek v ní stanovených.

(3) Licenci uděluje na základě žádosti drážní správní úřad.

(4) Žádost o licenci musí obsahovat základní identifikační údaje žadatele.

Žádost o licenci musí být doložena:

a) platnou koncesí znějící na žadatele,

b) údajem o dráze, na které má být drážní doprava provozována, popř. souhlasem provozovatele dráhy,

c) údaji vztahujícími se k druhu přepravy a rozsahu služeb poskytovaných v souvislosti s přepravou osob a věcí,

d) údajem o počtu a druhu provozovaných drážních vozidel,

e) údajem o územním a časovém rozsahu dopravy a přepravy,

f) návrhem jízdního řádu, pokud se jedná o osobní dopravu; u tramvajových a trolejbusových drah a rychlodrah i návrhem tras linek, včetně zastávek pro nástup a výstup a určení výchozí a cílové zastávky.

(6) Drážní správní úřad vydá licenci, jestliže to umožňuje kapacita dráhy, na které má být drážní doprava provozována, stanovený grafikon vlakové dopravy a technické podmínky dráhy.

(7) Drážní správní úřad licenci odejme z důvodů uvedených v zásadě č. 25 odst. 7.

Odůvodnění:

Zásada stanovuje podmínky pro provozování drážní dopravy na dané dráze.

Vedle koncese udělované na základě zvláštního zákona je to licence vydávaná drážním správním úřadem. Podstatou licence, která na rozdíl od povolení k provozování dráhy se váže ke konkrétnímu subjektu (provozovateli drážní dopravy), je úřední stvrzení potřebných skutečností k provozu, t.j. existence dostačující kapacity dané dráhy, rozsah poskytovaných služeb, časový a územní rozsah přepravy a dopravy a počet a druh provozovaných drážních vozidel.

Zásada č. 27

Odbornou způsobilost podle zvláštního předpisu prokazuje žadatel o udělení koncese vysvědčením o ukončeném vysokoškolském vzdělání a dokladem o nejméně pětileté odborné praxi nebo vysvědčením o ukončeném úplném středním odborném vzdělání a dokladem o nejméně desetileté odborné praxi, a to v oborech ekonomického, komerčního, právního, technického nebo dopravního zaměření.

Odůvodnění:

Provozování drah, s výjimkou drah celostátních, je podle živnostenského zákona koncesovanou živností. Živnostenský zákon stanoví všeobecné podmínky způsobilosti k živnostenskému podnikání a podmínky zvláštní způsobilosti k podnikání. Nejsou-li zvláštní podmínky pro provozování koncesované živnosti uvedeny přímo v příloze č. 3 k živnostenskému zákonu, je nezbytné je stanovit zvláštním zákonem.

Tento zákon proto stanoví podmínky pro odbornou způsobilost, nutnou pro udělení koncese; provozování drah a koncese k provozování drážní dopravy.

Nově se zavádí koncesovaná živnost "Provozování drážní dopravy" pro odlišení dvou různých druhů podnikání na dráze, a to v souladu se Směrnici Rady EHS č. 91/40/EEC.

Část VII

Státní správa a státní dozor ve věcech drah

Zásada č. 28

(1) Drážní správní úřady vykonávají státní správu a státní dozor ve věcech drah. Soustavu drážních správních úřadů tvoří ministerstvo dopravy a Drážní úřad.

(2) V hlavním městě Praze plní úkoly ve věcech drah v rozsahu stanoveném tímto zákonem magistrát.

Odůvodnění:

V zásadě je stanoven systém úřadů státní správy ve věcech drah.

Zásada č. 29

Ministerstvu dopravy jako drážnímu správnímu úřadu přísluší tento výkon působnosti:

a) je odvolacím orgánem ve správním řízení ve věcech upravených tímto zákonem vůči Drážnímu úřadu a Magistrátu hlavního města Prahy,

b) zrušuje celostátní dráhu na základě rozhodnutí vlády,

c) rozhoduje o změně kategorie celostátní dráhy na jinou kategorii železniční dráhy a o změně kategorie jiné železniční dráhy než celostátní dráhy na celostátní dráhu,

d) pověřuje autorizované zkušebny k provádění technických prohlídek a zkoušek drážních vozidel a určených technických zařízení,

e) vykonává státní dozor ve věcech drah.

Odůvodnění:

Výkon státní správy se důsledně odděluje v prvním a druhém stupni správního řízení. Ministerstvo dopravy působí jako orgán druhého stupně správního řízení, přičemž ve vybraných činnostech se zvláštním zájmem státu působí jako správní orgán prvního stupně.

Zásada č. 30

(1) Zřizuje se Drážní úřad se sídlem v Praze, který je podřízen ministerstvu dopravy.

(2) V čele Drážního úřadu je ředitel, kterého jmenuje a odvolává ministr dopravy.

(3) Drážní úřad je právnickou osobou. Podrobnosti o organizaci Drážního úřadu se upraví statutem, který schválí ministerstvo dopravy.

Odůvodnění:

Zásada zřizuje společný úřad, do něhož jsou zařazeny stávající Drážní správní úřad a Státní drážní technická inspekce. Nezbytnost zřízení tohoto úřadu zákonem vyplývá z článku 79 Ústavy České republiky. Uvedené úřady byly v předchozí právní úpravě (zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy) součástí státní organizace ČSD.

Rozdělení činnosti uvnitř Drážního úřadu se ponechává na vnitřním organizačním uspořádání.

Zásada č. 31

Drážní úřad vykonává tuto působnost:

a) rozhoduje o změně kategorie dráhy s výjimkou celostátní dráhy,

b) působnost speciálního stavebního úřadu pro stavby drah a stavby na dráze s výjimkou drah tramvajových, trolejbusových, lanových a rychlodrah, které jsou umístěny v obvodu působnosti Magistrátu hl. m. Prahy a vydává také rozhodnutí o povolení k předčasnému užívání stavby dráhy a stavby na dráze,

c) vydává pokyny k odstranění zjištěných zdrojů ohrožování, poškozování nebo rušení provozování drah, drážních telekomunikačních zařízení a vedení a drážních zabezpečovacích zařízení a rozhoduje o opatřeních k odstranění závad,

d) dává podnět příslušnému stavebnímu úřadu k zahájení řízení o odstranění, popřípadě úpravě stavby z důvodu ohrožení bezpečného a plynulého provozu na dráze,

e) schvaluje typ drážního vozidla,

f) schvaluje způsobilost drážního vozidla,

g) schvaluje způsobilost určených technických zařízení k provozu,

h) vydává a odnímá průkaz způsobilosti drážního vozidla,

i) vydává a odnímá průkaz způsobilosti určeného technického zařízení k provozu,

j) nařizuje provedení technické prohlídky drážního vozidla,

k) provádí technickobezpečnostní zkoušku staveb drah, které této zkoušce podléhají,

l) prověřuje odbornou způsobilost fyzických osob k provádění revizí, prohlídek a zkoušek určených technických zařízení v provozu na dráhách a vydává jim osvědčení,

m) ověřuje způsobilost určeného technického zařízení při provozu,

n) rozhoduje o zastavení nebo omezení provozu určených technických zařízení a o odejmutí průkazů nebo potvrzení jejich způsobilosti,

o) vydává stanovisko k žádosti o udělení koncese k provozováni drah a k žádosti o udělení koncese k provozování drážní dopravy,

p) vykonává státní dozor ve věcech drah ve věcech své působností,

r) rozhoduje o názvu a změnách názvu stanice (zastávky),

s) rozhoduje o vydání a o odejmutí povolení k provozování dráhy,

t) rozhoduje o vydání a o odejmutí licence k provozování drážní dopravy na dráhách,

u) stanoví v dohodě s vodohospodářským orgánem vzdálenost vodohospodářských děl od dráhy celostátní, dráhy regionální a vlečky,

v) ukládá, vybírá a vymáhá pokuty.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP