(1) Provozovatel drážní dopravy je povinen:
a) zajistit, aby při provozování drážní
dopravy byla používána drážní
vozidla a určená technická zařízení
s platným průkazem způsobilosti a v takovém
technickém stavu, který odpovídá schválené
způsobilosti,
b) zajistit, aby drážní dopravu zajišťovaly
osoby, které splňují předepsanou odbornou
a zdravotní způsobilost,
c) označit své pracovníky, kteří
jsou oprávněni dávat osobám při
drážní dopravě pokyny k zachování
bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy,
d) zastavit provoz drážního vozidla nebo určeného
technického zařízení, které
ohrožuje bezpečnost a zdraví osob nebo bezpečnost
majetku, a vyrozumět o tom drážní správní
úřad.
(2) Dopravce je dále povinen:
a) provozovat přepravu osob podle platného jízdního
řádu,
b) informovat cestující a přepravce o přepravních
podmínkách a jejich změnách,
c) označit jednotlivá drážní
vozidla nebo jejich soupravy určené pro přepravu
osob názvem výchozí a konečné
stanice (zastávky) s výjimkou lanových drah,
u drah tramvajových a trolejbusových dále
číslem linky, názvy zastávek a evidenčním
číslem vozidla,
d) v drážních vozidlech zajistit orientaci
a informovanost cestujících a vytvářet
podmínky pro přepravu osob tělesně
postižených a pro přepravu cestujících
s dětmi,
e) navrhovat jízdní řády a jejich
změny a předkládat je provozovateli dráhy.
Odůvodnění:
Zásada stanoví podmínky pro provozování
drážní dopravy, přičemž
za provozování drážní dopravy
se považuje obsluha drážních vozidel za
účelem uspokojování vlastních
provozních potřeb při dopravě nebo
obecných přepravních potřeb.
V souladu se Směrnicí Rady EHS č. 91/440/EEC
se odděluje institut "provozování drážní
dopravy" od institutu "provozování dráhy"
a tím se nově koncipuje právní postavení
samostatného subjektu, který provozuje drážní
dopravu jako koncesovanou živnost.
Zásada navíc stanoví základní
povinnosti veřejného dopravce v osobní dopravě,
jejichž zajištění je nutné pro
bezpečnou dopravu cestujících a pro jejich
informovanost o jízdních řádech a
přepravních podmínkách i pro požadovanou
úroveň kultury cestování.
(1) Drážní vozidlo musí zaručovat
bezpečnost drážní dopravy, bezpečnost
obsluhujících osob, bezpečnost dopravovaných
osob a věcí. Kromě toho musí drážní
vozidlo, určené pro dopravu osob, minimálně
splňovat standardní podmínky pro cestování,
a to i pro osoby zdravotně postižené ve vybraných
vozidlech osobní přepravy zvlášť
k tomu přizpůsobených svojí konstrukcí.
(2) Nově vyráběná drážní
vozidla nebo vozidla rekonstruovaná musí dále
odpovídat zejména požadavkům hygieny
práce, ochrany životního prostředí
i požadavkům vyplývajícím z mezinárodních
norem.
(3) Při stavbě drážních vozidel
musí být dodrženy technické podmínky
pro konstrukci a výrobu drážních vozidel
stanovené prováděcím předpisem
(dopravní řád).
(1) Drážní správní úřad
schvaluje typ drážního vozidla. Předpokladem
pro schválení typu je ověření
technické a provozní způsobilosti vozidla
technickou prohlídkou a zkouškou, dále ověření,
že vozidlo vyhovuje hygienickým předpisům
a příslušným právním předpisům
a předpisům pro ochranu životního prostředí.
Prohlídku i zkoušku je povinen zajistit výrobce
nebo dovozce na svůj náklad u autorizované
zkušebny a osvědčení o jejich výsledcích
předložit drážnímu správnímu
úřadu.
(2) U hromadně vyráběných nebo dovážených
drážních vozidel se jejich způsobilost
k provozu prokazuje shodou se schváleným typem.
Shodnost prokazuje výrobce nebo dovozce typovým
osvědčením, které je povinen vydat
pro každé vyrobené nebo dovezené drážní
vozidlo.
(3) Před uvedením určeného drážního
vozidla do provozu musí být schválena jeho
způsobilost k provozu. Způsobilost k provozu schvaluje
drážní správní úřad.
U určených drážních vozidel je
podmínkou schválení způsobilosti technickobezpečnostní
zkouška drážního vozidla. Prováděcí
předpis (dopravní řád) určí,
která drážní vozidla podléhají
technickobezpečnostní zkoušce a stanoví
rozsah a lhůty této zkoušky.
(4) Technickobezpečnostní zkoušku je povinen
na svůj náklad u autorizované zkušebny
zajistit výrobce nebo dovozce popřípadě
provozovatel drážní dopravy, jde-li o opravy
drážního vozidla, a osvědčení
o jejím výsledku předložit drážnímu
správnímu úřadu.
(5) Po schválení způsobilosti určeného
drážního vozidla vydá drážní
správní úřad pro drážní
vozidlo průkaz způsobilosti. V případě
pochybnosti o způsobilosti drážního
vozidla je drážní správní úřad
oprávněn nařídit jeho novou technickou
prohlídku popřípadě technickobezpečnostní
zkoušku.
(6) Provozovatel drážní dopravy je povinen
zajistit způsobilost drážního vozidla
na základě prohlídek stanovených prováděcím
předpisem (dopravním řádem).
(7) Provozní a technická způsobilost určeného
drážního vozidla musí být ověřena
novou technickobezpečnostní zkouškou při
podstatné změně konstrukce vozidla. Podrobnosti
stanoví prováděcí předpis (dopravní
řád).
(8) zjistí-li drážní správní
úřad, že drážní vozidlo
má tak závažné nedostatky, že nelze
zaručit bezpečnost drážní dopravy,
nebo nemá vlastnosti schváleného typu a v
důsledku toho závažným způsobem
ohrožuje bezpečnost drážní dopravy,
nebo že podstatné změny na vozidle nebyly jím
schváleny, odejme průkaz způsobilostí
nebo zakáže provoz vozidla, u kterého byly
tyto závady zjištěny.
Odůvodnění:
Zásady člení drážní
vozidla z hlediska účelu, k jakému jsou určena.
Stanoví obecné požadavky na stavbu a provoz
vozidla. Každé drážní vozidlo hromadně
vyráběné nebo dovážené
musí být podrobeno schvalovacímu řízení,
kterým se ověřuje, že drážní
vozidlo odpovídá svým provedením a
vlastnostmi příslušným podmínkám.
Výsledkem schvalovacího řízení
je schválení typu drážního vozidla,
o čemž Drážní úřad
vydá rozhodnutí.
Před uvedením určeného drážního
vozidla do provozu musí být jeho způsobilost
schválena technickobezpečnostní zkouškou
a na jejím základě bude Drážním
úřadem vydán průkaz způsobilosti.
Schvalování způsobilosti podléhají
i drážní vozidla jíž provozovaná,
pokud u nich došlo k podstatným změnám,
kterými se a.měnily technické parametry nebo
provedení drážního vozidla, dále
vozidla po generální opravě a opravě
po nehodě s velkou škodou.
Zásada dále stanoví povinnosti Drážního
úřadu při provozu drážního
vozidla.
(1) Dopravce přepraví osobu, která o přepravu
požádá, a přijme k přepravě
zavazadlo a zásilku podanou k přepravě. vzájemná
práva a povinnosti stanoví přepravní
smlouva a přepravní řád.
(2) Dopravce je povinen vyhlásit omezení přepravy
na základě rozhodnutí vydaného v mimořádném
nebo v naléhavém veřejném zájmu
orgány státní správy oprávněnými
vydávat rozhodnutí v oblasti veterinární,
rostlinolékařské, hygienické služby,
přepravy zbraní, střeliva a výbušnin,
celní služby, ochrany životního prostředí.
(3) Dopravce je oprávněn vyhlásit omezení
přepravy z důvodů:
a) nesjízdnosti trati v důsledku živelní
pohromy, nehody nebo rekonstrukce dopravní cesty,
b) překročení přípustné
propustnosti nebo výkonnosti dopravní cesty dráhy
vlastní nebo navazující.
(4) Dopravce je povinen omezení přepravy uveřejnit.
Omezení vstupuje v platnost okamžikem jeho uveřejnění
nebo v termínu, stanoveném na vývěsce.
Odůvodnění:
Za veřejného dopravce je považován
provozovatel drážní dopravy, který zajišťuje
přepravu osob a věcí na bázi smluvního
vztahu. Podmínky přepravy vycházející
ze smluvní základny jsou v souladu s podmínkami
stanovenými Úmluvou o mezinárodni železniční
přepravě (COTIF), kterou je Česká
republika vázána. Pro ostatní druhy drah
vyjma celostátních drah platí tyto podmínky
přiměřeně. Zásada ponechává
možnost pro rozhodnutí orgánu státní
správy ve věci omezení přepravy, které
je dopravce povinen respektovat. Zásada obsahuje taxativní
výčet důvodů, na jejichž základě
je dopravce oprávněn vyhlásit omezeni přepravy.
(1) Základní přepravní podmínky
pro přepravu osob a věcí stanoví přepravní
řád.
(2) Přepravní řád stanoví,
které věci je dovoleno na dráze podávat
k přepravě a přepravovat jen za zvláštních
podmínek.
(3) Dopravce je povinen vydat a vyhlásit podrobně
(smluvní) přepravní podmínky. Podrobně
(smluvní) přepravní podmínky se mohou
odchýlit od ustanovení přepravního
řádu jen v případech stanovených
tímto řádem.
(4) Podrobné (smluvní) přepravní podmínky
pro celostátní dráhu a regionální
dráhu se vyhlašují v Přepravním
a tarifním věstníku, který vydává
ministerstvo dopravy.
(5) Z přepravy jsou vyloučeny:
a) věci, jejichž přeprava je zakázána
právními předpisy nebo opatřeními
orgánů státní správy,
b) věci, které se svými rozměry, hmotností
nebo úpravou nehodí k žádané
přepravě s ohledem na zařízení
dráhy nebo drážní vozidla nebo s ohledem
na bezpečnost drážního provozu.
Odůvodnění:
Přepravní řády v jednotlivých
druzích dopravy na jednotlivých dráhách
se vydávají na základě zmocnění
obsaženého v obchodním zákoníku
a občanském zákoníku. Návrh
zásad připouští vyhlášení
podrobných přepravních podmínek, které
budou mít smluvní charakter mezi veřejným
dopravcem a přepravcem, používaných
zejména v nákladní přepravě.
Zásada vychází z Úmluvy o mezinárodní
železniční přepravě (COTIF) v
zájmu vytvoření jednotného přepravního
režimu na celostátních dráhách,
popřípadě regionálních dráhách.
Z toho důvodu připouští odchylnou úpravu
od obchodního zákoníku při splnění
podmínky převzetí příslušných
ustanovení z mezinárodních dohod, tzn. přepravní
řád pro dráhy celostátní převezme
v co největším rozsahu ustanovení mluvy
COTIF v zájmu přizpůsobení vnitrostátního
přepravního režimu mezinárodnímu.
Přepravní a tarifní věstník
poskytuje zejména přepravcům informace o
tarifních a přepravních podmínkách
u jednotlivých veřejných dopravců.
Nelze jej zaměňovat s Cenovým věstníkem.
Návrh zásady stanoví základní
podmínky, které je nutné dodržet v přepravě
zboží a při přepravě zavazadel
v osobní dopravě v zájmu bezpečnosti
přepravy, ochrany životního prostředí
a dalších veřejných zájmů.
(1) Dopravce nabízí přepravní výkony
a služby podle tarifů. Tarif je sazebník cen
za jednotlivé přepravní výkony, sazebník
cen za vedlejší výkony při poskytování
přepravních služeb a souhrn podmínek
pro poskytování přepravních služeb.
(2) Dopravce je povinen vydat a vyhlásit tarif. Tarif pro
celostátní dráhu a dráhu regionální
se vyhlašuje v Přepravním a tarifním
věstníku; tarif a jeho změny nabývají
účinnosti nejdříve 15 dní po
jejich uveřejnění.
(3) Pro uplatňování regulace a kontroly sazeb
pro výpočet jízdného a přepravného
a pro výpočet cen za vedlejší výkony,
jakož i pro výpočet cen za činnosti,
vykonávané provozovatelem dráhy v souvislosti
s přepravou, platí cenové předpisy.
(4) Dopravce je povinen vyhlášené tarify zpřístupnit
veřejnosti.
(5) Tarif se uplatňuje vůči všem cestujícím,
odesílatelům a příjemcům stejně.
Odůvodnění:
Pro určení ceny přepravy, pro tvorbu cen
a jejich regulaci platí cenový zákon. Návrh
zásady upravuje jen obecné povinností veřejného
dopravce, které jdou nad rámec cenových předpisů
a jejichž plnění je nutné vzhledem ke
zvláštnosti přepravy na dráhách.
V této souvislosti návrh zásad stanoví
povinnost provozovatele vyhlásit tarif a zpřístupnit
jej veřejnosti, dobu vzniku platnosti tarifu a obecnou
zásadu o poskytování slev tak, aby nebyl
nikdo diskriminován.
(1) Osoby, které zajišťují provozování
dráhy nebo drážní dopravu, musí
být zdravotně a odborně způsobilé.
Konkrétní profese, jejichž výkon vyžaduje
odbornou způsobilost, a rozsah potřebných
odborných znalostí stanoví prováděcí
předpis (řád pro odbornou způsobilost
pracovníků drah).
(2) Odborná způsobilost se ověřuje
zkouškou. Podmínky stanoví prováděcí
předpis (řád pro odbornou způsobilost
pracovníků drah). Na základě úspěšného
absolvování zkoušky se vydá osvědčení
o odborné způsobilosti.
(3) Podmínky zdravotní způsobilosti osob
pro konkrétní profese, jejichž výkon
vyžaduje zdravotní způsobilost osob, a způsob
jejího posuzování stanoví zvláštní
předpis.
(4) Jeví-li osoba příznaky zdravotní
nebo odborné nezpůsobilosti, které zakládají
odůvodněnou pochybnost o její odborné
nebo zdravotní způsobilosti, je drážní
správní úřad nebo provozovatel dráhy
nebo provozovatel drážní dopravy oprávněn
nařídit mimořádné ověření
způsobilosti. Do doby než bude odborná nebo
zdravotní způsobilost ověřena, nesmí
osoba provozovat profesi, pro jejíž výkon se
vyžaduje odborná nebo zdravotní způsobilost.
Odůvodnění:
K zajišťování bezpečnosti a
plynulosti při provozování dráhy a
drážní dopravy musí osoby, které
se přímo podílejí na činnostech,
spojených s provozováním dráhy a s
drážní dopravou, být zdravotně
a smyslově způsobilé, proto prováděcí
předpis bude stanovovat zvláštní podmínky
pro uvedenou způsobilost. Osoby, zajišťující
provozování dráhy a drážní
dopravy, musí být k této činnosti
i odborně způsobilé. Odbornou způsobilostí
se rozumí odborné předpoklady, dovednosti
a znalosti, které pracovník pro výkon pracovní
profese při provozování dráhy a drážní
dopravy musí splňovat, prokázat zkouškou
a neustále je obnovovat. Vzhledem k rozsahu profesních
činností na dráze a v drážní
dopravě zákon umožňuje, aby nezbytné
podrobnosti stanovil prováděcí předpis.
Návrh zásady tedy stanoví povinnost těmto
osobám prokazovat zdravotní a odbornou způsobilost
k určené pracovní činnosti a oprávnění
drážního správního úřadu
nebo provozovatele tuto odbornou způsobilost ověřit,
popřípadě odebrat osvědčení
o odborné způsobilosti. V případě
pochybnosti o zdravotní způsobilosti nesmí
být příslušná pracovní
činnost osobou vykonávána do doby jejího
opětovného prokázání.
(1) Nehodou při provozování dráhy
a drážní dopravy je každá událost,
k níž došlo v souvislosti s pohybem drážního
vozidla mající za následek smrt nebo újmu
na zdraví osoby, škody na majetku nebo ohrožení
života a zdraví osob a majetku.
(2) Provozovatel dráhy nebo drážní dopravy
je povinen nehodu neprodleně oznámit orgánům
Policie České republiky.
(3) Provozovatel dráhy nebo provozovatel drážní
dopravy je povinen odklidit předměty, překážku
nebo jinak změnit původní stav na místě
nehody tehdy, je-li třeba:
a) vyprostit zraněné osoby,
b) zabránit dalším škodám,
c) uvolnit alespoň jednu kolej pro obnovení drážního
provozu.
Přitom je povinen zajistit a zdokumentovat stav v době
nehody a dostupné stopy.
Odůvodnění:
Zásada kvalifikuje nehodovou událost, k níž
došlo v souvislosti s provozováním dráhy,
drážní dopravy a provozem určených
technických zařízení.
Zásada stanoví základní povinnosti
pro provozovatele dráhy a provozovatele drážní
dopravy při vzniku nehodové události a povinnost
přijímat preventivní opatření.
Zásada umožňuje pracovníku dráhy
odstranit překážku z kolejí ještě
před příchodem orgánů činných
v trestním řízení, za podmínky,
že budou zajištěny a zdokumentovány dostupné
stopy, a to v zájmu co nejrychlejšího obnovení
sjízdnosti dráhy.
Zásada vychází z potřeby řešit
stávající nepříznivý
stav, kdy neúměrným prodlužováním
ohledání případu dochází
k neopodstatněnému přerušení
drážní dopravy. Zároveň stanovuje
nezbytnou součinnost mezi orgány činnými
v trestním řízení a provozovatele
dráhy, co do zajištění odborných
podkladů, dokumentujících vznik a příčinu
nehodové události ve vztahu k interním předpisům
provozovatele dráhy nebo drážní dopravy.
(1) Provozovat dráhu je možné jen na základě
povolení k zahájení provozováni dráhy
(dále jen "povolení"), pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak.
(2) Povolení opravňuje jeho držitele zahájit
a dále provozovat dráhu v rozsahu a za podmínek
v něm stanovených.
(3) Povolení uděluje na základě žádosti
drážní správní úřad.
(4) Žádost o povolení musí obsahovat
základní identifikační údaje
žadatele. Žadatel musí prokázat oprávnění
dráhu užívat.
(5) Žádost o povolení musí být
doložena
a) platnou koncesí znějící na žadatele,
b) průkazem způsobilosti dráhy k jejímu
řádnému a bezpečnému provozování,
c) údaji, vztahujícími se k charakteru a
účelu dráhy,
d) popisem dopravní cesty,
e) údaji o časovém rozsahu provozování
dráhy,
f) návrhem technického řešení
a zabezpečení provozování dráhy.
(6) Drážní správní úřad
vydá povolení žadateli, který splní
podmínky stanovené tímto zákonem.
(7) Drážní správní úřad
povolení odejme
a) jestliže držitel povolení závažným
způsobem porušuje rozsah a podmínky povolení
v něm stanovené nebo povinnosti vymezené
tímto zákonem nebo jinými právními
předpisy,
b) jestliže o to požádal držitel povolení.
Odůvodnění:
Zásada formuluje nově podmínky nutné
pro zahájení provozování dráhy
jako koncesované živnosti. Účelem povolení
je ověřit technické a provozní podmínky
způsobilosti dráhy, jejichž naplnění
vzhledem k specifickému charakteru dráhy jako složitému
technickému mechanismu je bezpodmínečně
nutné, a tyto požadavky jdou nad rámec podmínek
zkoumaných v kolaudačním řízení.
Toto povolení má přímý vztah
k určité dráze bez ohledu na skutečnost,
který subjekt je jejím provozovatelem.
(1) Provozovat drážní dopravu na dráze
lze jen na základě platné licence, pokud
zvláštní zákon nestanoví jinak.
(2) Licence opravňuje jejího držitele k provozování
drážní doprav, na dráze v rozsahu a
za podmínek v ní stanovených.
(3) Licenci uděluje na základě žádosti
drážní správní úřad.
(4) Žádost o licenci musí obsahovat základní
identifikační údaje žadatele.
Žádost o licenci musí být doložena:
a) platnou koncesí znějící na žadatele,
b) údajem o dráze, na které má být
drážní doprava provozována, popř.
souhlasem provozovatele dráhy,
c) údaji vztahujícími se k druhu přepravy
a rozsahu služeb poskytovaných v souvislosti s přepravou
osob a věcí,
d) údajem o počtu a druhu provozovaných drážních
vozidel,
e) údajem o územním a časovém
rozsahu dopravy a přepravy,
f) návrhem jízdního řádu, pokud
se jedná o osobní dopravu; u tramvajových
a trolejbusových drah a rychlodrah i návrhem tras
linek, včetně zastávek pro nástup
a výstup a určení výchozí a
cílové zastávky.
(6) Drážní správní úřad
vydá licenci, jestliže to umožňuje kapacita
dráhy, na které má být drážní
doprava provozována, stanovený grafikon vlakové
dopravy a technické podmínky dráhy.
(7) Drážní správní úřad
licenci odejme z důvodů uvedených v zásadě
č. 25 odst. 7.
Odůvodnění:
Zásada stanovuje podmínky pro provozování
drážní dopravy na dané dráze.
Vedle koncese udělované na základě
zvláštního zákona je to licence vydávaná
drážním správním úřadem.
Podstatou licence, která na rozdíl od povolení
k provozování dráhy se váže ke
konkrétnímu subjektu (provozovateli drážní
dopravy), je úřední stvrzení potřebných
skutečností k provozu, t.j. existence dostačující
kapacity dané dráhy, rozsah poskytovaných
služeb, časový a územní rozsah
přepravy a dopravy a počet a druh provozovaných
drážních vozidel.
Odbornou způsobilost podle zvláštního
předpisu prokazuje žadatel o udělení
koncese vysvědčením o ukončeném
vysokoškolském vzdělání a dokladem
o nejméně pětileté odborné
praxi nebo vysvědčením o ukončeném
úplném středním odborném vzdělání
a dokladem o nejméně desetileté odborné
praxi, a to v oborech ekonomického, komerčního,
právního, technického nebo dopravního
zaměření.
Odůvodnění:
Provozování drah, s výjimkou drah celostátních,
je podle živnostenského zákona koncesovanou
živností. Živnostenský zákon stanoví
všeobecné podmínky způsobilosti k živnostenskému
podnikání a podmínky zvláštní
způsobilosti k podnikání. Nejsou-li zvláštní
podmínky pro provozování koncesované
živnosti uvedeny přímo v příloze
č. 3 k živnostenskému zákonu, je nezbytné
je stanovit zvláštním zákonem.
Tento zákon proto stanoví podmínky pro
odbornou způsobilost, nutnou pro udělení
koncese; provozování drah a koncese k provozování
drážní dopravy.
Nově se zavádí koncesovaná živnost
"Provozování drážní dopravy"
pro odlišení dvou různých druhů
podnikání na dráze, a to v souladu se Směrnici
Rady EHS č. 91/40/EEC.
(1) Drážní správní úřady
vykonávají státní správu a
státní dozor ve věcech drah. Soustavu drážních
správních úřadů tvoří
ministerstvo dopravy a Drážní úřad.
(2) V hlavním městě Praze plní úkoly
ve věcech drah v rozsahu stanoveném tímto
zákonem magistrát.
Odůvodnění:
V zásadě je stanoven systém úřadů
státní správy ve věcech drah.
Ministerstvu dopravy jako drážnímu správnímu
úřadu přísluší tento výkon
působnosti:
a) je odvolacím orgánem ve správním
řízení ve věcech upravených
tímto zákonem vůči Drážnímu
úřadu a Magistrátu hlavního města
Prahy,
b) zrušuje celostátní dráhu na základě
rozhodnutí vlády,
c) rozhoduje o změně kategorie celostátní
dráhy na jinou kategorii železniční
dráhy a o změně kategorie jiné železniční
dráhy než celostátní dráhy na
celostátní dráhu,
d) pověřuje autorizované zkušebny k
provádění technických prohlídek
a zkoušek drážních vozidel a určených
technických zařízení,
e) vykonává státní dozor ve věcech
drah.
Odůvodnění:
Výkon státní správy se důsledně
odděluje v prvním a druhém stupni správního
řízení. Ministerstvo dopravy působí
jako orgán druhého stupně správního
řízení, přičemž ve vybraných
činnostech se zvláštním zájmem
státu působí jako správní orgán
prvního stupně.
(1) Zřizuje se Drážní úřad
se sídlem v Praze, který je podřízen
ministerstvu dopravy.
(2) V čele Drážního úřadu
je ředitel, kterého jmenuje a odvolává
ministr dopravy.
(3) Drážní úřad je právnickou
osobou. Podrobnosti o organizaci Drážního úřadu
se upraví statutem, který schválí
ministerstvo dopravy.
Odůvodnění:
Zásada zřizuje společný úřad,
do něhož jsou zařazeny stávající
Drážní správní úřad
a Státní drážní technická
inspekce. Nezbytnost zřízení tohoto úřadu
zákonem vyplývá z článku 79
Ústavy České republiky. Uvedené úřady
byly v předchozí právní úpravě
(zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé
státní dráhy) součástí
státní organizace ČSD.
Rozdělení činnosti uvnitř Drážního
úřadu se ponechává na vnitřním
organizačním uspořádání.
Drážní úřad vykonává
tuto působnost:
a) rozhoduje o změně kategorie dráhy s výjimkou
celostátní dráhy,
b) působnost speciálního stavebního
úřadu pro stavby drah a stavby na dráze s
výjimkou drah tramvajových, trolejbusových,
lanových a rychlodrah, které jsou umístěny
v obvodu působnosti Magistrátu hl. m. Prahy a vydává
také rozhodnutí o povolení k předčasnému
užívání stavby dráhy a stavby
na dráze,
c) vydává pokyny k odstranění zjištěných
zdrojů ohrožování, poškozování
nebo rušení provozování drah, drážních
telekomunikačních zařízení
a vedení a drážních zabezpečovacích
zařízení a rozhoduje o opatřeních
k odstranění závad,
d) dává podnět příslušnému
stavebnímu úřadu k zahájení
řízení o odstranění, popřípadě
úpravě stavby z důvodu ohrožení
bezpečného a plynulého provozu na dráze,
e) schvaluje typ drážního vozidla,
f) schvaluje způsobilost drážního vozidla,
g) schvaluje způsobilost určených technických
zařízení k provozu,
h) vydává a odnímá průkaz způsobilosti
drážního vozidla,
i) vydává a odnímá průkaz způsobilosti
určeného technického zařízení
k provozu,
j) nařizuje provedení technické prohlídky
drážního vozidla,
k) provádí technickobezpečnostní zkoušku
staveb drah, které této zkoušce podléhají,
l) prověřuje odbornou způsobilost fyzických
osob k provádění revizí, prohlídek
a zkoušek určených technických zařízení
v provozu na dráhách a vydává jim
osvědčení,
m) ověřuje způsobilost určeného
technického zařízení při provozu,
n) rozhoduje o zastavení nebo omezení provozu určených
technických zařízení a o odejmutí
průkazů nebo potvrzení jejich způsobilosti,
o) vydává stanovisko k žádosti o udělení
koncese k provozováni drah a k žádosti o udělení
koncese k provozování drážní
dopravy,
p) vykonává státní dozor ve věcech
drah ve věcech své působností,
r) rozhoduje o názvu a změnách názvu
stanice (zastávky),
s) rozhoduje o vydání a o odejmutí povolení
k provozování dráhy,
t) rozhoduje o vydání a o odejmutí licence
k provozování drážní dopravy
na dráhách,
u) stanoví v dohodě s vodohospodářským
orgánem vzdálenost vodohospodářských
děl od dráhy celostátní, dráhy
regionální a vlečky,