Magistrátu hlavního města Prahy jako drážnímu
správnímu Úřadu přísluší
výkon působnosti Drážního úřadu
ve věci tramvajových, trolejbusových, lanových,
a rychlodrah s výjimkou činností uvedených
v zásadě č. 31 pod písmenem e),f),g),h,i),j),l),m),n).
Odůvodnění:
Zásady obsahují výčet věcné
působnosti Drážního úřadu
a magistrátu.
(1) Státní dozor na dráhách vykonávají
drážní správní úřady.
Ministr dopravy pověří výkonem státního
dozoru vybrané zaměstnance drážních
správních úřadů, kteří
svým funkčním zařazením, odbornou
kvalifikací a zdravotní způsobilostí
jsou způsobilí posoudit porušování
povinností podle tohoto zákona. Při výkonu
státního dozoru pověřený zaměstnanec
dozírá, zda provozovatelé drah a dopravci
dodržují podmínky a plní povinnosti
stanovené tímto zákonem a zda provozují
dráhu a drážní dopravu podle vydané
koncese a povolení (licence).
(2) Zaměstnanec pověřený výkonem
státního dozoru je oprávněn v souvislosti
s výkonem dozoru vstupovat do všech prostor souvisejících
s vykonávanou činností, nahlížet
do dokladů a evidencí týkajících
se provozování drah a drážní
dopravy. Provozovatel dráhy a provozovatel drážní
dopravy je povinen zaměstnanci pověřenému
výkonem státního dozoru umožnit výkon
uvedených oprávnění, dopravit jej
po dráze a umožnit bezplatné použití
drážních sdělovacích zařízení.
(3) Při výkonu státního dozoru je
zaměstnanec pověřený výkonem
státního dozoru povinen prokázat se dokladem
o pověření. Doklad o pověření
musí zejména obsahovat jméno pověřeného
zaměstnance, rozsah jeho oprávnění
a musí být potvrzen ministrem dopravy. Vzor dokladu
o pověření ministerstvo dopravy zveřejní.
(4) Zaměstnanec pověřený výkonem
státního dozoru je povinen při zjištění
porušení tohoto zákona neprodleně vyrozumět
příslušný drážní
správní úřad. Zjistí-li zaměstnanec
pověřený výkonem státního
dozoru na dráhách závadu nebo porušení
předpisů k zajištění bezpečného
a plynulého provozování drah nebo drážní
dopravy, vyzve provozovatele dráhy nebo provozovatele drážní
dopravy k jejímu odstranění ve stanovené
lhůtě. Nebude-li závada odstraněna
ve stanovené lhůtě, drážní
správní úřad zahájí
správní řízení.
(5) Provozovatelé drah a provozovatelé drážní
dopravy jsou povinni ve stanovené lhůtě odstranit
nedostatky zjištěné při výkonu
státního dozoru na dráhách, jejich
příčiny a škodlivé následky
nebo provést neodkladně nezbytná opatření
k jejich odstranění. Odstranění nedostatků
a přijatá opatření sdělí
provozovatel dráhy nebo provozovatel drážní
dopravy příslušnému drážnímu
správnímu úřadu písemně.
Odůvodnění:
Zajištění bezpečnosti a plynulosti
provozováni drah a drážní dopravy je
zájmem státu, který musí stát
chránit. K tomuto účelu slouží
státní dozor na dráhách, jehož
hlavním cílem je výkon dozoru nad činností
provozovatelů dráhy a drážní
dopravy a jejich pracovníků, a to zejména
nad dodržováním právních předpisů,
upravujících provozování dráhy
a drážní dopravy a dále za účelem
zajištění bezpečného a nerušeného
provozování drah a drážní dopravy.
Při výkonu státního dozoru na dráhách
se sleduje též stav staveb drah a staveb na dráze,
jejích udržování a provozování
z hlediska vydaných povolení (stavebního
apod.) a zda odpovídají stanoveným podmínkám
provozu, dále se sleduje odborná způsobilost
provozovatelů drah a drážní dopravy,
odborná a zdravotní způsobilost pracovníků
zajišťujících provozování
drah a drážní dopravu a také stav a
provoz drážních vozidel, aby nedošlo k
ohrožení nebo poškození zdraví,
ke škodám na majetku a k narušení bezpečnosti
a plynulostí provozování drah a drážní
dopravy.
Státní dozor na dráhách se vykonává
rovněž nad určenými technickými
zařízeními a nad činnostmi, spojenými
s užíváním těchto technických
zařízení, při jejichž provozu
by mohlo dojít k ohrožení života a zdraví
osob nebo majetku nebo k ohrožení bezpečného
a plynulého provozování drah a drážní
dopravy.
Výkon státního dozoru na dráhách
se provádí na všech pracovištích
provozovatele dráhy a drážní dopravy,
u výrobců určených technických
zařízení a za provozování dráhy
a drážní dopravy, všem provozovatelům
ukládá zákon povinnost vtvořit pro
výkon státního dozoru odpovídající
podmínky.
(1) Drážní správní úřad
při porušení tohoto zákona uloží
pokutu až do výše 200 tis. Kč provozovateli
drah, který
a) umožní při provozování dráhy
a drážní dopravy výkon činnosti
osobě, která není zdravotně a odborně
způsobilá,
b) nezajišťuje bezpečný a plynulý
pohyb drážního vozidla na dráze,
c) připustí na dráhu drážní
vozidla, které nemá platný průkaz
způsobilosti,
d) používá při provozování
dráhy určené technické zařízení
bez platného průkazu způsobilosti,
e) provozuje dráhu bez koncese a bez povolení drážního
správního úřadu,
f) neumožní využití celostátní
dráhy a regionální dráhy oprávněnému
provozovateli drážní dopravy.
(2) Drážní správní úřad
při porušení tohoto zákona uloží
pokutu až do výše 200 tis. Kč provozovateli
drážní dopravy, který
a) umožní při provozování drážní
dopravy výkon činnosti osobě, která
není zdravotně a odborně způsobilá,
b) provozuje drážní dopravu bez koncese a licence
vydané drážním správním
úřadem,
c) používá při provozování
drážní dopravy drážní vozidlo
nebo určené technické zařízení
bez platného průkazu způsobilosti,
d) porušuje ustanovení tohoto zákona nebo mezinárodních
smluv, kterými je Česká republika vázána
a které byly zveřejněny ve Sbírce
zákonů.
(3) Drážní správní úřad
při porušení tohoto zákona uloží
pokutu až do výše 1 mil. Kč provozovateli
drážní dopravy, který
a) neoprávněně zastaví nebo podstatně
omezí přepravu osob a věcí,
b) poruší povinnost stanovenou pro přepravu
nebezpečných věcí.
(4) Drážní správní úřad
při porušení tohoto zákona uloží
pokutu až do výše 500 tis. Kč osobě,
která
a) neodstranila zdroj ohrožení nebo rušení
provozování dráhy a drážní
dopravy,
b) svojí činností poškodila drážní
zařízení nebo drážní vedení,
c) porušila stanovené přepravní podmínky
pro přepravu nebezpečného zboží,
d) nesplnila podmínky pro stavbu dráhy, stanovené
právním předpisem (stavební a technický
řád dráhy).
Odůvodnění:
Nově se upravuje oprávnění drážního
správního úřadu uložit provozovateli
dráhy nebo provozovateli drážní dopravy
pokutu. Dosavadní právní úprava umožňovala
uložit pokutu organizacím za poškození
kabelu drážního vedení v ochranném
pásmu i mimo ně od 10 000,- Kč do 50 000,-
Kč. Možnost uložit pokutu se rozšiřuje
na poškozeni všech drážních zařízení
a na další porušení povinnosti uložených
zákonem provozovatelům drah a provozovatelům
drážní dopravy, jakož i dalším
osobám, které svým jednáním
poruší ustanovení zákona.
Přísnější postih je stanoven
za porušení povinnosti uložené rozhodnutím
drážního správního úřadu
k zabránění přímého
ohrožení dráhy a drážní
dopravy, majetku, života, zdraví a bezpečnosti
osob zúčastněných na provozování
dráhy a drážní dopravy.
(1) Řízení o uložení pokuty lze
zahájit do jednoho roku ode dne, kdy se drážní
správní úřad o porušení
uvedených povinností dozvěděl, nejpozději
však do pěti let od doby, kdy k porušení
došlo, jde-li o pokračující neoprávněné
provozování dráhy nebo drážní
dopravy, nejpozději do pěti let od doby, kdy neoprávněná
činnost ještě trvala.
(2) Při stanovení výše pokuty se přihlíží
k závažnosti, významu a době trvání
protiprávního jednání a k rozsahu
způsobené škody.
(3) Pokuty uložené podle tohoto zákona jsou
příjmem státního rozpočtu.
Odůvodnění:
Zásada upravuje řízení o uložení
pokuty. Přihlíží při stanovení
výše pokuty k závažnosti protiprávního
jednání při provozování dráhy
a drážní dopravy.
Ustanovení tohoto zákona se nepoužijí,
jestliže mezinárodní smlouva, jíž
je Česká republika vázána a která
byla uveřejněna ve Sbírce zákonů,
obsahuje odchylnou úpravu.
Odůvodnění:
Drážní dopravy a provozováni drah
se dotýká řada mezinárodních
úprav. Tyto mezinárodní smlouvy upravují
speciálně režim mezinárodní dopravy
a nezasahují přímo do vnitrostátní
dopravy.
Řízení ve věcech upravených
tímto zákonem se řídí zákonem
o správním řízení (správní
řád), pokud jednotlivá ustanovení
tohoto zákona nestanoví jinak. Rozhoduje-li v prvním
stupni Drážní úřad nebo Magistrát
hl.města Prahy, je odvolacím úřadem
ministerstvo dopravy.
Odůvodnění:
Zásada stanovuje, v kterých případech
se postupuje podle správního řádu.
(1) Ministerstvo dopravy rozhodne ve lhůtě do jednoho
roku od účinnosti tohoto zákona, které
dráhy z celostátních drah, jež provozuje
podnik České dráhy na základě
zvláštního zákona, jsou dráhy
regionální. Určené regionální
dráhy je ministerstvo dopravy povinno zveřejnit
v Obchodním věstníku. Na rozhodování
se nevztahuje správní řád.
(2) Provozování regionálních drah
podnikem České dráhy není živností
podle živnostenského zákona.
Odůvodnění:
Zásada upravuje způsob přeměny
současné jednotné kategorie celostátních
drah na nové kategorie celostátních drah
nebo regionálních drah.
Stanovování nové kategorizace není
rozhodování ve správním řízení.
(1) Provozovatelé dráhy, kteří provozují
dráhu na základě koncese podle živnostenského
zákona vydané před účinností
tohoto zákona, jsou povinni předložit do tří
let od účinnosti tohoto zákona příslušnému
živnostenskému úřadu osvědčení
o odborné způsobilosti stanovené tímto
zákonem pro provozování dráhy a provozování
drážní dopravy. Předloží-li
provozovatelé dráhy ve stanovené lhůtě
osvědčení o odborné způsobilosti,
platí vydaná koncese pro provozování
dráhy i pro provozování drážní
dopravy na této dráze. Nepředloží-li
v této lhůtě provozovatelé dráhy
osvědčení, koncese uplynutím tříleté
lhůty zaniká.
(2) Bylo-li provozování dráhy nebo provozování
drážní dopravy zahájeno před
účinností tohoto zákona, nevyžaduje
se povolení pro zahájení provozování
této dráhy nebo licence k zahájení
provozování drážní dopravy na
této dráze.
Odůvodnění:
Zásada upravuje v přechodném ustanovení
postavení provozovatelů dráhy, kteří
provozují dráhu na základě dosud platných
právních předpisů.
Vláda vydá k provedení tohoto zákona
nařízení, kterým stanoví:
a) základní přepravní podmínky
pro přepravu osob a věcí,
b) které věci je dovoleno podávat k přepravě
a přepravovat jen za zvláštních podmínek,
c) podmínky pro omezení přepravy osob a věcí,
d) podmínky pro některé činnosti vykonávané
dopravcem v souvislosti s přepravou osob a věcí.
Ministerstvo dopravy vydá k provedení tohoto zákona
tyto právní předpisy:
1. stavební a technický řád dráhy
(zásada č. 5, 9, 12),
2. dopravní řád (zásada č.
13, 15, 18, 19),
3. řád pro styk drah (zásada č. 8),
4. řád pro odbornou způsobilost pracovníků
drah (zásada č. 16, 23),
5. řád provozu určených technických
zařízení (zásada č. 16).
Odůvodnění:
Zásady obsahují zmocňovací ustanovení
k vydání právních předpisů,
které budou obsahovat podrobnější právní
úpravu.
Příloha č. 3 k zákonu č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání, se mění
a doplňuje takto:
1) "Ve skupině 314: Ostatní" alinea 18
nově zní:
2) "Ve skupině 314: Ostatní" se za alineu
18 zařazuje nový text, který zní:
Odvodnění:
Zásada obsahuje nezbytné doplnění
přílohy č. 3 zákona č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání.
Tímto zákonem se zrušují
1. zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách,
ve znění zákona č. 104/1974 Sb.
2. vyhláška MD č. 52/1964 Sb., kterou se provádí
zákon o dráhách, ve znění vyhlášek
č. 132/1969 Sb. a č. 122/1974 Sb.
3. vyhláška MD č. 68/1964 Sb., o přenesení
působnosti státní správy ve věcech
drah, ve znění vyhlášky č. 11/1979
Sb., o působnosti správ celostátních
drah na úseku státního odborného technického
dozoru na dráhách a vyhlášky č.
177/1988 Sb.
4. vyhláška MD č. 28/1967 Sb., kterou se stanoví
pravidla pro styk drah s hornickou činností.
5. vyhláška FMD č. 18/1981 Sb., o schvalování
drážních vozidel a zvláštních
drážních mechanizačních zařízení.
6. vyhláška FMD č. 190/1988 Sb., kterou se
stanoví pevné částky náhrad
za způsobení malých poruch v provozu vlaku
na celostátních dráhách a vlečkách,
ve znění vyhlášky č. 316/1992
Sb.
7. výnos FMD č.j. 8624/1982-25 ze dne 10.5.1982,
kterým se stanoví pevné částky
náhrad za poškození železničních
vozů a zařízení (reg. v částce
16 Sbírky zákonů, ročník 1982),
ve znění výnosu č.j. 18.682/1992-040
ze dne 25.6.1992 (reg. v částce 81 Sbírky
zákonů, ročník 1992).
8. výnos federálního ministerstva dopravy
č.j. 12.241/75-025 ze dne 12. 5. 1975 o působnosti
správ celostátních drah jako drážních
správních orgánů (reg. v částce
20/1975 Sb.,) ve znění výnosu ze dne 18.
12. 1977 č.j. 25.112/77 (reg. v částce 2/1973
Sb.).
Odůvodnění:
Zásada obsahuje zrušovací ustanovení.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1994.
Současná právní úprava (zákon
č. 51/1964 Sb., o dráhách, ve znění
zákona č. 104/1974 Sb.) je zcela nevyhovující
pro podnikání v dopravě na dráhách.
Nejenom že nevytváří žádný
prostor a podmínky pro podniká ní v dopravě,
naopak obsahuje takovou míru přímých
direktivních zásahů státu prostřednictvím
státní správy do podnikatelské sféry,
že prakticky znemožňuje podnikání
na dráhách.
Tím, že stávající právní
úprava nerozlišuje mezi dopravní cestou a dopravou
na této cestě (tak jak se rozlišuje u všech
ostatních druhů dopravy), nerozlišuje ani mezi
právním režimem dopravní cesty a vlastní
dopravy na této cestě. Vychází ze
skutečnosti, že osoba, která "provozuje
dráhu" nejenom že provozuje vlastní dopravu,
ale automaticky s tím nese i břemeno dopravní
cesty.
Předkládaný návrh odděluje
dopravní cestu od vlastní dopravy na této
cestě a stanovuje dva samostatné právní
režimy - jeden pro dopravní cestu, druhý pro
dopravu. Rozlišuje mezi právy a povinnostmi provozovatele
dopravní cesty a práva a povinnostmi dopravce na
této cestě. Provozování drah (t.j.
dopravní cesty) a provozování drážní
dopravy, t.j. poskytování přepravních
služeb dopravcem, jsou koncesovanými živnostmi
s plným režimem živnostenského zákona.
(Výjimku tvoří celostátní dráhy
provozované organizací České dráhy
a doprava na těchto celostátních dráhách
provozovaná organizací České dráhy,
které jsou dnes vyjmuty ze živnostenského zákona
pro jejich samostatnou úpravu v zákonu o Českých
dráhách.) Přístup podnikatelů
na trh je tedy regulován koncesí podle živnostenského
zákona.
K zahájení provozování dopravní
cesty se podle návrhu vyžaduje povolení správního
úřadu, jímž se jednak osvědčuje
provozuschopnost a bezpečnost dopravní cesty a zejména
zajišťuje, aby provozovatel po celou dobu platnosti
povolení provozoval dopravní cestu a tím
umožňoval dopravu na této cestě a současně
aby ji provozoval podle technických podmínek v něm
stanovených. Toto nelze bohužel dosáhnout koncesí
podle živnostenského zákona. (V režimu
živnostenského zákona by podnikatel mohl zahájit
provozování dopravní cesty kdykoliv ve lhůtě
5 let od vydání koncese, nevyplývá
povinnost provozovat dopravní cestu po celou dobu platnosti
koncese a tím i umožnit dopravcům provozovat
dopravu na této cestě.)
K zahájení provozování dopravy na
dopravní cestě návrh zákona předpokládá
licenci, kterou uděluje správní úřad
za předpokladu, že je volná kapacita dopravní
cesty. (Dráha není nafukovatelná - licencí
se reguluje přístup dopravců na dopravní
cestu).
Předkládaný návrh nově vymezuje
dráhy jako specifickou dopravní cestu, druhy drah
a kategorizaci železničních drah. Zejména
kategorizací železničních drah se odstraňuje
nedostatek stávající právní
úpravy, která zná pouze dvě kategorie
železniční dráhy, a to celostátní
dráhy a vlečky. Přitom celostátní
dráhy sobě zahrnují celou souvislou železniční
sít České republiky a naproti tomu vlečky,
které slouží podnikatelským potřebám
toho subjektu, který je vlastní. Celostátní
dráhy dnes provazuje státní organizace České
dráhy, která je monopolním provozovatelem
celostátních drah. Vytvoření kategorie
regionálních železničních drah
umožní rozčlenit s távající
jednotnou železniční síť na dráhy
celostátní (slouží mezinárodní
a celostátní veřejné dopravě)
a regionálního (místního) významu,
přitom se v první etapě předpokládá,
že nově vymezená celostátní dráha
bude ve vlastnictví státu a regionální
dráhy budou postupně privatizovány. V této
souvislosti je nutno upozornit, že předkládaný
návrh nevytváří žádnou
bariéru pro změnu vlastnických vztahů
k celostátní dráze. I tato může
být předmětem soukromých vlastnických
vztahů (a naopak dráha regionální
může zůstat ve vlastnictví státu).
Zákon výrazně omezuje zásahy státu
prostřednictvím státní správy
do podnikatelské sféry. Například
v oblasti zrušení dráhy se nově předpokládá
možnost zrušení dráhy pouze na návrh
vlastníka dráhy, když zaniknou trvale přepravní
potřeby a ne na návrh úředníka
státní správy (podle stávající
právní úpravy za aktem státní
správy zrušit dráhu bez ohledu na zájmy
vlastníka dráhy nebo podnikatelů, a to "z
důležitých obecných zájmů",
o existenci kterých rozhoduje státní správa).
Předkládaný text návrhu zásad
zákona o dráhách si klade za cíl:
1. Upravit vztah k:
- Listině základních práv a svobod,
- normám ES,
- Úmluvě o mezinárodní železniční
přepravě (COTIF).
2. Z výše uvedených důvodů návrh
zásad proti předchozímu zákonu o dráhách
nově upravuje mimo jiné:
- podnikání na dráhách,
- členění drah a kategorizace železnic,
- zvláštní podmínky koncesovaných
živností na dráze,
- odbornou a zdravotní způsobilost pracovníků
drah,
- povinnost provozovatele celostátní dráhy
umožnit přistup jinému provozovateli drážní
dopravy na dopravní cestu,
- povolení pro zahájen í provozování
dráhy a licence k zahájení drážní
dopravy,
- státní správu a státní dozor,
- provozování dráhy a provozování
drážní dopravy,
- práva a povinnosti vlastníka dopravní cesty,
provozovatele dráhy a provozovatele drážní
dopravy,
- ukládání a vybírání
pokut.
Návrh zásad zákona o dráhách
je koncipován podle následujícího
schema dráhy:
Navrhovaná právní úprava nově
zavádí tři samostatné činnosti:
"Vlastník dráhy", "Provozovatel dráhy"
a "Provozovatel drážní dopravy".
Subjekt "Vlastník dráhy" vykonává
vlastnická práva k dopravní cestě
dráhy, odpovídá za její provozuschopnost
a není-li sám provozovatelem dráhy, musí
jinému provozování dráhy umožnit.
Nejde proto o subjekt podnikatelský.
Uvedené tři činnosti "Vlastník
dráhy", "Provozovatel dráhy" a "Provozovatel
drážní dopravy" mohou reprezentovat samostatné
subjekty nebo i subjekt jediný.
Návrh zásad zákona o dráhách
zachovává společnou právní
úpravu pro všechny druhy drah, neboť to vyžaduje
technická příbuznost provozních i
stavebních zařízení drah.
Navrhovaná právní úprava je v souladu
s mezinárodními smlouvami, s právem a legislativními
záměry Evropských společenství,
zejména:
- č. 91/440/EEC, Směrnice Rady EHS ze dne 29.7.1991
o rozvoji železničních podniků společenství,
- č. 2598/70, Nařízení Komise EHS
ze dne 18.12.7.970 specifikující položky, které
mají být zahrnuty pod různé účty,
uvedené v příloze I k Nařízení
Rady EHS č. 1108/1970.
Navrhovaná právní úprava nebude mít
negativní dopad na státní rozpočet.