Zákon upravuje podmínky provozování
drah, drážní dopravy a přepravy na dráhách,
stavby drah a stavby na dráhách, jakož i práva
a povinnosti fyzických a právnických osob
s tím spojené, a výkon státní
správy na dráhách.
Odůvodnění:
Zásada stanoví rozsah a předmět
úpravy tohoto zákona.
(1) Dráhou se rozumí dopravní cesta určená
k pohybu drážních vozidel, jejíž
součástí jsou pevná zařízení
potřebná pro pohyb drážních vozidel,
pro zajištění bezpečností a plynulosti
drážní dopravy.
(2) Provozováním dráhy se rozumí činnosti,
kterými se zabezpečuje a obsluhuje dráha
a organizuje drážní doprava.
(3) Provozovatelem dráhy se rozumí ten, kdo splňuje
podmínky pro provozování dráhy stanovené
tímto zákonem a má vlastnické právo
k dráze nebo právo dráhu užívat.
(4) Drážní dopravou se rozumí řízený
pohyb drážního vozidla po dopravní cestě.
(5) Drážním vozidlem se rozumí dopravní
prostředek hnací nebo tažený, určený
pro dopravu osob a věcí, k provádění
prací souvisejících s výstavbou, údržbou
dráhy nebo s provozováním dráhy, vedený
při svém pohybu dopravní cestou.
(6) Provozovatelem drážní dopravy je ten, kdo
provádí drážní dopravu podle
tohoto zákona, přičemž podle smlouvy
přepravuje osoby a věci (dopravce), nebo jen uspokojuje
vlastní provozní potřeby.
Odůvodnění:
Pro účely tohoto zákona je nezbytné
stanovit a definovat pojmy, používané v zákoně.
Navržená definice dopravní cesty vychází
z Přílohy č.I ke Směrnici Rady EHS
č. 1108/90, která vyšla jako Nařízení
Komise EHS č. 2598/70.
(1) Dráhami jsou železniční dráhy,
dráhy tramvajové, dráhy trolejbusové
a dráhy lanové.
(2) Železniční dráhy a dráhy
tramvajové mají dopravní cestu tvořenou
kolejemi.
(3) Dráhy trolejbusové mají dopravní
cestu tvořenou trolejovým vedením.
(4) Dráhy lanové mají dopravní cestu
tvořenou lanem nebo lanem a kolejí.
(5) Železniční dráhy se z hlediska významu,
účelu a technických podmínek, stanovených
prováděcím předpisem, člení
do těchto kategorií:
a) dráhy celostátní, jimiž jsou dráhy,
které slouží mezinárodní a celostátní
veřejné železniční dopravě
a jsou jako takové označeny,
b) dráhy regionální, jimiž jsou dráhy
místního významu, které slouží
veřejné železniční dopravě
a jsou zaústěné do celostátní
nebo jiné regionální dráhy,
c) vlečky, jimiž jsou dráhy, které slouží
vlastní potřebě provozovatele nebo jiného
podnikatele a jsou zaústěné do celostátní
dráhy, regionální dráhy nebo jiné
vlečky,
d) rychlodráhy, jimiž jsou dráhy, které
slouží k zabezpečení dopravní
obslužnosti měst (např. metro).
Odůvodnění:
Zásada definuje dráhy, jejích druhy a
kategorie, zejména zavádí rozlišování
železničních drah na celostátní
a regionální.
(1) Obvod dráhy je území určené
územním rozhodnutím pro umístění
dráhy.
(2) Obvod dráhy u celostátních drah a u regionálních
drah je vymezen svislými plochami vedenými hranicemi
pozemků, které jsou určeny pro umístění
dráhy, její údržbu a ochranu.
(3) Obvod dráhy u ostatních drah je vymezen svislými
plochami vedenými 3 m od osy krajní koleje, krajního
nosného nebo dopravního lana, krajního vodiče
trakčního vedení, nebo hranicemi drážního
pozemku, nejméně 1,5 m od stavby dopravní
cesty, není-li dopravní cesta dráhy vedena
po pozemní komunikaci.
(4) Fyzické osoby smějí v obvodu dráhy
vstupovat jen na místa k tomu určená, jsou
povinny dbát pokynů označených pracovníků
provozovatele dráhy nebo provozovatele drážní
dopravy.
Odůvodnění:
Obvod dráhy je území, určené
pro stavbu a provozování dráhy, její
zabezpečení, údržbu a ochranu, a to
i s ohledem na zájmy veřejnosti, s omezením
zásahu do práv a právem chráněných
zájmů osob na nezbytnou míru. Z tohoto důvodu
je rozsah obvodu dráhy stanoven pro jednotlivé druhy
drah odlišně podle povahy a obtížnosti
provozu dráhy a podle potřeb sledujících
zajištění bezpečnosti provozu dráhy.
Obvod dráhy vzniká vydáním územního
rozhodnutí pro umístění stavby dráhy.
Omezení vstupu do obvodu dráhy vyplývá
z nutnosti zajistit jak bezpečnost osob, přicházejících
do styku s dráhami, tak vlastní provozování
dráhy před zásahy nepovolaných osob.
Tyto osoby musí uposlechnout pokynů určených
pracovníků provozovatele dráhy nebo provozovatele
drážní dopravy.
(1) Stavbou dráhy je stavba nové dráhy a
stavba, která rozšiřuje, doplňuje, mění
nebo zabezpečuje dráhu bez ohledu, zda je v obvodu
dráhy či nikoliv (stavba, která slouží
účelům dráhy). Části
dopravní cesty stanoví prováděcí
předpis (stavební a technický řád
dráhy).
(2) Stavbou na dráze jsou všechny stavby v obvodu
dráhy, které nejsou stavbou dráhy bez ohledu
na účel, jemuž slouží.
(3) Stavba dráhy a stavba na dráze musí splňovat
zvláštní podmínky, které stanoví
prováděcí předpis (stavební
a technický řád dráhy). Součástí
podmínek jsou i podmínky pro přístup
osobám zdravotně postiženým.
(4) O stavbě dráhy a stavbě na dráze
rozhoduje ve stavebním řízení jako
speciální stavební úřad drážní
správní úřad.
(5) O stavbě, která neslouží účelům
dráhy a která je pouze zčásti v obvodu
dráhy, rozhoduje stavební úřad se
souhlasem drážního správního
úřadu.
(6) Drážní správní úřad
po zahájení kolaudačního řízení
provede na náklad stavebníka technickobezpečnostní
zkoušku podle prováděcího předpisu
(stavební a technický řád dráhy),
v němž se stanoví, které stavby dráhy
a stavby na dráze podléhají technickobezpečnostní
zkoušce, jakož i rozsah a podmínky této
zkoušky. Zkouškou se zjišťuje, zda stavba
dráhy a stavba na dráze vyhovuje všem stanoveným
podmínkám a zaručuje bezpečnost a
plynulost drážní dopravy.
(7) Stavbu dráhy nebo stavbu na dráze nebo jejich
části lze bez kolaudačního rozhodnutí
užívat výjimečně jen na základě
rozhodnutí drážního správního
úřadu o povolení k předčasnému
užívání stavby. Doklady podle druhu
stavby dráhy nebo stavby na dráze, které
je nutno předložit k žádosti o zahájení
kolaudačního řízení, stanoví
prováděcí předpis (stavební
a technický řád dráhy).
Odůvodnění:
Zásada obsahuje definice pojmu stavby drah a stavby
na dráze. Stavbou dráhy je stavba nového
komplexu dopravní cesty, určená pro provozování
dráhy nebo stavba, která existující
dráhu doplňuje, rozšiřuje, mění
nebo zabezpečuje. Stavbou na dráze je každá
stavba v obvodu dráhy, která není stavbou
dráhy.
Pro zabezpečení bezpečného a plynulého
provozování dráhy a drážní
dopravy je nedílnou součástí stavby
dráhy i drážní vedení, pro které
zákon z technických a ekonomických důvodů
umožňuje, aby byla zřizována i na nemovitostech
mimo obvod dráhy.
Pojem "speciální stavební úřad"
pro tyto stavby je zakotven v zákonu o územním
plánování a stavebním řádu.
Speciální stavební úřad pro
stavby drah a stavby na dráze u celostátních
drah, regionálních drah a vleček, lanových
drah, dále u drah městských s výjimkou
městských drah, nacházejících
se na území hlavního města Prahy,
je Drážní úřad, který
vykonává i funkcí státního
stavebního dohledu. Speciální stavební
úřad pro stavby městských drah v intravilánu
hlavního města Prahy je magistrát. Speciální
stavební úřad pro stavby na dráze
a stavby, které jsou jen zčásti v obvodu
dráhy a neslouží účelům
dráhy, je místně příslušný
stavební úřad.
V řízení o vydání kolaudačního
rozhodnutí zásada odkazuje na právní
předpis, který stanoví okruh otázek,
podléhající přezkumu speciálním
stavebním úřadem. Důvodem je nutnost
zajistit splnění všech předpokladů
pro bezpečné a plynulé provozování
dráhy a drážní dopravy.
(1) Území určené pro účely
ochrany dráhy a ochrany drážní dopravy
je ochranné pásmo dráhy. Ochranné
pásmo dráhy stanoví územní
rozhodnutí.
(2) Ochranné pásmo dráhy tvoří
prostor po obou stranách dráhy, jeho hranice jsou
vymezeny svislou plochou vedenou:
a) u dráhy celostátní a u dráhy regionální
60 m od osy krajní koleje, nejméně však
ve vzdálenosti 30 m od hranic obvodu dráhy,
b) u dráhy celostátní, vybudované
pro rychlost větší než 160 km/h, 100 m
od osy krajní koleje, nejméně však 30
m od hranic obvodu dráhy,
c) u vlečky 30 m od osy krajní koleje,
d) u rychlodráhy 30 m od hranic obvodu dráhy, u
tunelů rychlodráhy 35 m od osy krajní koleje,
u ostatních podpovrchových objektů rychlodráhy
35 m od vnějšího obrysu objektu,
e) u dráhy lanově 10 m od nosného lana, dopravního
lana, od krajní koleje,
f) u dráhy tramvajové a dráhy trolejbusové,
není-li dráha vedena po pozemní komunikaci,
30 m od osy krajní koleje nebo krajního vodiče
trolejového vedení.
(3) Ochranné pásmo dráhy se nezřizuje
pro dráhy tramvajové a trolejbusové, vedené
po pozemní komunikaci a pro vlečky v uzavřeném
prostoru provozovny nebo v obvodu přístavu.
Odůvodnění:
Předmětem zásady je zajištění
ochrany dráhy a provozování drážní
dopravy před nepříznivými vlivy z
bezprostředního okolí tak, aby provozování
dráhy a drážní doprava mohly probíhat
bezpečně a nerušeně. Provozování
dráhy a drážní dopravy se projevuje
i vůči svému okolí, kde působí
nepříznivé vlivy (dynamické účinky,
vibrace, hluk, bludné proudy, elektromagnetické
účinky trolejového vedení, zvýšená
možnost požáru, přímé následky
drážních nehod). Ochranné pásmo
je v návrhu zákona přesně vymezený
prostor. Rozsah ochranného pásma pro jednotlivé
druhy drah je převzat z dosavadní právní
úpravy, pro předpokládané tratě,
vybudované pro rychlost vyšší než
160 km/h, je upraven podle mezinárodních zvyklostí.
Ochranné pásmo dráhy se vztahuje na všechny
stavby a zařízení v něm situované.
(1) Pro stavební a jiné činnosti v ochranném
pásmu dráhy je drážní správní
úřad účastníkem stavebního
řízení.
(2) Drážní správní úřad
je oprávněn zjišťovat zdroje ohrožování,
poškozování nebo rušení provozování
drah, drážních telekomunikačních
zařízení a vedení a drážních
zabezpečovacích zařízení a
je oprávněn při zjištění
závady vydat pokyn k jejímu odstranění.
Nevyhoví-li provozovatel rušícího zařízení
tomuto pokynu, drážní správní
úřad vydá rozhodnutí, ve kterém
stanoví opatření k odstranění
závady. Tímto postupem není dotčeno
právo provozovatele dráhy na náhradu způsobené
škody.
(3) Pro případ přímého ohrožení
plynulosti a bezpečnosti provozování dráhy
nebo drážní dopravy je původce ohrožení
povinen neodkladně ukončit činnost, která
toto ohrožení vyvolává.
(4) V zájmu bezpečnosti dráhy nebo drážní
dopravy je vlastník nemovitosti povinen v ochranném
pásmu dráhy a obvodu dráhy odstranit stromy,
keře nebo jiné porosty, nebo upravit popř.
odstranit jiné překážky, které
nejsou spojeny se zemí pevným základem a
které by mohly ohrozit bezpečné a plynulé
provozování dráhy nebo drážní
dopravy. Je-li nebezpečí z prodlení, může
provozovatel dráhy provést na náklad vlastníka
nemovitosti úpravu nebo odstranění překážky
nebo okleštění nebo odstranění
stromů, keřů nebo jiných porostů
sám. Těmito ustanoveními není dotčeno
právo na náhradu škody podle občanského
zákoníku.
(5) V zájmu bezpečnosti drah nebo drážní
dopravy může drážní správní
úřad dát podnět příslušnému
stavebnímu úřadu k zahájení
řízení o odstranění stavby
nebo nařízení úpravy stavby z důvodů
ohrožení dráhy nebo drážní
dopravy.
(6) Provozovatel dráhy nebo provozovatel drážní
dopravy je oprávněn v ochranném pásmu
dráhy vstupovat s vědomím vlastníka
na nemovitosti v nezbytně nutném rozsahu při
opravách a udržování dráhy. V
případě nouze při odstraňování
následků nehod a poškození dráhy
je oprávněn provozovatel dráhy nebo provozovatel
drážní dopravy i bez předchozího
upozornění vlastníka vstupovat na tyto nemovitosti
na nezbytně nutnou dobu. o vstupu na pozemek musí
provozovatel dráhy nebo provozovatel drážní
dopravy vlastníka nemovitosti neprodleně informovat.
Tímto ustanovením není dotčeno právo
vlastníka nemovitosti na náhradu škody podle
občanského zákoníku.
Odůvodnění:
Zásada řeší potřebu regulace
nepříznivých účinků
provozování dráhy a drážní
dopravy na okolí a naopak, v prostoru vymezeném
ochranným pásmem. Vzhledem k tomu, že tyto
nepříznivé účinky nelze zcela
vyloučit, je třeba, aby byly z technického
hlediska omezeny na přijatelnou míru. Provozovatel
dráhy a drážní dopravy je oprávněn
provádět v ochranném pásmu pro zajištění
bezpečného a plynulého provozování
dráhy nezbytné úkony, které je povinen
vlastník nemovitosti strpět. Vlastník nemovitosti
v ochranném pásmu má právo na náhradu
případně vzniklé škody, způsobené
provozovatelem dráhy nebo provozovatelem drážní
dopravy při zásahu na jeho nemovitosti a zároveň
musí činnost na nemovitosti upravovat tak, aby provozování
dráhy nebylo ohroženo.
(1) Vzájemným stykem drah se rozumí jejich
zaúsťování, souběh a křížení.
Základní podmínky pro styk drah se upravují
prováděcím předpisem (řádem
pro styk drah).
(2) Vzájemné křížení drah
tramvajových s trolejbusovými lze zřídit
v úrovni kolejí. Vzájemné křížení
jiných drah se zřizuje mimo úroveň
kolejí.
(3) Při styku pozemních komunikací, vedení
a vod s dráhou, nesmí dojít k ohrožení
dráhy a bezpečnosti a plynulosti drážní
dopravy. Vzdálenost vodohospodářských
děl od dráhy celostátní, dráhy
regionální a vlečky stanoví vodohospodářský
orgán po dohodě s drážním správním
úřadem.
Odůvodnění:
Úprava styku vzájemně zaústěných
drah má zajistit plynulost dopravního procesu, zamezit
omezováni výkonnosti drah a narušování
bezpečnosti provozu na dráhách. Právní
předpis určí pro styk drah základní
podmínky ve vztahu k jednotlivým druhům drah.
Ochrana dopravní cesty dráhy v zájmu bezpečného
a plynulého provozu vyžaduje, aby nedošlo k ohrožení
dráhy vodami a jinými liniovými stavbami.
(1) Křížení pozemní komunikace
s dráhou celostátní, dráhou regionální
a rychlodráhou se zřizuje mimoúrovnově.
Křížení pozemních komunikací
s dráhami zřizuje, rozšiřuje nebo jinak
upravuje a zabezpečuje ten, z jehož podnětu
k tomu dochází. Nahrazení přejezdu
mimoúrovňovým křížením
zajišťuje a provádí správce pozemní
komunikace.
(2) Křížení pozemních komunikací
s dráhami v úrovni kolejí (dále jen
"přejezd") se označuje a podle potřeby
zabezpečuje. působ provedení, označení
a zabezpečení přejezdu stanoví prováděcí
předpis (stavební a technický řád
dráhy).
(3) Při křížení pozemních
komunikací s dráhami v úrovni kolejí
má dráha a drážní doprava přednost
před provozem na pozemních komunikacích.
(4) Správce pozemní komunikace odpovídá
za sjízdnost a schůdnost pozemní komunikace
na přejezdu i s ohledem na plynulost a bezpečnost
drážní dopravy a silničního provozu.
(5) Dráhy tramvajové a trolejbusové mohou
využívat pozemní komunikaci. V těchto
případech se styk drah s pozemní komunikací
v úrovni kolejí neoznačuje ani nezabezpečuje.
Pokud dráhy tramvajové a trolejbusové užívají
pozemní komunikaci společně se silničními
vozidly, platí pro jejich provoz také pravidla provozu
na pozemních komunikacích.
Odůvodnění:
Při úpravě vztahů, které
vznikají pří křížení
pozemních komunikací s dráhou určuje
návrh zákona subjekt, který má povinnost
nahradit úrovňové křížení
mimoúrovňovým, nové křížení
zřídit, popř. rozšířit
nebo jinak upravit a zabezpečit. Křížen
drah se zřizuje mimoúrovňově.
Návrh zásady řeší označení
a zabezpečení křížení
drah s pozemní komunikací v úrovní
kolejí (tzv. přejezd), možnost užívat
pozemní komunikace tramvajovou a trolejbusovou dráhou
a novým, způsobem zajištění schůdnosti
a sjízdnosti pozemní komunikace na přejezdu.
(1) V případě, že se změní
technické podmínky, účel nebo význam
dráhy, které byly rozhodné pro začlenění
dráhy do příslušné kategorie
drah, lze navrhnout změnu kategorie dráhy.
(2) O změně kategorie celostátní dráhy
na jinou kategorii železniční dráhy
a o změně kategorie jiné železniční
dráhy než celostátní dráhy na
celostátní dráhu rozhoduje jako drážní
správní úřad ministerstvo dopravy,
o jiné změně kategorie drah rozhoduje Drážní
úřad.
Odůvodnění:
Návrh zásady formuluje kriteria, která jsou
určující pro začlenění
jednotlivých železničních drah do příslušných
kategorií a stanovuje působnost správních
úřadů pro rozhodování o změnách
kategorizace na základě změn určených
kriterií.
Vzhledem k existenci významného finančního
podílu státu na dopravní cestě celostátních
drah je odůvodněno jeho právo na rozhodování
o změně kategorie celostátních drah,
ať již v pozitivním či negativním
smyslu.
(1) Dráhu lze zrušit, jen zaniknou-li trvale přepravní
potřeby.
(2) Celostátní dráhu zruší ministerstvo
dopravy na základě rozhodnutí vlády.
(3) O zrušení dráhy regionální,
tramvajové, trolejbusové, lanové, rychlodráhy
a vlečky rozhoduje drážní správní
úřad na návrh vlastníka dráhy.
(4) Před podáním návrhu na zrušení
dráhy je vlastník dráhy povinen nabídnout
dráhu státu k odkoupení. Povinnost nabídky
odkoupení dráhy se nevztahuje na vlečku.
Odůvodnění:
Dráhy, na kterých zaniknou trvale přepravní
potřeby, je možno zrušit. Rozhodnutí o
zrušení celostátní dráhy je natolik
závažný zásah do dopravní obslužnosti
území, že zákon svěřuje
rozhodnutí o zrušení celostátní
dráhy vládě.
(1) Vlastník dráhy je povinen udržovat dráhu
tak, aby byla zajištěna její provozuschopnost
podle podmínek stanovených prováděcím
předpisem (stavební a technický řád
dráhy).
(2) Vlastník regionální dráhy, pokud
není provozovatelem dráhy, je povinen umožnit
provozování dráhy oprávněnému
provozovateli.
(1) Provozování dráhy musí být
uspořádáno tak, aby byla zajištěna
bezpečnost a plynulost drážní dopravy,
bezpečnost života a zdraví osob a ochrana majetku
a životního prostředí.
(2) Podrobné podmínky pro provozování
drah stanoví prováděcí předpis
(dopravní řád).
(1) Provozovatel celostátní dráhy a regionální
dráhy je povinen umožnit provozování
drážní dopravy i jiné právnické
nebo fyzické osobě, která je podle tohoto
zákona provozovatelem drážní dopravy.
(2) Provozovatel celostátní dráhy a provozovatel
regionální dráhy v případech
nesjízdnosti dopravní cesty je povinen poskytnout
svou dopravní cestu jinému provozovateli dráhy
pro objezdy nesjízdného úseku dopravní
cesty.
(3) Provozovatel každé dráhy je dále
povinen:
a) zajistit, aby provozování dráhy prováděly
osoby, které splňují předepsanou odbornou
a zdravotní způsobilost,
b) zajistit, aby určená technická zařízení
obsluhovaly, udržovaly nebo opravovaly osoby, které
mají odbornou způsobilost,
c) označit pracovníky dráhy, kteří
jsou oprávněni dávat osobám v obvodu
dráhy pokyny k zachování bezpečnosti
a plynulosti provozování dráhy,
d) prověřovat, zda drážní vozidla
provozovaná na jeho dopravní cestě mají
platný průkaz způsobilosti a jsou obsluhována
způsobilou osobou,
e) zastavit provoz drážního vozidla nebo určeného
technického zařízení, které
bezprostředně ohrožuje bezpečnost osob
nebo majetku, a vyrozumět o tom drážní
správní úřad,
f) označit prostor v obvodu dráhy, které
jsou přístupné veřejnosti,
g) u dráhy celostátní a dráhy regionální
stanovit v jednotlivých stanicích rozsah výpravní
oprávněnosti pro přepravu osob a věcí
a zveřejnit jej.
(4) Pro přepravu osob je dále provozovatel dráhy
povinen:
a) označit názvem stanice (zastávky), které
provozuje; provozovatel celostátní dráhy
a regionální dráhy je vázán
rozhodnutím drážního správního
úřadu o názvu stanice,
b) zajistit orientaci a informovanost cestujících,
označit prostory určené cestujícím,
c) vydat a zveřejnit jízdní řády
a jejich změny,
d) ve stanicích (zastávkách) vytvářet
podmínky pro přepravu osob zdravotně postižených
a pro přepravu cestujících s dětmi.
Odůvodnění:
S ohledem na zvláštní charakter dráhy
zákon sleduje, aby dráha byla účelově
využita, k čemuž zákon ukládá
vlastníku dráhy přiměřené
povinnosti.
Zásady definují základní podmínky
pro provozování dráhy, přičemž
za provozování dráhy se považuje obsluha
dopravní cesty a řízení provozu na
ní. V souladu se Směrnicí Rady EHS č.
91/440/EEC se odděluje institut "provozování
dráhy" ad institutu "provozování
drážní dopravy" a tím se nově
koncipuje právní postavení samostatného
subjektu, který provozuje dopravní cestu jako koncesovanou
živnost.
Stanovení povinnosti umožnit užívání
dopravní cesty celostátních drah nebo regionálních
drah jinou právnickou nebo fyzickou osobou za úplatu,
bez jakékoliv diskriminace těchto osob, vychází
ze Směrnice Rady EHS č. 91/440/EEC. Zásada
též stanovuje povinnost provozovatelů drah
sítového charakteru (drah celostátních
a drah regionálních) umožnit využití
této sítě pro objezdy v případě
nesjízdnosti některého úseku, zejména
při nehodových a živelných událostech.
Zásady stanoví povinností a oprávnění
provozovatele dráhy, jež musí být splněny
pro to, aby byla zajištěna bezpečnost života
a zdraví osob, ochrana majetku a životního
prostředí a bezpečnost a plynulost provozování
dráhy. Dále určuje zvláštní
povinnosti, vyplývající ze specifického
charakteru přepravy osob.
(1) Jízdním řádem pro přepravu
osob (dále jen "jízdní řád")
se rozumí souhrn jednotlivých spojů, údajů
o jejich vedení na dráze a údajů o
jejich časových polohách a rozsahu jejich
provozu. Jízdní řád zpracovává
a vydává provozovatel dráhy na základě
návrhů dopravců.
(2) Provozovatel celostátní dráhy a dráhy
regionální před vydáním jízdního
řádu předkládá navržený
jízdní řád a jeho změny ke
stanovisku okresním úřadům, na jejichž
území se dráha nachází. Provozovatel
celostátní dráhy předkládá
návrh jízdního řádu okresním
úřadům nejpozději čtyři
měsíce a změny nejpozději 30 dnů
před dnem platnosti. Provozovatel regionální
dráhy předkládá návrh jízdních
řádu nebo jeho změny ke stanovisku okresním
úřadům nejpozději 30 dnů před
dnem platnosti.
(3) Okresní úřady vydávají
stanoviska k předloženému návrhu podle
odstavce 2 ve lhůtě do 15 dnů od předložení
návrhu. Pokud z důvodů veřejného
zájmu nesouhlasí okresní úřad
s předloženým návrhem, uplatní
u provozovatele celostátní dráhy nebo regionální
dráhy věcně zdůvodněné
připomínky. Provozovatelé těchto drah
jsou povinni připomínky respektovat s přihlédnutím
ke svým provozním a ekonomickým možnostem.
Nelze-li je realizovat, postupuje se podle zvláštního
předpisu o veřejných zakázkách.
Na vydání stanoviska se nevztahuje správní
řád.
(4) Provozovatel dráhy tramvajové, dráhy
trolejbusové, rychlodráhy a dráhy lanové
předkládá jízdní řád
a jeho změny ke schválení příslušnému
obecnímu úřadu. Příslušným
je obecní úřad, v jehož územním
obvodu se nachází výchozí zastávka.
Jízdní řád a jeho změny nabývají
platnosti nejdříve 24 hodin od jeho zveřejnění.
Na schvalování jízdního řádu
se nevztahuje správní řád.
(5) Jízdní řád celostátní
dráhy a jeho změny nabývají platnosti
dnem, stanoveným po dohodě evropských železničních
správ. Jízdní řád regionální
dráhy a jeho změny nabývají platnosti
patnáctým dnem od jejich zveřejnění.
(6) Obsah jízdního řádu stanoví
prováděcí předpis (dopravní
řád).
Odůvodnění:
Zásada stanoví pro veřejného dopravce
osobní dopravy proces navrhování a schvalování
jízdního řádu, stanoví podmínky
platnosti jízdního řádu a jeho náležitosti.
Základním požadavkem v osobní dopravě
je zásada, že jízdní řády
jednotlivých drah musí v zájmu řádného
uspokojování přepravních potřeb
zajistit návaznost na celostátní dráhy,
jejichž jízdní řády na základě
závazků vyplývajících z mezinárodních
smluv, navazují na mezinárodní vlakové
spoje. Za účelem zajištění této
vzájemné návaznosti je v návrhu zásad
zakotvena povinnost každého veřejného
dopravce v přepravě osob předložit jízdní
řád okresnímu úřadu (obecnímu
úřadu) a oprávnění těchto
úřadů z důvodů veřejného
zájmu rozhodnout o úpravě jízdního
řádu. Specifika drah městského a příměstského
významu umožňuje použít jiné
lhůty pro určení platnosti jízdního
řádu a jeho změn.
(1) Technická zařízení tlaková,
plynová, elektrická, zdvihací, dopravní,
pro ochranu před účinky atmosférické
a statické elektřiny, pro ochranu před negativními
účinky zpětných trakčních
proudů, kontejnery, výměnné nástavby,
jejichž konkretizaci určí prováděcí
předpis (řád provozu určených
technických zařízení), která
jsou konstruována a vyráběna pro provozování
dráhy nebo drážní dopravu, a pokud jsou
v obvodu dráhy nebo jsou součástí
stavby dráhy, jsou určenými technickými
zařízeními, která podléhají
dozoru podle tohoto zákona.
(2) Podmínky pro konstrukci, výrobu a provoz určených
technických zařízení na dráhách
stanoví prováděcí předpis (řád
provozu určených technických zařízení).
(3) Způsobilost určených technických
zařízení k provozu na dráhách
ověřuje drážní správní
úřad úřední technickou prohlídkou
a zkouškou a způsobilost potvrzuje průkazem
způsobilosti. Podrobnosti stanoví prováděcí
předpis (řád provozu určených
technických zařízení).
(4) Podkladem pro vydání průkazu způsobilosti
jsou technické prohlídky a zkoušky, které
je povinen zajistit na svůj náklad u autorizované
zkušebny výrobce nebo dovozce, popřípadě
provozovatel, jde-li o opravy určených technických
zařízení.
(5) Průkaz způsobilosti se vydává
na dobu určitou. Po uplynutí jeho platnosti musí
být způsobilost k provozu znovu ověřena.
(6) Revize, prohlídky a zkoušky určených
technických zařízení v provozu na
dráhách mohou provádět pouze osoby,
které splňují odborné předpoklady
ověřené drážním správním
úřadem. Rozsah odborných znalostí
a způsob ověřování těchto
znalostí stanoví prováděcí
předpis (řád pro odbornou způsobilost
pracovníků drah).
(7) Zjistí-li drážní správní
úřad, že určené technické
zařízení má tak závažné
nedostatky, že nezaručuje bezpečné provozování
nebo osoba, provádějící revize, prohlídly
a zkoušky určeného technického zařízení
vykazuje takové nedostatky ve své činnosti,
které podstatně negativně ovlivňují
ověřování technické způsobilosti
a bezpečnosti provozu určeného technického
zařízení na dráhách, uloží
opatření ke zjednání nápravy,
omezí nebo odejme průkaz nebo potvrzení způsobilosti.
Odůvodnění:
Technická zařízení používaná
na dráhách svou činností mohou ohrozit
bezpečnost dráhy a drážní dopravy,
majetek, život a zdraví osob, životní
prostředí, a proto jejich správná
a bezchybná funkce musí,být posuzována
Drážním úřadem tak, aby byla
zaručena všestranná bezpečnost provozování
dráhy a drážní dopravy. Obdobné
podmínky již stanoví živnostenský
zákon pro právnické nebo fyzické osoby,
které mohou provozovat živnost, zabývající
se výrobou, rekonstrukcí nebo opravou určených
technických zařízení. Způsobilost
těchto osob bude ověřovat Drážní
úřad.
Součástí posuzování určených
technických zařízení je i posuzováni
činností, které s těmito zařízeními
souvisejí.