Jak ukazuje následující přehled, nejvyšší
objemy transferů směřují dopravním,
důlním a zemědělským organizacím
a k cenám tepla.
Na dopravu | 7.86 | 7.17 | 91.3 |
: České dráhy | 6.05 | 5.77 | 95.4 |
: ČSAD | 1.65 | 1.24 | 75.3 |
: OSA | 0.16 | 0.16 | 100.0 |
Útlum dolů | 4.01 | 4.83 | 120.4 |
: rudné doly | 0.20 | 0.22 | 108.3 |
: uhelné daly | 2.80 | 3.34 | 119.1 |
: uranové doly | 1.01 | 1.27 | 126.5 |
Podpora zemědělství | 5.10 | 5.10 | 100.0 |
Dotace k cenám tepla | 5.20 | 5.47 | 105.2 |
Podpora podnik. a exportu | 2.40 | 3.35 | 139.6 |
: EGAP +) | 1. 00 | 1. 00 | 100. 0 |
: ČMZRB ++) | 0.00 | 1.50 | x |
: org. zaměstn. invalidy | 0.30 | 0.50 | 166.7 |
: realizace záruk | 1.10 | 0.35 | 32.0 |
Fond tržní regulace | 3.00 | 0.50 | 16.7 |
Ostatní | 222 | 1.53 | 69.0 |
Celkem | 29.79 | 27.95 | 93.8 |
+) V roce 1993 je částka ovlivněna jednorázovým
kapitálovým vybavením druhé divize
EGAP ve výši 500 mil. Kč.
++) V roce 1993 poskytnuta 1 mld Kč 2 Fondu národního
majetku.
Dotace pro ČSAD ve výši 1,24 mld Kč
pokrývají především úbytek
tržeb vyplývající pro dopravce z poskytování
zlevněného jízdného pro žáky
a vybrané skupiny obyvatelstva (invalidé, odbojáři,
poslanci). Dotace pro ČD ve výši 5,77 mld Kč
je určena na krytí ztrát z osobní
železniční dopravy včetně tarifních
slev.
Vyšší objemy dotací v roce 1994 proti
roku 1993 v celkovém rozsahu 4,83 mld Kč na útlum
uhelných, rudných a uranových dolů
vyplývají z programů restrukturalizace uhelného
průmyslu, urychlení útlumu vybraných
uhelných dolů, z realizace útlumového
programu v odvětvích rudného hornictví
a ze změny koncepce těžby uranu a na konzervaci
dolu Hamr ve vazbě na potřeby české
jaderné energetiky. Prostředky ze státního
rozpočtu budou použity účelově
shodně jako v roce 1993 na likvidaci dolů zařazených
do programů útlumu, na úhradu zákonných
sociálních a zdravotních opatření
pro pracovníky utlumovaných dolů, na zahlazení
důsledků důlní činnosti apod.
Třetí významnou položkou transferů
do podnikové sféry jsou dotace do agrokomplexu.
Z celkové dotace ve výši 5,1 mld Kč,
tj. na úrovni roku 1993, připadá na nově
zřizovaný Podpůrný a garanční
rolnický a lesnický fond, prostřednictvím
kterého bude od roku 1994 realizována podpora zemědělské
prvovýrobě, částka 3,5 mld Kč.
Fond bude krýt bankovní úroky zemědělským
subjektům z poskytnutých úvěrů
bankami a sloužit pro poskytování bankovních
záruk. Další prostředky (1,6 mld Kč)
jsou vyčleněny na zalesňování,
na řešení výzkumných úkolů
a další účely.
Součástí záměrů v dolaďování
regulace cen je tlumení, resp. snižování
nároků na růst dotací v odvětvích
výroby tepelné energie, dopravy a vodního
hospodářství. Přísná
omezení věcně usměrňovaných
cen výrobců a distributorů tepla (zejména
v oblasti nutných investic) je nezbytné v roce 1994
poněkud uvolnit, zároveň však zvýšit
i maximální ceny tepla placeného domácnostmi.
Tím se tlumí další růst nároků
na dotace a jejich objem v relativním vyjádření
klesá. Pokud by se ceny pro domácnosti nezvýšily,
nárok na dotace by byl o cca 1 mld Kč vyšší
než navrhovaných 5,5 mld Kč.
Dotace pro lesní hospodářství 0,5
mld Kč jsou určeny především
na podporu hospodaření v imisních oblastech
a k podpoře drobných vlastníků lesů
do výměry 50 ha.
Pro zlepšení kvality pitné vody a řešení
havarijních situací v zásobování
pitnou vodou jsou určeny prostředky v rozsahu 0,2
mld Kč.
Prostředky na zateplování domovních
objektů budou použity ve výši 0,4 mld
Kč, a to nejen jako dotace pro zateplování
budov a instalaci regulační techniky formou úhrady
úroků z úvěrů a demonstrační
projekty k úspoře paliv a tepelné energie,
ale i formou návratné finanční výpomoci
na výstavbu alternativních zdrojů (malé
vodní a větrné elektrárny).
V kapitole Všeobecná pokladní správa
(její podrobný výčet je v tabulce
č. 10 tabulkové přílohy) je rozpočtováno
1,5 mld Kč pro podporu malého a středního
podnikání dle schválených programů
prostřednictvím Českomoravské záruční
a rozvojové banky, z čehož 300 mil. Kč
je určeno na podporu podnikatelských projektů
zaměřených na zlepšení stavu
životního prostředí ve vybraných
postižených oblastech. S částkou 1 mld
Kč se počítá pro Exportní,
garanční a pojišťovací společnost
se záměrem zvršit podporu exportu, 500 mil.
Kč se navrhuje poskytnout podnikatelským subjektům
zaměstnávajícím více než
60% zdravotně postižených občanů
na úhradu objektivně vyšších nákladů
s tím spojených a 350 mil. Kč je rozpočtováno
na realizace státních záruk. Částka
400 mil. Kč dotace pro vybrané okresy má
ekologický a sociální charakter, zmírňuje
dopady nepříznivých životních
podmínek v těchto oblastech.
3. Transfery domácnostem
Blok transferů domácnostem představuje v
rozpočtu částku 139,6 mld Kč a zahrnuje
tři základní skupiny výdajů:
- na politiku zaměstnanosti v objemu 5,5 mld Kč,
- na státní vyrovnávací příspěvek
v objemu 10,4 mld Kč,
- na výdaje dávkové povahy ve výši
123,7 mld Kč.
Výdaje na politiku zaměstnanosti vycházejí
z předpokladu průměrné míry
nezaměstnanosti v roce 1994. V roce 1993 se předpokládá
vynaložit na tyto účely cca 3,1 mld Kč.
Z uspořených prostředků proti rozpočtované
hodnotě 6,5 mld Kč bude část použita
na posíleni výdajů na důchodové
zabezpečení v souvislosti s připravovanou
úpravou v listopadu t. r. Částka navržená
v rozpočtu na rok 1994 by měla být pro příští
rok zcela dostatečná a pokrýt i případné
zvýšené potřeby na aktivní opatření
politiky zaměstnanosti.
Naopak se předpokládá pokles potřeby
výdajů na státní vyrovnávací
příspěvek o 1,6 mld Kč oproti očekávané
skutečnosti roku 1993. Za předpokladu nominálního
nárůstu hladiny příjmů obyvatel
by se část nynějších příjemců
měla dostat nad práh poskytování příspěvku.
Největší blok výdajů představují
výdaje na dávky důchodového a nemocenského
zabezpečení a státní dávky
v objemu 122,7 mld Kč. Další 1 mld Kč
je zahrnuta v kapitole Všeobecná pokladní správa
pro případ vyšší než odhadované
potřeby u některých dávek. Nárůst
16,4 mld Kč oproti roku 1993 je ovlivněn zejména
promítnutím valorizace důchodů z listopadu
1993 (10,4 mld Kč), úpravou přídavků
na děti (3,4 mld Kč) a zvýšením
denního základu pro výpočet nemocenských
dávek (1,3 mld Kč).
V rezervě rozpočtu je vázáno dalších
0,5 mld Kč na předpokládané státní
příspěvky, vyplývající
z připravovaného zákona o penzijním
připojištění.
4. Financování veřejné spotřeby
Běžné výdaje na veřejnou spotřebu
obyvatelstva a státu představují tradiční
a svým objemem 149,3 mld Kč největší
výdajový blok státního rozpočtu.
Rozpočet věcných výdajů
na rok 1994 zabezpečuje jejich základní zvýšení
v zásadě o 8,5, tj. ve výši předpokládaného
tempa inflace, takže se zachovává jejich reálná
úroveň.
Celkový objem mzdových prostředků
ve veřejném sektoru se zvyšuje proti roku 1993
o 17,7%, přičemž průměrná
mzda by měla vzrůst o 14,9%. Zvýšení
mzdových prostředků pro jednotlivé
resorty přihlíží k vlivu zvýšení
počtu pracovníků a potřebě
určité objektivizace relace průměrných
mezd mezi resorty. Nejvyšší přírůstky
počtů pracovníků jsou navrhovány
u ministerstev zahraničí (zahraniční
služba), financí (finanční. a celní
úřady), práce a sociálních
věcí (sociální prevence) a školství
(zdravotně postižení apod.).
4.1. Veřejná spotřeba obyvatel
Výdaje na veřejnou spotřebu obyvatel zahrnují
výdaje na tzv. společenské služby a
činnosti pro obyvatelstvo podle rozpočtové
skladby s výjimkou sociálního zabezpečení.
Vyjadřují tak objem výdajů především
na základní odvětví veřejné
spotřeby, jako je školství, zdravotnictví,
kultura (očištěné především
o výdaje na státní správu v těchto
odvětvích), příspěvky církvím,
občanským sdružením apod. Jejich
objem v porovnání s rokem 1993 roste o 7,2% a dosahuje
částky 68,2 mld Kč.
Neinvestiční výdaje na školství
na společenskou spotřebu obyvatelstva jsou rozpočtovány
ve výši 37,2 mld Kč. Dalších 6,0
mld Kč zahrnuto v kapitole VPS pro potřebu financování
učňovského školství. Souhrnně
tak dosahují tyto výdaje částky 43,2
mld Kč, což je o 15,8% více proti očekávané
skutečnosti roku 1993. V rámci rozpočtu se
předpokládá zvýšení průměrných
mezd školských pracovníků v příštím
roce o 16,1%.
Spolu s dalšími neinvestičními (státní
správa apod. a investičními výdaji
(objem 3,1 mld Kč) činí celkový rozpočet
kapitoly ministerstva školství (včetně
učňovského školství) 47,9 mld
Kč. Neinvestiční výdaje rozpočtů
územních orgánů se předpokládají
u odvětví školství ve výši
9,2 mld Kč, investiční 1,5 mld Kč.
Celkem tedy se na toto odvětví předpokládá
v ústředně řízeném školství
a místních rozpočtech vynaložit 58,6
mld Kč, Což je o 17,3% více než v roce
1993.
Část výdajů na zdravotnictví
realizuje státní rozpočet prostřednictvím
ministerstva zdravotnictví, kde je stanoven rozpočet
ve výši 3,5 mld Kč (nárůst o
13,5%), z toho na společenskou spotřebu 3,4 mld
Kč. Z těchto prostředků se hradí
zejména výdaje na hygienickou službu, záchrannou
službu, střední zdravotnické školy
apod.
Větší část výdajů
poskytuje rozpočet ve formě příspěvku
zdravotním pojišťovnám. Pro rok
1994 se rozpočtuje příspěvek ve výši
12,9 mld Kč. Nižší dotace zdravotním
pojišťovnám proti r. 1993 o 3,1 mld Kč
bude kompenzována vyšším inkasem pojistného
v návaznosti na růst mezd. Snížením
prostředků poskytovaných státem je
zároveň sledován záměr vytvářet
tlak na zdravotní pojišťovny ke zvýšení
účinnosti kontroly vykazování léčebných
úkonů zdravotnickými zařízeními
a k celkovému zlepšení hospodárnosti
při nakládání s prostředky
zdravotního pojištění, včetně
správních výdajů pojišťoven.
Snížení příspěvku zdravotním
pojišťovnám vychází z navrženého
poklesu vyměřovacího základu pojistného
za občany financované státem ze 77% na 65%
minimální mzdy. Ve srovnání s rozpočtem
na rok 1993, kdy se objem výdajů zdravotních
pojišťoven předpokládal ve výši
53,5 mld Kč, se tyto výdaje zvyšují
na 59,6 mld Kč, tj. o 11,4%.
Z částky 12,9 mil. Kč dotací ze státního
rozpočtu budou inkasovat zhruba 1,0 mld Kč zaměstnanecké
pojišťovny a 11,9 mld Kč Všeobecná
zdravotní pojišťovna.
Investiční dotace plánované ve státním
rozpočtu na rok 1994 pro zdravotnictví dosahují
objemu 3,1 mld Kč. Z místních rozpočtů
se předpokládá vynaložit na potřeby
zdravotnictví celkem 3,0 mld Kč jako neinvestiční
výdaje a 1,0 mld Kč na investice.
Celkově se předpokládá vynaložit
na odvětví zdravotnictví prostřednictvím
ministerstva zdravotnictví, zdravotních pojišťoven
a místních rozpočtů 70,2 mld Kč,
tj. o 11,4% více než v roce 1993.
Běžné výdaje na kulturu financovanou
prostřednictvím ministerstva se předpokládají
v návrhu 2,2 mld Kč, což je o 0,25 mld Kč
více než v roce 1993. V rezervách státního
rozpočtu se počítá s výrazným
posílením výdajů určených
na regenerace městských památkových
rezervací a zón z 80 mil. Kč v roce 1993
na 275 mil. Kč v roce 1993 a 275 mil. Kč na výkup
uměleckých předmětů.
Celkový rozpočet resortu kultury (neinvestiční
i investiční výdaje, včetně
rezervy na památkové zóny) činí
2,9 mld Kč. Z rozpočtů obcí a okresů
se předpokládá financovat akce spojené
s kulturou ve výši cca 4,3 mld Kč na běžné
výdaje a 0,5 mld Kč na investiční
výdaje. Celkové výdaje na odvětví
kultury za uvedených předpokladů tak představují
7,7 mld Kč.
Přehled celkových výdajů na školství,
zdravotnictví a kulturu dodává tabulka:
školství | 19.6 | 9.3 | 49.9 | 47.9 | 10.7 | 56.6 | 117.9 | 115.1 | 117.3 |
Zdravotnictví | 59.4 | 3.5 | 63.0 | 66.2 | 4.0 | 70.2 | 111.4 | 111.1 | 111.4 |
- kapitoly | 5.9 | 3.6 | 9.3 | 6.6 | 4.0 | 10.6 | 111.7 | 111.1 | 111.6 |
- zdrav.pojišť. | 63.5 | .0 | 53. | 9.6 | .6 | 59.6 | 111.4 | x | 111.4 |
kultura | 2.4 | 4.3 | 6.1 | 2.9 | 4.8 | 7.7 | 118.3 | 111.4 | 114.0 |
Celkem | 102.5 | 17.2 | 119.7 | 117.0 | 19.5 | 136.4 | 114.2 | 113.3 | 114.0 |
V rámci ostatních výdajů na veřejnou
spotřebu obyvatel, kromě některých
menších položek, dosahuje rozpočet Akademie
věd ČR objemu 1,2 mld Kč při růstu
o 9,2% oproti očekávané skutečnosti
roku 1993.
V kapitole VPS státního rozpočtu jsou zahrnuty
prostředky v objemu 3,9 mld Kč, a to zejména
na soudní a mimosoudní rehabilitace (700 mil. Kč),
zabezpečení uprchlíků a přesídlenců
(400 mil. Kč) aj. V návaznosti na přijatý
zákon o protiprávnosti komunistického režimu
a o odporu proti němu budou v roce 1994 vyplaceny tři
kupony z rehabilitačních dluhopisů.
4.2. Veřejná spotřeba státu
Výdaje na veřejnou spotřebu státu
dosahují v rozpočtu na rok 1994 úrovně
81,1 mld Kč, což je o 26,4% více než v
roce 1993 (při promítnutí srovnatelné
základny u ministerstev obrany a vnitra činí
nárůst 20). Tento blok zahrnuje různorodé
výdaje, především na obranu, bezpečnost,
vězeňství, justici, prokuraturu, správu,
dále některé výdaje resortů,
jako je údržba silnic, požární
ochrana, věda a technika, civilní obrana atd. a
také některé rezervy státního
rozpočtu.
Neinvestiční výdaje pro resort obrany (bez
dávek sociálního zabezpečení)
dosahují v roce 1994 objemu 22,8 mld Kč. Proti srovnatelné
základně, upravené o některé
metodické vlivy, rostou tyto výdaje o 10,3. Rozpočet
po dohodě s resortem pokrývá potřeby
vyplývající z transformace naší
armády a zabezpečení nezbytné obranyschopnosti
země. Objem výdajů na obranu se pohybuje
včetně investic kolem 2,5% z HDP, což je srovnatelné
s rolem 1993.
Výdaje na bezpečnost obsahují zejména
výdaje bezpečnostního úseku ministerstva
vnitra, dále vězeňské služby.
Bezpečnostní informační služby
a železniční policie. Jako celek dosahují
objemu 17,8 mld Kč. Proti srovnatelné základně
roku 1993 rostou tyto výdaje o 18,5%, což staví
tento blok výdajů mezi rozpočtové
priority. Zvýšení rozpočtu má
za cíl především posílení
akceschopnosti policie, zabezpečení bezporuchového
chodu dalších složek bezpečnostních
struktur a vytvoření podmínek pro zlepšení
stavu ve vězeňství (posílení
stavu justiční stráže, zlepšení
ošacení a stravování vězňů,
zcivilnění vězeňské služby).
Strukturu neinvestičních výdajů na
úsek bezpečnosti ilustruje tato tabulka (vůči
srovnatelné základně):
bezpeč. úsek vnitra | 12.10 | 14.40 | 119.0 |
BIS | 0.39 | 0.39 | 100.0 |
vězeňská služba | 1.82 | 2.20 | 120.9 |
železniční složky | 0.68 | 0.77 | 113.2 |
Celkem | 14.99 | 17.76 | 118.5 |
Chod soudnictví a prokuratury je zabezpečen
finančně částkou č. 5 mld Kč,
což je o cca 0,3 mld Kč, resp. 14,4% více než
v roce letošním. Rozpočet kryje i zvýšené
požadavky justice na úseku obchodního soudnictví
a na úhrady nároků osob účastných
soudního řízeni (znalci, tlumočníci,
soudní komisaři apod.).
Výdaje na správu obsažené v kapitolách
rozpočtu dosahují hodnoty 13,8 mld Kč a srovnatelně
rostou o 14,5%. Vedle těchto prostředků se
navrhuje v rezervách Všeobecné pokladní
správy 1,7 mld Kč na platové úpravy
některých tarifních tříd a
0,8 mld Kč na realizaci zákona o státní
službě. Vedle nominálního průměrného
12,1% nárůstu platů ve správních
orgánech by tato opatření měla přispět
ke stabilizaci a postupnému zlepšování
profesionální úrovně státní
správy.
Tzv. ostatní výdaje na veřejnou spotřebu
státu zahrnují různorodé výdaje
resortů, z nichž k hlavním patří
např. na správu a údržbu dálniční
a silniční sítě 4,4 mld Kč,
státní hmotné rezervy 1,1 mld Kč,
požární ochranu 1,5 mld Kč, civilní
obranu 0,7 mld Kč a j.
Z rozpočtových rezerv, zahrnovaných
pod tuto položku, patří k nejvýznamnějším
rezerva na státní podporu vědecké
činnosti a vývoje technologií ve výši
1,1 mld Kč. Tyto finanční prostředky
jsou rozpočtovány v kapitole Všeobecná
pokladní správa s tím, že budou následně,
ve smyslu ustanovení zákona č. 300/1992 převedeny
do příslušných kapitol. Rozdělení
finančních prostředků na část
orientovanou na podporu vědecké činnosti
a na část směrovanou do vývoje technologií
bude garantovat výše citovaným zákonem
zřízená "Rada vlády ČR",
která tímto aktem vymezí pro činnost
Grantové agentury základní proporce ve vztahu
k oběma podporovaným směrům.
V dalších výdajích kapitoly VPS se mimo
jiné uvažuje s vládní rozpočtovou
rezervou ve výši 1,5 mld Kč a s prostředky
k zajištění činnosti volebních
komisí pro komunální volby v roce 1994. (Přehledný
výčet výdajů kapitoly Všeobecná
pokladní správa je v tabulce č. 10.)
5. Výdaje na bytovou politiku
Cílem zvýšené pozornosti vlády
v této oblasti je podpora vytváření
rovnováhy na trhu s byty a řešení sociálních
otázek s tím spojených.
V návaznosti na východiska a zásady státní
politiky bydlení v České republice, které
projednala vláda dne 6. ledna 1993, jsou v současné
době v působnosti Ministerstva hospodářství
a Ministerstva financí rozpracovávány konkrétní
formy podpory bytové výstavby a bydlení.
Vychází se ze zásady, že finanční
prostředky budou poskytovány na podporu sociálně
slabých domácností a dále na zvyšování
kvantity a kvality bytového fondu.
Protože nově uvažovaná opatření
vyžadují zásadní legislativní
úpravu i organizační řešení,
lze jejich plnou realizaci očekávat až v roce
1996. Proto se pro přechodné období navrhují
opatření, která by obsahovala jak řešení
stávajících závazku státu,
tak nová opatření, odpovídající
dalším záměrům v nastartování
programu podpory bytové výstavby.
V návrhu rozpočtu na rok 1994 je na podporu bytové
výstavby a bydlení vyčleněna částka
4.7 mld Kč. Další částka 1,5
mld Kč je obsažena v návrhu dotací do
územních rozpočtů na výstavbu
domů penzionů s byty pro důchodce a invalidní
občany. Celkové zvýšení výdajů
na bytovou výstavbu a bydlení tak proti roku 1993
představuje v roce 1994 92,5%.
V rámci výdajů státního rozpočtu
a místních rozpočtů na podporu bytové
výstavby a bydlení se uvažuje s těmito
položkami:
Stávající závazky v oblastech | |||
KBV, DBV, nárokové IB a vady panelové výstavby | 2.10 | 1.60 | 76.2 |
Příspěvek na zahajovanou IBV | 0.08 | 0.70 | 875.0 |
Obecní byty | 0.04 | 0.40 | 1 000.0 |
Půjčka obcím na modernizaci bytového fondu | - | 0.50 | |
Stavební spoření | - | 0.50 | |
Mezisoučet | 2.22 | 3.70 | 166.7 |
Příspěvek na hrubé nájemné | - | 1.00 | |
Součet | 2.22 | 4.70 | 211.7 |
V územních rozpočet: | |||
Domy-penziony s byty pro důchodce | 1.00 | 1.50 | 150.0 |
Celkem výdaje na bytovou výstavbu a bydlení | 3,22 | 6,20 | 192.5 |
Z přehledu je zřejmé, že vedle profinancování
stávajících závazků státu
v oblasti bytové výstavby a financování
oprav vad panelové výstavby se počítá,
s výraznou podporou především nové
výstavby prováděné občany k
řešení své vlastní bytové
potřeby a nové obecní výstavby a rekonstrukcí
stávajícího bytového fondu (státní
příspěvky na individuální bytovou
výstavbu, příspěvky na stavební
spoření, příspěvky na výstavbu
obecních bytů, půjčky obcím
na rekonstrukce bytového fondu). Dále se počítá
s podporou výstavby penzionů s byty pro důchodce
a invalidní občany z místních rozpočtů.
Návrh rozpočtu pamatuje i na nově připravovaná
opatření k řešení potřeb
sociálně slabých domácností
(příspěvek na tzv. hrubé nájemné).
Kromě prostředků zahrnutých do veřejných
rozpočtů předpokládáme, že
z Fondu národního majetku bude uhrazena majetková
újma peněžním ústavům
ve výši cca 2,6 mld Kč vyplývající
z úrokově zvýhodněných úvěrů.
Z této částky se cca 75 týká
úvěru a půjček poskytnutých
na družstevní bytovou výstavbu a stavby rodinných
domků občanům. Úhrada majetkově
újmy se předpokládá v rozdílu
proti diskontní sazbě centrální banky.
5. Transfery do zahraničí
Transfery do zahraničí jsou navrhovány ve
shodném objemu jako v roce 1993, tj. 900 mil. Kč.
Tyto prostředky pokrývají naše závazky
pro platby příspěvků mezinárodním
organizacím, kde je Česká republika členem.
Vzhledem k vývoji v roce 1993, kdy se předpokládá
i určitá úspora oproti rozpočtu, je
navrhovaná rezerva pro příští
rok zcela dostatečná.
7. Problematika dluhové služby
Státní dluh ČR bude činit ke konci
roku 1993 cca 159 mld Kč. Ve srovnání s odhadovanou
výší hrubého domácího
produktu v roce 1993 to představuje 17,9%. Splátky
státního dluhu podle uzavřených dohod
a splátkových plánů v roce 1994 činí
16,2 mld Kč (z toho vnější dluhy 4,9
mld Kč) a splátky úroků 13,7 mld Kč.
V souladu se strategií vlády pro střednědobé
období bude úhrada splátek jistin prováděna
z výnosů emisí státních dluhopisů.
Tím bude nastoupen i proces postupné transformace
dosavadního přímého úvěru
ČNB rozpočtu (na krytí přijatých
vládních úvěrů poskytnutých
do zahraničí a úhrad dopadu devalvací
u čs. bank) do standardní formy státních
cenných papírů.
Stagnace výše státního dluhu by při
předpokládaném růstu HDP v b.c. o
11 znamenala relativní pokles dluhu státu na necelých
16,1% k HDP v roce 1994.
V souladu se strategií nezvyšování
úrovně státního dluhu navrhuje vláda
pro rok 1994 přenesení břemene úrokových
výdajů spojených s minulou hospodářskou
politikou na Fond národního majetku. Navrhuje
se, aby Fond v příštím roce hradil výdaje
na úroky ze starých úvěrů v
objemu 13,7 mld Kč, náklady na majetkovou újmu
bank a spořitelen z titulu poskytování levných
úvěrů (novomanželské půjčky,
stavební půjčky) v objemu 2,6 mld Kč
a 2,0 mld Kč na náhrady související
s úpravou majetkových vztahů k pozemkům
a zemědělskému majetku podle zákona
č. 249/1992 Sb. Podle předběžných
údajů by zdroje Fondu v roce 1994 měly být
k pokrytí těchto potřeb dostatečné.
8. Kapitálové výdaje
Návrh státního rozpočtu v investičním
okruhu je koncipován v novém pojetí oproti
předchozím letům. Nutnost postihnout rozhodující
faktory investičního procesu, které mohou
výrazným způsobem ovlivnit dlouhodobý
vývoj makroekonomických proporcí, si vyžádala
vypracování návrhu rozpočtu jako systému
účelových finančních toků
s několikaletým časovým horizontem
(v tabulce č.14. jsou mj. orientačně uvedeny
předpokládané investiční dotace
na léta 1995 a 1996).
Uplatněný systém rozpočtování
investičních výdajů prostřednictvím
individuálních a systémových dotací
zavádí do návrhu státního rozpočtu
přísnou účelovost vynakládaných
finančních zdrojů ze státního
rozpočtu. Tento přístup má za
cíl jednak regulovat úroveň rozestavěnosti,
respektive rozsah vázání finančních
prostředků v nedokončené výstavbě
a dále jednoznačně zprůhlednit a zefektivnit
toky finančních prostředků do investičních
aktivit. Zároveň je tak vyvíjen tlak na zkvalitnění
koncepční práce v jednotlivých resortech,
která by měla dlouhodobého hlediska vyústit
ve schopnost formulovat, věcně a finančně
konkretizovat rozhodující priority.
Finanční prostředky vymezené ve
státním rozpočtu v roce 1994 na investice
hospodářských, příspěvkových
a rozpočtových organizací jsou stanoveny
na 35,9 mld Kč, t.j. o 14,0% více než v
roce 1993, z toho objem individuálních a systémových
dotací uvažovaný pro organizace v působnosti
obcí a okresních úřadů představuje
částku ve výši 5,4 mld Kč.
Z hlediska hodnocení celkového rozsahu investičních
výdajů, ve vztahu k minulému období
lze charakterizovat návrh rozpočtu jako stabilizující,
ale ve své vnitřní struktuře již
i jako rozpočet s pozitivními prorůstovými
tendencemi (např. oblast dopravní infrastruktury,
školství).
Návrh státního rozpočtu v oblasti
investiční výstavby sleduje jako základní
priority řešení problému dopravní
infrastruktury, školství, zdravotnictví a ekologie,
včetně zabezpečení zdrojů pitné
vody. Zatímco v oblasti investic do zdravotnictví
a ekologie je nutné, v důsledku značné
rozestavěnosti z minulých let, nové zahajování
staveb stále ještě výrazným způsobem
tlumit, ve školství a dopravní infrastruktuře
bylo možné jej v omezeném rozsahu uvolnit.
Při sestavování návrhu rozpočtu
byla též věnována zvýšená
pozornost kapitolám ministerstva vnitra, spravedlnosti,
zahraničních věcí, o čemž
svědčí skutečnost, že u těchto
resortů objem investičních výdajů
oproti minulému roku výrazně vzrostl. Především
u resortu ministerstva vnitra a spravedlnosti je vytvořen
též prostor pro nové zahajování
staveb.
Koncepční opatření zaměřená
na ochranu životního prostředí a
zdrojů pitné vody patří i v roce
1994 k hlavním prioritám vlády ČR.
Objem výdajů ze státního rozpočtu
do této oblasti má dosáhnout částky
7,6 mld Kč, z toho v investičním okruhu 6,7
mld Kč. Při zapojení předpokládaných
zdrojů Fondů životního prostředí
ve výši 3,3 mld Kč představují
celkové výdaje na ochranu životního
prostředí, včetně vodohospodářských
akcí, částku 10,9 mld Kč. Oproti roku
1993 tah dochází k růstu výdajů
o 1,0 mld Kč.
Ve sféře hospodářských organizací
je aktivita státního rozpočtu směrována
především do vodohospodářských
akcí a železničních dopravních
cest.
V souladu se strategií rozpočtové politiky
pro střednědobé období se v návrhu
státního rozpočtu zvyšuje objem prostředků
na rozšíření dálniční
sítě z 1,5 mld Kč v roce 1993 na 3,5 mld
Kč v roce 1994. Zvýšením objemu finančních
prostředků na prioritních dálničních
tazích budou vytvářeny reálné
předpoklady po optimalizaci harmonogramu stavebních
prací a zrychlení tempa výstavby. Rok 1994
se tak stává výchozím momentem postupné
akcelerace výstavby kompletní dálniční
sítě, a především východiskem
k jejímu rozšiřování a napojení
na mezinárodní síť dálnic do
roku 2000. Rozhodující podíl finančních
prostředků je v roce 1994 orientován na dálniční
tah D5, který by měl být v koordinanci s
německým partnerem propojen v roce 1997. Dále
budou finančně pokryty úseky dálnic
D35 a D8. V příštích letech se počítá
průměrně poskytovat na tento účel
zhruba 6 - 6 mld Kč ročně. Věcně
by tyto investice měly do roku 2000 přinést
rozšíření naší dálniční
sítě asi o 250 - 300 km.
Přehled základních priorit investiční
politiky vlády ukazuje tabulka (průřezový
pohled, v mld Kč):
Odvětví | SR 1994 | Podíl% |
Investiční výdaje celkem | 35.9 | 100.0 |
dopravní infrastruktura | 10.5 | 29.2 |
ekologie a vodohosp. investice | 6.7 | 18.7 |
zdravotnictví | 4.5 | 12.6 |
školství | 3.7 | 10.3 |
ostatní odvětví | 10.5 | 29.2 |
Obdobně jako v průběhu roku 1993 u individuálně
dotovaných akcí organizací v působnosti
územních orgánů, bude i v roce 1994
zabezpečena důsledná kontrola čerpání
investičních výdajů prostřednictvím
příslušné bankovní instituce.
Ta na základě oznámení limitu výdajů
potvrzeném ministerstvem financí zajišťuje,
v souladu se stanovenými podmínkami pro čerpání
konkrétní individuální dotace, finanční
tok ze státního rozpočtu přímo
na investorskou organizaci. Do tohoto systému financování
budou v roce 1994 zahrnuty veškeré individuální
dotace hospodářských a příspěvkových
organizací. V návaznosti na dořešení
metodických otázek je v následujícím
období připravováno rozšíření
okruhu takto zajišťovaných individuálních
dotací i na sféru rozpočtových organizací.
9. Vládní úvěry
Výdaje na vládní úvěry se týkají
"zděděného" bloku pohledávek
a závazků vůči zahraničí
k podpoře vývozu a některých mezinárodních
akcí. Česká republika převzala tento
blok k 1. 1. 1993 od bývalé čs. federace
spolu s pohledávkami SOB v nesměnitelných
měnách, které mají obdobný
charakter. Až na výjimky jsou uvedené rozpočtové
výdaje určeny na dofinancování dříve
uzavřených kontraktů, vesměs před
listopadem 1989.
V roce 1994 se podle platebního kalendáře
předpokládá vynaložit na tyto úvěry
7,4 mld Kč. Většina těchto výdajů
souvisí s plynárenskými vybranými
integračními akcemi (VIA) v objemu 5,7 mld Kč.
V příjmech státního rozpočtu
se na druhé straně počítá se
splátkami vládních úvěrů
a od ČSOB převzatých úvěrů
v objemu 8,9 mld Kč, přičemž tento
rozpočet je stanoven spíše u dolní hranice
odhadů, když bere v úvahu především
rizika splátek listiny a úroků u civilních
vládních úvěrů. Největší
objem splátek se předpokládá u plynárenských
VIA v částce 7,2 mld Kč, když 5,3 mld
Kč má být spláceno formou dodávek
plynu a 1,9 mld Kč bude inkasováno ze Slovenské
republiky na úhradu jejího třetinového
podílu na dofinancování výdajů
na VIA podle podepsané dohody.
V. INFORMACE O STAVU VLÁDNÍCH GARANCÍ
ZA ÚVĚRY
1. Vývoj v roce 1993
Podle stávající právní úpravy
je ministr financí oprávněn poskytovat státní
záruky k zajištění splátek úvěrů
určených k financování vládou
schválených rozvojových programů do
výše, v níž souhrn splátek těchto
úvěrů v jednotlivých kalendářních
rocích nepřekročí 8% předpokládaných
rozpočtovaných příjmů.
Objem záruk poskytnutých státním rozpočtem
k současnému datu činí 48,1 mld Kč.
Splátky zaručených úvěrů
v roce 1993 představují 5,3 mld Kč. Z toho
největší objem tvoři solidární
ručení vůči. Slovenské republice
za závazky SOB ve výši 26,7 mld Kč.
Přitom z toho plynoucí splátky Slovenska
za tento rok do zahraničí činí 3,2
mld Kč.
Vedle těchto státních záruk vláda
ČR schválila poskytnutí dalších
státních záruk za úvěry ve
výši cca 24,6 mld Kč, na které prozatím
nebyly vystaveny záruční dohody. O podmínkách
jejich vystavení se v současné době
jedná. Jde především o poskytnutí
záruk na projekt TELEKOMUNIKACE a na výstavbu ropovodu
z Ingolstadtu do Kralup nad Vltavou. Celkový objem vládou
schválených záruk tak představuje
cca 72,7 mld Kč.
Ze státního rozpočtu bylo v prvním
pololetí 1993 za realizaci záruk uhrazeno cca 0,4
mld Kč. Do konce roku se předpokládá
úhrada dalších 0,7 mld Kč. Jde o úhrady
splátek zaručených úvěrů
poskytnutých od roku 1989 bývalým státním
podnikům Konax Jihlava, Mesit Uherské Hradiště,
Zetor Brno a AZNP Mladá Boleslav.
2. Předpoklady vývoje v roce 1994
V roce 1994 splátky z dosud poskytnutých úvěrů,
k jejichž zajištění poskytuje ministerstvo
financí státní záruky, představují
cca 5,1 mld Kč. Zákonem stanovených 8% z
příjmů státního rozpočtu
roku 1994 (včetně sociálního pojištění)
vytváří prostor pro 30,4 mld Kč splátek
zaručených úvěrů.
Lze očekávat, že splátky zaručených
úvěrů, provedené ze státního
rozpočtu v roce 1994, budou činit zhruba 0,4 mld
Kč. V této výši je ve státním
rozpočtu rovněž vytvořena rezerva. Jde
opět zejména o splátky úvěrů
za bývalé s. p. Konax, Mesit a AZNP Mladá
Boleslav.
V současné době probíhají jednání
o poskytování dalších záruk.
Informativně uvádíme, že požadavky
na projednání státních záruk
pro konec roku 1993 a rok 1994 dosahují cca 60 - 70 mld
Kč. Jde zejména o ručení za EGAP,
a. s., pro pojištění obchodních případů
velkého rozsahu a refinancování reportu a
v souvislosti s energetickými a ekologickými projekty.
K upřesnění těchto požadavků
ministerstvo financí iniciovalo formou dopisů na
úrovni ministru předložení návrhů
na stanovení prioritních projektů, pro které
budou v roce 1994 státní záruky pravděpodobně
vyžadovány.
VI. ROZPOČTY OBCÍ A OKRESNÍCH ÚŘADŮ
Rozpočtový rok 1994 představuje pokračování
transformace místních rozpočtů, jejímž
cílem je vytvoření efektivně fungujícího
systému financování veřejných
statků na místní úrovni, tj. na úrovni
okresů a obcí.
Pro rok 1994 se v zásadě uvažuje se zachováním
věcných záměrů a metodických
postupů, které se uplatnily v rozpočtech
okresních úřadů a obcí v roce
1993. Tento záměr je zdůvodněn mj.
potřebou vnést do tvorby územních
rozpočtů nezbytnou míru stability a stimulovat
územní orgány k vyšší zodpovědnosti
a racionalitě při vlastním finančním
hospodaření.
Konstrukce místních rozpočtů vychází
z vlastní příjmové základny
okresních úřadů a obcí. Dosažitelný
objem vlastních příjmů bude limitovat
rozsah a strukturu výdajů územních
orgánů na zabezpečování jejich
potřeb.
Soubor finančních zdrojů místních
rozpočtu, vycházející z ekonomické
a právní podstaty jednotlivých zdrojů,
bude v roce 1994 stejný jako v roce 1993.
a) Předpokládá se následující
tvorba příjmů místních rozpočtů:
Příjmy | Oček.skut. | Návrh | Index |
(v mld Kč) | 1993 | 1994 | |
Daň z nemovitostí | 3.0 | 2.9 | 96.7 |
Daň z příjmů fyz.osob | 24.2 | 36.1 | 149.2 |
Ostatní daně (daně z r. 1992) | 6.5 | - | |
Daně celkem | 33.7 | 39.0 | 115.7 |
Ostatní příjmy | 10.5 | 9.5 | 90.5 |
v tom: příjmy z činnosti ROPO | 6.0 | 6.6 | 110.0 |
správní poplatky | 1.2 | 1.0 | 83.3 |
místní poplatky | 1.4 | 1.4 | 100,0 |
příjmy z prodeje a pronájmu majetku | 1.9 | 0.5 | 26.3 |
Doplňkové a nahodilé příjmy | 4.0 | 3.5 | 87,5 |
Vlastní příjmy celkem | 48.2 | 52.0 | 107.9 |
Dotace ze stát.rozpočtu | 17.0 | 14.0 | 82.4 |
Příjem úhrnem | 65.2 | 66.0 | 101.2 |
Objem celkových běžných příjmů
místních rozpočtů na rok 1994 je rozpočtován
ve výši 66,0 mld Kč. Následující
tabulka umožňuje pohled z hlediska úhrnné
bilance zdrojů a výdajů místních
rozpočtů v roce 1994:
Ukazatel | 1993 | 1994 |
Stav FRR k 1.1. | 10.0 | 11.2 |
Příjmy | 65.2 | 66.0 |
Výdaje | 64,0 | 66.0 |
Stav FRR k 31.12. | 11.2 | 11.2 |
Převažující část příjmové
základny (59,1%) tvoří příjmy
z daní.
Objem daně z příjmů fyzických
osob ze závislé práce vychází
na jedné straně z předpokládaného
růstu průměrné mzdy a na druhé
straně z poklesu zaměstnanosti a z návrhu
na úpravu daňového základu (změna
odpočitatelných položek). Daň z příjmů
fyzických osob z podnikání je rozpočtována
v závislosti na předpokládaných příjmech
(zisku) podnikajících občanů.
Ve srovnání s rokem 1993 dochází
ke změně podílu na výnosu daně
ze závislé činnosti, rozdělovaného
mezi obce a okresní úřad. Zatímco
v roce 1993 činil podíl obcí 40% a okresů
60%, navrhuje se v roce 1994 dělit mezi obce a okresy výnos
daně shodně v poměru 50:50. Zvýšení
podílu na výnosu této daně ve prospěch
obcí vyplývá z dopadu příznivého
vývoje daně ze závislé činnosti
na rozpočty okresních úřadů
a dále z rozšíření zřizovatelských
funkcí, které některé obce převzaly
od okresních úřadů. Uvedené
řešení je v souladu s návrhem zásad
zákona o rozpočtových pravidlech republiky,
který předpokládá, že výnos
daně může být rozdělován
mezi obce a okresy v intervalu 40% - 60%.
Rozpočet daně z nemovitostí vychází
především z očekávané
úrovně její tvorby v roce 1993 a dále
z předpokládaného útlumu zemědělské
výroby.
Další finanční prostředky poplynou
do územních rozpočtů z klasických
místních zdrojů z činnosti rozpočtových
a příspěvkových organizací,
z místních a správních poplatků,
z pronájmu majetku ve vlastnictví okresních
úřadů a obcí a z dalších
doplňkových a nahodilých zdrojů. Celkový
objem této skupiny příjmů činí
13,0 mld Kč.
Nedílnou součástí disponibilních
zdrojů místních rozpočtů jsou
finanční prostředky uložené ve
fondech rezerv a rozvoje; tyto prostředky si obce a okresní
úřady v průběhu roku postupně
zapojují do běžného hospodaření.
Předpokládaný stav na fondech rezerv a rozvoje
k 1.1.1994 bude činit 11,2 mld Kč.
Ve srovnání s rokem 1993 se dále snižuje
- v souladu se záměry rozpočtové politiky
- účast státního rozpočtu na
financování potřeb okresů a obcí.
Objem dotace ve výši 14 mld Kč je stanoven
v závislosti na krytí rozdílu mezi vlastními
příjmy a rozpočtovanými výdaji.
Přitom se vychází z toho, že růst
výdajů upravený o výdaje některých
činností v odvětví zdravotnictví
(záchranná služba, lékařská
služba první pomoci, apod.) bude v zásadě
zohledňovat vlivy valorizace a že rychlejším
tempem než výdaje porostou vlastní příjmy
místních rozpočtů. Na druhé
straně však výrazně rostou účelové
výdaje ve prospěch místních rozpočtů
rozpočtované v kapitole Všeobecná pokladní
správa ve výši 11,1 mld Kč, což
je o 22% více než v roce 1993.
V návrhu rozpočtu okresních úřadů
a obcí na rok 1994 jsou zahrnuty tyto dotace ze státního
rozpočtu:
Druh dotace | Objem v mld Kč | Struktura v% |
účelové dotace na: | ||
- výkon státní správy obcí | 2,0 | 14,3 |
- výstavbu domů s pečovatelskou službou | 1,5 | 10,7 |
- sociální dávky | 3,4 | 24,3 |
odvětvové vyrovnávací dotace na: | ||
- školství | 1,5 | 10,7 |
- sociální zabezpečení | 2,5 | 17,9 |
- vybraná zdravotnická zařízení | 0,2 | 1,4 |
územní vyrovnávací dotace | 2,9 | 20,7 |
Celkem | 14,0 | 100.0 |
Dotace na výkon státní správy
představují nárokový příspěvek,
který obdrží každá obec; v dotaci
je zahrnut i příspěvek určený
magistrátním úřadům Prahy,
Plzně, Brna a Ostravy, který by°1 v roce 1993
součástí územní vyrovnávací
dotace. Stávající kritéria a pravidla
pro rozdělování této dotace do jednotlivých
obcí budou zachována, tzn., že určujícím
hlediskem při její alokaci bude rozsah správní
agendy, kterou obecní úřad zabezpečuje
a počet obyvatel obce.
Dotace na výstavbu domů s pečovatelskou
službou jsou určeny nejen na dokončení
rozestavěných objektů, ale i na nově
zahajovanou výstavbu těchto zařízení.
Dotace umožní vybraným obcím a okresním
úřadům řešit některé
naléhavé sociální potřeby občanů,
a to s vyšší mírou efektivnosti, než
jakou by dosáhly u jiných, náhradních
forem sociální péče.
Dotace na sociální dávky zahrnují,
stejně jako v roce 1993, i dávky sociální
potřebnosti.
Odvětvové vyrovnávací dotace na
školství, sociální zabezpečení
a vybraná zdravotnická zařízení
jsou příspěvkem státu obcím
a okresním úřadům na financování
aktivit v daných oblastech. Výše dotace na
školství je násobkem počtu žáků
mateřských a základních škol
a příspěvku na jednoho žáka ve
výši 1000 Kč. V odvětví sociální
péče činí navrhovaný státní
příspěvek na jedno místo v ústavech
sociální péče 44803 Kč. Stejný
příspěvek bude územním orgánům
poskytnut i na lůžka ve vybraných zdravotnických
zařízeních (kojenecké ústavy,
dětské domovy, léčebny a ozdravovny),
jejichž zakladatelem je obec nebo okresní úřad,
pokud tato zařízení nejsou napojena na sou
stavu zdravotních pojišťoven.
Územní vyrovnávací dotace je
určena k tomu, aby kompenzovala výrazné rozdíly
v úrovni daňových výnosů dosažitelných
v jednotlivých územních celcích. Kritériem.
pro alokaci této dotace je daňová výtěžnost
okresu (tj. výnos určených daní předpokládaný
pro rok 1994 v přepočtu na jednoho obyvatele) a
její dorovnání na průměrnou
republikovou úroveň v okresech, které ji
nedosáhnou. Podle tohoto kritéria bude rozděleno
do okresů celkem 2,6 mld Kč, zbytek územní
vyrovnávací dotace, tj. 0,3 mld Kč, bude
do okresů rozdělen podle počtu obyvatel.
Snížení podílu územní
vyrovnávací dotace proti roku 1993 ve prospěch
odvětvové vyrovnávací dotace je odůvodněno
záměrem, a by vybrané činnosti především
v oblasti sociálního zabezpečení a
zdravotnictví byly finančně zajištěny
na úrovni minimálního standardu v poskytování
základních veřejných statku v uvedených
odvětvích nezávisle na rozhodnutí
okresního shromáždění.
b) Výdaje místních rozpočtů
jsou navrženy ve výši 66 mld Kč. Ve
srovnání s rozpočtem roku 1993 se jejich
objem zvyšuje o 13,8%.
Úvaha o základní struktuře výdajů
je uvedena v následující tabulce:
Návrh 1994 | Struktura | |
Výdaje | v mld Kč | v% |
- neinvestiční výdaje RO a PO | 52,3 | 79,3 |
- neinvestiční dotace podnikům | 5,7 | 8,6 |
- investiční výdaje | 8,0 | 12,1 |
veřejně prospěšných služeb | ||
Celkem | 66,0 | 100,0 |
Rozhodující část výdajů
místních rozpočtů (79,3%) je určena
a financování neinvestičních potřeb
rozpočtových a příspěvkových
organizací, a to především na zabezpečení
služeb pro obyvatelstvo v oblasti sociální
péče, školství, zdravotnictví
a kultury.
V neinvestičních výdajích podniků
veřejně prospěšných služeb
jsou zahrnuty prostředky na zabezpečení
potřeb podniků městské hromadné
dopravy.
Úvaha o rozpočtu výdajů okresů
a obcí předpokládá, že z celkové
částky 66 mld Kč výdajů bude
využito cca 8 mld Kč na akce investiční
výstavby. O konkrétním určení
rozhodnou místní orgány.
K zabezpečení vybraných specifických
potřeb místních rozpočtů jsou
vyčleněn další prostředky v rámci
rezerv kapitoly Všeobecná pokladní správa
v částce 11,1 mld Kč. Jde zejména
o prostředky určené na financování
památkových rezervací, ekologických
staveb pro území severních Čech, severní
Moravy a Sokolovska, jmenovitých staveb, sociálních
lůžek v nemocnicích, dále o výdaje
spojené s realizací bytové politiky a některé
další.
Objemem 66,0 mld Kč v návrhu místních
rozpočtů a dalšími prostředky
v účelových rezervách státního
rozpočtu je vytvořeno dostatečné zajištění
pro financování potřeb v okresech a obcích
odpovídající zdrojovým možnostem
ekonomiky i úrovni zabezpečování srovnatelných
výdajů ze státního rozpočtu.