Pramen: ČSÚ
Krátkodobá predikce
Ve 2. pololetí roku 1993 se nepředpokládá
žádný další dramatický vývoj
v příjmech ani ve výdajích obyvatelstva.
IX. Měnový vývoj
Měnová politika byla v úvodu tohoto roku
opatrná až restriktivní. Od druhého
čtvrtletí je prováděna stabilizační
až mírně expanzivní měnová
politika (také jako reakce na příznivější
než předpokládaný vývoj zadluženosti
vládního sektoru u bankovní soustavy). ČNB
začátkem června snížila diskontní
sazbu jako signál pro obchodní banky ke snížení
úrokových sazeb z úvěrů. Reakce
obchodních bank však nebyla zcela adekvátní,
úrokové sazby se výrazněji nesnížily,
byla zřetelná snaha udržet ziskové marže.
1. Měnové agregáty
Po poklesu peněžní zásoby (agregát
M2) v I. čtvrtletí letošního roku (v
souvislosti s měnovou odlukou) z 599,3 mld Kč počátkem
roku na 583,6 mld Kč koncem března, tj. o 2,6% se
ve druhém čtvrtletí obnovil růst a
koncem června dosáhla velikost M2 618,6 mld Kč,
což je o 3,2% více než na počátku
roku.
Z hlediska potřebné struktury úvěrových
zdrojů se nepříliš příznivě
vyvíjí struktura vkladů. Pouze mírně
roste podíl dlouhodobých vkladů kde vzniká
možnost výhodnějšího uložení
volných prostředků na finančním
trhu (např. obligace), případně i
na kapitálovém trhu, i když vlivem úrokové
politiky bank dochází k omezování
velikosti podílu vkladů na viděnou (pokles
z 48,7% počátkem roku na 45,3% koncem června)
ve prospěch krátkodobých termínovaných
vkladů (růst z 23,2% na 26,7%), tento strukturální
pohyb otázku nedostatku dlouhodobých zdrojů
v ekonomice neřeší.
Vývoj peněžní zásoby byl vedle
vlivu úvěrové emise ovlivňován
i vývojem čistých zahraničních
aktiv české bankovní soustavy. Přechodný
pokles čistých aktiv vůči zahraničí
v závěru roku 1992 a počátkem roku
1993 se po provedení měnové odluky (minimální
hodnota 20,4 mld Kč) změnil v opětný
nárůst a koncem června dosáhl 43,6
mld Kč.
M1 = oběživo mimo banky a vklady na viděnou
M2 = M1+termínované vklady a vklady vedené v cizí měně
Pramen: ČNB, vlastní propočty
2. Úvěry
Ve stavu domácích úvěrů v České
republice se po stagnaci v I. čtvrtletí (nízká
likvidita bank) ve 2. čtvrtletí začala opět
projevovat růstová dynamika. Koncem června
se jejich stav proti začátku roku zvýšil
o 5,2%. Nejrychlejší přírůstek
úvěrů zaznamenal soukromý sektor (+
21,1% od počátku roku). Výrazný nárůst
úvěrů soukromému sektoru byl umožněn
stagnací úvěrů státním
podnikům a výrazným poklesem čistého
úvěru vládě.
Pramen: ČNB, vlastní výpočet
Krátkodobá predikce
Ve zbývající části letošního
roku vláda očekává pokračování
současné měnové politiky s plynulým
nárůstem měnových agregátů
i domácích úvěrů při
vysoké dynamice úvěrů soukromému
sektoru. Přírůstek stavu M2 lze odhadnout
ke konci roku na 19% proti konci minulého roku, růst
domácích úvěrů na cca 13%.
X. Plnění cílů finanční
politiky v roce 1993
V roce 1993 byla poprvé formulována česká
finanční politika jako politika zcela autonomní.
Její zaměření bylo silně ovlivněno
jednak zánikem společného státu a
převzetím některých fiskálních
úkolů federálního rozpočtu
a dále přechodem na nový daňový
systém. Významným rysem roku 1993 se stala
i první etapa reformy územních rozpočtů.
Došlo také k oddělení financování
zdravotnictví ze státního rozpočtu
formou zdravotního pojištění.
Finanční a rozpočtová politika se
zaměřila na splnění těchto
cílů:
1. Zvládnout zavedení nové daňové
soustavy bez větších problémů
a dopadů
Po počátečních potížích
v lednu a v únoru se podařilo v zásadě
zavedení nových daní zvládnout. Výběr
jednotlivých daní je v zásadě podle
předpokladů s výjimkou daně z příjmu
právnických osob, kde se však promítá
vliv dodatečných novel daňových zákonů
a jejich orientace na podporu podnikatelského sektoru zejména
vytvořením lepších předpokladů
pro investování a pro ozdravění podnikových
financí.
Z vyhodnocení půlročního působení
nových daní vyplývá, že nová
daňová soustava je funkční, jsou plněny
její základní cíle a záměry.
2. Uskutečnit první etapu reformy místních
rozpočtů
V roce 1993 byla započata reforma místních
rozpočtů, která směřuje k posílení
pravomoci a odpovědnosti místních orgánů
za výsledky jejich hospodaření. Změnou
rozpočtových proporcí došlo především
k podstatnému zvýšení jejich zdrojové
soběstačnosti, k posílení vazeb rozpočtů
měst a obcí na jejich ekonomickou aktivitu, ke snížení
závislosti okresů a obcí na dotacích
ze státního rozpočtu a k omezení přerozdělování
finančních prostředků na úrovni
okresů. Míra soběstačnosti místních
rozpočtů se zvýšila z 23,8% v roce 1992
na 73,4% v roce 1993.
Výsledky rozpočtového hospodaření
místních orgánů za prvních
sedm měsíců prokazují, že uvedené
záměry jsou plněny.
3. Podporovat ekonomický růst
Nejvýraznější podporu ekonomického
růstu představovalo snížení efektivního
daňového zatížení podnikatelské
sféry spojené s daňovou reformou. Kromě
již poskytnutých daňových úlev
v předchozích letech, které se promítly
do rozpočtu 1993 částkou odhadovanou na 10
mld Kč, byly dodatečný impulsem v průběhu
roku další úpravy směřující.ke
snížení efektivní daňové
sazby. Šlo především o změny v
režimu odepisování pro daňové
účely, resp. o odečítání
části pořizovací ceny některých
strojních investic od daňového základu
(s rozpočtovým dopadem cca 3 mld Kč), o možnost
zahrnout do nákladů odpis nedobytných pohledávek
v některých zahraničních teritoriích
a konečně i o dílčí úpravy
na úseku daně z přidané hodnoty. Tato
opatření se však na ekonomickém výkonu
projeví s největší pravděpodobností
až v roce 1994.
Pokud jde o výdajovou politiku, státní rozpočet
se v podpoře tendencí k oživení ekonomiky
neangažoval přes zvyšování přímých
výdajů státu do ekonomiky, ale zejména
přes podporu oživování jednotlivých
trhů (malé a střední podnikání,
podpora zemědělství, podpora exportu).
4. Pokračovat ve stabilizačním působení
veřejných rozpočtů
Vývoj veřejných rozpočtů je
relativně příznivý, což se odráží
v trvalém pokladním přebytku rozpočtů.
Veřejné rozpočty ke konci 1. pololetí
dosáhly přebytku 17,5 mld Kč, z toho státní
rozpočet 5,6 mld Kč.
Státní rozpočet se pohybuje v trvalém
přebytku od poloviny února, ke konci srpna byl aktivní
ve výši 3,0 mld Kč.
XI. Krátkodobá predikce vývoje veřejných
rozpočtů a očekávané celoroční
výsledky
1. Na základě dosavadního relativně
příznivého vývoje rozpočtového
hospodaření lze očekávat, že
veřejné rozpočty v roce 1993 skončí
s mírným přebytkem příjmů
nad výdaji při vyrovnanosti státního
rozpočtu a přebytku rozpočtů místních.
Pramen: MF ČR
2. Veřejné rozpočty v roce 1993 jsou příznivě
ovlivněny zejména lepším než původně
předpokládaným vývojem příjmové
stránky. Základním ekonomickým faktorem
tohoto vývoje bylo další oživení
tuzemské poptávky vyvolávající
růst dovozu. Situace veřejných rozpočtů
byla příznivě ovlivněna i urychlením
mzdové dynamiky v roce 1993.
3. Podle dosavadního průběhu lze očekávat,
že celkové příjmy veřejných
rozpočtů budou ke konci roku překročeny
zhruba o 5,0% (tj. o cca 21 mld Kč), přičemž
na tomto překročení se bude podílet
jak státní rozpočet (překročení
o cca 2,9%, tj. o 10 mld Kč), tak rozpočty místní
(překročení o zhruba 26,8%, tj. o 11 mld
Kč).
4. Příznivý vývoj příjmové
stránky veřejných rozpočtů
a salda rozpočtového hospodaření v
průběhu roku umožnil jednak některé
úpravy na úseku daní, jednak vytvořil
prostor pro dodatečné zvýšení
některých výdajů státního
rozpočtu, celkově o 10,2 mld Kč.
Dodatečnými úpravami jak příjmové,
tak výdajové stránky státního
rozpočtu nebylo dotčeno konečné saldo
státního rozpočtu.
5. Při celkovém překročení
původně rozpočtovaných příjmů
se ve struktuře vývoj jednotlivých příjmových
položek v porovnání s původními
předpoklady odvíjí poněkud odlišně.
Ke hlavním změnám dochází u
následujících vybraných příjmových
položek státního rozpočtu (promítá
se zde i vliv dodatečných úprav daňových
zákonů v roce 1993):
Rozpočtové příjmy celkem | 342,2 | 353,3 | 11,1 | 103,2 |
z toho: | ||||
Daň z přidané hodnoty | 88,4 | 80,6 | - 7,8 | 91,2 |
Spotřební daně | 38,0 | 39,5 | 1,5 | 103,9 |
Daň z příjmů práv. os. | 85,9 | 70,1 | - 15,8 | 81,6 |
Clo | 7,5 | 14,8 | 7,3 | 197,3 |
Sociální pojištění | 97,1 | 107,5 | 10,4 | 110,7 |
Nedaňové příjmy | 18,7 | 22,2 | 3,5 | 118,7 |
6. K částečně odchylnému vývoji
dojde i v případě rozpočtových
výdajů. Vyplývá to z následující
tabulky hlavních změn ve výdajových
položkách (v očekávané skutečnosti
je rovněž zachycen vliv schváleného
zvýšení rozpočtových výdajů):
Rozpočtové výdaje celkem | 342,2 | 353,3 | 11,1 | 103,2 |
Z toho: | ||||
Transfery podnikům | 25,7 | 29,8 | + 4,1 | 116,0 |
Transfery domácnostem | 119,6 | 121,4 | 1,8 | 201,5 |
Veřejná spotřeba obyv. | 57,4 | 59,4 | + 2,0 | 103,5 |
Veřejná spotřeba státu | 72,6 | 73,5 | + 0,9 | 101,2 |
x) Srovnatelně se státním rozpočtem
roku 1993
1. V roce 1994 odhadujeme růst reálného hrubého
domácího produktu na cca 2 - 3. Na jeho růst
budou příznivě působit jak vnitřní
tak vnější poptávkové impulsy.
Výrazným prorůstovým faktorem bude
růst reálné soukromé spotřeby.
Očekáváme, že dojde k oživení
investiční aktivity. Příznivě
se zde projeví působení nové daňové
soustavy včetně jejích následných
úprav, příliv zahraničního
kapitálu, rozvoj kapitálového trhu, výrazný
pokrok privatizace i očekávaný pokles úrokových
sazeb.
V roce 1994 je očekáváno ukončení
resp. zmírnění hospodářské
recese ve světě (očekávaný
růst v zemích OECD okolo 2,4%), což bude znamenat
zlepšení podmínek pro exportní výkon
české ekonomiky.
2. Příznivější než v roce
1993 by měl být vývoj mír inflace,
kterou odhadujeme pro rok 1994 ve výši 8 - 10% (při
zvýšení cenové hladiny prosince 1994
proti prosinci 1993 cca o 8%). Vliv úprav regulovaných
cen odhadujeme: v rámci celkového indexu inflace
na 2,3 procentního bodu.
3. Ve vývoji nezaměstnanosti v roce 1994 v souvislosti
s postupující privatizací očekáváme
určitý obrat a tendenci k růstu. Očekáváme
jako jeden z průvodních jerů racionalizace
výroby i postupné další snižování
dosud přetrvávající přezaměstnanosti,
a to zejména v průmyslu. Postupující
transformace se projeví dalším snižováním
počtu pracovníků v zemědělství,
neboť se nepředpokládá zvyšování
jeho výkonu. Určitým brzdícím
elementem růstu nezaměstnanosti bude ekonomický
růst včetně očekávaného
oživení exportu.
Průměrnou míru nezaměstnanosti v roce
1994 předpokládáme kolem 5%. Růst
počtu nezaměstnaných se neprojeví
skokem, nýbrž bude rozložen do celého
roku. Tato skutečnost usnadní prosazování
politiky aktivní zaměstnanosti.
4. V oblasti platební bilance i při pravděpodobném
zvýšení exportu bude zřejmě pokračovat
vysoká dynamika růstu dovozu. Výsledkem bude
schodek obchodní bilance ve směnitelných
měnách, který odhadujeme okolo 20 mld Kč
(cca 0,7 mld USD).
V platební bilanci očekáváme mírně
deficitní běžný účet ve
výši až 5 mld Kč (cca 0,2 mld USD). Kapitálový
účet bude zatížen vyššími
splátkami zahraničního dluhu, ale přesto
předpokládáme - díky přílivu
zahraničních investic - jeho kladné saldo
7 - 9 mld Kč (cca 0,3 mld USD).
Příznivý vývoj platební bilance
umožní, aby i v r. 1994 byla zachována stávající
úroveň devizového kursu koruny.
Hrubá zadluženost by neměla přesáhnout
9 mld USD.
Strategie fiskální politiky je součástí
celkové koncepce ekonomické reformy a směřuje
k zajištění stabilního makroekonomického
prostředí při postupném prohlubování
orientace na ekonomický růst.
Cílem této strategie je:
1. Pokračovat v postupném snižování
podílu výdajů veřejných rozpočtů
na hrubém domácím produktu. Předpokládáme,
že tento podíl by měl klesnout ze současných
45% na cca 40 - 41% v roce 2000.
Konkrétním nástrojem finanční
politiky k zajišťování uvedeného
cíle bude snižování daňového
břemene, zejména v oblasti přímých
daní, a pokračující harmonizace naší
daňové soustavy s Evropským společenstvím.
2. Usilovat v zásadě o vyrovnané veřejné
rozpočty. Znamená to, že současně
s relativním poklesem příjmů rozpočtů
se budou snižovat i jejich výdaje.
3. Stabilizovat absolutní výši zadlužení
státu na současné úrovni, což
znamená, že toto zadlužení bude ve vztahu
k HDP klesat (z cca 18 v roce 1993 na cca 11% v roce 2000).
4. Hradit část veřejných výdajů
spojených s minulostí z Fondu národního
majetku.
Stát jako subjekt hospodaření provádí
vedle běžných rozpočtových operací
i operace majetkové povahy. V obecné poloze proto
obsahují jednotné státní finance přirozeně
také příjmy kapitálové povahy
(tj. včetně příjmů z privatizace)
a na straně druhé i výdaje kapitálového
charakteru.
Specifičnost úvodní, stabilizační
fáze ekonomické reformy si vyžádala,
aby kapitálové příjmy z privatizace
byly od státního rozpočtu striktně
odděleny a jejich využiti výra.zně limitováno
jak z hlediska účelu, tak z hlediska bezprostřední
časové návaznosti výdajů na
příjmy. Klíčovým argumentem
pro to bylo udržet globální makroekonomickou
rovnováhu, což vyžadovalo v úvodních
fázích přísně regulovat globální
tuzemskou poptávku včetně jedné 2
jejích klíčových komponent - poptávky
veřejného sektoru. Masivní rozpočtové
použití příjmí z privatizace
by znamenalo z hlediska tohoto cíle výrazně
komplikující prvek, neboť by vedlo k podstatnému
rozšíření poptávky s prakticky
jistými inflačními důsledky.
Koncepčně však tento přístup
znamenal, že toto opatření mělo de facto
jen jednosměrnou povahu - zatímco podstatná
část státních příjmů
kapitálové povahy byla od rozpočtového
hospodaření oddělena, na výdajové
stránce k podobnému kroku s obdobným rozsahem
nedošlo a státní rozpočet se tak dostal
do výrazně asymetrické polohy.
Česká ekonomika je nyní stabilní
a proto intenzita důvodů, které vedly v počátku
reformy k oddělení příjmů z
privatizace od státního rozpočtu, poklesla,
resp. tyto důvody zcela pominuly.
Zahrnutí příjmů z privatizace mezi
kapitálové příjmy státního
rozpočtu je správné i z hlediska metodologického
a odpovídá i běžné mezinárodni
praxi. Vláda je přesvědčena o tom,
že jím nedojde k narušení globální
makroekonomické rovnováhy.
Použití prostředků Fondu národního
majetku v roce 1994 je tedy standardní kapitálovou
operací státu, odehrává se v rámci
vyrovnanosti rozpočtového hospodaření.
Prostředky Fondu národního majetku budou
v roce 1994 použity na řešení vybraných
problémů ekonomiky, spojených s minulostí.
Vláda má za to, že nelze na daňové
poplatníky přenášet odstraňování
těchto dluhů minulosti také proto, že
z jejich daní již byly v minulosti tyto chybné
projekty uskutečňovány a nelze proto od poplatníků
znovu žádat příspěvek na jejich
řešení. Použití zdrojů Fondu
národního majetku pro tyto účely je
proto plně legitimní.
5. Prohloubit stimulační (prorůstovou)
úlohu fiskální politiky, a to kromě
snižování daňového břemene
i cíleně zaměřenou výdajovou
politikou, směrovanou zejména do dopraví
infrastruktury (program výstavby 250 - 300 km dálnic
do roku 2000) a do oblasti bydlení.
II. ZÁKLADNÍ RYSY VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
V ROCE 1994
Vyřešením státoprávních
otázek, vznikem samostatného českého
státu a následnou měnovou odlukou byl vytvořen
rámec pro fungování samostatné české
ekonomiky. Tento rámec byl dále posílen daňovou
reformou a změnou postavení místních
rozpočtů v roce 1993.
Ekonomické výsledky dosažené v první
polovině roku 1993 i předpokládaná
stabilita systémových podmínek v roce 1994
vytvářejí na jedné straně lepší
výchozí předpoklady pro predikci hospodářského
vývoje a tedy i pro predikci celkové pozice veřejných
rozpočtů, na druhé straně však
skutečnost, že návrh rozpočtu byl zpracováván
již v průběhu srpna a září,
vnáší do těchto predikcí prvek
nejistoty.
Navržené principy a cíle fiskální
politiky na rok 1994 navazují na dosavadní transformační
politiku české ekonomiky a zejména na opatření
provedená v roce 1993, přičemž do popředí
vystupují tyto základní cíle:
- Pokračovat v transformačním a stabilizačním
působení veřejných rozpočtů
(další snižování dotací,
snižování podílu výdajů
na hrubém domácím produktu, zabezpečení
rovnovážných veřejných financí).
- Při respektování dominantní stabilizační
úlohy přistoupit k postupnému prohlubování
stimulační (prorůstové) úlohy
fiskální politiky (jak v oblasti snižování
úrovně zdanění, tak ve výdajové
politice).
- Dále kultivovat daňový systém
a daňovou správu.
Při respektování těchto cílů
zůstává charakteristickým rysem finanční
politiky snaha udržet veřejné rozpočty
jako celek vyrovnané.
Zabezpečení základních cílů
se odráží v následujících
rysech veřejných rozpočtů na příští
rok:
1. Státní rozpočet na rok 1994 je navržen
ve shodné výši příjmů
i výdajů, která činí 379,8
mld Kč. Příjmy i výdaje státního
rozpočtu rostou oproti očekávané skutečnosti
rozpočtu roku 1993 o 7,5%, proti schválenému
rozpočtu roku 1993 o 11,0%.
2. Rozpočty obcí a okresních úřadů
se navrhují ve výši 66 mld Kč příjmů
i výdajů. Proti očekávané
skutečnosti roku 1993 se zvyšují příjmy
o 1,2% a výdaje o 3,1%, proti schválené u
rozpočtu roku 1993 však shodně rostou o 13,8%.
3. Navrhuje se financovat některé výdaje
spojené s řešením minulých závazků
(úroky z dluhů, majetková újma peněžních
ústavů, některé restituční
náhrady) z prostředků Fondu národní
ho majetku. Úhrnný objem těchto výdajů
činí 18,3 mld Kč.
4. Výdaje veřejných rozpočtů
(tj. státní rozpočet, místní
rozpočty) jsou navrhovány v celkové výši
431,8 mld Kč. Podíl výdajů veřejných
rozpočtů na hrubém domácím
produktu se snižuje z 45,0% na 43.7%. Při započtení
výdajů hrazených prostřednictvím
zdravotních pojišťoven činí celkové
výdaje takto pojatých veřejných rozpočtů
473,8 mld Kč, což představuje 48,0% HDP.
Po zahrnutí veřejných výdajů
hrazených Fondem národního majetku ve výši
9,5 mld Kč v roce 1993 a 18,3 mld Kč v roce 1994
zůstává podíl výdajů
na HDP v obou letech na stejné úrovni.
5. Oproti roku 1993 nedochází k zásadnějším
změnám uvnitř soustavy veřejných
rozpočtů. Poměr výdajů zabezpečovaných
místními rozpočty na celkových výdajích
veřejných rozpočtů klesá proti
očekávané skutečnosti roku 1993 z
16,0% na 15,3%, tj. o 0,7 bodu.
Názorná ilustrace meziročního posunu
v základních fiskálních veličinách
veřejných rozpočtů je v tabulce (s
vyloučením duplicity u dotací mezi.jednotlivými.
rozpočty):
STÁTNÍ ROZPOČET: | |||||
Příjmy | 353.3 | 379.8 | 107.5 | ||
Výdaje | 353.3 | 379.8 | 107.5 | ||
Saldo | 0.0 | 0.0 | . | ||
MÍSTNÍ ROZPOČTY +): | |||||
Příjmy | 65.2 | 66,0 | 101.2 | ||
Výdaje | 64.0 | 66.0 | 103.1 | ||
Saldo | 1.2 | 0.0 | . | ||
KONSOLIDACE: ++) | |||||
Dotace ze st. rozp. místním rozpočtům | - 17,0 | - 14.0 | 82.4 | % z HDP | |
VEŘEJNÉ ROZPOČTY: | OS 93 | SR 94 | |||
Příjmy | 401,5 | 431.8 | 107.6 | 45.1 | 43.7 |
Výdaje | 400.3 | 431.8 | 107.9 | 45.0 | 43.7 |
Saldo | 1,2 | 0.0 | . | 0.1 | 0.0 |
+) místní rozpočty = rozpočty obcí
a okresních úřadů
++) k odstranění duplicity při obratovém
vykazování u státního rozpočtu
i místních rozpočtů
Nad rámec globální dotace navržené
ve výši 14 mld Kč je pro místní
rozpočty předpokládáno použít
v roce 1994 dalších 11,1 mld Kč, rozpočtovaných
ve výdajích státního rozpočtu,
na investiční i neinvestiční účely,
zejména na jmenovité stavby, opatření
bytové politiky, regeneraci městských památkových
zón, zmírnění dopadů nepříznivých
životních podmínek apod. V roce 1993 představují
uvedené výdaje 9,1 mld Kč. Po této
úpravě dosahuje objem výdajů místních
rozpočtů v roce 1994 77,1 mld Kč, což
je o 4,0 mld Kč, resp. 5,5% více než v roce
1993.
Přehled o struktuře výdajů v rozpočtové
soustavě podává tato tabulka (konsolidovaně
- výdaje státního rozpočtu neobsahují
dotaci místním rozpočtům):
Výdaje veř.rozp. | 400.3 | 431.8 | 100.0 | 100.0 |
Výdaje stát.rozp. | 336.3 | 365.8 | 84.0 | 84.7 |
Výdaje míst.rozp. | 64.0 | 66.0 | 16.0 | 15.3 |
z toho kryto: | ||||
- vlastními zdroji | 47.0 | 52.0 | 73.4 | 78.8 |
- dotací ze SR | 17.0 | 14.0 | 26.6 | 21.2 |
S přihlédnutím k prostředkům
poskytovaným místním rozpočtům
nad objem globální dotace ve výši 9,1
mld Kč v roce 1993 a navržených 11,1 mld Kč
v roce 1994 činí podíl místních
rozpočů na veřejných rozpočtech
v roce 1993 18,3% a v roce 1994 17,9%.
Podíl krytí výdajů vlastními
zdroji roste z 73,4% v roce 1993 na 78,8% v roce 1994.
6. Při stanovení objemu dotací pro místní
rozpočty byl sledován princip zhruba shodného
"tepu" místních rozpočtů
s trendem ve výdajích státního rozpočtu.
Návrh místních rozpočtů je
přitom sestaven bez předpokladu zapojení
prostředku fondů rezerva rozvoje. Stav těchto
fondu se k 1.1.1994 odhaduje na 11,2 mld. Kč.
7. V rámci střednědobé strategie v
oblasti daní návrhu je vláda další
snížení přímého zdanění
podniků i obyvatelstva. Daňová kvóta
(podíl daňových výnosů na hrubém
domácím produktu) by měla meziročně
poklesnout o 1,1 bodu na 27,8%. Na výši disponibilních
zdrojů podniků i obyvatelstva by měly pozitivně
působit rovněž změny v oblasti sociálního
pojištění. Tyto navrhované změny
jsou již plně promítnuty v návrhu příjmu
státního rozpočtu.
8. V souladu se strategií vlády v oblasti státního
dluhu vláda navrhuje financovat splátky úvěrů
emisí nových dluhopisů a zachovat stav státního
zadlužení na současné úrovni.
III. DAŇOVÁ POLITIKA A PŘÍJMY STÁTNÍHO
ROZPOČTU
I. Opatření daňové politiky v roce
1994
Daňová reforma provedená k 1.lednu 1993 koncipovala
základní rámec daňové soustavy
v tržním hospodářství. Představuje
zásadní krok daňové politiky vlád
směrem k harmonizaci struktury a úrovně zdanění
s Evropskými společenstvími při respektování
aktuálního vývoje v České republice.
K nejdůležitějším změnám
patřilo zejména zavedení daně z přidané
hodnoty a spotřebních daní, odstranění
roztříštěnosti zdanění
příjmů fyzických osob i právnických
osob, zavedení daně z nemovitosti, daně silniční
apod. V souvislosti s daňovou reformou vznikl i systém
sociálního a zdravotního pojištění.
V návaznosti na tyto základní kroky byla
formulována dlouhodobější koncepce
daňové politiky, spočívající
především v dalším postupném
snižováni daňové kvóty a ve snižování
váhy přímých daní.
Již v průběhu první poloviny roku 1993
vláda navrhla a Parlament schválil řadu
významných opatřeni obecně zlepšujících
daňové zatížení i daňovou
administrativu u podnikatelů. Za všechny je třeba
připomenout zvýhodněné odepisování
strojních investic, tvorbu rezerv na některé
nedobytné pohledávky v zahraničí,
podstatné zkrácení lhůt pro vracení
nadměrných odpočtů DPH a naopak prodloužení
termínu pro podání daňového
přiznání a platbu této daně,
snížení zálohové povinnosti u
daně z příjmů fyzických osob
z podnikání apod. Vedle toho došlo i k zásadní
změně u pojistného sociálního
zabezpečení v podobě snížení
vyměřovacího základu pro podnikatele
ze 45 na 35%.
Některá z těchto opatření se
projeví poprvé až v roce 1994 při podávání
daňových přiznání za rok 1993.
Jejich dopad představující snížení
příjmů rozpočtu roku 1994 je kvantifikován
na cca 3 mld Kč.
Další daňové změny navrhuje
vláda realizovat k 1. lednu 1994 (s výjimkou zvýšení
spotřební daně na cigarety, s jehož
zavedením se počítá až v průběhu
roku. Návrhy na tyto změny budou předloženy
a odůvodněny vládou jako novely příslušných
daňových zákonů. K nejpodstatnějším
z navržených změn patří:
u daně z příjmů
- snížení sazby daně z příjmů
právnických osob ze 45% na 42% a odpovídající
snížení současné 47% sazby u
daní z příjmů fyzických osob,
- zvýšeni nezdanitelné roční
částky u daně z příjmů
fyzických osob o 1 200 Kč (z 20 400 Kč na
21 600 Kč) a dále zvýšení odčitatelné
částky na nezletilé nebo studující
dítě o 1 800 Kč ročně (z 9
000 Kč na 10 800 Kč), přičemž
by tyto částky nemohli odpočítávat
poplatníci s příjmem nad 360 tisíc
Kč ročně,
- zrušení odpočtu na dopravné ve výši
2 400 Kč ročně. Odpovídající
zvýšení daňového výnosu
(a zdrojů místních rozpočtů)
poskytne obcím a okresním úřadům
možnost udržet místní dopravu v nezbytně
nutném rozsahu.
Souhrnný dopad uvedených návrhů se
dotýká jak rozpočtu roku 1994, tak příjmů
v roce 1995 v souvislosti s podáváním daňových
přiznání.
Novelou zákona o daních z příjmů
a snížením sazby pojistného z 13,5%
na 13,25% se mírně sníží daňové
zatížení fyzických osob. Například
rodina s dvěma nezletilými dětmi, kde manžel
má měsíční příjem
6 300 Kč a manželka 5 000 Kč, bude mít
vyšší disponibilní příjem
rodiny o 460 Kč ročně. Činí-li
příjem manžela 8 000 Kč měsíčně,
manželka je v domácnosti a v rodině jsou dvě
nezletilé děti, sníží se celkové
daňové povinnosti včetně pojistného
o 560 Kč ročně.
u daně z přidané hodnoty
- snížení hranice rozhodné pro placení
daně z 6 mil. Kč na 3 mil. Kč, které
sleduje zlepšení podmínek hospodářské
soutěže,
u spotřebních daní
- zvýšení sazby u benzinu o 50 haléřů
na litr a u lihovin o 10 Kč na litr absolutního
alkoholu, zvýšení sazeb daně u cigaret
v průběhu roku 1994 o 0,04 Kč/ks,
u silniční daně
- osvobození speciálních vozidel od placení
daně,
u příspěvku na politiku zaměstnanosti
- snížení sazby ze 4% na 3%, přičemž
příspěvek zaměstnavatelů se
sníží o 0,75 bodu a zaměstnanců
o 0,25 bodu.
u pojistného na sociální zabezpečení
- úprava placení pojistného u OSVČ
tak, že nebudou placeny zálohy měsíc
dopředu, nýbrž platby OSVČ budou prováděny
do osmého dne následujícího měsíce.
Celkový dopad navržených změn se projeví
snížením příjmů státního
rozpočtu o cca 3 mld Kč a příjmů
místních rozpočtů o cca 0,7 mld Kč.
ve správě daní z příjmů
- posunout termín splatnosti prosincových záloh
na daň z příjmů fyzických osob
i právnických osob z 31. na 15. prosince a tím
zabezpečit, že tyto zálohy budou příjmem
běžného roku.
2. Příjmy státního rozpočtu
Návrh příjmů státního
rozpočtu na rok 1994 vychází z trendů
v jejich vývoji v roce 1993, z předpokladu ekonomického
vývoje v roce 1994 a uvažuje již s vlivem
připravených novel daňových zákonů
a změn v pojistném sociálního zabezpečení.
Takto počítá s úhrnným objemem
příjmů 379,8 mld Kč. Oproti očekávané
skutečnosti roku 1993 to představu,je zvýšení
o 26,5 mld Kč, resp. o 7,5%.
Základní objemy a meziroční trend
u jednotlivých druhů příjmů
jsou patrné z následujícího přehledu:
A. Daňové příjmy celkem | 223.6 | 235.3 | 105.2 | 11.7 |
Daň z přidané hodnoty +) | 80.6 | 94.5 | 117.2 | 13.9 |
Spotřební daně +) | 39.5 | 42.1 | 106.6 | 2.6 |
Daně z příjmů | 71.6 | 77.4 | 108.1 | 5.8 |
Clo | 14.8 | 14.9 | 100.7 | 0.1 |
Silniční daň | 3.7 | 2.7 | 73.0 | - 1.0 |
Ostatní daně běžného roku | 2.4 | 3.7 | 154.2 | 1.3 |
Daně z min. daň. soustavy | 11.0 | 0.0 | 0.0 | - 11.0 |
B. Sociální pojištěni | 107.5 | 120.1 | 111.7 | 12.6 |
C. Nedaňové příjmy | 22.2 | 24.4 | 109.9 | 2.2 |
PŘÍJMY CELKEM | 353.3 | 379.8 | 107.5 | 26.5 |
+) U DPH v roce 1993 je připočten doplatek daně
z obratu za rok 1992 ve výši 6,5 mld Kč, u
spotřebních daní ve výši 2,5
mld Kč.
Dynamika celkových příjmů státního
rozpočtu je nižší než předpokládaná
dynamika HDP v běžných cenách. Patrné
je nižší tempo růstu daňových
příjmů, kde se projevuje zejména
jednorázový vliv příjmů z roku
1992 inkasovaných na počátku roku 1993. Dominantními
daňovými položkami jsou zejména DPH,
daň z příjmu právnických osob
a spotřební daně. Objemově absolutně
nejvýznamnější položkou rozpočtu
je pak pojistné sociálního zabezpečení.
Vývoj daňových příjmů
se odvíjí zejména od elastičnosti
jednotlivých daní vůči indikátorům
ekonomického vývoje, je však ovlivněn
i navrhovanými změnami daňových a
pojistných zákonů.
Změny ve struktuře daňových a pojistných
příjmů podává tato tabulka
(včetně daní místních rozpočtů):
Daňové a pojistné příjmy | 100.0 | 100.0 | x |
- zdanění spotřeby (DPH, SD) | 32.9 | 34.6 | + 1.7 |
- zdanění zisku | 19.2 | 18.5 | - 0.7 |
- zdanění osobních příjmů +) | 10.7 | 10.3 | - 0.4 |
- sociální pojištění ++) | 30.8 | 30.5 | - 0.3 |
- zdanění mezin. obchodu (clo) | 4.1 | 3.8 | - 0.3 |
- zdanění majetku +++) | 1.0 | 1.1 | + 0.1 |
- ostatní ++++) | 1.3 | 1.2 | - 0.1 |
+) v roce 1993 včetně doplatků daně
ze mzdy a daně z příjmů obyvatelstva,
++) v roce 1993 včetně doplatků odvodu z
objemu mezd,
+++) daň z nemovitostí, daň dědická,
darovací a z převodu nemovitosti,
++++) silniční daň, nahodilé příjmy
u finančních úřadů, atd.
Daň z přidané hodnoty (DPH) je rozpočtována
ve výši 94,5 mld Kč, což je o 17,2% více
než očekávané inkaso v roce 1993.
Rozpočet vychází z analýzy letošního
inkasa DPH a očišťuje ho o neopakovatelné
vlivy (odpočty daně z obratu, téměř
nulové inkaso v lednu, zahájení vracení
odpočtu DPH až v dubnu 1993 aj.). Počítá
se s obecným růstem této daně rychleji
než vytvořeného HDP z důvodu předpokládaného
přebytku dovozů nad vývozy. Neuvažují
se změny ve struktuře poptávky ani sklonu
k úsporám, určitý pozitivní
vliv má snížení prahu daňové
povinnosti z 6 mil. Kč na 3 mil. Kč.
Spotřební daně jsou vázány
na objem fyzických jednotek vybraných komodit a
nepodléhají tedy inflačním vlivům.
Pro rok 1994 se předpokládá mírný
nárůst spotřeby zatížených
výrobků vyjádřené ve fyzických
jednotkách. Návrh rozpočtu předpokládá
pozitivní rozpočtový vliv nových opatření
(zvýšení některých sazeb a kolkování
cigaret). Do propočtu byl zohledněn i vliv letošního
objektivně nízkého plnění daně
v lednu. Celkově se tak počítá s objemem
spotřebních daní 42,1 mld Kč, což
je o 6,6% více než v roce 1993.
U daně z příjmů právnických
osob se předpokládá roční
výnos v roce 1994 72,9 mld Kč, což je pouze
o 4% více než je očekávaná skutečnost
v roce 1993. Vychází se z faktů dosavadního
plnění v roce 1993 a z promítnutí
celé řady metodických vlivů, které
budou působit v roce 1994 (již zmiňované
odpisy strojních investic a rezervy na dubiozní
pohledávky, opatření k "získání"
plné prosincové zálohy, vliv nízké
platby v lednu 1993, zpětný vliv snížení
pojistného apod.). Výnos daně z příjmů
fyzických osob, srážené zvláštní
sazbou zejména z kapitálových výnosů,
se předpokládá ve výši 4,5 mld
Kč. Vysoký meziroční nárůst
je zapříčiněn především
atypičností podmínek v roce 1993, kdy byla
srážena pouze daň za čtvrtletně
připisované úroky v tomto roce, kdežto
v roce 1994 budou poprvé zdaněny celoročně
účtované úroky z účtů
úspor za rok 1993.
Rozpočet pojistného sociálního
zabezpečení předpokládá
objem 120,1 mld Kč, což je o 11,7% více než
očekávané letošní inkaso. Svým
vzestupným meziročním trendem se tyto příjmy
pohybují v zásadě v korelaci s mzdovým
vývojem. Jedním ze základních východisek
sestavení rozpočtu je 12% předpokládaný
růst průměrné mzdy (v úhrnu
za všechna odvětví ekonomiky). Propočet
byl oboustranně korigován o předpokládaný
vývoj nezaměstnanosti a o dopočet vlivu nízkého
plnění v lednu 1993. Do rozpočtu byl již
promítnut vliv navrženého snížení
sazby pojistného o 1 bod a posunu placení záloh
u samostatně výdělečně činných
osob.
Příjem z cla je rozpočtován na 14,9
mld Kč, což je jen o 0,1 mld Kč více,
než se očekává v roce 1993. Návrh
vychází z předpokládaného tempa
růstu dovozů. Zároveň však přihlíží
k očekávaným úpravám celních
sazeb vyplývajících z jednání
GATTu.
Základním vlivem působícím
na nominální pokles předpokládaného
inkasa u silniční daně (rozpočet 1994
2,7 mld Kč, tj. o 1 mld Kč méně než
se očekává letos) je promítnutí
daňových úlev pro speciální
vozidla tak, jak jsou předloženy v navrhované
novele zákona.
Mezi tzv. ostatní daně běžného
roku patří daň dědická,
darovací a z převodu nemovitostí. V roce
1993 se očekává jejich inkaso cca 0,7 mld
Kč, pro rok 1994 se předpokládá vybrat
1,5 mld Kč. Důvodem takového zvýšení
je časový skluz mezi projednáváním
dotčených případů a jejich
zpoplatňováním (tzn. že mnoho případů
projednávaných v roce 1993 se v daních projeví
až v roce 1994). Zbylou část ostatních
daňových příjmů tvoří
příjmy finančních úřadů
plynoucí zejména z doplatků starších
daní.
Nedaňové příjmy jsou odhadovány
na 24,4 mld Kč, což je o 9,9% více než
se očekává v roce 1993. Tento nárůst
je ovlivněn především vyšším
objemem "ostatních nedaňových příjmů",
(soudní a správní poplatky a tržby z
prodeje kolků), vyššími příjmy
rozpočtových a odvody příspěvkových
organizací a vyššími splátkami
vládních úvěrů a státních
půjček poskytnutých v souvislosti s realizací
plynárenských akcí v bývalém
SSSR a dovozem zemního plynu.
IV. VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU
I. Základní charakteristiky výdajů
státního rozpočtu
Návrh státního rozpočtu obsahuje výdaje
ve výši 379, 8 mld Kč, což je o 7,5% více
proti roku 1993. Z toho přímé výdaje
státního rozpočtu (bez transferů územním
rozpočtům) činí 365,8 mld Kč,
když proti očekávané skutečnosti
roku 1993 rostou o 8,8%.
Ve výdajové politice státního rozpočtu
v roce 1994 sleduje vláda tyto zásadní priority:
a) Pokračovat ve snižování cenových
dotací a dotací podnikatelskému sektoru.
V návrhu rozpočtu se počítá
se snížením neinvestičních dotací
podnikatelskému sektoru oproti roku 1993 nominálně
o 6,2%, tj. asi o 15% reálně.
Pokles dotací by se měl týkat především
cenových dotací osobní dopravě. Vzhledem
k cenové úpravě z poloviny roku 1993 se počítá
s plným zrušením dotací k cenám
pitné vody.
b) Globální úroveň spotřeby
veřejného sektoru v zásadě udržet
na úrovni roku 1993.
Základní tempo růstu věcných
neinvestičních výdajů se navrhuje
8,5% oproti očekávané skutečnosti
roku 1993, tedy v podstatě v relaci s tempem předpokládané
inflace. Tempo růstu investičních dotací
veřejnému sektoru dosahuje hodnoty 14,7%, což
představuje reálné zvýšení
okolo 6%.
c) Zabezpečit zákonné nároky obyvatelstva
ze sociálního zabezpečeni.
V návrhu rozpočtu je uvažováno s vlivem
valorizace důchodů a ostatních dávek,
která se předpokládá v listopadu 1993.
Pro rok 1994 není počítáno s dalšími
změnami dávek sociálního zabezpečení.
d) Nezhoršovat relaci mezí úrovní
mezd v podnikatelském a veřejném sektoru.
Vláda uvažuje s růstem průměrné
mzdy ve veřejném sektoru cca o 14,9%. Za jednotlivé
resorty se nárůst pohybuje od 3% do 16% i s ohledem
na dosaženou úroveň průměrné
mzdy.
e) Finančně podpořit konsolidaci a profesionalizaci
státní správy.
Nad rámec objemu mzdových výdajů ve
veřejném sektoru navrhuje vláda vyčlenit
prostředky k zabezpečení platových
úprav ve vyšších tarifních třídách
a k realizaci zákona o státní službě.
Smyslem těchto opatření je řešit
neutěšenou personální situaci ve státní
správě, poznamenané pokračujícím
odchodem nejschopnějších zaměstnanců
do soukromého sektoru.
f) Ve srovnání s rokem 1993 posílit výdaje
na rozvoj dálniční sítě, na
politiku bydlení a na podporu exportu.
g) Posílit výdaje na některé další
krátkodobé priority, jako např. posílení
bezpečnosti, humanizace vězeňství,
regenerace památkových zón apod.
Přehled o základních skupinách výdajů
je uveden v následující tabulce:
I. Běžné výdaje | 314.8 | 336.7 | 107.0 |
Dotace podnikům | 29.8 | 28.0 | 93.8 |
Transfery domácnostem | 121.4 | 139.6 | 115.0 |
Veřejná spotřeba obyvatel | 63.6 | 68.2 | 107.2 |
Veřejná spotřeba státu | 64.1 | 81.1 | 126.4 +) |
Dluhová služba | 15.6 | 0.0 | 0.0 |
Transfery do zahraničí | 0.9 | 0.9 | 100.0 |
Bytová politika | 2.2 | 4.7 | 213.6 |
Dotace místním rozpočtům | 17.0 | 14.0 | 82. |
II. Kapitálové výdaje | 31.5 | 35.9 | 114,2 |
Dotace podnikům | 5.8 | 6.4 | 111.8 |
Dotace veřejnému sektoru | 25.7 | 29.5 | 114.8 |
III. Vládní úvěry | 7.3 | 7.4 | 102.4 |
VÝDAJE CELKEM | 353.3 | 379.8 | 107.5 |
+)index 94/93 ke srovnatelné základně činí
20%
Rozhodující vliv na celkový přírůstek
výdajů mají zejména výdaje
na veřejnou spotřebu státu, a to především
na bezpečnost, mzdová opatření v rozpočtových
organizacích a zvýšení rezerv zapracovaných
do kapitoly VPS (komunální volby, pozemkové
úpravy aj.). Reálný přírůstek
výdajů na veřejnou spotřebu státu
je navíc při poměření s reálnou
základnou u odvětví obrany a bezpečnosti
ve skutečnosti nižší, když dosahuje
hodnoty 20%. Významný růst se předpokládá
i u výdajů na infrastrukturní investice a
řešení otázek bydlení. Naopak
pokles proti roku 1993 je rozpočtován u výdajů
na běžné dotace podnikům, státního
vyrovnávacího příspěvku, u
transferu zdravotní pojišťovně a dotací
obcím a okresním úřadům.
Pohled z hlediska struktury podílů jednotlivých
skupin výdajů státního rozpočtu
je patrný z následujícího přehledu:
Výdaje celkem x) | 100.0 | 100.0 | x |
Dotace podnikům | 9.3 | 7.7 | - 1.6 |
Transfery domácnostem | 3.9 | 38.2 | + 0.3 |
Veřejná spotřeba obyvatel | 19.8 | 18.6 | - 1.2 |
Veřejná spotřeba státu | 20.0 | 22.2 | + 2.2 |
Transfery do zahraničí | 0.3 | 0.2 | - 0.1 |
Bytová politika | 0.7 | 1.3 | + 0.6 |
Investice | 9.8 | 9.8 | 0.0 |
Vládní úvěry | 2.2 | 2.0 | - 0.2 |
x) bez dluhové služby a dotací místním
rozpočtům
2. Dotace podnikům
Neinvestiční dotace podnikatelskému sektoru
se ve státním rozpočtu na rok 1994 stanoví
ve výši téměř 28 mld Kč.
Proti očekávané skutečnosti roku 1993
se snižují o 1,8 mld Kč, tj. o 6,2%. Z tohoto
objemu tvoří 13,0 mld Kč dotace k zabezpečení
cenové regulace včetně intervenčních
operací v agrokomplexu (Fond tržní regulace)
a 4,8 mld Kč dotace na útlum činnosti v uhelných,
uranových a rudných dolech.