IX. Veřejné rozpočty
Veřejné rozpočty
v roce 1992 působily v ekonomice stabilizačně.
Zatímco v roce 1991 skončily veřejné
rozpočty ČR schodkem 8,4 mld. Kčs, ke konci
roku 1992 byl dosažen přebytek veřejných
rozpočtů 6,1 mld. Kčs, z toho státní
rozpočet vykázal schodek ve výši 1,7
mld. Kčs a místní rozpočty přebytek
7,8 mld. Kčs.
V průběhu roku byly
emitovány státní obligace za 8,7 mld. Kčs,
jejichž výnos byl určen prostřednictvím
místních rozpočtů na financování
komplexní bytové výstavby.
Přebytek veřejných
rozpočtů České republiky je nesporným
úspěchem finanční politiky.
Průběh rozpočtového
hospodaření v roce 1992 byl ovlivněn intenzivní
kontrolou výdajů v návaznosti na vývoj
příjmů. Vzhledem k výpadku příjmů
bylo v průběhu roku přistoupeno k regulaci
a později ke snížení některých
rozpočtových výdajů. Tyto kroky znamenaly
úsporu rozpočtových výdajů
bez ohrožení fungování veřejného
sektoru i ekonomiky jako celku.
opatření byla přijímána
i na straně příjmů. Byly podniknuty
kroky k omezení daňových úniků,
zejména u daně z obratu, což se projevilo v
druhé polovině roku jejím růstem.
I v roce 1992 bylo transformační
působení veřejných rozpočtů
velmi intenzivní. To se v úhrnu státního
rozpočtu ČR a místních rozpočtů
projevilo snižováním transferů podnikovému
sektoru nominálně o 8%. Naproti tomu objem transferů
pro obyvatelstvo se nominálně zvýšil
o 11%.
Veřejné výdaje
na investice vzrostly o 42% (včetně KBV), výdaje
na spotřebu o 9% (reálně pokles o 2%).
Výrazným rysem roku
1992 se stal vstup státu na finanční trh
prostřednictvím státních pokladničních
poukázek a státních dluhopisů.
Vstup státu na finanční
trh zvýšil nabídku investičních
možností, byl tedy krokem k rozvoji tohoto finančního
trhu. Znamenal rovněž rozšíření
nabídky dlouhodobých forem investování.
Omezení přímého
úvěrování rozpočtového
deficitu a jeho nahrazení financováním ze
zdrojů finančního trhu znamená daleko
transparentnější režim rozpočtového
hospodaření a vytvořilo potřebný
tlak na efektivnost řízení rozpočtových
příjmů a výdajů.
Příloha |
Přehled zachycuje jednak
nejdůležitější opatření
fiskální a měnové politiky, jednak
další úzce souvisejí opatření
- v oblasti cenové politiky, privatizace a vznik institucí
umožňujících rozvoj podnikání.
Opatření finanční
politiky v průběhu roku odrážela jednak
záměry fiskální a měnové
politiky, jednak jejich reakce na vývoj ekonomické
reality.
Fiskální politika
V lednu se snížila
dovozní přirážka pro zboží
určené pro výrobní spotřebu
z 15 na 10%. V zájmu sjednocení daňového
zatížení byla zavedena dovozní daň
na dovozy fyzických osob se stejnou sazbou, jakou má
daň z obratu pro příslušné zboží.
Zvýšila se hranice minimálního pojistného
pro osoby samostatně výdělečně
činné. Ministerstvo financí ČR přijalo
opatření, na jehož základě lze
na dobu dvou let osvobodit některé nově založené
podnikatelské subjekty od daně z příjmu.
V souladu se zákonem o
SBČS začala od února všechna tři
ministerstva financí krýt průběžné
deficity svých rozpočtů emisí pokladničních
poukázek.
V březnu byla schválena
novela rozpočtových pravidel ČR, která
zvýšila limit na záruky poskytované
z rozpočtu na úvěry ze 6 mld. Kčs
na 10% příjmů rozpočtu v daném
roce.
Byl přijat zákon
o platech v rozpočtových a některých
dalších organizacích. Nový systém
odměňování začal být
uplatňován postupně od května a umožnil
podstatné zvýšení platů v rozpočtové
sféře.
V rámci boje proti daňovým
únikům stanovilo FMF v dubnu pravidlo, že odpočet
daně z obratu při vývozu je možné
provést jen po předložení dokladu o
uskutečnění vývozu.
Ministerstva financí připravila
návrhy zákona o nové soustavě daní,
zákona o dani z přidané hodnoty, dani z příjmu,
dani z nemovitosti, dani dědické a darovací,
dani z převodu majetku a dani silniční, včetně
jejich sazeb, a dále návrh zákona o správě
daní. Tyto zákony byly postupně schvalovány
v průběhu dubna a května a některé
z nich ještě v průběhu dalších
měsíců upraveny.
V roce 1992 se změnil systém
financování komplexní bytové výstavby.
V květnu a v srpnu byly v ČR emitovány státní
obligace na získání zdrojů pro tyto
investice.
V červnu se zvýšily
důchody v průměru o 200 Kčs, což
si vyžádalo cca 5,9 mld. Kčs rozpočtových
prostředků.
Vyhláškou FMF byl
v červenci ukončen prodej a poskytování
služeb za tuzexové poukázky akciovou společností
TUZEX.
V rámci přípravy
na přechod k dani z přidané hodnoty byly
v září zvýšeny sazby daně
z obratu u benzínu, cigaret, piva a destilátů.
V návaznosti na nižší
výnos hlavních daní se v ČR v říjnu
přistoupilo na restrikci rozpočtových výdajů
o 15,3 mld. Kčs. Krácení výdajů
se promítlo do následujících položek:
věcné výdaje rozpočtových a příspěvkových organizací | 1,8 mld. Kčs |
neinvestiční výdaje podnikům | 1,0 mld. Kčs |
investiční dotace | 0,2 mld. Kčs |
všeobecná pokladní správa | 6,3 mld. Kčs |
dotace územním rozpočtům | 6,0 mld. Kčs |
V listopadu byl nařízením
vlády změněn regulační odvod
za překročení mzdových a osobních
nákladů v r. 1992 - směrný růst
mezd byl upraven o 2%.
Kupónová privatizace
Řadu opatření
k provádění velké privatizace doplnilo
v lednu nařízení vlády o podmínkách
použití investičních bodů investičními
privatizačními fondy. Podle něj musí
každý privatizační fond investovat své
body minimálně do deseti akciových společností;
podíl jednoho fondu v jedné akciové společnosti
nesmí překročit 20%; podíl jednoho
zakladatele fondu v jedné akciové společnosti
nesmí překročit 40%.
Koncem února byla ukončena
registrace držitelů investičních kupónů
- jejich počet přesáhl v ČSFR 8,5
mil. osob. Předkolo první vlny kupónové
privatizace - předání kupónů
privatizačním fondům - bylo zahájeno
17. února a ukončeno 26. dubna. Investičním
fondům v ČSFR svěřilo své kupóny
přes 6 mil. osob.
Do první vlny kupónové
privatizace bylo v ČSFR zařazeno 1 491 akciových
společností. Federální fond národního
majetku založil 61 a. s., Český fond 943 a
Slovenský fond 487 a. s. na kupónovou metodu privatizace
připadl majetek v celkové účetní
hodnotě 299,4 mld. Kčs.
První kolo první
vlny kupónové privatizace začalo 18. května,
druhé 8. července, třetí 26. srpna
a čtvrté 14. října, páté
23. listopadu. První vlna kupónové privatizace
byla ukončena 22. prosince. Koncem července se rozhodlo,
že druhá vlna kupónové privatizace se
uskuteční v obou republikách odděleně.
Cenová politika
V oblasti cenové regulace
se uskutečnily tyto změny:
- v lednu byly vyjmuty z nájemného
a deregulovány ceny služeb spojené s bydlením;
- v květnu byla zrušena
regulace přirážky za výkony obchodu
k cenám od výrobce při prodeji uhlí
domácnostem a výrobcům tepelné energie
dodávané domácnostem; zrušena byla regulace
cen cukru;
- v červenci se zvýšilo
základní nájemné ve státních
bytech o 100%; zvýšily se maximální
ceny jízdného ve vnitrostátní autobusové
dopravě (o 100% dělnické jízdné
a o 20% obyčejné jízdné); byly deregulovány
ceny vodného a stočného pro výrobní
spotřebu;
- v září
se zvýšily maximální ceny vodného
a stočného pro domácnosti (v průměru
o 200%); byly zvýšeny maximální ceny
lůžkových a lehátkových lístků
ve vnitrostátní železniční dopravě
(v průměru o 59%); byly deregulovány ceny
hutnictví železa;
- v říjnu byly zvýšeny
maximální ceny vnitrostátních poštovních
výkonů (o 180%) a upravily se podmínky pro
účtování místních telefonních
hovorů; zvýšily se tarify ve vnitrostátní
letecké přepravě. Fond tržní
regulace koncipovaný na federální úrovni
byl rozdělen na český a slovenský.
- v prosinci byly přechodně
regulovány maximálními cenami vybrané
druhy vepřového masa výsekového a
obchodní přirážka vztahující
se na tyto druhy masa.
Měnová politika
Na vývoj v měnové
oblasti reagovala měnová politika řadou opatření.
V oblasti devizové a kurzové
politiky se v lednu upravil koš měn, podle kterého
se stanoví devizový kurs Kčs (GBP nahrazena
FRF). Na počátku roku byl zvýšen limit
čerpání devizových prostředků
pro obyvatelstvo na 7,5 tis. Kčs. Od července platí
novela devizového zákona, podle kterého se
princip vnitřní směnitelnosti rozšiřuje
na všechny podnikatelské subjekty.
Od září byla liberalizována pravidla
devizové likvidity a uplatněna nová metodika
devizového fixingu na mezibankovním devizovém
trhu. Úroveň kursu čs. koruny nebyla v r.
1992 měněna.
V průběhu roku centrální
banka pružně používala své nástroje.
Těžiště se přeneslo na nástroje
nepřímé.
V průběhu roku snížila
SBČS dvakrát diskontní sazbu (v březnu
z 9,5% na 9%, v srpnu na 8%). Koncem prosince centrální
banka na základě cenového vývoje a
v souvislosti s předpokladem zvýšení
cen spojeným se zavedením daně z přidané
hodnoty zvýšila diskontní sazbu na 9,5%. V
rámci měnové deregulace zrušila SBČS
v dubnu úrokové stropy pro komerční
banky. V souvislosti se zavedením lombardního úvěru
začala SBČS stanovovat i lombardní sazbu.
V srpnu její úroveň byla stanovena
na 11,5%, koncem prosince se zvýšila na 14%.
V únoru bylo zrušeno
úročení povinných minimálních
rezerv. Do povinných rezerv byly zahrnuty i devizové
vklady. Začala se uplatňovat rozdílná
sazba rezerv na termínované vklady (2%) a netermínované
vklady (8%). Tyto sazby byly v listopadu zvýšeny (na
3% resp. 9%). Od prosince byla upravena metodika výpočtu
povinných minimálních rezerv.
V systému refinancování
byl od ledna upravován nepřekročitelný
rámec refinančního úvěru podle
navrženého schématu, limity byly zrušeny
od začátku dubna. Od února se uplatňovaly
aukční formy refinančního úvěru;
systém denních aukcí s týdenní
splatností a minimálně v měsíčních
cyklech aukce s měsíční a tříměsíční
splatností. Od dubna se přešlo na týdenní
aukce se splatností jeden
a tři měsíce. Od května se začal
uplatňovat lombardní úvěr na vybrané
cenné papíry a reeskont směnek v rámci
stanovených kontingentů. V návaznosti na
vývoj zásoby peněz v ekonomice rozhodla v
červenci bankovní rada SBČS o pravidelných
emisích poukázek SBČS.
Úvěrové limity
byly u menších bank zrušeny od července,
u pěti největších obchodních
bank od října.
Instituce na podporu podnikání
V roce 1992 byla založena
řada nových institucí, jejichž cílem
je podpora podnikání v nejširším
slova smyslu. V lednu vznikla Českomoravská záruční
a rozvojová banka na podporu drobného a středního
podnikání. V únoru byla podepsána
zakládací listina Exportní garanční
a pojišťovací společnosti (EGAP, a. s.),
jejím smyslem je podpora vývozu. V březnu
byla zřízena Agentura pro
zahraniční investice a rozvoj ČR se sídlem
v Praze, zaměřená na podporu vstupu zahraničního
kapitálu. Zakládací listina Burzy cenných
papírů Praha, a. s. byla podepsána v červenci.
OBSAH
ÚVOD
I. SOUHRNNÉ VÝSLEDKY
HOSPODAŘENÍ VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
1. Souhrn veřejných rozpočtů
2. Výsledky hospodaření státního rozpočtu
3. Místní rozpočty
II. PŘÍJMY STÁTNÍHO
ROZPOČTU
1. Společné příjmy státních rozpočtů
2. Vlastní příjmy
státního rozpočtu
2. 1. Důchodová daň ze zisku
2. 2. Příjmy z odvodů a daní z objemu mezd
2. 3. Příjmy z daně ze mzdy
2. 4. Ostatní příjmy
2. 4. 1. Příjmy rozpočtových a odvody příspěvkových organizací
2. 4. 2. Vlastní příjmy rozpočtových organizací
2. 4. 3. Ostatní a nahodilé příjmy
2. 4. 4. Pokuty a penále
3. Dotace z rozpočtu federace
4. Správa státních
příjmů
III. VÝDAJE VEŘEJNÝCH
ROZPOČTŮ
1. Základní charakteristika výdajů veřejných rozpočtů
2. Běžné výdaje do podnikatelské sféry
3. Běžné výdaje
do rozpočtové sféry
3. 1. Výdaje na sociální zabezpečení
3. 2. Neinvestiční výdaje na zdravotnictví
3. 3. Neinvestiční výdaje na školství
3. 4. Neinvestiční výdaje na kulturu
3. 5. Výdaje na bezpečnost
3. 6. Výdaje na soudy a prokuraturu
3. 7. Výdaje na státní správu
4. Kapitálové výdaje
a výdaje na vědu a výzkum
4. 1. Kapitálové výdaje
4. 2. Výdaje na bytovou výstavbu
a) Komplexní bytová výstavba (KBV)
b) Družstevní bytová výstavba (DBV)
c) Individuální bytová výstavba(IBV)
4. 3. Výdaje na vědu
a výzkum
IV. VÝVOJ STÁTNÍCH
FINANČNÍCH AKTIV A PASÍV
1. Operace na účtech ČR u SBČS
2. Majetkové účasti státu u tuzemských společností
3. Návratné finanční výpomoci a státní záruky za bankovní úvěry
4. Vývoj státní
zadluženosti
V. HOSPODAŘENÍ STÁTNÍCH
FONDŮ
1. Státní fond životního prostředí
2. Státní fond pro zúrodnění půdy
3. Státní fond pro
podporu a rozvoj české kinematografie
Příloha 1
Závěrečné
účty státních fondů
1. Státní fond životního prostředí
2. Státní fond pro zúrodnění půdy
3. Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie
4. Státní fond kultury
Příloha 2
Výsledky hospodaření
rozpočtu okresních úřadů a
obcí v ČR
ÚVOD
Základní vztah a
tendence ve vývoji rozpočtového hospodaření
České republiky vycházely pro rok 1992 ze
schválených zásad finanční
politiky. Státní rozpočet navazoval na realizaci
strategických úkolů transformace ekonomiky
České republiky a zároveň řešil
úkoly krátkodobé povahy. Je svém souhrnném
vyjádření směřovala rozpočtová
politika a státní rozpočet k podpoře
oživení ekonomického vývoje, k udržení
ekonomické rovnováhy a sociálního
smíru.
K podpoře soukromého
podnikání byla v rozpočtu vytvořena
účelová rezerva ve výši 1 mld.
Kčs, která byla prostřednictvím Českomoravské
záruční a rozvojové banky použita
k poskytování návratných finančních
výpomocí a úrokových subvencí
na realizaci stanovených programů. Přitom
se stát podílel na založení této
banky ve výši 0,9 mld. Kčs a částečně
i na založení Exportní a garanční
pojišťovací
společnosti, a. s., s federální působností.
Rovněž úlevy poskytované z daně
z příjmů obyvatelstva a důchodové
daně ze zisku při splnění stanovených
podmínek byly významnou pomocí pro rozvoj
podnikatelského sektoru.
K zamezení inflačního
vývoje a k udržení vyrovnaného rozpočtového
hospodaření směřovala regulace rozpočtových
výdajů s důrazem na to, aby se neopakoval
vývoj z konce roku 1991, kdy došlo k výraznému
zhoršení výsledku rozpočtového
hospodaření.
Přitom ve výdajích
na hlavní odvětví poskytující
služby obyvatelstvu usilovala vláda o udržení
jejich reálné úrovně a vytvořila
finanční podmínky pro dokončování
staveb v rámci tzv. komplexní bytové výstavby,
i když k tomuto účelu byly použity státní
obligace.
V roce 1992 se zvýšil
objem prostředků vynaložených ze státního
rozpočtu i ze Státního fondu životního
prostředí na řešení ekologických
problémů.
Významným opatřením
byla realizace první etapy úpravy systému
financování zdravotní péče
prostřednictvím všeobecné zdravotní
pojišťovny, valorizace dávek důchodového
zabezpečení a úprava platů v organizacích
rozpočtové sféry. Konkrétní
realizace aktivní politik zaměstnanosti, i když
tato politik a byla financována z federálního
rozpočtu, měla pozitivní vliv na pokles míry
nezaměstnanosti průběhu roku.
Soustava veřejných
rozpočtů ČSFR se v roce 1992 vyznačovala
tím, že došlo k částečné
nápravě dřívějších
nerovnoměrností mezi příjmy a výdaji
jejích jednotlivých článků.
Byl sice zachován systém společných
příjmů státních rozpočtů,
ale podíl České republiky
se zvýšil ze 40% na 41,5% při současném
poklesu podílu Slovenské republiky o 1,5 bodu a
zachování podílu státního rozpočtu
federace. Po řadě let byl státní rozpočet
České republiky koncipován tak, že výdaje
na jednoho obyvatele České republiky převýšily
výdaje na 1 obyvatele
ve Slovenské republice. Skutečný vývoj
však potvrdil, že nepoměr ve fiskálním
výnosu území republik zůstal v podstatě
zachován.
Státní rozpočet
české republiky na rok 1992 byl schválen
Českou národní radou dne 19. prosince 1991
zákonem č. 579/91 Sb., který stanovil objem
jeho příjmů i výdajů ve výši
265,9 mld. Kčs. Současně uvedený zákon
umožnil v průběhu roku 1992 vydat státní
dluhopisy ve výši 58,4 mld. Kčs na dofinancování
komplexní bytové výstavby. V rámci
výdajů státního rozpočtu
byla stanovena dotace do rozpočtů
okresních úřadů a obcí ve výši
58,4 mld. Kčs, jejichž součástí
byla rezerva na financování zdravotnictví
ve výši 23,9 mld. Kčs s tím, že
finanční objem bude rozdělen o návaznost
i na schválení zákona o Všeobecné
zdravotní pojišťovně.
Ke změně státního
rozpočtu došlo dne 20. října 1992 přijetím
zákona č. 516/92 Sb., která byla vyvolána
potřebou přizpůsobit rozsah výdajů
úrovni vytvářených příjmů
v průběhu roku. Touto změnou byl snížen
celkový objem rozpočtu o 6 mld. Kčs, kdy
na straně příjmů byl snížen
rozpočtovaný vynos odvodu z objemu mezd a ve výdajích
došlo ke snížení dotace do rozpočtů
okresních úřadů a obcí. Součástí
úprav rozpočtu byl též převod
prostředků určených na financování
Všeobecné zdravotní pojišťovny z
rezervy schválené
v dotaci do rozpočtů okresních úřadů
a obcí do státního rozpočtu. Po úpravách
státního rozpočtu zákonem činil
objem jeho příjmů i výdajů
29,9 mld. Kčs, přičemž ve výdajích
představovaly dotace do rozpočtů okresních
úřadů a obcí 30,2 mld. Kčs.
V dále uvedených
částech komentáře je hodnocení
plnění rozpočtu prováděno ve
vztahu k takto upravenému státnímu rozpočtu.
Srovnání výsledků jeho plnění
s rokem 1991 je ztíženo změnami ve financování
některých potřeb z hlediska vztahu mezi federálním
rozpočtem a státními rozpočty republik
(např. v roce 1992 byly veškeré výdaje
na financování politiky zaměstnanosti, na
majetkovou újmu některých peněžních
ústavů a regulaci zemědělského
trhu zajištěny ve federálním rozpočtu,
zatímco v roce 1991 byly tyto výdaje
plně, resp. částečně hrazeny
ze státních rozpočtů republik; kromě
toho byly v roce 1992 poskytnuty do státních rozpočtů
republik přímé dotace, i když v omezeném
rozsahu, zatímco v roce 1991 nikoliv) i z hlediska vztahu
mezi státním rozpočtem ČR a místními
rozpočty ve smyslu přesunu financování
některých druhů činností a
potřeb na státní rozpočet (pokud jsou
v komentáři používány termíny
"místní rozpočty", "územní
rozpočty", "rozpočty okresních
úřadů a obcí", je třeba
je chápat jako synonyma).
I. SOUHRNNÉ VÝSLEDKY
HOSPODAŘENÍ VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
1. Souhrn veřejných
rozpočtů
Za souhrn veřejných
rozpočtů (tj. státního rozpočtu
a rozpočtů okresních úřadů
a obcí) skončilo hospodaření České
republiky přebytkem ve výši 6,13 mld. Kčs,
přičemž hospodaření státního
rozpočtu skončilo schodkem 1,70 mld. Kčs
a rozpočty okresních úřadů
a obcí vykázaly přebytek 7,83 mld. Kčs.
Příjmy a výdaje
souhrnu veřejných rozpočtů byly splněny
takto:
Souhrn veřejných rozpočtů | |||||||
Příjmy celkem [po vyloučení dotací a mimořádných prostředků ze státního rozpočtu do vlastních rozpočtů] | |||||||
v tom | |||||||
- příjmy státního rozpočtu | |||||||
z toho | |||||||
- dotace z rozpočtu federace | |||||||
- vlastní příjmy místních rozpočtů | |||||||
Výdaje celkem [po vyloučení dotací a mimořádných prostředků ze státního rozpočtu do vlastních rozpočtů] | |||||||
v tom | |||||||
- vlastní výdaje státního rozpočtu | |||||||
- výdaje místních rozpočtů | |||||||
Rozdíl příjmů a výdajů | |||||||
v tom: | |||||||
- státní rozpočet | |||||||
- státní rozpočty |
Při hodnocení dosažených
výsledků je třeba vzít v úvahu,
že část výdajů spojená
s financováním komplexní bytové výstavby,
byla v roce 1992 řešena formou emise státních
obligací, provedené na základě zákona
č. 579/1991 Sb. v rozsahu 8,7 mld. Kčs; tento způsob
financování KBV
ekonomicky představuje výdaje státního
rozpočtu.
Na druhé straně
je třeba zohlednit krácení příjmů,
způsobené tím, že v prosinci byly do
společných příjmů všech
státních rozpočtů odvedeny příjmy
z inkasa daně z obratu z území Slovenské
republiky ve výrazně nižším rozsahu
v porovnání s předcházejícími
měsíci; vliv tohoto krácení na státní
rozpočet České republiky činí
cca 1,13 mld. Kčs a jeho vypořádání
je uplatňováno vůči státnímu
rozpočtu Slovenské republiky (kromě toho
došlo i ke krácení příjmů
federálního rozpočtu a tím i ke zhoršení
jeho výsledku; vzhledem k rozdělení schodku
státního rozpočtu federace za rok 1992 mezi
ČR a SR v poměru 2 : 1 uplatňuje ministerstvo
financí České republiky vůči
slovenské straně rovněž požadavek
vypořádání 2/3
z tohoto zhoršeného výsledku federálního
rozpočtu, což představuje dalších
0,6 mld. Kčs).
S přihlédnutím
k těmto skutečnostem byl ekonomicky vyjádřený
výsledek souhrnu veřejných rozpočtů
České republiky v uplynulém roce následující:
v mld. Kčs |
1. Státní rozpočet | |||
2. Místní rozpočty | |||
3. Veřejné rozpočty |
Po uvedených korekcích
je výsledné saldo veřejných rozpočtů
ve srovnání s rokem 1991, kdy byl vykázán
souhrnný schodek 8,4 mld. Kčs, o 5,9 mld. Kčs,
resp. 7,0 mld. Kčs lepší.
Základním rysem
vývoje rozpočtového hospodaření
v roce 1992 byla v souhrnu rychlejší dynamika příjmů
ve srovnání s výdaji, což umožnilo
zlepšit dosažený výsledek. Přitom
dynamika výdajů byla zhruba shodná s mírou
inflace. Z těchto hledisek byly základní
záměry finanční a rozpočtové
politiky stanovené pro rok 1992 splněny.
Ve struktuře veřejných
rozpočtů byla zvýšena váha státního
rozpočtu vlivem přesunu financování
některých činností z oblastí
dříve zajišťovaných v místních
rozpočtech.
Vysoké překročení
předpokládaných příjmů
i výdajů se soustředilo především
do oblasti místních rozpočtů, u kterých
došlo k vysokému inkasu zejména doplňkových
a ostatních zdrojů (svůj podíl na
tomto překročení má však i způsob
financování KBV v roce 199, neboť výnosy
z emise obligací se staly součástí
příjmů a projevily se v překročení
původně uvažovaných investičních
výdajů).
2. Výsledky hospodaření
státního rozpočtu
Ve srovnání s rokem
1991 a s upraveným rozpočtem na rok 1992 byly dosaženy
tyto výsledky (stav plnění rozpočtu
k 31. 12. příslušného roku vč.
dodatků).
Státní rozpočet | ||||||
Příjmy celkem | ||||||
v tom: | ||||||
- společné příjmy | ||||||
- vlastní příjmy | ||||||
- dotace z rozpočtu federace | ||||||
Výdaje celkem [včetně mimořádných prostředků poskytnutých v průběhu roku do místních rozpočtů] | ||||||
v tom: | ||||||
- výdaje ústředních orgánů | ||||||
v tom: | ||||||
- investiční výdaje celkem | ||||||
- neinvestiční výdaje celkem | ||||||
- z toho: | ||||||
služby a činnosti pro obyvatelstvo | ||||||
- dotace do místních rozpočtů | ||||||
Rozdíl příjmů a výdajů |
Výsledný schodek
státního rozpočtu ve výši 1,70
mld. Kčs představuje pouze 0,7% objemu schváleného
rozpočtu na rok 1992.
Příjmy státního
rozpočtu byly proti úvaze zahrnuté v upraveném
rozpočtu překročeny o 1,5 mld. Kčs.
Bylo to ovlivněno zejména příznivým
plněním vlastních příjmů,
které byly překročeny o 14,4 mld. Kčs
především vlivem vyššího inkasa
daně ze mzdy o 6,4 mld. Kčs (meziročně
se toto inkaso zvýšilo o 10,5 mld. Kčs, resp.
o 25,7%). Naproti tomu tzv. společné příjmy
všech tří státních rozpočtů,
na jejichž výnosu se Česká republika
podílela 41,5%, zaostaly za předpokladem o 12,9
mld. Kčs. Vzhledem k tomu,
že tyto příjmy představovaly 3,3% celkových
příjmů zahrnutých v upraveném
rozpočtu na rok 1992, ovlivnilo jejich nízké
plnění negativně celkový vývoj
příjmu i celkový výsledek státního
rozpočtu České republiky. Z uvedené
částky činil výpadek u daně
z obratu 8 mld. Kčs
a u odvodů ze zisku 4,9 mld. Kčs.
Dotace ze státního
rozpočtu federace byly poskytnuty v plné výši.
Výdaje státního
rozpočtu byly překročeny o 3,2 mld. Kčs,
převážně vlivem dotací do rozpočtů
územních orgánů, které byly
proti úvaze vyšší o 3,5 mld. Kčs.
V tomto překročení je však zahrnut doplatek
dotace z roku 1991 ve výši 1,5 mld. Kčs a dále
prostředky převedené z Fondu národního
majetku ve výši 1,2 mld. Kčs a určené
k úhradě výpadků příjmů
místních rozpočtů z titulu privatizace
a restitucí.
V konečné výši
výdajů se odrazila pozornost, která byla
jejich vývoji věnována po celý rok.
Vzhledem k realizaci výdajů, která byla rychlejší
než se původně předpokládalo,
ale i s přihlédnutím k výpadkům
v rozhodujících příjmech státního
rozpočtu bylo v zájmu udržení rozpočtové
rovnováhy hned od počátku roku přistoupeno
k regulaci výdajů. Ta vyústila na základě
rozhodnutí vlády k diferencovanému vázání
výdajů v jednotlivých kapitolách státního
rozpočtu v následujícím rozsahu:
- u neinvestičních výdajů ROPO | 1,8 mld. |
- u neinvestičních dotací do podnikatelské sféry | 1,0 mld. |
- u dotací na investiční výstavbu | 0,2 mld. |
- u výdajů kapitoly VPS | 6,3 mld. |
V úhrnu tato opatření
představovala vázání rozpočtu
výdajů objemu 9,3 mld. Kčs. Tento krok na
druhé straně vytvořil prostor pro uskutečnění
některých nezbytných výdajů,
jež bylo třeba realizovat ve vyšším
než předpokládaném objemu (např.
dávky sociálního zabezpečení,
realizace platové úpravy v organizacích rozpočtové
sféry) a výdajů, se kterými se původně
nepočítalo
(např. úhrada části schodku rozpočtu
z roku 1991 ve výši 3,7 mld. Kčs).
Význam přísnější
regulace výdajů je zřejmý ze srovnání
s vývojem v roce 1991.
Příjmy celkem | ||||||||
Výdaje celkem | ||||||||
Rozdíl příjmů a výdajů |
Přitom je třeba
vzít v úvahu, že bez již zmíněné
úhrady části schodku z roku 1991 z rozpočtových
výdajů roku 1992 by hospodaření rozpočtu
v tomto roce sice skončilo přebytkem, avšak
za cenu vyšších výdajů na dluhovou
službu v dalších letech.
Podrobněji je plnění
jednotlivých druhů příjmů a
výdajů rozvedeno v další části
zprávy.
3. Místní rozpočty
V rozpočtovém hospodaření
okresních úřadů, obcí a měst
byly dosaženy tyto výsledky:
Místní rozpočty | |||||||
Příjmy celkem | |||||||
v tom: | |||||||
- vlastní příjmy | |||||||
- dotace se státního rozpočtu | |||||||
- mimoř. prostř. ze státního rozpočtu | |||||||
- doplňkové příjmy | |||||||
- prostředky na KBV | |||||||
Výdaje celkem | |||||||
Rozdíl příjmů a výdajů |
1) včetně prostředků
z FNK ve výši 1,2 mld. Kčs
Ve srovnáním s rokem
1991 došlo v místních rozpočtech k těmto
hlavním věcným změnám:
- v důsledku přesunu
financování některých potřeb
z úrovně místní na úroveň
státu došlo k výraznému snížení
objemu rozpočtů okresních úřadů,
obcí a měst, a to jak v rozpočtu, tak ve
skutečnosti. Šlo zejména o přechod na
nový způsob financování zdravotnictví
prostřednictvím Všeobecné zdravotní
pojišťovny, jehož vliv na snížení
celkového objemu
místních rozpočtů a na snížení
dotací ze státního rozpočtu činil
ve skutečnosti 22,2 mld. Kčs,
- v návaznosti na nepříznivý
vývoj státního rozpočtu v průběhu
roku byly v rámci celkové regulace výdajů
na základě zákona č. 516/92 Sb. sníženy
i dotace do místních rozpočtů o 6
mld. Kčs. V důsledku uvedených opatření
poklesl objem dotací poskytovaných ze státního
rozpočtu proti roku 1991 o více než 31 mld.
Kčs,
- mimořádné
příjmy, ovlivňující výsledek
hospodaření místních rozpočtu
i v minulých letech, dosáhly v roce 1992 částky
25,1 mld. Kčs, což je o 8,5 mld. Kčs více
než v předchozím roce. V této slupině
příjmů jsou kromě doplňkových
příjmů místních rozpočtů
zahrnut i mimořádné prostředky poskytnuté
ze státního rozpočtu v rozsahu 7,5 mld. Kčs,
- v plnění výdajů
se projevila především potřeba vytvoření
podmínek pro činnost nově vzniklých
živnostenských úřadů a realizace
zákona č. 143/92 Sb., o platových úpravách
v rozpočtové sféře.
Celkově lze výsledky
hospodaření místních rozpočtů
v podmínkách transformace ekonomiky hodnotit příznivě.
Vysoké plnění
celkových příjmů bylo vedle již
zmíněného vlivu doplňkových
příjmů způsobeno i výrazně
lepším plněním vlastních, zejména
daňových, příjmů. Vlastní
příjmy byly v porovnání s upraveným
rozpočtem překročeny o 48,6% a v porovnání
s rozpočtem po všech změnách dokonce
o 85,5%.
Prostředky poskytnuté
účelově ze státního rozpočtu
nad rámec schválených dotací ve výši
7,5 mld. Kčs byly využity především
na sociální potřebnost (3 mld. Kčs),
na financování ekologických opatření,
zejména k řešení problémů
v severočeském a severomoravském regionu
(1 mld. Kčs), dále na úhradu nákladů
na obytné budovy v souvislosti s protiradonovými
opatřeními, na doplatky družstevní bytové
výstavbě, na úpravu objektů pro volyňské
Čechy, opravy a rekonstrukce kulturních památek
apod.
Ve vykázaných dotacích
ze státního rozpočtu je zahrnuta částka
uvolněná z Fondu národního majetku
ve výši 1,2 mld. Kčs.
Dosažený přebytek
hospodaření ve výši 7,8 mld. Kčs
představuje 10,2% celkových výdajů
místních rozpočtů a byl o 2,6 mld.
Kčs vyšší než v roce 1991. Z jeho
celkové výše vykázaly obce a města
přebytek 6,6 mld. Kčs a okresní úřady
1,2 mld. Kčs.
Přebytek místních
rozpočtů za rok 1992 posílí zdroje
jejich účelových fondů, jejichž
stav na počátku roku 1993 tak dosáhne téměř
10 mld. Kčs.