II. PŘÍJMY STÁTNÍHO
ROZPOČTU
Celkový objem příjmů
státního rozpočtu, který v roce 1992
dosáhl 251,4 mld. Kčs, byl ve srovnání
s upraveným rozpočtem vyšší o 1,5
mld. Kčs.
Hlavní druhy příjmů
se vyvíjely takto:
Příjmy celkem | ||||||
v tom: | ||||||
I. Společné příjmy státních rozpočtů | ||||||
II. Vlastní příjmy České republiky | ||||||
III. Dotace z rozpočtu federace | ||||||
v tom: | ||||||
A. Podíl na dani z obratu *) | ||||||
B. Podnikové odvody a daně | ||||||
1. Podnikové odvody a daně ze zisku | ||||||
v tom: podíl na spol. odvodech a daních | ||||||
důchodová daň ze zisku | ||||||
2. Odvody z objemu mezd | ||||||
3. Zemědělská daň z pozemků | ||||||
4.Ostatní odvody podniků | ||||||
C. Jiné příjmy | ||||||
5. Daň ze mzdy | ||||||
6. Příjmy rozp. a odvody přísp. organisací | ||||||
7. Poplatky, pokuty a penále | ||||||
8. Ostatní příjmy | ||||||
9. Dotace z federace |
*) | společné příjmy soustavy státních rozpočtů |
**) | podle zákona č. 516/1992 Sb. se 20. října 1992 |
Ve srovnání s upraveným
rozpočtem došlo ke značným odchylkám
ve struktuře příjmů. Ty se v souhrnu
projevily především výpadky tzv. společných
příjmů (12,9 mld. Kčs), které
byly více než kompenzovány překročením
vlastních příjmů státního
rozpočtu České republiky o celkem 14,4 mld.
Kčs, zejména v položkách daň
ze mzdy, odvody a daně z objemu mezd, poplatky, pokuty
a penále a v ostatních příjmech.
V souhrnu byly příjmové
položky s vazbou na mzdový vývoj překročeny
o 8,1 mld. Kčs.
Ve srovnáni s rokem 1991
byly celkové příjmy v rozpočtu vyšší
o 10,9% při poklesu společných příjmů
o 5% (zejména vlivem poklesu dynamiky odvodů ze
zisku o 15,5%) a zvýšení vlastních příjmů
o 21,0%. Přitom je třeba poznamenat, že podíl
České republiky na společných příjmech
byl v roce 1992 vyšší o 1,5% než v roce
1991, což v absolutním vyjádření
představovalo 3,4 mld. Kčs.
Struktura meziročního
přírůstku celkových rozpočtových
příjmů je následující:
Příjmy celkem | + 24,8 mld. Kčs |
z toho: | |
- daň ze mzdy | + 10,5 |
- odvody z objemu mezd | + 6,8 |
- důchodová daň ze zisku | + 4,4 |
- příjmy RO a odvody PO | + 3,1 |
- poplatky, pokuty a penále | + 1,9 |
- podíl na dani z obratu | + 2,9 |
- podíl na společných odvodech ze zisku | - 7,9 |
V relaci vývoje důchodové
daně ze zisku (index 283,-) a odvodů ze zisku (index
8,5) se odrážejí změny ve struktuře
forem vlastnictví a zvyšující se podíl
soukromého sektoru (současně došlo ke
zvýšení inkasa daně z příjmů
obyvatelstva, která je zdrojem místních rozpočtů,
o 3,5 mld. Kčs).
1. Společné příjmy
státních rozpočtů
V souhrnu za ČSFR činily
v roce 1992 příjmy z daně z obratu včetně
dovozní daně a odvodů ze zisku včetně
zemědělské daně ze zisku 229,7 mld.
Kčs. O jejich inkasu podle územního
hlediska (princip odvodů
podle sídla organizace) a rozdělení podle
stanoveného klíče dává přehled
tato tabulka:
(v mld. Kčs) |
Společné příjmy | ||||||
v tom: | ||||||
- daň z obratu | ||||||
- odvody ze zisku |
I když nelze mechanicky
srovnávat inkaso společných
příjmů z území České
republiky s podílem rozpočtu ČR na těchto
příjmech, neboť toto inkaso nebere v úvahu
zdroje vytvořené ve vnitřních organizačních
jednotkách podniků na území druhé
republiky, je zřejmé, že mechanismus
rozdělení společných příjmů
mezi jednotlivé státní rozpočty (i
přes jeho dílčí korekci v roce
1992) umožňoval
poměrně rozsáhlé přerozdělení
rozpočtových příjmů prostřednictvím
federálního rozpočtu z České
republiky do Slovenské republiky. Lze odhadnout (za předpokladu,
že zmíněný vliv u vnitřních
organizačních jednotek včetně daně
z obratu činil cca 6 - 8 mld. Kčs) přerozdělení
v rozsahu 23 - 25 mld. Kčs. Mechanismus společných
příjmů fungoval tak, že převážná
část federálního podílu na
společných příjmech (cca 90%) byla
tvořena zdroji vytvořenými na území
České republiky, resp. tak,
že převážná část
odvodů do společných příjmů
z území Slovenské republiky byla do něho
formou podílu rozpočtu SR (23,5%) vrácena.
V samotném podílu
státního rozpočtu České republiky
na společných příjmech se v průběhu
roku prosazovala tendence ke zvyšování výnosu
daně z obratu podle čtvrtletí a opačná
tendence ve vývoji odvodů ze zisku.
Daň a obratu | ||||||||
Odvody ze zisku | ||||||||
Společné příjmy celkem |
Ve vývoji výnosu
daně z obratu se ve 2. pololetí roku 1992 odrážel
vliv zvýšené poptávky po zboží,
zvýšení daňového zatížení
některých druhů zboží zdaňovaného
zvláštní sazbou (pohonné hmoty, pivo,
lihoviny, cigarety) a pozitivní vliv opatření
k zamezení daňovým únikům.
Šlo zejména o tato opatření:
- stanovení povinnosti
nakupovat vybraně výrobky (lihoviny, pivo, cigarety,
víno) vždy za cenu s daní a nárok na
odpočet daně uplatnit u finančního
úřadu po prokázání vývozu
do zahranič i (opatření bylo realizováno
ve 2. čtvrtletí),
- organizační opatření
v kompetenci orgánů celní správy a
dál opatření ke zlepšení spolupráce
mezi finančními a celními orgány,
aby byly omezeny daňové úniky a obcházení
předpisů při dovozu zboží.
Součástí
celkového výnosu daně z obratu byla i dovozní
daň, která se uplatňovala u dovozů
realizovaných podnikateli - fyzickými osobami, kteří
nebyli plátci daně z obratu. Dovozní daň
neplatili v roce 1982 občané při individuálních
dovozech (individuální dovozy zatěžovala
dovozní přirážka ve výši
15%, která nahrazovala nepřímé daně).
Při přípravě
rozpočtu na rok 1992 se počítalo s výnosem
dovozní daně za souhrn rozpočtů ČSFR
ve výši cca 4 - 5 mld. Kčs, ve skutečnosti
však bylo vybráno pouze cca 0,5 mld. Kčs. Na
tomto výnosu se území České
republiky podílelo cca 75,5%.
Nízký výnos
dovozní daně byl způsoben tím, že
v 1. pololetí, tj. před novelizací devizového
zákona, nebylo podnikatelům nezapsaným v
obchodním rejstříku (fyzickým osobám)
umožněno vstupovat do zahraničně obchodních
vztahů. Tito podnikatelé volili jiné formy
dovozu např. přes dovozce, který byl plátce
daně z obratu, nebo formou individuálního
dovozu.
U odvodů a daní
ze zisku a zemědělské daně ze zisku
bylo již ve státním rozpočtu pro rok
1992 uvažováno s poklesem výnosu o 3,0 mld.
Kčs. Ve skutečnosti však pokles výnosu
(ve srovnání s rokem 1991) dosáhl 7,9 mld.
Kčs.
Nesplnění předpokladu
rozpočtu u odvodů ze zisku a jejich meziroční
pokles bylo způsobeno několika vlivy:
- neopakovatelností faktorů
působících v prvním pololetí
roku 1991 (cenová liberalizace, přecenění
zásob zboží a materiálu, uvolnění
zahraničního obchodu apod.),
- finanční politikou
zaměřenou na podporu soukromého podnikatelského
sektoru (např. daňové úlevy),
- probíhající privatizací ekonomiky,
- ztrátovým hospodařením
části státních hospodářských
organizací a akciových společností
a trváním přezaměstnanosti v těchto
podnicích,
- nižší výkonností
a menší daňovou výnosností ekonomiky
ve Slovenské republice.
2 Vlastní příjmy
státního rozpočtu
2. 1. Důchodová
daň ze zisku
Proces oživování
ekonomiky je patrný z růstu výnosu důchodové
daně ze zisku, která oproti roku 1991 vzrostla o
4,4 mld. Kčs. Byla však o 0,2 mld. Kčs nižší
oproti záměru rozpočtu zejména vlivem
daňových úlev na podporu soukromého
sektoru:
- 4,1 mld. Kčs činily
úlevy poskytnuté ministerstvem financi,
cca 1, 5 mld. Kčs činí
kvalifikovaný odhad úlev důchodové
daně poskytnuté u daňové povinnosti
do základu daně 1 mil. Kčs (přesný
rozsah bude znám po zpracování všech
daňových přiznán na finančních
úřadech).
V roce 1992 se podmínky
pro tvorbu zisku v České republice stabilizovaly.
Rozsáhlá privatizace ekonomiky byla indikována
zvyšováním podílu soukromého
sektoru (zejména v odvětvích vnitřního
obchodu, stavební výroby, služeb a cestovního
ruchu).
V širším kontextu
české ekonomiky se meziroční výpadek
výnos na území České republiky
u odvodů ze zisku kompenzoval zvýšením
výnosů důchodové daně ze zisku
a daně z příjmů obyvatelstva (index
362,4).
2. 2. Příjmy
z odvodů a dani z objemu mezd
Odvody a daně z objemu
mezd dosáhly po úpravě rozpočtu 74.1
mld. Kčs, tedy
o 1,7 mld. Kčs více než uvažoval upravený
projekt. Ke zlepšení v plnění došlo
ve třetím a zejména v čtvrtém
čtvrtletí, kdy původní výpadky
z první poloviny roku (1,5 mld. Kčs proti upravenému
rozpočtu) byly plně pokryty.
Oproti roku 1991 došlo ke
zvýšení výnosů odvodů
a daní z objemu mezd celkem o 6,8 mld. Kčs, tj.
o 10,1% a potvrdily postupné zvyšování
zaměstnanosti a ,její stabilizaci v České
republice, ke které došlo v roce 1992.
V rámci tohoto vývoje
se příznivěji vyvíjely odvody důchodové
daně z mezd než odvody z objemu mezd.
Na meziročním přírůstku
celkových rozpočtových příjmů
(o 24,8 mld. Kčs) se uvedené odvody a daně
podílely 17,3 mld. Kčs, tj. 69,8%. Přitom
v průběhu roku 1992 jejich čtvrtletní
výnos rostl, jak vyplývá z uvedené
tabulky:
Podnikové odvody a daně z objemu mezd | ||||||||
Daň ze mzdy | ||||||||
Celkem |
V souhrnu lze konstatovat, že
mzdový vývoj v roce 1992 a od něho odvozený
vývoj odvodů a daní z objemu mezd placených
organizacemi a daně ze mzdy pozitivně ovlivnily
vývoj rozpočtových příjmů.
2. 3. Příjmy
z daně ze mzdy
Celoroční inkaso
daně ze mzdy činilo 51,2 mld. Kčs, což
je ve srovnání s rozpočtovaným výnosem
o 6,4 mld. Kčs více. Proti roku 1991 vzrostl výnos
daně ze mzdy o 10,5 mld. Kčs (index 125,7).
Daň ze mzdy postihovala
nejširší okruh plátců ze všech
daní, neboť se vztahovala ke všem příjmům
z pracovního poměru, tedy i k příjmům
pracovníků organizací, které nebyly
plátci odvodů daní z objemu mezd. Z tohoto
důvodu byla dynamika daně ze mzdy vyšší,
než dynamika odvodů z objemu mezd.
Vývoj daně ze mzdy
byl ovlivněn především:
- příznivým
vývojem zaměstnanosti na území České
republiky a růstem průměrné mzdy,
- zvýšením
mezd a platů v rozpočtové a příspěvkové
sféře a platovými úpravami ve státní
správě,
- v dalším uvolnění
regulace objemu mzdových prostředků u podnikové
sféry,
- úpravou zdanění
příjmů z mezd nad 10 000,- Kčs měsíčně.
2. 4. Ostatní příjmy
2. 4. 1. Příjmy
rozpočtových a odvody příspěvkových
organizací dosáhly
částky 10,5 mld. Kčs, tj, o 3,1 mld. Kčs
více než v roce 1991. Rozpočet byl překročen
o 0,2 mld. Kčs i přes výpadek pojistného
ve výši 1,1 mld. Kčs.
2. 4. 2. Vlastní příjmy
rozpočtových organizací
činily 2,5 mld. Kčs a byly, proti rozpočtu
o 1,6 mld. Kčs (o 56%) vyšší. V hospodaření
rozpočtových organizací ústředního
rozpočtu došlo k aktivizaci, vlastní příjmové
základny využitím volných kapacit, poskytován
i m rozšířených placených služeb,
zvýšením podílu obyvatelstva na ekonomizaci
úhrad za některé služby. To se projevilo
zdvojnásobením jejich výnosu proti roku 1991.
(Získané posílení zdrojů rozpočtu
umožnilo dofinancování některých
naléhavých provozních potřeb).
2. 4. 3. Ostatní a nahodilé
příjmy
státního rozpočtu dosáhly 4,6 mld.
Kčs a vzrostly oproti roku 1991 o 1,3 mld. Kčs.
Obsahují (mimo jiné, zanedbatelné položky)
inkaso důlní renty (1,1 mld. Kčs) a převod
prostředků z Fondu národního majetku
(1, 2 mld. Kčs). Prostředky z FVM směřovaly
prostřednictvím státního rozpočtu
do místních rozpočtů.
2. 4. 4. Pokuty a penále
V růstu uhrazených
pokut a penále do státního rozpočtu
na téměř dvojnásobek skutečnosti
rolu 1991 se promítá postupné zvyšování
výkonu státní správy i správy
státních příjmů v nově
vznikajícím systému a jeho rozsahu.
3. Dotace z rozpočtu
federace
Při sestavování
státních rozpočtů pro rok 1992 bylo
přihlédnuto k rozsahu potřeb jednotlivých
republik a k požadavku zajištění přijatelné
vzájemné relace mezi rozpočty České
republiky a Slovenské republiky, proto bylo po politických
jednáních představitelů vlád
přistoupeno k dotaci z rozpočtu federace ve prospěch
rozpočtu České republiky ve výši
3,3 mld. Kčs (tyto dotace do rozpočtu Slovenské
republiky činily 1,7 mld. Kčs).
4. Správa státních
příjmů
Změny v počtu daňových
subjektů jednotlivých agend odrážejí
ekonomickou aktivitu soukromého sektoru - důsledek
privatizačních a restitučních procesů.
Tím se podstatně zvyšují nároky
na kvalitu a rozsah správy státních příjmů.
V roce 1992 provedlo 7,2 tis.
pracovníků územních finančních
orgánů 304 tis. kontrol plnění odvodových
a daňových povinností vůči
státnímu rozpočtu, což představuje
cca dvojnásobek oproti roku 1991. Za porušení
finanční discipliny bylo na základě
kontrolní a revizní
činnosti uloženo dodatečně odvést
do státního rozpočtu 6,8 mld. Kčs,
bylo vyměřeno penále v celkové výši
2,1 mld. Kčs a uloženo zvýšení
daně z obratu ve výši 0,3 mld Kčs. V
roce 1992 bylo z těchto titulů inkasováno
do státního rozpočtu celkem 2,79
mld. Kčs (doměrky 1,89 mld. Kčs, penále
0,68 mld. Kčs a zvýšení daně
z obratu 0,22 mld. Kčs).
Při správě
státních příjmů vznikly nedoplatky
z titulu platební nekázně plátců
nebo insolventnosti:
- na odvodech a daních,
které patřily do společných příjmů
v roce 1992, činily 7,5 mld. Kčs (zejména
u daně z obratu o 5,2 mld. Kčs) a vzrostly na 17,3
mld. Kčs,
- na odvodech a daních,
které přímo směřovaly do českého
rozpočtu činily 5,2 mld. Kčs (zejména
u odvodu z objemu mezd 3,4 mld. Kčs) a vzrostly na 10,9
mld. Kčs.
Podíl nedoplatků
na celkových daňových příjmech
činil u federálních i českých
odvodů a daní shodně 4%.
Inkaso daňových
příjmů zahrnovalo přeplatky,
které v podstatné míře spočívaly
v chybném určení platby ze strany plátce,
tzv. omylných platbách. Tyto přeplatky částečné
kompenzují fiskální dopad nedoplatků
a jejich část (neidentifikované platby) po
objasnění jejich daňové příslušnosti
sníží skutečný stav nedoplatků.
U odvodů a daní s určením do společných
příjmů vzrostly přeplatky o 3,6 mld.
Kčs a u odvodů
a daní České republiky o 1,8 mld. Kčs.
Pozornost věnovaná
příjmové základně státního
rozpočtu České republiky v dožívajícím
nevyhovujícím daňovém systému
(stavěném pro centrálně řízenou
ekonomiku), který neodpovídal rozsáhlé
transformaci vlastnických vztahů, přispěla
k celkově dobrým výsledkům rozpočtového
hospodaření.
III. VÝDAJE VEŘEJNÝCH
ROZPOČTŮ 1992
1. Základní charakteristika
výdajů veřejných rozpočtů
v roce 1992
Celkové výdaje veřejných
rozpočtů v roce 1992 činily 296,2 mld. Kčs.
Oproti roku 1991 vzrostly o 31,1 mld. Kčs, tj. o 11,9%.
Základní struktura
výdajů veřejných rozpočtů
a jejich srovnání s rokem 1991 a upraveným
rozpočtem 1992 jsou patrné z následující
tabulky:
A. Výdaje státního rozpočtu celkem | ||||||
I. Běžné výdaje ústředního rozpočtu | ||||||
Z toho | ||||||
- Neivest. dotace podnikům (včet. družstev) *) | ||||||
- Neinvestič. dotace finančním institucím | ||||||
- Neinv. výdaje RO a neinv. příspěvky PO | ||||||
z toho (transfery a veřejné služby obyv.) | ||||||
- na soc. zabezpečení | ||||||
- na zdravotnictví | ||||||
- na školství - | ||||||
- na kulturu | ||||||
- ostatní | ||||||
II. Kapitálové výdaje (na investice) | ||||||
z toho | ||||||
- Invest. dotace podnikům (včet. družstev) | ||||||
- Výdaje na investice rozp. organizací | ||||||
- Invest. příspěvky přísp. organizacím | ||||||
- Dotace na bytovou výstavbu | ||||||
III. Dotace místním rozpočtům | ||||||
z toho | ||||||
- Dotace ne investice míst. rozpočtům ***) | ||||||
- Neinvestiční dotace místním rozpočtům | ||||||
B. Výdaje místních rozpočtů celkem | ||||||
I. Běžné výdaje místních rozpočtů | ||||||
z toho | ||||||
- Neinvest. dotace podnikům | ||||||
- Neinv. výdaje RO a neinv. příspěvky PO | ||||||
II. Kapitálové výdaje (na investice) |
*) | včetně neinvestičních dotací finančním institucím v roce 1991 |
**) | zákon 516/1992 Sb. |
***) | v položce rozpočet jsou zahrnuty účelové dotace na investice celkem |
v položce skutečnost pouze dotace na jmenovité stavby (těm odpovídá rozpočet 3,3 mld. Kčs) |
Z celkových výdajů
soustavy veřejných rozpočtů činily
219,4 mld. Kčs výdaje na státní orgány
a jim podřízené organizace a 76,8 mld. Kčs
výdaje rozpočtů okresních úřadů
a obcí. Procentní poměr výdajů
ústředního a místních rozpočtů
činil 74,1% ku 25,9%, zatímco v roce 1991
to bylo 66,2% ku 33,8%. Hlavní vliv na posun váhy
ve prospěch rozpočtu republiky mělo financování
zdravotnictví prostřednictvím Všeobecné
zdravotní pojišťovny s přesun veškerých
mzdových výdajů školství do kapitoly
resortního ministerstva.
Oproti roku 1991 se výrazně
snížilo přerozdělení prostředků
mezi státním rozpočtem a místními
rozpočty, což se projevilo v poklesu dotace ze státního
rozpočtu z 64,9 mld. Kčs na 33,7 ml d Kčs,
tj. na 51,9%. Objem výdajů krytých vlastními
příjmy územních rozpočtů
naopak vzrostl z 24,5 mld.
Kčs na 43,0 mld. Kčs, tj. o 75,5%.
Změny ve struktuře
skupin výdajů veřejných rozpočtů
dokládá následující tabulka:
Výdaje veř. rozpočtů celkem | ||
v tom: | ||
- neinv. dotace do podnikatelské sféry | ||
- výdaje na odvětví společenských služeb pro obyvatelstvo | ||
- kapitálové výdaje, v tom: | ||
- ze státního rozpočtu | ||
- z místních rozpočtů | ||
- ostatní výdaje (bezpečnost, správa aj.) |
I přes určitá
dílčí zkreslení, zapříčiněná
přesuny financování některých
výdajů z republikové na federální
úroveň a naopak mezi roky 1991 a 1992, jsou patrné
základní meziroční změny v
alokaci rozpočtových prostředků, ke
kterým došlo v souladu se záměry rozpočtové
politiky ve snižován
angažovanosti v podnikatelském sektoru poklesly proti
roku 1991 neinvestiční dotace podnikům, z
toho v ústředně řízené
sféře o 8,6 mld. Kčs, a u místně
řízené o 3,9 mld. Kčs, resp. jejich
podíl na celkových výdajích státního
rozpočtu se snížil o 5,2%
(je však třeba vzít v úvahu, že
v roce 1992 byly dotace na regulaci trhu v zemědělství
poskytovány ze státního rozpočtu federace).
I když podíl výdajů
na veřejné služby pro obyvatelstvo v nominálním
vyjádření mírně klesl, reálně
v podstatě zůstal stejný jako v roce 1991
(výdaje na politiku zaměstnanosti byly v roce 1992
financovány z federálního rozpočtu).
Výrazný růst
zaznamenaly výdaje kapitálové povahy. Souvisí
to především s růstem výdajů
ekologického charakteru, které byly jednou z hlavních
priorit rozpočtu roku 1992 a na které bylo v roce
1992 z ústředního rozpočtu vynaloženo
9,2 mld. Kčs, tj. o 22,6% více než v roce předchozím.
Ekologické investice byly financovány i z prostředků
Státního fondu životního prostředí
ve výši 1,5 mld. Kčs a ze zdrojů místních
rozpočtů. Těm byly nad rámec původně
uvažovaných dotací poskytnuty prostředky
ze státního rozpočtu, ze kterých byly
financovány akce v Severočeském a Severomoravském
kraji, protiradonová opatření. Místní
rozpočty financovaly ze svých zdrojů i další
ekologické akce menšího rozsahu.
Zvýšení podílu
ostatních výdajů souvisí mj. s rychlým
růstem výdajů na bezpečnost, státní
správu a justici.
2. Běžné
výdaje do podnikatelské sféry
Podle působnosti ústředních
orgánů
činily ve schváleném (i upraveném
rozpočtu) dotace pro organizace ministerstva hospodářství
1,49 mld. Kčs, ministerstva průmyslu a obchodu 1,48
mld. Kčs a ministerstva zemědělství
8,75 mld. Kčs, tj. celkem 11,72 mld. Kčs. Tyto dotace
byly v průběhu roku za ČR celkem regulovány
o 0,59 mld. Kčs
na celoroční objem 11,13 mld. Kčs.
Objem neinvestičních
dotací státního rozpočtu do podnikatelské
sféry dosáhl v roce 1992 10,5:mld Kčs, což
je o 1,2 mld. Kčs (o 10,1%) méně, ve srovnání
s upraveným rozpočtem. Z těchto skutečně
vynaložených prostředků čerpaly
2,3 mld. Kčs organizace ministerstva hospodářství,
1,1 mld. Kčs organizace ministerstva průmyslu a
obchodu a 7,1 mld. Kčs organizace v působnosti ministerstva
zemědělství.
Největší objem
neinvestičních dotací do podnikatelské
sféry směřoval do agrokomplexu a řadou
rozpočtových opatření (zejména
v k posílení rozpočtové rovnováhy)
byl snížen na konečných 5,73 mld. Kčs.
Prováděcí pokyny pro poskytováni dotací
v APK ČR určovaly tyto finanční prostředky
na podporu privatizace a restrukturalizace zemědělství
a na podporu zemědělského výzkumu.
Nejvyšší objemy
fin. prostředků byly poskytnuty soukromému
sektoru přiznáním dotací ve výši
3,05 mld. Kčs, tj. cca 53% upraveného limitu dotací
agrokomplexu. I přes krácení schváleného
objemu dotací vykázalo skutečné čerpání
dotací úsporu 0,31 mld. Kčs. O tuto částku
bude v souladu s § 22 zákona ČNR č.
10/93 Sb., o státním rozpočtu České
republiky na rok 1993 zvýšen limit neinvestičních
dotací v APK schválený na rok 1993.
K podpoře nových
forem podnikání
zřídila vláda Českomoravskou záruční
a rozvojovou banku jako specifickou instituci k realizaci státní
podpory malého a středního podnikání.
V roce 1992 pro její činnost uvolnila 0,9 mld. Kčs
ze státních finančních aktiv jako
trvalý zdroj garančního fondu a 1 mld. Kčs
ze státního rozpočtu na úhradu části
úroků z podnikatelských úvěrů.
V roce 1992 byla banka pověřena
realizaci čtyř rozvojových programů:
START | - program podpory drobných začínajících podnikatelů |
ROZVOJ | - program podpory malého a středního podnikání |
PATENT | - program podpory využívání výsledků vědy a techniky v malých a středních podnicích |
REGION | - program podpory podnikání ve vybraných regionech |
Během roku byl vyhlášen
program AESKULAP na podporu vzniku a rozvoje soukromých
zdravotnických zařízení.
Účast podnikatelů
na programech má výběrový charakter
a hlavním kritériem poskytnutí podpory je
rentabilita podnikatelského záměru (celkem
1,6 tis. žádostí, přijato bylo 0,92
tis.). Podnikatelé měli možnost získat
státní podporu k úvěrům uzavřeným
s peněžními ústavy, které mají
sídlo na území české republiky
(smlouvy o spolupráci s 30 komerčními peněžními
ústavy).
Podpory podnikatelských
subjektů se realizovaly formou záruk za úvěry,
příspěvků na úhradu úroků
a odklady splátek v prvním roce splácení
úvěru, poskytované na smluvním základě.
(439 záruk za bankovní úvěry v objemu
1,15 mld. Kčs, 920 příspěvků
na úhradu úroků v celkové výši,
0,56 mld. Kčs a 39 návratných finančních
výpomocí v částce 0,02 mld. Kčs).
Nejvíce podpor bylo poskytnuto
projektům ze severní a jižní Moravy,
nejméně podpor, ale také nejnižší
zájem, byl u podnikatelů z jižních Čech.
Největší počet
podpor (cca 35%) směřoval z odvětvového
hlediska do oblasti průmyslové výroby (dřevozpracujícího
a kovozpracujícího průmyslu), do obchodní
činnosti (cca 22%) a do potravinářství
(cca 13%).
3. Běžné
výdaje do rozpočtové sféry
Objem výdajů neinvestiční
povahy poskytovaných do sféry rozpočtových
a příspěvkových organizací
činil v roce 1992 227,5 mld. Kčs, tj. o 15,1% více
než v roce 1991. Rozpočet republiky přitom
pro tyto organizace vynaložil celkem 187,2 mld. Kčs,
místní rozpočet pak 0,3 mld. Kčs.
Hlavními odvětvími
rozpočtové sféry jsou sociální
zabezpečení, zdravotnictví, školství
a kultura. V těchto odvětvích mají
naprosto dominantní podíl (přes 95%) výdaje
na společenské služby a činnosti pro
obyvatelstvo (skupina 4 rozpočtové skladby). Na
tyto výdaje bylo v roce 1992 ze státního
rozpočtu a rozpočtů okresních úřadů
a obcí celkem vynaloženo 170,05 mld. Kčs
neinvestičních výdajů. Upravený
rozpočet výdajů na společenské
služby a činnosti pro obyvatelstvo za veřejné
rozpočty byl plněn na 100,8%. Absolutní výše
přírůstku 17,48 mld. Kčs proti roku
1991 znamená za rok 1992 nárůst skutečných
výdajů o 11,4%.
Z celkových výdajů
na společenské služby a činnosti pro
obyvatelstvo z ústředního rozpočtu
v rozsahu 162, 81 mld. Kčs čerpala tato odvětví
v roce 1992 92,9% (v roce 1991 83,7%). V meziročním
porovnání tak došlo ve výdajích
ústředního rozpočtu k růstu
o 42,85 mld. Kčs tj. o 39,5%. Část tohoto
zvýšení byla způsobena
přesunem financování výdajů
na zdravotnictví prostřednictvím Všeobecné
zdravotní pojišťovny
z místních rozpočtů na ústřední
rozpočet.
V průběhu roku byly
v rozpočtech provedeny úpravy, které
vyplynuly z řešení naléhavých
problémů ve financování potřeb
těchto odvětví. Zvýšení
výdajů si vyžádala nezbytnost kompenzace
sociálních dopadů vyvolaných přechodem
na tržní ekonomiku (tj. realizace zákona o
platech a odměnách v rozpočtových
a příspěvkových organizacích,
valorizace důchodů, dávek sociálního
zabezpečení apod.).
Novým rysem hospodaření
těchto odvětví byla aktivizace možností
vlastní příjmové základny
využitím volných kapacit, poskytováním
rozšířených placených služeb,
zvýšením podílu obyvatelstva na ekonomizaci
úhrad za některé služby (zvýšení
kolejného na vysokých školách, úhrad
za ubytování v domovech mládeže, za
stravování ve školních jídelnách
a ve vysokoškolských menzách, příjmy
z nájemného vybírané v ubytovnách,
za pronájmy tělocvičen, odborných
učeben a ostatních prostor v době mimo
výuku, za publikační činnost, poplatky
za celoživotní vzdělávání
občanů, poplatky vybírané za podání
přihlášky ke studiu na vysokých školách
apod.). Takto získané posílení zdrojů
rozpočtu umožnilo zvýšit krytí
některých naléhavých provozních
potřeb, které
nebyly plně pokryty státním rozpočtem
(restituční nároky, zvýšené
nájemné, řešení majetkoprávních
vztahů, na údržbu a opravy školských
objektů, kompenzační opatření
v ekologicky postižených pánevních oblastech
- školy v přírodě, bezplatné
přesnídávky apod.).
V rozpočtech se reagovalo
na postupující procesy deregulace cen a zvýšení
maximálních cen (tj. zvýšení
cen paliv a energií, služeb a nájemného
z nebytových prostor, potravin, léků, pohonných
hmot), výdajů spojených s řešením
vývoje nezaměstnanosti a rekvalifikacemi atd. Část
zvýšení mzdových výdajů
byla kryta úsporami ostatních neinvestičních
výdajů.
Vzhledem k meziročním
metodickým přesunům financování
některých aktivit z rozpočtu republiky do
rozpočtů obcí a okresních úřadů
a naopak je meziroční porovnání jednotlivých
druhů výdajů zvlášť za ústřední
rozpočet a místní rozpočty nepřesné,
zejména pak v oblasti běžných výdajů
na školství, zdravotnictví, kulturu apod. U
výdajových druhů, kde k takovémuto
zkreslení mohlo dojít, sumarizujeme vývoj
jednotlivých výdajových
položek do souhrnných hodnot za veřejné
rozpočty jako celek.