Měnová politika byla zaměřena na
stabilizaci vnitřní a vnější
kupní síly čs. měny
SBČS se v roce 1992 orientovala především
na udržení relativně stabilní vnitřní
kupní síly čs. měny. V podmínkách
roku 1992 to znamenalo zajistit, aby inflace nepřesáhla
12% růst proti konci roku 1991. Stabilizace vnitřní
kupní síly čs. měny byla rovněž
jednou z podmínek udržení stabilní úrovně
devizového kursu čs. měny.
SBČS se dále ve své činnosti zaměřila
na budování finančních trhů,
tj. zavedení a zajištění funkčnosti
běžných měnových instrumentů,
jako nezbytné podmínky pro zajištění
větších možností centrální
banky při operativním ovlivňování
měnového vývoje. Tento záměr
sledoval rovněž postupný přechod od
přímých forem řízení
měnového vývoje k nepřímým
formám.
Základní cíle SBČS byly plněny
Vývoj inflace a stabilita devizového kursu v podstatě
již od druhé poloviny roku 1991 svědčí
o tom, že se SBČS dařilo v daných složitých
ekonomických podmínkách transformace svůj
základní měnový cíl zajišťovat.
To také umožnilo SBČS postupné uvolňování
měnové politiky a pro rok 1992 v podstatě
upuštění od jejího restriktivního
charakteru. Přestože došlo v závěru
roku 1992 k určitému "ztlumení"
pozitivních měnových tendencí vlivem
poměrně silných expektací na budoucí
měnový vývoj po rozděleni ČSFR
a zavedení nové daňové soustavy (rychlejší
růst inflace a pokles devizových rezerv v závěru
roku), celkově měnový vývoj v roce
1992 probíhal zhruba v rámci základních
předpokladů založených v měnovém
programu na tento rok. Inflace nepřesáhla předpokládané
tempo růstu (11,5% od počátku roku), peněžní
zásoba se rovněž s výjimkou dvou měsíců
v roce vyvíjela podle záměrů SBČS.
Pouze reálný produkt nedosáhl plně
předpokládaného tempa růstu (+ 2,8%
proti očekávanému nárůstu +
6% /4.Q 1992/4.Q 1991/). Mimoto SBČS podle dílčích
indikací předpokládá, že nedošlo
proti původním předpokladům k zásadní
změně v obratovosti peněz.
Byla provedena opatření v systému a objemu
měnových nástrojů v zájmu zajištění
předpokládaného měnového vývoje
Při regulaci měnového vývoje v roce
1992 musela SBČS reagovat v zájmu zajištění
programovaného vývoje peněžní
zásoby zejména na rychlejší růst
zahraničních aktiv proti očekávání
(s výjimkou závěru roku) a existenci nepřiměřeně
vysokých volných zdrojů velkých bank
při rozvíjejícím se mezibankovním
peněžním trhu. SBČS regulovala tento
vývoj pomocí postupného snižování
objemu refinančních úvěrů doprovázeného
změnou formy RÚ (přechod na aukční
formy refinancování), emisí poukázek
SBČS ve 3. čtvrtletí a v závěru
roku 1992 zvýšením sazeb povinných minimálních
rezerv.
Povinné minimální rezervy (PMR) byly zvýšeny
s platností od 1. 11. 1992 o 1 % (u netermínovaných
vkladů z 8% na 9% a u termínovaných vkladů
z 2% na 3%). Mimoto byl uplatněn od prosince m.r. nový
způsob propočtu PMR a sankcionování
v případě nedodržení stanovené
výše PMR.
Byly provedeny tři úpravy diskontu
Úpravy diskontu měly v roce 1992 s ohledem na jeho
nízký podíl v refinancování
spíše charakter "signálu" SBČS
ve vztahu k obchodním bankám. K úpravě
diskontní sazby přistoupila SBČS v roce 1992
celkem třikrát. První dvě úpravy
vedly k jejímu snížení. V dubnu se diskont
snížil z 9,5% na 9% a v srpnu dále o 1% na
8%. Záměrem těchto úprav bylo rozšířit
okruh soukromých podnikatelů při čerpání
úvěrů a tak přispět k rozvoji
začínajících firem. V závěru
roku SBČS přistoupila opět ke zvýše
diskontu na 9,5%. Tato úprava byla reakcí na rostoucí
trend tržních úrokových sazeb, skutečný
měnový vývoj v závěru roku
a očekávaný vývoj v roce 1993.
Byl realizován přechod na nepřímé
řízení měnového vývoje
Z pohledu způsobu řízení měnového
vývoje byl rok 1992 skutečným přechodem
na nepřímé formy řízení.
Poté, co byly v dubnu zrušeny úrokové
stropy a v říjnu úvěrové stropy
pro velké obchodní banky, SBČS regulovala
od 4. čtvrtletí měnový vývoj
již operativně nepřímou formou na základě
analýzy měnové báze SBČS a
nepřímých nástrojů řízení.
Byly provedeny další změny ve způsobu
stanovení kursu čs. měny
V devizové oblasti byl v roce 1992 nadále rozhodujícím
nástrojem stabilní kurs čs. koruny. Vývoj
platební bilance (včetně mimořádného
vývoje v závěru roku) nevyvolával
potřebu základní změny výše
devizového kursu k volně směnitelným
měnám. Pouze byly v roce 1992 provedeny dvě
metodické změny ve způsobu jeho propočtu,
které však neměly zásadní vliv
na jeho výši. Jednak byla provedena úprava
struktury měnového koše ve prospěch
USD při přechodu na zúčtování
ve volně směnitelných měnách
se zeměmi bývalé RVHP. Mimoto od konce září
1992 SBČS zavedla tzv. fixing kursu čs. koruny,
který byl spojen s dalším zreálněním
propočtu výše kursu (zohlednění
více faktorů vedle pohybu VSM - vnitřní
poptávka po devizách, záměry měnové
politiky atp.). Navíc příznivý vývoj
platební bilance v roce 1991 umožnil pro rok 1992
zvýšit limity nákupu deviz pro obyvatelstvo
na 7 500 Kčs a postupně odbourávat administrativní
nástroje v této oblasti (dovozní přirážka
na spotřební zboží byla snížena
pro rok 1992 o 5% na 10%).
SBČS přijala nová pravidla pro obezřetné
podnikání bank
V zájmu zajištění stabilního
rozvoje bankovního systému jako celku přijala
SBČS v roce 1992 nová pravidla pro obezřetné
podnikání bank (pravidla kapitálové
přiměřenosti, likvidity a úvěrové
angažovanosti obchodních bank) a pravidel omezujících
rizika bank z provádění devizových
operací (Omezení a podmínky pro nezajištěné
devizové pozice bank). Obchodní banky již běžně
podle těchto pravidel předkládají
SBČS podklady pro posouzení dodržování
těchto pravidel a provádění analýz
bankovního systému z pohledu bankovního dohledu.
Peněžní zásoba se zvýšila
o 20,3%
Vývoj peněžní zásoby - jako základního
měnového "mezicíle" SBČS
probíhal v roce 1992 v zásadě v rámci
měnového programu stanoveného pro rok 1992.
K vybočení vývoje z koridoru daného
měnovým programem (+ - 2% od měnového
programu) došlo pouze v měsících červenci
a srpnu, v září se vývoj peněžní
zásoby opět dostal do souladu s předpokládaným
vývojem. Celkový nárůst peněžní
zásoby v průběhu roku 1992 o 141,7 mld Kčs
(+ 20,3%) vyústil v její koncový stav k 31.
12. 1992 ve výši 839,9 mld Kčs.
Růst peněžní zásoby byl výsledkem
vnitřních i vnějších zdrojů
růstu
Celkový přírůstek peněžní
zásoby v roce 1992 byl kumulovaným výsledkem
vnitřních i vnějších zdrojů
růstu. Relativně nejrychleji rostly v roce 1992
vnější zdroje růstu. Přes pokles
zahraničních aktiv v závěru roku pod
vlivem očekávání rozděleni
ČSFR a zavedení nové daňové
soustavy se jejich podíl na růstu peněžní
zásoby proti roku 1991 podstatně zvýšil.
Přesto ale nadále (s výjimkou 1. čtvrtletí)
v absolutním vyjádření dominovaly
domácí zdroje růstu formou emise domácích
úvěrů.
M2 roste rychleji než M1
Z pohledu struktury peněžní zásoby pokračovala
i v roce 1992 tendence rychlejšího růstu měnového
agregátu M2 proti M1. [M2 = M1 + termínované
a úsporné vklady + vklady v zahraniční
měně; M1 = oběživo + depozita na požádání]
Zatímco M2 proti konci roku 1991 vzrostlo o 20,3%, M se
zvýšilo o 15,7%. Tento vývoj byl především
důsledkem rychlejšího růstu termínovaných
vkladů a vkladů v zahraniční měně.
Tyto vklady se podílely na celkovém přírůstku
peněžní zásoby 58,6%.
Příčinu tohoto vývoje je nutno hledat
především v chováni sektorů,
které jsou rozhodujícím držiteli peněžních
aktiv. Je nesporné, že zesilujícím faktorem
dlouhodoběji se projevujících uvedených
tendencí bylo v roce 1992 očekávání
již zmíněných změn od počátku
roku 1993.
U obyvatelstva nejrychleji rostly devizové vklady
Obyvatelstvo i v roce 1992 drželo převážnou
část svých peněžních aktiv
v Kčs (88,9%) s převahou terminovaných depozit.
Přitom ale v tomto roce dále pokračoval trend
posilováni vkladů v zahraniční měně.
Byl to výsledek nejen zvýšených příjmů
z turistiky a za práci v zahraničí, ale do
jisté míry i expektací možných
měnových důsledků rozdělení
ČSFR a zavedení nové daňové
soustavy, kdy obyvatelstvo část svých korunových
vkladů převádělo do deviz. Zatímco
tedy v tomto sektoru korunové vklady za rok 1992 vzrostly
o 11,1% (z toho terminované o 14,5% a depozita na požádání
o 3,5%), nárůst devizových vkladů
dosáhl 99,6%. Tak se posílil podíl zahraničních
vkladů v celkových peněžních
aktivech obyvatelstva o 4,7 procentních bodů proti
konci roku 1991 v neprospěch jejích korunových
složek.
Uvedená očekávání ovlivnila
v roce 1992 nesporně celkový sklon obyvatelstva
k úsporám. Zvýšená nákupní
aktivita zejména ve druhé polovině roku spolu
s dalšími faktory (zvýšení nájemného
aj.) vedla v celkovém výsledku k poklesu celkové
míry úspor až na úroveň 5,8%
ke konci roku 1992 (tento údaj včetně údajů
uvedených v grafu je očištěn o jednorázové
připsání depozitních úroků
Spořitelnou v závěru roku 1992).
U podniků pokračoval trend posilování
termínových vkladů
V podnikovém sektoru pokračoval při celkově
vyšším tempu růstu peněžní
zásoby proti ostatním sektorům (+ 5 procentních
bodů v neprospěch ostatních sektorů
v celkové struktuře peněžní zásoby)
trend posilování terminovaných vkladů.
Přesto ale nadále v peněžních
aktivech podnikového sektoru převažují
prostředky transakční povahy ve formě
depozit na požádání (73,8% z peněžních
aktiv podnikového sektoru). Mírný pokles
vkladů v zahraniční měně odráží
nárůst dovozů koncem roku 1992. Devizové
vklady v podnikovém sektoru však nejsou s ohledem
na omezené možnosti vedení devizových
účtů při systému vnitřní
směnitelnosti z analytického hlediska významné.
Uvedené trendy byly nejvíce ovlivněny soukromým
sektorem, ve kterém je vykazován trvalý nárůst
vkladů na rozdíl od státního a družstevního
sektoru.
Domácí úvěry vzrostly za rok 1992
o 16,0% (120,7 mld Kčs)
Vývoj celkové emise úvěrů bankovního
systému do ekonomiky v roce 1992 je výsledkem vývoje
vahově rozhodující položky (její
podíl přesahuje 95%) - úvěrů
podnikové sféře a obyvatelstvu, které
za rok 1992 vzrostly o 18,3%. Čistý úvěr
vládě včetně přijatých
zahraničních půjček vzrostl oproti
konci roku 1991 o 80,2%, což reprezentuje nárůst
o 29,5 mld Kčs. Fond národního majetku ke
konci roku 1992 vykazuje aktivní zůstatek 23,8 mld
Kčs, přičemž k ultimu roku 1991 vykázal
pasivní zůstatek (tj. čistý úvěr
FNM) ve výši 13,7 mld Kčs
V posledním čtvrtletí nejrychlejší
růst u čistého úvěru vládě
Uvnitř roku bylo pro úvěry podnikům
a obyvatelstvu charakteristické v období prvních
tří čtvrtletí zrychlující
se tempo čtvrtletních přírůstků;
po kulminaci ve třetím čtvrtletí přírůstek
za poslední čtvrtletí je na úrovni
přírůstku ve druhém čtvrtletí.
U čistého úvěru vládě
po výrazném poklesu v prvním čtvrtletí
1992 trvá až do konce roku tendence k růstu
zvláště výrazná v posledním
čtvrtletí.
Úvěry soukromému sektoru se stále
výrazněji podílejí na celkových
úvěrech podnikům a obyvatelstvu
Z hlediska sektorové struktury úvěrů
stav úvěrů soukromému sektoru nabývá
stále větší váhu; jejich podíl
na celkových úvěrech dosáhl na konci
roku 1992 25,9% (v prosinci 1991 to bylo 9,2%).
Rychlý růst úvěrů na privatizaci
Úvěry na privatizaci vzrostly za rok 1992 o 114,6%
(o 21,2 mld Kčs):
celkem | |||
z toho: na malou privat. | |||
na velkou privat. |
Posun v časové struktuře úvěrů
na privatizaci
Těžiště privatizačních procesů
se přenáší z oblasti malé do
oblasti velké privatizace. To se odráží
i v časové struktuře úvěrů
na privatizaci, kde roste podíl dlouhodobých úvěrů,
i když většina úvěrů na
privatizaci má nadále střednědobý
charakter:
krátkodobé | |||
střednědobé | |||
dlouhodobé |
V roce 1992 rostly nejrychleji střednědobé
úvěry
V úvěrech podnikové sféře a
obyvatelstvu po celý rok rostly nejrychleji střednědobé
úvěry (o 59,3%); krátkodobé úvěry
vzrostly za rok 1992 o 10,1% a dlouhodobé o 3,4%. Uvedený
vývoj se promítl v změnách časové
struktury úvěrů:
krátkodobé | |||
střednědobé | |||
dlouhodobé |
Změny stavu úvěrů podle jednotlivých
odvětvích svědčí o nastartování
strukturálních změn
Zahájení a průběh strukturálních
změn naznačují i změny stavu úvěrů
za rok 1992 z hlediska jednotlivých odvětví.
Stav úvěrů v zpracovatelském průmyslu
vzrostl o 3,2%; v rámci zpracovatelského průmyslu
růst 11,0% zaznamenal potravinářský
průmysl, 35,5% textilní, oděvní a
kožařský průmysl, 9,8% elektrotechnický
a elektronický průmysl; naproti tomu pokles byl
zaznamenán u chemického a farmaceutického
průmyslu (o 4,9 %) a rovněž u hutnictví
a strojírenství (o 0,5%, avšak jde o vahově
nejvýznamnější položku). Růst
úvěrů o 18,2% byl vykázán v
obchodu, odbytu, pohostinství a ubytování,
16,8% ve výstavbě a stavebnictví, naopak
pokles o 2,1% zaznamenalo zemědělství, myslivost
a rybolov, o 7,6% dobývání nerostných
surovin, o 3,4% výroba a rozvod elektřiny, plynu
a vody a pokles o 19,6% stav úvěrů v oblasti
dopravy, skladování, ČR a spojů.
Odvětvová alokace úvěrů
dle stavu k 31.12.1992
Z celkového stavu úvěrů připadá
největší podíl na úvěry
zpracovatelskému průmyslu (31,0%) a v něm
na úvěry hutnictví a strojírenství
(podíl z úvěrů ve zpracovatelském
průmyslu 43,9%, z celkových úvěrů
13,6%) a v potravinářském průmyslu
(podíl z úvěrů ve zpracovatelském
průmyslu 13,5 %, z celkových úvěrů
4,2%). Na celkových úvěrech se podílí
zemědělství, myslivost a rybolov 5,9%, dobývání
nerostných surovin 2,7%, výroba a rozvod elektřiny,
plynu a vody 4,0%, výstavba a stavebnictví 2,8%,
obchod, odbyt, pohostinství a ubytování 18,6%.
Vývoj stavu úvěrů v roce 1992 (komentovaný
výše) samozřejmě ovlivnil odpovídajícím
způsobem změny podílů jednotlivých
odvětví na celkových úvěrech
(např. podíl úvěrů strojírenství
a hutnictví poklesl z 15,9% na začátku roku
na 13,6% na konci roku).
Úvěry obyvatelstvu rostly zejména ve třetím
a čtvrtém čtvrtletí
Za rok 1992 vzrostly úvěry obyvatelstvu o 19,9%
(o 11,0 mld. Kčs). Na uvedeném přírůstku
se v rozsahu 84,4% podílely spořitelny (v ČR
a SR) a 15,6% ostatní peněžní ústavy.
Přírůstek nejvíce ovlivnily půjčky
poskytované od druhého pololetí Českou
spořitelnou, a. s., držitelům investičních
kuponů, kteří je investovali prostřednictvím
IPF spořitelny. V uplynulém roce byl u spořitelen
největší zájem o půjčky
osobni (ovlivněno zájmem DIKů), na bytovou
výstavbu a mladým manželům, což
bylo dáno jejich zvýhodněním. Z celkového
stavu úvěrů obyvatelstvu připadá
75,4% na dlouhodobé půjčky.
Čistá dlužnická pozice státu
u bankovní soustavu se koncem roku 1992 téměř
zdvojnásobila proti konci roku 1991
Čistá dlužnická pozice státu
u bankovní soustavy se v průběhu roku 1992
ve srovnání s předcházejícím
rokem výrazně zvyšovala a k 31. 12. 1992 dosáhla
výše 98,8 mld. Kčs (bez přijatých
zahraničních půjček). Meziroční
přírůstek dosáhl ke konci m.r. výše
47,0 mld. Kčs, tj. zvýšení o 90,7 %,
z toho přírůstek federace činil 32,1
mld. Kčs, přírůstek v ČR 4,0
mld. Kčs a v SR 10,9 mld. Kčs.
Podíl čisté zadluženosti státu
u bankovního systému (bez zahraničních
půjček) na hrubém domácím produktu
v b.c., se podle odhadu SBČS zvýšil ze 41,8
% v roce 1991 na 66,3 % v roce 1992.
Hlavní příčiny meziročního
růstu čisté zadluženosti státu
jsou:
Hlavní příčinou růstu zadluženosti
je deficit v běžném rozpočtovém
hospodaření, financování mimorozpočtových
výdajů KBV a pokles státních finančních
aktiv
- deficit všech státních rozpočtů
za rok 1992 ve výši 16,6 mld. Kčs;
- prodej státních obligací v celkové
výši 14,7 mld Kčs určené na financování
mimorozpočtových výdajů KBV (12,9
mld Kčs), vodního díla Gabčíkovo
a části rozpočtového schodku Slovenské
republiky z roku 1991;
- snížení státních finančních
aktiv federace o 19,3 mld. Kčs zejména z titulu
jejich použití na řešení likvidity
ČSOB, na realizaci záruk za poskytované bankovní
úvěry na úhradu čs. vícenákladů
na VIA;
- uvedené vlivy byly zčásti kompenzovány
zlepšením pozice místních rozpočtů,
státních fondů a státních finančních
aktiv republik (celkem 3,6 mld Kčs).
Nově vzniklý státní dluh u bankovního
systému byl financován převážně
formou státních cenných papírů,
z toho rozpočtové schodky státními
pokladničními poukázkami, ostatní
přírůstky státními obligacemi.
V roce 1992 bylo realizováno jednotlivými ministerstvy
financí celkem 42 emisí státních pokladničních
poukázek s rozsahem od 1 - 11 mld Kčs a s dobou
splatnosti 5 - 91 dnů. Způsob prodeje se uskutečňoval
převážně formou americké aukce
za účasti bank.
Nové čerpání zahraničních
půjček v roce 1992 činilo 17,5 mld. Kčs
Zahraniční půjčky státu od
zahraničních institucí (SAL, EHS, G 24) byly
přijaty na posílení devizových rezerv
a v rámci vnitřní směnitelnosti byly
odprodány SBČS na základě dohod uzavřených
s bývalým FMF. Korunová protihodnota součástí
státních finančních aktiv a k 31.
12. 1992 činí 32,5 mld. Kčs s meziročním
přírůstkem 17,5 mld. Kčs. Bude použita
na postupné splátky do zahraničí podle
příslušných mezistátních
dohod.
Platební bilance v konvertibilních měnách
Vývoj platební bilance v konvertibilních
měnách byl v roce 1992 nerovnoměrný
Vývoj platební bilance v konvertibilních
měnách probíhal v roce 1992 ve dvou základních
etapách. Zatímco v průběhu 1. pololetí
byl její vývoj příznivý, ve
2. pololetí se pod vlivem expektací rozdělení
ČSFR trend jejího vývoje zhoršil.
V 1. pololetí se udržovalo aktivum obchodní
bilance, rostl přebytek příjmů nad
výdaji v oblasti služeb a tím i aktivní
saldo běžného účtu platební
bilance. Při současné vyrovnanosti kapitálových
toků v konvertibilních měnách se tak
postupně zvyšovaly devizové rezervy SBČS
(+ 801 mil. USD za období leden - červen 1992).
Zvrat ve vývoji běžného účtu
ve 2. pololetí
Změna trendu vývoje platební bilance ve 2.
pololetí byla především důsledkem
postupně zesilujícího očekávání
rozdělení ČSFR po červnových
volbách. To se odrazilo v chování jak domácích,
tak zahraničních subjektů. Expektace domácích
subjektů na budoucí měnový vývoj
(diskuse o rozsahu devalvace slovenské měny, délce
trvání měnové unie, růstu inflace
při zavedení daně z přidané
hodnoty) se projevily v růstu dovozů zejména
v závěru roku a přesunu části
rezerv z centrální banky do obchodních bagy.
Ze strany zahraničních partnerů se na druhé
straně projevila větší obezřetnost
při zajišťování návratnosti
prostředků z jejich vývozu do ČSFR,
a to zejména ve vztahu k novým firmám (požadavky
na okamžité placení dodávek, předčasné
splátky). Mimo to se ve 4. čtvrtletí snížil
i příliv přímých investic do
ekonomiky. Tyto procesy způsobily ve 4. čtvrtletí
pokles devizových rezerv jak centrální banky,
tak celého bankovního systému.
Pasívní saldo obchodní bilance, které
vzniklo v červenci, se následně ve 3. a 4.
čtvrtletí postupně zvyšovalo. Tento
nárůst se ještě ve 3. čtvrtletí
dařilo kompenzovat zvyšováním přebytku
služeb (především příjmy
z turistiky), takže aktivní saldo běžného
účtu ještě neklesalo. Výrazný
nárůst dovozů (zejména v listopadu
a prosinci) již však nebylo možné dále
tímto způsobem kompenzovat, a tak se přebytek
běžného účtu začal postupně
snižovat. Jenom za listopad a prosinec se pasívum
obchodní bilance zvýšilo o 1016 mil. USD.
Vlivem vzniklého pasíva obchodní bilance
se aktivum běžného účtu platební
bilance snížilo za 2. pololetí o 16,3 mld Kčs
na 6,4 mld Kčs (226 mil. USD).
Značné zvýšení aktiva bilance
služeb proti roku 1991
Hlavním zdrojem celkového přebytku příjmů
nad výdaji běžného účtu
byla v roce 1992 bilance služeb. Její aktivní
saldo se za rok 1992 zvýšilo o 91 (+ 825 mil. USD)
na celkovou částku 46,7 mld Kčs (1652 mil.
USD). Nejvíce se na příjmech této
bilance podílely příjmy z dopravy (z tranzitu)
a turistiky. V dopravě dosáhl přebytek příjmů
nad výdaji v roce 1992 27,8 mld Kčs (984 mil USD)
a v turistice 18,7 mld Kčs (660 mil. USD).
Kapitálové toky byly v roce 1992 téměř
vyrovnány
Souhrnný výsledek kapitálového účtu
- čistý příliv kapitálu ve
výši 1,1 mld Kčs (41 mil. USD) - byl především
výsledkem přílivu přímých
zahraničních investic a čerpání
půjček od mezinárodních finančních
institucí, který byl téměř
vyrovnán odlivem krátkodobého kapitálu.
Tempo přílivu přímých zahraničních
investic se v roce 1992 zvýšilo
Příliv přímých zahraničních
investic se v roce 1992 zvýšil v porovnání
s rokem 1991 o 80 % a dosáhl celkové částky
1,1 mld USD. Nejsilnější přírůstek
byl zaznamenán ve 3. čtvrtletí (0,5 mld USD),
poté se příliv kapitálu pod vlivem
očekávání rozdělení
ČSFR podstatně snížil. Zdrojem přílivu
kapitálu byly převážně příjmy
z prodeje čs. majetku spravovaného Fondem národního
majetku v rámci privatizace čs. hospodářství.
Přitom rozhodující část přímých
zahraničních investic v peněžní
formě se realizovala v České republice (90
%).
Půjčky od mezinárodních finančních
institucí byly v roce 1992 čerpány v celkové
částce 897 mil. USD (MMF 284 mil. USD, Světová
banka vč. Eximbanky 331 mil. USD, Evropské společenství
232 mil. USD a skupina zemí G-24 50 mil. USD).
Čerpání úvěrových
zdrojů od mezinárodních institucí
se ve 4. Q snížilo
Tyto půjčky byly čerpány zejména
v 1. pololetí t. r., ve 3. čtvrtletí se jejich
rozsah dále podstatněji nezvyšoval (+ 68 mil.
USD), neboť skutečný stav a vývoj devizových
rezerv to nevyžadoval. Z těchto důvodů
nebyla čerpána sjednaná 3. a 4. tranše
Stand-by II. od MMF ve výši 200 mil. SDR. Ve 4. čtvrtletí
byla pouze čerpána půjčka SAL od Světové
banky ve výši 138 mil. USD.
Koncem roku se zvýšil tlak na devizové rezervy
Celkově se uvedené vlivy "očekávání"
odrazily v poklesu devizových rezerv SBČS od 1.
pololetí do konce roku o 920,8 mil. USD a způsobily
i celkový pokles devizových rezerv SBČS za
celý rok o 120,1 mil. USD na 1231,4 mil. USD. Tato výše
rezerv postačovala na krytí 1,2 měsíčního
dovozu v konvertibilních měnách, což
bylo těsně nad požadovanou úrovní
limitu jednoměsíčního dovozu jako
jednoho z kritérií měnové unie před
rozdělením devizových rezerv mezi ČR
a SR (k 30. 9. 1992 2,2 měsíce).
Devizová pozice bankovní soustavy se zlepšila
Přesto, že se celkové devizové rezervy
bankovního systému v 4. čtvrtletí
rovněž výrazně snížily (-
1 082,6 mil. USD), byl celkově v roce 1992 zaznamenán
jejich růst o 1 080,1 mil USD, nebol zde došlo, mimo
deponování zahraničního kapitálu
k přímým investicím, také k
již zmíněnému podstatnému přesunu
devizových rezerv z SBČS do obchodních bank.
Současně se snížilo dlužnické
saldo devizové pozice bankovního systému
o 900 mil. USD na 1 626 mil. USD a změnila se i struktura
tohoto salda ve prospěch obchodních bank.
Růst hrubé zadluženosti státu v konvertibilních
měnách se zastavil
Hrubá zadluženost státu se po zvýšení
v 1. pololetí 1992 o 0,4 mld USD na 9,8 mld USD udržovala
až do září na přibližně
stejné úrovni. V říjnu došlo
k jejímu snížení na 9,4 mld. USD a na
této úrovni se držela až do listopadu.
V prosinci se zvýšila pouze o 0,1 mld. USD na 9,5
mld. USD s ohledem na nižší čerpání
půjček z oficiálních zdrojů,
promptních plateb za nové dovozy a realizaci předčasných
splátek některých dluhů.
Všechny závazky vyplývající
z dluhové služby byly v roce 1992 splaceny
Vedle pravidelných splátek byla předčasně
splacena část zadluženosti z emise obligací
prostřednictvím japonské společnosti
Nomura, německé banky Commerzbank AG Frankfurt a
Nippon Credit Bank Tokyo (v ekvivalentu 109 mil. USD). Rozsah
předčasných splátek v souvislosti
s dělením státu byl mnohem menší,
než se původně předpokládalo.
Dluhová služba (splátky jistiny a úroků)
ze středně a dlouhodobých úvěrů
v roce 1992 představovala 11,7 % z ročního
vývozu zboží a služeb v konvertibilních
měnách. V roce 1991 činil tento podíl
11,2 %.
Věřitelské saldo devizové pozice
státu se začalo v září snižovat
U devizové pozice státu pokračoval v roce
1992 příznivý trend posilování
věřitelského salda až do měsíce
září, kdy se začalo toto saldo naopak
postupně snižovat a v prosinci přešlo
do pasíva 0,4 mld USD (k 31. 12. 1992). Přitom ale
časová struktura devizové pozice státu
byla relativně příznivá. V závazcích
převažují závazky dlouhodobé
(80 %) a v pohledávkách krátkodobé
pohledávky (61 %; jejich podíl se v roce 1992 zvýšil
o 4 procentní body).
Platební bilance v nekonvertibilních měnách
Aktivum devizové pozice bankovní soustavy v nekonvertibilních
měnách se nepodařilo snížit
V souvislosti s přechodem na volnoměnové
zúčtování se zeměmi bývalé
RVHP obraty platební bilance realizované v nekonvertibilních
měnách v roce 1992 výrazně poklesly.
Stejně tak ve vztahu k ostatním zemím s clearingovým
zúčtováním (Indie, Írán,
Afganistán) dochází k omezování
tohoto způsobu zúčtování, nebol
ve všech uvedených případech se projevují
problémy při vyrovnávání vzájemných
sald zúčtování.
Celkové věřitelské saldo bankovní
devizové pozice v nekonvertibilních měnách
se v roce 1992 podstatněji nezměnilo. Z celkové
částky tohoto salda (76,9 mld Kčs) připadá
na Svaz nezávislých států (SNS) -
71,8 mld Kčs (jde především o tzv. likvidační
účty). Návratnost aktiv evidovaných
na likvidačních účtech včetně
pohledávek z vládních úvěrů
a z technického úvěru z tzv. indikativních
spisků je nadále problematická a je předmětem
jednání s dlužnickou stranou.
Ve vztahu k Indii skončilo clearingové zúčtování
za rok 1992 aktivním saldem (2,3 mld Kčs) a pro
příští rok se počítá
s jeho využitím pouze pro kontrakty směřující
k odčerpání aktivního salda. Jinak
již bude prováděno zúčtování
pouze v konvertibilních měnách.
Vůči Afganistánu je s ohledem na nestabilní
politickou situaci již cca 60 % obchodů účtováno
v konvertibilních měnách. Aktivní
saldo clearingového účtu dosáhlo koncem
roku 1992 15 mil. Kčs (cca 5 mil. cl. USD). Rovněž
likvidace aktivního salda clearingového zúčtování
vůči Íránu (4,0 mld Kčs) je
prozatím nedořešena.
Záměry rozpočtové politiky pro
rok 1992 byly zapracovány do objemu a struktury rozpočtu
Základní záměry rozpočtové
politiky pro rok 1992 usilovaly v souladu s celkovou hospodářskou
politikou především o zajištění
minimalizace poklesu ekonomického růstu prostřednictvím
vyrovnaných rozpočtů,omezování
inflačních tendencí pomalejší
dynamikou rozpočtových výdajů proti
HDP a pokračování v transformačním
působeni snížením angažovanosti
státu v ekonomice.Tyto uvedené přístupy
se projevily především v objemu a struktuře
rozpočtových příjmů a výdajů.
Návrh vyrovnaného státního rozpočtu
nepočítal se zásadnějšími
systémovými změnami ovlivňujícími
rozpočtové příjmy,naopak bylo uvažováno
s tlakem na rozpočtové výdaje v důsledku
napětí,vyvolaného nižší
úrovní ekonomické aktivity z pokračující
transformace ekonomiky.
Rozpočtovou vyrovnanost podporovala řada konkrétních
opatření
.K zajištění rozpočtové vyrovnanosti
byla přijata řada opatření (např.
zrušení státního vyrovnávacího
příspěvku pro ekonomicky činné
osoby od 1.1.1992,zrušení souběhu výplaty
důchodů a mezd,příspěvků
v nezaměstnanosti a odstupného,odloženi splátky
půjček federálního rozpočtu
od SBČS, financování některých
investičních potřeb z mimorozpočtových
zdrojů atd.), především však regulace
čerpání některých rozpočtových
výdajů. Mimoto vstupoval rozpočet do roku
1992, s povinností uhradit schodek za rok 1991 (celkově
18,6 mld Kčs-z toho ČR 14,7 mld Kčs).
Úpravou struktury rozpočtových položek
bylo dosaženo zreálnění rozpočtu
S ohledem na nereálnost vývoje některých
příjmových položek v k rozpočtech
republik byla provedena (po schválení v zákonodárných
sborech) od října 1992 úprava struktury rozpočtů
ČR a SR, která byla z hlediska dopadu na výsledek
rozpočtového hospodaření neutrální.
Realizaci záměrů rozpočtové
politiky komplikoval rozpad federace
Realizace záměrů finanční a
rozpočtové politiky byla v roce 1992 mimořádně
náročná, neboť bylo třeba citlivě
reagovat na protichůdné tendence v ekonomice, t.j.
na jedné straně brzdit pokles ekonomického
růstu a na straně druhé bránit inflačnímu
vývoji. Celá situace byla umocněna zvyšujícím
se politickým tlakem na rozdělení federálního
státu, projevující se v oslabování
a omezování pravomocí a vlivu federálních
orgánů. Hodnocení míry rozpočtové
restrikce v transformující se ekonomice dosaženým
rozpočtovým schodkem nebo přebytkem nejednoznačné.
Např. proti omezeni dotací podnikovému sektoru
stojí potřeba vynakládání prostředků
státu na restrukturalizaci ekonomiky(konverze zbrojní
výroby, energetika), na ochranu životního prostředí
apod. Obdobně nelze dramaticky omezit transfery obyvatelstvu,
nebo proti ekonomicky neúměrnému sociálnímu
systému stojí nově vznikající
výdaje státu související s transformací
ekonomiky (např. tvorba nových pracovních
příležitostí, příspěvky
v nezaměstnanosti, dávky sociální
potřebnosti apod.).
Výsledky rozpočtové politiky lze hodnotit
pozitivně
Přes všechny uvedené těžkosti,lze
hodnotit výsledky rozpočtové politiky realizované
v kontextu s opatřeními měnové a hospodářské
politiky, při uvážení relativně
příznivých výsledků ekonomické
reformy, jako úspěšné.