Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka a 182 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády V. Klaus, místopředseda vlády
a ministr zemědělství J. Lux, místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr dopravy V. Budinský, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr obrany V. Holáň, ministr I. Němec,
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
I. Pilip, ministr vnitra J. Ruml, ministr zdravotnictví
J. Stráský, ministr práce a sociálních
věcí J. Vodička, ministr zahraničních
věcí J. Zieleniec.
(Schůze opět zahájena v 9.08 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, milí hosté, zahajuji třetí
jednací den 42. chůze Poslanecké sněmovny.
Všechny vás srdečně vítám.
Prosím, abyste se všichni přihlásili
identifikačními kartami a oznámili mi, kdo
žádá o vydání náhradní
karty. Mám už první odezvy, pan kolega Šoler
má náhradní kartu č. 30, pan kolega
Gross má náhradní kartu č. 27, pan
kolega Skočovský má náhradní
kartu č. 28. Sděluji, že o omluvení
své neúčasti na jednání dnešního
dne požádali další poslanci, a to pan
kolega Gjurič na 25. 4. dopoledne pro lékařské
vyšetření, pan kolega Čapek na celý
den 25. 4. z vážných důvodů,
pan kolega Rymeš nejenom z 25. 4., ale z celého zbytku
jednání 42. schůze.
Nyní začneme projednávat 37. bod, to jsou
odpovědi členů vlády na písemné
interpelace poslanců.
Pan kolega Karas má náhradní kartu č.
26.
Upozorňuji, že po skončení bodu 37 dále
projednáme body 25 a 10 a poté budeme pokračovat
ve třetích čteních návrhu zákona.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, musím vám oznámit zhruba
průběh dnešního jednání.
Nemáme ještě dostatek podkladů k tomu,
abychom projednávali jednotlivé body přesně
podle schváleného programu. Proto mi dovolte, abych
vás seznámil s tím, že bod 22 - silniční
daň můžeme projednávat až zítra
v 9.00 hodin, bod 23 můžeme projednávat dnes
již v 9.00 hodin, bod č. 25 - zdravotní pojištění
můžeme projednávat dnes v 9.00 hodin, bod č.
27 a 28 - body pana kolegy Janečka můžeme projednávat
dnes v 10.00 hodin, body č. 30 a 31 můžeme
projednávat až zítra v 9.00 hodin, tj. zákon
o platu a zákon o investičních společnostech
a fondech a stejně tak cenné papíry. Novelu
pana kolegy Ježka Tomáše můžeme projednávat
dnes od 9. hodiny, bod č. 35 pana kolegy Payna můžeme
projednávat dnes v 16.00 hodin a bod č. 36 - vládní
návrh o pobytu cizinců také dnes až
po 16. hodině. Z toho je zřejmě, jaký
přesný program dnešního jednání
nás čeká.
Pan kolega Šuman má náhradní kartu č.
21.
Nyní budeme projednávat bod
Na pořad jednání 42. schůze Poslanecké
sněmovny je předloženo 10 odpovědí
na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nejsou spokojeni
a z toho důvodu požádali o zařazení
na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
V prvé řadě mi dovolte, abych tlumočil
omluvu předsedy vlády pana Václava Klause,
který je na pracovní návštěvě
východních Čech, tato návštěva
byla naplánována dlouhou dobu dopředu a nemůže
se tedy dopoledního jednání 42. schůze
Poslanecké sněmovny zúčastnit. Písemná
odpověď je k dispozici.
Dříve než začneme projednávat
odpovědi na interpelace, plním svoji povinnost a
seznamuji Poslaneckou sněmovnu s obsahem oznámení
pana poslance Jaroslava Broulíka. Ten využívá
svého práva podle ustanovení § 112 odst.
3 Jednacího řádu a upozorňuje na skutečnost,
že předseda vlády České republiky
pan Václav Klaus neodpověděl v zákonem
stanovené lhůtě na jeho interpelaci ve věci
zprávy vlády České republiky podle
§ 16 zákona č. 299/1992 Sb., o státní
podpoře malého a středního podnikání,
kterou budeme také dnes projednávat.
Pro úplnost připomínám, že interpelace
ze dne 14. 2. 1996 byla předána panem poslancem
dne 15. 2. 1996, dne 20. 2. 1996 ji Kancelář zaslala
panu premiérovi, odpověď byla datována
21. 3. 1996. Pan poslanec uvádí, že ji obdržel
dne 25. 3. 1996. Kancelář Poslanecké sněmovny
ji obdržela 22. 3. 1996.
A nyní přistoupíme k projednávání
jednotlivých odpovědí. Jako první
je právě zmíněná odpověď
panu poslanci Broulíkovi. Podle jednacího řádu
ji nemůžeme projednávat, pokud pan kolega není
účasten ve sněmovně. Přistoupíme
k další odpovědi.
Předseda vlády Václav Klaus odpověděl
na interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka ve
věci politické odpovědnosti předsedy
prezidia Fondu národního majetku a ministra pro
správu národního majetku a jeho privatizaci
Ing. Jiřího Skalického. Interpelace se spolu
s odpovědí předkládá jako tisk
2126. Prosím pana kolegu Vorlíčka, aby se
ujal slova.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, páni ministři, dámy
a pánové, 19. února t. r. jsem se s interpelací
obrátil na předsedu vlády pana Václava
Klause a upozornil ho, že Fond národního majetku
v případě Poldi Kladno hrubě zanedbal
své povinnosti a doložil jsem dalšími
případy, že to není zdaleka poprvé.
Požádal jsem proto pana předsedu vlády,
aby vrcholného představitele fondu politicky odpovědného
za situaci odvolal z funkce předsedy prezidia, návrhem
odvolat z funkce ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci, jak si to vyžaduje zákon
č. 171/1991 Sb. Předseda vlády mi odpověděl,
že situace není natolik dramatická, jak popisuji
ve své interpelaci, a že návrh na odvolání
pana ministra Skalického podat nehodlá.
Nepotřeboval jsem výsledkům Fondu národního
majetku za řízení jeho předsedy prezidia
dodávat v interpelaci nějaký dramatický
náboj. Už suchý výčet faktů
o nedostatcích v práci fondu dodává
jeho činnosti nádech tu truchlohry, onde frašky.
Doložil jsem předsedovi vlády, že prokazatelně
od roku 1993 předseda prezidia Fondu národního
majetku odmítal upozornění na chyby fondu
při uzavírání privatizačních
smluv, na naivní metody prověřování
solventnosti privatizujících společností
i na potřebu razantnějšího postihu neplatičů.
Doložil jsem panu premiérovi, jak předseda
Fondu národního majetku při projednávání
rozpočtu fondu se chová arogantně k opozici,
přezírá kontrolní funkci parlamentu
a plýtvá státními prostředky.
To, že fond uzavřel s panem Stehlíkem hanebnou
smlouvu - to je výraz pana Češky v tisku -
a že včas v Poldi Ocel při její špatné
situaci nezasáhl, ač to právně bylo
po dlouhou dobu možné, to je jen poslední kapka,
ve které se však pouze zrcadlí zoufalá
úroveň činnosti fondu. Cožpak je myslitelné,
aby podnik, ve kterém má stát významný
podíl, neplatil od roku 1993 sociální pojištění,
a předseda Fondu národního majetku nehnul
prstem a takovou lumpárnu vlastně kryl?
Můj podnět k zásahu v Poldi Ocel před
časem předseda prezidia odmítl zcela ideologicky
a zdůvodnil to tím, že chce - cituji - "odstranit
nekvalifikované a z nedostatku informací vycházející
zásahy státu do podnikatelského prostředí".
Poškozování finančních zájmů
státu mu na srdci vůbec neleželo. Dnes najednou
představitelé fondu zjistili, že stát
zasahovat musí a tak se zpožděním a
za skandálních okolností podnikají
soudní opatření. Úroveň činnosti
fondu a absenci právního vědomí však
dokládá, že jak žalobu fondu na zrušení
veřejné obchodní soutěže, respektive
kupní smlouvy z 25. února 1994 o převodu
části obchodního podílu kladenských
hutí na Bohemia Art, tak žalobu na vydání
předběžného opatření k
zákazu nakládání s obchodními
podíly dceřinných společností
Huť Poldi - ušlechtilé oceli a Konstrukční
oceli Poldi Krajský obchodní soud v Praze zamítl
s tím, že fond není legitimován k podobným
návrhům a jeho tvrzení jsou zcela obecná
a nekonkrétní. Krátce řečeno,
žaloby fondu byly právně zcela nesmyslné
a byly soudem zamítnuty zcela potupně.
To jen ilustruje situaci a potvrzuje moji kritiku dlouhodobé
špatné činnosti fondu. Za její úroveň
a miliardové ztráty, které dokládám
v interpelaci, nese politickou zodpovědnost předseda
Prezidia Fondu národního majetku ing. Jiří
Skalický. Ve vyspělých zemích Evropské
unie, k nimž chce předseda vlády abychom se
přiřadili, odstupují ministři za menší
provinění. Považuji proto za nemorální,
aby pan ing. Skalický nadále ve svých funkcích
setrvával, a požadavek v interpelaci považuji
za plně oprávněný.
Nemohu tedy souhlasit s odpovědí předsedy
vlády na svoji interpelaci a navrhuji usnesení,
aby také Poslanecké sněmovna Parlamentu České
republiky s touto odpovědí na interpelaci nesouhlasila.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Otevírám rozpravu. Nikdo se do ní nehlásí,
rozpravu končím. Slyšeli jste návrh
na usnesení, budeme o něm ihned hlasovat. Zahájil
jsem 34. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Pro hlasovalo 30, proti 31 poslanců. Návrh nebyl
přijat.
Přistoupíme k další odpovědi.
Předseda vlády Václav Klaus odpověděl
na interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka ve
věci odpovědnosti vlády České
republiky Poslanecké sněmovně podle Ústavy
České republiky a složení účtů
z plnění vládního programového
prohlášení. Interpelace se spolu s odpovědí
předkládá jako tisk 2130. Prosím pana
kolegu Vorlíčka, aby se ujal slova.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
18. března t. r. jsem se obrátil na předsedu
vlády s naléhavou interpelací, aby předložil
na program dubnové schůze Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky k diskusi zprávu
vlády o plnění vládního programového
prohlášení, na základě kterého
vláda obdržela důvěru a mandát
ke své činnosti. Když jsem stejný požadavek
vyslovil v interpelaci po uplynutí poloviny funkčního
období vlády, předseda vlády se ani
nepokoušel zpochybnit, že vláda tuto povinnost
má. Pouze se alibisticky vytáčel, že
ze zákona jednoznačně nevyplývá,
v jakých termínech a z čí iniciativy
má vláda tyto zprávy předkládat.
Dnes situace dospěla tak daleko, že vládě
končí funkční období, aniž
má předseda vlády sebemenší chuť
uzavřít její činnost před sněmovnou
komplexní bilancí výsledků. Argument
předsedy vlády, že se "poslancům
opakovaně a průběžně dostává
informací, které hovoří o naplňování
programového prohlášení vlády,
takže není třeba jeho kontroly", nemůže
obstát.
Za prvé - věcné naplňování
vládního programového prohlášení
není tak idylická záležitost, jak by
snad mohlo z odpovědi pana premiéra vyplývat.
Neplnění některých bodů tohoto
prohlášení dokonce kritizovaly některé
koaliční strany. Diskuse o přijetí
nápravných opatření celou sněmovnou,
nikoli jen pár poslanci příslušného
výboru, je proto naprosto nutná.
Za druhé - formálně právně
sněmovna žádnou zprávu vlády
o plnění vládního programového
prohlášení neprojednávala a také
pro to neexistuje žádné usnesení Poslanecké
sněmovny, které výsledky této kontroly
hodnotí. Žádné vyprávěnky
ministrů ve výborech nemohou tento akt nahradit.
Kontrola plnění vládního programového
prohlášení by měla být pro vládu
běžnou procedurou, které se nebude vyhýbat,
pokud chce, aby se Česká republika mohla počítat
mezi státy, kde platí právo a je ctěna
demokracie. Dosavadní postup pana předsedy vlády
dělá z vládního prohlášení,
na jehož základě vláda získala
důvěru a mandát k činnosti, jen cár
papíru, jehož obsah není vůbec důležitý,
takže nemá smysl se k němu vracet.
Ústava tohoto státu v čl. 68 odst. 1 říká,
že vláda je odpovědná Poslanecké
sněmovně, a v odst. 3 téhož článku
stanovuje, že vláda musí požádat
tuto sněmovnu o vyslovení důvěry.
Jak jinak než na základě vládního
programového prohlášení může
získat vláda důvěru sněmovny?
Čím pak bude podle ústavy vláda odpovědna
sněmovně, když ne tím, že se bude
v plénu sněmovny zodpovídat z plnění
svého prohlášení? Postup předsedy
vlády nelze hodnotit jinak, než jako pošlapání
ducha ústavy, hrubé narušení běžných
zvyklostí v parlamentní demokracii a poškození
pověsti České republiky ze strachu před
diskusí o výsledcích vlastní práce.
S odpovědí předsedy vlády na interpelaci
zásadně nesouhlasím. Nehodlá-li předseda
vlády změnit v této věci svůj
názor, znamená to pro mne tak závažné
porušení demokratických principů povinností
vlády a Ústavy České republiky, že
jsem ve vážném pokušení provést
"donkichotský kousek" a zkusit získat
50 poslanců pro návrh této vládě
- byť na samém konci jejího mandátu
- podle § 84 jednacího řádu Poslanecké
sněmovny vyslovit nedůvěru.
Navrhuji usnesení, aby Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky s touto odpovědí
na interpelaci nesouhlasila.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Otevírám rozpravu, do které se jako první
hlásí pan kolega Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
místopředsedo, vážení kolegové,
bohužel skutečnost, že nebyla předložena
zpráva o plnění programového prohlášení,
asi zabránila věcné diskusi o tom, co se
vládě případně povedlo a co
se jí nepovedlo vůbec. Pokusím se ve svém
vystoupení poukázat na některá fakta,
která byla uvedena v prohlášení vlády,
a jejich realitu.
Prvořadým úkolem vlády je reforma
státní správy - říká
vláda ve svém programovém prohlášení
- a její decentralizace. Vláda bude dbát,
aby se v prostoru jí vymezeném více než
dosud uplatnila regionální a místní
samospráva. Vláda bude řešit požadavky
na zvýšení samosprávného postavení
jednotlivých oblastí Čech, Moravy a Slezska.
Výsledek je smutný. Včera Poslanecká
sněmovna zamítla návrh ústavního
zákona o zřízení vyšších
územních samosprávných celků.
Tento ústavní požadavek je tedy nenaplněn.
Nesplněn je ale úkol vyplývající
z ústavy zřídit Nejvyšší
správní soud, dodnes schází ústavní
orgán, který by komplexně zabezpečoval
zákonnost v činnosti správních subúřadů.
Existující správní soudnictví
vykonávané soudy obecními je sice významné,
avšak postihuje jen část administrativní
činnosti státního aparátu.
Za burcující považuji, že zákonem
je zcela vyloučen soudní dozor nad rozhodováním
o velké privatizaci, která se provádí
mimo jakoukoli kontrolu veřejnosti. Aféry dokazují,
že soudní kontrola privatizačních aktů
měla být samozřejmostí.
V bezprostředně následujícím
období - praví se v programovém prohlášení
vlády - bude dokončena restituce. Avšak ty
se již vlečou šestý rok a přenesou
se s největší pravděpodobností
i přes volby v roce 1996. Návrh dokumentů
na restituční tečku, který navrhli
poslanci Levého bloku, bohužel odmítli koaliční
poslanci, ale i někteří opoziční
poslanci.
Stěžejním úkolem vlády - říká
se v programovém prohlášení - v legislativní
oblasti je pokračovat v zásadní přestavbě
právního řádu. Vláda považuje
za nezbytné vnést do legislativní činnosti
více koncepčnosti a řádu, zvýšit
věcnou i formální úroveň legislativních
návrhů a zlepšit komunikaci mezi vládou
a parlamentem při jejich přípravě.
Posuďme sami, zda je to pravda. Vláda pokračovala
v improvizovaném legislativním řešení
vznikajících problémů. Od listopadu
1989 do konce roku 1992 tehdejší Česká
národní rada přijala 10 ústavních
zákonů, 134 zákonů a 66 novelizací
zákonů a 18 zákonných opatření.
V legislativní inflaci však pokračovala od
vzniku samostatné České republiky i Poslanecká
sněmovna. Za pouhé 3 roky - 1993, 1994 a 1995 -
bylo vyprodukováno 84 nových zákonů
a 458 novelizací existujících zákonů.
Kromě toho bylo v posledních šesti letech ve
Sbírce zákonů uveřejněno 201
vládních nařízení a 707 vyhlášek.
O tom, že celý proces je bezkoncepční,
svědčí např. i fakt, že 7 existujících
daňových zákonů, včetně
zákona o správě daní bylo celkem 46krát
novelizováno. Domnívám se, že prospěch
z toho mají jenom někteří daňoví
poradci, kteří se orientují v těchto
daňových zákonech, zatímco občan
si prostě vytáčí hlavu.
Vláda nepředložila nově slibované
koncipované justiční kodexy, neboť se
zavázala v programovém prohlášení,
že přistoupí k reformě trestního
a občanskoprávního zákonodárství,
které zajistí občanům efektivní
ochranu jejich práv. Místo toho byl novelizován
třikrát občanský zákoník,
osmkrát občanský soudní řád,
trestní zákon třikrát a trestní
řád čtyřikrát. Zamýšlená
novela leží buďto v šuplíku pana
ministra spravedlnosti nebo šéfa pro legislativu pana
Kalvody.
Poslední věc o které se chci zmínit,
je, že když vláda navrhla zrušení
prokuratury a obnovení státního zastupitelství,
což byl nepochybně správný krok, byla
povinna také navrhnout - a slibovala to ústy ministra
spravedlnosti - obnovu finančních prokuratur, které
až do roku 1951 vystupovaly jako právní zástupci
státu, zemí a okresů ve fiskálních
záležitostech.
To se však nestalo. Domnívám se, že z
hlediska těchto faktů je správný návrh
usnesení, který formuloval můj kolega Zdeněk
Vorlíček.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy
se nikdo jiný nehlásí, rozpravu končím.
Budeme hlasovat o návrhu usnesení tak, jak ho přednesl
pan kolega Vorlíček. Zahájil jsem 35 hlasování.
Kdo návrh pana kolegy podporuje? Kdo je proti?
Návrh usnesení nebyl přijat. Pro hlasovalo
34, proti 37 poslanců.
Přistoupíme k další odpovědi.
Předseda vlády Václav Klaus odpověděl
na interpelaci poslance Dalibora Matulky ve věci rychlostní
komunikace R 43. Interpelace se spolu s odpovědí
předkládá jako tisk 2132. Já prosím
pana kolegu Matulku, aby se ujal slova.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane
předsedající, pane předsedo, dámy
a pánové, chtěl bych říci,
že mě velmi mrzí, že pan premiér
tady není, protože interpelace a odpovědi na
interpelace jsou dost výjimečné body v tom,
že je tady příležitost, kdy parlament
komunikuje s členy vlády a pan premiér někde
cestuje po východních Čechách. Nevím,
jestli je podobná praxe v ostatních zemích
obvyklá. Domnívám se, že není.
Ale nebudu žádat o přeložení z
tohoto důvodu, protože je tady pan ministr Stráský,
který donedávna byl ministrem dopravy, takže
o této věci zřejmě něco ví,
a je tady pan ministr Dyba, jehož resortu se také
předmět mé interpelace týká,
třeba k tomu budou moci něco říci,
budou-li chtít.
Možná si vzpomenete, že jsem před časem
tuto záležitost otevíral v ústní
interpelaci, kde jsem upozorňoval na to, že brněnským
sídlištěm má být vedena čtyřproudá
rychlostní komunikace. Chtěl jsem, aby bylo vypracováno
variantní řešení. Uskutečnilo
se jednání v Brně za účasti
pracovníků ministerstva dopravy, ministerstva hospodářství,
magistrátu a dalších zúčastněných
stran. Jednání mě neuspokojilo, proto jsem
podal písemnou interpelaci, ve které jsem pana premiéra
žádal, aby vzhledem k neúspěšnému
výsledku jednání vláda zadala vypracování
multikriteriálního zhodnocení případných
tras této komunikace.
Dostal jsem odpověď, která je podle mého
názoru učebnicovou ukázkou toho, jak by odpověď
na interpelaci vypadat neměla. Jednak je z textu evidentní,
že přípravou odpovědi pověřil
pan premiér ministerstvo dopravy, čili přesně
ten orgán, vůči němuž jsem v
interpelaci vyjádřil určité výhrady.
Čili o objektivitě celé záležitosti
je možno mít velké pochyby. Je to sice věc
pana premiéra, samozřejmě nemám právo
od něj žádat jiný postup, ale přesto
si dovolím říci svůj názor,
že takový postup je přinejmenším
velmi nekorektní. Možná i tato nekorektnost
způsobila, že odpověď pana premiéra
je zdvořile řečeno jeho osobně dost
nedůstojná.
Z odpovědi pana předsedy vlády jednoznačně
vyplývá, že schválená trasa rychlostní
komunikace R 43, čili trasa prostředkem 25ti tisícového
sídliště, je zřejmě podle názoru
vlády trasou jedině možnou a mému požadavku
na multikriteriální zhodnocení možných
tras tedy vláda nehodlá vyhovět. Dost se
divím, proč to nehodlá udělat, ono
by to zase tak velké peníze nestálo, ale
budiž.
Pan premiér ve své odpovědi poukazuje mimo
jiné na to, že v předchozích několika
desítkách let myšlenku této trasy nikdo
nezpochybnil, ba dokonce se objevila i v územním
plánu. Pokud nemám tento argument chápat
pouze jako nepříliš podařený
vtip, musím se přinejmenším podivit,
že zrovna pan premiér se chce řadit mezi ty,
kteří obhajují jeden z nesmyslů minulosti.
Stejně tak komicky na mě působí suverenita,
se kterou pan premiér tvrdí, tady budu citovat:
"To, že byl zmiňovaný projekt usnesením
vlády ČR č. 631/93 zařazen do programu
výstavby dálnic a rychlostních komunikací
dokumentuje též jeho reálnost technickou a
investiční." Konec citátu. Jinými
slovy pan premiér se mi zřejmě snaží
namluvit, že co je vládou schváleno, musí
být prostě dokonalé, neboť to jistě
od Boha pochází.
Ve své odpovědi se pan premiér dále
zmiňuje o tom, že studijní ověření
jiné, tzv. ostrovačické varianty trasy bylo
z důvodů její nevýhodnosti v minulosti
zamítnuto.
Tady musím poukázat patrně na nějaké
nedorozumění, protože jeden z nás dvou
má asi špatné informace. Pan premiér
mluví o nějakém studijním ověření,
já naopak o žádném nevím, resp.
vím, že žádné neexistuje a neexistovalo
a nebylo nikdy vypracováno. Proto jsem také interpeloval
a o vypracování čehosi podobného jsem
pana premiéra a jeho prostřednictvím vládu
žádal. Jestliže však pan premiér
považuje za tzv. studijní ověření
stále dokolečka opakovaný názor pár
brněnských úředníků,
kteří bez ohledu na režim nedovedou nic solidního
sami vymyslet a tak si vypůjčili starý projekt
tzv. Hitlerovy dálnice pocházející
z dob, kdy na její trase ještě žádné
sídliště nestálo, je mi líto
pana premiéra i vlády.
Na Útvaru hlavního architekta v Brně se totiž
již několik desítek let postupuje podle metody
pana Jiřího Sováka, který kdysi razil
zásadu, že můžeš tvrdit jakoukoliv
blbost, ale musíš za tím stát. Je smutné,
že tak kontinuálně přebírá
tuto metodu současný premiér české
vlády.
Je mi jasné, že nyní ke sklonku volebního
období zřejmě pana premiéra i vládu
nepřesvědčím a vláda se celou
záležitostí prostě už zabývat
nebude, protože zřejmě nehodlá připustit,
že bych mohl mít v něčem pravdu. Jednou
prostě vláda o něčem rozhodla, tak
je to skvělé a basta. Považoval jsem však
za potřebné aspoň se proti takovému
způsobu uvažování a komunikace s veřejností
i s poslanci ozvat a vyjádřit s tím nesouhlas.
Navrhuji, i když předvídám výsledek,
aby nesouhlasila i Poslanecká sněmovna.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a otvírám rozpravu. Jedna technická poznámka,
pan kolega Brodský má náhradní kartu
č. 20. Do rozpravy se nikdo nehlásí, tudíž
rozpravu končím. Budeme nyní hlasovat o návrhu
tak, jak jej přednesl pan kolega Matulka. Jedná
se o 36. hlasování na této schůzi.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 32, proti 37 poslanců.
Pan kolega Nečas má náhradní kartu
č. 19. Přistoupíme k další odpovědi.
Předseda vlády Václav Klaus odpověděl
na interpelaci poslance Jiřího Šolera ve věci
postavení politických udavačů v ústředních
orgánech. Interpelace se spolu s odpovědí
předkládá jako tisk 2133. Žádám
pana kolegu Šolera, aby se ujal slova.