Ministr práce a sociálních
věcí ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážení kolegové z vlády, dámy
a pánové! Myslím si, vážená
paní poslankyně, že interpelujete mě,
nikoliv petiční výbor ze Žďáru,
takže prohlášení petičního
výboru, protože ten není interpelován
a ani nemůže být interpelován, já
zde nyní číst nebudu.
Já si myslím, vážená
paní poslankyně, že víte, jak dopadlo
těch dvacet šest případů, které
jste mi v loňském roce předala k přešetření.
Bylo jich pouze 26. Patnáct případů
z těch, které jste mi předala, bylo v rámci
přezkumného soudního řízení
uzavřeno. Ve 14 případech byl potvrzen posudek
lékařů Okresních správ sociálního
zabezpečení. V jednom případě
byl na základě znaleckého posudku výrok
změněn. Ve 3 případech není
řízení u Krajského
soudu ještě skončeno. V 6 případech
občané nevyužili možnosti podat opravný
prostředek, ale po přešetření
lékaři odboru posudkové služby sociálního
zabezpečení Ministerstva práce a sociálních
věcí byl zjištěn správný
postup prvoinstančních lékařů
v souladu s platnými
právními předpisy a posudkovými hledisky.
Jsou důležité
dva případy, které jste mi předala,
paní poslankyně, pro ty, kteří vám
své případy svěřili, protože
při přezkoumání těchto dvou
případů došlo v jednom případě
k oduznání částečné
invalidity (tato částečná invalidita
neplatí dále pro tohoto člověka, který
vám svěřil svůj případ)
a jedna plná invalidita byla změněna na částečnou.
Tím, že jste dala přezkoumat tyto dva případy,
došlo z pohledu posuzovaných osob ke zhoršení
jejich postavení. Možná,
že další, kteří se vám svěří
se svými případy, by možná toto
také měli mít na paměti.
Paní poslankyně,
my se už zhruba půl druhého roku takto při
interpelacích dohadujeme o činnosti posudkové
služby v České republice. Vy vybízíte
občany na území celé České
republiky, aby se přidali k petentům ze Žďáru
nad Sázavou, aby zpochybňovali výsledky posudkové
služby. Já bych chtěl říci, že
v loňském roce bylo posouzeno posudkovou službou
330 241 případů, což je o 92 458 případů
více než v roce 1994. Pouze ve 14
024 případech, což je 4,2% všech posuzovaných
případů, došlo k odvolání.
To svědčí jednoznačně o růstu
kvality posudkové služby a o tom, že v těch
statisících případů (kromě
těch zmíněných necelých 15
000) bylo rozhodnuto tak, že posuzované osoby byly
spokojeny.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi. Paní poslankyně se hlásí
s doplňujícím dotazem.
Poslankyně Hana Orgoníková:
Pane ministře,
mýlíte se. Použiji slova, která používá
rád pan premiér. Nedivím se tomu, že
vlastně těm lidem byl odebrán částečný
či plný invalidní důchod, ale musím
říci, že přezkumy nedělám.
To je věc posudkové služby a je tam vzájemná
propojenost. Když lidé přijdou k soudu, tak
vlastně proti nim stojí zástupce České
správy sociálního zabezpečení,
a ten vychází neustále
z posudku, který vydal posudkový lékař.
Dokonce jsou tito lidé dotazováni, zda jsou zapojeni
do petiční aktivity. Pokud nechcete přečíst
prohlášení petičního výboru
ze Žďáru nad Sázavou, jen velice krátce:
Marcela Jochová, ročník 1964, těžce
nesla, že jí
byl odebrán plný invalidní důchod.
Dne 17. 1. náhle umírá v ordinaci praktického
lékaře, 4 dny po jejím propuštění
z delší hospitalizace na plicní klinice. Pokud
nebude utvořena nezávislá komise, nemůže
být kauza Žďár objektivně uzavřena.
O nezávislou komisi
jsem vás žádala.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Přeje
si pan ministr reagovat? Ano. Slovo má pan ministr Vodička.
Ministr práce a sociálních
věcí ČR Jindřich Vodička: Chtěl
bych možná upřesnit tvrzení paní
poslankyně o tom, že u soudu stojí proti sobě
posudková komise Ministerstva práce a sociálních
věcí a ten, který se odvolává
k soudu, aby se domohl práva nebo aby se domohl vyřešení
svého případu soudní cestou. Nikoliv.
Posudek posudkové komise Ministerstva práce a sociálních
věcí je hodnocen
soudem jako každý jiný důkaz, to znamená,
že soud si může vyžádat celou řadu
dalších důkazů, dalších
materiálů od jiných osob než jen posudkové
komise Ministerstva práce a sociálních věcí,
a dokonce mu to občanský soudní řád
umožňuje. I posudek naprosto nezávislého
experta může být soudem vyžádán
při rozhodování v případech,
kdy se soudí lidé, kteří nejsou ztotožněni
s rozhodnutím posudkové služby.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Zdeněk Trojan se dostaví k řečništi
a bude interpelovat pana ministra Jana Stráského
ve věci jmenování ředitelů
zdravotnických zařízení. Připraví
se pan kolega Petr Koháček.
Poslanec Zdeněk Trojan:
Vážený
pane ministře, v čele řady nemocnic a jiných
zdravotnických zařízení, která
jsou v působnosti Ministerstva zdravotnictví, stojí
ředitelé, kteří byli do funkce jmenováni
bez konkurzního či výběrového
řízení, jehož uskutečnění
je pro tyto případy upraveno zákonem č.
20/1966 Sb., ve znění zákona č. 548/1991
Sb. a vyhláškou č. 247/1993 Sb., kterou vydal
váš předchůdce
v ministerském křesle pan MUDr. Rubáš.
Při vašem nástupu
do funkce ministra zdravotnictví bylo možné
od vás očekávat, že tuto situaci změníte
a že jako osoba považovaná za typ kladoucí
důraz na manažerský přístup k
řízení se vyrovnáte s problémem
kvality vedoucích pracovníků ve zdravotnických
zařízeních v působnosti Ministerstva
zdravotnictví.
Dílčí zkušenosti,
které jsem v této oblasti v minulém roce
nabyl, mne přesvědčily, že v řadě
případů to s kvalitou osob na těchto
místech dobré není. Domnívám
se, že na této situaci má svůj podíl
i zmíněné nedodržení zákonného
postupu při jmenování těchto ředitelů.
Bezesporu je to jedna z příčin současného
stavu v našem zdravotnictví, i když nikoliv jediná.
Pane ministře, ptám
se vás, zda nedodržování zákona
a vyhlášky o výběrovém řízení
při obsazování funkcí ve státních
zdravotnických zařízeních považujete
za správné a protože věřím,
že odpovíte, že nikoliv, ptám se vás,
kdy a jak budete tuto situaci řešit.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan ministr zdravotnictví Jan Stráský
se ujme slova.
Ministr zdravotnictví
ČR Jan Stráský: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, pane poslanče,
musím říci, že nemám přesnou
statistiku, kolik ředitelů bylo jmenováno
bez výběrového řízení.
Vím, že mezi nimi je i ředitelka největší
nemocnice, kterou vůbec máme, nemocnice s 5 000
zaměstnanci, tedy Všeobecné fakultní
nemocnice.
Mohu uvést jako fakt, že
jen v uplynulé části letošního
roku jsem vypsal 10 výběrových řízení,
že problém je s výběrem i s formulací
výběru, právě proto, že v sektoru
zdravotnictví není příliš mnoho
manažerů, kteří by v sobě spojovali
zkušenosti řídící se zkušeností
v daném oboru. Skutečně s vámi souhlasím
(a mohu uvádět i další čísla
o loňském roce), že je třeba ve
všech případech
dodržovat obsazování míst výběrovým
řízením. Na příkladu, který
uvádím, chci ilustrovat situaci, která občas
nastane. Slibuji vám, že vám dodám informace,
kolik takových případů ve zdravotnictví
je, neboť jsem představitelem zakladatele 176
organizací.
Jsou případy, kdy
je nutno jmenovat ředitele velmi rychle. Je to tento případ,
o kterém mluvím, případ té
největší nemocnice. Tento případ
je zároveň v současné době
komplikován tím, že v něm probíhá
kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu.
Jsem pevně rozhodnut, jakmile tato kontrola skončí,
vypsat výběrové řízení.
Neuváděl jste počet
případů, kolik jich je, ale já jsem
otázce rozuměl tak, že mám tento počet
případů zjistit a já vám o
něm osobně podám zprávu.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi. Přeje si pan poslanec Zdeněk Trojan
doplňující dotaz? Ano, je tomu tak.
Poslanec Zdeněk Trojan:
Pane ministře,
já myslím, že tu kauzu, o které jste
se tady zmiňoval, jistě otevřeme na příštím
plenárním zasedání, protože předpokládám
stejně jako vy, že NKÚ určité
závěry do té doby vystaví. Nicméně
jsem od vás nechtěl čísla a počty
případů, kde ředitel nebyl jmenován
na základě výběrového či
konkurzního řízení, ale chtěl
jsem vědět, kdy a jak vy tuto problematiku budete
řešit. Odpověděl
jste mi, že ji řešíte. Jsem s tím
spokojen. Chtěl bych jen poznamenat, že ta největší
nemocnice, o které jste tady hovořil, a její
ředitelka, která byla jmenována bez výběrového
řízení, je kauza, která se táhne
už více než rok a pan ministr Rubáš,
váš předchůdce,
na kterého bezpochyby musíte navazovat, mi slíbil,
že konkurzní řízení vyhlásí
hned po prázdninách. Mezitím byl odvolán.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan ministr si nepřeje reagovat. K mikrofonu přistoupí
pan kolega Petr Koháček, který bude interpelovat
pana ministra Vladimíra Budinského ve věci
rozvoje dálniční sítě. Připraví
se pan poslanec Valach.
Poslanec Petr Koháček:
Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
vážený pane ministře, včera jsme
schválili dvě smlouvy se Spolkovou republikou Německo
o vybudování dvou hraničních dálničních
mostů mezi oběma našimi zeměmi. Jedna
z nich se týkala dálničního hraničního
mostu v oblasti Rozvadova. Pokud vím, podle původních
předpokladů se vycházelo z toho, že
napojení na tento hraniční most z české
strany, to znamená dokončení dálnice
v oblasti Plzně, z Plzně do Rozvadova a na druhé
straně z Norimberka k našim hranicím bude dokončeno
zhruba do konce roku 1997. V uplynulých dnech jsem se dozvěděl,
že německá strana tento termín do jisté
míry zpochybnila
a že ani z naší strany pravděpodobně
nebude v tomto termínu dokončen obchvat z Plzně.
Zároveň bych se
vás chtěl zeptat, kdy by mohla být tato dálnice,
která podle mého názoru má obrovský
význam pro naší zemi i tím, že
nás spojí nejen s SRN, ale s dálniční
sítí celé západní Evropy, v
plném provozu.
Druhá moje otázka
se vztahuje k dálničnímu propojení
sever-jih, kde vím, že jsou stále ještě
otevřené problémy, jako napojení na
severní straně s Polskou republikou, na jižní
straně s Rakouskou republikou a zajímalo by mě,
v jakém stavu jsou tato jednání nyní
a kdy bude moci naše republika přistoupit k definitivnímu
řešení našeho vlastního napojení
na této trase sever-jih.
Protože považuji dálnice
za velmi důležité, věřím,
že tato otázka zajímá i ostatní.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan ministr Vladimír Budinský.
Ministr dopravy ČR Vladimír
Budinský: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, v roce 1995, na konci minulého roku, bylo časově
i finančně aktualizováno usnesení
vlády č. 631/93 a vláda vyslovila souhlas
s tempem výstavby dálnic a čtyřpruhových
silnic a silnic pro motorová vozidla v roce 1996.V letošním
roce a v dalších letech bude výstavba zaměřena
především na zabezpečování
základních priorit,
které byly vládou definovány, a to je dokončení
tahu D5 - Praha - Plzeň - Rozvadov, dálnice DB -
Praha - Ústí nad Labem - hranice SRN, okruh kolem
Prahy a zejména kapacitní napojení Ostravy.
Chtěl bych vám ukázat
sčítání intenzity dopravní
zátěže, které bylo dokončeno
na konci minulého roku, ze kterého myslím
i na dálku vidíte, že právě priority
české vlády přesně odpovídají
intenzitám dopravní zátěže, že
skutečně směrem na západ jsou směry
mimořádně zatížené, stejně
jako okruh kolem Prahy a severojižní
spojení s Ostravou.
K vašim konkrétním
otázkám. Směrem na západ bude propojení
dálnice D5 a A6 uskutečněno do konce roku
1997. Současně bude dáno do provozu kapacitní
společné celniště na naší
straně. V témže termínu vybuduje SRN
část dálnice A6 v délce asi 9 km od
obce Lohma do Waidhausu k státní hranici a včetně
hraničního mostu. Plné propojení A6
z Lohmy do Ambergu předpokládáme, že
německá strana zrealizuje kolem roku 2000. Obchvat
Plzně dálnicí D5 je zpožděn a
nebude ve stejném termínu, tedy v roce
1997, zprovozněn. Jeho stavbu chceme zahájit v letošním
roce a vše se váže na definitivní vyjádření
k získání stavebního povolení,
investorskou přípravu a očekáváme,
že ve druhé polovině letošního
roku by mohla být stavba po etapách zahájena
zejména od mostů.
Do provozu potom by kolem roku 2000 měl být dán
obchvat kolem Plzně a tedy kolem roku 2000 můžeme
očekávat plné kapacitní spojení
České republiky se sítí evropských
dálnic.
Pokud se týče dálničního
propojení sever-jih, severojižní spojení
předpokládáme v ČR zkapacitněním
současné komunikace l/3 směrem na České
Budějovice a propojení s dálnicí DB
do SRN. Směrem na severovýchod lze variantně
použít dálnice D11, která povede směrem
do Polska. Ovšem hlavním severojižním
tahem, který bude součástí evropské
dálniční magistrály, je dálnice
D47, která povede z Ostravy směrem na jih.
Pokud jde o Rakousko, jednáme
s rakouskou stranou. Chci se setkat s nově designovaným
ministrem dopravy Rakouska, stejně jako s nově designovaným
ministrem dopravy Polska. Rakouská strana podle našich
informací připravuje rekonstrukci spolkové
silnice 8125, která tvoří spojnici mezi rakouskou
dálnicí A7 končící v oblasti
města Linz a s připravovanou českou zkapacitněnou
komunikací 1/3. Po dokončení rekonstrukce
bude možno zařadit
tyto silnice - B125 a zkapacitněný tah 1/3 - do
čtyřpruhových komunikací se středním
dělícím pruhem, kde nebudou úrovňové
křižovatky. To znamená křížení
bude mimoúrovňové. Definitivní termíny
dosud nejsou dojednány a nelze počítat s
tím, že by ten jižní
směr byl hotov před rokem 2000.
Pokud jde o Polsko, jednáme
s ním o propojení tahu silnice D11 a návazných
komunikací, ale protože zatím na polské
straně nejsou dokončena posuzování
vlivu na životní prostředí, není
definitivní propojení, definitivní hraniční
spojení dojednáno.
Druhé severojižní
spojení, které je připravováno na
území Moravy, využívá stávající
dálnice D1 směrem na sever a za Vyškovem počítáme
s protažením dálnice D1 do oblasti Kroměříže
a odtud se napojí dálnice D47 směrem na Ostravu
a Polsko. Jak jsem už řekl, tento tah je součástí
transevropské magistrály sever-jih. O tomto tahu
bylo také jednáno na nedávné schůzce
českého a polského premiéra.
Než však definitivní
dálniční spojení vznikne, bude prioritou
české vlády dočasně v trase
evropského koridoru vést kapacitní spojení
na čtyřpruhových silnicích charakteru
R a D mezi Českým Těšínem, Olomoucí,
Brnem a dále směrem na jih pokračovat po
zkapacitněné komunikaci 1/52 z Brna do Pohořelic
ve směru na Vídeň. Toto dálniční
propojení po R komunikacích
by mělo být hotovo před rokem 2 000 a mělo
by být k dispozici motoristům.
V případě
hraničního přechodu mezi dálnicí
D47 a polskou dálnicí A1 je toto křížení
nebo spojení hraniční s polskou stranou předjednáno.
Polský ministr dopravy a mořského hospodářství
lokalizaci dálničního hraničního
přechodu v prostoru Věřňovice - Gorzycki
potvrdil s tím, že je nutno na polské straně
ještě definitivně posoudit vliv stavby dálnice
na životní prostředí.
Mezistátní smlouva
obdobná těm smlouvám, které jsme včera
projednávali, je připravována a po dokončení
onoho procesu posuzování vlivu na životní
prostředí bude podepsána.
Na dálničním
tahu D 8 Praha - Ústí nad Labem - státní
hranice už jsou některé úseky v provozu,
je definován hraniční bod a také pracujeme
na přípravě smlouvy o hraničním
propojení. Věřím, že jsem vyčerpal
jak čas, tak podstatu otázky a děkuji vám
za pozornost.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi. Přeje si pan kolega Koháček
vystoupit? Není tomu tak. Ani další řečník
si nepřeje vystoupit. Na řadě ji pan kolega
Rudolf Opatřil, který bude interpelovat pana ministra
Vladimíra Budinského ve věci vedení
dálnice D 47.
Poslanec Rudolf Opatřil:
Vážený
pane ministře, shodou okolností navazuji na kolegu
Koháčka a jsem v podstatě velice rád,
že se může Parlament věnovat v tak intenzívní
době důležité záležitosti
pro Českou republiku, jako je dálniční
síť. Já bych požádal pana ministra,
aby zkonkretizoval záležitost kolem vedení
dálnice D47, která má pro českou i
polskou stranu klíčový význam
a velké aglomerace - ať už na naší
straně nebo na straně polské - to rozhodně
potřebují. Jsem rád, že zde padlo, že
půjde o přechod v Bohumíně a ne v
Těšíně, jak se o tom uvažovalo.
Vážený pane
ministře, domnívám se, že by bylo vhodné,
aby se spolu s polskou stranou připravila a Parlamentem
schválila dohoda, kde bude jednoznačně stanoveno,
že hraniční přechod bude z české
strany v Bohumíně - Věřňovicích
a na polské straně to budou Gorzycki. Důvod
je prostý. Bohumín jako město, které
leží na hranici,
potřebuje schválit územní plán
a tím, že není jednoznačně stanovena
tato liniová stavba, je pro město velice obtížné
rozhodovat, co bude dělat dále. Množství
variant, které na toto téma již existuje, je
spíš znervózňujícím faktorem
pro obyvatele, než jakýmsi
vodítkem pro ministerstvo nebo i pro stavitele dálnic.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Opatřilovi. Prosím pana ministra Budinského,
aby se ujal slova.
Ministr dopravy ČR Vladimír
Budinský: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, protože - jak jsem v minulé interpelaci
zmínil - dálnice D47 je prioritou české
vlády, chtěl bych se podrobněji k této
dálnici vyjádřit.
Ve smyslu usnesení vlády
631/1993 připravujeme intenzivně výstavbu
dálnice D47 v trase Chropyně - přerov - Lipník
nad Bečvou - Bělotín - Bílovec - Ostrava
- Věřňovice státní hranice.
V současné době probíhá v celé
délce připravované dálnice proces
posuzování vlivu stavby na životní prostředí
podle zákona 244/1992. Proto není dosud známa
definitivní detailní trasa této dálnice.
Z hlediska fáze posuzování
vlivu na životní prostředí lze dálnici
D47 rozdělit na dva úseky. V úseku Bílovec
- Velké Albrechtice - Ostrava - Věřňovice
- státní hranice je proces posuzování
vlivu na životní prostředí na samém
vrcholu. V termínu do 5. dubna letošního roku
má být Ministerstvu životního prostředí
odevzdán posudek ve smyslu § 9 tohoto zákona.
Po té bude následovat jeho veřejné
projednání a vydání stanoviska k variantám
tras v tomto úseku Ministerstvem
životního prostředí. Toto stanovisko
je nezbytným podkladem pro územní rozhodnutí,
tj. definitivní umístění stavby v
území.
V uvedeném úseku
se předpokládá vedení trasy od Bílovce
ve dvou variantách. Ta první varianta je severně
Bravantic a severně Klimkovic, ta druhá varianta
je jižně Bravantic a průchodem mezi Klimkovicemi
a Polankou. Přičemž jako reálnější
se jeví varianta jedna severně Bravantic, severně
Klimkovic.
Dále je vedení invariantní,
tzn. tam je jediná varianta, a to východně
od nádraží Ostrava - Svinov, jihovýchodně
Hošťálkovic, mezi Petřkovicemi a Přívozem,
mezi Koblovem a Hrušovem, směrem k Antošovicím
a dále mezi Starým a Novým Bohumínem,
jižně Šunychlu na připravovaný
hraniční přechod ve Veřňovicích.
Tento hraniční přechod je s
polskou stranou předjednán, jak jsem již řekl
dříve, polský ministr potvrdil lokalizaci
s tím, že na polské straně je ještě
nutné provést posouzení vlivu stavby dálnice
na životní prostředí.
Mezistátní smlouva
o napojení dálnic D47 a polské A1 bude připravována
po dokončení procesu posuzování vlivu
na životní prostředí na obou stranách
hranice.Ve zbývajícím úseku dálnice
D47 Chropyně - Bílovec je provedeno zatím
krajinářské vyhodnocení zájmového
území a vyhledávací studie vedení
dálnice D47. Tyto materiály
byly předloženy také Ministerstvu životního
prostředí k posouzení podle zákona
244/1992 Sb. Jeho výsledkem má být stanovení
koridorů, ve kterých je možné z hlediska
minimalizace negativních vlivů stavby na životní
prostředí rozvinout varianty tras dálnice.
O přesném vedení
trasy dálnice D47 v tomto úseku se zatím
nedá hovořit. Výjimkou je území
okresu Kroměříž, které je zahrnuto
v územním plánu velkého územního
celku zlínské aglomerace, schváleného
vládou České republiky. V tomto územním
plánu je zakreslena trasa dálnice D1, na kterou
v oblasti Chropyně dálnice D47 navazuje. V dalším
průběhu prochází dálnice D47
oblastí Přerova. Zde je v územním
plánu zakreslena západním obchvatem. Dále
prochází ve všech navržených alternativách
vyhledávací studie severně Lipníka
nad Bečvou. Zde bude křižovatka s rychlostní
komunikací R35, a pokračuje prostorem severně
Hranic na Moravě, Moravskou bránou a dále
v alternativách po levém břehu řeky
Odry, severně Studénky a v prostoru Bílovce
se napojuje na dříve popisovaný úsek.
Jak vidíte, příprava
dálnice D47 intenzivně pokračuje. Očekáváme,
že stavba těch prvních úseků
Ostrava - Rudná, Ostrava - Koblov by mohla začít
v příštím volebním období,
a Ostrava - Koblov - Bohumín také na konci příštího
volebního období. S tím, že by krátce
po začátku následujícího volebního
období mohly být tyto úseky dokončeny.
Jak jsem již řekl,
čtyřpruhové napojení Ostravy bude
před dokončením celé dálnice
D47 a dostavby dálnice D1 vedeno po dokončení
rychlostních silnic R48, R35 a R46 s napojením na
D1. Toto spojení je prioritou vlády České
republiky a bude zprovozněno do roku 2 000.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi. Pan kolega Opatřil se hlásí
o slovo.
Poslanec Rudolf Opatřil:
Chtěl bych poděkovat
panu ministrovi. Jeho slova mnohé osvětlila. Snad
jenom závěrem bych ho požádal, zdali
by jeho vystoupení nemohlo být dáno písemně
na vědomí některým dotčeným
orgánům, kterých se to týká.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Jako další
se ujme slova pan poslanec Oldřich
Vrcha, který chce interpelovat pana ministra Jindřicha
Vodičku ve věci pojišťoven České
republiky. Připraví se paní poslankyně
Orgoníková. Omlouvám se, paní poslankyně
Orgoníková už zřejmě ze zákona
nebude mít šanci. Nicméně je na řadě.
Prosím pane kolego.
Poslanec Oldřich Vrcha:
Vážený
pane ministře, v poslední době dochází
stále více k sociálním nejistotám
občanů v naší zemi, kteří
pobírají částečný či
plný invalidní důchod. Zdravotní pojišťovny
s ohledem na nedostatek finančních prostředků
na léky a zdravotní potřeby pro tyto naše
invalidní spoluobčany se snaží prostřednictvím
posudkových komisí odnímat invalidní
důchody, a to tak, že invalidní důchodci
s plným invalidním důchodem jsou přeřazováni
na částečný invalidní důchod
a občanům,
kteří pobírají částečný
invalidní důchod, jsou tyto důchody odnímány.
Finanční prostředky,
které pojišťovny pobírají na úhradu
léčiv, prakticky využily tyto pojišťovny
na reprezentaci svých budov a pracovišť, místo
na úhradu zdravotní péče. Jelikož
váš resort se týká právě
sociálních věcí, žádám
vás, pane ministře, tímto, abyste problém,
který jsem zde nastínil, přestože plně
nesouvisí s resortem, který spravujete, pomohl vyřešit.
Interpelaci jsem určil právě vám,
neboť na Ministerstvu zdravotnictví
se páni ministři mění - lidově
řečeno - jako ponožky. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan ministr práce a sociálních věcí
Jindřich Vodička se ujme slova.
Ministr práce a sociálních
věcí ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážení kolegové
z vlády, dámy a pánové, vážený
pane poslanče, děkuji vám za důvěru,
že interpelaci týkající se problematiky,
do které skutečně neumím a nemohu
zasáhnout, jste určil právě mně.
Už si na to zvykám čtvrtým rokem,
že spoustu problémů, které se mě
skutečně nedotýkají nebo kompetenčně
nepatří do mého resortu, musím řešit
nebo se snažím řešit, oslovovat kolegy,
abychom nalezli společná řešení.
Nakonec ve svých důsledcích jakékoliv
opatření, jakékoliv rozhodnutí dopadá
na resort, který řídím.
Zmínil jste se o tom, že
zdravotní pojišťovny vynakládají
velké částky na zřizování
a zařizování reprezentačních
budov a na nákup vybavení těchto budov, na
počítače atd. Pane poslanče, vy také
určitě jistě dobře víte, že
pojistné plány těchto pojišťoven
jediný, kdo je oprávněn změnit nebo
do nich zasáhnout, je parlament. Nikdo jiný neschvaluje
pojistné plány jednotlivých zdravotních
oborových pojišťoven než právě
parlament a ten určil limit pro tyto oborové zdravotní
pojišťovny 7%,
to znamená, že 7% výdajů, které
mají tyto pojišťovny, mohou používat
pouze na financování svého provozu, všechny
ostatní finanční zdroje, které mají
k dispozici, musí směrovat do zdravotnictví.
Zmiňujete se ještě
o jednom - že právě nedostatek finančních
zdrojů vede posudkovou službu v České
republice k tomu, že dochází k odnímání
invalidních důchodů, ke změnám
plných invalidních důchodů na částečné
invalidní důchody, či k rušení
částečných invalidních důchodů.
Chtěl bych říci, že pokud dochází
k této překvalifikaci
důchodů, pak je to pouze s ohledem na současný
zdravotní stav osob, které se posuzují. Není
to motivováno ničím jiným. Naopak
vývoj například invalidizace v České
republice by mohl být trochu varující. Trend
je tedy spíš opačný a pokud dochází
k přehodnocení typu důchodu, je to jedině
z důvodu změny zdravotního stavu. I nový
zákon o důchodovém pojištění,
do kterého se tehdy navrhoval věk pro odchod do
důchodu pro pana premiéra a pro mě 99 let,
kdy bychom s panem premiérem získali nárok
na starobní důchod,
tento návrh neprošel. Byla by to taky určitá
rarita. Tento důchodový zákon zachovává
celou řadu nároků vyplývajících
z invalidity pro určité skupiny obyvatelstva, aniž
by se zdravotní stav u těchto skupin obyvatelstva
přezkoumával.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Přeje si pan poslanec položit doplňující
dotaz? Není tomu tak.
Dámy a pánové,
konstatuji, že jsme tím dokončili projednávání
bodu Ústní interpelace na členy vlády
České republiky.
Dovolte mi, abych vám oznámil,
že zítra budeme pokračovat v 9.00 hodin, a
to hlasováním o přerušeném bodu
Vládní návrh zákona o provozování
soukromých bezpečnostních služeb. Žádal
bych tedy předsedy klubů, aby se pokusili zajistit,
aby zde poslanci byli v 9.00 hodin, abychom skutečně
mohli začít.
Dále budeme pokračovat
- předpokládám zhruba kolem desáté
hodiny - zprávou ministra zdravotnictví o stavu
v resortu zdravotnictví, příčinách
současné situace a způsobech jejího
řešení.
Přeji vám příjemný
večer a těším se s vámi zítra
na shledanou.