Předseda vlády
ČR Václav Klaus: To
je také docela dobré si vysvětlit, protože
já vím o vaší připomínce
k dodržování zákona o malém a
středním podnikání a tak se vám
musím přiznat, že jsem očekával,
že se mě budete ptát teď na to a že
mě budete interpelovat právě kvůli
tomu. Ale myslím, že to není čistá
interpelace, to je jistá polemika, a
jestli chcete, tak já vám na ni odpovím teď
a odpovím vám, ano, že došlo k určité
chybě.
V zákoně se říká,
že vláda má poslat Poslanecké sněmovně
zprávu o tom a tom ohledně malého a středního
podnikání jednou za rok. Musím se přiznat,
že vláda tuto problematiku projednala každý
rok, v některých letech, jestli se nemýlím
dokonce dvakrát, a pak došlo k tomu, že ministr
hospodářství odeslal svým dopisem
tuto zprávu hospodářskému výboru
tohoto Parlamentu. Skutečně jsem teď ochoten
připustit bez jakéhokoliv mučení,
že v zákoně je napsáno "vláda
Parlamentu" a skutečnost se stala, že "ministr
hospodářství předsedovi hospodářského
výboru Parlamentu". Myslím s:, že to je
technická, administrativní chyba a je naprosto jasné,
že vaše interpelace mě přiměla
k tomu, abych se na tuto
věc podíval a abych dal jasný pokyn, aby
se to už nikdy neopakovalo. Ale zase, dal bych to do kategorie
problémů spíše detailních, protože
zprávy měl hospodářský výbor
Parlamentu, nebylo to žádné zatajování,
ale byla to chyba. Ano.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu premiérovi. Jako další byl vylosován
pan poslanec Josef Hurta, kterého prosím, aby se
ujal slova. Bude interpelovat ve věci vstupu zahraničního
kapitálu do České republiky. Připraví
se pan poslanec Václav Exner.
Poslanec Josef Hurta: Vážený
pane předsedo vlády, vláda schválila
prodej mladoboleslavské Škodovky. Telekomunikací,
Čokoládoven, rafinerií a dalších
firem zahraničním firmám a konsorciím.
Pak přijede pan Duncman a společně s Harvardskými
fondy získá na 50% akcií SEPAPu, Sklounionu,
kontrolní balík Biocelu, zítra může
přijet třeba "pan Skrblík" a koupí
si další kontrolní balíky.
V podstatě nemám
nic proti přílivu zahraničního kapitálu
do České republiky, pokud bude obdobně vstupovat
český kapitál do ekonomiky jiných
zemí. Podle mého názoru by měly naše
firmy působit v zahraničí ve stejném
rozsahu, v jakém působí zahraniční
kapitál v České republice. To by mělo
i nesporné efekty v měnové oblasti. Pokud
jde o tok jednosměrný, stáváme se
moderní kolonií, dostáváme
se do hospodářské závislosti. Zahraniční
firmy u nás budou prosazovat své zájmy bez
ohledu na naše národní ekonomické zájmy.
Zatím to vypadá tak, že mnohé z nich
si vyspělé technologie ponechávají
doma a u nás využívají komparativních
výhod, zejména nízké mzdy a
kvalifikované pracovníky.
Prodeje probíhají
v období, kdy vláda nemá zpracovánu
koncepci budoucího hospodářského rozvoje,
nemá rozmyšleno, kde je nutné výsadní
postavení státu v míře nezbytné
pro veřejné zájmy a kontrolu zahraničního
kapitálu. Podíl a roli zahraničního
kapitálu se snaží kontrolovat každý
stát.
Vážený pane
předsedo vlády, zajímalo by mne proto, zdali
je vám známo, jaký podíl kapitálu
v České republice zůstal v českých
rukou a jaké má stát páky k tomu,
aby zahraniční kapitál přispíval
k hospodářskému rozvoji, aby fungoval v zájmu
republiky, nejen ve svém zájmu, popřípadě
v cizích zájmech.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Hurtovi. Předseda vlády má
slovo.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Jsem
velmi rád. že jednou mohu s panem poslancem Levého
bloku souhlasit a poděkovat mu za dobrý nápad.
Mě se to skutečně zdá bezvadný
nápad, aby český kapitál investoval
v zahraničí. Já, pane poslanče, dám
pokyn českému kapitálu, aby investoval v
zahraničí a myslím, že to bude okamžitě
splněno. (Smích v sále.) To je docela šťastná
myšlenka a je možná škoda, že padá
až ke konci našeho volebního období. Kdybychom
tenhle námět dostali dřív, tak možná.
že jsme to mohli zařídit o kousek dříve
Co se týče zahraničního
kapitálu, myslím si, že jeho podíl v
české ekonomice není nadměrný,
že je adekvátní naší ekonomické
situaci. Opakovaně jako vláda říkáme,
že u nás neinvestuje kapitál státní
té či oné země. Investuje u nás
kapitál individuální a já myslím,
že je to zcela normální. Podíl nevidím
jako znepokojující. Nezapomínejme, že
zahraniční kapitál zde normálně
platí daně, že tento kapitál je tady
podřízen všem zákonům, které
vy schvalujete, že tento kapitál zaměstnává
naše zaměstnance a přispívá k
dnešní míře zaměstnanosti, která
u nás je apod.
Co se týče zákonných
omezení nebo zákonných bariér, myslím,
že se vše pohybuje ve standardních zákonech
a ptáte-li se na to, jaká metoda kontroly existuje,
tak např. vy jste schvalovali devizový zákon
a víte co je povoleno a co není povoleno, jaká
forma kontroly tady je. Proto já toto nepovažuji za
nijak nebezpečný jev.
Úplně na závěr
bych řekl, že český kapitál investuje
do ciziny a myslím, že je zcela logické, že
tento proces byl zahájen a sem také přesvědčen,
že bude pokračovat.
Jako vláda se opravdu nedomníváme,
že bychom ohledně vstupu zahraničního
kapitálu měli udělat nějaký
zásadní rezolutní regulační
krok. Nedomníváme se prostě, že je to
potřebné a já myslím, že je to
tak správné.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu premiérovi, pan poslanec Hurta s doplňujícím
dotazem.
Poslanec Josef Hurta: Pane
premiére, já se domnívám, že
do určitých podniků vstupuje i státní
kapitál, třeba do rafinérií, ale to
tady není podstatné. Chtěl bych se ještě
zeptat, jestli mi můžete sdělit, proč
Česká republika daleko dříve aktivně
nečelila agresivnímu vstupu zahraničního
spekulativního kapitálu. Tento kapitál zdražoval
úvěry pro český podnikatelský
sektor.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Pan premiér Václav
Klaus odpoví.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Pane
poslanče, teď nevím, jestli si máme
vzít tabuli a vykládat ekonomické zákonitosti.
Kauzalita, neboli pořadí věcí, o kterých
jste se zmiňoval, je přesně opačná.
Nikoli, že vstup zahraničního kapitálu,
kterému říkáte spekulativní
(dá se mu myslím méně nadneseně
říkat krátkodobý kapitál) zdražoval
úvěry, ale tento krátkodobý kapitál
sem vstupoval přesně opačně, protože
byly domácí úrokové míry vysoké,
tak on měl motivaci sem vstoupit. Tím tady bylo
kapitálu více, tím bylo peněz v ekonomice
více, tím to
způsobovalo snižování úrokových
sazeb, nikoliv jejich zvyšování.Tato věc
je zcela zřetelná.
Jestliže někdo analyzuje
poslední dva týdny vývoje od zavedení
širšího fluktuačního pásma
české koruny, tak by si povšiml, že toho
opravdu krátkodechého spekulativního kapitálu,
který jako motýlek přiletí a odplyne
při prvním nebezpečí, při prvním
neklidu na finančních nebo kapitálových
trzích, je u nás strašně málo.
Nejvyšší hodnota zahraničního kapitálu
zde byla řekněme koncem prosince loňského
roku. Po těchto opatřeních
mírně klesla, ale zase se už dostala víceméně
na úroveň konce roku 1995. Kapitálu přelétavého
a svým způsobem riskantního máme u
nás myslím velmi málo. Stabilita v tomto
ohledu je mimořádná. Myslím si, že
kdekdo z nás mohl očekávat, že se může
stát, že kapitálu
odplyne více než odplynulo. Představy, že
tohoto nebezpečného kapitálu bude mnoho,
se podle mého názoru nenaplnily. Data to ukazují.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Slovo má s další interpelací, tentokrát
ve věci kontroly privatizace, pan poslanec Václav
Exner. Připraví se pan poslanec Oldřich Vrcha.
Poslanec Václav Exner: Pane
premiére, lituji, že při předchozí
interpelaci jste neodpověděl na základní
otázku, kolik asi zahraničního kapitálu
u nás bylo z hlediska poměru.
My prostě nejsme spokojeni
s některými výsledky celkových procesů
a s tím, jaký to má dopad na pozici naší
země a na naše obyvatelstvo. Z tohoto oboru je i moje
otázka. Týká se problému kontroly
privatizačního procesu. Postupně byla odmítnuta
nebo zrušena významnější
účast jak Nejvyššího kontrolního
úřadu, tak soudů na tomto procesu. Nikdy
se nerealizovaly ani návrhy na parlamentní kontrolu
privatizačního procesu.Vnitřní kontrola
úřadu se ukazuje jako nedostatečná.
Domníváte se i nyní,
že tento vládou prosazovaný postup je
správný?
Jak hodnotíte nedostatky,
kterých se v nejednom případě dopustil
Fond národního majetku a chce na to vláda
nějak nově reagovat?
Fond národního majetku
při projednávání rozpočtových
účetních závěrek vykazoval
nejrůznější nedostatky v hospodaření,
nad kterými se často v průvodním materiálu
pozastavovala i vláda. V současné době
jeho dluh představuje pětinu celkového státního
dluhu a pohledávky po lhůtě splatnosti se
postupně vyšplhaly na 8 miliard Kč. I když
byly v poslední době podle údajů
pana ministra Skalického poněkud sníženy,
představují stále vážný
problém.
Z hlediska účastníků
kupónové privatizace obrovská část
z nich byla přivedena do situace, kterou například
naše strana předpokládala, to znamená,
že nemají reálný přínos
z kupónové privatizace. (Předsedající
upozorňuje na čas.) Pokládáte tuto
situaci za neschopnost tohoto ohromného počtu lidí
nebo spíše za jejich oklamání?
Dovolte mi ještě poslední
otázku. Cítí se vláda odpovědna
-
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Promiňte,
pane kolego, váš čas uplynul, budeme muset
někde ten limit začít respektovat. Slovo
má pan premiér Václav Klaus.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Jestli
chcete, pane poslanče, i ve vazbě na minulou otázku
já jsem schopen orientační číslo
dát, ale musím se přiznat, že to dělám
s určitými rozpaky, protože definičně
je to obrovský problém. Velmi sporné je vzít
si, co vlastní zahraniční kapitál,
vlastní-li sto procent nějakého podniku nebo
49%, vlastní-li 20%. To je metodologicky docela čisté.
Já vám ale řeknu dvě čísla.
Abych to nekomplikoval, čísla nebudu říkat
v dolarech, ale budu je říkat v korunách
a řeknu dva typy investic.
Přímé zahraniční
investice v České republice od zahájení
privatizačního procesu do dneška dosáhly
řádové 150 mld. Kč.
Čisté porfoliové
investice, to znamená nákupy akcií (ale v
tom jsou mimochodem i státní dluhopisy, a to by
se z toho zase klidně dalo odečíst - proto
říkám, že jsou to velmi hrubé
cifry) dosáhly řádově 70 mld. Kč.
Dohromady je to něco přes
200 mld. Kapitál této země jakkoli definovaný
a jestli do toho přidáme to či ono, se pohybuje
v tisících miliard, mnoha tisících
miliard. Takže ta částka je řekl bych
relativně velmi mírná a velmi příznivá.
Tolik k těm kvantitativním číslům.
A opakuji jejich metodologickou obtížnost, přesně
počítat něco proti něčemu a
co z nich odečíst apod.
Co se týče kontroly
privatizace, zdá se mi nadsazená kritika, která
je prováděna. Nezdá se nám, že
by privatizace měla být politizována, nezdá
se nám, že by na ni měly být uplatněny
standardní metody typu soudního protestu proti privatizaci.
Nedovedu si to představit. Je to marné a falešné
volání. Jestli se dnes rozhoduje o druhém
operátoru naší telefonní soustavy, a
ani nevím, jestli už bylo rozhodnuto nebo nebylo,
ale jestli se dnes rozhoduje a účastní
se toho nevím kolik, asi 6, konkurentů, tak při
myšlence, představě, že by si někdo
smysluplně představil, že konkurent, který
bude na druhém, třetím, čtvrtém,
pátém, šestém místě má
právo se obrátit na soud a začít zpochybňovat
rozhodnutí toho či onoho
státního orgánu, tak prohlašuji, že
by žádná privatizace v této zemi nemohla
vůbec ani být zahájena a považuji to
za falešné volání. Prostě to
nejde nechat tímto způsobem soud rozhodovat o této
věci. Nemohu si pomoci, jsem plně přesvědčen,
že to je marná
věc a falešné volání.
O tom, jestli je veškerá
privatizační aktivita Fondu národního
majetku ideální, jestli každý ten či
onen rozhodnutý privatizační projekt dopadl
ideálně nebo neideálně, jak vidíte
na panu Stehlíkovi a Poldi Kladno atd., tak samozřejmě,
že ne. Ani to tak nemůže být. Ale nedomnívám
se, že je to pod úroveň chyb standardního
jakéhokoli masového společenského
procesu.
Nevěřím a
není pravda, že účastníci kupónové
privatizace nemají efekt z kupónové privatizace.
To prostě není pravda. Já myslím,
že každý dobře ví, že to není
pravda. Někdo si ty akcie ponechal, někdo si je
neponechal a prodal je. Když je prodal, měl z toho
efekt a myslím, pane poslanče, že znáte
ty efekty stejně dobře, jako je znám já.
Kdo si akcie ponechal, má z nich ten či onen
přímý efekt v dividendách apod., má
z nich ten efekt, že v budoucnu jejich hodnota buď stoupne
nebo zůstane stejná, nebo klesne. Prostě
není pravda, že držitelé akcií
z kupónové privatizace nemají tyto efekty.
Dopisy, které dnes a denně dostávám,
mě o tom přesvědčují.
Lidé mi píší: rozhodl jsem se prodat
třetinu akcií, které mám, za tyto
peníze jsem si koupil tu a tu věc, na kterou jsem
se nikdy předtím nezmohl. Standardní dopis
a myslím, že vy znáte stejné věci
kolem sebe, znáte je dobře jako já.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu premiérovi. Pan poslanec Exner.
Poslanec Václav Exner: Pane
premiére, říkáte mi v zásadě,
že je to v pořádku. Dovolte mi citát:
"Bezpochyby se ukázalo, že rozhodnutí
o privatizaci Poldi ocel Kladno nebylo v pořádku.
V pořádku nebylo toto rozhodnutí ani tak
jako celek, ale spíše jeho vnitřní střeva.
Tam byla udělána spousta pro mě neomluvitelných
chyb, o tom prostě sporu není. Vláda ani
její předseda netuší nic o detailech
tisíců smluv s jednotlivými privatizátory."
Jsou to vaše slova z rozhovoru
pro Lidové noviny. Pokládáte tuto záležitost
za správnou? Ze vláda o tomto neví a že
si není jista, že takovéto chyby nevznikaly?
My můžeme každý ze svého okresu
a prakticky z každého okresu jmenovat podniky, které
podobným procesem byly zničeny se všemi důsledky,
které z toho plynou pro celé okolí.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Pan premiér Václav
Klaus.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Pane
poslanče, nevím, jestli můžete jmenovat
desítky podniků, které jsou tímto
procesem zničeny. Já je neznám, jmenujte
je, prosím vás. Jsem ochoten si o tom povídat.
Ani ta nešťastná Poldi Kladno nebyla naštěstí
zničena. Čili nehrajme tuto kartu. Není to
prostě pravda. Tato slova jsem skutečně napsal
a já za těmito slovy stojím.
Říkám, že rámcovou smlouvu, rámcový
koncept privatizace schválila vláda, ale že
vláda v žádném případě
nemůže dohlédnout na jednotlivé formulace
desítek stránek leckdy dlouhé smlouvy mezi
Fondem národního majetku a tím či
oním nabyvatelem. Takže o tom byla
tato slova, že detailní desítky stránek
a podmínky a subpodmínky jsem já jako předseda
vlády neviděl, ani v případě
privatizace Poldi Kladno, ale neviděl jsem ještě
ani jednou jedinkrát ve svém životě
o žádném privatizovaném podniku. A také
to není úkol vlády
a není to úkol předsedy vlády.
Takže ten citát, který
jste četl, mířil k této věci
a zpětně mohu říci, kdybych já
byl úředníkem fondu, tak bych některá
tato slova a některé tyto podmínky nepřijal,
nenapsal bych je a dělal bych to jinak. Takto to bylo napsáno.
Ale nechci se pouštět do laciných příměrů.
Je evidentní, že každý individuální
privatizovaný podnik a privatizační projekt
je jednotlivost a je třeba ji vidět v rámci
celku, který je naprosto nesporný.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu premiérovi. K mikrofonu přistoupí pan
poslanec Oldřich Vrcha s interpelací ve věci
zvýšení důchodů. Připraví
se pan poslanec Jan Bláha.
Poslanec Oldřich Vrcha:
Vážený
pane premiére, dle vašeho prohlášení
hodlá vaše vláda zvýšit důchody
právě měsíc před parlamentními
volbami. Avšak nikde neuvádíte, o kolik se
zvýší životní náklady nejen
důchodců, ale i ostatních občanů
naší země v případě, že
vaše vláda bude nadále vládnout. (Pobavení
v sále.)
Je to váš předvolební
manévr, přesně takový, jako byl před
parlamentními volbami v roce 1990 a dále
v roce 1992.
Nikdy jste nedodržel své
slovo, ba ani v programovém prohlášení
nynější vlády. Nyní každý
váš volič si může po čtyřech
letech vaší vlády zrekapitulovat o kolik byly
zvýšeny důchody a platy občanů,
ale také o kolik se zvýšily životní
náklady občanů naší země.
Leckterý cikán by vám mohl závidět
vaši "brilantní" pravdomluvnost.
Předseda Sdružení
pro republiku - Republikánské strany Československa
pan dr. Miroslav Sládek vás velmi dobře odhalil
již před parlamentními volbami v roce 1992.
(Veselost v sále.) Již tehdy řekl, že
přijde březen a duben 1996 před parlamentními
volbami a budete opět nabízet zvýšení
důchodů, jen proto, abyste pro ODS opět získal
voliče. Ptám se, není to váš
předvolební trik? Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
pěkně panu poslanci Vrchovi. Předseda vlády
ČR.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Pane
poslanče, nezklamal jste mne, skutečně. (Veselost.)
Je to uspokojivé. Skoro bych já vás interpeloval,
kdybych mohl (Veselost.), že si nevybavuji, že by republikánská
strana slibovala voličům, jaká bude inflace,
kdyby náhodou vyhrála volby. Nevybavuji si, že
byste někdy něco takového někdy slibovali.
Za prvé musím zásadně
odmítnout, že jsme nějaký takový
manévr udělali v minulých volbách.
Naopak. Musím zodpovědně říci,
že před volbami 1990 - já jako ministr financí
jsme v polovině nebo v závěru května
vědomě před volbami oznámili, že
k 9. červenci dojde k likvidaci tzv. záporné
daně z obratu, neboli dotací k cenám potravin,
jestli si vzpomínáte, které zvýšily
od 9. července ceny potravin. Vědomě jsme
to udělali před volbami. Vědomě jsme
to oznamovali v závěrečných dnech
května, 10 -14 dní před volbami. A říkali
jsme - nemáme sebemenší důvod, abychom
to zakrývali a udělali to
druhý den po volbách. Trvám na tom a považuji
to za naprosto zásadní. Nevybavuji si, že by
v roce 1992 došlo k nějakému cenovému
či důchodovému pohybu, který by mohl
tak či onak souviset s volbami.
Co se týká roku
1996, již jsem zde minule vysvětloval, jak jsme obtížně
ve druhé polovině roku 1995 - při o kousek
až překvapivém utlumení inflace - odhadovali,
kdy dojde k posunu životních nákladů
o 5%, po kterých - jak víte - nám ukládá
zákon, abychom provedli valorizaci důchodů
podle nového důchodového
zákona. Velmi obtížně jsme to odhadovali.
Odhadovali jsme to na přelomu léta a podzimu roku
1995. V té době jsme dva měsíce po
sobě měli nulovou inflaci, absolutně nulovou.
Nezdálo se nám přesnější,
než odhadnout, že ta pětiprocentní hranice
bude dosažena někdy v dubnu 1996. A proto jsme zvolili
1. duben 1996 jako den valorizace důchodů. Nemělo
to sebemenší souvislost s volbami. A kdyby to bylo
později, tato pětiprocentní hranice, já
vás ubezpečuji, že bychom to udělali
později. V lednu se nám bohužel inflace
zvýšila o kousek více než jsme předpokládali,
naštěstí se v únoru zase navrátila
na svůj původní trend. Takže zvýšení
důchodů, které nastane k 1. dubnu 1996 a
které bude v průměru o - nemýlím-li
se - 488 Kč způsobí, že průměrný
starobní důchod v dubnu
1996 bude 115,1% důchodu z dubna 1992. Mluvím o
reálném, nikoli nominálním vyjádření.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu premiérovi. Pan kolega Vrcha se přece jenom
hlásí s doplňující otázkou.
Poslanec Oldřich Vrcha:
Já bych řekl
jen maličko. Pane premiére, snad každý
z občanů této země si udělá
úsudek sám. A pokud nevíte, program naší
SPR-RSC od roku 1990 se nezměnil. (Veselost.)
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Těžká reakce. (Veselost.) Jako další
vystoupí poslanec Jan Bláha s interpelací,
která nebyla specifikována. Připraví
se opět pan poslanec Oldřich Vrcha.
Poslanec Jan Bláha: Pane
předsedající, pane předsedo, vážený
pane premiére, kolegyně a kolegové, obracím
se na pana premiéra s celkem jednoduchou otázkou,
proč neexistuje surovinová politika vlády.
Mohl bych v tuto chvíli skončit a čekat na
vaši odpověď. Nečekám pane premiére
však ve vaší odpovědi oznámení,
že ministr hospodářství má své
teze. že Ministerstvo životního prostředí
má své analýzy. Vím, že žádná
surovinová politika
není obsahem vládního prohlášení.Vím
však také, že i na vás, pane premiére,
se obracejí obce, jejich volená samospráva,
které poukazují doslova na nepřípustné
chování a přehlížení obcí
úředníky státní správy
Ministerstva hospodářství i laxní
přístup úředníků
Ministerstva životního prostředí. Není
to důsledkem právě chybějící
surovinové politiky státu a z ní zdůrazňuji
- odvíjející se legislativy? Nebo se máme
domnívat, že není zpracována z naprosto
jiných, prozaických důvodů? Např.
že by muselo naše horninové
prostředí, jeho ochrana a zdroje surovin z titulu
komplexní surovinové politiky procházet důrazněji
řízením zákona 244/1992, o posuzování
vlivu na životní prostředí? Anebo -
další otázka, poslední: dala vláda
příslib některé zahraniční
společnosti nejenom
na průzkum zlata, ale následně i na jeho
těžbu?
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Bláhovi. Pan premiér Václav
Klaus.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Já
znám názory sociální demokracie na
nejrůznější pokusy znovu zavést
centrální plánování, tentokráte
pod jinou hlavičkou a pod jinými názvy. Jednou
pod názvem průmyslové politiky, podruhé
proexportní, potřetí surovinové, atd.
Čili nejsem překvapen touto otázkou. Ano,
nemáme dokument, který by na několika stech
stránkách pod názvem surovinová
politika předem na následující pětiletku
nebo dlouhodoběji, na delší dobu přesně
říkal, že na tom a tom místě
se bude těžit to, na tom a tom místě
se bude těžit ono. Takový dokument nemáme
a já si myslím, že by bylo velmi chybné,
kdybychom o takový dokument
vůbec usilovali a pokoušeli se ho vytvořit.
Surovinová politika je
schována a formulována v desítkách
a desítkách legislativních aktů. Myslím,
že všichni dobře víte, že tato surovinová
politika tam je. Považuji za velmi nezodpovědné,
aby se rozehrávala teď taková jednoduchá
karta, která se mi zdá nesmírně zdramatizovaná
a nesmírně nezodpovědná, např.
v souvislosti s průzkumem zlata a potenciální
těžby zlata v naší zemi.
Myslím si, že průzkum
surovinové základny je věcí standardní,
dělanou na celém světě a nevidím
důvod, proč bychom takový průzkum
neměli provádět. O tom, že je nekonečný
rozdíl mezi průzkumem a těžbou myslím
vědí všichni. Do omrzení to každému
opakujeme. Do omrzení opakujeme, že nikdo nedal dosud
ani slůvko souhlasu s těžbou zlata.
Ze se jedná výlučně
a výlučně o průzkum zlata. Ale přesto
toto buď není slyšet, nebo to nechce být
slyšeno. Takže já opakuji, že ke každé
věci, ke každé těžbě toho
či onoho, té či oné suroviny vždy,
beze zbytku, bez jediné výjimky se vyjadřuje
Ministerstvo životního
prostředí a jeho orgány. Není pravda,
že by tomu tak nebylo. Dobře víte, že
není vždy souhlas mezi zájemci o těžbu,
postojem vlády, postojem Ministerstva životního
prostředí.
A to je ta surovinová politika
v praxi tak, jak je dnes a denně prováděna.
A o tom, že v každé společnosti na světě
bude vždy věčně spor o to, jestli se
má ještě v tomto lomu vytěžit o
kousek víc kamene, jestli se má v té a v
té šachtě vytěžit ještě
o kousek více uhlí, prostě tento spor tady
bude vždycky. Vždycky budou obyvatelé
obce nedaleko, kteří budou říkat ne,
vždycky budou jiní, kteří budou říkat
ano. To je standardní realita. Žádný
sebegeniálnější zákon, žádná
sebegeniálnější surovinová politika
jako dokument nám od toho prostě nemůže
nikdy pomoci. Je to permanentní lidské
rozhodování a myslím, že se u nás
provádí racionálním způsobem.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu premiérovi. S doplňujícím dotazem
se hlásí pan poslanec Bláha.
Poslanec Jan Bláha: Pane
premiére, právě jste mi potvrdil obavu, jestli
ty účely nejsou úplně jiné.
Ptal jsem se vás například, jestli vláda
nedala příslib. Podle novin, podle včerejší
jednadvacítky, podle vyjádření prezidenta
kanadské společnosti takovýto příslib
právě od vlády obdržela. Pane premiére,
mě překvapuje, že neznáte, jak
se chovají vaši páni ministři, pan ministr
Benda i pan ministr Dyba. Prostě jenom to, co jste řekl,
nemáte pravdu.
A ještě ke standardu.
I v zemích Evropské unie jistá politika v
tomto smyslu existuje, protože také jde o to, jakým
způsobem těžit, jakým ne, jestli jde
o drancování surovin. Například u
nás jen pro vaši informaci, když už se udělají
nesmyslná nabídková řízení
a v nich se udělá průzkum, tak podle naší
dosavadní platné legislativy v podstatě dnes
takovýto geologický průzkum se následně
stává vlastníkem
ložiska pro případnou eventuální
těžbu. A z toho také vychází
prezident této společnosti a přesně
tak se choval naposledy včera v jednadvacítce.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Pan premiér s
reakcí.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Nemohu hájit,
jak se choval ten či onen člověk v jednadvacítce,
jak odpovídal na dotazy, ale vy jste sám řekl
"při eventuální těžbě".
Opakuji, že nikdy žádná debata o faktické
těžbě, které bych byl přítomen,
nebo doufám, že kdokoliv jiný z vlády,
že taková debata prostě
nebyla a úvaha o tom, jestli těžit nebo netěžit
tu či onu surovinu je potřeba dělat na konkrétních
číslech, na konkrétní analýze
a případně ji povolit nebo nepovolit. Nikdy
nic takového nebylo v této věci prováděno.
Takže nepřijměme
zájem té či oné průmyslové
lobby prosazovaný přes sdělovací prostředky
jako předjímání rozhodnutí
vlády a státu. Nebylo toto rozhodnutí prováděno
a já mohu též zavrtět hlavou nad tím,
co ten či onen průmyslník s těmi či
oněmi ambicemi říká do sdělovacích
prostředků.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu premiérovi. To byla ze zákona poslední
interpelace, kterou bylo možno podat. Vzhledem k tomu, že
časový limit 16.50 je již za námi, dovolím
si vyhlásit sedmiminutovou přestávku s tím,
že budeme pokračovat v interpelacích na členy
vlády.
Jako první bude interpelovat
pan poslanec Oldřich Vrcha pana ministra Jindřicha
Vodičku. Děkuji v tomto okamžiku panu premiérovi.
(Schůze přerušena
v 16.55 hodin.)
(Schůze opět zahájena
v 17.00 hodin.)
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně a kolegové, je 17.00 hodin, pokračujeme
bodem našeho programu, kterým jsou Ústní
interpelace na členy vlády České republiky.
Jako další dostane
slovo, jak už jsem avizoval, poté, co se uklidníte
a zaujmete svá místa, včetně členů
vlády, děkuji vám za to předem, pan
poslanec Oldřich Vrcha, který se chystá interpelovat
pana ministra Jindřicha Vodičku ve věci sociálního
zabezpečení občanů České
republiky.
Poslanec Oldřich Vrcha:
Vážený
pane ministře, za dobu řízení vašeho
ministerstva dochází k sociálním nejistotám,
jak poctivě pracujících občanů,
tak i důchodců. U pracujících není
v některých případech jejich zaměstnavateli
dodržován zákoník práce, zejména
při rozvazování pracovního poměru,
čímž dochází k soudním
sporům. Takto rozvázané pracovní
poměry jsou rozsudky soudu měněny a uznávány
za neplatné. Takový občan se dostává
do situace zaměstnanosti. Zaměstnavatel jej však
nepřijme, resp. nezadá práci a tím
také nevyplácí mzdu. V takovém případě
Úřad sociálního zabezpečení
zastaví sociální podporu
v nezaměstnanosti, samozřejmě oprávněně.
Jak si mají v takových
případech občané počínat,
prosím, zveřejněte, aby nemuseli soudně
vymáhat ušlou mzdu od zaměstnavatele, neboť
další soudní proces může trvat
i několik let a bez finančních prostředků
pro občana. Takovéto šetření
není na místě. Jestli vy prosazujete vstup
naší republiky do Evropské unie, pak tedy na
úrovni, a to se vším všudy, tedy nejen
za světové ceny spotřebního zboží
a životních nákladů, ale také
ve stejném poměru odměnu za práci
našich občanů,
výši důchodu a tím také sociální
podpory v nezaměstnanosti. Vyčíslete, prosím,
pane ministře, kolik je v České republice
nezaměstnaných, kteří jsou mimo evidenci,
tzn. již neberou žádnou podporu v nezaměstnanosti.
Jakým způsobem tyto evidujete
a zda je vůbec evidujete. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji,
pan ministr Vodička se ujme slova. Dámy a pánové,
prosím ještě jednou o klid.
Ministr práce a sociálních
věcí ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, na poslední
otázku pana poslance Vrchy, abych vyčíslil,
kolik je nezaměstnaných v České republice
mimo registry úřadů práce odpovím,
že ten rozdíl je prakticky nulový, je statisticky
zanedbatelný.
Od roku 1994 se provádí
v České republice ještě tzv. výběrové
šetření pracovních sil, provádí
jej Český statistický úřad
na vzorku zhruba 15000 respondentů, provádí
se pravidelně každé čtvrtletí.
Je to průzkum, dotazníková akce nebo průzkum
veřejného mínění, kde lidé
odpovídají na otázku, zda
jsou nezaměstnaní či nikoliv. Takto zjištěná
čísla, takto zjištěná míra
nezaměstnanosti v České republice se od míry
registrované nezaměstnanosti, kterou vedou úřady
práce, liší o méně než 1%,
tzn., že pokud v měsíci únoru např.
byla míra nezaměstnanosti evidovaná
úřady práce v České republice
3,1%, kdyby v tomto okamžiku Český statistický
úřad zjišťoval svou metodou míru
nezaměstnanosti, dospěl by možná k procentu
3,3, 3,5. Čili rozdíl mezi mírou nezaměstnanosti
zjištěnou statisticky a mírou nezaměstnanosti
zjišťovanou úřady práce je minimální
a jednoznačně svědčí o tom,
že drtivá většina lidí, kteří
přijdou o zaměstnání v daném
měsíci, se s důvěrou obrací
na úřady práce, které si za svou více
než pětiletou existenci vydobyly dobré postavení,
dobrou pověst u
občanů, kteří přijdou o zaměstnání
a ocitnou se ve svízelné životní situaci.
Jinou metodu, jak zjistit počet
nezaměstnaných v České republice,
neznáme a neznají ji nikde na světě.
To znamená, že počet nezaměstnaných
osob v České republice se velice blíží
tomu počtu osob, které vykazují jako nezaměstnané
úřady práce.
Pane poslanče, vy jste
si víceméně na tu první část
své interpelace odpověděl sám. Pokud
při rozvazování pracovního poměru
dojde k porušení zákoníku práce,
pak je možné se samozřejmě obrátit
na soud, bránit se soudní cestou a vy jste řekl,
že tak mnozí občané činí,
pokud skutečně dojde k porušení zákoníku
práce ze strany zaměstnavatele a že se svého
práva domohou.
Ve společnosti, která
je založena na soukromém vlastnictví, která
je založena na tom, že většina zaměstnavatelů
je dnes soukromými subjekty, je toto jediná cesta,
jak se domoci svých práv. Stát nemá
právo vstupovat do podniků a něco jim nařizovat,
i když samozřejmě úřady práce
jako orgán státní správy kontrolují
dodržování pracovně právních
vztahů s dodržováním zákoníku
práce, patří to do kontrolovatelných
položek a samozřejmě, když úřad
práce zjistí porušení zákoníku
práce, může vyměřit pokutu ve
výši 250 000 Kč, při opakování
této závady až do výše 1 milionu
Kč a úřady práce neváhají
s vyměřováním pokut tam, kde dochází
k porušování pracovně právních
vztahů. Pokud nevyplatí zaměstnavatel svým
zaměstnancům mzdu, je to opět soudní
cestou, kterou je možno se domáhat vyplacení
této mzdy. Jiná cesta není možná,
ale stát je zde připraven
lidem, kteří jsou bez příjmu, poskytnout
pomoc i finanční pomoc tak, aby v tomto přechodném
období, např. soudního sporu, byla zajištěna
rodina člověka, který se soudí.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Přeje si pan poslanec doplňující dotaz?
Není tomu tak. Slovo má tedy pan poslanec Jiří
Šoler, který bude interpelovat pana ministra Jana
Rumla ve věci nerovnosti občanů. Bude lepší,
když ten složitý název, který mám
ve zkratkách, přečte sám. Prosím,
pane poslanče.