Poslanec Oldřich Kužílek:
Přiznám
se panu předsedovi Výbornému, že tento
problém jsem také reflektoval a probíral
a domnívám se třeba v tomto konkrétním
případě, že věc leží
tak, že základem textu je text písm. e) ve
znění "věcnými bezpečnostními
prostředky, věci, předměty nebo zvířata,
které atd." a můj návrh, pokud nebudeme
bazírovat na gramatickém skloňování,
kterým jsem nechtěl ani otravovat, znamená,
že by tam byl text "věcnými bezpečnostními
prostředky, věci, předměty nebo zvířata,
určená k výkonu
činností podle tohoto zákona, které
atd.".
Uznávám, že
je tam původně "určených",
a protože je tam množné číslo,
bylo by tam slovo "určené". Ale to jsem
nepovažoval za podstatné.
Znovu si to čtu a domnívám
se, že se nemýlím.
Nevím, jak postupovat,
kolega Výborný mi něco naznačuje,
nemám proč podceňovat jeho úsudek.
Já se domnívám, že hlasování
o tomto návrhu znamená hlasovat o následujícím
znění písm. e). "Věcnými
bezpečnostními prostředky, věci, předměty
nebo zvířata určená (obě varianty
jsou gramaticky možné) k výkonu činnosti
podle tohoto zákona, která mohou ohrozit bezpečnost
osob nebo majetku, které (která) jsou určena
k tomu, aby byla užita jako zbraň nebo k zastavení
či omezení pohybu osob, zvířat nebo
vozidel a nebo k omezení funkcí
jiných technických zařízení".
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pro korektnost asi budeme muset takto předkládat
návrhy k hlasování.
Kdo je pro přijetí
tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování 145. Kdo je proti? Tento návrh
byl přijat poměrem hlasů 108 pro, 2 proti.
Prosím další návrh.
Poslanec Oldřich Kužílek:
Nyní musím
sdělit, že další návrhy k §
6 a 7 jsou irelevantní, neboť jsou totožné
jako usnesení ústavně právního
výboru, v jehož znění návrh projednáváme.
Dále je zde návrh k § 9, odst. 2 písm.
b). Předkladatel podporuje, já samozřejmě
také.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 146. Kdo je proti? Návrh byl přijat poměrem
hlasů 106 pro, 3 proti.
Chtěl bych požádat
zejména členy ústavně právního
výboru, aby nám v té situaci trochu pomáhali
a kontrolovali nás, zda jsou předkládány
návrhy k hlasování ve smyslu rozhodnutí
sněmovny o tom, že budeme projednávat návrh
zákona ve znění zprávy ústavně
právního výboru, což je, nepletu-li
se, první část tisku 2105.
Poslanec Oldřich Kužílek:
Další návrh
je k § 9, odst. 2 písm. c). Předkladatel doporučuje,
zpravodaj také.
(Poznámka z pléna:
O tom se nedá hlasovat, protože písm. c) tam
není.)
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Ani
hlasování 147 nebude platné. Mám skoro
tendenci požádat o přestávku, aby se
mohli zpravodaj s kolegy z ústavně právního
výboru dohodnout o správném způsobu
předkládání jednotlivých návrhů
k hlasování. Tak jako tak se zdá, že
při tomto tempu nemáme šanci do 16.00 hodin
dokončit hlasování o těchto pěti
stránkách. Berte to jako můj námět.
Poslanec Oldřich Kužílek:
Jestli dovolíte,
pane předsedající, v tomto případě
to byla moje chyba. Nemyslím si, že takových
chyb je tam více. Jistě uznáte, že moje
situace jako zpravodaje v tomto převratném způsobu
nebyla jednoduchá. Některé tyto situace mám
zaznamenány a budu je navrhovat. Domnívám
se, že se s těmito návrhy máme vypořádat
tak, že až rozhodneme tu základní věc,
podle které to je
buď možné nebo nemožné, tak se, dopadne-li
pozitivně ve smyslu mého návrhu, k těmto
věcem vrátíme, ne-li, nebude o nich možno
vůbec hlasovat. Metoda by to mohla být docela rychlá
a docela bych zaručil, že to bude do 4 hodin hotové.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Právě
proto, že uznávám, že ta situace je velmi
komplikovaná, situace zpravodaje, a v polovině vašeho
projevu jsem ztratil úplně pojem o tom, co chcete
vyjádřit, doporučoval bych přestávku.
S faktickou poznámkou se hlásí pan Jaroslav
Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Chtěl
jsem říci totéž. Hledal jsem logiku
vysvětlení, logiku projevu pana poslance Kužílka
a připojuji se právě k návrhu, který
řekl pan místopředseda, a to ze dvou důvodů.
Jeden je časový a druhý je věcný.
Obávám se, že bychom mohli také hlasováním,
což teď bylo vidět, způsobit to, že
ten zákon bude v podstatě nesmyslem. Doporučuji,
abychom to přerušili a aby si pan zpravodaj dal malou
schůzku případně se členy ústavně
právního výboru a pak jsme se k tomu vrátili.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: S
faktickou poznámkou předseda ústavně
právního výboru kolega Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy
a pánové, já jsem hluboce přesvědčen,
že se shodneme jednomyslně na tom, že je třeba
toto jednání přerušit, že je třeba
dát zpravodaji korektní časový prostor
pro to, aby mohl provést redakci svých i jiných
návrhů, které by pak mohly být hlasovatelné.
Ale nevidím žádný důvod, proč
by se k této věci měl scházet ústavně
právní výbor, a to z toho prostého
důvodu, že zpravodaj má k dispozici usnesení
ústavně právního výboru a s
tímto usnesením on bude pracovat a v rámci
tohoto usnesení bude muset gramaticky, redakčně
upravovat své návrhy, aby o nich bylo možno
hlasovat, eventuelně oznamovat sněmovně.
že o těchto a o oněch návrzích
hlasovat nelze. Platí
to i o těch dalších, není to tak úplně
pravda, že ty další by byly bez problémů.
Hned v dalších třech bychom se dostali do stejného
konfliktu. Doporučil bych pokračovat v hlasování
v okamžiku, kdy zpravodaj na toto bude připraven.
Já mu tu práci nezávidím,
nebude to jednoduché, ale do zítřka to jistě
zvládnem.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Velmi
oceňuji, pane kolego, váš boj za ústavně
právní výbor. Nemyslel jsem celý ústavně
právní výbor, chtěl jsem dopřát
tu radost posedět s panem kolegou Kužílkem
například vám.
Dámy a pánové,
dovolil bych si navrhnout nebo zeptat se, jestli má někdo
námitky proti tomu, abychom přerušili projednávání
tohoto bodu a vrátili se k němu během zítřejšího
dopoledne, možná že v 9.00 hodin. To bude záležet
na tom, jak ta materie bude připravena. Jsou nějaké
námitky? Není tomu tak.
Já vám děkuji,
pro tento okamžik panu kolegovi Kužílkovi i panu
ministru Rumlovi.
Pokusíme se využít
času, který nám zbývá do zahájení
ústních interpelací projednáním
bodů 56 a dalších.
Dalším bodem je
Prosím předsedu
volební komise pana poslance Roberta Koláře,
aby nás informoval o návrhu na volbu a o návrhu
na způsob volby. Pan kolega Kolář má
slovo.
Poslanec Robert Kolář:
Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, dovolte, abych vás
seznámil s usnesením volební komise poslanecké
sněmovny.
Volební komise Poslanecké
sněmovny obdržela celkem dva návrhy. Návrh
klubu ČMUS na poslance Jiřího Macháčka
a návrh klubu ČSSD na poslance Zdeňka Trojana.
Volební komise navrhuje Poslanecké sněmovně,
aby tuto volbu uskutečnila jako volbu tajnou a vzhledem
k tomu, že se v současné době podepisují
hlasovací lístky, pakliže
by sněmovna akceptovala tento návrh, podepisování
by mohlo začít probíhat, takže bych
navrhoval, aby samotná volba byla provedena zítra
jako jeden z prvních bodů programu.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Mám
trochu jiný názor. Myslím, že by bylo
racionální, kdyby volba byla připravena na
18.30 hodin a po skončení ústních
interpelací bychom vymezili 20 minut na vydávání
lístků a tím by skončil dnešní
program.
Zeptám se, zdali má
někdo námitky proti postupu, který navrhoval
pan kolega, který se týká způsobu
volby a vlastně i proti zařazení tohoto bodu.
Jestliže tomu tak není, prosím, ať technická
příprava tohoto bodu probíhá s tím,
že v 18.30 hodin bude zahájena vlastní volba.
V tomto okamžiku děkuji
panu kolegovi Kolářovi a chystám se přikročit
k projednání dalšího bodu, což
je
Prosím pověřeného
zpravodaje výboru pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí pana poslance
Jana Litomiského, aby uvedl usnesení výboru,
které jsme dostali na lavice.
Dámy a pánové, prosím o klid. Pan
poslanec Litomiský se ujme slova.
Poslanec Jan Litomiský: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
pane ministře, kolegové a kolegyně, z pověření
výboru pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí předkládám
Poslanecké sněmovně návrh tohoto usnesení.
Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky ruší usnesení
č. 3 Rady města Karlovy Vary ze dne 26. 9. 1995
ve věci jmenování pana dr. Aleše Waltera
tajemníkem úřadu města.
Odůvodnění:
Předmětným usnesením Rada města
Karlovy Vary jmenovala pana dr. Aleše Waltera tajemníkem
města Karlovy Vary, a to proti výslovnému
nesouhlasu přednosty okresního úřadu.
Protože § 45 písm. h) zákona 367/1990
o obcích předepisuje výslovně, že
tajemník městského úřadu musí
být jmenován se souhlasem přednosty okresního
úřadu, je toto usnesení Rady města
Karlovy Vary nezákonné. Přednosta okresního
úřadu v souladu se zákonem toto usnesení
pozastavil, a protože
Rada trvala na svém původním usnesení,
předložil přednosta okresního úřadu
návrh Poslanecké sněmovně Parlamentu
České republiky.
Výbor pro veřejnou
správu tuto záležitost projednal a shledal,
že jsou zákonné důvody pro zrušení
tohoto usnesení, a proto vám doporučuji,
abyste přijali usnesení, které vám
výbor navrhuje.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu kolegovi Litomiskému a otevírám všeobecnou
rozpravu k tomuto bodu, kterou končím, protože
se do ní nikdo nepřihlásil. Otevírám
rozpravu podrobnou, kterou končím z podobného
důvodu.
Usnesení výboru
obsahuje i návrh usnesení Poslanecké sněmovny,
a proto není nutné, aby bylo znovu předneseno,
podle mého názoru.
Přistoupíme k hlasování.
Kdo je pro schválení
tohoto usnesení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č.148. Kdo je proti?
Návrh byl schválen
poměrem hlasů 61 pro, 2 proti.
Dovolím si vám odhlásit
a požádat o novou registraci.
Dalším bodem je
Prosím pověřeného
zpravodaje rozpočtového výboru pana kolegu
Jana Třebického, aby uvedl usnesení výboru
č. 572, které všichni máme rozdáno.
Poslanec Jan Třebický:
Vážený
pane místopředsedo, vážená sněmovno,
rozpočtový výbor svým usnesením
č. 572 z 24. ledna 1996 se zabýval informací
o pojišťování vývozních
úvěrových rizik podle ustanovení §
4 odst. 5 zákona 58 z roku 1995 Sb. a po výkladu
ředitele EGAPu ing. Pavla Parýzka,
zpravodajské zprávě a rozpravě doporučuje
Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vzala
na vědomí informaci rozpočtového výboru
o projednání této informace o pojišťování
vývozních úvěrových rizik předložených
EGAPem, viz příslušné usnesení.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Ano.
Děkuji panu kolegovi Třebickému a otevírám
všeobecnou rozpravu k tomuto bodu, kterou končím,
protože se do ní nikdo nepřihlásil.
Otevírám podrobnou rozpravu. Končím
tuto rozpravu.
Usnesení rozpočtového
výboru obsahuje i návrh usnesení Poslanecké
sněmovny, takže dám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 149. Kdo je proti?
I tento návrh byl přijat
poměrem hlasů 79 pro, 1 proti.
Můžeme přistoupit
k dalšímu bodu, což je
Prosím opět pana
kolegu Třebického, aby nás seznámil
s návrhem usnesení, které má č.
573 a které jsme všichni dostali do lavic. Prosím,
pane kolego.
Poslanec Jan Třebický:
Děkuji. Rozpočtový
výbor se téhož dne, tedy 24. ledna 1996, zabýval
informací o zvýhodněném financování
podle ustanovení § 6 odst. 9 zákona 58/1995
Sb. Po výkladu generálního ředitele
České exportní banky a. s. Tomáše
Reverze a zpravodajské zprávě a po rozpravě
rozpočtový výbor sněmovny Parlamentu
doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu,
aby vzala na vědomí informaci rozpočtového
výboru o projednávání informace o
zvýhodněném financování, předložené
Českou exportní bankou
a. s., podle příslušného ustanovení.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu kolegovi Třebickému. Otevírám
všeobecnou rozpravu, kterou končím, protože
se do ní nikdo nehlásí. Otevírám
rozpravu podrobnou. Ani do té se nikdo nepřihlásil,
takže ji uzavírám.
Návrh usnesení máme
předložen.
Ptám se sněmovny,
kdo je pro jeho přijetí. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen
poměrem hlasů 81 pro, nikdo proti.
Tím jsme projednali další
bod. Děkuji panu kolegovi Třebickému.
Dámy a pánové, mám pro vás
jednu dobrou a jednu špatnou zprávu.
Tou špatnou je, že jeden
bod bude zítra navíc. Tou dobrou je, že půjdeme
dnes o dvacet minut dřív ze sněmovny, vzhledem
k tomu, že druhý ověřovatel není
přítomen (omluvil se z části odpoledního
jednání) a bude přítomen až zítra
ráno. Bude moci podepsat lístky až během
zítřejšího dopoledne.
Čili můj návrh
na konec dnešního programu nelze při respektování
zákona realizovat.
Dámy a pánové,
dovolil bych si v tomto okamžiku vyhlásit krátkou
přestávku tak, abychom v 16.00 hodin mohli začít
bodem "Ústní interpelace na předsedu
vlády České republiky".
(Schůze přerušena
v 15.42 hodin.)
(Schůze opět zahájena
v 16.00 hodin.)
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, prosím,
abyste se dostavili do jednací síně, abychom
mohli zahájit další bod pořadu, a to
jsou
Vítám pana premiéra,
vím o tom, že byl v předsálí.
Dámy a pánové, dalším bodem,
jak jsem avizoval, jsou podle programu a jednacího řádu
právě teď, v 16.00 hodin, ústní
interpelace poslanců na členy vlády. Po zahájení
40. schůze Poslanecké sněmovny jsme za účasti
ověřovatelů vylosovali pořadí
poslanců, v němž budou vystupovat a klást
ústní interpelace nejprve předsedovi vlády
České republiky
panu Václavu Klausovi či vládě České
republiky, a to v čase od 16.00 do 17.00 hodin s tím.
že od 17.00 do 18.30 hodin jsou na řadě interpelace
na ostatní členy vlády. Připomínám,
že úplné seznamy interpelujících
poslanců ve vylosovaném pořadí nám
byly rozdány v úterý. Nyní dávám
slovo panu poslanci Miloši Skočovskému, který
byl vylosován na prvním místě, aby
přednesl ústní interpelaci na předsedu
vlády pana Václava Klause. Připraví
se pan poslanec Jaroslav Broulík.
Poslanec Miloš Skočovský:
Vážený
pane premiére, vážení kolegové.
Zdědili jsme z minulého řízení
poměrně dobře zdevastovanou krajinu, o kterou
jsme se přičinili dílem vlastní pílí
a dílem tím. že jsme se nestarali o to, jak
tu krajinu udržovat. Na to, abychom to trošičku
splatili, tak se přijal
zákon o ochraně ovzduší. A na to, aby
ten zákon nebyl jen zákonem a aby se podle něho
mohlo i pracovat, to něco stojí, a proto byl zřízen
Fond životního prostředí. Tento dostal
do vínku zhruba 6 miliard Kč a také dostal
do vínku zásady, podle kterých
se takovéto dotace týkající se ochrany
ovzduší mají rozdělovat.
Konkrétně - okresy
byly rozděleny do nějakých skupin podle velikosti
zatížení, znečištění.
Bylo řečeno, že dotace se budou dávat
do výše 40%, dalších 40% jako půjčky
na nízký úrok a dalších 20% si
musí žadatel dodat sám. Bylo konstatováno,
že přednost se bude dávat tomu, aby byla zajištěna
plošně nějakým způsobem ochrana
ovzduší. To znamená plošné plynofikaci,
to znamená sítě a v případě,
když zbudou nějaké peníze, že se
to může věnovat soukromníkům
na kotlíky.Takže tam vznikl kotlíkový
zákon.
Zhruba před rokem, když
jsme se o to začali více zajímat, jsme zjistili,
že peněz ubývá a plynofikace příliš
moc nepřibývá. Proto bylo dohodnuto jak s
dozorčí radou životního prostředí,
tak s ředitelem Fondu životního prostředí,
že se dotace na kotlíky podstatně omezí,
případně se pokud možno zruší
a že se bude převážně podporovat
plynofikace plošná pro obce. (Vlach: 15 vteřin.)
Já bych se chtěl zeptat, protože se nectí
zásady, které byly zvoleny, chtěl
bych se zeptat, jestli podporuje vláda náš
cíl přednostně zajišťovat sítě
v obcích před soukromníky, tedy před
kotlíky, když ano, proč doposud vydané
3 miliardy - u těch 3 miliard se to nectilo. Pan premiér
jistě o tom ví - ptali se ho na to starostové
v Prostějově, když tam byl nedávno.
Čili - jak to bude v budoucnosti? Máme tam zhruba
ještě asi 1,7 miliardy. Bude se tedy podporovat plošná
plynofikace, plošné sítě - nebude to
potřebovat trošku kontrolu a zapojit do toho případně
Nejvyšší kontrolní úřad?
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji,
prosím pana premiéra, aby se ujal slova. Všechny
další poslance žádám, aby dodrželi
zákonem stanovený časový limit. Jsem
tolerance sama, nechal jsem vás vyřknout otázku,
jinak by nebylo na co odpovídat, ale po limitu.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Tím,
že se urychlila otázka, jsem trochu zmaten, jestli
jsem jí dobře porozuměl. Není sporu
o tom, že plynofikace je jedním z nosných programů
naší ochrany nebo záchrany životního
prostředí, že plynofikace pokračuje
a že jediným úkolem je, aby byla plynofikace
racionální. Není možné, aby se
dělala plynofikace v místech s nesmírně
roztroušenou zástavbou. Tam jsou potom náklady
nesmírně vysoké. My jsme měli pocit,
že v jisté chvíli, v takovém tom prvotním
nadšení se postupovalo
způsobem, který se ukázal být velmi,
velmi nákladný. O tom, že by snad plynofikace
končila, nebo nefungovala - nevím kde bych pro to
mohl najít nějaké podklady. Takže plynofikace
ano, definitivně preference, jak vy jste říkal,
pane poslanče, sítě před jednotlivcem,
určitě ano, protože je záměr,
aby to bylo spíše v té hustší zástavbě
než individuálně apod.
Jinak vy jste řekl, že
Fond dostal závdavek 6,1 miliardy Kč to je nepochybně
pravda. To jsou peníze, které schválil Parlament,
ale to zdaleka, zdaleka nejsou všechny peníze, které
procházejí - jak jistě víte - Fondem
životního prostředí, protože za
poslední 4 roky (1992 - 1995) Fond životního
prostředí vydal 14,5, přesně 14,6
miliard Kč, zatímco z těch 6 miliard využil
jenom určitou část. Takže to je
zlomek. Zlomek celkových aktivit Fondu životního
prostředí. Myslím si, že není
sporu o tom, že to jsou velké peníze. Za loňský
rok to bylo skoro 5 miliard a já si myslím, že
také na našem životním prostředí
je to vidět. Takže žádný strach,
plynofikace bude pokračovat,
ale myslím, že racionálněji, než
se to začalo dít v těch prvních chvílích.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu premiérovi. Pan kolega Skočovský s doplňující
otázkou.
Poslanec Miloš Skočovský: Já jsem spokojen
s tím, co pan premiér konstatoval,
že skutečně mají přednost sítě,
ale ptal jsem se ještě na kontrolu. Jak je zajištěno
to, že se skutečně dává přednost
těm sítím a nikoli kotlíkům,
protože v současné době od několika
starostů mám informaci, že se na kotlíky
po 25 000 Kč dává dál.
A přitom je řada obcí, které žádají
sítě.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan premiér.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Pane
poslanče, já se teď hodně pohybuji po
České republice a nedávno jsem byl několik
dní na severních Čechách, na severní
Moravě a tam musím se přiznat - co obec,
to názor. Někde je silný tlak v jednom směru,
někde je silný tlak v druhém směru.
Někde se také obávají občané
- a já myslím, že to je docela racionální
obava - že se může ukázat, že plyn
bude drahým topidlem a že pro
občana může být skoro i lepší,
aby ne plně skočil do plynového hospodaření,
což považuji lidsky za velmi rozumnou úvahu.
Takže jsem přesvědčen, že i vedení
Fondu životního prostředí je pod tímto
permanentním tlakem. Ale pokud mohu já usuzovat
- a nemohu posoudit každý
jednotlivý případ - ale pokud mohu usuzovat
z těch makro čísel, z těch velkých
čísel, kolik jde na to a kolik jde na ono, tak myslím,
že tam žádné výrazné odchylky
a chyby nejsou. Myslím, že je to možné
diskutovat v běžném kontaktu.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu premiérovi, jako další přednese
svoji interpelaci pan kolega Jaroslav Broulík ve věci
dodržování Ústavy České
republiky členy vlády. Připraví se
pan poslanec Josef Hurta.
Poslanec Jaroslav Broulík: Pane
předsedající, pane premiére, páni
ministři, kolegyně a kolegové, obracím
se se svou interpelací na pana premiéra Klause ve
věci porušování čl. 53 Ústavy
České republiky členy jeho vlády.
Odstavec č. 2 čl. 53 ukládá členům
vlády odpovědět na interpelaci poslanců
do 30 dnů ode dne
jejího podání. Členové vlády
nedodrželi jednoznačně určenou lhůtu
následovně: pan ministr Zieleniec 3x, pan ministr
Novák lx, pan ministr Ruml 6x, pan ministr Holáň
lx, pan ministr Dyba lx, pan místopředseda vlády
Lux 5x, pan ministr Dlouhý lx -
a to byl jediný ministr, který se za nedodržení
lhůty omluvil, pan ministr Skalický 3x, pan místopředseda
vlády Kočárník lx a pan předseda
vlády pan Klaus 7x. (Smích v sále.) Celkem
se jedná o prozatím zjištěných
29 případů. Čísla parlamentních
tisků interpelací, o které se jedná,
mám k dispozici.
Ústava je základní
zákon našeho státu. Je tedy velice smutné,
že značný počet členů
vlády jej nedodržuje. Myslím si, že každý
občan si najde svůj zákon, který je
i pro něj osobně výhodné nebo pohodlné
nedodržovat - od daňových, trestních
až po ekologické zákony.
Dobrá vláda by měla
být příkladem občanům v dodržování
zákonů a zejména desetitisícům
úředníků ve státních
úřadech, které řídí
a kteří si své lhůty při projednávání
také podle své libovůle upravují.
Proto kladu tuto otázku:
Co hodlá pan premiér udělat k posílení
právního vědomí členů
vlády, v jejich přístupu k projednávání
interpelací v současné době i z důvodu
toho, že značná část ministrů
se uchází o přízeň voličů
v parlamentních volbách na čelních
místech kandidátek
a jejich přístup k dodržování
čl. 53 Ústavy republiky je pochybný.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: I
váš čas uplynul už před několika
vteřinami. Pan premiér má slovo.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Pane
poslanče, myslel jsem, že když jsem vás
viděl v sobotu nebo neděli na lyžích,
že máte nějakou přátelštější
interpelaci, ale myslím, že ani to společné
setkání na lyžích v Harachově
mě neuchránilo před vámi, takže
nevím, co ještě mohu udělat lepšího.
Řekl bych k tomu asi toto:
Doufal jsem, že tam jmenován
nejsem, ale vy jste mě přece jenom také jmenoval.
Chtěl bych říci asi to, že jsem nesčítal
jména, která jste uvedl, ale kdybych je sečetl
a kdybych sečetl počty interpelací, které
byly uskutečněny za toto volební období,
tak bych musel trvat na
tom, že to je malilinký, malilinký zlomeček
toho celkového počtu interpelací, a že
se to vůbec netýká otázky dostatku
či nedostatku právního cítění
členů vlády, ale že se to týká
navýsost obrovské pracnosti zpracovávání
odpovědí na různé naprosto dílčí
interpelace, o kterých samozřejmě nemá
ten člen vlády sebemenší šanci
nic bezprostředně vědět. A musím
říci, že úřady nemálo
pracují na těchto interpelacích. Takže
prosím, neinterpretujte to jako otázku dostatku
či nedostatku právního cítění.
Mám zde seznam počtu
interpelací, které byly adresovány mně
na dnešní den. Je tady počet 46. Naštěstí
pro můj úřad jsou některé interpelace
nespecifikovaně. To je naprosto bezvadné, protože
se nemusí nikdo snažit připravit na tuto interpelaci.
Ale ty, které jsou specifikované,
ubezpečuji každého, že vyvolávají
obrovskou práci úřadů. Takže
možná, kdybychom šetřili interpelacemi
na věci skutečně zásadní a
kdybychom věci malé diskutovali ve standardním
styku, že se poslanec ten či ten obrátí
na člena vlády, aby mu odpověděl,
tak si myslím, že by to člen vlády určitě
udělal.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu premiérovi, kolega Broulík se hlásí
k doplňujícímu dotazu.
Poslanec Jaroslav Broulík: Pane
premiére, naprosto s vámi souhlasím, ale
mám doopravdy několik připomínek.
Použil jsem váš doporučovaný způsob
už dříve. Minule jsem vystoupil s interpelací
na pana Skalického, který řekl, že mně
nemůže odpovědět. Říkal
jsem, nechci to nějak rozvádět. Do dnešní
doby jsem nedostal odpověď, ten dotaz tam samozřejmě
v tomto zahrnut není.
Jsem zvědav, jak mi odpovíte i vy na interpelaci
na dodržování zákona o malém
a středním podnikání, kde také
lhůta běží, a kde jsem očekával
- řekl bych - skoro polostránkovou odpověď.
Dobře víte, že i na jednoduché otázky
dostane poslanec velice
krátkou odpověď a je to ve lhůtě
30 dnů. A takhle jednají úředníci
na úřadech níže postavených.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan premiér s reakcí.