Poslanec Oldřich Kužílek:
Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
nejdříve se dopředu omluvím za to,
že vás z nezbytí nyní budu zdržovat
příliš mnoho minut, nemohu za to. Nejdříve
bych si dovolil přednést návrhy, které
jsou v tisku 2105 uvedeny v rámci usnesení branného
a bezpečnostního výboru a pokusím
se vyhnout se podle svých poznámek všem, kterými
bych dubloval to, co je v usnesení ústavně
právního výboru. Pokud by se mi to někde
nepodařilo, myslím, že to můžeme
považovat za legislativně technický problém,
který upravíme při přípravě
výsledného znění.
Nejdříve bych na
str. 6. předložil návrh § 3, písm.
e) za první slovo "zvířat" doplnit
slova: "určených k výkonu činností
podle tohoto zákona". Dále v § 6 v uvozovací
větě vypustit slova "nebrání-li
tomu zájem vnitřního pořádku
a bezpečnosti". Dále v § 6 podmíněný
návrh, pokud předchozí návrh nebude
přijat, za slova "zájem vnitřního
pořádku a bezpečnosti" doplnit odkaz
"(§ 77)".
Dále k § 7, odst.
1 - vypustit slova: "nebrání-li tomu zájem
vnitřního pořádku a bezpečnosti".
Dále k § 7 podmíněný návrh,
pokud předchozí návrh nebude přijat
za předchozí slova "zájem vnitřního
pořádku a bezpečnosti" doplnit odkaz
"(§ 77)".
K § 9 odst. 2, písm. b)
- vypustit slova: "na úseku všeobecné
vnitřní správy, proti veřejnému
pořádku". Dále k § 9, odst. 2,
písm. c) za slovo "jiných" doplnit slova
"prokazatelných".
Dále spojený návrh,
skládající se ze dvou návrhů
k § 10, nejdříve k odst. 2.
Za slovo "vzdělání"
doplnit slova: "nebo obsahově ucelenou část
vysokoškolského studia v oboru právo nebo bezpečnostní
služby". A v odst. 3. § 10. větu první
nahradit slovy: "Nedostatek vzdělání
uvedeného v odst. 2, lze u osoby, která má
vysokoškolské vzdělání, nebo
obsahově ucelenou
část vysokoškolského studia v oboru
právo nebo bezpečnostní služby nahradit
vykonáním kvalifikační zkoušky
před zkušební komisí jmenovanou ministerstvem
za účasti zástupců policie a vysoké
školy, která uskutečňuje vysokoškolské
studium v oboru právo
nebo bezpečnostní služby".
V § 10 odst. 4 nahradit znění
- odst. 4: "Náklady kvalifikační zkoušky
hradí uchazeč paušální částkou.
Výši paušální částky
a podrobnosti o úhradě stanoví ministerstvo
vyhláškou vydanou po dohodě s Ministerstvem
financí".
Vysvětlení k těmto
několika návrhům: Je to zpřesnění,
se kterým souhlasí předkladatel a bylo provedeno
v bezpečnostním výboru v dohodě s
předkladatelem.
Dále k § 11 odst.
2: písm. c) nahradit zněním "c) doklady
prokazující státní občanství
a trvalý pobyt". Odkaz pod čarou: "např.
§ 3 zákona č. 75/1957 Sb., o občanských
průkazech".
Další návrhy
v materiálu se shodují s návrhy ústavně
právního výboru.
Dále předkládám
návrh k § 13: za slovo "stejnokroje" doplnit
slovo "a jmenovky". Dále k § 20 odst. 1
písm. f): za slovo "ministr" doplnit slova "na
dobu nezbytně nutnou".
Dále k § 20 odst.
4: slova "písmeno e)" nahradit slovy "písmena
d) až f)".
Dále k dosavadnímu
§ 31: slova "nejméně dvou odborně
způsobilých osob" nahradit slovy "odborně
způsobilé osoby". Jde v podstatě o jazykovou
úpravu téhož.
Další návrhy
v našem tisku se shodují s ústavné právním
výborem, případně ústavně
právní výbor předložil kvalitnější,
výstižnější návrh téhož.
Dále bych předložil
návrh, kterým začíná strana
9, a to dosavadní § 34 odst. 3 nahradit novým
textem: "(3) Stejnokroj používaný při
poskytování bezpečnostních sluzeb
nesmí být zaměnitelný se stejnokroji
příslušníků ozbrojených
sil, ozbrojených bezpečnostních sborů
a jiných osob plnících úkoly veřejné
správy, jejichž vzory
stanoví zvláštní předpisy. Stejnokroj
musí být označen dvěma viditelnými
znaky tak, aby bylo zřejmé, že jde o bezpečnostní
službu. Na náramenících stejnokroje
není dovoleno používat jakékoliv hodnostní
nebo jiné obdobné označení. Stejnokroj
nesmí používat
osoba, která nesplňuje podmínky stanovené
v § 29".
Tento návrh byl formulován
legislativou Ministerstva vnitra, náš výbor
ho převzal a tato formulace proběhla i pozitivní
diskusí se zástupci soukromých bezpečnostních
služeb.
Dále bych navrhl k §
34 odst. 4, aby první věta zněla "Při
plnění pracovních úkolů jsou
osoby pověřené výkonem
a) fyzické ostrahy povinny
být označeny jmenovkou,
b) fyzické ostrahy nebo
pátrání povinny mít u sebe identifikační
průkaz".
Dále k § 34 odst. 4 navrhuji, aby slova
"pracovníkovi obecní policie" byla nahrazena
zněním "zaměstnanci obce zařazenému
do obecní policie"; odkaz pod čarou na příslušný
paragraf zákona o obecní policii. Je to zpřesnění
podle nového znění zákona o obecní
policii.
Dále k § 34 odst. 5 za slovo
"průkazu" doplnit slovo "jmenovky"
a za slovo "umístění" doplnit slova
"jmenovky a".
Dále dosavadní §
34 odst. 5: v souvislosti se změnou odst. 3 nahradit v
obou případech slovo "znaku" slovem "znaků".
V dosavadním § 40
navrhuji počínaje § 40 ve formulacích
jako "provozovatelé bezpečnostních služeb",
kde lze použít jednotného čísla
použít toto jednotné číslo. Je
to legislativní zpřesnění a týká
se § 40 odst. 1 a § 41 odst. 1 a 2 a § 42 písm.
c).
Dále v dosavadním
§ 40 v nadpise doplnit slova "a nosiče informací".
V § 40 odst. 2 v této
souvislosti doplnit za slovo "písemnosti" slova
"a nosiče informací". Tečku za
odstavcem nahradit středníkem a dále pokračovat
textem: "písemnosti obsahující údaje
o osobách či o jejich projevech se ukládají
zvlášť".
Další návrh
je shodný s návrhem ústavně právního
výboru a proto předkládám až
k § 40 odst. 4 návrh: slova ", které"
nahradit slovy "a nosičům informací,
které souvisejí s plněním příslušné
smlouvy o poskytování bezpečnostních
služeb" a konec navrhovaného textu.
Dále v § 42 písm.
h) slovo "případu" nahradit slovy "a
údaje o případech".
Dále k témuž
ustanovení: za slova "svobody osoby" vložit
středník a slova "u osoby". A dále
slova "byly zadržené osoby předány"
nahradit slovy "byla zadržená osoba předána".
Dále v souvislosti s §§
11, 12, 25 a 47 v dosavadním § 42 doplnit písm.
j), které zní: "j) přehled oborů
podnikatelské činnosti, v nichž v uplynulém
kalendářním roce provozoval své jiné
podnikatelské aktivity". A dosavadní písm.
j) se označí jako písm. k). Tento
návrh souvisí s uvedenými paragrafy tak,
jak jsem je uvedl v tom smyslu, že usnesení ústavně
právního výboru navrhlo tyto paragrafy, tzn.
ten princip, že podnikatel v oblasti SBS nesmí podnikat
v jiné oblasti, vypustit. Proto je třeba navrhnout
tuto změnu.
Dále navrhuji k dosavadnímu
§ 44 za slovem "vztazích" vypustit text
"s obcemi nebo dobrovolnými svazky obcí"
a doplnit slova "k orgánům územní
samosprávy ani ke svazkům obcí".
Další návrh
je shodný s ústavně právním
výborem.
Další návrh
ústavně právní výbor předkládá
v lepší variantě, a já předkládám
návrh k § 60 odst. 2, aby byl nahrazen tímto
textem: "(2) Pro posouzení zdravotní způsobilosti
osob, které mají být pověřeny
výkonem fyzické ostrahy nebo pátrání
při provádění vlastní ochrany
platí ustanovení § 33".
Dále navrhuji v dosavadním
§ 78 slova "pracovníci obecní policie"
nahradit zněním stejně jako v § 34 odst.
4.
Dále navrhuji dosavadní
znění § 88 nahradit novým zněním:
"§ 88. Provozovatelé bezpečnostních
služeb a vlastní ochrany jsou povinni upravit stejnokroje,
které používají ke dni účinnosti
tohoto zákona při poskytování bezpečnostních
služeb nebo v souvislosti se zajišťováním
vlastní ochrany do souladu s podmínkami stanovenými
v § 34 odst. 3 do šesti měsíců
od nabytí účinnosti tohoto zákona."
Dále bych si dovolil v
podstatě více za sebe přednést jediný
návrh, který předkládá hospodářský
výbor, a to: v § 3 písm. c) bod 1 nahradit
slovo "sedmi" slovem "deseti". Smyslem tohoto
návrhu je více umožnit těm, kteří
mají otazník nad ponecháním principu
vlastní ochrany v tomto zákoně, aby se zvýšením
hranice počtu osob, od které tento mechanismus má
nastat, ze sedmi na deset, mohli souhlasit a tudíž
určitou liberalizaci v této věci.
Nyní mi dovolte, abych
přednesl několik návrhů k usnesení
ústavně právního výboru, a
to návrhů negativních, neboť nyní
máme projednávat zákon ve znění
ústavně právního výboru. Dovoluji
si navrhnout, aby v textu usnesení ústavně
právního výboru byla vypuštěna
změna k názvu na začátku, dále
aby byla vypuštěna změna - návrh
ústavně právního výboru k §
8 (text, který začíná slovy "vložit
nové odstavce"), tak jak je tam uvedena.
K tomu si dovolím malé
vysvětlení. Zde ústavně právní
výbor veden možná pozitivní představou
navrhuje, aby jakákoliv osoba zaměstnaná
v soukromé bezpečnostní službě
musela mít - lidově řečeno - čistou
lustraci, což samo o sobě, jak mě mnozí
znáte, by mi nevadilo. Problémem je, že ani
na ministerstvu vnitra, ani v obecní policii, ani v armádě,
dokonce třeba ani v Bezpečnostní informační
službě takto striktní
omezení neexistuje. Na ministerstvu vnitra - když
to řeknu velmi hrubě - od nižších
funkcí pod úrovní např. ředitele
odboru nebo podobných funkcí v policii mohou být
za určitých okolností osoby, které
nemají čistou lustraci. Zde bychom pro soukromý
sektor vyžadovali, aby i poslední vrátný,
případně uklízečka, měli
čistou lustraci. Tato velmi razantní nerovnoměrnost
mě vede k tomuto návrhu.
Dále navrhuji, aby byl
vypuštěn návrh ústavně právního
výboru k § 9 odst. 2 písm. c) a aby byl také
vypuštěn návrh ústavně právního
výboru k § 9 odst. 3, neboť podle tohoto návrhu
by majitel licence pro provozování soukromé
bezpečnostní služby vůbec nebyl prověřen
z hlediska Bezpečnostní informační
služby. To mi přijde velmi nešťastné
a netypické pro úpravy této problematiky
v evropských zemích.
Dále si dovoluji navrhnout
vypustit z návrhu ústavně právního
výboru návrh k dosavadnímu § 28 odst.
1, který je spojen s tím, co jsem už uváděl
u § 8 a dále bych si dovolil jako velmi zásadní
návrh na str. 5 navrhnout, aby z usnesení ústavně
právního výboru byla vypuštěna
pasáž k části 3 a 4. To je citlivý
bod vlastní ochrany a technických služeb.
V podobné souvislosti navrhuji,
aby ze znění ústavně právního
výboru byl vypuštěn návrh k dosavadnímu
§ 70 odst. 2 a dále si dovoluji navrhnout, aby se
ze znění ústavně právního
výboru vypustil návrh k § 78, který
je na 5. straně dole, protože by se týkal omezení
konfliktu zájmů, které pokud vím je
téměř ve všech úpravách
této problematiky v evropských zemích a které
spočívá v tom,
že se zamezuje tomu, aby bývalí policisté,
kteří jsou nositeli mnoha informací z této
oblasti, okamžitě přešli s těmito
informacemi do soukromého sektoru a využívali
jich tam. Tak tento návrh ústavně právního
výboru by z tohoto omezení vypustil policii kompletně,
vojenskou policii, vězeňskou službu, justiční
stráž, např. i celní orgány,
což v souvislosti se zvýšením pravomoci
celních orgánů v poslední době
by bylo velmi závažné.
Dále si dovoluji navrhnout
v souvislosti s tím, co jsem říkal k §
8, vypustit návrh ústavně právního
výboru k dosavadnímu § 82.
Poslední skupinu svých
návrhů budu charakterizovat tak, že v průběhu
projednávání zákona o soukromých
bezpečnostních službách došlo k
novelizaci živnostenského zákona, a proto předložený
vládní návrh zákona o SBS nemohl už
mít v sobě obsaženu reakci na tuto změnu.
Proto si dovoluji předložit návrh, který
by to opravil. Je to návrh, který pochází
z legislativní dílny ministerstva vnitra a já
ho přejímám.
Nejdříve k §
63 - upravit znění odstavců 2, 3 a 5 takto:
a) v § 63 odst. 2 za slova
"ustanovit, odkaz 14" doplnit slova "nebo osoba,
která plní jeho funkci, odkaz 14 a)". Odkaz
pod čarou č. 14 a) zní: 14 a) § 11 odst.
5 a 6 živnostenského zákona.
b) V § 63 odst. 3 za slovo "zástupce" doplnit
slova "nebo osoby, která plní jeho funkci".
c) V § 63 odst. 5 za slovo "zástupce" doplnit
slova "anebo osoba, která plní jeho funkci".
Dále v § 84 odst.
2 dosavadní text nahradit včetně poznámky
pod čarou č. 21 takto:
(2) Stanovisko ministerstva vydané
po 1. lednu 1996 podle zvláštního zákona,
odkaz 21, k provozování koncesované živnosti
"poskytování technických služeb
k ochraně majetku a osob" se považuje za stanovisko
podle § 63. Odkaz pod čarou 21: § 52 odst. 1
živnostenského zákona.
Dále odstavce 3 - 5 vypustit.
Poslední návrh -
v § 3 písm. d) doplnit za slovo "opravy"
slovo "elektrotechnických" a za slovo "okolí"
doplnit slova "nebo montáž, údržba,
revize a opravy mechanických zabezpečovacích
systémů, zvyšujících účinnost
běžných standardů zabezpečení
majetku a osob".
Dámy a pánové,
omlouvám se za velké zdržení, které
jsem vám způsobil, a děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Mašek. Připraví se kolegyně
Röschová.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nejdříve bych
chtěl říci, že mám dojem, že
pan kolega Kužílek postupuje chybně. Pokud
chce dosáhnout toho, čeho chce dosáhnout,
tak po rozhodnutí této sněmovny, že
zákon je projednáván ve znění,
ve kterém ho schválil ústavně právní
výbor, nemůže navrhovat vypustit poznámku
ústavně právního výboru k §
82, která zněla "vypustit § 82".
On musí navrhnout znovu tam zařadit původní
znění § 82, jak bylo ve vládním
návrhu, protože projednáváme-li to ve
znění ústavně právního
výboru, pak tam
tyto části, které ústavně právní
výbor navrhl vypustit, prostě nejsou. To je technická
poznámka.
Chtěl jsem jen říci
pár slov k tomu sporu ústavně právního
výboru a výboru branně bezpečnostního,
co se týče části čtvrté
a zejména části třetí - vlastní
ochrana. Tady k tomu bylo leccos řečeno, s čím
nelze souhlasit. Za prvé není pravda, že by
náš právní řád neochraňoval
třetí osoby. Samozřejmě, že třetí
osoby jsou chráněny, samozřejmě, že
ti, kteří provozují vlastní ochranu,
lidé, kteří ji provozují, nemají
žádná vyšší oprávnění
než obyčejný občan, nemají ani
taková oprávnění, jaké má
obecní policie a už vůbec ne taková,
jaké má policie státní.
Z toho důvodu se ústavně
právní výbor nedomníval, že by
tady byl nějaký společenský problém
a domnívali jsme se, že zavádět veřejnoprávní
regulaci je správné a třeba jen tam, kde
takový problém existuje. Je rozdíl, jestli
upravujeme činnost služeb, které jsou provozovány
komerčně a jestli upravujeme vlastní ochranu.
Úprava tak, jak je navržena a jak je prosazována
bezpečnostním výborem znamená řadu
podivných věcí. Znamená to např.
to, že já, abych mohl chránit vlastní
majetek, tak k tomu potřebuji jakousi licenci udělenou
mi ministerstvem vnitra. To mi připadá přímo
na pokraji ústavnosti, přinejmenším.
Za druhé to neznamená,
že by se podařilo to, co navrhovatelé chtějí.
Ona taková podrobná regulace se obvykle nepodaří
a vede spíš k absurdnostem. Ono by to nechránilo
třetí osoby proti ozbrojeným organizovaným
skupinám. To prostě není pravda. To jedině
v případě, že ty ozbrojence zaměstnávám
v zaměstnaneckém nebo jiném poměru.
Dále je otázka, jestli je nemohu zaměstnávat
např. jako šoféry. Na druhé straně
by to vedlo k těm absurdnostem, že k výkonu
fyzické ochrany majetku patří také
např. hajní, kteří hlídají
můj les, patří
tam také dědeček s holí, který
hlídá můj sad, například. To
mi připadá zcela absurdní, aby tito lidé
povinně splňovali podmínky dané tímto
zákonem, a to bez ohledu na to, mám-li jich jen
7 nebo 10.
Ze všech těchto důvodů
musím říci, že pokud by tam byla navrácena
vlastní ochrana, tak já pro tento zákon hlasovat
nemohu a nebudu. Nicméně nechci toto jednání
prodlužovat. Chci jen podat jeden pozměňovací
návrh. Ústavně právní výbor,
když vypustil část 3 a 4 a s tím související
všechny legislativní úpravy,
které zpravodajové mají k dispozici, např.
§ 2 odst. 2 atd., vypustil z názvu zákona slova
"a obdobných činností", ale zapomněl
upravit zkratku toho zákona. Čili v závorce
na konci se ten zákon nazývá "zákon
o soukromých bezpečnostních činnostech".
Domnívám
se, že je správně a v souladu s usnesením
ústavně právního výboru, aby
to slovo "činnostech" bylo nahrazeno slovem "službách".
Nakonec takové bylo původní zadání,
které vnitro zpracovávalo. Mělo jít
o zákon o soukromých bezpečnostních
službách a nikoli
o něčem jiném, jako o vrátných
apod. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme paní kolegyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová:
Pane předsedo,
pane místopředsedo, dámy a pánové,
velmi mě mrzí, že je sněmovna tak prázdná,
protože to, o čem zde hovořil pan poslanec
Mašek - a já vlastně tady vystupuji na podporu
názoru ústavně právního výboru
- je poměrně důležitá a zásadní
věc, neboť se domnívám, že pro
poslance ústavně právního výboru
je skutečně zásadní otázka,
zda budou hlasovat pro návrh zákona nebo
nebudou.
Já zde nebudu opakovat
slova pana poslance Maška. Jen na doplnění.
Domnívám se, že to, co navrhuje vládní
návrh zákona podpořený branně
bezpečnostním výborem, je nepřiměřený
zásah do výkonu vlastnických práv.
Já jako vlastník mohu se svým majetkem samozřejmě
disponovat, mohu jej užívat atd., ale do toho celého
vlastnického práva samozřejmě patří
i právo ochrany svého majetku. Znamená to,
že nevidím vůbec důvod, proč
v rámci ochrany svého majetku bych musela rozšiřovat
svoji podnikatelskou činnost. Hovořil zde o tom
kolega Mašek. Hovořil rovněž o tom, že
není pravdivý argument, že tím, že
tzv. moji vlastní zaměstnanci hlídacích
služeb nebudou podléhat režimu tohoto návrhu,
tak že budou ohrožena práva třetích
osob. Práva třetích
osob jsou zde chráněna Ústavou, listinou
práv a svobod a jinými předpisy, takže
tento argument je samozřejmě lichý. Pro mě
je velmi důležité, že návrh tak,
jak zde byl předložen, je opravdu nepřiměřeným
zásahem do vlastnického práva. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Do
rozpravy se nikdo jiný nehlásí. Pan kolega
Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek:
Především
bych chtěl upřesnit své návrhy na
základě upozornění kolegy Maška
v tom smyslu, že pakliže jsem někde formuloval
tu negaci negace tak nepřehledně, že by z toho
mohl být otazník, jak uvedl kolega Mašek, tak
to míním tak, že navrhuji to původní,
co tam bylo. Myslím, že není potřeba
to dál nějak zpřesňovat.
Chci ještě k tomu,
co říkala kolegyně Röschová,
říci: obávám se, že se opravdu
poněkud mýlí, protože tady nejde o žádný
zásah do vlastnického práva. Jde o regulaci
něčeho, co je k té ochraně používáno
v míře, která samotnou ochranu neomezí,
ale jde pouze o regulaci. Já chci znovu připomenout,
že jde úplně o stejný princip regulace,
jak je regulována třeba moje vlastnění
pistole. Tedy já žádnou nemám, ale já
mohu chránit svůj majetek tím, že budu
mít doma pistoli a je přirozené, že
to bude regulováno zákonem o zbraních a střelivu.
Považuje se to za normální a nikdo nebude říkat,
že se tím omezuje
moje právo na ochranu mého majetku. Ale musím
udělat zkoušky, musím být zdravý,
musím pistoli nějak uložit apod.
Tady je to totéž.
A pozor ještě, pokud jich budu mít více
než 7, podle mého návrhu nebo hospodářského
výboru více než 10, pokud si najmu 10 chlapíků,
třeba dědečků s holí, to už
není to podstatné, k tomu, aby chránili mé
drahé obrazy nebo něco, tak od toho okamžiku,
podobně jako u té pistole, se chce, aby to bylo
regulováno mechanismem, který relativně příliš
nezatěžuje, není to nic
strašného. Jen se chce, aby to bylo regulováno,
protože druhá stránka téže mince
může vypadat tak - a pan ministr to tady už říkal
- že třeba nějaký velký podnik,
např. nějaký kladenský podnik, bude
mít zaměstnáno 100 pistolníků,
kteří budou chodit okolo
v maskách s kvéry u boku, budou se chovat podle
určitých rozkazů, budou vytvářet
nějaký nátlak a v nějaké situaci
velmi ostře..... Ale já popisuji to, co klidně
může být podle současného stavu,
pokud to nebude upravováno. Kolegyně Röschová
mi na to jen chce říci,
že až když se něco semele, tak oni budou
hnáni k odpovědnosti tak, jako každý
jiný občan.
Ano, o to se nikdo nepře.
Ale tady jde o to, že samotná existence takovéto
skupiny je něčím, co má zvýšenou
schopnost ohrožovat - podobně jako zbraň, letadlo,
automobil - jiné osoby. V tom je celý ten princip.
Já jsem to chtěl jenom vyložit. Myslím
si, že jsme si to řekli mnohokrát, neberu to
jako nějaké přetlačování,
že bych najednou teď někoho přesvědčil,
ale chtěl jsem jenom, aby to bylo znovu plastičtěji
popsáno. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme kolega Macháček.
Poslanec Jiří
Macháček: Dámy
a pánové, tady už padlo mnoho slov, jak v úvodním
slově pana ministra, tak kolegy Kužílka, případně
dalších, o tom, jak tento zákon vznikal. Že
vlastně první návrhy k tomuto zákonu
byly koncem roku 1992, píše se rok 1996. Za tu dobu
to doznalo velkých změn. Projednávalo se
to mnohokrát na branném a bezpečnostním
výboru a výsledná podoba, která je
nám dnes předkládána, je jakýmsi
kompromisem, jakýmsi
možným řešením, ke kterému
se došlo. Otázka je, jestli tato právní
úprava, tak jak je navrhována, je přijatelná
jak z hlediska občanů, tak dejme tomu i z hlediska
těch zatím podnikajících majitelů
soukromých bezpečnostních služeb.
Jsou zde totiž některé
velmi sporné záležitosti. Otázka vlastní
ochrany - tady zastávám spíše názor
kolegy Kužílka, že se nejedná o žádné
zasahování do jakéhosi výkonu vlastnického
práva a podobně, jak je tady argumentováno.
Ale v každém případě si musíme
uvědomit to, že jsou
zde jiné věci, na které bychom se měli
podívat i z hlediska soukromých bezpečnostních
služeb, které jsou leckdy zbytečně démonizovány.
Na druhé straně je tady otázka, jestli zásah
do práv občana, který může nastat,
bude nějakým způsobem upraven pomocí
tohoto zákona, jestli na to nestačí jiné
zákony od trestního zákoníku přes
občanský apod.
Sám si myslím, že
tento zákon omezuje jednu oblast podnikání.
Na jednu stranu je to dobře, protože jakási
jasná pravidla musí být vymezena. Na druhou
stranu je zde několik nejasných formulací,
které - jestli budou tak v tomto zákoně formulovány
- přinesou potíže.
Měli bychom zvážit,
co vlastně chceme od tohoto zákona. Uvedu příklad.
Je zde definována fyzická ostraha, od které
se potom odvíjí, co vlastně lidé,
kteří budou vykonávat tuto fyzickou ostrahu
osob a majetku mají splňovat. Je dobré, když
jsou tyto podmínky. Na druhou stranu když si přečteme
podmínky, které musí tyto osoby splňovat
- jenom to školení, které musí absolvovat
a skládat z toho závěrečnou zkoušku!
Jenom demonstrativně pár výčtů:
ústava, právní úprava lidských
svobod 4 hodiny, trestní právo, kriminalistika 8
hodin, zákon o přestupcích 4 hodiny atd.
Pokud by všechny tyto věci měly spadat na klasické
noční vrátné a podobně, případně
na recepční v hotelích
nebo manipulantky na ústřednách, bylo by
to asi velmi podivné. Protože zatím existuje
jak u nás, tak i ve světě to, že noční
vrátný je nejméně kvalifikovaná
pracovní síla. S tím, že i posudkoví
lékaři u nás kdysi vydávali "schopen
pouze služby nočního vrátného"
apod.
Tímto chci říci
jednu věc. O jedné části tady mluvil
kolega Kužílek. Je to otázka lustračního
zákona, že by se měl týkat i uklízeček
a nevím koho všeho, vlastních pracovníků
té služby, kteří zajišťují
její chod, tak se to týká i pracovníků,
kteří budou tuto službu vykonávat dejme
tomu s donucovacími prostředky. Tam by to bylo zcela
namístě, aby to byli vyškolení lidé,
aby občan měl záruku, že pokud proti
němu bude nějakým způsobem zakročováno,
tak že je to člověk kvalifikovaný a
ví aspoň co smí nebo nesmí.
Dovolil bych si přednést
právě z tohoto hlediska jeden pozměňující
návrh, který by to mohl vyřešit. Protože
si myslím, že ta hranice není o tom, jestli
někdo vykonává přímou fyzickou
ostrahu, protože přímou fyzickou ostrahu vykonává
i ten noční vrátný, který jenom
večer neozbrojen prochází podnikem, vypíná
vařiče a zavírá okna. Ale fyzickou
ostrahu vykonává také ten, kdo chodí
ozbrojen a hlídá, resp. zasahuje proti tomu narušiteli
objektu, pokud bude tato rozlišovací rovina v tom,
jestli někdo nosí
zbraň nebo nenosí, resp. donucovací prostředky,
abych byl přesnější, myslím si,
že tímto způsobem bude daleko přesněji
definováno, koho by se měla týkat ta přísná
kritéria a koho ne. A tam by to bylo zcela v pořádku.
Proto dávám návrh, aby v § 3
písmenko g), kde se mluví o fyzické ostraze,
bylo znění: Fyzickou ostrahou se rozumí přímý
výkon ochrany majetku nebo osob, včetně zajišťování
pořádku, pokud tato činnost je vykonávána
za pomoci donucovacích prostředků, jakož
i přímé řízení tohoto
výkonu. - To by
byl pozměňující návrh, který
by vyřešil hranici mezi tím, na koho chceme
klást velké a zvýšené nároky
a koho považujeme za běžného zaměstnance.
Včetně těch účetních
a podobně.
Druhý pozměňovací
návrh, který bych k tomu měl, je otázka
účinnosti tohoto zákona. Je zde navrhována
účinnost zákona od 1. července (pokud
se nemýlím). Mám pochybnosti, jestli lze
tento termín splnit. Víme, že nedávno
jsme přijali zákon o zbraních a střelivu,
který je platný od 1. března a jsou problémy
se zajišťováním některých
vyhlášek až přímo na ta místa
- otázka zkušebních komisařů
apod. Nerad bych, kdyby tento zákon měl platit,
aby tyto problémy vznikaly. Proto navrhuji, aby tato účinnost
zákona byla posunuta na 1. září 1996,
případně na 1. ledna 1997, pokud tento návrh
bude přijat. Zatím děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek:
Dovolím si faktickou
poznámku a chci se zeptat kolegy Macháčka,
který právě přednesl docela dobrý,
pozitivní návrh - ale použil terminologii za
pomoci donucovacích prostředků, což
v zákoně není, v zákoně se
naopak používá v § 3, písm. e)
termín věcné bezpečnostní prostředky,
včetně zvířat, které mohou
ohrozit bezpečnost osob nebo majetku - zda to nechce upřesnit
tak, že má
na mysli tuto věc, aby to fungovalo v rámci terminologie
tohoto zákona.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Chce.
Slova se ujme pan kolega Macháček.
Poslanec Jiří
Macháček: Já
odpovím velmi stručně. Použil jsem terminologii
z policejního zákona, kde jsou definovány
donucovací prostředky. Vzhledem k tomu, že
tady je to definováno takto, bude asi lépe - a přijímám
doporučení kolegy Kužílka a vznáším
tento návrh - aby místo donucovacích prostředků
byla použita formulace, jak byla řečena.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Do rozpravy se nikdo nehlásí. Rozpravu končím.
Dámy a pánové, protože se jedná
o způsob podle jednacího řádu České
národní rady, doporučuji, abychom nyní
přerušili projednávání tohoto
bodu, než budou zpracovány všechny pozměňovací
návrhy písemně. Pak jsem předpokládal,
že před hlasováním využije pan
ministr své možnosti vystoupit se závěrečným
slovem navrhovatele, neboť se domnívám, že
by bylo rozumné těsně před hlasováním
upozornit sněmovnu na jednotlivé záležitosti.
Pan ministr s tím
souhlasí, za což děkuji. Přerušuji
projednávání tohoto bodu. Ještě
jednou říkám - jedná se o způsob
projednávání podle jednacího řádu
ČNR.
Protože nemůžeme
projednávat body související se třetím
čtením, navrhuji, abychom projednali všechny
mezinárodní smlouvy týkající
se druhého čtení. Protože zde máme
k dispozici také všechny předkladatele, navrhuji,
abychom nejprve projednali body týkající
se pana ministra Nováka a potom pana ministra Zielence.
Ptám se sněmovny, zdali někdo má proti
tomuto způsobu jednání
nějaké výhrady. Nemá. Takže se
nyní soustředíme na projednávání
bodu 51.
Dalším bodem tedy je
Prosím ministra spravedlnosti
pana Jiřího Nováka, aby z pověření
vlády uvedl ve druhém čtení předložený
vládní návrh.