Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji,
ptám se, kdo se ještě hlásí do
obecné rozpravy? Není-li tomu tak, obecnou rozpravu
končím.
Dámy a pánové, v rámci obecné
rozpravy zazněl jediný
návrh, a to na zamítnutí předloženého
návrhu v prvním čtení. Samozřejmě
o tom nejprve budeme muset hlasovat. Odhlásil jsem vás,
prosím, abyste se znovu zaregistrovali.
Budeme hlasovat o návrhu
usnesení navrženém panem poslancem Bendou:
Poslanecká sněmovna
zamítá předložený návrh
poslanců Dalibora Matulky a Jana Navrátila na vydání
ústavního zákona o referendu a o doplnění
ústavního zákona ČNR č. 1/1993
Sb., Ústava České republiky, ve sněmovním
tisku 2096.
Zahájil jsem 126. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti? Návrh byl schválen.
Pro hlasovalo 56, proti 39 poslanců.
Tím jsme se vyrovnali s
bodem 36. Kolega Mandelík má náhradní
kartu č. 30.
Dámy a pánové, nyní budeme projednávat
bod 37, který je
Předložený
návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk
2097 a stanovisko vlády k němu jako sněmovní
tisk 2097/1. Návrh uvede pan poslanec Dalibor Matulka,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
vzhledem k tomu, že tento návrh zákona bezprostředně
navazuje na předchozí projednávaný
bod, to znamená náš návrh ústavního
zákona o referendu a vzhledem k výsledku předchozího
hlasování a vzhledem k tomu, že navrhovatelé
jsou soudně uvažující lidé, dovolte,
abych vám oznámil, že navrhovatelé tento
návrh zákona
berou zpět.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Konstatuji, že pan kolega Dalibor Matulka za předkladatele
vzal zpět svůj návrh zákona.
Tím jsme projednali další bod, a to bod 30.
Nyní podle schváleného
programu se bude věnovat dalšímu bodu,
kterým je bod 32, a to
Upozorňuji, že tento
návrh budeme projednávat podle jednacího
řádu České národní rady.
Předložený
vládní návrh zákona, který
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1763, nám
odůvodnění ministr vnitra pan Jan
Ruml, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan
Ruml: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, návrh
zákona o soukromých bezpečnostních
činnostech se dostává na jednání
Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky s dosti výrazným časovým
odstupem od r. 1992, kdy byla na ministerstvu vnitra iniciována
příprava tohoto legislativního projektu poslanci
výboru pro právní ochranu a bezpečnost
bývalé České národní
rady. Během této doby byl ve výborech vaší
Poslanecké sněmovny,
konkrétně ve výboru branném a bezpečnostním
a ve výboru petičním, projednán a
schválen návrh zásad zákona a bylo
vypracováno paragrafované znění, jehož
vládní návrh byl od května 1995 projednáván
ve výborech, branném a bezpečnostním,
ústavně právním,
hospodářském a petičním.
Chtěl bych zdůraznit,
že vláda i ministerstvo vnitra považují
provozování soukromých bezpečnostních
služeb i činností, které jsou jim obdobné,
nejen za naprosto legitimní součást tržního
prostředí demokratického státu, ale
i za významný pozitivní prvek společenské
bezpečnostní struktury v nejširším
slova smyslu. To je ostatně vyjádřeno i v
platné bezpečnostní doktríně
České republiky. Je totiž nesporným
faktem, že činnost privátních služeb
může za předpokladu, že je vykonávána
vysoce profesionálně
a v souladu se zákony, účinně přispívat
ke zvyšování bezpečnostního standardu
občanů a odlehčovat tak veřejným
bezpečnostním strukturám. Stát však
na druhé straně nemůže nereagovat na
objektivní skutečnost, že pokud uvedené
předpoklady provozovateli
služeb splněny nejsou, může se činnost
bezpečnostních agentur naopak sama stát významným
kriminogenním faktorem. Předmět činnosti
agentur, to je to, co agentury plní ve prospěch
svých zákazníků, se totiž na
rozdíl od předmětů ostatních
podnikatelských
aktivit, výrazně odlišuje svými specifickými
bezpečnostními riziky. Ta jsou objektivně
dána zvláštním obsahem a povahou smluvních
vztahů vznikajícím mezi soukromými
agenturami a jejich zákazníky a projevují
se především ve dvou základních
rovinách.
První z nich je vysoká
pravděpodobnost neoprávněných zásahů
do individuálních práv občanů
jakými jsou např. omezování osobní
svobody, zneužívání informací
u soukromých lidí, ale i ubližování
na zdraví či životě. Jde tedy o to,
že výkonem podnikatelských práv v této
oblasti může oproti jiným typům podnikání
docházet a v praxi také nezřídka dochází
k výraznějšímu narušování
základních lidských práv a svobod.
Přitom tyto zásahy, které jsou předmětem
smluvního plnění, nejsou ze strany agentur
činěny vůči zákazníkovi,
nýbrž vůči třetím osobám,
které samy k agentuře žádný smluvní
vztah nemají a ke své ochraně proti případným
excesům nemohou využít mechanismů běžného
modelu tržního vztahu omezeného na subjekty
zákazník-firma.
Druhou rovinou bezpečnostních
rizik je to, že ze strany určitých společenských
vrstev bude vždy v určité míře
existovat podloudná poptávka po takových
aktivitách agentur, jimiž může být
napomáháno k snadnějšímu páchání
trestné činnosti jako je např. neoprávněné
vymáhání dluhů, vydírání,
neoprávněné vyřizování
kompromitujících materiálů osobní
povahy apod.
Tato skutečnost samozřejmě
nemůže být důvodem pro nějaký
apriorní předpoklad, že většina
bezpečnostních agentur vychází uvedené
podloudné poptávce vstříc a ignoruje
platné zákony. Naproti tomu ovšem nelze pomíjet
ani fakta o reálné trestné činnosti,
jež je v této oblasti podnikání páchána.
Dámy a pánové,
předložený návrh zákona usiluje
proto o vytvoření legislativních podmínek,
jimiž by všechna uvedená rizika činnosti
soukromých bezpečnostních služeb byla
na rozdíl od dosavadní obecné živnostenskoprávní
úpravy minimalizována. Jádrem řešení
je to, že návrh zákona vyjímá
nejdůležitější podnikatelské
aktivity v této oblasti z úpravy živnostenského
zákona a z působnosti živnostenských
úřadů
a rozhodovací a dozorovou působnost nově
svěřuje ministerstvu vnitra. Zcela novým
způsobem pak formuluje podmínky pro provozování
soukromých bezpečnostních služeb a výkon
zaměstnání u nich, jako je bezúhonnost,
spolehlivost, zdravotní a odborná způsobilost.
Za velmi důležité
považujeme, že předloženým návrhem
by mělo být do našeho právního
řádu promítnuto doporučení
Rady Evropy č. 19/1987 o organizaci předcházení
zločinnosti. Podle něj by totiž členské
státy měly učinit opatření,
aby činnost soukromých bezpečnostních
společností nezasahovala do funkce policie a neohrožovala
individuální svobodu a pořádek, uzákonit
ustanovení o pravidelném dozoru veřejných
úřadů nad těmito společnostmi,
stanovit hlediska pro minimální úroveň
personálu těchto služeb včetně
zvládnutí znalosti trestního práva,
norem vhodného chování ve styku s veřejností
apod.
Je třeba dodat, že
převážná většina evropských
zemí uvedené doporučení Rady Evropy
do svých právních řádů
buď již promítla, jak např. Belgie, Nizozemí,
Španělsko, Francie či skandinávské
země, nebo tak hodlá učinit v nejbližších
letech.
Vážené poslankyně
a vážení poslanci, dovolte mi, abych závěrem
věnoval pozornost usnesení branného a bezpečnostního
výboru a ústavně právního výboru
k předloženému vládnímu návrhu
zákona. Obě usnesení z velké části
navrhují učinit v předloženém
návrhu zákona shodné nebo velmi podobné
změny, a ty lze akceptovat. Existují však čtyři
okruhy problémů, které jsou v uvedených
usneseních ve vzájemném rozporu. Tři
z nich, tj. posuzování spolehlivosti
podle § 9 odst. 2, vymezení odborné způsobilosti
provozovatele detektivních služeb podle § 10
a vymezení okruhu osob, na něž se vztahuje
po určitou dobu omezení podnikání
nebo zaměstnávání v bezpečnostních
službách podle § 78, jsou návrhy, které
jsou v obou variantách
z hlediska předkladatele přijatelné a je
na Poslanecké sněmovně, aby se rozhodla pro
jednu z nich.
Čtvrtý okruh problémů
týkající se otázky, zda v předloženém
vládním návrhu upravovat též
právní podmínky k provozování
technických služeb k ochraně majetku a osob
a vlastní ochranu, je složitější.
Vypuštěním uvedených částí
by byl vytvořen prostor pro případné
obcházení zákona, a to zejména v tom
směru, že řada zaměstnanců, kteří
nebudou splňovat zejména podmínky bezúhonnosti,
spolehlivosti, věku,
zdravotní a odborné způsobilosti, bude moci
vykonat hlídací a detektivní činnosti
mnohdy ve stejnokrojích v rámci vlastní ochrany.
Těmto osobám by nebyla ze zákona stanovena
mlčenlivost o skutečnostech, které se v rámci
své činnosti dozvědí, nebude
možné jim zakázat maskování obličeje
při výkonu činnosti apod. Stát nebude
mít možnost stanovit podmínky k výkonu
vlastní ochrany, tj. používání
věcných bezpečnostních prostředků,
omezení počtu zaměstnanců pověřených
hlídacími nebo detektivními službami
apod. Vůči provozovatelům a zaměstnancům
vlastní ochrany a technických služeb nebude
možno vykonávat státní dozor ze strany
ministerstva vnitra a Policie České republiky a
za případné porušení nebude možno
ukládat sankce.
Předkladatel v dané
věci z výše uvedených důvodů
podporuje stanovisko branného a bezpečnostního
výboru, tj. ponechat úpravu vlastní ochrany
a technických služeb v zákoně. Je však
třeba uvést, že i při případném
vypuštění těchto částí
nedozná vládní návrh zákona
takových zásadních změn, aby
nebylo možno jej schválit v této redukované
podobě, a tím upravit právní úpravy
hlídacích a detektivních služeb.
Dámy a pánové,
děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuj:.
Dávám slovo společnému zpravodaji
výboru panu poslanci Oldřichu Kužílkovi,
aby nám odůvodnil společnou zprávu
výborů, kterou jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 2105.
Poslanec Oldřich Kužílek:
Vážený
pane předsedající, pane ministře,
dámy a pánové, moje situace bude o trošku
složitější, než kterou bych měl,
kdybych skutečně byl společným zpravodajem,
protože podle starého jednacího řádu
výbory nedošly ke společnému stanovisku,
a tedy ke společné zprávě. Protože
pan ministr půdorys a filozofii tohoto zákona velmi
plasticky zde vylíčil, zaměřím
se především na objasnění
dosud panující, řekněme, neshody a
pokusím se vás maximálně zorientovat
v příčinách a v povaze této
neshody, aby naše rozhodování bylo co nejvíce
věcné.
Je faktem, že tento zákon
bude rekordmanem mezi zákony z hlediska délky projednávání.
Pan ministr to již zmínil. V každém případě
lze vnímat, že zákon i názory na něj
procházely za tu dobu určitými výkyvy,
z nichž nejpodstatnější byla reakce na
události v roce 1993, kdy se některé agentury
dopustily takových excesů, že vnikla velká
veřejná poptávka po
značné restriktivnosti zákona. Na to reagovalo
ministerstvo vytvořením, podle mého názoru,
dost restriktivního a někdy až přebyrokratizovaného
zákona, a to zase zpětně vyvolávalo
určitou vlnu snahy to zase zmírnit.
V každém případě
branný a bezpečnostní výbor se snažil
tyto některé věci zmírnit. Žádali
jsme i ministerstvo. Po délce projednávání
se však ukázalo, že už nebyla dostatečná
představivost a schopnost, ať ze strany výboru
nebo ze strany ministerstva snížit tuto restriktivní
a byrokratickou zátěž.
V této věci velmi
pozitivně zapracoval ústavně právní
výbor, který jaksi s určitou svěžestí
vyčistil ve svých návrzích mnoho z
této nadbytečné zátěže.
Podle mého názoru
však v jedné věci právě přešel
až zase tu přijatelnou rozumnou míru. Je to
ten čtvrtý okruh problémů, který
uvedl pan ministr.Je to problematika vlastní ochrany.
Půdorys tohoto sporu vlastně
tkví v tom, že se zde střetávají
dva typy jakýchsi základních práv.
Ústavně právní výbor zaujal
dominantní stanovisko podle jednoho práva. Branný
a bezpečnostní výbor podle druhého
práva. Nepochybně zde existuje právo na ochranu
majetku. Z toho vychází ústavně právní
výbor a dovozoval z toho, že mám-li právo
chránit svůj majetek, mohu ho chránit i prostředky,
které si k tomu sjednám, třeba v rámci
své firmy, a nemělo by to tedy podléhat žádné
regulaci.
Druhý pohled, který
není protikladný, je pouze jiný a má
také svou velkou váhu, zde naznačoval pan
ministr. Popsal bych ho asi tím způsobem, že
zde existuje právo na ochranu osoby v tom smyslu, že
každý občan má právo na to, aby
byl veřejnoprávním mechanismem chráněn
třeba před tím, aby šílený
řidič do něj vjel na chodníku, aby
někdo neoprávněně nakládal
s jedy tak, že by mu způsobil újmu, aby někdo
měl zbraň, a neuměl s ní zacházet,
přišel k ní jakýmkoliv
způsobem, a tím ho ohrozil. Prostě existuje
v každé společnosti určité množství
"věcí nebo záležitostí",
které mají způsobilost ohrozit ostatní,
pokud se s nimi neregulovaně nakládá.
Zde se vychází z
to, že i vytváření jakékoliv,
řekněme, polovojenské nebo organizované
skupiny, která bývá velmi často vyzbrojena
a která podléhá určitému velení
a která je hlavně vytvořena proto, aby v
případě potřeby, i za použití
určitého násilí prosazovala ochranu
něčích práv, že sama existence
takovéto skupiny je věcí,
která má své prvky nebezpečnosti.
Proto je zde zájem, aby
to bylo nějakým způsobem veřejnoprávně
regulováno. Z tohoto hlediska je úplně irelevantní,
jestli tuto skupinu vytváří někdo
v rámci podnikání za tímto účelem
anebo v rámci své firmy, která se jinak zabývá
něčím jiným, protože to bychom
pak také museli rozlišovat třeba při
regulaci zbraní, jestli máme vlastnictví
zbraní regulovat v případě, kdy někdo
s ní chce nějak podnikat, a v jiném případě,
kdy ji má třeba jenom v souvislosti s tím,
že podniká
v jiném oboru. Branný a bezpečnostní
výbor dal hlavní důraz na tento aspekt.
Chtěl bych se s vámi
ještě podělit o jeden svůj takový
názor, co by vlastně znamenalo ve struktuře
zákona, kdybychom vypustili tu pasáž o vlastní
ochraně. Přirovnal bych to k takovému obrazu.
Jestliže doposud byla oblast, o které se zde jedná,
regulována živnostenským zákonem, je
to tak, jako kdybychom nějaké víno měli
v nějaké kádi a přemýšleli
o tom, že ho přendáme a uskladníme jiným
způsobem v nějakém sudu.
O tom je ten zákon. Ze
živnostenského zákona do jiného režimu.
Z nějaké kádě do nějakého
sudu. Můžeme zcela legitimně diskutovat o tom,
jestli ten sud má být vysoký, široký,
dubový anebo nějaký jiný, ale nemůžeme
diskutovat podle mého názoru o jedné věci:
že ten sud nebude
mít dno. To prostě nelze.
Podle mého názoru
návrh na vypuštění vlastní ochrany
vlastně znamená, že regulace podle tohoto zákona
by byla tak děravá a v určitých věcech
protismyslná, že by přímo naváděla
k obcházení tohoto zákona a vyvolávala
by neuvěřitelně složité paradoxní
chování osob a podnikatelů v této
oblasti, kdy by pravděpodobně došlo k několikanásobnému
převrácení smyslu věci tak, aby z
hlediska podnikatelského nakonec dosáhli svého
přirozeného zájmu. Proto velmi varuji před
vypuštěním té vlastní
ochrany.
Nyní k tomu, jak chci navrhnout
projednávat tuto věc.
Chtěl bych sdělit,
že se nechci opírat jenom o to, že náš
výbor došel k jednomu názoru a ústavně
právní výbor došel k jinému názoru.
Chci ale ukázat, že
návrh branného a bezpečnostního výboru
je vlastně dobrá platforma pro projednávání
návrhu zákona, pro předkládání
dalších návrhů, včetně
návrhu na vypuštění vlastní ochrany.
Nebudeme se tímto postupem dostávat do nějaké
rozpornosti a zásadního převratu té
materie. Pouze by se materie jakýmsi
postupným způsobem rozvíjela.
Pokud bychom ovšem jako základ
projednávání použili usnesení
ústavně právního výboru, dostali
bychom se vlastně hned na začátku do situace,
kdy jde o zásadní převrat materie a protinávrhy
by se zase pokoušely vracet to zpátky. To si nemyslím,
že je šťastné pro jednání.
Chci navrhnout, abychom projednávali
tento návrh ve znění, které předkládá
ústavně právní výbor, pardon,
které předkládá branný a bezpečnostní
výbor. A tím přeřeknutím jsem
se už prozradil v jedné věci, že jako
první přihlášený v rozpravě
chci vzápětí poté předložit
naprostou většinu návrhů, které
vznesl ústavně právní výbor
a tím vytvořit takovou základní platformu
pro rozumné projednání tohoto návrhu
zákona. Myslím si, že poté hlasováním
zcela regulérně vyjádříme
síly v této sněmovně, které
podporují podstatné sporné momenty, ať
v té, či jiné poloze. Děkuji vám.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
S faktickou poznámkou se hlásí pan kolega
Mašek.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážené dámy a
pánové, je mi líto, že se dostávám
do rozporu zatím jen procedurálního s kolegou
Kužílkem, ale je to proto, že já jsem
byl zpravodajem výboru ústavně právního
v této věci. Z toho důvodu cítím
za povinnost navrhnout sněmovně, aby
tento návrh zákona byl projednáván
protože nedošlo k přijetí společné
zprávy - byl projednáván v tom znění,
v jakém ho schválil výbor ústavně
právní.
Domnívám se, že
to je nejlepší platforma k projednání,
a to z toho důvodu, že nebude třeba vznášet
většinu těch pozměňovacích
návrhů, se kterými souhlasí jak výbor
ústavně právní, tak výbor branně
bezpečnostní. A pokud se týká odstranění
části 3 a 4 - tak je velmi snadné podat pozměňovací
návrh tam a tyto části vrátit. Je
to podstatně snazší než postupovat
opačně. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Faktickou
poznámku má pan kolega Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek:
Skutečně
jen faktickou, aby vaše představa byla zcela jasná.
Pokud by se projednávalo ve znění ÚPV,
musel bych jako první přihlášený
zhruba stejné penzum návrhů, které
usnesl branný a bezpečnostní výbor
- a pokud vím, se kterými třeba lidé
z ústavně právního výboru nemají
žádný problém - vznést také,
takže ta balance toho, kolik se toho bude přednášet
nebo nebude, v této
věci je prakticky stejná. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Právě
teď jsem zjistil, že je opravdu stejná na obsah,
dokonce i na centimetry stejná, takže mi nezbývá
nic jiného než nechat sněmovnu rozhodnout o
způsobu projednávání, než otevřu
rozpravu. Takže jsem vás odhlásil. Prosím,
abyste se znovu zaregistrovali. Budeme hlasovat nejprve o procedurálním
návrhu pana kolegy Kužílka, poté, pokud
nebude přijat, o procedurálním návrhu
pana kolegy Maška.
Jedná se o 127. hlasování. Kdo podporuje
procedurální návrh
pana kolegy Kužílka, abychom projednávali ve
znění výboru branného a bezpečnostního
- kdo je pro? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat.
Pro hlasovalo 23, proti 39 poslanců.
Já raději nechám
hlasovat o tom, abychom projednávali ve znění
usnesení ústavně právního výboru.
Zahájil jsem 128. hlasování. Kdo návrh
podporuje? Kdo je proti?
Procedurální návrh
byl přijat. Pro bylo 63 poslanců, proti 2. Budeme
se tedy řídit nadále tímto způsobem.
Otevírám rozpravu,
do které se jako první přihlásil pan
kolega Kužílek. Připraví se pan kolega
Mašek.