Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající,
vážený pane ministře, dámy a
pánové, je poměrně pozdní večerní
hodina, takže se pokusím být stručný.
Přesto si myslím, že je potřeba k průběhu
projednávání tohoto návrhu zákona
něco říct. Říct zejména,
jak jsme se vyrovnávali v průběhu projednávání
s těmi námitkami, které byly v různých
chvílích vzneseny.
Myslím, že je zbytečné, vzhledem k tomu,
že již proběhlo prvé čtení,
po kterém byl tento návrh zákona přikázán
k projednání výboru hospodářskému,
probírat přesně genezi a důvody, které
nás vedou k tomu, aby sídlo Parlamentu byl právě
Valdštejnský palác, aby toto sídlo bylo
v Praze apod.
Přesto musím říci, že se během
projednávání ve výborech objevily
některé nové skutečnosti.
První je protest celé řady památkářských
organizací, zájmových sdružení,
pražských občanů, ale také např.
primátora hlavního města, proti umístění
jedné části Parlamentu - Senátu do
komplexu budov, ve kterých dnes sídlí Ministerstvo
kultury. Tento problém byl se všemi dotčenými
diskutován. V podstatě se podařilo nalézt
kompromis, který zajistí, aby to, co požadují
Pražané a co požadují památkáři,
tzn. na jednu stranu, aby budova Valdštejnského paláce,
zejména té klíčové historické
části, která vždycky sloužila jako
reprezentativní sídlo a která směřuje
směrem do Valdštejnského náměstí,
aby tato část zůstala otevřena nadále
pro veřejnost, aby v ní bylo nadále možné
konat různé kulturní a jiné podniky.
Aby tuto část neobsadily kanceláře
Senátu a nestala se nepřístupnou veřejnosti.
K této dohodě došlo, předkladatelé
včetně komise pro práci kanceláře,
která již zahájila práce na tom, aby
pokud bude takový zákon schválen, mohly být
zahájeny neprodleně rekonstrukce. Komise pro práci
Kanceláře došla k názoru, že ostatní
budovy stačí, že sídlo Senátu,
konkrétně zasedací místnost pro Senát
bude umístěna v jedné z příčných
budov v dolních prostorách, kde je dostatečný
prostor pro sídlo zasedací místnosti Senátu.
Tato část budovy by tedy měla být
otevřená. Podle předběžných
plánů, které máme, by v jednom z křídel
mohla být umístěna knihovna, ale i tato knihovna
by měla být z větší části
přístupná. Rozhodně by neměla
poškodit architektonicky cenné části
paláce.
V nejcennějších částech, jako
je Rytířský sál a Valdštejnská
kaple, se nepředpokládají žádná
zasedání, snad možná s nějakou
naprostou výjimkou společné volby prezidenta
nebo některých dalších věcí,
ale rozhodně ne pravidelná zasedání.
Předpokládá se, že by tam nadále
měly probíhat kulturní akce.
Dále předpokládají navrhovatelé
i komise pro práci Kanceláře, že Valdštejnské
zahrady, které jsou v současné chvíli
přístupné jen z jedné malé
branky z Letenské ulice, by měly být nadále
otevřeny veřejnosti. Tyto zahrady by měly
být průchozí jak z Letenské ulice,
tak od metra z Malostranské směrem do Valdštejnského
náměstí. Bude tam zvoleno takové technické
řešení, aby později napojení
na komplex zahrad, který se opravuje nad Cistenberským
palácem, který by měl směřovat
až k Hradu, vytvořilo jednotnou zónu zeleně
a parků, skrz kterou by bylo možno vlastně
od řeky až na Hrad projít s přechody
několika ulic, které tam existují.
Myslím si, že tato řešení všem
zainteresovaným v zásadě v podstatě
vyhovují. Byla učiněna dohoda s památkáři,
že bude jmenována sedmičlenná porad
ní skupina, která by měla dohlížet
na to, jakým způsobem probíhají rekonstrukce.
Měla by dohlížet na to, aby rekonstrukce neprobíhaly
překotně. Předpokládám, že
rekonstrukce nezbytných prostor by byla v řádu
několika let, zřejmě pěti až
šesti, a že by byla dělána velmi citlivě
tak, aby nedošlo k poškození Valdštejnského
paláce. Tato speciální skupina historiků
nebo architektů by měla dohlížet na
to, aby nějakými neopatrnými zásahy
nebyly v architektuře Valdštejnského paláce
učiněny takové změny, které
by už byly nevratné.
Pokládal bych za účelné a myslím,
že k této dohodě je možné dojít,
do této skupiny, která by měla hlídat
jakoby to, že kulturně historicky nebude Valdštejnský
palác zničen, nebo že nebude poškozen,
by měli být jmenováni zástupci Prahy,
nebo hlavního města Prahy, případně
městské části Prahy 1, kteří
by měli garantovat, že kromě kulturního
využití zůstane využití i pro městskou
část Prahy 1, resp. pro Prahu celou, že to,
co jsem tady teď deklaroval, vůli nechat otevřené
zahrady, nechat otevřený hlavní čelní
trakt, že tato vůle bude naplněna, aby přemístění
nebo umístění sídla Senátu
nevytvořilo parlamentní gheto na Malé Straně,
ale aby naopak vytvořilo velmi otevřený prostor,
který přitáhne na Malou Stranu lidi, kteří
budou navštěvovat Parlament, skrz který se
bude dát procházet atd. V žádném
směru není naším úmyslem vystavit
tady zátarasy od řeky až k Malostranskému
náměstí. Naopak naší snahou je
vytvořit takovou strukturu budov Parlamentu, která
by lákala občany, aby byly volně průchozí,
abychom Malou Stranu tímto spíše oživili.
Zatím Ministerstvo kultury není příliš
oživujícím prvkem.
Všechny představy a touhy, které se objevily
např. po bydlení nebo něčem podobném,
jsou v říši snů. Sami památkáři
prohlašují, že možnost umístit tam
hotel nebo bydlení, je zcela vyloučená, zničila
by Valdštejnský palác. Představa, že
tam umístíme nějaké velké obchodní
centrum, je podle mého názoru ještě
mnohem škodlivější, než když
tam bude Senát. Zdá se, že i z těchto
důvodů velmi vyhovuje umístění
Senátu.
Současně byly provedeny práce na zhodnocení
některých budov, které byly průběžně
nabízeny Parlamentu k využití jako alternativní
budovy. Samozřejmě, že jsme nevyhodnotili všechny,
to ani nejde, stojí to nějaké peníze,
ale aspoň některé klíčové
jsme vyhodnotili. Nostický palác, který se
nejčastěji ozývá, kromě jeho
špatného technického stavu, zcela zjevně
nevyhovuje prostorovými možnostmi. Zasedací
sál v Nostickém paláci je velikosti 6 x 13
m, což není naprosto možné, aby tam zasedalo
80 senátorů plus nezbytný technický
personál. Ale i z dalších důvodů
je to velikostně nevyhovující. Totéž
budova arcibiskupského gymnázia tady, která
by s velkými problémy a zřejmě s dalšími
požadavky v následujících letech na
další budovy na Malé Straně snad mohla
vyhovovat, by každopádně znamenala, že
celá struktura Poslanecké sněmovny tak, jak
je zatím budována a jak jsme ji tady všichni
schvalovali a projednali, založená na klubech, kolem
kterých se soustřeďuje práce poslanců,
by byla rušena a museli bychom celou rekonstrukci koncipovat
nějak jinak.
To si myslím, že je nejdůležitější,
že je potřeba předeslat ke sporu, který
běžel v novinách a který se objevil
i na výborech. Budou předneseny některé
konkrétní pozměňovací návrhy
zřejmě mými spolukolegy navrhovateli, které
by měly zpřesnit některé body novely
a opravit chyby, které jsme tam v průběhu
projednávání našli.
Druhou věc, kterou bych chtěl zmínit, je
možný nebo údajný restituční
nárok, který vznášejí potomci
rodu Valdštejnů na budovu Valdštejnského
paláce. K tomu bohužel nejsem schopen a podle informací
z magistrátu hlavního města Prahy se obávám,
že ještě několik nejbližších
let nebudeme schopni říci nic víc, než
že tento nárok byl vznesen. Myslím si, že
ho musíme respektovat a že bychom měli přihlédnout
k tomu, co potomci rodu Valdštejnů deklarovali veřejně
v tisku, že v případě, kdyby tam Senát
byl umístěn, s tím nemají žádné
problémy a i nadále by Senát samozřejmě
vítali ve své budově i pokud by jim byla
vrácena. Nemohu si dovolit tady posuzovat, nakolik je restituční
nárok oprávněný. Na oficiální
dotaz, který jsem vznesl na odbor Pozemkového úřadu
hlavního města Prahy, mi bylo sděleno, že
- cituji: "Vyřízení věci nelze
očekávat v dohledné době. Pozemkovému
úřadu hlavního města Prahy nebyly
předloženy listiny potřebné k posouzení
oprávněnosti uplatněného nároku.
V hlavním městě Praze bylo uplatněno
přibližně 11 000 restitučních
nároků, které jsou vyřizovány
postupně podle jejich nápadu. V současné
době je vyřízeno zhruba 40% věcí
a z pořadového čísla předmětné
věci je zřejmé, že její vyřízení
není dosud reálné." Tolik citát.
Takže se tady o moc víc nedozvíme. Domnívám
se, že musíme respektovat právní stav
takový, jaký je, že bychom měli přijmout
jeden pozměňovací návrh, který
by říkal čistě jen to, že návrh
tohoto zákona není v žádném směru
návrhem vyvlastňovacím. Proto také
bude provedena ještě úprava přílohy,
která by se týkala pozemků, které
jsou v držení magistrátu hlavního města
Prahy a že za této podmínky můžeme
návrh přijmout a v případě,
že by se restituční nárok v budoucnu
ukázal jako oprávněný, tak prostě
diskutovat o tom, co s tím dál.
Já doufám, že toto úvodní slovo
stačí. Pokud budou nějaké další
dotazy, vyjádřím se v obecné rozpravě.
Znovu podotýkám, že jsem nepokládal
za nezbytné opětovně zdůvodňovat,
proč ne jiné město a jaké jsou náklady,
jaké jsou prostory, zda vyhovují pro Senát
Parlamentu České republiky, protože toto již
proběhlo v prvním čtení.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Tento návrh
jsme v prvém čtení přikázali
k projednání hospodářskému
výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno
jako sněmovní tisk 1989/2. Nyní žádám,
aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Josef Holub.
Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážení přítomní, dovolte,
abych vás seznámil s podstatou usnesení hospodářského
výboru č. 490 ze dne 7. února 1996.
Hospodářský výbor po podrobném
projednání nepřijal usnesení, jímž
by doporučil sněmovně k projednání
a schválení tisk 1989. Při účasti
13 poslanců byl poměr hlasování 6
pro, 2 proti, 5 se zdrželo hlasování.
Hospodářský výbor projednal dva pozměňovací
návrhy, jeden kladně a jeden záporně.
První z nich, který byl přijat, zněl,
že v § 2 bude v poslední větě vypuštěno
"spolu s ostatními budovami". Tento návrh
byl přijat poměrem hlasů 7 pro, 6 proti.
Druhý pozměňovací návrh, který
se týkal § 3, který navrhoval připojit
na konec paragrafu větu: "Případné
restituční nároky uplatněné
podle zvláštních předpisů nejsou
tímto ustanovením dotčeny." spolu s
poznámkou č. 3, kterou nebudu citovat, výbor
nepřijal poměrem hlasů 6 pro, 7 proti.
Hospodářský výbor ještě
hlasoval o protinávrhu usnesení, se kterým
jsem vás seznámil na začátku, který
navrhoval nedoporučit sněmovně tisk 1989
ke schválení. Při účasti 13
poslanců byli pro toto usnesení 4 poslanci, proti
6 a 3 se zdrželi hlasování.
Myslím, že bude korektní, pokud teď v
rozpravě padnou znovu pozměňovací
návrhy, které jsem zde zmínil, tak aby mohly
být potom pro třetí čtení zařazeny
do seznamu pozměňovacích návrhů,
které budete mít k dispozici.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: K předloženému
návrhu zákona otevírám rozpravu. Nejdříve
její obecnou část, do které se přihlásil
pan kolega Vorlíček. Prosím, aby se ujal
slova.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, dovolte mi,
abych vás seznámil se stanoviskem Levého
bloku k tisku 1989 o sídle Parlamentu České
republiky.
Záměrem autorů návrhu bylo vytvořit
zákonem právní základ pro technické
a organizační zajištění provozu
Senátu. Autoři v předloze zákona situují
Senát do Prahy, do objektu Valdštejnského,
malého Fürstenbergského a Kolowratského
paláce se zahradami. Levý blok považuje tento
návrh za nevhodný z následujících
důvodů.
1. Zejména Valdštejnský palác je významnou
zcela mimořádnou památkou České
republiky, a to nejen stavebně, ale i pozoruhodně
autentickým interiérem, jeho uměleckou výzdobou
i mobiliářem. Jde o jeden z vrcholů středoevropské
architektury. Každý zásah, přizpůsobující
objekt provozu Senátu, bude i při snaze o citlivé
úpravy znamenat narušení charakteru památky,
která je součástí Pražské
památkové rezervace, zapsané UNESCO na seznam
světového kulturního dědictví.
Význam Valdštejnského paláce tkví
v tom, že jde o autentický nedílný komplex.
Každé dělení a úprava vezme celku
jeho logiku a hodnotu.
2. Dnes je přístupná zahrada, Jízdárna
a další části paláce a léta
se připravuje prohlídkový okruh, jímž
by měly být zpřístupněny i
reprezentativní částí Valdštejnského
paláce. Jakmile v objektech paláce začne
pracovat Senát, vstoupí v platnost nutně
obdobná přísná bezpečnostní
opatření jako v Poslanecké sněmovně
a památka, která se měla začít
více otevírat návštěvníkům
Prahy, jim bude dostupná nejvýše v Den otevřených
dveří. Dnešní tvrzení, že
se Senát omezí jen na méně hodnotné
vedlejší prostory jednak není v zákoně
zakotveno, jednak se v praxi velmi brzy ukáže jen
jako prázdná proklamace.
Památka, která je svým charakterem přímo
předurčena pro činnost výstavní,
koncertní, dramatickou či přednáškovou,
tak bude pro kulturu a občany ztracena.
3. Používaná tvrzení o tom, že
přidělením paláce Senátu zabezpečíme
finance pro opravu památky, která by jinak zchátrala,
je naprosto účelové. Na opravu památky
takového kalibru musí uvolnit prostředky
jakákoli česká vláda i bez Senátu,
pokud nechce mít doma i ve světě z ostudy
kabát.
4. Autoři návrhu naprosto ignorovali už teď
kalamitní situaci při průjezdu Malou Stranou.
Neúnosný dopravní ruch nejen ohrožuje
životní prostředí obyvatel této
části Prahy, ale otřesy a exhalace ničí
i malostranské památky. Tento stav se přitom
bude i bez Senátu ještě zhoršovat s rostoucím
počtem aut v Praze, protože vlivem bojovníků
proti dokončení Strahovského tunelu se Malé
Straně odlehčí patrně až řadu
let po roce 2000. Za této situace umístit ve Valdštejnském
paláci Senát znamená sem přivést
místo 10 vozů Ministerstva kultury desítky
vozů senátorů, zaměstnanců
Senátu, členů vlády a návštěvníků
Senátu. Znamená to doslova zneprůchodnit
Valdštejnské náměstí a přilehlé
ulice a vydatně přilít oleje do ohně
problémů už tak dost těžce zkoušené
oblasti Prahy.
5. Předkladatelé se ve svém návrhu
neopírají o podrobnou architektonickou a dislokační
studii, která by řešila mimo jiné nejen
provozní režim a dopravní obslužnost,
ale i požadované úpravy paláce a k tomu
použité technologie. Návrh nevznikl výběrem
ze studií několika variant umístění
Senátu v Praze, ale naopak - k apriorně vybranému
Valdštejnskému paláci se dodatečně
hledalo řešení, jak to udělat.
Členové hospodářského výboru
Poslanecké sněmovny, jimž organizační
výbor přikázal návrh k projednání,
žádnou studii proveditelnosti k projednávání
tisku 1989 nedostali a také doporučující
usnesení nepřijali.
6. Předkladatelé se v návrhu nijak neznepokojují
tím, že palác není volný a není
připraveno přestěhování Ministerstva
kultury ani Muzea J. A. Komenského. Předkladatelé
se dále nijak neznepokojují ani restitučním
nárokem, předloženým u Pozemkového
úřadu hlavního města Prahy a tím,
že podle písemného vyjádření
vedoucího tohoto úřadu dořešení
restitučního nároku na Valdštejnský
palác a určení právoplatného
vlastníka není v dohledné době vůbec
reálné. Měnit dispozici komplexu objektů
Valdštejnského paláce za této situace
a za státní peníze nepovažujeme vůbec
za možné.
Je tedy zřejmé, že Levý blok má
řadu zásadních výhrad k záměru
umístit Senát ve Valdštejnském paláci
a dalších objektech a připojuje se tak k negativním
stanoviskům Pražského grémia pro ochranu
a rozvoj kulturního prostředí hlavního
města Prahy, Ústavu teorie a dějin umění
České akademie věd, Umělecké
besedy, Spolku výtvarných umělců Mánes,
Klubu za starou Prahu, PEN klubu, ředitele Pražského
ústavu památkové péče, primátora,
ale i většiny řadových Pražanů.
Ve svém názoru jsme přihlédli i k
negativnímu stanovisku vlády České
republiky a k tomu, že česká vláda je
připravena navrhnout pro činnost Senátu budovu
odpovídající jeho funkci a významu.
Jsem tedy zmocněn vám oznámit, že Levý
blok navrhuje usnesení podle § 93, předložený
návrh zákona tisk 1989 zamítnout nebo v alternativě
hlasovat o návrhu vrátit ho k dopracování.
A doporučit Poslanecké sněmovně Parlamentu
ČR iniciovat u české vlády, aby byly
zpracovány architektonické a dislokační
studie pro vhodnější alternativu pro umístění
druhé komory Parlamentu České republiky.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme ministr Pavel Tigrid, připraví se pan kolega
Vyvadil.
Ministr kultury ČR Pavel Tigrid: Pane předsedající,
pane ministře, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, dámy a
pánové, jistě vám neuniklo v úvodním
slově pana poslance Marka Bendy, že vyloučil,
co všechno se nestane, tedy negativně, když bude
Senát ve Valdštejnském paláci. A to
ještě byl dlouhý výčet negativní,
co všechno se nestane. Kde jsou záruky, že se
tak nestane? Neřekl, co se stane, když Senát
bude ve Valdštejnském paláci. Strašně
moc věcí. Ale já nejsem z těch, kteří
by tvrdili, že nějaké ministerstvo má
něco vysezeno, jakýkoli palác. Nemá.
Ale rád bych vás všechny požádal,
abyste uvážili můj návrh, který
je podložen, abyste se zamysleli nad možností,
nad zcela konkrétním a podkladově zpracovaným
návrhem, a sice tímto: umístit Senát
Parlamentu České republiky v Nostickém paláci
v Praze.
Nostický palác na Malé Straně, na
Maltézském náměstí, je historická
památka vhodná jako sídlo k reprezentaci
jednoho ze dvou vrcholných legislativních orgánů
České republiky. Jde o státní majetek,
převod bude snadný, nachází se jen
několik set kroků od budovy Poslanecké sněmovny.
Má dobré příjezdové možnosti,
možnosti garážování a dokonce i
trochu zeleně kolem. Je to samostatný objekt, snadno
zabezpečitelný a hlídatelný. Jsou
tu kancelářské místnosti, jsou jich
desítky, rychle upravitelné a divadelní síň,
o které mluvil pan poslanec, my jsme také zkoumali
ty rozměry a možnosti a vejde se tam pohodlně,
pane poslanče, 120 lidí, možná víc.
Nostický palác, pane poslanče, není
v havarijním stavu, jako je tomu v části
Valdštejnského paláce, ale potřebuje
rekonstrukci. Upozorňuji však, že by mohla velmi
rychle postupovat. Něco to stojí. My jsme odhadli
náklady, pohybovaly by se kolem 500 miliónů
Kč, z nichž by bylo třeba pro začátek
uvolnit 200 miliónů korun. Za předpokladu,
dámy a pánové, že by bylo možné
začít s pracemi už letos v červnu, předpokládá
se dokončení rekonstrukce za rok, tedy v létě
1997. To už by se Senát mohl nastěhovat do
tohoto paláce, v mezidobí by se pro práci
a zasedání Senátu jistě nějaká
řešení našla. Například
je možno zasedat, jak už bylo zmíněno
ve Sněmovní č. 1.
V případě, že by se sněmovna
rozhodla pro tuto eventualitu, Ministerstvo kultury by se nejen
nemuselo stěhovat a rekonstruovat jinou budovu - a upozorňuji,
že tu v každém případě by
náklady byly srovnatelné se sumou, kterou jsem zde
uvedl - ale navíc, a to je důležité,
by byl zrestaurován jeden z nejkrásnějších
paláců v Praze.
A úplně na závěr, vážené
paní poslankyně a páni poslanci, není
zanedbatelné, že bychom se tímto řešením
vyhnuli obrovskému lobystickému tlaku a polemikám
v médiích a ve veřejnosti vůbec, které
by trvaly celé měsíce, a vy to víte
dobře, s nesporně negativním politickým
dopadem, kdyby sídlo Senátu bylo ve Valdštejnském
paláci. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme pan kolega Vyvadil, připraví se pan kolega
Zemina.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo Poslanecké sněmovny, dámy
a pánové, klub poslanců České
strany sociálně demokratické v prvém
čtení podpořil návrh zákona,
ovšem s tím, že nyní se objevily nové
okolnosti. Já sám pokládám za velmi
korektní, že autor, zejména pan kolega Benda,
o těchto nových okolnostech informoval, ale přiznávám,
že pro nás jsou klíčové.
Otázka měla být taková: tento zákon
napevno právně postaví všechny otázky
související se Senátem. Nicméně
musím konstatovat, že tento zákon, zejména
bude-li i přijat, ale i nebude-li přijat ten pozměňovací
návrh, který kolega Benda přednese, vůbec
nic právně nepostaví, protože tam bude
§ 3, kde se říká, že sídlo
Parlamentu je vlastnictví České republiky
a zároveň se řekne, pokud ovšem nenastane
ta věc, že to bude uplatněno v restituci. A
teď my tady zákonem - a já málokdy chválím
vládu, musím říci, ale nemohu si pomoci,
asi tady začíná mít vláda pravdu
- chceme napevno něco postavit a zcela zjevně do
toho už dáváme něco, co je zcela obrovský
otazník. Jinak řečeno, kdyby tam nebyl tento
problém, tak bychom to takto neviděli, ale já
si představuji absurdní situaci, že tam bude
nový restituční vlastník, soukromý
vlastník, a to bude anomálie - on tam bude mít
zákonem přikázáno sídlo nějaké
instituce. On bude soukromým vlastníkem, ale ze
zákona tam bude sídlo někoho jiného.
Kladu si otázku nájemných vztahů a
těchto všech problémů.
Za této situace se domnívám, že to nebyla
ta původní stupní informace při prvém
čtení zákona, kdy jsme to podpořili
z důvodů racionálních. Máme
za to, že to, co zde přednáší pan
ministr kultury, je pro nás relevantní právě
z tohoto pohledu, alespoň doufám, že tam tyto
pochybnosti tohoto rázu nejsou. To je ten klíčový
moment. My jsme pro zákon, ale tehdy, když to skutečně
právně cosi postaví, a nikoli něco,
co říká ano, je to právně postaveno
a vlastně neplatí vůbec nic.
Jinak řečeno, k těm návrhům,
které už zde byly předneseny, my dáváme
ještě návrh na odročení na příští
schůzi s výzvou, že pan ministr kultury předloží
variantu té přílohy, které by se zákon
týkat měl. Zákon může být
schválen, jen ta příloha bude znít
jinak. Ale představa, že my komusi uděláme
sídlo a potom to budeme pronajímat a za kolik -
bude to za miliardu, za milión, za nic - to je absurdní
situace. Čili to je návrh na odročení.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme pan kolega Zemina, připraví se pan kolega Ullmann.
Poslanec Ondřej Zemina: Pane místopředsedo,
pane ministře, pane předsedo, dámy a pánové,
původně jsem neměl již v úmyslu
vystupovat obecně k tématu zákona o sídle
Parlamentu České republiky a chtěl jsem jen
přednést dva krátké pozměňovací
návrhy, nicméně moji dva předřečníci,
zejména pan ministr Tigrid a pan poslanec Vorlíček,
mě svými vystoupeními přesvědčili,
že tak učinit nemohu, a že musím říci
několik slov ke genezi tohoto zákona a k tomu, co
jsem již vše musel "protrpět" a prožít
od chvíle, kdy jsem tento zákon spolupodepsal.
Pan ministr i pan poslanec Vorlíček se zde ohánějí
stanovisky různých odborných a občanských
grémií, nicméně neříkají,
že tato stanoviska jsou z prvních týdnů
a zejména z doby mezi vánoci, kdy byla veřejnost
seznámena s tím, že podobný zákon
byl předložen, z prvních týdnů,
kdy tento zákon jsme s kolegou Bendou, kolegou Maškem
a kolegou Zahradníčkem předložili.
Od té doby byla vedena velká řada jednání
na všech možných úrovních, veřejných
diskuzích, které probíhaly v rozhlase, na
stránkách sdělovacích prostředků,
jak ze strany navrhovatelů, tak ze strany pana předsedy
Uhdeho a pana místopředsedy Ledvinky s jednoznačným
cílem přesvědčit jak odbornou, tak
občanskou veřejnost o tom, že tímto
zákonem se nemíní zneužít nesmírná
architektonická památka pro zasedání
jakéhosi orgánu s tím, že veřejnost
do těchto prostor nebude moci vstoupit, ale naopak, že
se díky umístění v jedné z
komor Parlamentu v těchto prostorách zrestauruje
nejen klenot jako je Rytířský sál
Valdštejnského paláce a jiné interiéry,
ale také Valdštejnská zahrada, která
je v katastrofálním stavu, Valdštejnská
jízdárna apod.
Je mi nesmírně líto, že musím
říci, že je mi opravdu úzko, když
i pan ministr Tigrid ve svém vystoupení patří
k těm, kteří nám nahánějí
hrůzu, co strašného se stane, když bude
v těchto objektech sídlit Parlament. Je mi líto,
když ani on, ani jeho předchůdce pan ministr
Kabát, nenašli tolik odvahy a osvěcenosti ve
svých myšlenkách, aby navrhli, aby se ministerstvo
z těchto prostor odstěhovalo a aby Ministerstvo
kultury, které by mělo pomalu zanikat a zmenšovat
aparát, fungovalo v malém civilním domě
kdekoliv v Praze. Místo toho dochází k tomu,
že se Rytírský sál komerčně
pronajímá za 150 tis. Kč denně, pokud
tam chcete udělat jakoukoli komerční akci.
To je ochrana ze strany Ministerstva kultury.
Kromě jiného na celé této kause mě
zarazila ještě jedna věc. První, kdo
se ozval, byl ředitel Ústavu památkové
péče, tedy státní úředník.
Myslím si, že není dobré, abychom si
v této zemi zvykli na stav, že by státní
úředník kritizoval Parlament v tom smyslu,
že si dovolil předložit jakýkoli zákon.
Pevně věřím, že pan ministr kultury
ze stanoviska ředitele Štulce vyvodí důsledky.
Byl bych velmi rád, kdyby kolega Vorlíček,
který tady hovoří o tom, kolik grémií
odborných i občanských vyslovuje nesouhlas
s tím, aby v uvedených objektech senát sídlil,
popravdě také řekl, že s těmito
subjekty bylo nesmírně často a dlouho jednáno
a že většina z nich diametrálně
změnila své stanovisko k našemu návrhu.
Je mi velmi líto, že přestože snad nikdo
v této sněmovně nepochybuje o potřebě
druhé komory Parlamentu ČR, o tom, že se v
letošním roce do této komory uskuteční
první volby, že se ještě v polovině
února vedou dohady o tom, kde má senát zasednout.
Zcela chápu, že vláda ČR ve chvíli,
kdy je předložen obdobný zákon, přestože
s ním nesouhlasí ne z filozofického hlediska,
ale z toho důvodu, že navrhovala jinou cestu využití,
tedy exekutivním rozhodnutím o těchto objektech,
nečiní další kroky, protože čeká
jak tato sněmovna rozhodne.
Nyní bych rád přednesl dva krátké
pozměňovací návrhy.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Až
v podrobné rozpravě. Do obecné rozpravy je
přihlášen pan kolega Ullmann a poté
pan kolega Ledvinka.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedající, vážení páni
ministři, kolegyně a kolegové, velmi mnoho
z toho co jsem chtěl říci, řekl můj
předřečník. Nicméně
některé argumenty mě jako architekta tak
tahaly za uši, že nemohu sedět, aniž bych
se k nim nevyjádřil.
Absolutně kuriozní, a já věřím,
že to byl pokus nás pobavit v této pozdní
době - byla otázka dopravního ruchu, představa
81 aut, jak stojí před palácem, ve srovnání
s tím, jak 10 úředníků přijede
v 10 autech, tiše si sedí na ministerstvu, nikdo za
nimi nechodí, protože co by tam také dělal,
a je tam nakonec 10 aut, což je samozřejmě
blahodárnější. Jak můžeme
vidět každý den, když chodíme do
sněmovny, těchto 10 aut jezdí asi stále
dokola, protože když jdeme po cestě od metra
ke sněmovně, je to nepřetržitý
proud. To je dobré k pobavení, ale myslím,
že tato argumentace by neměla padat v tomto důstojném
sále.
Potom je tady další zajímavý argument,
že palác není volný. Ano, není
volný. Volný palác, to znamená palác,
kde nikdo není, velmi brzy spadne. Kdo aspoň málo
přičichl k něčemu co se týká
výstavby, staveb nebo památek, kdo má aspoň
vzdálené tušení o čem mluví,
ví, jestli stavba má přežít,
musí být provozována. Stavba, která
není provozovaná, chátrá. Na to byste
si mohli přečíst celou řadu učebnic,
ale myslím, že tady na to není místo.
Dovolte mi jednu poznámku. Padlo tady z úst jednoho
z předřečníků, že vláda
bude mít z ostudy kabát, pokud tuto památku
neuvede do řádného pořádku.
To je zajímavý postřeh. Dokonce se domnívám,
že ti, kdo si dnes říkají pane a dříve
si říkali soudruzi, kabát mají hodně
dlouhý, protože jejich vinou je, že palác
vypadá, tak, jak vypadá, že tiše chátrá
a jestliže se ho neuchopí někdo, kdo bude schopen
z něho znovu palác udělat, tak bude tak dlouho
tiše padat, až padne. Chodíme kolem něho
každý den, není mnoho dokazovat.
Byla zde řeč o lobbystických tlacích.
Ano, ty tu zažíváme, v této sněmovně
a dnes. Skutečně je tady zažíváme
a mě také děsí, že tyto lobbystické
tlaky slyším z úst ministra, který se
má starat o kulturu. Mimo jiné ke kultuře
kromě dalších věcí patří
péče o památky. Jako architekt to nechápu,
nerozumím tomu a věřím, že jde
pouze o nedorozumění a nic jiného.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Ullmannovi. Zvu k řečništi pana místopředsedu
sněmovny Karla Ledvinku.