Poslanec Pavel Severa: Pane
předsedo, dámy a pánové, jedenácti
navrhovateli z pěti politických klubů, opozice
i koalice, je vám předkládána novela
právní úpravy § 187 odst. 1 trestního
zákona č. 140/1961 Sb.
Důvody pro přijetí
této úpravy trestního zákona jsou
uvedeny v důvodové zprávě. Dovolím
si vám podat ještě další informace,
které stojí za zvážení projednávání
této novely. (Předsedající: Paní
poslankyně a páni poslanci, prosím o klid.)
Dovolím si hned na počátku
tvrdit, že se nejedná o právní úpravu,
která by vedla ke kriminalizaci. Důvody tohoto tvrzení
uvedu později.
Dovolím si také
tvrdit hned na počátku, že navrhovaná
úprava má zejména preventivní charakter
působení, což také později se
pokusím vysvětlit. Dovolím si také
hned na počátku tvrdit, že se v žádném
případě nejedná o polemiku mezi dvěma
stranami, z nichž jedna je údajně pro postihování
narkomanů, tedy nemocných lidí
a vyšší úlohu státu, a druhá
pro tzv. humánnější cestu, řešení
a přístup k narkomanovi. Takto tento spor skutečně
nestojí. V prvé řadě si budu všímat
právních důvodů pro řešení
této záležitosti.
Mohli bychom tento spor zúžit
čistě na pragmatickou rovinu lékařského
přístupu, kdy narkomana chápeme výhradně
jako oběť či nemocnou osobu, avšak tento
přístup naprosto nedostatečně bere
na vědomí uznávanou kriminologickou a praxí
potvrzenou tezi, že mezi užíváním
drog a trestnou činností můžeme dát
téměř rovnítko.
Obecně určitě
není sporu o tom, zda a jak stíhat obchodování
s drogami. Problémem v současné situaci však
je, že v České republice je legální
užívání a držení drogy pro
vlastní potřebu.
Zkušenosti ze zemí
Evropské unie ukazují, že legalizace užívání
a držení drogy pro vlastní potřebu vede
k nekontrolovanému šíření drog
zejména mezi mládeží. A není
také náhoda, že právě mezi mládeží
jsou získáváni nejen další konzumenti,
ale samozřejmě i dealeři. Pokud občan
používá nebo má u sebe věc, která
pochází z
trestné činnosti a tato skutečnost je mu
známa, dopouští se trestného činu.
A zde je první otázka - zda stav držení
drogy nemá být společensky označen
za stav negativní, protože každý musí
vědět, že droga pochází z trestné
činnosti, protože její nelegální
dovoz či výroba jsou trestnými činy.
Tím, že společnost vyjádří
svůj postoj k držení drogy jako negativní,
automaticky neznamená znovu opakuji, automaticky neznamená,
že vždy osoba bude trestána. To samozřejmě
právníci, kterých je tady dostatek, velice
dobře vědí,
že mezi trestností a potrestáním je
velice mnoho důkazů a úkonů, které
potvrdí, že člověk naplnil skutkovou
podstatu trestného činu, naplnil společenskou
nebezpečnost trestného činu a na základě
toho je zvažováno, jaký trest by mu měl
být vyměřen.
Jaké jsou argumenty pro
uzákonění trestnosti držení drogy?
Mezinárodním právním základem
pro harmonizaci řešení drogové problematiky
jsou úmluvy Organizace Spojených národů
o drogách. Je to zejména Jednotná úmluva
o omamných látkách z roku 1961, Úmluva
o psychotropních látkách z roku 1971 a nejaktuálnější
Úmluva OSN proti nedovolenému obchodu s omamnými
a psychotropními látkami z roku 1988. Česká
republika je těmito úmluvami přímo
vázána, neboť jsou součástí
jejího právního řádu. Zde odkazuji
na sdělení Ministerstva
zahraničních věcí č. 462/1991,
o Úmluvě OSN proti nedovolenému obchodu s
omamnými a psychotropními látkami.
Je důležité
také zmínit důležitý dokument
Rady Evropy, kterým je závěrečné
prohlášení Druhé panevropské
konference ministrů a vládních činitelů
států Rady Evropy a představitelů
Komise Evropských společenství o problémech
nedovoleného zneužívání drog,
která se konala ve Štrasburku v roce 1994. V tomto
dokumentu je mimo jiné zdůrazněna "rozhodná
podpora tomu, aby při respektování základních
práv narkomanů a s důrazem na prevenci, léčbu
a resocializaci narkomanů státy nelegalizovaly nezákonnou
konzumaci drog". Zdůrazňuje se zde, že
spolupráce a koordinace mezi trestním justičním
systémem a sociální a zdravotní péčí
je velice důležitým rysem
účinné politiky pro snížení
drogové závislosti a s tím související
kriminality. Jinými slovy řečeno - není
možné legalizovat konzumaci a držení drog,
ale řešení nespočívá pouze
v trestním postihu, ale v možnostech a nabídce
sociální a zdravotní péče,
tj. držení
drogy má být trestné, ale konzument - chcete-li
narkoman - není tím automaticky trestán.
Tento přístup k
narkomanům byl řešen a diskutován v
rámci aktivit Rady Evropy na semináři skupiny
Pompidou o alternativních opatřeních trestu
odnětí svobody pro pachatele zneužívající
drogy, který se konal ve dnech 7. až 9. listopadu
1994 zde v Praze. Tohoto semináře se zúčastnili
odborníci Rady Evropy z několika států,
odborníci z různých českých
resortů a institucí, zabývající
se přímo nebo nepřímo touto problematikou.
V závěrečném dokumentu se účastníci
tohoto semináře shodli, že do našeho trestního
zákona má být zakotvena možnost stíhání
nezákonného držení drogy rovněž
pro sebe s tím, že trestnost takového jednání
by neměla nezbytně vést k uvěznění
narkomanů a že
je nezbytné více v praxi rozvinout systém
alternativních opatření v souladu s tzv.
úmluvami OSN o drogách.
Zde je také nutno zdůraznit
další problém, kterým je požadavek
Evropské unie, aby právní předpisy
České republiky byly kompatibilní s právními
předpisy Evropského společenství a
v neposlední řadě i požadavek na postupnou
harmonizaci celkové naší legislativy s právním
řádem zemí Evropské unie. Při
řešení problému drog Evropská
unie vychází z akceptace mezinárodních
úmluv v otázce stíhatelnosti držení
drogy při respektování vyváženosti
aplikace alternativních opatření vůči
uvěznění pachatele, a to zejména citlivě
narkomana.
O aktuálnosti a důležitosti
řešení drogové problematiky na evropské
úrovni svědčí taktéž výzva
obsažená v dokumentu Berlínské deklarace
o prohloubení spolupráce při potírání
drogové kriminality a organizovaného zločinu
v Evropě ze dne 12. září 1994, kde
jsou účastnické země střední
a východní Evropy vyzvány, aby usilovaly
o co nejvyšší stupeň kompatibility trestních
opatření a pravidel
trestního řízení a ratifikovaly v
co nejbližší době úmluvy OSN o
narkotických drogách, pokud tak již neučinily.
Česká republika tak již sice učinila,
jak je výše uvedeno, ale na druhou stranu je nutno
přiznat, že tyto úmluvy OSN o drogách
do svého právního
řádu dosud plně neimplikovala včetně
otázky držení drogy pro vlastní potřebu
či vlastní spotřebu,
konzumaci. V tomto směru Česká republika
tedy neplní podepsané úmluvy OSN o drogách.
V souvislosti s postihem se v
čl. 38 Jednotné úmluvy z roku 1961 stranám
doporučuje, aby věnovaly zvláštní
pozornost opatřením, směřujícím
k léčení a lékařským
ošetřením poživačům drog
a zajištění jejich rehabilitace. Rovněž
čl. 14 Protokolu o změnách Jednotné
úmluvy o omamných látkách z roku 1961
reaguje na skutečnost,
že trestného činu nedovoleného obchodu
se mohou dopustit též osoby závislé
na omamné látce, a proto se připouští
možnost, aby namísto výroku o vině a
trestu, popř. současně, byly tyto osoby podrobeny
léčení, výchově, doléčení,
rehabilitaci či resocializaci.
Proto státy, tzn. strany úmluvy, mohou stanovit,
že
a) vedle stíhání
a potrestání bude pachatel podroben takovým
opatřením, jako jsou léčba, výchova,
postpenitenciární péče, rehabilitace
anebo resocializace,
b) státy přijmou
jako alternativu vedle stíhání či
potrestání taková opatření,
jako jsou výchova, rehabilitace čl resocializace,
jakož i - je-li pachatel poživatelem drogy - léčbu
a postpenitenciární péči,
c) místo stíhání
nebo potrestání za trestný čin přijmou
opatření pro léčbu, výchovu,
postpenitenciární péči, rehabilitaci
či resocializaci pachatele.
Jedním z nejdůležitějších
závazků je čl. 33 Jednotné úmluvy
z roku 1961, který zakazuje - vyloženě zakazuje
státům, které se připojily k těmto
úmluvám, povolit držbu drog jinak, než
na základě uděleného práva,
tj. na základě licence k výrobě, prodeji,
dovozu atd. Opětovně bylo v úmluvě
OSN z roku 1971 zdůrazněno, že se předmětné
články o držení drogy týkají
zejména držení látek drogově
závislými osobami, a to i v malých množstvích,
neboť jim tyto látky
totiž nebyly předepsány lékařem
a nebyly vydány k tomu zplnomocněnou osobou.
Z těchto úmluv je
zřejmé, že vyžadují zakotvení
trestnosti držení drogy do právního
řádu, ale signatářské země
nejsou striktně vázány stíhat a trestat
nezákonné držení drog pouze tehdy, jedná-li
se o jejich držení pro osobní potřebu,
neboť tyto případy nejsou považovány
za závažný trestný čin. Zároveň
se tím však strany zavazují, že přijmou
legislativní a správní opatření
mj. k tomu, aby omezily použití a přechovávání
omamných látek
výlučně pro lékařské
a vědecké účely. Strany tedy nemusí
považovat případy držení drogy
pro osobní účely za závažný
trestný čin ve smyslu čl. 36 odst. 1 Jednotné
úmluvy z r. 1961 a mohou zvolit aplikaci mírnějších
trestů, jako jsou pokuty nebo výtka.
Vyspělé evropské
státy, s výjimkou Španělska, mají
ve svém trestním řádu zakotvenu trestnost
držení drogy, ale jednotlivé státy se
liší mírou benevolence trestního postihu
v individuálních případech. Obecně
však všechny tyto státy tímto ustanovením
o trestnosti držení drogy dávají zřetelně
najevo preventivní signál, že droga není
nic normálního, droga je něco, co společnost
nevítá. Droga je zřejmě něco,
co zde bylo a bude, ale společnost je ochotna se s tímto
faktem vyrovnat a do určitých mezí ho tolerovat,
avšak v žádném případě
ho nepodporovat.
Velmi často se jako příklad
liberálního přístupu k řešení
drogové problematiky uvádí Nizozemí.
V právním řádu Nizozemí je
obsažena trestnost a postih za držení drog za
účelem jejich užívání,
konzumace, avšak přístup soudů v praxi
je velice individuální a vůči narkomanům
velice benevolentní. Je třeba si v této souvislosti
uvědomit, že ani Nizozemí si nedovolilo zakotvit
z preventivních důvodů beztrestnost držení
drogy pro vlastní konzumaci.
A stejně tak jednotlivé
státy vyhodnocují výsledky protidrogového
úsilí a stanoví míru tolerance v soudní
praxi a na základě stavu drogové scény
vycházejí více či méně
vstříc umírněnějším
názorům odpůrců prohibice.
Pro informaci uvedu, jak jednotlivé
státy postihují držení drogy. Zákonodárství
Francie a Švédska postihuje jakékoliv nezákonné
držení drog, uložené sankce a tresty nepřihlížejí
k motivům jejich držení. To znamená,
že je to postihováno jako obchod s drogou. Také
Belgie a Dánsko postihují držení omamných
a psychotropních
látek pro vlastní potřebu stejně jako
obchod s těmito omamnými a psychotropními
látkami. Uvedu jen pro zajímavost, že v Holandsku
i ona povolená marihuana a hašiš jsou stíhány
třemi měsíci odnětí svobody,
u tvrdších drog je to až rok. V Irsku je to až
7 let, v Itálii podle druhu drogy a množství
drogy je to od 4 do 6 let, v Lucembursku až 5 let, v Německu
do 4 let, v Portugalsku až do jednoho roku a v Řecku
je stíháno držení drogy do 5 let trestu
odnětí svobody. Velká Británie se
v tomto odlišuje, ta nestíhá
držení drogy jako takové, ale stíhá
držení prekursoru, což je polotovar. Je to v
podstatě část suroviny, ze které se
vyrábí droga, a to znamená, že vždy
stíhá toho, kdo má drogu, protože droga
vždy obsahuje prekursor a Velká Británie má
odstupňování
až do 7 let odnětí svobody. Dá se říci,
že Británie je v tom ještě přísnější,
protože vždy v droze musí být obsažen
prekursor, takže je možno to trestat vždy.
Inspirací pro nás
může být německý přístup
k řešení této problematiky, který
vychází ze zásady, že občan nemá
být trestán za to, když si sám způsobí
újmu na zdraví. Konzumace drog v Německu
není tedy trestná. Trestné je ale získávání
a držení drogy bez ohledu na účel, pro
nějž někdo drogy získává
nebo je má v držení. Proto německé
soudy citlivě ukládají
místo sankcí alternativní opatření
včetně možnosti soudu trest odložit, pokud
se ukáže, že narkoman je ochoten se podrobit
ústavnímu léčení. Držení
drog je v Německu trestné, neznamená to však
vždy trestní postih.
Zajímavá je ale
také informace z německého Drogen Report,
že 98% lidí je později trestáno za naprosto
jiný trestný čin, který nesouvisí
s drogami. To znamená, že zde se jasně ukazuje,
že pokud včas není zachycena drobná
kriminalita, která souvisí s drogami, tak se tato
méně nebezpečná kriminalita
přelévá do kriminality závažné,
to znamená pozdější loupeže, případně
vraždy a další závažné trestné
činy.
V tisku se nedávno objevila
zmínka o tom, že Německo korigovalo německé
zákony liberálnějším směrem.
Obhájci liberálních přístupů
ovšem nemají vůbec pravdu v tom, že je
to liberálnějším směrem. Pravdivá
informace je tato. Spolkový sněm skutečně
rozhodl, že v Německu se bude opět moci pěstovat
konopí. Bylo legalizováno pěstování
rostliny konopí s menším obsahem omamné
látky. Tato rostlina je totiž
pěstována pro svoji vlákninu, ale pěstování
indického konopí je nadále zakázáno.
Pěstitelé jsou povinni sdělovat všechny
údaje, to je o druhu použitého konopí,
o oseté ploše, a jimi pěstovaná rostlina
bude kontrolována průběžně na
obsah halucinogenních látek.
Legislativní řešení
otázky držení drog v České republice
je předmětem zásadní kritiky, ale
i určitých obav ze strany zahraničních
odborníků ať již z OSN či Rady
Evropy. Již v r. 1993 uvádí renomovaný
expert OSN UNDCP Bernard Leroy ve své zprávě
po jednání o této problematice v České
republice, že české zákony neodpovídají
požadavkům vyplývajícím z Úmluvy
OSN proti drogám z r. 1988, které se týkají
postupu při přijímání opatření
a možnosti obvinění osob. Dále ve své
zprávě považuje za nejvhodnější
přijmout příslušná
opatření, která jsou stanovena v tzv. úmluvách
OSN o drogách s tím, že nelegální
užívání drog by mělo být
na území české republiky zakázáno.
Výslovně ve své zprávě tento
expert OSN uvádí, že v rozporu s požadavkem
mezinárodních úmluv ukládá
česká legislativa represivním složkám
prokázat, že se jedná při držení
drogy o obchod s drogami.
Rovněž při
zjištění kultur canabisu (zde bych upozornil
na to, že canabis indický a český jsou
naprosto rozdílné, kdy český canabis
obsahuje až desetkrát více škodlivých
látek než indický) musí u nás
policie prokázat úmysl použít tyto rostliny
pro výrobu drog a prokázat nebezpečnost tohoto
jednání. Přitom je ve zprávě
zdůrazněno, že takováto opatření,
která neodpovídají v žádném
případě požadavkům mezinárodního
práva, komplikují úspěšnost práce
policie a vycházejí vstříc obchodníkům
s drogami, kteří jsou si velice dobře vědomi
výhod, které jim přináší
využívání České republiky
jako centra evropského obchodu.
Česká republika
je těmito fakty ve světě prezentována,
České republice je vytýkáno, že
neplní úmluvy OSN o drogách, které
podepsala a Česká republika je zejména kritizována
za to, že její území je jedním
z nejvhodnějších míst pro evropský
obchod s drogami.
Jsem si vědom toho, že
s tímto postupem souvisí i daleko více aspektů,
jako je např. kapacita zdravotních a resocializačních
středisek, sociálních sítí
na okresních úrovních, personální
i organizační zajištění apod.
Na principiální
otázku, kterou jsem tady na začátku řekl,
to je, zda má Česká republika povinnost z
hlediska svých mezinárodních závazků
uzákonit zásadu trestnosti držení drogy
pro sebe, je však jediná možná odpověď:
ano.
Já se omlouvám,
že moje řeč je trochu delší, ale
vím, že mnozí poslanci, se kterými jsem
se setkal, se této problematice nevěnují.
Chci informace podat komplexně, jak je to podle mého
názoru nutné, aby měli ke svému rozhodování
dostatek informací.
Dále vás ujišťuji,
že se v žádném případě
nepokládám za zastánce kopírování
postupů ze zahraničí, pokud je nepovažuji
za správné. Z mnoha postupů z mnoha zemí
se můžeme poučit a použít to, co
je pro specifickou situaci naší drogové scény
nejvhodnější. To je naše výhoda.
Naší nevýhodou ovšem je, že stále
ztrácíme čas a čas pracuje velmi těžce
proti nám. O návrzích řešení
musíme velice zodpovědně
diskutovat, nikoliv je okamžitě zatracovat s tím,
že neřeší vše. Nikdy nebudeme mít
tuto problematiku na 100% vyřešenou.
Velice často slyším
argument, že bychom měli zvolit např. způsob
řešení drogové problematiky jako v Holandsku.
Je nepravdivě uváděno, že Holandsko
svým liberálním přístupem situaci
vyřešilo. To totiž v žádném
případě pravda není. Holandsko je
ve velmi složité situaci, kdy je těžké
volit další postup. Stav drogové scény
v Amsterodamu v minulém roce v létě, kdy
zde vrcholí tzv.
drogová turistika z celého světa, musel být
řešen i za pomoci vojska a námořní
pěchoty. Je zcela zřetelné, že Holandsko
svoji liberální politiku rychle opouští.
Kavárny, kde bylo povoleno kouření hašiše,
jsou zavírány, protože oficiálně
se tam kouřil hašiš,
ale paralelně tyto kavárny sloužily k obchodu
s heroinem.
Opět zde připomínám,
že i Nizozemí ve svých zákonech považuje
držení drogy pro sebe za trestné. Nizozemí
je příkladem více benevolentního přístupu
k narkomanům, který jak se domnívám
- snad nebudeme chtít napodobovat.
Přiznám se, že
jsem očekával výhrady k navrhované
novele ze strany části lidí, kteří
pracují s drogově závislými a jsou
nakloněni liberálnějšímu přístupu.
Dosti ale nechápu hysterii, která se rozpoutala
místo diskuse. Jsem si totiž jist,
že v zásadní věci nejsme vůbec
v rozporu. Pokud těmto
osobám jde o řešení drogového
problému.
To je preventivním působením
se pokusit zastavit nárůst počtu drogově
závislých, pomoci již nemocným narkomanům
a stíhat a trestat obchodníky s drogami. Pokud se
se mnou shodnou na těchto cílech,
potom vůbec nechápu jejich argumenty laciného
populismu, že se snažím kriminalizovat mladé
lidi. To odmítám a tvrdím, že opak je
pravdou.
V § 187 je řečeno,
že trestem může být za držení
drogy nebo navrhuji, aby mohlo být trestem - odnětí
svobody až na tři léta nebo peněžitý
trest. Každý právník znalý trestního
práva velmi dobře ví, že při
trestních sazbách do pěti let je možno
zvolit také trest alternativní. Já zde uvedu
pro přehled dosud platné alternativní tresty.
Je to: uložení pokuty,
propadnutí majetku nebo věci, zabrání
věci, podmínečné odsouzení
za současného uložení ochranného
léčení, dále institut upuštění
od potrestání v případě, že
pachatel spáchal trestný čin ve stavu zmenšené
příčetnosti a soud má za to, že
ochranné léčení, které zároveň
ukládá, zajistí nápravu pachatele
a ochranu společnosti lépe než trest. Dalšími
alternativními tresty jsou: snížení
trestu pod dolní hranici v případě
pachatele, kterému bylo současně uloženo
ochranné léčení a soud to
uzná za potřebné. Též k těmto
opatřením můžeme ještě přidat
zákaz činnosti a zákaz pobytu, popř.
aplikaci trestu veřejně prospěšných
prací, podmíněné zastavení
trestního stíhání nebo ochrannou výchovu
u osob mladistvých.
Z těchto důvodů
proto vůbec nechápu argumentaci, že by osoba
držící drogu byla okamžitě vězněna,
když existuje nejen peněžitý trest, ale
i 11 alternativních opatření. A musím
zdůraznit, že vůbec v drtivé většině
nedojde k naplnění kritérií pro naplnění
trestnosti, to znamená skutkové podstaty trestného
činu a společenské nebezpečnosti trestného
činu. Pokud nebudou splněna tato kritéria,
tak není vůbec zahájeno trestní stíhání
nebo je stíhání zastaveno. Zde mám
na mysli zejména existující princip oportunity
při aplikaci trestního práva, tzn.
že do vězení se skutečně dostane
člověk jen za závažné porušení
zákona při splnění skutkové
podstaty a společenské nebezpečnosti. Jedná
se zejména o obchodníky s drogou. Proto argumentace,
že dojde ke kriminalizaci středoškoláka
s jednou dávkou drogy je
dle mého soudu nesmyslná. Společenská
nebezpečnost je tak zanedbatelná, že nebude
vůbec zahájeno trestní stíhání,
droga mu bude pouze odebrána a budou vyrozuměni
rodiče, což lze obojí považovat za pozitivní
působení.
Proto opět zdůrazňuji,
že je velice nepravdivé a nezodpovědné
tvrzení, že tato změna zákona znamená
kriminalizaci mládeže. Řekl jsem, že opak
je pravdou.
Pokud bychom přijali další
možnosti alternativních a administrativních
trestů, otevřelo by to možnost podchytit ještě
daleko větší část postižené
populace a této části drogově závislých
pomoci. Je zcela jasné, že podchycení a systematická
péče o drogově závislé je nutná
vzhledem k úzké provázanosti s problémem
viru HIV - AIDS. Nikdo - alespoň hovořím
za sebe - nechce narkomany, tj. osoby nemocné,
za jejich nemoc trestat, avšak dovoluji si tvrdit, že
tato anonymní menšina nemá právo problém
zhoršovat, zvětšovat a s drogami navíc
obchodovat. Chceme narkomany dle mého soudu léčit,
chceme pro jejich léčbu vyčlenit nemalé
finanční prostředky, ale musíme
také chtít, aby narkomani naopak přijali
i určitá pravidla, za kterých je stát
ochoten jejich stav tolerovat a schopen jim pomáhat. Jinak
narkomanům stát pomoci nemůže, protože
bez pravidel to není reálné. Stát
to zkrátka nezvládne. Jako malý příklad
lze uvést i další problém, to je hepatitidu,
protože při skutečnosti, že skoro 60%
zachycených narkomanů v České republice
a 90% v Praze - udává se - užívá
drogy nitrožilně, tak by při zanedbání
a neexistenci pravidel toto mohlo brzy zapříčinit
epidemii.
Proto trest za užívání
a držení drogy následuje až po využití
všech alternativních a administrativních opatření.
Šířka dopadu tohoto zákona bude mít
pozitivní vliv na finanční prostředky
v oblasti zdravotnictví a sociálních věcí.
Zabrání tomu, aby většina narkomanů
se objevila až tehdy, kdy jejich organismus je drogou zdevastován,
psychický a fyzický stav vyžaduje daleko náročnější
rehabilitaci a resocializaci než v případě
podchyceni narkomana v raném stadiu drogové závislosti.
Samozřejmě ještě méně
nákladná
než včasná léčba jj prevence,
ale o tom myslím není vůbec sporu.
Dámy a pánové,
stejně jako vy ani já si nepřeji trestání
prvokonzumentů či závislých osob na
drogách, které jsou již potrestány svou
závislostí. V žádném případě
nechci trestat, jak je často uváděno v médiích,
nerozvážného školáka, který
poprvé chtěl z klukoviny vyzkoušet drogu. Na
tohoto školáka trest dle mého soudu nedopadne,
pokud to zároveň nebude dealer drog a nebude mít
problémy s drogami ve více případech.
Jsem ale přesvědčen o tom,
že onomu nerozvážnému školákovi
musíme zřetelně dát signál,
že případné přátelství
s drogou není dobré ani pro něho ani pro
jeho okolí. Tento signál podle mě zřetelně
chybí.
O tom, že tento signál
zřetelně chybí, svědčí
i nárůst spáchaných případů
mladistvých, kteří droby vyráběli
či dováželi. Teď vůbec nehovořím
o tom, že drogu jen drželi. Jsou to případy,
kdy drogu - a skutečně se to prokázalo -
i vyráběli nebo dováželi. Tento nárůst
případů v roce 1994 - 95 je o 1046%. O čem
svědčí tento 10násobný nárůst?
Svědčí totiž o tom, že mládež
nemá od společnosti vyjádřen jasný
postoj k drogám. Mladým lidem není jasně
řečeno, že normální je drogu
nemít, drogu neužívat a mládež
se chová tedy jinak.
Stále opakujeme, že
primární je prevence, výchova v rodině.
Ano, ale vůbec nezávidím rodičům,
kteří mají vysvětlovat svému
dítěti, že drogu by mělo odmítnout,
když společně vidí v televizi redaktora
říkat, že drogy tu byly a budou a přitom
vidí vedle redaktora kouřit narkomana marihuanu.
V televizi se kouří marihuana.
To dítě samozřejmě vnímá
informaci z média pozitivně, protože nepředpokládá,
že by v médiích bylo prezentováno něco
špatného a škodlivého. Těžko
to rodič asi vysvětluje, velice těžko.
Mnohokrát jsem také
zaslechl námitku, že nedokážeme posoudit
lékařskými postupy stav narkomana.
Toto tvrzení musím také odmítnout.
Při podrobnější
diskusi je možno totiž zjistit, že z rozboru krve,
moče či vlasů jsou dostatečné
možnosti pro zjištění přítomnosti
či užití drog dlouhodobě či krátkodobě.
O tom bychom mohli hovořit při případné
podrobnější rozpravě.
Dámy a pánové,
je zde několik možností, jak naložíme
s tímto návrhem zákona. První možností
je zamítnout tuto předlohu, druhou možností
je vrátit tento návrh k dopracování.
Obě možnosti vzhledem ke krátkosti času
však znamenají totéž. Neřešení
tohoto problému a odsunutí diskuse o možných
řešeních opět o další rok.
Co znamená rok na drogové scéně, jsem
dokumentovat na jednom čísle desetinásobného
nárůstu. Já se domnívám, že
za daleko prospěšnější bych považoval
možnost diskuse nad
tímto zákonem, možnost diskuse o celém
tomto problému. V žádném případě
se nebráním já ani ostatní navrhovatelé
dalším návrhům a dalším
doplněním navržené novely zákona.
Vím, že v současné době je zpracováván
vládní materiál o současné
situaci v drogové
problematice, vím, že v následujícím
týdnu by se mělo konat společné zasedání
výboru branně bezpečnostního a výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví k problematice
drog.
Zcela určitě nalezneme
ještě další návrhy a náměty
k diskusi. Očekávám však diskusi odbornou,
očekávám diskusi, která bude hledat
řešení. Očekávám, že
tato diskuse může přinést mnoho námětů
k řešení v blízké i daleké
budoucnosti.
Skutečně si nedělám
iluze, že jsme schopni řešit okamžitě
všechny problémy, ale za velice nešťastné
bych považoval problém vůbec nediskutovat a
neřešit.
Dámy a pánové,
děkuji vám za pozornost. Omlouvám se za délku
mého slova. Domnívám se, že je to v
současné době nutné.
Předseda PSP Milan Uhde:
Organizační
výbor určil zpravodajem pro prvé čtení
pana poslance Jiřího Bílého, ten však
není přítomen. Proto jsem použil svého
práva, které ml dává zákon
o jednacím řádu, a pověřil
jsem funkcí zpravodaje pana poslance Viktora Dobala. Prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený
pane předsedo, vážené dámy a
pánové, pan poslanec navrhovatel dlouze zdůvodnil
velmi kratičkou novelu. Nicméně i když
novela je velmi krátká, zajisté vzbudila
a rozbouřila hladinu v odborných i jiných
kruzích v diskusích na téma zajisté
velmi závažné, a to je téma drog.
Smyslem prvního čtení
není nutné, abychom zde tento problém diskutovali
do detailu. Snad smyslem prvního čtení je
se rozhodnout, zda téma je relevantní, jestli předložený
návrh směřuje k nějakému řešení
- a dovolím si tvrdit, že směřuje, byť
velmi vyhraněnému.
Naprosto souhlasím se závěrečnými
slovy pana navrhovatele, která směřovala
k tomu, že diskuse o tomto problému, o problému,
jak se vypořádat s trestnou činností
nebo s omezením nebezpečí, které z
drogové závislosti v této zemi plyne, je
téma, které do parlamentu patří a
má zde proběhnout. Proto jako zpravodaj tohoto zákona
si dovolím navrhnout usnesení, které bude
směřovat k tomu, že Poslanecká sněmovna
přikazuje sněmovní tisk 2026 - návrh
poslanců Pavla Severy a dalších na vydání
zákona, kterým se
mění a doplňuje zákon č. 140/1991
Sb., trestní zákon, v platném znění,
k projednání ústavně právnímu
výboru. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Viktoru Dobalovi. Otevírám obecnou rozpravu
a oznamuji, že se do ní přihlásili pan
poslanec Jan Navrátil, paní poslankyně Petra
Buzková, dále pan ministr spravedlnosti Jiří
Novák, poslanec Jiří Vyvadil. Pan ministr
netrvá na přednostním pořadí,
a proto zvu k řečništi pana poslance Jana Navrátila,
připraví se paní poslankyně Petra
Buzková.
Poslanec Jan Navrátil: Vážený
pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, návrh poslance Pavla Severy a dalších
- předložený Poslanecké sněmovně
jako tisk 2026 představuje na první pohled drobnou
změnu trestního zákona, která se však
týká velmi závažného společenského
problému, problému nelegální výroby,
obchodu a šíření omamných a psychotropních
látek ve vazbě na možnost trestního
postihu.
Po roce 1989 došlo k prudkému
nárůstu zneužívání drog.
ČSFR a po 1. 1. 1993 Česká republika se stala
z tranzitní země do značné míry
zemí cílovou, a to přesto,
že v současné době jsou nejvíce
zneužívány drogy převážně
z domácí produkce.
Ač Česká
republika ratifikovala všechny mezinárodní
úmluvy týkající se omamných
a psychotropních látek a jejich nedovoleného
obchodu, včetně Úmluvy OSN z 20. 12. 1988,
která vstoupila v České republice v platnost
dnem 2. září 1992, ustanovení právních
norem, které tuto oblast upravují, požadavkům
těchto úmluv neodpovídají. V pojetí
dnes platné právní úpravy obsažené
zejména v trestním
zákoně se totiž vychází z předpokladu,
že držení drogy bez ohledu na množství
má vazbu s jejím užitím a nikoli vazbu
s nezákonným obchodem. Tato aplikace je v rozporu
s pojetím výše citovaných mezinárodních
úmluv. Orgány činné v trestním
řízení totiž
musí v každém případě
dokazovat, že se jedná o nedovolený obchod
s omamnými a psychotropními látkami.
Další důvody
vztahující se k této problematice a činnosti
orgánů činných v trestním řízení
tu velmi podrobně zdůvodnil předkladatel
poslanec Severa.
Již zmíněná
úmluva OSN však zavazuje státy k trestnímu
stíhání prodeje a držení omamných
a psychotropních látek a substancí včetně
osobní spotřeby. Na druhé straně je
však třeba vážit i veškeré
důsledky, které by na základě takovéhoto
jednostranného represivního řešení
mohly vzniknout. Zcela jednoznačně však odmítám
názory na legalizaci drog a jejich dělení
na drogy měkké a tvrdé.
V návrhu poslance Severy
je obsažena možnost postihu i pouličního
prodejce, u kterého bude zjištěna jediná
dávka. Podle mého názoru tak směřuje
zcela jednoznačně tento návrh k rozbití
sítě prodejců, kteří jsou v
současné době ve většině
případů beztrestní. Přitom
právě síť těchto prodejců
je u této formy trestné činnosti nezbytná.
Na druhé straně
však ani velmi podrobný výklad nerozptýlil
mé obavy ze zbytečného postihu náhodných
uživatelů nebo narkomanů závislých
na droze. Tento nedostatek v řešení problému
lze však podle mého přesvědčení
odstranit při projednávání v přikázaném
výboru nebo při druhém čtení.
Jde mi zejména o řešení,
které by stanovilo podmínky vylučující
trestnost tohoto jinak protiprávního jednání.
Tato úvaha však spíše patří
do rozpravy v rámci druhého čtení.
Protože nechci opakovat argumenty,
se kterými bych se připojil k důvodům,
které vedou k podpoře tohoto návrhu zákona,
mohl bych v tomto okamžiku skončit. Z úst povolaných
odborníků několikrát zaznělo,
že České republice v případě
řešení problematiky nelegální
výroby, obchodu a šíření omamných
a psychotropních látek ujíždí
vlak včetně vazby na spotřebu těchto
látek. Já tento vlak slyším. Tento názor
je zároveň i stanoviskem poslaneckého klubu
KSCM, který tuto předlohu pro druhé čtení
předloží. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Janu Navrátilovi. Zvu k řečništi
paní poslankyni Petru Buzkovou. Připraví
se pan ministr spravedlnosti a poslanec Jiří Novák.
Poslankyně Petra Buzková:
Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
dámy a pánové, důvodová zpráva
k novele trestního zákona navrhované poslancem
Pavlem Severou a dalšími je podle mého názoru
asi nejvážnějším argumentem proti
přijetí této novely. Navrhovatelé
jsou zřejmě přesvědčeni, že
jejich novela by vedla k jakési morální kvalifikaci
držení drogy a že by uložila soudcům
ukládat alternativní formy trestu - rozumím-li
kolegům dobře analogické
soudně nařízenému ústavnímu
léčení. Není to však pravda.
Tato novela ukládá
soudcům povinnost odsoudit toho, kdo by držel drogu,
k odnětí svobody do tří let či
jej potrestat peněžitou pokutou. Pouze to,
nic jiného.
Smutnou ironií je, že
právě u těch skupin, o které panu
poslanci Severovi podle jeho tvrzení nejvíce jde,
je forma peněžitého trestu vesměs vyloučena,
protože nemají vlastní příjem.
Řekněme si to jasně - jediným výsledkem
navrhované novely by byla nutnost odsoudit za držení
jakéhokoli množství
drogy.
Navrhovaná novela navíc
stírá ve značné míře
rozdíl mezi konzumentem a dealerem, staví obě
skupiny na stejnou úroveň. Případná
deklarovaná tolerance zákona vůči
narkomanům by musela být zcela subjektivní
záležitostí represivních orgánů,
tedy zvůlí, byť zvůlí pozitivní.
Nevyhýbám se diskusi
o současné trestní úpravě a
osobně se domnívám, že jeden z důvodů,
proč se mohou zdát potřebné takové
návrhy jako je tento, spočívá v nedostatečnosti
současné úpravy. Potřebujeme novelu
trestního zákona tak, aby soudce mohl rozlišovat
mezi držením drogy pro vlastní potřebu
a mezi držením většího množství
drogy a právě to druhá postihovat. Avšak
tuto úpravu nemůžeme nahradit novelou, která
je formálně špatná a která chce
něco jiného, než co fakticky uzákoňuje.
Proto vás, milí
kolegové, poslanci, prosím, nepřijímejme
tuto novelu, ale veďme v patrnosti ožehavý problém,
který chtěla řešit. Z těchto
důvodů navrhuji Poslanecké sněmovně,
aby návrh tohoto zákona byl vrácen předkladatelům
k dopracování.