Poslanec Jan Vik: Pane
ministře, dovoluji se obrátit se na vás ve
věci problémů našeho zdravotnictví,
a to zejména s ohledem na neustálý nedostatek
nejdražší tekutiny, lidské krve.
Zdravotnická zařízení
jsou nucena odkládat plánované a neakutní
výkony, nemocnice vysílají automobily, které
objíždějí transfúzní stanice
po celé republice, shánějí doslova
každou kapku.
Situace se v posledních
měsících navíc zhoršila v souvislosti
se současnou krizovou situací ve zdravotnictví.
V této souvislosti si dovolím
připomenout aktivitu SPR-RSČ, která vyzvala
prostřednictvím svého poslance a dlouholetého
bezplatného dárce krve, Josefa Valenty, již
v září své členy a příznivce
v rámci akce: "Republikánský dar životu,
k darování krve". Další aktivitou,
kterou naše strana ke zlepšení katastrofální
situace podnikla, jsou návrhy členů zastupitelstev,
zvolených za koalici SPR-RSČ a Sdružení
důchodců, aby po vzoru zastupitelstva v Karlových
Varech dárci krve měli všude tam, kde existuje
městská hromadná
doprava slevy či úplně zdarma jízdné.
S odkazem na výše
uvedené aktivity, které jistě alespoň
dočasně zlepšují situaci v této
oblasti, si dovolím položit otázku, zda také
vy a vaše ministerstvo vnímáte vzniklou kritickou
situaci v této oblasti. Dále se ptám, jaké
systémové konkrétní kroky podnikáte
a budete podnikat v této tak důležité
věci. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: I panu poslanci Janu Vikovi. Reagovat
bude ministr zdravotnictví pan Jan Stráský.
Ministr zdravotnictví
ČR Jan Stráský: Vážený
pane poslanče, jsem velmi rád, že jste téma
této interpelace, které se jmenovalo "ve věci
problémů zdravotnictví" zpřesnil,
poněvadž tímto tématem jste ušetřil
mým úředníkům práci,
protože se na to nedalo nijak připravit, ale teď
je téma na stole. Já bych
velmi nerad vyčerpal veškerý čas na
tuto formu interpelací pro sebe i pro poslance.
Můžeme si vyměnit
čísla o tom, jak v posledních letech roste
spotřeba krve. Roste s moderními metodami, které
se rozšiřují. Roste velmi geometrickou řadou,
což říkám proto, aby to nevypadalo,
že naši občané se chovají hůř,
než se chovali dříve; chovají se určitě
lépe jako dobrovolní dárci krve.
Musím říci,
že stát na tuto oblast velmi pamatuje. Prvním
zařízením, kde jsem se vůbec předváděl
jako ministr zdravotnictví, bylo otevření
nové transfúzní stanice a nového zařízení
(to zdaleka není jen stanice, to je úložna
na celou řadu měsíců, zpracování
krve apod.) v naší Vinohradské nemocnici.
Po této stránce
jsme kapacitně, a nejen kapacitně, ale řekl
bych, i lidsky, připraveni na to - přijmout ve velmi
kulturním prostředí, velmi kulturním
způsobem, dárce krve všech kategorií,
protože těch kategorií je celá řada.
Podporujeme naše ředitele,
poněvadž přímo ministerstvo může
maximálně krev dávat. Naše ředitele
nemocnic a transfúzních stanic, aby skutečně
vytvářeli všechny možné podmínky
podpory dárcovství krve. Víte, že existuje
celá řada čestných uznání
a čestných zvýraznění v této
oblasti, kterými neleníme ani časem, ani
aktivitou tyto lidi skutečně oceňovat. Uznávám
ale, že meritum vaší
otázky může být, že v jistém
okamžiku nastane ještě větší
nerovnováha mezi spotřebou krve a novými
metodami a mezi vůlí občanů, která
je zatím projevována.
Systémově o tom
uvažovat budeme. Zatím jsme zemí, která
určitou formou vlastně krev vyváží.
Určitou formou - tzn., že si za některá
zpracování, která nedokážeme
sami, platíme krví. Tato věc nás v
této porušené bilanci zneklidňuje a
jednáme o tom, aby skutečně veškerá
krev, kterou naši občané dají - a vy
asi víte, že není možné dovážet
krev z jakékoliv
jiné části světa, že krev je
vázána na naše obyvatelstvo, na naše podmínky
- abychom tuto bilanci vyrovnali.
Odpovídám ano, podnikáme
především kroky, jak zvýraznit společenskou
roli této služby občanům jako ministerstvo.
Podnikáme investiční kroky, jak zlepšit
využití krve. Je to také na formách
zpracování, aby krev byla využita ve všech
částech, které poskytuje. Dáváme
do toho obrovské investiční prostředky.
Některé náměty, které jste
přednesl, jak lépe motivovat naše občany,
samozřejmě vážně
zvážím.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru zdravotnictví Janu Stráskému.
Pan poslanec Vik se vyjádřil. Žádám,
aby se slova ujal pan poslanec Jaroslav Štrait, připraví
se pan poslanec Tomáš Páv.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, obracím se s interpelací na
pana ministra obrany Viléma Holáně.
Ve Zpravodaji Svazu vojáků
z povolání Armády České republiky
č. 9 z letošního roku - organizace, se kterou
komunikuje pan ministr - je uvedeno, že ústřední
rada této organizace oslovila politické strany ODS,
ODA, KDU-ČSL, Sociální demokraty, Svobodné
demokraty a KSČM. Je ochotna poskytnout - píše
se tam - vhodně kandidáty pro parlamentní
volby z řad vojáků z povolání,
občanských zaměstnanců a jejich rodinných
příslušníků.
Ptám se vás, pane
ministře, zda je možno tuto nabídku chápat
jako určitou změnu postoje vedení ozbrojených
sil k politickým stranám, v mém případě
konkrétně ke KSČM. A zda je o těchto
krocích informován vrchní velitel prezident
republiky, který - jak je obecně známo -
s celým politickým spektrem parlamentu jednat odmítá.
Pokud tomu tak není, tak
tato nabídka volební, ev. parlamentní spolupráce
ztrácí logiku a smysl. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Štraitovi. Odpoví ministr obrany Vilém
Holáň.
Ministr obrany ČR Vilém
Holáň: Pane
předsedo, pane předsedající, vážení
kolegové, jestli jsem dobře rozuměl otázce
- pane poslanče, stále platí zákon,
podle něhož vojáci nebo členové
části ozbrojených sil nemohou pracovat v
politických stranách a za tyto strany tímto
způsobem kandidovat. Sám nemám informaci
o tom, že by tomu bylo nějak jinak.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi. Pan poslanec Štrait hodlá ve svém
vystoupení pokračovat, dávám mu slovo.
Poslanec Jaroslav Štrait: Využiji
doplnění jednacího řádu a otázku
se pokusím zpřesnit, resp. vyslovím další.
Armáda specifickým
způsobem kopíruje parlamentní systém
země, o tom není pochyb. Domnívá se
pan ministr, že velitelský sbor armády, ale
i další podskupiny armádního tělesa
existují ve společnosti zcela nezávisle na
společenském a politickém režimu, v
němž a jemuž slouží? Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Zazněla
doplňující otázka. Pan ministr se
ujme slova.
Ministr obrany ČR Vilém
Holáň: Tentokrát
bez oslovení. Postoji v ozbrojených silách
rozumím tak, že tyto síly jsou vřazeny
do politického systému, ale nikoliv po stranické
linii. Tyto síly jsou řízeny civilním
způsobem, jsou řízeny a kontrolovány
Parlamentem a jako takové fungují pro všechny
složky národa.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Vilému Holáňovi.
Prosím, aby se ujal slova
pan poslanec Tomáš Páv a připraví
se pan poslanec Jan Vik.
Poslanec Tomáš Páv: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, vážení
kolegové, přestože na otázku dopravní
obslužnosti tady již obšírně odpovídal
předseda vlády, dovolím se na celou záležitost
podívat poněkud z jiného úhlu.
Je všeobecně rozšířeným
omylem, se kterým se setkáváme zejména
u nás v rozpočtovém výboru a ještě
více v období tomto, které se kumuluje okolo
projednávání státního rozpočtu,
že přiřadím-li k určitému
problému státní dotaci, pak je možno
problém považovat za vyřešený.
Bohužel mám dojem, že se musíme ptát
po cíli, kterého chceme dosáhnout, a to v
tomto případě není
sanace prodělečných dopravních společností,
ale skutečně zajištění obslužnosti
obcí, jak se tomu nadneseně říká.
V podstatě dosažení toho, aby každý
občan země se mohl dostat za prací, za zábavou,
za rekreací poměrně často a za rozumný
peníz.
Ptám se proto pana ministra
dopravy, jakým způsobem je připraveno Ministerstvo
dopravy na řešení tohoto problému. Nejen
na utracení státních peněz na jeho
řešení, ale na jeho konkrétní
vyřešení.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Tomáši Pávovi.
Prosím, aby se slova ujal ministr dopravy Vladimír
Budinský.
Ministr dopravy ČR Vladimír
Budinský: Vážený
pane místopředsedo, vážená Poslanecká
sněmovno, problém dopravní obslužnosti
osobně považuji za stejně prioritní
jako ostatní klíčové problémy
v resortu dopravy. Ze nejen já, ale i celá česká
vláda se tímto problémem zabývá,
dokumentoval předseda vlády, který zde zpatra
citoval konkrétní ekonomické údaje,
poptávku po dopravě, obsazenost autobusů.
Chtěl bych říci,
že skutečným problémem základní
obslužnosti není pokrýt dotací ztráty,
ale zachytit trendy, které ve veřejné dopravě
jsou. Základním trendem je neustálý
nárůst poptávky po individuální
dopravě. Tento nárůst u nově zakoupených
automobilů je 17%, u prodeje benzínu 9%, čili
to zřetelně dokládá,
jak roste poptávka po individuální dopravě.
Adekvátně tomu bohužel
klesá poptávka po dopravě veřejné,
a to jak u autobusů, kde skutečně poptávka
po nabídce dosahuje necelých 30%. To se týká
nabídky sedících i stojících
pasažérů v autobusech. U vlaků je to
ještě horší, tam je poptávka pouze
29%, a to ke kapacitě sedících pasažérů
ve vlacích.
Rok od roku se tedy rozevírají
nůžky mezi nabídkou a poptávkou a je
skutečně věcí nejen vlády,
ale i ostatních kompetentních tento problém
řešit.
Vím, pane poslanče,
že vás osobně to musí trápit
nejvíce, protože zastupujete regiony kolem Prahy a
Praha-východ, Praha-západ jsou okresy, které
mají toto procento vytížení ještě
menší a dosahují 25%.
Chtěl bych zde přednést,
jak hodlá Ministerstvo dopravy tento problém řešit.
Jsem velice rád, že při diskusích, které
jsme vedli v hospodářském výboru,
ve výboru pro životní prostředí,
v dopravní komisi hospodářského výboru,
kde jsme definovali problematiku obou vzorců na výpočet
dotace dopravní obslužnosti, nakonec parlament
zvážil, že na každém tom vzorci je
něco dobrého a rozhodl se vždy to vyšší
číslo přisoudit do rozpočtu.
Myslím, že rozpočtový
výbor rozhodl moudře, když vytvořil
navíc k vládnímu návrhu rezervu 141
mil. a že vlastně každý okres dostane
tu vyšší částku, která mu
přísluší podle jednotlivých výpočtů.
Ministerstvo dopravy chce poskytnout metodickou a technickou pomoc
okresům, aby pomohlo okresním úřadům
a zejména dopravním úřadům
v okresech, aby odhalily neodůvodněné zvýšené
náklady dopravců, kteří si
započítávají
nejrůznější více náklady,
kteří si započítávají
tzv. přiměřený zisk, kteří
počítají s prostou reprodukcí, přičemž
z rozporu mezi nabídkou a poptávkou vyplývá,
že ta reprodukce může být jedině
zúžena a musí dojít k restrukturalizaci
nabídky, k nákupu
menších autobusů a k řešení
zmenšení této nabídky. Asistence bude
tedy provedena přes okresní úřady.
Osobně se účastním jednání
s přednosty v Benešově a znovu je upozorním
na to, že rozhodující roli při zajišťování
dopravní obslužnosti mají dopravní
úřady v okresech, které schvalují
licence jednotlivým provozovatelům a tyto úřady
také schvalují jízdní řády.
V optimalizaci jízdních řádů
vidím mnoho možností.
Další, na koho bych
chtěl apelovat, jsou jednotlivé obce. Chtěl
bych je nabádat k tomu, aby optimalizovaly své jízdní
řády, které tvoří v městské
hromadné dopravě a optimalizovaly je s veřejnou
hromadnou dopravou. Je nadále nepřípustné,
aby dotovaný autobus městské hromadné
dopravy, tzv. červený, jel v podstatě paralelně
s modrým autobusem příměstské
dopravy a oba byly dotovány dnes už obcí a
oba byly nevyužívány.
Chtěl bych tady dát
za vzor Prahu, která tvoří integrovaný
dopravní systém společně s městskou
hromadnou dopravou, příměstskou dopravou
a konečně i Českými drahami. Chtěl
bych říci, že od 1. ledna začne kolem
Prahy, a to až do vzdálenosti Beroun, nebo Poříčany,
nebo Lysá nad Labem fungovat integrovaný dopravní
systém, kde budou jednotlivá pásma.
Dostáváme se tedy
k Českým drahám. Správní rada
Českých drah požádala generálního
ředitele Českých drah, aby od jízdního
řádu květen optimalizoval jízdní
řády vlaků tak, aby předložil
150 dnů předem tuto nabídku jízdních
řádů okresům a aby okresní
úřady a dopravní úřady v okresech
navázaly autobusy na vlaky tak, aby konečně
začal v této zemi platit
systém, že autobusy navážejí cestující
na vlaky. Dnes právě probíhá jednání
generálního ředitele se zástupci okresů.
Dalším důležitým,
kdo musí v optimalizaci veřejné dopravy sehrát
roli, jsou dopravci. Nelze jen pasivně natahovat ruku ke
státu nebo obcím, ale oni sami musejí reagovat
na požadavky trhu a musejí restrukturalizovat svoji
nabídku, aby konečně i pro ně se stala
veřejná hromadná doprava zisková.
A konečně jsou tady
podnikatelské subjekty. Naši podnikatelé mají
zájem na mobilitě pracovní síly, mají
zájem na tom, aby měli dostatek pracovní
síly pro své podnikatelské záměry,
protože průmyslová výroba roste, hrubý
domácí produkt roste a poptávka po pracovní
síle neustále stoupá. Aby tato poptávka
byla uspokojena, i podnikatelé mají zájem
spolufinancovat ztrátu
z dopravy a podílet se na tom, aby zaměstnanci,
kteří bydlí v odlehlejších oblastech,
měli do zaměstnání snadný přístup.
Čili tím ministerstvo
dopravy a vláda České republiky společně
s okresními úřady, které jsou úřady
vlády, chce vytvořit podmínky, aby v dopravní
obslužnosti byly vytvořeny co nejlepší
podmínky, aby tato obslužnost byla zachována,
aby stála daňového poplatníka, který
přispívá do veřejných rozpočtů,
co nejméně. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Vladimíru Budinskému. Pan poslanec
Páv nehodlá vystoupit, takže prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Jan Vik, jemuž los přisoudil
dvě pořadí za sebou.
Poslanec Jan Vik: Vážený
pane ministře obrany, obracím se na vás s
interpelací ve věci výzbroje Armády
České republiky, konkrétně leteckých
sil. Po rozbití federace se naše armáda v době,
kdy byl ministrem obrany váš stranický kolega
Baudyš, dle mého názoru zcela nesmyslně
zbavila stíhacích letounů Mig 29 s odůvodněním,
že mají údajně vysoké provozní
náklady. Tyto letouny,
i když zakonzervovány, dnes doslova hnijí v
hangárech, a ministerstvo obrany, potažmo celá
vláda, dnes přemýšlí buď
o nevýhodných odprodejích, nákladných
modernizacích skutečně zastaralých
Migů 21 a 23 či ještě o nákladnějším
nákupu ojetých či
nových amerických stíhaček F 16.
Jistě víte, pane
ministře, že dokonce i německá Luftwafe
si jako jediný typ z výzbroje bývalé
NDR ponechala právě dle mého názoru
vynikající Migy 29, které jsou zařazeny
v bojové pohotovosti SRN a budou sloužit minimálně
do r. 2003.
S odkazem na výše
uvedené se ptám, kdo je konkrétně
odpovědný za likvidaci stíhacích letadel
Mig 29? Počítá ministerstvo obrany s oživením
těchto letounů? Jaká je situace v jednáních
o případném odprodeji letounů Mig
29, komu a za kolik mají být prodány? Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Vikovi. Slova se ujme ministr obrany pan Vilém
Holáň.
Ministr obrany ČR Vilém
Holáň: Dámy
a pánové, možná, že je to dobrá
příležitost skutečně si něco
říci o výzbroji armády a o výzbroji
letectva. Vždycky je handicap anebo zase výhoda v
armádě dána ve dvou dimenzích. Jednak
v lidských silách a jednak v technice. Nedá
se říci, že by se tyto dimenze daly příliš
směšovat. Nedá se říci, že
by se nedostatek techniky dal nahradit více
vojáky nebo naopak, i když samozřejmě
jakési vazby tady jsou. Určitá technika potřebuje
určité lidi a velmi specificky vyškolené.
Ten handicap v České armádě ve výzbroji
České armády, ten technický handicap,
je velice průzračný. Nemusíme jít
ani po všech zbraních,
stačí, když půjdeme jen po některých
základních druzích.
Největší handicapy
jsou v tom, že Česká armáda nemůže
např. účinně bojovat v noci, že
Česká armáda má problém s razancí
a přesností střelby. Česká
armáda má také problémy s informačními
systémy a se spojením. A konečně pátý
problém je, jak bylo zde zmíněno, letectvo.
Ale neběží o obyčejná letadla,
neběží o náhradní díly,
jak se často říká. To také
souvisí s otázkou Migu 29. Všechna letadla,
která dnes máme, jsou letadla bez moderní
avioniky. Když dnes
říkáme, slyšíme nebo čteme,
že letci málo létají, musíme
si uvědomit, že daleko horší než
fakt, že málo létají je, že létají
neefektivně. Oni prostě létají na
nějakých starých letadlech, přičemž
nemají možnost procvičovat moderní způsoby
boje, moderní způsoby
navigace, moderní způsoby spojení. Proto
je tak úporná snaha ministerstva obrany tento problém
řešit. Tento problém může řešit
opravdu jen získáním letadel, která
tyto vlastnosti mají, anebo modernizací letadel,
která jsou zde, aby tyto vlastnosti získaly.
Když jsme u těch letadel
Mig 29, tam je situace stejná. To jsou letadla jistě
podle těch ryzích leteckých vlastností
dobrá. Ale kromě faktu, který pan poslanec
sám uvedl, tj. cena letové hodiny, nemluvě
pak ještě o další důležité
věci, že je neefektivní provozovat 10 letadel
určitého typu vzhledem k pozemnímu zabezpečení,
tak kromě toho faktu jim chybí i ta záležitost,
že i tato letadla by musela být ve smyslu moderní
aviatiky rovněž modernizována a to je nevýhodné.
Otázka naší snahy
tato letadla prodat je veliká a já věřím,
že se nám zdaří, ale jistě mi
porozumíte, když nebudu říkat o obchodních
jednáních, která vedeme, podrobnosti. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Vilému Holáňovi. Pan poslanec
Jan Vik využije svého práva k minutovému
vystoupení.
Poslanec Jan Vik: Pane
ministře, já se omlouvám, ale já jsem
nějak nepostřehl odpověď na otázku,
kdo je konkrétně odpovědný za likvidaci
stíhacích letadel MIG 29. Také jsem nepostřehl
odpověď, zda je počítáno s oživením
nebo zda nadále zůstanou v hangárech. Další
otázka nebyla zodpovězena - jaká je situace
v jednání o případném odprodeji
letounů MIG 29, komu a za kolik mají být
prodány, takže bych prosil odpovědi na tyto
otázky.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Pan ministr
Holáň zopakuje některé části
ze svého předešlého vystoupení.
Ministr obrany ČR Vilém
Holáň: To
by možná bylo potřebné, ale bylo by
na to asi škoda času. O tom, jak se naloží
s letadly nebo jaká letadla se budou provozovat, jistě
rozhodlo kolegium ministra a dokonce vláda doporučila
- nemýlím-li se na jednom ze svých dřívějších
zasedání jejich odprodej. Čili mluvit o někom,
hledat někoho, kdo rozhodl o této věci, asi
není na místě. Ostatní věci
byly vysvětleny už předtím.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji.
Prosím pana poslance Jana Vika, aby vystoupil s další
svou interpelací, která směřuje na
ministra spravedlnosti, pana Jiřího Nováka.
Připraví se pan poslanec Jaroslav Štrait.
Poslanec Jan Vik: Vážený
pane ministře, obracím se na vás s interpelací
ohledně postupu soudů, a to vzhledem k soudnímu
jednání proti předsedovi SPR-RSČ dr.
Miroslavu Sládkovi. Pomiňme ten fakt, že žaloba
je zcela nesmyslná a viní předsedu naší
strany z toho, že při kladení květin
u sochy sv. Václava údajně napadl příslušníky
Městské policie. Pomiňme také to,
že tomu bylo právě naopak.
Soudní jednání
bylo zahájeno i přes skutečnost, že
pan dr. Sládek byl vzhledem ke své pracovní
neschopnosti nepřítomen a jednání
pokračovalo i přes vznesení námitky
podjatosti soudce. Protože soudce sám sebe prohlásil
za nepodjatého, obhájce podal stížnost
proti tomuto rozhodnutí a jak je to jinak běžné,
mělo být soudní řízení
přerušeno a věc měla byt předána
k rozhodnutí nadřízenému soudu.
To se však nestalo. Soudce
Kareš prohlásil, že usnesení Nejvyššího
soudu je nezávazné, a že on bude pokračovat
ať se děje cokoliv.
Pomiňme také výpovědi
Koukalových strážníků, které
dosahovaly nezměřitelné stupidnosti, která
vyvrcholila tím, že podle nich dr. Sládka držel
jeden strážník proto, aby zabránil ublížení
v bezvědomí ležícímu poslanci
Vikovi, po kterém prý dr. Sládek zuřivě
šlapal.
Na jednání dne 17.
listopadu, v den výročí sametové revoluce,
která měla přinést demokracii a právní
stát, dal soudce promítat videokazetu, údajně
z předmětné záležitosti. Státní
zástupkyně, která - jak jsem již řekl
ve své poslední interpelaci na vás - nebyla
schopna rozlišit adresu trvalého bydliště
dr. Sládka, promítání kazety nevydržela
a opustila soudní síň. Soudce Kareš
se najednou probudil a nechal ji zavolat zpět.
Státní zástupkyně se rozčilovala,
že musí sledovat kazetu, kterou již viděla.
Doslova prohlásila, že ji to nebaví, jelikož
to prý k ničemu nevede, a "takhle tady budeme
do odpoledne a je přece pátek".
Nezbývá, pane ministře,
než abych vám položil otázku, zda výše
uvedené skutečnosti jsou v souladu s principy právního
státu a systémem, který jste vytvořili.
Dále chci vás a
ostatní spoluobčany.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Devět
vteřin, pane poslanče.
Poslanec Jan Vik: Kdybyste
mě nepřerušoval, tak už jsem to mohl mít.
Dále chci vás a ostatní spoluobčany
pozvat na další jednání soudu v této
věci, které se koná zítra, tedy v
pátek 8. prosince.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Čas
uplynul.
Poslanec Jan Vik: V půl
deváté na Ovocném trhu v Praze 1. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Vikovi. Ty dvě vteřiny jsem vám
přidal, pane poslanče. Vystoupí pan ministr
spravedlnosti Jiří Novák.
Ministr spravedlnosti ČR
Jiří Novák: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
když jsem se dozvěděl, že mám být
interpelován panem poslancem Vikem na téma o postupu
soudů, chvíli jsem řešil dilema, o čem
to asi bude, a pak jsem si řekl, že to bude určitě
o panu předsedovi Sládkovi, a měl jsem pravdu.
Pane poslanče, já
nejsem zdaleka tak mocný muž, jak vy si možná
myslíte. Já už nemám na stole telefon,
kterým kdysi pánové před listopadem
1989 mohli řídit osudy české justice
a soudcům říkat, jak mají soudit.
Já nemám každé ráno na stole
svodky o tom, jaký byl průběh řízení
proti nějakým aktivistům
opozice. Já se prostě o těchto kauzách
dozvím prakticky jako každý jiný občan,
z tisku.
My máme totiž - možná
jste to nepřehlédl - nezávislou justici.
Je to myslím i v ústavě. A bohužel já
tedy nemohu přikázat konkrétnímu soudci,
jak má rozhodovat. Já samozřejmě mám
právo zasáhnout, ale pouze tam, kde by ze strany
soudce docházelo k narušování důstojnosti
řízení a tam, kde dochází k
průtahům v řízení. Nic více,
nic méně. Takže vám asi dnes bohužel
nepomohu.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru spravedlnosti Jiřímu Novákovi.Vystoupí
pan poslanec Jan Vik.
Poslanec Jan Vik: Pane
ministře, já rozhodně nechci, abyste měl
nějaký červený telefon a volal, jak
má soudce rozhodovat, ale myslím, že skutečnosti,
které jsem uvedl, by vás jako ministra spravedlnosti
zajímat měly.
Já bych ještě
zopakoval - jelikož vám to asi uniklo pozvání
na zítřejší jednání, to
znamená v pátek 8. prosince v půl deváté
na Ovocném trhu v Praze 1. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Vikovi. Pan ministr se k odpovědi nechystá,
protože ani nebyla v tuto chvíli žádána.
Slova se ujme pan poslanec Jaroslav Štrait a připraví
se pan poslanec Jaroslav Soural, protože paní poslankyně
Anna Váchalová se řádným způsobem
z dnešního jednání omluvila.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové, obracím se na nepřítomného
pana ministra Františka Bendu s tím, že určitě
v pozdních večerních hodinách využije
možnosti a na celý pořad se podívá.
Již rok je podle tzv. vládní
koncepce realizován program na ozdravění
životního prostředí. Občané
byli a jsou vyzýváni, aby přecházeli
na ekologické systémy vytápění.
To je zajisté správné a chvályhodné.
Praxe je však trochu jiná. Např. v okrese Jičín
ve východních Čechách
se shromáždilo formálně vyhovujících
30 žádostí. Z toho byla navržena pouze
jediná akce, plynofikace Hořic v Podkrkonoší.
Výše podpory i v tomto jednotlivém vítězném
případě byla zkrácena z 36,5 mil.
Kč na 25 mil. Kč.
Řada domácností
na základě výzev a slibů přešla
v průběhu uplynulých let i měsíců
na vytápění tzv. přímotopy.
Není pochyb, že významným způsobem
šetří životní prostředí
a koneckonců i náklady na instalaci. Cena elektrické
energie se však zvyšuje a garance žádné.
Občané se tak dostali do pasti
a do rukou distributorů elektřiny. Ze strany ministerstva
a vlády to vyžaduje především hrát
čistou hru se stejnými pravidly. Koncepce rozvoje
státních podpor a energetických záměrů
stanovit čestně a předem.
Dnes je jasné, že
k realizaci programu na ozdravění ovzduší
v České republice jsou jen velmi omezené
finanční prostředky.
Ptám se tedy zprostředkovaně
pana ministra, kdy vystoupí v televizi, rozhlasu či
novinách a srozumitelně občanům tyto
mantinely sdělí. Jinak bych mohl právem hovořit
o tzv. klamavé reklamě.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Štraitovi. Prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Jaroslav Soural. Připraví se pan poslanec
Jiří Vyvadil.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený
pane ministře, v květnu letošního roku
ministerstvo ve spolupráci s agenturou ISANIS vypsalo obchodní
veřejnou soutěž na tisk a distribuci formulářů
dávek státní sociální podpory.
Tato soutěž proběhla, byl v řádné
lhůtě vyhlášen vítěz této
soutěže, firma Moravia Press, ale v červenci
byla tato obchodní soutěž
zrušena s tím, že se odkázalo na §
66 písm. b) zákona 199/94 Sb., což je podle
mne právní argumentace poněkud absurdní,
protože tento paragraf říká, že
je zadavatel povinen soutěž zrušit tehdy, jestliže
"byla soutěž vyhlášena a změnily
se okolnosti, které
nemohl zadavatel předvídat a které sám
nezpůsobil".
Já se ptám, které
to okolnosti byly, které nemohl zadavatel předvídat
a které sám nezpůsobil, jestliže podmínky
byly známy. Následoval podle mého názoru
zcela již protiprávní krok, kdy bez další
obchodně veřejné soutěže byla
tato zakázka udělena.To je zakázka velmi
lukrativní.
Jistě se jedná řádově
o několik milionů korun a já se samozřejmě
ptám, proč byla zakázka udělána
bez vypsání nové veřejné soutěže.
Poslední otázka. Agentura ISANIS, podle
mých informací, obchodní veřejnou
soutěž organizovala velmi amatérsky. Ptám
se, proč tato agentura byla vybrána a jaké
zkušenosti ministerstvo s touto agenturou má.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jaroslavu Souralovi a prosím, aby se slova
ujal ministr Vodička.
Ministr práce a sociálních
věcí ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážené dámy, vážení
pánové, vážený pane poslanče,
právě proto, že se zavedením výplaty
dávek státní sociální podpory,
je spojena řada investičních a velice nákladných
investičních akcí, velice dbáme na
to, aby veškeré zakázky, které jsou
spojeny s realizací výplaty těchto dávek,
byly zadávány zcela v souladu s právním
řádem. Proto také používáme
služeb agentury ISANIS zkratka znamená
Informační a servisní agentura národního
informačního střediska České
republiky. Je to zpola vládní agentura, která
poskytuje služby vládním institucím
prakticky bezplatně, pouze za úhradu provozních
nákladů spojených se svou činností.
Tato agentura nepostupuje amatérsky.
Tato agentura postupuje velice profesionálně a dokázala
zvládnout velice složitě obchodní veřejně
soutěže.
Pokud došlo k nějakým
nejasnostem při výběru firmy, která
by tiskla formuláře a odvolávali jsme se
při zrušení veřejné obchodní
soutěže na nějaký paragraf a máte
pochybnosti, dovolil bych si vám písemně
odpovědět. V písemné odpovědi
bych podrobně vypsal postup, jakým jsme dospěli
k výběru firmy, která nakonec formuláře
tiskla. Podrobnosti samozřejmě teď nemám
v hlavě.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Jindřichu Vodičkovi. Pan poslanec
Soural hodlá využít příležitosti
k vystoupení.
Poslanec Jaroslav Soural: Aby
pan ministr odpovídal písemně na přesné
otázky, tak je zopakuji. Proč jste odkázal
na § 66 písm. b) zákona 199/1994 Sb., který
říká to, co říká a z
těch důvodů byla zrušena veřejná
soutěž. Druhá otázka byla klíčová,
proč byl znovu porušen zákon v případě
o zadávání veřejných zakázek,
jestliže neproběhla žádná veřejná
soutěž, když předchozí byla zrušena.
To jsou dvě klíčové
otázky.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Slovo
má opět pan ministr Jindřich Vodička.
Ministr práce a sociálních
věcí ČR Jindřich Vodička: Pane
poslanče, to tvrdíte vy. Já vám na
tyto otázky písemně odpovím tak, že
bych vám toto tvrzení vyvrátil.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Jiří Vyvadil. Připraví se pan poslanec
Jan Vik.