Čtvrtek 7. prosince 1995

Poslanec Jan Vik: Pane ministře, dovoluji se obrátit se na vás ve věci problémů našeho zdravotnictví, a to zejména s ohledem na neustálý nedostatek nejdražší tekutiny, lidské krve.

Zdravotnická zařízení jsou nucena odkládat plánované a neakutní výkony, nemocnice vysílají automobily, které objíždějí transfúzní stanice po celé republice, shánějí doslova každou kapku.

Situace se v posledních měsících navíc zhoršila v souvislosti se současnou krizovou situací ve zdravotnictví.

V této souvislosti si dovolím připomenout aktivitu SPR-RSČ, která vyzvala prostřednictvím svého poslance a dlouholetého bezplatného dárce krve, Josefa Valenty, již v září své členy a příznivce v rámci akce: "Republikánský dar životu, k darování krve". Další aktivitou, kterou naše strana ke zlepšení katastrofální situace podnikla, jsou návrhy členů zastupitelstev, zvolených za koalici SPR-RSČ a Sdružení důchodců, aby po vzoru zastupitelstva v Karlových Varech dárci krve měli všude tam, kde existuje městská hromadná doprava slevy či úplně zdarma jízdné.

S odkazem na výše uvedené aktivity, které jistě alespoň dočasně zlepšují situaci v této oblasti, si dovolím položit otázku, zda také vy a vaše ministerstvo vnímáte vzniklou kritickou situaci v této oblasti. Dále se ptám, jaké systémové konkrétní kroky podnikáte a budete podnikat v této tak důležité věci. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: I panu poslanci Janu Vikovi. Reagovat bude ministr zdravotnictví pan Jan Stráský.

Ministr zdravotnictví ČR Jan Stráský: Vážený pane poslanče, jsem velmi rád, že jste téma této interpelace, které se jmenovalo "ve věci problémů zdravotnictví" zpřesnil, poněvadž tímto tématem jste ušetřil mým úředníkům práci, protože se na to nedalo nijak připravit, ale teď je téma na stole. Já bych velmi nerad vyčerpal veškerý čas na tuto formu interpelací pro sebe i pro poslance.

Můžeme si vyměnit čísla o tom, jak v posledních letech roste spotřeba krve. Roste s moderními metodami, které se rozšiřují. Roste velmi geometrickou řadou, což říkám proto, aby to nevypadalo, že naši občané se chovají hůř, než se chovali dříve; chovají se určitě lépe jako dobrovolní dárci krve.

Musím říci, že stát na tuto oblast velmi pamatuje. Prvním zařízením, kde jsem se vůbec předváděl jako ministr zdravotnictví, bylo otevření nové transfúzní stanice a nového zařízení (to zdaleka není jen stanice, to je úložna na celou řadu měsíců, zpracování krve apod.) v naší Vinohradské nemocnici.

Po této stránce jsme kapacitně, a nejen kapacitně, ale řekl bych, i lidsky, připraveni na to - přijmout ve velmi kulturním prostředí, velmi kulturním způsobem, dárce krve všech kategorií, protože těch kategorií je celá řada.

Podporujeme naše ředitele, poněvadž přímo ministerstvo může maximálně krev dávat. Naše ředitele nemocnic a transfúzních stanic, aby skutečně vytvářeli všechny možné podmínky podpory dárcovství krve. Víte, že existuje celá řada čestných uznání a čestných zvýraznění v této oblasti, kterými neleníme ani časem, ani aktivitou tyto lidi skutečně oceňovat. Uznávám ale, že meritum vaší otázky může být, že v jistém okamžiku nastane ještě větší nerovnováha mezi spotřebou krve a novými metodami a mezi vůlí občanů, která je zatím projevována.

Systémově o tom uvažovat budeme. Zatím jsme zemí, která určitou formou vlastně krev vyváží. Určitou formou - tzn., že si za některá zpracování, která nedokážeme sami, platíme krví. Tato věc nás v této porušené bilanci zneklidňuje a jednáme o tom, aby skutečně veškerá krev, kterou naši občané dají - a vy asi víte, že není možné dovážet krev z jakékoliv jiné části světa, že krev je vázána na naše obyvatelstvo, na naše podmínky - abychom tuto bilanci vyrovnali.

Odpovídám ano, podnikáme především kroky, jak zvýraznit společenskou roli této služby občanům jako ministerstvo. Podnikáme investiční kroky, jak zlepšit využití krve. Je to také na formách zpracování, aby krev byla využita ve všech částech, které poskytuje. Dáváme do toho obrovské investiční prostředky. Některé náměty, které jste přednesl, jak lépe motivovat naše občany, samozřejmě vážně zvážím.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru zdravotnictví Janu Stráskému. Pan poslanec Vik se vyjádřil. Žádám, aby se slova ujal pan poslanec Jaroslav Štrait, připraví se pan poslanec Tomáš Páv.

Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, obracím se s interpelací na pana ministra obrany Viléma Holáně.

Ve Zpravodaji Svazu vojáků z povolání Armády České republiky č. 9 z letošního roku - organizace, se kterou komunikuje pan ministr - je uvedeno, že ústřední rada této organizace oslovila politické strany ODS, ODA, KDU-ČSL, Sociální demokraty, Svobodné demokraty a KSČM. Je ochotna poskytnout - píše se tam - vhodně kandidáty pro parlamentní volby z řad vojáků z povolání, občanských zaměstnanců a jejich rodinných příslušníků.

Ptám se vás, pane ministře, zda je možno tuto nabídku chápat jako určitou změnu postoje vedení ozbrojených sil k politickým stranám, v mém případě konkrétně ke KSČM. A zda je o těchto krocích informován vrchní velitel prezident republiky, který - jak je obecně známo - s celým politickým spektrem parlamentu jednat odmítá.

Pokud tomu tak není, tak tato nabídka volební, ev. parlamentní spolupráce ztrácí logiku a smysl. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Štraitovi. Odpoví ministr obrany Vilém Holáň.

Ministr obrany ČR Vilém Holáň: Pane předsedo, pane předsedající, vážení kolegové, jestli jsem dobře rozuměl otázce - pane poslanče, stále platí zákon, podle něhož vojáci nebo členové části ozbrojených sil nemohou pracovat v politických stranách a za tyto strany tímto způsobem kandidovat. Sám nemám informaci o tom, že by tomu bylo nějak jinak.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec Štrait hodlá ve svém vystoupení pokračovat, dávám mu slovo.

Poslanec Jaroslav Štrait: Využiji doplnění jednacího řádu a otázku se pokusím zpřesnit, resp. vyslovím další.

Armáda specifickým způsobem kopíruje parlamentní systém země, o tom není pochyb. Domnívá se pan ministr, že velitelský sbor armády, ale i další podskupiny armádního tělesa existují ve společnosti zcela nezávisle na společenském a politickém režimu, v němž a jemuž slouží? Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Zazněla doplňující otázka. Pan ministr se ujme slova.

Ministr obrany ČR Vilém Holáň: Tentokrát bez oslovení. Postoji v ozbrojených silách rozumím tak, že tyto síly jsou vřazeny do politického systému, ale nikoliv po stranické linii. Tyto síly jsou řízeny civilním způsobem, jsou řízeny a kontrolovány Parlamentem a jako takové fungují pro všechny složky národa.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Vilému Holáňovi.

Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Tomáš Páv a připraví se pan poslanec Jan Vik.

Poslanec Tomáš Páv: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážení kolegové, přestože na otázku dopravní obslužnosti tady již obšírně odpovídal předseda vlády, dovolím se na celou záležitost podívat poněkud z jiného úhlu.

Je všeobecně rozšířeným omylem, se kterým se setkáváme zejména u nás v rozpočtovém výboru a ještě více v období tomto, které se kumuluje okolo projednávání státního rozpočtu, že přiřadím-li k určitému problému státní dotaci, pak je možno problém považovat za vyřešený. Bohužel mám dojem, že se musíme ptát po cíli, kterého chceme dosáhnout, a to v tomto případě není sanace prodělečných dopravních společností, ale skutečně zajištění obslužnosti obcí, jak se tomu nadneseně říká. V podstatě dosažení toho, aby každý občan země se mohl dostat za prací, za zábavou, za rekreací poměrně často a za rozumný peníz.

Ptám se proto pana ministra dopravy, jakým způsobem je připraveno Ministerstvo dopravy na řešení tohoto problému. Nejen na utracení státních peněz na jeho řešení, ale na jeho konkrétní vyřešení.

Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Tomáši Pávovi.

Prosím, aby se slova ujal ministr dopravy Vladimír Budinský.

Ministr dopravy ČR Vladimír Budinský: Vážený pane místopředsedo, vážená Poslanecká sněmovno, problém dopravní obslužnosti osobně považuji za stejně prioritní jako ostatní klíčové problémy v resortu dopravy. Ze nejen já, ale i celá česká vláda se tímto problémem zabývá, dokumentoval předseda vlády, který zde zpatra citoval konkrétní ekonomické údaje, poptávku po dopravě, obsazenost autobusů.

Chtěl bych říci, že skutečným problémem základní obslužnosti není pokrýt dotací ztráty, ale zachytit trendy, které ve veřejné dopravě jsou. Základním trendem je neustálý nárůst poptávky po individuální dopravě. Tento nárůst u nově zakoupených automobilů je 17%, u prodeje benzínu 9%, čili to zřetelně dokládá, jak roste poptávka po individuální dopravě.

Adekvátně tomu bohužel klesá poptávka po dopravě veřejné, a to jak u autobusů, kde skutečně poptávka po nabídce dosahuje necelých 30%. To se týká nabídky sedících i stojících pasažérů v autobusech. U vlaků je to ještě horší, tam je poptávka pouze 29%, a to ke kapacitě sedících pasažérů ve vlacích.

Rok od roku se tedy rozevírají nůžky mezi nabídkou a poptávkou a je skutečně věcí nejen vlády, ale i ostatních kompetentních tento problém řešit.

Vím, pane poslanče, že vás osobně to musí trápit nejvíce, protože zastupujete regiony kolem Prahy a Praha-východ, Praha-západ jsou okresy, které mají toto procento vytížení ještě menší a dosahují 25%.

Chtěl bych zde přednést, jak hodlá Ministerstvo dopravy tento problém řešit. Jsem velice rád, že při diskusích, které jsme vedli v hospodářském výboru, ve výboru pro životní prostředí, v dopravní komisi hospodářského výboru, kde jsme definovali problematiku obou vzorců na výpočet dotace dopravní obslužnosti, nakonec parlament zvážil, že na každém tom vzorci je něco dobrého a rozhodl se vždy to vyšší číslo přisoudit do rozpočtu.

Myslím, že rozpočtový výbor rozhodl moudře, když vytvořil navíc k vládnímu návrhu rezervu 141 mil. a že vlastně každý okres dostane tu vyšší částku, která mu přísluší podle jednotlivých výpočtů. Ministerstvo dopravy chce poskytnout metodickou a technickou pomoc okresům, aby pomohlo okresním úřadům a zejména dopravním úřadům v okresech, aby odhalily neodůvodněné zvýšené náklady dopravců, kteří si započítávají nejrůznější více náklady, kteří si započítávají tzv. přiměřený zisk, kteří počítají s prostou reprodukcí, přičemž z rozporu mezi nabídkou a poptávkou vyplývá, že ta reprodukce může být jedině zúžena a musí dojít k restrukturalizaci nabídky, k nákupu menších autobusů a k řešení zmenšení této nabídky. Asistence bude tedy provedena přes okresní úřady. Osobně se účastním jednání s přednosty v Benešově a znovu je upozorním na to, že rozhodující roli při zajišťování dopravní obslužnosti mají dopravní úřady v okresech, které schvalují licence jednotlivým provozovatelům a tyto úřady také schvalují jízdní řády. V optimalizaci jízdních řádů vidím mnoho možností.

Další, na koho bych chtěl apelovat, jsou jednotlivé obce. Chtěl bych je nabádat k tomu, aby optimalizovaly své jízdní řády, které tvoří v městské hromadné dopravě a optimalizovaly je s veřejnou hromadnou dopravou. Je nadále nepřípustné, aby dotovaný autobus městské hromadné dopravy, tzv. červený, jel v podstatě paralelně s modrým autobusem příměstské dopravy a oba byly dotovány dnes už obcí a oba byly nevyužívány.

Chtěl bych tady dát za vzor Prahu, která tvoří integrovaný dopravní systém společně s městskou hromadnou dopravou, příměstskou dopravou a konečně i Českými drahami. Chtěl bych říci, že od 1. ledna začne kolem Prahy, a to až do vzdálenosti Beroun, nebo Poříčany, nebo Lysá nad Labem fungovat integrovaný dopravní systém, kde budou jednotlivá pásma.

Dostáváme se tedy k Českým drahám. Správní rada Českých drah požádala generálního ředitele Českých drah, aby od jízdního řádu květen optimalizoval jízdní řády vlaků tak, aby předložil 150 dnů předem tuto nabídku jízdních řádů okresům a aby okresní úřady a dopravní úřady v okresech navázaly autobusy na vlaky tak, aby konečně začal v této zemi platit systém, že autobusy navážejí cestující na vlaky. Dnes právě probíhá jednání generálního ředitele se zástupci okresů.

Dalším důležitým, kdo musí v optimalizaci veřejné dopravy sehrát roli, jsou dopravci. Nelze jen pasivně natahovat ruku ke státu nebo obcím, ale oni sami musejí reagovat na požadavky trhu a musejí restrukturalizovat svoji nabídku, aby konečně i pro ně se stala veřejná hromadná doprava zisková.

A konečně jsou tady podnikatelské subjekty. Naši podnikatelé mají zájem na mobilitě pracovní síly, mají zájem na tom, aby měli dostatek pracovní síly pro své podnikatelské záměry, protože průmyslová výroba roste, hrubý domácí produkt roste a poptávka po pracovní síle neustále stoupá. Aby tato poptávka byla uspokojena, i podnikatelé mají zájem spolufinancovat ztrátu z dopravy a podílet se na tom, aby zaměstnanci, kteří bydlí v odlehlejších oblastech, měli do zaměstnání snadný přístup.

Čili tím ministerstvo dopravy a vláda České republiky společně s okresními úřady, které jsou úřady vlády, chce vytvořit podmínky, aby v dopravní obslužnosti byly vytvořeny co nejlepší podmínky, aby tato obslužnost byla zachována, aby stála daňového poplatníka, který přispívá do veřejných rozpočtů, co nejméně. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Vladimíru Budinskému. Pan poslanec Páv nehodlá vystoupit, takže prosím, aby se slova ujal pan poslanec Jan Vik, jemuž los přisoudil dvě pořadí za sebou.

Poslanec Jan Vik: Vážený pane ministře obrany, obracím se na vás s interpelací ve věci výzbroje Armády České republiky, konkrétně leteckých sil. Po rozbití federace se naše armáda v době, kdy byl ministrem obrany váš stranický kolega Baudyš, dle mého názoru zcela nesmyslně zbavila stíhacích letounů Mig 29 s odůvodněním, že mají údajně vysoké provozní náklady. Tyto letouny, i když zakonzervovány, dnes doslova hnijí v hangárech, a ministerstvo obrany, potažmo celá vláda, dnes přemýšlí buď o nevýhodných odprodejích, nákladných modernizacích skutečně zastaralých Migů 21 a 23 či ještě o nákladnějším nákupu ojetých či nových amerických stíhaček F 16.

Jistě víte, pane ministře, že dokonce i německá Luftwafe si jako jediný typ z výzbroje bývalé NDR ponechala právě dle mého názoru vynikající Migy 29, které jsou zařazeny v bojové pohotovosti SRN a budou sloužit minimálně do r. 2003.

S odkazem na výše uvedené se ptám, kdo je konkrétně odpovědný za likvidaci stíhacích letadel Mig 29? Počítá ministerstvo obrany s oživením těchto letounů? Jaká je situace v jednáních o případném odprodeji letounů Mig 29, komu a za kolik mají být prodány? Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Janu Vikovi. Slova se ujme ministr obrany pan Vilém Holáň.

Ministr obrany ČR Vilém Holáň: Dámy a pánové, možná, že je to dobrá příležitost skutečně si něco říci o výzbroji armády a o výzbroji letectva. Vždycky je handicap anebo zase výhoda v armádě dána ve dvou dimenzích. Jednak v lidských silách a jednak v technice. Nedá se říci, že by se tyto dimenze daly příliš směšovat. Nedá se říci, že by se nedostatek techniky dal nahradit více vojáky nebo naopak, i když samozřejmě jakési vazby tady jsou. Určitá technika potřebuje určité lidi a velmi specificky vyškolené. Ten handicap v České armádě ve výzbroji České armády, ten technický handicap, je velice průzračný. Nemusíme jít ani po všech zbraních, stačí, když půjdeme jen po některých základních druzích.

Největší handicapy jsou v tom, že Česká armáda nemůže např. účinně bojovat v noci, že Česká armáda má problém s razancí a přesností střelby. Česká armáda má také problémy s informačními systémy a se spojením. A konečně pátý problém je, jak bylo zde zmíněno, letectvo. Ale neběží o obyčejná letadla, neběží o náhradní díly, jak se často říká. To také souvisí s otázkou Migu 29. Všechna letadla, která dnes máme, jsou letadla bez moderní avioniky. Když dnes říkáme, slyšíme nebo čteme, že letci málo létají, musíme si uvědomit, že daleko horší než fakt, že málo létají je, že létají neefektivně. Oni prostě létají na nějakých starých letadlech, přičemž nemají možnost procvičovat moderní způsoby boje, moderní způsoby navigace, moderní způsoby spojení. Proto je tak úporná snaha ministerstva obrany tento problém řešit. Tento problém může řešit opravdu jen získáním letadel, která tyto vlastnosti mají, anebo modernizací letadel, která jsou zde, aby tyto vlastnosti získaly.

Když jsme u těch letadel Mig 29, tam je situace stejná. To jsou letadla jistě podle těch ryzích leteckých vlastností dobrá. Ale kromě faktu, který pan poslanec sám uvedl, tj. cena letové hodiny, nemluvě pak ještě o další důležité věci, že je neefektivní provozovat 10 letadel určitého typu vzhledem k pozemnímu zabezpečení, tak kromě toho faktu jim chybí i ta záležitost, že i tato letadla by musela být ve smyslu moderní aviatiky rovněž modernizována a to je nevýhodné.

Otázka naší snahy tato letadla prodat je veliká a já věřím, že se nám zdaří, ale jistě mi porozumíte, když nebudu říkat o obchodních jednáních, která vedeme, podrobnosti. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Vilému Holáňovi. Pan poslanec Jan Vik využije svého práva k minutovému vystoupení.

Poslanec Jan Vik: Pane ministře, já se omlouvám, ale já jsem nějak nepostřehl odpověď na otázku, kdo je konkrétně odpovědný za likvidaci stíhacích letadel MIG 29. Také jsem nepostřehl odpověď, zda je počítáno s oživením nebo zda nadále zůstanou v hangárech. Další otázka nebyla zodpovězena - jaká je situace v jednání o případném odprodeji letounů MIG 29, komu a za kolik mají být prodány, takže bych prosil odpovědi na tyto otázky.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Pan ministr Holáň zopakuje některé části ze svého předešlého vystoupení.

Ministr obrany ČR Vilém Holáň: To by možná bylo potřebné, ale bylo by na to asi škoda času. O tom, jak se naloží s letadly nebo jaká letadla se budou provozovat, jistě rozhodlo kolegium ministra a dokonce vláda doporučila - nemýlím-li se na jednom ze svých dřívějších zasedání jejich odprodej. Čili mluvit o někom, hledat někoho, kdo rozhodl o této věci, asi není na místě. Ostatní věci byly vysvětleny už předtím.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Prosím pana poslance Jana Vika, aby vystoupil s další svou interpelací, která směřuje na ministra spravedlnosti, pana Jiřího Nováka. Připraví se pan poslanec Jaroslav Štrait.

Poslanec Jan Vik: Vážený pane ministře, obracím se na vás s interpelací ohledně postupu soudů, a to vzhledem k soudnímu jednání proti předsedovi SPR-RSČ dr. Miroslavu Sládkovi. Pomiňme ten fakt, že žaloba je zcela nesmyslná a viní předsedu naší strany z toho, že při kladení květin u sochy sv. Václava údajně napadl příslušníky Městské policie. Pomiňme také to, že tomu bylo právě naopak.

Soudní jednání bylo zahájeno i přes skutečnost, že pan dr. Sládek byl vzhledem ke své pracovní neschopnosti nepřítomen a jednání pokračovalo i přes vznesení námitky podjatosti soudce. Protože soudce sám sebe prohlásil za nepodjatého, obhájce podal stížnost proti tomuto rozhodnutí a jak je to jinak běžné, mělo být soudní řízení přerušeno a věc měla byt předána k rozhodnutí nadřízenému soudu.

To se však nestalo. Soudce Kareš prohlásil, že usnesení Nejvyššího soudu je nezávazné, a že on bude pokračovat ať se děje cokoliv.

Pomiňme také výpovědi Koukalových strážníků, které dosahovaly nezměřitelné stupidnosti, která vyvrcholila tím, že podle nich dr. Sládka držel jeden strážník proto, aby zabránil ublížení v bezvědomí ležícímu poslanci Vikovi, po kterém prý dr. Sládek zuřivě šlapal.

Na jednání dne 17. listopadu, v den výročí sametové revoluce, která měla přinést demokracii a právní stát, dal soudce promítat videokazetu, údajně z předmětné záležitosti. Státní zástupkyně, která - jak jsem již řekl ve své poslední interpelaci na vás - nebyla schopna rozlišit adresu trvalého bydliště dr. Sládka, promítání kazety nevydržela a opustila soudní síň. Soudce Kareš se najednou probudil a nechal ji zavolat zpět. Státní zástupkyně se rozčilovala, že musí sledovat kazetu, kterou již viděla. Doslova prohlásila, že ji to nebaví, jelikož to prý k ničemu nevede, a "takhle tady budeme do odpoledne a je přece pátek".

Nezbývá, pane ministře, než abych vám položil otázku, zda výše uvedené skutečnosti jsou v souladu s principy právního státu a systémem, který jste vytvořili.

Dále chci vás a ostatní spoluobčany.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Devět vteřin, pane poslanče.

Poslanec Jan Vik: Kdybyste mě nepřerušoval, tak už jsem to mohl mít. Dále chci vás a ostatní spoluobčany pozvat na další jednání soudu v této věci, které se koná zítra, tedy v pátek 8. prosince.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Čas uplynul.

Poslanec Jan Vik: V půl deváté na Ovocném trhu v Praze 1. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Janu Vikovi. Ty dvě vteřiny jsem vám přidal, pane poslanče. Vystoupí pan ministr spravedlnosti Jiří Novák.

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, když jsem se dozvěděl, že mám být interpelován panem poslancem Vikem na téma o postupu soudů, chvíli jsem řešil dilema, o čem to asi bude, a pak jsem si řekl, že to bude určitě o panu předsedovi Sládkovi, a měl jsem pravdu.

Pane poslanče, já nejsem zdaleka tak mocný muž, jak vy si možná myslíte. Já už nemám na stole telefon, kterým kdysi pánové před listopadem 1989 mohli řídit osudy české justice a soudcům říkat, jak mají soudit. Já nemám každé ráno na stole svodky o tom, jaký byl průběh řízení proti nějakým aktivistům opozice. Já se prostě o těchto kauzách dozvím prakticky jako každý jiný občan, z tisku.

My máme totiž - možná jste to nepřehlédl - nezávislou justici. Je to myslím i v ústavě. A bohužel já tedy nemohu přikázat konkrétnímu soudci, jak má rozhodovat. Já samozřejmě mám právo zasáhnout, ale pouze tam, kde by ze strany soudce docházelo k narušování důstojnosti řízení a tam, kde dochází k průtahům v řízení. Nic více, nic méně. Takže vám asi dnes bohužel nepomohu.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru spravedlnosti Jiřímu Novákovi.Vystoupí pan poslanec Jan Vik.

Poslanec Jan Vik: Pane ministře, já rozhodně nechci, abyste měl nějaký červený telefon a volal, jak má soudce rozhodovat, ale myslím, že skutečnosti, které jsem uvedl, by vás jako ministra spravedlnosti zajímat měly.

Já bych ještě zopakoval - jelikož vám to asi uniklo pozvání na zítřejší jednání, to znamená v pátek 8. prosince v půl deváté na Ovocném trhu v Praze 1. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Janu Vikovi. Pan ministr se k odpovědi nechystá, protože ani nebyla v tuto chvíli žádána. Slova se ujme pan poslanec Jaroslav Štrait a připraví se pan poslanec Jaroslav Soural, protože paní poslankyně Anna Váchalová se řádným způsobem z dnešního jednání omluvila.

Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený pane předsedající, pane předsedo, dámy a pánové, obracím se na nepřítomného pana ministra Františka Bendu s tím, že určitě v pozdních večerních hodinách využije možnosti a na celý pořad se podívá.

Již rok je podle tzv. vládní koncepce realizován program na ozdravění životního prostředí. Občané byli a jsou vyzýváni, aby přecházeli na ekologické systémy vytápění. To je zajisté správné a chvályhodné. Praxe je však trochu jiná. Např. v okrese Jičín ve východních Čechách se shromáždilo formálně vyhovujících 30 žádostí. Z toho byla navržena pouze jediná akce, plynofikace Hořic v Podkrkonoší. Výše podpory i v tomto jednotlivém vítězném případě byla zkrácena z 36,5 mil. Kč na 25 mil. Kč.

Řada domácností na základě výzev a slibů přešla v průběhu uplynulých let i měsíců na vytápění tzv. přímotopy. Není pochyb, že významným způsobem šetří životní prostředí a koneckonců i náklady na instalaci. Cena elektrické energie se však zvyšuje a garance žádné. Občané se tak dostali do pasti a do rukou distributorů elektřiny. Ze strany ministerstva a vlády to vyžaduje především hrát čistou hru se stejnými pravidly. Koncepce rozvoje státních podpor a energetických záměrů stanovit čestně a předem.

Dnes je jasné, že k realizaci programu na ozdravění ovzduší v České republice jsou jen velmi omezené finanční prostředky.

Ptám se tedy zprostředkovaně pana ministra, kdy vystoupí v televizi, rozhlasu či novinách a srozumitelně občanům tyto mantinely sdělí. Jinak bych mohl právem hovořit o tzv. klamavé reklamě.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Štraitovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Jaroslav Soural. Připraví se pan poslanec Jiří Vyvadil.

Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane ministře, v květnu letošního roku ministerstvo ve spolupráci s agenturou ISANIS vypsalo obchodní veřejnou soutěž na tisk a distribuci formulářů dávek státní sociální podpory. Tato soutěž proběhla, byl v řádné lhůtě vyhlášen vítěz této soutěže, firma Moravia Press, ale v červenci byla tato obchodní soutěž zrušena s tím, že se odkázalo na § 66 písm. b) zákona 199/94 Sb., což je podle mne právní argumentace poněkud absurdní, protože tento paragraf říká, že je zadavatel povinen soutěž zrušit tehdy, jestliže "byla soutěž vyhlášena a změnily se okolnosti, které nemohl zadavatel předvídat a které sám nezpůsobil".

Já se ptám, které to okolnosti byly, které nemohl zadavatel předvídat a které sám nezpůsobil, jestliže podmínky byly známy. Následoval podle mého názoru zcela již protiprávní krok, kdy bez další obchodně veřejné soutěže byla tato zakázka udělena.To je zakázka velmi lukrativní.

Jistě se jedná řádově o několik milionů korun a já se samozřejmě ptám, proč byla zakázka udělána bez vypsání nové veřejné soutěže.

Poslední otázka. Agentura ISANIS, podle mých informací, obchodní veřejnou soutěž organizovala velmi amatérsky. Ptám se, proč tato agentura byla vybrána a jaké zkušenosti ministerstvo s touto agenturou má.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jaroslavu Souralovi a prosím, aby se slova ujal ministr Vodička.

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jindřich Vodička: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, vážený pane poslanče, právě proto, že se zavedením výplaty dávek státní sociální podpory, je spojena řada investičních a velice nákladných investičních akcí, velice dbáme na to, aby veškeré zakázky, které jsou spojeny s realizací výplaty těchto dávek, byly zadávány zcela v souladu s právním řádem. Proto také používáme služeb agentury ISANIS zkratka znamená Informační a servisní agentura národního informačního střediska České republiky. Je to zpola vládní agentura, která poskytuje služby vládním institucím prakticky bezplatně, pouze za úhradu provozních nákladů spojených se svou činností.

Tato agentura nepostupuje amatérsky. Tato agentura postupuje velice profesionálně a dokázala zvládnout velice složitě obchodní veřejně soutěže.

Pokud došlo k nějakým nejasnostem při výběru firmy, která by tiskla formuláře a odvolávali jsme se při zrušení veřejné obchodní soutěže na nějaký paragraf a máte pochybnosti, dovolil bych si vám písemně odpovědět. V písemné odpovědi bych podrobně vypsal postup, jakým jsme dospěli k výběru firmy, která nakonec formuláře tiskla. Podrobnosti samozřejmě teď nemám v hlavě.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Jindřichu Vodičkovi. Pan poslanec Soural hodlá využít příležitosti k vystoupení.

Poslanec Jaroslav Soural: Aby pan ministr odpovídal písemně na přesné otázky, tak je zopakuji. Proč jste odkázal na § 66 písm. b) zákona 199/1994 Sb., který říká to, co říká a z těch důvodů byla zrušena veřejná soutěž. Druhá otázka byla klíčová, proč byl znovu porušen zákon v případě o zadávání veřejných zakázek, jestliže neproběhla žádná veřejná soutěž, když předchozí byla zrušena. To jsou dvě klíčové otázky.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Slovo má opět pan ministr Jindřich Vodička.

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jindřich Vodička: Pane poslanče, to tvrdíte vy. Já vám na tyto otázky písemně odpovím tak, že bych vám toto tvrzení vyvrátil.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Jiří Vyvadil. Připraví se pan poslanec Jan Vik.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP