Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Chtěl
bych pana poslance Kryčera ujistit, že se tímto
problémem zabýváme opakovaně, ne jednou,
s vědomím, že je to problém těžký
a jisté řešení nové, nový
koncept byl pro rok 1996 zvolen. Samozřejmě, že
vláda na dopravní obslužnost dotace poskytuje,
vláda ví, že nepadá v úvahu,
že by to obce samy financovaly. Někteří
z vás, kteří znají podrobně
návrh státního rozpočtu, vědí,
že vláda ve svém návrhu státního
rozpočtu navrhovala dotaci ve výši 400
mil. Po jednání
v rozpočtovém výboru a myslím, že
se souhlasem ministra financí, došlo ke zvýšení
této částky o 141 mil., které budou
pro tento účel odvedeny do vládní
rozpočtové rezervy, neboli pro příští
rok, pokud schválíte tento státní
rozpočet tak, jak
je připraven, půjde 541 mil. dotací právě
na dopravní obslužnost malých měst a
obcí.
Chtěl bych k tomu říci
obecněji - že je to těžký a velmi
netriviální problém. Jakmile jsme decentralizovali
autobusovou dopravu, jakmile jsme zrušili ČSAD, okamžitě
vznikl problém nemožnosti centralizovaně z
Prahy jednat s decentralizovanou autobusovou dopravou. Bylo nezbytné
jít do vztahu okresní úřady a obce
versus dopravci. My si myslíme, že tento koncept je
správný a hodláme v něm dále
pokračovat.
Zadruhé mluvím-li o
konceptu, varianta byla direktiva těmto okresním
úřadům a obcím, nebo pokus o dohodu
- dohody mezi těmito institucemi a dopravci. Hledáme
variantu v tom druhém. Samozřejmě dostupnost
je definičně strašně těžká
věc. Koneckonců dostupností malé obce
je i to, jestli se tam
dostanou obyvatelé z města do své rekreační
chalupy, ale dostupnost je také to, jestli se dítě
dostane do školy nebo babička k lékaři
nebo jakýkoliv občan do toho či onoho úřadu.
My se domníváme, že dostupnost musíme
definovat k těm věcem -
řekl bych - nerekreačním, nedoplňkovým,
naopak k těm věcem základním, to je
další koncepční věc.
Problémem, který
dneska je, je to, že poptávka po autodopravě
je zřetelně nižší, než je
nabídka této autobusové dopravy. Poptávka
dnes představuje asi 30% vůbec využitelných
kapacit autodopravců a právě v této
absurdní situaci je velmi složité, jaký
vhodný motivační systém pro tyto autodopravce
zvolit. Zvolili jsme systém, který od 1. ledna příštího
roku začne a já věřím, že
k 541 mil. ze státního rozpočtu obce
přidají podle své úvahy další
peníze v návaznosti na změny rozpočtových
pravidel a zbytek budou muset platit cestující sami.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu premiérovi. Pan poslanec Jan Kryčer hodlá
ještě vystoupit, já mu to rád umožním.
Poslanec Jan Kryčer:
Já jsem částečně,
pane předsedo vlády, počítal s vaší
odpovědí i s těmi penězi. Já
jsem to použil a rozklíčil jsem tuto částku
na okres Znojmo. Skutečnost je taková, že tato
částka nevyřeší na tomto okrese
dopravní obslužnost ani částečně,
protože většina těch malých obcí
i tu částku, kterou budou muset následně
doplatit, tak je to částka natolik velká,
že mnozí starostové už dnes prohlásili,
že tu částku nemají a tudíž
nebudou moci dát.
A dovolím si s vámi
trošku nesouhlasit v tom, že poptávka je malá.
Poptávka je malá tam, kde je ta síť
hustá. Tam, kde je ta síť naopak řídká,
autobus tam opravdu dojíždí jen velmi málo,
poptávka je vysoká, autobusy jsou maximálně
vytíženy, ba dokonce přeplněny. Chci
říci, že problém zásadní
je ten, že se mnohdy
nehospodaří s těmi dotacemi státními
tak, jak by se mělo, dopravci toho zneužívají.
A ptám se tedy, zdali z vaší strany bude následná
kontrola vhodného využití státních
prostředků na tuto dopravu.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kryčerovi, to byla doplňující
otázka. Pan premiér hodlá reagovat.
Předseda vlády
ČR Václav Klaus: Já
bych chtěl říci, že debata o konkrétním
okresu by mohla být provedena klidně v kuloárech,
protože nikdo nemůžeme předstírat,
že známe, jaká je zrovna výtěžnost
autobusové dopravy ve znojemském okrese. Já
vám tady mohu říci, že to je číslo
34,1, že to je více než v některých
okresech, méně než v okresech jiných
atd. atd.
Já si myslím, že
hlavním problémem je to - není pravda, že
autodopravci nejsou motivováni jezdit tam, kde mají
dostatečný počet zájemců o
tuto dopravu. Problém je jak zařídit ježdění
tam, kde není tato dostatečná poptávka.
Podle našich - já bych řekl - hrubých
odhadů, protože nemohu odpřísáhnout,
že ta čísla jsou naprosto ideální
a naprosto přesná,
takže podle hrubých odhadů Ministerstva dopravy
by bylo třeba, abychom mohli zařídit dobrou
vytíženost, ziskovost dopravců, přiměřené
dojíždění atd., tak by bylo třeba,
aby v každé vteřině, v každém
jedoucím autobusu sedělo 26 cestujících.
To je myslím velmi
zajímavé číslo, kdo se sami podíváte,
když jedete, kolik sedí průměrně
v autobusu cestujících, tak máte pocit, že
leckdy je to daleko více a leckdy je to daleko, daleko
méně. Čili 26 je potřebný průměr
a vezmete-li všechny ujeté kilometry v
České republice v minulém roce a počet
přepravených cestujících, tak byste
dospěli k zajímavému číslu
21. Čili 26 bychom potřebovali, nebo potřebovala
naše autobusová doprava, 21 v průměru
sedělo každou vteřinu v jedoucím autobuse
lidí. Těch pět, to je přesně
otázka té dotace, o které tady mluvíme
a její adekvátní velikosti.
Vláda nemůže
udělat nic jiného, než že musí
zpřísnit kontrolu prostřednictvím
okresních úřadů, aby dohlédly
na to, aby nedošlo k újmám vůči
jednotlivým obcím. Příští
týden máme jednání s přednosty
okresních úřadů s panem ministrem
Rumlem, kterých se zúčastní ostatní
ministři. I toto bude jedním z témat, o kterých
s nimi budeme hovořit.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
předsedovi vlády panu Václavu Klausovi. To
byla poslední odpověď v tomto bloku. Při
pohledu na hodiny lze konstatovat, že zhruba za jednu minutu
začne druhý blok, čili prosím, abyste
vyčkali pokud možno na svých místech.
Dámy a pánové,
je 17 hodin, takže můžeme přistoupit k
projednávání dalších interpelací.
Na ostatní členy vlády bylo podáno
celkem 50 interpelací. Jejich vylosované pořadí
vám bylo rovněž rozdáno.
Úvodem připomenu
omluvu pana místopředsedy vlády a ministra
zemědělství Josefa Luxe, který je
na zahraniční návštěvě
Polské republiky, a omluvu ministra životního
prostředí Františka Bendy, který je
přítomen na slavnostním zakončení
Ekofilmu v Ostravě.
V souladu s vylosovaným
pořadím vyzývám nyní pana poslance
Jana Vika, aby přednesl interpelaci na pana ministra Jana
Rumla a zahájil tak tento blok. Ostatní prosím
o klid.
Poslanec Jan Vik: Pane
ministře, dovoluji si obrátit se na vás ve
věci Policie České republiky. Podle informací
náměstka ředitele Úřadu vyšetřování
České republiky Jana Kuběnky pracuje na Úřadech
vyšetřování v České republice
220 vyšetřovatelů, což je zhruba 10% celkového
počtu, kteří byli příslušníky
Státní bezpečnosti.
S odkazem na výše
uvedené se ptám, jak je možné, že
tak značný počet bývalých pracovníků
Státní bezpečnosti šest let po tzv.
sametové revoluci, která měla odstranit exponenty
bývalého režimu, nadále více
měně působí u Policie České
republiky. Jakou důvěru mohou mít občané
v policii, kde pracují "estébáci"?
Dále se ptám v souvislosti
se šířením tzv. poplašné
zprávy ve věci tzv. provokačních letáků
pojednávajících o dohodách mezi českou
a německou vládou, zda vyšetřovatelé
tohoto údajně trestného činu nejsou
právě výše zmiňovaní příslušníci
Státní bezpečnosti. Jedná se konkrétně
o pány vyšetřovatele Malečka, Labutě,
Kašpera a Kafku. Jejich patolízalská horlivost,
jednání, metody
a vystupování by tomu jenom nasvědčovaly.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Vikovi a žádám pana ministra
Jana Rumla, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan
Ruml: Vážený
pane poslanče, vážená sněmovno,
v Úřadu vyšetřování České
republiky skutečně působí - nevím
jestli přesně - 220 vyšetřovatelů,
kteří dříve byli zařazeni u
některých složek Státní bezPečnosti.
Nikoliv ovšem u složek s kontrarozvědným
zaměřením. Na tyto lidi se nevztahuje lustrační
zákon, byli prověřeni prověrkovými
občanskými komisemi. Já jsem je vlastně
zdědil po svých předchůdcích.
Procento těchto lidí se neustále snižuje
tím, jak jsou doplňovány stavy Úřadu
pro vyšetřování novými lidmi.
Tento proces samozřejmě není tak rychlý,
jak bychom si všichni přáli, protože
zájem o práci vyšetřovatele, která
předpokládá ukončené právnické
vysokoškolské vzděláni, není
příliš velký. Musíme uplatňovat
celou řadu výjimek pro nastupující
vyšetřovatele, kteří teprve po zahájení
své práce nastupují na příslušnou
vysokou školu.
Chtěl bych jenom upozornit,
že kvalifikovaný vyšetřovatel je vyšetřovatel,
který se zabývá touto činnosti v průměru
5 - 6 let.
Jaká je životní
anamnéza vyšetřovatelů, kteří
vyšetřují kauzu, o níž jste se
zmiňoval, nevím. Z těch, které jste
zde uvedl, znám pouze pana Malečka, který
je ředitelem Úřadu vyšetřování
hlavního města Prahy. Ten nikdy v minulosti nebyl
zařazen v žádné složce Státní
bezpečnosti. Pokud si přejete, abych vám
sdělil další údaje o vyšetřovatelích,
kteří se touto kauzou zabývají, mohu
vám je písemně
sdělit dodatečně.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi Janu Rumlovi. Pan poslanec Vik nehodlá
v této chvíli využít svého práva.
Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Vladimír
Řezáč a připravil se pan poslanec
Václav Frank.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Vážený
pane ministře, kauza spor o Lidový dům má
zajímavý průběh. Po zamítnutí
žaloby prvého stupně zástupce vašeho
ministerstva prohlásil, že je s rozsudkem spokojen
s tím, že vaše ministerstvo potřebovalo
mít pouze právní jistotu, zda stát,
Česká republika, není vlastníkem Lidového
domu. Přesto bylo podáno odvolání
a po potvrzení rozsudku soudu prvého stupně
vaše ministerstvo podalo i mimořádný
opravný prostředek proti pravomocnému rozsudku,
tj. dovolání k Vrchnímu soudu v Praze.
Dne 20. dubna letošního
roku Poslanecká sněmovna neschválila vaši
odpověď na interpelaci ve věci kauzy Lidový
dům. Přesto jste na podaném mimořádném
opravném prostředku, tj. dovolání,
trval. Minulý týden soud třetího stupně,
tj. Vrchní soud v Praze, rozhodl
a myslím, že dnes je naprosto jasně zřejmé,
že Česká republika, český stát
nemá žádný vlastnický vztah k
Lidovému domu, nemá hmotně právní
vztah k věci a nemá tudíž aktivní
legitimaci v této věci dále něco podnikat.
Zatímco mluvčí
vašeho ministerstva byla po vyhlášení
rozhodnutí velice zdrženlivá, člen vlády,
pan ministr Igor Němec, již sděloval v tisku,
jaké další kroky by mělo vaše ministerstvo
podnikat.
Táži se vás,
pane ministře, zda pan ministr Igor Němec může
vám jako místopředsedovi vlády a ministru
financí zasahovat do toho, co je vaší výlučnou
pravomocí. Za druhé zda tato diskriminační
hra proti nejsilnější opoziční
straně České straně sociálně
demokratické - již skončila, nebo zda bude
pokračovat.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Řezáčovi. Prosím, aby
se slova ujal místopředseda vlády a ministr
financí pan Ivan Kočárník.
Místopředseda
vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník:
Vážený
pane poslanče, vážená Poslanecká
sněmovno, já jsem ve věci Lidového
domu odpověděl již na veliký stoh interpelací,
které mám shodou okolností sebou. Chci říci,
že ani rozhodnutí sněmovny, o tom, že
neschvaluje odpověď na tuto interpelaci, nemohu pokládat
za věc, která řeší právní
spor. Věc je právně velmi komplikovaná,
já však prohlašuji - a prohlašoval
jsem to vždycky - že není vedena ze strany Ministerstva
financí jako politická kauza, že je vedena
pouze z hlediska toho, zda jde o majetek České republiky,
za který já mám ústavní odpovědnost,
či ne.
Pan ministr Němec do mých
ústavních kompetencí samozřejmě
zasahovat nemůže a pokud jde o rozsudek, který
byl vynesen v poslední době o dovolání,
nikoliv o odvolání my jsme jej zatím neobdrželi.
Takže na případné další
vaše interpelace mohu odpovědět až po
znalosti tohoto rozsudku, který dosud nemáme.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Kočárníkovi. Slova se ujme
pan poslanec Vladimír Řezáč.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Pane místopředsedo
vlády, děkuji za odpověď. Chci připomenout,
že v rozpravě 20. dubna v této sněmovně
přední právník koalice, předseda
ústavně právního výboru doktor
Výborný prohlásil, že on, stejně
jako každý seriozní právník,
nemá žádné pochybnosti o tom, že
Lidový dům patřil a patří sociálním
demokratům.
A moje doplňující
otázka zní: Domníváte se, že
postup vašeho ministerstva je v souladu s čl. 22 Listiny
základních práv a svobod, který zní:
zákonná úprava všech práv a svobod,
její výklad a používání
musí umožňovat a ochraňovat svobodnou
soutěž politických sil v demokratické
společnosti.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Pan
místopředseda vlády a ministr financí
Ivan Kočárník odpoví na tuto doplňující
otázku.
Místopředseda
vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník:
Pane poslanče,
je mi líto, ale ani předseda ústavně
právního výboru není v tomto případě
žádnou autoritou. Autoritou může býti
vždycky a jedině pouze soud a já rozhodnutí
soudu vždycky budu respektovat.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Kočárníkovi. Nyní prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Václav Frank.
Poslanec Václav Frank: Pane
předsedající, členové vlády,
kolegyně a kolegové, chci upozornit, že moje
interpelace je stejného textu ke dvěma ministrům
a sice k ministru zdravotnictví panu Janu Stráskému
a k ministru pro správu národního majetku
Jiřímu Skalickému. Na oba dva pány
ministry se obracím
ve věci nemocnice s poliklinikou v Českém
Brodě. Tato nemocnice má v daném regionu
zásadní postavení, neboť zajišťuje
zdravotní péči pro zhruba 35 tisíc
občanů Českého Brodu a spádových
obcí. V jejích budovách se vystřídala
řada vynikajících lékařů,
pečlivých sester
a mnoho ochotného nemocničního personálu,
tato nemocnice vrátila tisícům lidí
zdraví a umožnila jim návrat do produktivního
života.
Pravdou také je, že
od roku 1991 se nad touto nemocnicí snáší
stín privatizace, ale také oprávněné
obavy občanů města a okolí, že
o nemocnici přijdou. Z časových důvodů
nemohu vyčíslit a popisovat počty a znění
dopisů mezi městem a ministerstvy zdravotnictví
a pro správu národního majetku a konečně
se nemohu zmínit ani o peticích občanů.
Proto se ptám a žádám pány
ministry o písemnou odpověď:
1. Co bránilo tomu, aby
bylo zrušeno usnesení vlády ČR č.
209 ze dne 20. 4. 1994 o přímém prodeji uvedené
nemocnice za účetní hodnotu vyšší
než 27 mil Kč osobám, které údajně
dodnes nesplnily podmínky zákona č. 171/1991
Sb., čili nepředložili Fondu národního
majetku platební kalendář, nesložili
předmětnou částku ani závazný
doklad o své schopnosti uhradit stanovenou kupní
cenu. A tudíž samozřejmě nemocnici bezplatně
převést do majetku města Český
Brod? (místopředseda Kasal:
15 vteřin, prosím)
2. Jak je možné, že
v roce 1992 činila účetní hodnota
majetku v případě této nemocnice 35
mil Kč, v roce 1994 pak 54 mil Kč a v roce 1995
27 mil Kč? Vzniká důvodné podezření
a to nejen mé, že účetní cena
nemocnice byla manipulována ve prospěch kupující
strany.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Konec,
prosím. Pane poslanče, vy jste ve svém vystoupení
požádal, aby vám bylo odpovězeno písemnou
formou. To chtít v tomto bloku nemůžete. Máte
možnost obrátit se jinými způsoby na
pány ministry. Oni v tuto chvíli, pokud chtějí,
mohou vystoupit a odpovědět, ale chcete-li písemnou
odpověď, musíte hledat jiný způsob,
jak toho dosáhnout. Nelze to udělat v tomto bloku.
Zdá se, že pan ministr
Skalický je ochoten odpovědět ústně,
takže mu k tomu dávám příležitost.
Ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážená Poslanecká sněmovno, na
otázky týkající se postupných
změn účetní hodnoty nemocnice s poliklinikou
Český Brod skutečně odpovím
raději písemně, budu-li k tomu panem poslancem
Frankem písemně vyzván. Nicméně
chci reagovat na některé věci, které
zde pan poslanec uvedl.
1. Naše ministerstvo vyhodnotilo
nemocnici s poliklinikou Český Brod jako nemocnici,
o které lze těžko říci, že
má zcela zásadní a nezbytné postavení
v regionu. Je pravda, že působí celkem pro
významné spádové území
zhruba třicet tisíc lidí a z toho důvodu
také byla tato nemocnice zařazena při privatizaci
do tzv. kategorie B, tzn., že její privatizace je
spojena s přechodem
jistých významných závazků
nebo břemen pro nového nabyvatele, které
bude muset v příštích deseti letech
plnit.
Chci říci, že
o privatizaci této nemocnice byl velký zájem,
bylo na ni podáno 8 privatizačních projektů
a byl vybrán projekt společnosti, která se
jmenuje Nemocnice s poliklinikou Český Brod a která
nejlépe podle názoru Ministerstva zdravotnictví
i Ministerstva privatizace naplňovala onen požadavek,
aby v této nemocnici byla i nadále zajištěna
potřebná lékařská péče
v rozsahu stanoveném Ministerstvem zdravotnictví.
Co se týče obav
občanů, je mi známo, že v této
věci byla podána petice protestující
proti privatizaci nemocnice s poliklinikou v Českém
Brodě, na druhé straně však musím
říci, že zastupitelstvo města privatizaci
podporuje. Starosta se na základě usnesení
zastupitelstva obrátil na naše ministerstvo s žádostí
o to, aby byl převod této nemocnice do rukou společnosti
co nejvíce urychlen a obec má zajištěn
způsob takových smluvních vztahů s
novým nabyvatelem, který beze sporu
přispěje k tomu, aby nemocnice nejen stejně
jako doposud, ale ještě lépe v budoucnu poskytovala
služby občanům města. Tudíž
se domnívám, že jakési obavy, že
o nemocnici občané města přijdou,
jsou zcela bezpředmětné a není třeba
podobné obavy vyvolávat a posilovat je podobnými
interpelacemi.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Skalickému a prosím, aby se ujal slova
ministr zdravotnictví pan Jan Stráský.
Ministr zdravotnictví
ČR Jan Stráský: Pane
předsedající, vážená sněmovno,
řekl bych, že tento případ, který
zde byl popsán panem ministrem Skalickým je velmi
standardní a byl jsem velmi zvědav, v čem
bude spočívat interpelace u této nemocnice.
Vybrán byl privatizační
projekt, který byl jediný na komplexní nemocnici
a celou dobu je pořád tento nabyvatel ve hře.
Chtěl bych dodat jenom jedno faktum. Více než
rok se protahuje zpřesnění majetku proto,
aby mohl být proveden konečný kupní
akt. Takže já jsem přesvědčen
o tom - a tím jenom doplňuji slova pana ministra
Skalického - že k nabytí nemocnice
novým majitelem může dojít velmi brzy.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Janu Stráskému. Pan poslanec Frank
se chystá ještě promluvit. Než dojde k
řečništi, tak bych rád vysvětlil
vzniklou situaci.
Existuje institut ústních interpelací,
který právě probíhá, a institut
písemných interpelací. Na ústní
interpelace ministr odpovídá bezprostředně,
samozřejmě, jsou-li vyžádány
nějaké údaje statistického charakteru
nebo nějaké další, může
přislíbit poslanci, že doplní svou odpověď
i písemnou formou,
ale poslanec dle výkladu jednacího řádu
nemůže požadovat písemnou odpověď
na svou ústní interpelaci. K tomu slouží
interpelace písemně, které samozřejmě
náš jednací řád zná také.
Poslanec Václav Frank: Pane
místopředsedo, děkuji za poučení,
samozřejmě s odpovědí, která
mi byla z úst obou pánů ministrů předložena,
jsem spokojen, přesto však mi nebylo odpovězeno
na to, zda ten jeden kupující, který je stále
ve hře o tuto nemocnici, splnil podmínky zákona
č. 171, tzn., zda už Fondu národního
majetku byl předložen
platební kalendář, zda byla složena
předmětná částka a zda je schopen
uhradit kupní cenu. O to tady jde, protože to jsou
důsledky, které doprovázejí možná
ony zbytečné obavy, zda obec nebo občané
o nemocnici přijdou či nikoliv. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Václavu Frankovi. Otázka žádající
určité zpřesnění zazněla.
Zdá se, že pan ministr s panem poslancem záležitost
hodlají řešit jinak než u mikrofonu. Chci
se zeptat pana ministra Skalického, zda hodlá odpovědět.
Ano. Vyrozuměl jsem, že pan poslanec Frank se na pana
ministra Jiřího Skalického obrátí
písemně a pan ministr Skalický mu odpoví,
takže můžeme přistoupit k další
interpelaci, kterou přednese paní poslankyně
Milada Kadlecová. Připraví se pan poslanec
Vladimír Řezáč.
Poslankyně Milada Kadlecová:
Vážený
pane ministře, obracím se na vás s otázkou
a současně prosbou.
Parlament v roce 1993 přijal
novelu zákona o výkonu trestu odnětí
svobody. Parlament si byl vědom toho, že tento zákon
vychází vlastně z roku 1965, tzn. je starý
30 let, a novelizace takovéhoto zákona vlastně
nebyla nikdy dobrá přes řadu jeho úprav.
Parlamentu bylo slíbeno, resp. výboru, který
tento zákon projednával, že dojde ke zcela
novému předložení zákona. Je
všem jasné, že se změnily
typy trestné činnosti od organizovaného zločinu
až k drogám, tzn., že se nám věznice
plní odsouzenými, kteří by měli
podléhat daleko přísnějším
kritériím a přísnějšímu
režimu, než který zná tato novela.
Proto se ptám, v jakém
legislativním stadiu je předložení tohoto
nového zákona a zda bude předložen tak,
aby ještě tento parlament mohl tento nový zákon
schválit. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Miladě Kadlecové a žádám,
aby se slova ujal pan ministr spravedlnosti Jiří
Novák.
Ministr spravedlnosti ČR
Jiří Novák: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánově. Musím předeslat,
že je to asi rok, co Ministerstvo spravedlnosti připravilo
zásady zcela nové úpravy trestu odnětí
svobody a tyto zásady zákona byly projednávány
v některých výborech Poslanecké sněmovny.
Na základě připomínek bylo zpracováno
paragrafové znění nového zákona
o výkonu trestu odnětí svobody, v těchto
chvílích končí připomínkové
řízení k tomuto návrhu zákona
a já bych rád věřil, že ještě
zítra budu moci
tento návrh předložit do vlády a předpokládám,
že vláda bude schopna tento návrh zákona
projednat tak, aby mohl být do začátku ledna
předložen Poslanecké sněmovně
a aby Poslanecká sněmovna mohla ještě
v tomto volebním období tento návrh zákona
projednat. Mám pro
to i své osobní důvody a přání,
aby tento zákon byl v tomto volebním období
ještě projednán proto, že vlastně
znamená z pohledu legislativního ukončení
transformace našeho vězeňství poté,
co parlament přijal zákony o vězeňské
službě a zákon o výkonu
vazby. Pokud tato odpověď stačí, paní
poslankyně.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Jiřímu Novákovi. Paní
poslankyně nechce vystoupit, takže žádám,
aby se slova ujal pan poslanec Vladimír Řezáč,
připraví se pan poslanec Josef Valenta.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Vážený
pane ministře, před třemi týdny proběhla
v tisku velice závažná informace o tom, že
státní zástupce Krajského státního
zastupitelství v Ústí nad Labem dr. Václav
Vaněk sdělil tisku, že nejmenovaní poslanci
Parlamentu České republiky vykonávali politický
nátlak na státní zástupce v cause
lehkých topných olejů. Byli jsme opakovaně
ubezpečováni, že podobné causy, jako
rumová aféra, jako byly lehké topné
oleje, jsou obecně kriminální causy, které
neměly žádný politický podtext.
Nyní nám ovšem státní zástupce
Krajského státního zastupitelství
z Ústí nad Labem sděluje, že do těchto
závažných caus zasahují ústavní
činitelé.
Protože jsem vám předem
avizoval tuto otázku, před dvěma dny, táži
se vás, pane ministře, kteří poslanci
jmenovitě se snažili vykonávat politický
nátlak na orgán činný v trestním
řízení v této cause, údajně
s tím, aby státní zástupci byli shovívaví
k osobám obviněným z příslušných
trestných činů, a za druhé, zda byly
učiněny příslušným orgánem
činným v trestním
řízení kroky pro šetření,
zda se tito poslanci nedopustili trestného činu
nadržování podle § 166 trestního
zákona ohroženého trestní sazbou do
tří let odnětí svobody.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vladimíru Řezáčovi,
odpoví ministr spravedlnosti Jiří Novák.
Ministr spravedlnosti ČR
Jiří Novák: Váženy
pane předsedající, pane předsedo,
vážené dámy, vážení
pánové, děkuji panu poslanci za to, že
mi osvětlil předem, o jaký problém
půjde, abychom tu mohli věcně jednat, a aby
nedošlo k takovým věcem, kdy záměnou
slovíčka z vládního nařízení
jsme se dostali až do vládních zařízení.
Musím říci,
že existuje prohlášení okresního
státního zástupce v Ústí nad
Labem dr. Vaňka, podle kterého nebyl nikým
nikdy v této cause jakkoli ovlivňován a nebyl
takto ovlivňován ani žádným poslancem
této sněmovny. Takovéto prohlášení
nikdy neposkytl žádným sdělovacím
prostředkům, pouze jedné soukromé
televizní stanici na kameru řekl, že nebyl
nikým ovlivňován a zřejmě nedopatřením
tato část interwiev byla vystřižena.
Toť vše, pane poslanče.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Jiřímu Novákovi. Zdá
se, že můžeme přistoupit k další
interpelaci, kterou přednese pan poslanec Josef Valenta.
Poslanec Josef Valenta: Já se obracím ve
své interpelaci na pana ministra vnitra.
Pane ministře, dovoluji
si vás interpelovat ve věci bezpečnosti občanů
Hradce Králové, a nejen tohoto města. Vy
jste, pane ministře, při příležitostní
návštěvě onoho města, tuším,
že to bylo v září nebo začátkem
října, prohlásil, že se tam bezpečnostní
situace zlepšila. Nevím, jaké informace jste
obdržel jako podklad ke zmíněnému výroku,
ale nevěřím, že jste byl informován
pravdivě.
Jako malou ukázku, jaká
situace v bezpečnosti občanů Hradce Králové
je, uvedu případ napadení a zmlácení
studenta Jindřicha Myslivce ve večerních
hodinách dne 12. října tohoto roku. Tento
student byl, když čekal ve večerních
hodinách na městskou hromadnou dopravu, aniž
by vůbec zavdal nějakou příčinu,
zbit a zkopán opilou sebrankou ovládající
celou ulici tak, že musel být hospitalizován
v nemocnici a hrozila i možnost operace.
Jak jsem se dozvěděl,
nebyl tento případ, který uvádím,
vůbec ojedinělý v uvedeném městě.
Žádám vás, pane ministře, aby
tento případ byl řádně vyšetřen,
protože dosud se policie příliš neangažovala
pachatele vypátrat.
Také bych opravdu rád
věděl, kde je ona uváděná prevence,
tj. potřebný počet policistů v ulicích,
když - a na to se vás zároveň táži
- má Policie ČR více policistů, než
jich bylo v době čs. federace; v době, před
rozdělením státu.
Neodpustím si poznamenat,
pane ministře, že v době 12. října
již Policie nenaháněla předsedu našeho
poslaneckého klubu pana Jana Vika po celé republice,
a tudíž, pokud by se vám vymlouvala Policie
(tedy váš rezort) na tohle, nevěřte
tomu, pane ministře. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
poslanci Valentovi. Odpoví ministr vnitra Jan Ruml.
Ministr vnitra ČR Jan
Ruml: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, vážený
pane poslanče, i v nejbezpečnějších
městech může dojít k násilnému
trestnému činu. Tak tomu zřejmě bylo
v tomto případě i v Hradci Králové.
Zcela jistě to nebyl jediný násilný
čin, který byl či bude v tomto městě
spáchán.
Samozřejmě, jde
o to, aby Policie co nejdříve objasnila tento trestný
čin, pachatele zadržela a odevzdala k řádnému
potrestání.
Překvapuje mě, že
Hradec Králové se stává předmětem
vaší interpelace jako město, ve kterém
se občané necítí bezpečně.
Kdybyste mluvil o Teplicích, Karviné, nebo například
o některých částech Prahy, tak bych
se tomu nedivil. V případě Hradce Králové
se tomu divím, protože jsem v Hradci byl, nejenom
na přelomu září a října,
ale asi i před třemi týdny, kdy jsem tam
strávil dva dny. Mluvil jsem tam nejenom s policisty, mluvil
jsem se státními
zástupci, mluvil jsem s občany tohoto města.
Podle atmosféry z těchto rozhovorů jsem vycítil,
že občané v Hradci Králové se
necítí být nějak zvlášť
ohroženi z hlediska bezpečnosti.
Všechny ukazatele, které
mám o Hradci Králové mi říkají,
že Hradec je jedno z měst, kde Policie pracuje velice
dobře.
Za deset měsíců
letošního roku, srovnatelně s rokem loňským,
klesl počet trestných činů v Hradci
Králové o 13%. Objasněnost za stejné
období vzrostla o 23%. Dnes dosahuje více než
60%, což je vynikající výsledek nejenom
v rámci České republiky, ale dovoluji si
tvrdit, že v rámci celé Evropy.
Majetková trestná
činnost, majetková kriminalita, je např.
v Hradci Králové objasňována z 50%,
což je skutečně nebývalý úkaz
a nemá to obdoby v celé České
republice.
Za celý rok byly v Hradci
Králově spáchány dvě vraždy.
Byly objasněny. Ani ukazatele násilné trestně
činnosti nám neříkají nic o
tom, že by bezpečnostní situace v Hradci Králové
byla vážná, že bych sejí musel
nějak speciálně zabývat.
Výsledky v Hradci Králové
jsou natolik výjimečně, že jsem si předvolal
ředitele Policie v Hradci Králové, abych
se ho dotázal, jak je to možné, že toto
město se tak neobvykle vymyká, z hlediska bezpečnostní
situace, v porovnání s jinými městy.
Zjistil jsem, že bezpečnostní
situace v Hradci Králové se zlepšila především
proto, že zde velmi dobře pracuje Policie, že
je dobře organizována, efektivně řízena.
Na začátku tohoto roku byla v Hradci Králově
zřízena zvláštní hlídková
jednotka o síle asi sto mužů, která
svojí činností
přispěla k těmto vynikajícím
výsledkům v Hradci Králové.
Nevidím tedy žádný
důvod ke znepokojení hradeckých občanů.
Byl bych rád, aby bezpečnostní situace v
každém z našich měst byla stejná,
jako je v Hradci Králové.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Rumlovi. Pan poslanec Valenta chce využít
možnosti ještě vystoupit. Má slovo.
Poslanec Josef Valenta: Pane
ministře, jsem rád, že se na ten případ
podíváte. Třeba zjistíte něco
zvláštního. Ale, nejsme malé děti.
Rád bych vám věřil.
Je škoda, že se divíte; patrně je tedy
všechno v pořádku. Já tedy doporučím
občanům Hradce Králové, aby se obraceli
přímo na vás, pak uvidíme, jak se
cítí.
Jinak bych vám rád
věřil, to opakuji. Ale dosti těžko mohu
věřit, když se u vás ředitelé
Policie za vašeho vedení střídají
jako ponožky. A konečně, o pohádkách
tady už dneska byla řeč.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Takto
hovořil pan poslanec Josef Valenta. Nyní prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Jan Vik. Připraví
se pan poslanec Jaroslav Štrait.